دين وزندگي 2
درس ششم : آينده ي روشن
|
هدف کلي : توانايي تبيين دلايل ضرورت معاد و امکان معاد جسماني اصطلاحات علمي درس : ضرورت معاد امکان معاد استدلال در پرتو حکمت استدلال در پرتو عدل حکيم |
مرور مفاهيم :
|
1. قرآن کريم حيات اخروي انسان را حتمي مي داند و انسان ها را به انديشه ي در آن دعوت مي کند . 2. قرآن کريم زندگي دنيايي را عبث و بيهوده نمي داند و خداوند را از بيهوده کاري منزه مي شمارد . 3. عقل آدمي مي گويد که توجه به خبر انبيا درباره ي آخرت ، ضرورت است و هشدار آنان را بايد جدي گرفت . 4. اقتضاي حکمت الهي وجود جهان آخرت و بازگشت انسان به سوي خداست . 5. اقتضاي عدل الهي وجود جهاني به نام آخرت است نا انسانها به آن چه استحقاقش را دارند ، برسند . 6. زنده شدن انسان ها پس از مگر با همه ي قوانين علمي سازگار است و امکان تحقق آن وجود دارد . |
سوره نساء ، آيه ي 87 سوره مؤمنون ، آيه ي 115 و 116
|
1. براي قاعده عقلي « دفع خطر احتمالي لازم است » ، اگر سيم برقي را که بدون حفاظ است ، بر ديوار منزل خود مشاهده کنيم و يکي از اعضاي خانه به ما خبر دهد که در آن برق جريان دارد ، از دست زدن به آن خودداري مي کنيم . زيرا در اين گونه موارد از يک قانون عقلي پيروي مي کنيم که مي گويد : « دفع خطر احتمالي لازم است . »
2. مهم ترين خبري که انبيا براي بشر آورده اند ، خبر از معاد و سراي آخرت است . همه ي آنان پس از ايمان به خدا ، ايمان به آخرت را مطرح کرده و آن را لازمه ي ايمان به خدا دانسته اند . قرآن کريم با چنان صراحت و قطعيتي از آخرت ياد مي کند که جاي هيچ شک و شبه اي را باقي نمي گذادر . در اين کتاب الهي ، بعد از توحيد و يکتا پرستي ، درباره ي هيچ موضوعي به اندازه ي معاد سخن نرفته است .
3. مهم ترين خبري که انبيا براي بشر آورده اند خبر از معاد و سراي آخرت است . همه ي آنان پس از ايمان به آخرت را مطرح کرده و آن را لازمه ي ايمان به خدا دانسته اند .
4. از ديدگاه انبيا لازمه ي ايمان به خدا ، ايمان به آخرت است .
5. بعد از توحيد مهم ترين موضوعي که در قرآن کريم سخن رفته ، معاد است .
6. استدلالهايي که بر ضرورت معاد دلالت دارند : - راه حکمت الهي - راه عدل خداوندي
7. کار حکيمانه ، کاري است با هدف معقول و شايسته که نتايج صحيح و عاقلانه به دنبال دارد .
8.کسي که کارهايش حکيمانه است ف حکيم مي گويند .
9. خدا حکيم است چرا که اگر موجودي را خلق مي کند : - هدفي شايسته برايش قرار مي دهد . - امکانات رسيدن به هدف را هم به او اعطا مي کند . - اگر تمايلات و خواسته هايي در وجودش آفريده ، پاسخ مناسب آن را پيش بيني کرده است .
10. هر انساني ميل به جاودانگي دارد و در آرزوي حياتي جاويدان است . اين گرايش به اندازه اي در آدمي قوي و شديد است که عموم تلاش هاي او ، از قبيل خوردن ، دفاع از خود در برابر خطرها و آفات و کسب و کار را تحت تاثير قرار مي دهد . حال اگر زندگي انسان منحصر به همين دنيا باشد به معني آن است که به اين ميل او پاسخ درستي داده نشده است . از آن جايي که هر ميلي که در نهاد انسان است ، پاسخگويي در جهان خارج دارد نتيجه مي گيريم که يک زندگي جاويد در جهان آفرينش وجود دارد .
