همان
گونه که اشاره شد محله میدان یکی از سه محله اصلی شهر استرآباد و یکی از
سرچشمه های شکل گیری شهر بوده است. زیر محلات محله میدان محلات میرکریم،
شازده قاسم، دربنو، دوشنبه ای و میدان عباسعلی است.
محله میدان عباسعلی
این
محله غربی ترین محله شهر استرآباد بوده و در مجاورت دروازه غربی شهر یعنی
دروازه مازندران که در برخی متون دروازه میدان هم نامیده می شده، بوده
است.این محلهدر بین محلات میرکریم در شمال، شازده قاسم در جنوب و درب نو و
دوشنبه ای در شرق قرار گرفته است.
مرکز
محله میدان، تکیه میدان و یا همان میدانگاه عباسعلی است. محوطه تکیه میدان
دارای پلانی به فرم مستطیل است. در جبهه شمالی آن، مسجد حاج آقا کوچک و
تکیه وصافخانه (وصافی)، در جبهه غربی، قدمگاه حضرت ابوالفضل(ع)، سقاخانه و
مقبره سید طاهر مجتهد استرآبادی و در جبهه جنوبی بناهای دو طبقه، طبقه
پایین با کاربری تجاری و طبقه فوقانی با کاربری مذهبی(تکیه)، قرار دارد؛
جبهه شرقی با احداث خیابان شهید رجایی (مجاهدین، فرح سابق) در سال 1339
کاملا از بین رفت و در همان دوره پهلوی دوم در طرف شرقی خیابان، بناهایی دو
طبقه به جای تکیههای از بین رفته ساخته شد.
شایان
ذکر است که در گذشته یک چنار، که یکی از عناصر لاینفک موجود در مراکز
محلات گرگان است، در کنار مسجد حاجآقا کوچک وجود داشته است. این چنار در
دوره پهلوی اول از بین رفته و به جای آن تکیهی وصافخانه ساخته شده است.
بازار
محله میدان که در طرف غربی محله است، راستای شرقی غربی دارد و به دروازه
مازندران ختم میشده و همواره پذیرای تجاری بوده است که از مازندران و
روستاهای غربی استرآباد به شهر میآمده اند، کما اینکه هماکنون نیز بخشی
از بازاریان و دست فروشان بازار از روستاهای غربی گرگان به بازار میآیند.
با توجه به مجاورت دروازه مازندران با بازار این محله و نیز مجاورت بازار
کهنه و قیصریه استرآباد، بازار محله میدان نقش ارتباطی مهمی را بین بازار
کهنه و قیصریه و بازرگانانی که از سمت غرب به استرآباد میآمدهاند داشته
است و این خود بر ارزش محله میدان میافزوده است. علاوه بر آن، این محله به
لحاظ مذهبی، به واسطه کثرت سادات ساکن در محله و نیز وجود فضایی با عنوان
قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع) اهمیت داشته و کماکان نیز دارد و همچنین وجود
سقاخانه در میدانگاه تکیه از عوامل دیگر پر رنگ تر شدن این محله در میان
سایر محلات استرآباد بوده است.
در
محله میدان بناهای شاخصی چون حمام کاسه گران، کاروانسرای میدان که در
واقع تنها کاروانسرای باقی مانده از بازار قدیم استرآباد است، آرامگاه چهل
تن، مسجد استادکریم و زورخانه مشعل اسلام موجود میباشد
موقعیت تکیه میدان، سقاخانه و قدمگاه
جبهه
شمالی و غربی تکیه میدان در دوره پهلوی اول.قدمگاه، سقاخانه و آرامگاه سید
طاهردر طرف چپ تصویر و تکیه وصاف خانه و بخشی از مسجد حاج آقا کوچک در طرف
راست تصویر مشخص است.
