هنرستان موسیقی؛ حلقه فراموش شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی!

الهامیان آموزش های هنرستان را بیشتر متکی بر نوازندگی و عمل هنرجو می داند و در این رابطه می گوید:«آموزش های هنرستان بیشتر تکیه بر سازها و نوازنده کردن هنرجویان دارد. به همین خاطر نوازندگی هنرجویانی که در هنرستان تحصیل کرده اند قابل مقایسه با کسانی که به طور آزاد و در آموزشگاه ها درس خوانده اند نیست.»   محسن الهامیان  در نحوه انتخاب معلمانی که در هنرستان های موسیقی درس می دهند ضابطه ای وجود ندارد مترجم کتاب های موسیقی می افزاید:« با توجه به اینکه هنرجو در سن پایین وارد هنرستان می شود نمی توان آموزش های تئوریک را برای آنها مطرح کرد و قاعده این است که در دانشگاه آموزش های تئوری انجام شود. نقش هنرستان آموزش نوازندگی ساز است و در مقاطع بالاتر افراد به آهنگسازی و سایر موارد بپردازند.»   الهامیان رابطه بین هنرستان موسیقی و دانشگاه ها را رابطه ای عملی و علمی می داند و می افزاید:« دانشگاه بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد و هنرستان در عمل، هنرجویان را در نوازندگی و سازشناسی قوی می کند. کنسرواتور از هنرستان شروع شود و در دانشگاه تکمیل شود. در دانشگاه مسایل مهمتری است که باید مدنظر قرار بگیرد.»   مترجم کتاب موسیقی و آواز در ایران نوشته لوید میلر در پاسخ به این سوال که سرفصل های آموزشی کتاب های هنرستان برای آموزش هنرجو کافی است یا نیازمند بازنگری است؟ می گوید:« به طور قطع همواره آموزش ها باید به روز باشد اگرچه بیش از یک دهه است که به دلیل اخلال در نظم و سایر مواردی که مفصل است دیگر در هنرستان تدریس نمی کنم اما بیش از تغییر سرفصل ها و روز آمدن کردن، نحوه تدریس بیش از هرچیز دیگری در هنرستان ها حائز اهمیت است.»   وی تاکید می کند: « معلم هم در دروس نظری و هم عملی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند در اینکه هنرجو را برای آموزش های بیشتر ترغیب کند. روی این مورد باید سرمایه گذاری شود.»     الهامیان در نقد مسایلی که در این باره وجود دارد می گوید:« چندین سال است که در نحوه انتخاب معلمانی که در هنرستان درس می دهند ضابطه ای وجود ندارد. معلمان می آیند و تدریس را شروع می کنند بدون اینکه سطح سواد آنها مورد ارزیابی صحیحی قرار بگیرد.»   وی در تشریح دلایل خود برای کناره گیری از درس دادن در هنرستان های موسیقی می گوید:« عمده مشکل من با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. زیرا هنرستان موسیقی گوشه دورافتاده ای از وزارت فرهنگ است. در حال حاضر نیز برخی از افرادی مسوولیت هنرستان ها را برعهده گرفته اند که با موسیقی ناآشنا هستند. در چنین وضعیت آشفته ای تمایلی به تدریس در هنرستان ندارم. به این خاطر که علاوه بر اینکه نمی توانم کاری از پیش ببرم مجبور هستم با مسایلی رو در رو شوم که تنها برایم بدنامی خواهد داشت.»   هنرستان موسیقی گوشه ای دورافتاده از وزارت فرهنگ است. در حال حاضر، افرادی مسوولیت هنرستان ها را برعهده دارند که با موسیقی ناآشنا هستند الهامیان در نقد وضعیت موجود در هنرستان ها و مقایسه با دهه های قبل می گوید:« در مقایسه با چندین دهه قبل باید بگویم که رسیدگی به هنرستان موسیقی نسبتی 1 به 10است. دورتر ها و قبل از 4 دهه گذشته را اگر بخواهیم مثال بزنیم نحوه انتخاب مدرسان، رسیدگی و ارزش و اعتباری که هنرستان داشت قابل مقایسه با زمان کنونی نیست. »   نویسنده کتاب تئوری موسیقی تاکید می کند:« عملکرد هنرستان موسیقی در زمان های دورتر و موسیقدانانی که امروزه در سنین بالا هستند نشان می دهد که اعتبار هنرستان در زمان های قدیم تا چه اندازه بالا بود و برای آموزش موسیقی هنرجو چه بهایی داده می شد. مسلما در حال حاضر هم می توان جوانان با استعداد زیادی در هنرستان پیدا کرد اما به دلیل مدیریت و انضباط فکر نمی کنم که هنرستان بازدهی خوبی داشته باشد.»   الهامیان که پیشتر نقدهای بسیاری در مورد سطح تدریس در دانشگاه ها داشته و دارد ضمن تاکید بر موضع قبلی خود، می گوید:« برنامه ای که برای دانشگاه ها نوشته شده است را قبول ندارم زیرا با این روند فکر نمی کنم از دانشگاه های موسیقی، موسیقدانی بیرون بیاید. »   وی می‌افزاید:« اگر دانشگاه‌های موسیقی قرار است متولی موسیقی باشند باید در سرفصل‌ها و برنامه‌های درسی خود تغییرات عمده‌ای را ایجاد کند. پس از آن باید استادانی در دانشگاه ها به تدریس موسیقی بپردازند که صلاحیت های لازم را داشته باشند و بر اساس ضابطه و نه رابطه انتخاب شوند.»   الهامیان به عنوان نمونه در مورد موسیقی مدرن و تدریس آن در دانشگاه‌ها، می‌گوید:«موسیقی مدرن چیزی نیست که از آسمان به زمین افتاده باشد. موسیقی تنالی است که در نهایت به مدرن ختم شده. اینکه بباییم و دانشجویی را که از هارمونی چیزی نمی‌داند یک دفعه در کلاس موسیقی مدرن وارد کنیم کاری بیهوده کرده‌ایم. درس هارمونی در دو ترم به دانشجویان تدریس می‌شود در حالیکه حداقل باید یک دانشجو 2 سال هارمونی را بیاموزد. آموزش سلفژ نیز در یک تا دو ترم است. خیلی از سرفصل های دانشگاهی به بیراهه کشانده شده‌اند.» الهامیان معتقد است:« برخی از استادانی که سواد آموزش موسیقی تنال را ندارند تدریس این درس را برعهده دارند. سرفصل‌های درسی دانشگاهی بعد از گذشتن بیش از 3 دهه هنوز تغییری نکرده است در حالیکه چنین قراری از قبل نبود!»   محسن الهامیان آموزشگاه ها تنها می توانند فرهنگ سازی کنند نمی توان از آموزشگاه های موسیقی، آموزش های حرفه ای را توقع داشت الهامیان درباره آموزشگاه‌های موسیقی و آموزش‌های آنها می گوید:« آموزشگاه ها تنها می توانند فرهنگ سازی کنند نمی توان از آموزشگاه های موسیقی، آموزش های حرفه ای را توقع داشت.»   مولف کتاب‌های موسیقی در پایان تاکید می‌کند:« برای سرو سامان دادن به وضعیت موجود باید در فرهنگ عمومی تغییر بنیادین ایجاد کرد. متولیان فرهنگ و هنر باید در زمینه کاری خود افرادی کارشناس باشند در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد. در کشوری که موسیقی حرام است آیا می توان امید به بهبود شرایط داشت!؟»  منبع:خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر


