بناهای تاریخی ایران
بناهای تاریخی ایران
موقعیت: خیابان آتشگاه
سال تاسیس: قرن ۸ هجری
یک بقعه و دو مناره بر روی قبر عمو عبدالله از زهاد و صلحای قرن هشتم هجری بنا شده است.
ویژگی خاص :
ایوان از نمونه بناهای سبک مغول ایران است اما مناره ها در اواخر دوره صفویه به ایوان افزوده شده و با حرکت دادن یکی از آنها هم مناره دیگر و هم تمام ساختمان به حرکت در می آید.
در سر راه اصفهان به نجف آباد قریه ای است که آن را کارلادان می گویند. امروز این روستا جزئی از شهر اصفهان به شمار می رود. در این قریه بنائی وجود دارد که مزار یکی از صلحا و زهّاد مشهور قرن هشتم هجری به نام عمو عبدالله کارلادانی است.
تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شده و سال ۷۱۶ هجری را نشان می دهد مبین این نکته است که این عارف بزرگ در زمان سلطان (محمد خدابنده) ایلخان مسلمان می زیسته است ایوان منارجنبان یکی از آثار تک ایوانی دوران ایلخانی است اما برخی از محققین عقیده دارند که مناره ها بعداً به ایوان مزبور افزوده شده است.
نکته ای که باعث شهرت منارجنبان شده و هر مسافری را برای بازدید از آن ترغیب می کند این است که حرکت دادن یک مناره نه تنها مناره دیگر را به حرکت در می آورد بلکه تمامی ساختمان مرتعش می شود.
بسیاری از معماران و مهندسان درباره جنبش مناره ها به اظهار نظر فنی و مهندسی پرداخته اند اما برخی نیز می گویند هیچ دلیل منطقی برای تحرک مناره ها ارائه نشده است. جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کرده اند در مشاهدات خود مناره هائی را معرفی کرده اند که در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشته اند.
اما قدر مسلم اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره های متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت مناره ها سایر قسمت های بنا نیز حرکت می کند. ارتفاع ایوان مقبره عمو عبدالله از سطح زمین بقعه ۱۰ متر و ارتفاع هریک از دو مناره ۵/۷متر است.
در این ایوان مزار عمو عبدالله قرار دارد و راه صعود به بام و مناره ها نیز به وسیله درگاه کوچکی است که با پلکانی مارپیچ به بام مربوط می شود.
راز منار جنبان چیست؟
بی تردید یکی از معروفترین ساختارهای تاریخی شهر اصفهان که شهرتی جهانی نیز دارد ” منار جنبان ” است. در ۶ کیلو متری مسیر جاده اصفهان _ نجف آباد ، در سمت راست آزاد راه، بنای ” منار جنبان ” قرار دارد که بر فراز مقبره عارفی گمنام به نام ” عمو عبدا… کارلادانی ” بنا شده است و بر اساس تاریخ سنگ نبشته این مقبره،تاریخ بنا به ۷۱۶ هجری قمری برمیگردد. این بنا یکی از آثار معماری دوره ایلخانان به شمار می رود با مساحتی حدود ۱۴۶ متر مربع و مناره هایی به ارتفاع ۵/۷ متر از سطح بام و البته ارتفاع بام تا کف حیاط نیز ۵/۱۰ متر است. در طبقه هم کف بنا و در زیر قو س های اصلی و بر سطح هرکدام کاشی کاری تزئینی به فرم صلیبی با کاشی آبی لاجوردی بر سطح آبی فیروزه ای دیده می شود که به عنوان یکی از ویژگیهای تزئینی کم نظیر در این بنا به حساب می آید. بر ساقه منارهها نیز تزئیناتی مرکب از کاشی های ریز در ترکیب با آجر بدنه دیده می شود که اشکال زیگزاگی و افقی آن در بیننده مشتاق یادآور مفاهیمی عرفانی است که در سایر آثار معماری این دوره نیز دیده می شود.