نعلبندان
محله
نعلبندان یکی از سه محله اصلی شهر استرآباد و یکی دیگر از سرچشمه های شکل
گیری شهر بوده است. محله اصلي نعلبندان به مركزيت نعلبندان، شامل محله هاي
پاسرو، ميخچه گران، شير كُش، باغشاه و گذر هاي علاقه بندان، چهل ستون و پير
بود. یکی
از بازارهای اصلی و بسیار مهم شهر در این محله قرار داشته است که به دلیل
رواج پیشه نعلبندی در آن به بازار نعلبندان مشهور شده است. مسجد جامع شهر
نیز در جوار بازار نعلبندان قرار داشته است. علاوه بر بازار و مسجد جامع،
وجود دارالحکومه و میدان توپخانه و بناهای حکومتی در محله اصلی نعلبندان بر
اهمیت این محله می افزوده است. این
بازار به دلیل شرایط اقلیمی شهر گرگان بر خلاف بازارهای شهرهای مناطق
مرکزی ایران مانند اصفهان، یزد و شیراز سرپوشیده نبوده است. در وضع موجود
با همه تغییراتی که در ساختار بازار نعلبندان در دوره های مختلف تاریخی به
وجود آمده است این بازار همچنان یکی از محورهای ارتباطی بسیار مهم در بافت
قدیم گرگان است و به لحاظ ارتباطات اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و تبادل اخبار و
اطلاعات از جایگاه ویژه ای در شهر گرگان و در میان شهروندان گرگانی
برخوردار است. در
محله نعلبندان علاوه بر یکی از بازارهای اصلی شهر، عناصر ارزشمند شهری چون
مسجد جامع شهر که قدمت آن دست کم به دور سلجوقی می رسد و دارای مناره ای
از آن دوران است، حمام قاضی متعلق به دوره افشاری و بقایای کاروانسرای
نعلبندان وجود دارد؛ عناصر یاد شده به علاوه تکیه نعلبندان که در نوع خود
به لحاظ معماری و شهرسازی یکی از فضاهای ارزشمند شهری بافت تاریخی گرگان
است در بازار نعلبندان قرار گرفته اند. تکیه
نعلبندان تهرنگی (پلان) مربع شکل دارد و توسط بناهای دو طبقه با کاربری
تجاری مذهبی محصور شده است. طبقات بالا در مواقع غیر عزاداری ماه محرم و
صفر انبار است و طبقات پایین در غیر از ایام عزاداری کاربری تجاری دارد. در
این تکیه کتیبه ای به تاریخ 1201 هـ .ق وجود داشته است اما امروزه در جای
خود نیست. لیکن متن آن توسط یانسنت لویی رابینو در 1327 هـ.ق خوانده شده
است. متن کتیبه بدین قرار است: "این قصر نیلگون که دم از خلد میزند روزی که کشته گشته چو سلطان نینوا
این تکیه که شورش او عرش می رود از ناله های زار محبان کربلا
گفتا خرد نویس هزار و دویست و یک تاریخ بهر تکیه سلطان کربلا" در
حال حاضر بیشترین کالایی که در این بازار ارائه می شود میوه و سبزیجات و
عطاری است و تعدادی قصابی، نانوایی، قهوه خانه، جگرکی، شیرینی فروشی در
بازار وجود دارد؛ در فضای باز یا میدان گاه تکیه دستفروشان قرار دارند و
کالای غالب دست فروشان میوه و سبزیجات است. به غیر از این ها سه مغازه
قدیمی که بازمانده حجره های قدیمی بازار است در طبقه پایین تکایا وجود
دارند که یکی حلبی سازی است و در گذشته نعل بندی بوده است و صاحب مغازه به
دلیل از رونق افتادن پیشه خود به این کار مشغول است و دو مغازه دیگر نیز
تعمیرات سماور و وسایلی از این قبیل می باشد. و سایر مغازه ها در طبقه
پایین تکایا میوه فروشی و سبزی فروشی هستند. پس از فضای تکایا واشدگاهی
قرار دارد که در گذشته درخت چناری در آن قرار داشته است که بعدها به علت
ورود اتومبیل به داخل بافت قطع شده و از بین رفته است.