مطالب مشابه :


معرفي رشته موسيقي از شاخه فني وحرفه اي گروه هنر -14

هنرستان موسیقی از سال اول راهنمایی شروع و پایان آن سوم دبیرستان می باشد که مجموعا 6 سال




هنرستان موسیقی؛ حلقه فراموش شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی!

مترجم کتاب های موسیقی می افزاید:« با توجه به اینکه هنرجو در سن پایین وارد هنرستان می شود نمی




هنرستان هنرهای زیبا

شب هنرستان موسیقی . روز یکسنبه مورخ 23 اردیبهشت ماه جاری مراسم جشن هنرستان موسیقی شیراز




ادرس هنرستانهاي موسيقي و هنري در سراسر كشور

http://www.tmbs.ir/webui/index.aspx هنرستان موسيقي پسران منطقه 11 روبوری تالار وحدت - هنرستان موسیقی




طرح احداث هنرستان موسیقی ترکمن در ترکمن صحرا

╬╬╬ اخبار استان گلستان ╬╬╬ - طرح احداث هنرستان موسیقی ترکمن در ترکمن صحرا - آموزشی، سیاسی




تاریخچه هنرستان و هنرکده موسیقی ملی

تاریخچه هنرستان و هنرکده موسیقی ملی . به منظور حمايت و پيشرفت هر چه




ارکستر هنرستان

ارکستر هنرستان موسیقی سلیمانیه. به رهبری کاوه فقیه زاده مقدمه: مطلبی که مشاهده می فرمایید




برچسب :