اما راز شگفتی آور این مناره ها چیست؟
چنانچه فردی از طریق ۱۷ پله داخل هر مناره که روی بام بنا تا بالای هر مناره وجود دارد، بالا رود و دست های خود را داخل یکی از دیوارهای واسط میانی پنجره های فوقانی آن قفل و شروع به تکان دادن مناره کند، مناره به نوسان در آمده و همزمان با آن مناره دیگری و در واقع کل ساختمان به نوسان در میآید که تنها نوسان مناره قابل دیدن است و برای دیدن نوسان بنا می توان لیوان آبی را بر روی قبر ” عمو عبدالله” قرار داد و سطح لغزان آن را مشاهده کرد.
به کاربردن آجرهایی با ویژگیهای خاص که ضریب ارتجاعی بالاتری نسبت به آجرهای به کار رفته در بخش های دیگر دارد و همچنین توجیه حرکت مناره ها با تکان یکی از آنها بواسطه قوانین فیزیکی نه تنها راز جنبیدن این مشهورترین مناره جنبان جهان را آشکار می کند بلکه بیانگر دانش فنی بسیار عمیق سازندگان آن در هفت قرن پیش بوده است. سازندگانی که نامی از آنان بطور مشخص در دست نیست . البته بنا به نظر کارشناسان مناره های دیگری نیز وجود دارد که دارای همین خاصیت بوده و همزمان با این بنا ساخته شده اند. مناره های مسجد اشترجان در ۴۰ کیلومتری غرب اصفهان که قسمت اعظم آن تخریب شده و یا یکی از مناره های مسجد حضرت علی (ع ) در بصره که بنا به نظر ” ابن بطوطه” سیاح معروف مراکشی در قرن هشتم قمری، تکان می خورده و از این جهت ارزش مسجد را برای زائرین دوچندان کرده است.همچنین گفته می شود که تقریبا همه منارهها این خاصیت را دارند اما شاید کوتاهتر بودن منارجنبان سبب تکان خوردن کل بنا می شود.
در سالیان گذشته بازدید کنندگان آزادانه تا بالای مناره ها می رفتند و اقدام به تکان دادن آن میکردند اما چندسالی است که به دلیل اینکه تکانهای دائمی باعث آسیب به بنا می شوند، مسئولین برنامه ای ترتیب داده اند که هر نیم ساعت یک نفر از راهنمایان که آشنا به مقدار نیروی لازم برای تکان دادن مناره ها است، به بالای یکی از مناره ها رفته و آنرا تکان می دهد تا بازدیدکنندگان به خوبی اهتزاز آنرا مشاهده و حس کنند و در عین حال از بوجود آمدن آسیب های احتمالی به بنا نیز پیشگیری شود.
قدیمیترین بنای تاریخی اصفهان را باید مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان تلقی کرد. سیمای فعلی مسجد عمدتاً مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است اما تعمیرات و الحاقات آن به دورانهای بعد به خصوص عصر صفویان مربوط می شود . اما در کاوش های باستان شناسی مراحل قبل از سلجوقی هم به دست آمده که به دوران آل بویه و قرن سوم هجری باز می گردد. در همین کاوش ها آثار قبل از اسلام نیز کشف شده است.
مسجد دارای ورودیهای متعدد است که هر یک فضای مسجد را به بخشهایی از بافت پیرامون آن مربوط می کند این ورودیها همه در یک زمان ساخته نشده اند و هر یک در مقطعی از تاریخ و در ارتباط با ساختمان درون و بیرون بنا به وجود آمده اند. گذرها و معابری که در گرداگرد مسجد وجود دارند بیانگر ارتباط گسترده ای است که مسجد با بافت قدیم شهر دارد.مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار ایوانی بنا شده و از آنجا که ابداعات هنری و معماری ۱۵ قرن دوران اسلامی را در خود گرد آورده است یکی از بهترین آثاری به شمار می رود که در دنیای امروز شهرت دارد. با توجه به منابع و مآخذ مختلف این نکته مشخص می شود که مسجد جامع در طول زمان به سبب آتش سوزی و جنگ های متعدد و نا آرامی های دوران های مختلف آسیب فراوان دیده و دوباره بازسازی و مرمت شده است.