محله پاسرو
این محله از محلات فرعی محله
نعلبندان است و در شرق این محله قرار گرفته است. محله پاسرو از شمال به
محله میخچه گران و گذر چهارشنبه ای، از شرق به خیابان شهدا و محله میخچه
گران (البته در گذشته محله پاسرو وسعت بیشتری داشته و از جانب شرق به حصار
شهر استرآباد منتهی می شده است و محدوده فلکه شهرداری و بناهای اطراف آن
در محدوده محله پاسرو قرار می گرفته است)، از غرب به بازار و محله
نعلبندان و از جنوب به خیابان امام خمینی در وضع موجود و در گذشته به گذر
باغشاه منتهی می شده است. این
محله به دلیل وجود درخت سرو قدیمی در میدان اصلی محله پاسرو به این نام
مشهور گشته است که متاسفانه با احداث خیابان های امام خمینی و فلکه شهرداری
در دوره پهلوی اول، میدان و سرو قدیمی آن از بین رفته است. خیابان کشی های
رضاخانی تغییرات بسیار زیادی را در محله پاسرو به وجود آورد، تخریب میدان و
مرکز محله پاسرو، تغییر فرم تکایای پاسرو، از بین رفتن بخش مسکونی محله در
جانب شرق تکایا و شمال تکایا که اتفاق اخیر با احداث خیابان پانزده متری
رخ داد از جمله تغییرات قابل ذکر در ساختار محله پاسرو است. یکی از تاثیرات
بسیار مهم تغییرات دوره پهلوی و از بین رفتن بخش مسکونی محله پاسرو، تبدیل
شدن محله پاسرو به یک محله کاملا تجاری است. به
دلیل مجاورت محله پاسرو از جانب شرق و جنوب به خیابان های امام خمینی و
شهدا، این محله از رونق اقتصادی و تجاری بالایی برخوردار است. مرکز
محله امروزی پاسرو که در واقع فضای باز میانی تکایاست دارای فرم هندسی
مستطیل شکل است که از طرف شمال به بنایی چهار طبقه با کاربری مسکونی و
تجاری، از طرف شرق به بناهای دو طبقه تکیه با کاربری مذهبی-تجاری و از جانب
جنوب به بناهای یک طبقه با کاربری تجاری و از طرف غرب به بازار نعلبندان
منتهی می شود. بر روی دیوار های تکیه پاسرو کتیبه ای قرار داشته که شامل
تاریخ ساخت بنا بوده است اما متاسفانه در زمان انجام تعمیرات بنا از جای
اصلی خود برداشته شده است.در میدانگاه پاسرو در قسمت غربی، یک اتاقک
تاسیساتی قرار گرفته و متاسفانه این محوطه در سال های اخیر توسط شهرداری
رسما به پارکینگ اتومبیل تبدیل شده است. متاسفانه
محله پاسرو جزء محلاتی است که بخش عظیمی از آن از بین رفته و ساختار
کالبدی اصیل آن دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است و در واقع از محله
پاسرو تنها نام آن و بخشی از تکایای آن باقی مانده است. که متاسفانه به
دلیل اختلافات مابین متولیان تکایا و اداره اوقاف و امور خیریه گرگان و
اداره میراث فرهنگی گلستان برای اضافه کردن طبقه سوم به تکیه پاسرو در سال
های اخیر، نمای تکایا بسیار نامناسب و بد ریخت شده است. و شوربختانه با این
بی توجهی و عدم رسیدگی مسولین به حفظ و نگهداری بنای تکیه در 6، 7 سال
اخیر، تنها اثر ارزشمند باقی مانده از تکیه پاسرو در معرض خطر نابودی قرار
دارد. تکیه
پاسرو از جهت شرقی با امتداد رودخانه خاصه رود یا آب قاجار مجاورت داشته و
در واقع این رودخانه در جانب شرقی حد فاصل محله پاسرو و محله حاجیلر و گذر
خیمه دوزان بوده است و بخشی از آب مصرفی ساکنین محله را تامین می کرده
است. در
دوره پهلوی اول یکی از مدارس دولتی نمره (3) در این محله احداث شده است.
بخشی از اراضی گورستان مسجد جامع در جهت شرقی و جنوبی مسجد جامع در محدوده
محله پاسرو واقع می شده است که بعدها در دوره پهلوی به شارع عام و بخشی از
ادامه بازار نعلبندان تبدیل شد.