این پل که در نوع خود شاهکارى بىنظیر از آثار دوره سلطنت شاه عباس اول است، به هزینه و نظارت سردار معروف او الله وردىخان بنا شده. این پل در حدود ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و طویل ترین پل زاینده رود است که در سال ۱۰۰۵ هجرى ساخته شده است. در دوره صفویه،مراسم جشن آبریزان یا آبپاشان ارامنه در کنار این پل صورت میگرفت. ارامنه جلفا، مراسم «خاج شویان» را نیزدر محدوده همین پل برگزار میکردهاند. پل مزبور یکی از شاهکارهای معماری و پل سازی ایران و جهان محسوب میشود.
موقعیت تاریخی
قلعه تاریخی فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و در مرکز شهر خرم آباد
واقع شده است . حریم این بنای باشکوه از سمت شرق و جنوب غربی به رودخانه
خرم آباد ، از غرب به خیابان دوازده برجی و از شمال به خیابان دوازده برجی
و از شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می گردد .
تاریخ ساخت بنا
از تاریخ ساخت بنا یا بانی آن ، آگاهی دقیقی در دست نیست . همین اندازه می
دانیم که این بنا ، از یادگارهای شهر کهن << شاپور خواست >>
بوده و بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت
می دهند .
ویژگیها
احداث بنا بر فراز صخره های سنگی و اشراف کامل آن به دره تارخی خرم آباد و
نیز جاری شدن چشمه پر آب گلستان از دامنه شمالی تپه از ویژگیهای اصلی بنا
به شمار می آیند . از سوی دیگر نزدیکی بنا با غارهای پیش از تاریخ دره خرم
آباد و دیگر آثار دوران تاریخی نظیر سنگ نوشته ، مناره آجری آسیاب گبری ،
پل شکسته و گرداب سنگی ، بیانگر پیوستگی تاریخی قلعه با آثار یاد شده می
باشد .
معماری
معماری کنونی بنا ، بیانگر الحاقات فراوانی است که در دوران های گوناگون
به دان افزوده شده ، بیشترین این تحولات مربوط به دوره صفویه تا قاجار می
باشد . بر اساس مدارک تصویری تا حدود یکصد سال پیش بارویی دوازده برجی در
پیرامون بنای فعلی وجود داشته ، که اکنون آثار این برج از آن در محوطه
شمال غربی قلعه ، قابل مشاهده است . وسعت تقریبی بنا ۵۳۰۰ متر مربع ، شامل
۸ برج دو صحن و ۳۰۰ جان پناه می باشد . ارتفاع بلند ترین دیوار تا سطح تپه
۲۳ متر و مصالح آن از سنگ آجر ، خشت و ملات گچ و آهک است . ورودی بنا به
سمت شمال و در بدنه برج جنوب غربی تعبیه شده که پس از گذر از راهرو ورودی
به حیاط اول وصل می گردد .
حیاط اول
ابعاد این حیاط که در جهت شمالی - جنوبی طراحی شده ۵/۲۲*۳۱ متر است .
پیرامون آن از چهار برج تشکیل شده که دو برج آن در شمال و شمال غربی و دو
برج دیگر در جنوب و جنوب غربی قرار دارد .
حمام قدیمی
بر اساس شواهد موجود ، حمام قلعه در ضلع شمالی حیاط اول و در نزدیکی چاه
قلعه قرار داشته است . این حمام در تا اواخر دوره قاجاریه مورد استفاده
بوده و اکنون آثاری از آن نظیر تنوبوشه های سفالی ، نقش های آهک بری و
کانالهای زیر زمینی قابل مشاهده است.
چاه قلعه
در شمال شرقی حیاط اول و در پشت یک طاق نمای بلند ، چاه آب قلعه
قرار دارد . عمق این چاه که بیشتر آن با برش صخره به سرچشمه گلستان راه
یافته نزدیک به چهل متر است . در گذشته آب مورد نیاز ساکنین دژ از همین
چاه تامین می شده و اکنون نیز قابل بهره برداری است .
حیاط دوم
ابعاد این حیاط که در جهت شرقی - غربی طراحی شده ۲۱*۲۹ و همانند حیاط اول
از چهار برج تشکیل می گردد . در چهار جهت این حیاط تالارهای بزرگی قرار
دارد که به یکدیگر راه دارند و اکنون به موزه ، تغییر کاربری یافته اند .