محله دوشنبه ای
گرگان-محدثه میرحسینی- این
محله از محلات فرعی محله میدان است. از شمال به محله سبزمشهد، از شرق به
محله سرچشمه، از غرب به قیصریه و بازار کهنه در قدیم و محله میرکریم و در
حال حاضر به خیابان شهید رجایی و از جنوب به محله درب نو منتهی می شود. این
محله به دلیل وجود امامزادگان راضیه و مرضیه (س) در محوطه تکیه دوشنبه ای و
زیارت این امامزادگان در روز دوشنبه به دوشنبه ای معروف گشته است. مرکز
محله دوشنبه ای که در واقع فضای باز میانی تکایاست دارای فرم هندسی
نامنظمی است و در سه جبهه شمالی، شرقی و جنوبی دارای بناهای دو طبقه با
کاربری تکیه است و در جبهه غربی آن بناهای مسکونی قرار دارد. در جبهه شرقی
محوطه تکیه امامزاده راضیه مرضیه موسوم به دوشنبه واقع شده است و دارای درب
چوبی قدیمی با تزئینات پرکار منبت کاری بوده است که در سال های اخیر
متولیان امامزاده و تکیه برای حفاظت بیشتر، آن را به داخل فضای امامزاده
منتقل نموده اند و در ویترین شیشه ای نگهداری می شود. در نمای تکیه جبهه
شرقی و امامزاده در دوره پهلوی دوم تغییرات بسیاری به وجود آمده است. تکیه
دوشنبه ای از معدود تکایای گرگان است که فضای پیرتکیه و تکیه های گوشواره
آن به فرم اصیل تا به امروز حفظ شده اند. به علاوه در این جبهه از تکایای
دوشنبه ای، در زیر شیرسرها تصاویر بسیار زیبای ختایی و نقش چهره بر روی چوب
نقاشی شده است که این تکیه را در میان تکایای سایر محلات منحصر بفرد کرده
است. جبهه جنوبی تکیه دوشنبه ای به دلیل ویژگی های منحصر بفرد معماری و
قدمت تاریخی آن در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. پس از آن تکیه
جبهه شرقی هم در سیاهه میراث ملی به ثبت رسیده است. تکایای دوشنبه ای با
وجود مجاورت با قیصریه و وجود بخشی از بازار کهنه استرآباد از این محله،
هیچ گاه کاربری تجاری نداشته اند و حتی در وقف نامه های تکایا تجاری شدن
بناهای تکیه مکروه شمرده شده است. اولین
موزه محله ای شهر گرگان در محله دوشنبه ای در تکیه دوشنبه ای به همت
متولیان تکایا و امامزاده در فضای امامزاده راه اندازی شده و بسیاری از
اشیاء موزه توسط ساکنین قدیمی محله به آن اهدا شده است. در این محله دو
مسجد وجود دارد، یکی از آن ها در ابتدای گذر شرقی تکیه دوشنبه ای واقع شده
است و دیگری در واشدگاهی واقع در جنوب مجموعه کبیر قرار گرفته است. این
مساجد به صورت برونگرا و بدون حیاط هستند. یکی
از قدیمی ترین باغ های درون شهری استرآباد، باغ سیر کار در این محله قرار
داشته است که در سال گذشته تخریب شده و به پارکینگ تبدیل شده است. در
این محله خانه های تاریخی ارزشمندی وجود دارد. از جمله مجموعه کبیر که جزء
ارزشمندترین خانه های گرگان است و از ویژگی های خاص معماری برخوردار است و
در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه های تاریخی چراغعلی،
نونهال، معروف، دیانی، اعلایی، صحرایی، منتظرالظهور، انصاری و موقوفه میرزا
عابدین شبیه ساز که متعلق به دوره پهلوی اول است و در سال گذشته توسط جمعی
از دوستداران میراث فرهنگی با حمایت اداره اوقاف و امور خیریه گلستان مرمت
و احیاء شده است، از دیگر عناصر معماری ارزشمند این محله است. این محله
برخلاف سایر محلات قدیم استرآباد کلیه عناصر خدماتی محله را در مجاورت
تکایا مثل، گورستان، حمام، آب انبار به صورت مستقل ندارد و به دلیل وسعت کم
و جمعیت محدود آن و نیز مجاورت با یکی از دو بازار اصلی شهر به لحاظ تامین
نیازهای خدماتی ساکنین، متکی به بازار و محلات اطراف خصوصا درب نو و
میرکریم بوده است.