از نکات قابل تامل در معماری بنا ، وجود گریزگاه مخفی در ضلع جنوبی و
فضاهای زیرزمینی در ضلع شمال و شرق آن می باشد .
قلعه در متون تاریخی
در متون تاریخی با نامهای گوناگونی نظیر :”دژشاپور خواست ” یا “سابر خواست
” “دز بر ” “قلعه خرم آباد ” “قلعه دوازده برجی ” و قلعه ” فلک الافلاک
ازآن یاد شده است . «فلک الافلاک » که در لغت به معنی «سپهر سپهران » یا «
فلک نهم » می باشد . عنوانی است که در دوره قاجار به این بنا اطلاق گردیده
و اکنون به همین نام مشهور است .
کاربری قلعه در گذشته
« خزانه حکومتی » خاندان بدر در قرن چهارم ، «مقر حکومتی » اتابکان و
والیان در دوره صفویه تا قاجار و سرانجام «پادگان نظامی » و «زندان سیاسی
» در دوران پهلوی اول و دوم از مهمترین کاربری های قلعه در گذشته محسوب می
گردد .
کاربری کنونی
این اثر ارزشمند در سال ۱۳۴۹ از ارتش به فرهنگ و هنر سابق واگذار
و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید . در سال ۱۳۵۴ با راه
اندازی موزه مردم شناسی و مفرغ های لرستان بنا به موزه تبدیل گردید . در
سالیان اخیر با مرمت نمای بیرونی و داخل قلعه موزه های باستان شناسی ،
مردم شناسی ، آزمایشگاه مرمت اشیاء ، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایخانه
سنتی در این مجموعه فرهنگی - تاریخی راه اندازی و هر ساله پذیرای انبوهی
از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی می باشد .
در مسیر زنجان به تهران و در فاصلهی سی کیلومتری زنجان، در سمت راست جاده، گنبدی عظیم خودنمایی میکند. گنبد سلطانیه یادآور شکوه و رونقی است که در حدود هفتصد سال پیش در این شهر جریان داشته است. حمدالله مستوفی در نزهتالقلوب میگوید: «قبل از حملهی مغول در سلطانیهی فعلی هیچگونه اثر ساختمانی نبود و این ناحیه به شکل مرغزار و چمنزار بوده است. سلاطین مغول پس از استقرار در ایران و پایتخت قرار دادن تبریز، کمکم برای شکار و گذراندن ایام تابستان بدان سو روانه میشدند و با برافراشتن چادرها، ایام استراحت تابستانی را در آنجا سپری میکردند. به همین جهت، این محل چمنزار یا شکارگاه شاهین نامیده میشد. کمکم پادشاهان بعدی بهخاطر خوش آب و هوا بودن مکان مزبور، تصمیم به ایجاد تأسیسات و ساختمانهایی برای اسکان خویش، لشگریان و اطرافیان خود گرفتند».
این بنا در غرب مسجد وکیل شیراز واقع شده و یکی از بزرگ ترین و ارزشمندترین حمام های تاریخی ایران است. حمام وکیل توسط کریم خان زند ساخته شده است.
بنای حمام به صورت مکعب است و ورودی آن در سمت شمال قرار دارد. نمای شمالی حمام مشرف به فضای بازی بود که بعدها از بین رفت و خیابان کوتاهی جایگزین آن شد. در جنوب حمام، آب انباری از دوره زندیه و در شرق آن مسجد وکیل قرار دارد. در دوره قاجار و به ویژه در دوره اخیر تعمیرات و تغییراتی در بنا صورت گرفت. هر چند این امر صدماتی را به ساختمان اولیه بنا و تزئینات آن وارد آورد ، با این حال آثار باقی مانده به خوبی نمایانگر ارزش و شکوه اولیه بناست.
در ضلع شرقی خیابان چهارباغ، بنای باشکوهی
قرار دارد که می توان آن را آخرین بنای مهم و با عظمتی دانست که در عصر
صفویان در اصفهان ساخته شده است. این مدرسه که “مدرسه سلطانی” و “مدرسه
مادر شاه” نیز نامیده می شود.در زمان سلطنت شاه سلطان حسین، آخرین حکمران
سلسله صفوی احداث گردید.
تاریخ شروع عمارت ۱۱۱۶ ه. ق. و سال اتمام آن ۱۱۲۶ است. هیچ یک از آثار
موجود در اصفهان به اندازه مدرسه چهارباغ، به عنوان کلکسیون کاشیکاری
ایران، سیاحان، بازدید کنندگان و جهانگردان خارجی را تحت تأثیر جاذبه های
خود قرار نداده است. این مطلب را نوشته ها و خاطرات آنان تأیید می کند. به
طوریکه برخی از آنها، مدرسه را با عبارتی همچون سحر آمیز، جذاب و دلپذیر
توصیف کرده اند.
بم دایره المعارفی از روشهای ساختمان سازی در خاورمیانه قدیم ،خانه ها ،گنبدها ،سه کنجیها ،برج و باروهایی که از خشت خام ساخته شده اند و تکنیک آن ها به دوران کتاب مقدس برمی گردد. این شهر قدیمی از دهه ۱۹۳۰ تا حد زیادی متروکه شده و حتی بخش های بسیاری از آن رو به زوال نهادند.کار بازسازی آغاز شده بود.
در شمال شرقی شهر بم , بربالا و دامنه صخره
ای عظیم قلعه ای مستحکم را پی افکنده اند که اهالی محل آن را ” ارگ ”
نامند که در واقع این بنای سترگ , شهرقدیـم بم است , ارگ بــم و شهـــر آن
از جمله قلعه های نظامی بسیار مهم و تاریخی به شمار می رود . ارگ بم نمونه
کاملی از شیوه های معماری ایران است و نمونه هایی از قرنها معماری در آن
به چشم می خورد . ارگ بم که بزرگترین مجموعه خشتی جهان است , به شکل قلعه
های پرشکوه برفراز تبه ای به ارتفاع ۶۱ متر چونان تاجی مرصع برسربناهای
تاریخی ایران , درخششی جاودانه دارد . پیرامون ارگ بم , حکایتهای تاریخی
که گاه به جرگه افسانه می گراید , فراوان است ولی سعی براین است که
مستندترین موضوعات باستان شناسی با مدد از تاریخ و معماری در معرفی هرچه
بهتر این بنای بزرگ دخالت داشته است .
سابقه تاریخی ارگ بم به موجب نوشته های تاریخی , از جمله حدودالعالم و
تاریخ وزیری به دو هزار سال پیش می رسد . شواهد زیادی از جمله وضعیت پلان
مرکـــزی وتعدادی خشت موجود در خانه حاکم و خانه رئیــس سرباز خانه ادعای
فوق را به اثبات می رساند .
مطالب مشابه :
پلان و تصاویر بناهای تاریخی
فروش پلان کلیه بناهای تاریخی در ایران. آشنایی با بنا های تاریخی، بناهای ایران
بناهای تاریخی ایران
بناهای تاریخی ایران شواهد زیادی از جمله وضعیت پلان مرکـــزی وتعدادی خشت موجود در خانه
نقشه کلیه بناهای تاریخی ایران
نقشه کلیه بناهای تاریخی ایران با نقشه ترسیمی با پسوند وپلانها ومقاطع و سایت پلان با
بناهای تاریخی ایران
بناهای تاریخی ایران. امیدوارم از عکسا خوشتون میس سولولوگ در پلان
مسجد جامع ساوه
موضوعات مرتبط: آشنایی با بنا های تاریخی، بناهای ایران. پلان و تصاویر بناهای تاریخی .
بناهای تاریخی تهران
را در زمره بناهای تاریخی خاص و های مختلف تاریخی ایران و سبكهای پلان دایره
پلان و تصاویر بناهای تاریخی
پلان و تصاویر بناهای پلان و تصاویر بناهای تاریخی جایزه معماری داخلی ایران .
نقشه کلیه بناهای تاریخی ایران
نقشه کلیه بناهای تاریخی ایران - انجام پروژه هاي فاز يک و دو معماري www.nbpars.ir - معمار رساله
مسجد امام اصفهان
موضوعات مرتبط: آشنایی با بنا های تاریخی، بناهای ایران، پلان و تصاویر بناهای تاریخی .
برچسب :
پلان بناهای تاریخی ایران