نقش زیر شیر سر های تکیه جبهه جنوبی محله دوشنبه ای
محله میخچه گران
از شمال به محله سرپیر، از شرق به
محله گرگان جدید (قلعه کهنه) و (در گذشته، پیش از تخریب حصار شهر در اوایل
دوره پهلوی اول، محله میخچه گران از جانب شرق به بخشی از حصار شهر استرآباد
منتهی می شده است)، از غرب به محله نعلبندان و از جنوب به محله پاسرو (در
گذشته یعنی قبل از احداث خیابان های دوره پهلوی اول در جنوب محله میخچه
گران علاوه بر محله پاسرو، محله حاجیلر نیز قرار داشته است) منتهی می شود. این
محله به دلیل رواج پیشه میخچه گری در ارتباط با پیشه نعلبندی که در محله
مجاور یعنی محله نعلبندان رواج داشته است به محله میخچه گران شهرت پیدا
کرده است. با
احداث خیابان پهلویدژ در دوره پهلوی اول که امروزه به نام شهدا شهرت دارد،
محله میخچه گران به دو قسمت تقسیم شد، بخشی از دانه های مسکونی محله با
ساخت خیابان از بین رفته و بخشی دیگر، در طرف غربی خیابان شهدا قرار
گرفتند.به علت مجاورت محله با خیابان شهدا این محله نسبت به سایر محلات
بافت قدیم، به لحاظ تجاری از رونق بسیار خوبی برخوردار شده است. مرکز
محله میخچه گران که همان میدانگاه تکیاست دارای فرم هندسی نامنظم است و در
سه جبهه شمالی، شرقی و غربی دارای بناهای دو طبقه با کاربری تکیه است و در
جبهه جنوبی آن بنای مسکونی قرار دارد. یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین نمای
تکایای استرآباد، نمای تکیه سقاخانه میخچه گران در جبهه غربی تکیه میخچه
گران است. در سال های اخیر تغییرات کمتری نسبت به سایر تکایای شهر داشته
است. پیر تکیه میخچه گران در جبهه شرقی به علاوه تکیه جوانان و سیدین قرار
گرفته است و در پیرتکیه، کتیبه ای به تاریخ 1230 ه.ق که زمان ساخت بنای
تکیه را نشان می دهد وجود دارد. تکیه وصافی در جبهه شرقی به تکیه قجرها
معروف است و در دهه 1370 مورد نوسازی قرار گرفته و فرم اصیل آن تا حدود
زیادی تغییر یافته است. مسجد محله میخچه گران در محوطه میدانگاه تکایا
متمایل به غرب واقع شده است و در جنوب مسجد در زیر تکیه صباحی که در گذشته
به صورت ساباط (وصافی) بوده است در سال 1380 آشپزخانه ای جهت پخت و پز برای
تکایا در ایام محرم ساخته شده است. چنار قدیمی محله در سال 1350 قطع شده
است، اما اکنون چناری حدودا چهل ساله در محله وجود دارد. محله
میخچه گران تنها محله ای است که آئین دسته چوبی هر ساله در آن برگزار می
شود و نقش بسیار مهمی در زنده نگه داشتن این آئین تا به امروز داشته است و
در سال های اخیر باعث ترغیب محلات دیگر برای احیاء این آئین شده است. حمام
قدیمی محله میخچه گران که در غرب تکیه قرار دارد، در سال های اخیر به همت
مالک بنا نوسازی شده و با کاربری چایخانه سنتی احیاء گشته است؛ و نقش بسیار
مهمی در ترغیب شهروندان گرگانی به خصوص جوانان برای حضور در بافت قدیمی
گرگان داشته است. آب انبار قدیمی محله میخچه گران نیز در جبهه غربی تکیه
قرار دارد و مخزن و پاشیر آن تا حدودی سالم است اما ورودی پاشیر مسدود شده
است و به سقاخانه معروف است. اولین مدرسه ملی استرآباد در این محله تاسیس
شده است. در
دوره مشروطه این محله یکی از مراکز حضور و تجمع مشروطه طلب ها بوده است و
اصلی ترین محل انجمن مشروطه خواهان استرآباد، که خانه شیخ حسین مقصودلو،
رئیس مشروطه خواهان استرآباد بوده است در این محله قرار داشته است. خانه
بیگلربیگی استرآباد معروف به خانه فروغی ها که شامل فضایی با کاربری
بازداشتگاه و محبس بوده است ، خانه رئیس صلحیه استرآباد و رئیس عدلیه
استرآباد در این محله قرار داشته است. متاسفانه در سال گذشته به دلیل عدم
توجه مسولین میراث فرهنگی گلستان و مالک بنا، خانه بسیار ارزشمند فروغی ها
که در نوع خود در میان خانه های تاریخی گرگان بی نظیر بوده است، از بین
رفت. علاوه بر اینها خانه های تاریخی ارزشمند دیگری از جمله خانه های
کاویانی، سیدین، یحیایی و ... در این محله قرار دارد. |