11.« ميل به کمالات بي نهايت » ضرورت معاد را ثابت مي کند : - انسان طالب و خواستار همه ي کمالات و زيبايي ها ست ، اين طالب در هيچ حدي محدود نمي شود و پايان نمي پذيرد . - دنيايي که در آن زندگي مي کنيم به تنهايي جاي مناسبي براي پاسخگويي به نيازهاي انسان نيست و عمر محدود انسان نيز با اين گرايش ها تناسب ندارد . - ممکن نيست که خداوند عشق به خود و حيات ابدي را در وجود کسي قرار دهد و سپس او را در حالي که هنوز به شدت مشتاق اوست و بدان نرسيده از هستي بيندازد . |
* نتيجه :
|
اگر مرگ پايان زندگي انسان باشد ، عموم دستورات الهي و سفارش هاي عقل و فطرت بيهوده مي شود و همه ي کمالات کسب شده از دست خواهد رفت . پس ميل به کمالات بي نهايت ضرورت معاد را در پرتو حکمت الهي اثبات مي کند . |
* نکته :
|
1. هر انساني دو ويژگي « گرايش به بقا » و « بي نهايت طلبي » را در خود مي يابد . 2. خداي حکيم اين دو گرايش را بي سبب درما قرار نمي دهد . |
انديشه و تحقيق : 1. ميان حکمت خداوند و ضرورت معاد چه ارتباطي هست ؟
|
لازمه ي حکمت خدا اين است که هيچ کاري از کارهاي خدا بيهوده و عبث نباشد پس لازمه ي حکمت خدا اين است که زندگي انسان را پاياني نباشد و آن چه در اين جهان به دست مي آورد با مرگ او از بين نرود . |
2. ميان عادل بودن خداوند و ضرورت معاد چه ارتباطي وجود دارد ؟
|
نظام حاکم بر اين جهان اجازه نمي دهد که هر کس به طور کامل به نتيجه ي اعمال نيک يا بد خود برسد در اين صورت اگر معاد نبود امکان اجراي عدالت ميان مردمان وجود نداشت . پس عدل خدا ايجاب مي کند که در پي اين جهان عالمي ديگر وجود داشته باشد تا عدل و داد درباره ي همگان اجرا شود . |
3. در آيات 45تا 48 واقعه ، 5 قيامت و 11 و 12 مطففين تامل کنيد و ببينيد و چه زمينه ها و انگيزه هايي سبب انکار معاد مي شود .
|
لجاجت و اصرار بر گناهان از قبيل شرک و عناد – تکذيب بهشت و دوزخ به پيروي اغز هواي نفس – انکار قرآن ، ظلم و بدکار بودن . |
خودآزمايي : 1. گرايش به بقا و جاودانگي ............ معاد را ثابت مي کند .
|
ج ) ضرورت |
2. حقيقت وجودي انساني .............. است .
|
ج ) نفس و روح |
3. براي قاعده عقلي « دفع خطر احتمالي لازم است » نمونه بياوريد ؟
|
ج ) اگر سيم برقي را که بدون حفاظ است ، بر ديوار منزل خود مشاهده کنيم و يکي از اعضاي خانه به ما خبر دهد که در آن برق جريان دارد ، از دست زدن به آن خودداري مي کنيم . زيرا در اين گونه موارد از يک قانون عقلي پيروي مي کنيم که مي گويد : « دفع خطر احتمالي لازم است . » |
4. « ميل به کمالات بي نهايت » چگونه ضرورت معاد را ثابت مي کند ؟
|
ج ) - انسان طالب و خواستار همه ي کمالات و زيبايي ها ست ، اين طالب در هيچ حدي محدود نمي شود و پايان نمي پذيرد . - دنيايي که در آن زندگي مي کنيم به تنهايي جاي مناسبي براي پاسخگويي به نيازهاي انسان نيست و عمر محدود انسان نيز با اين گرايش ها تناسب ندارد . - ممکن نيست که خداوند عشق به خود و حيات ابدي را در وجود کسي قرار دهد و سپس او را در حالي که هنوز به شدت مشتاق اوست و بدان نرسيده از هستي بيندازد . |
5. استدلالهايي که بر ضرورت معاد دلالت دارند را نام ببريد ؟
|
ج ) - راه حکمت الهي - راه عدل خداوندي |
مطالب مشابه :
مقاله درباره معاد.....
نظريات مختلف درباره معاد. دارد و بعضي از فلاسفه ي غير اسلامي به معاد روحاني معتقدند
تجربه گرايي در خدا شناسی
"جان لاك" در اثر مشهورش(تحقيق درباره ي فهم انساني) مي كوشد كه دو موضوع مهم را روشن سازد .
روش تحقيق در نهجالبلاغه
البته همين اهميت نهجالبلاغه در حوزهي تحقيق و دربارهي ي خداشناسي، توحيد، معاد
احقاق الحق آيت الله ميرزا موسي حايري ( فهرست و مقدمه )
آراء چهارگانه دربارهي معاد جايز نميباشد، و بررسي و تحقيق به خصوص براي اهل علم
طرح درس دین و زندگی 2درس 6
در اين کتاب الهي ، بعد از توحيد و يکتا پرستي ، درباره ي هيچ موضوعي به اندازه ي معاد تحقيق : 1
دين و زندگي (۲) در يك نگاه
(انديشه و تحقيق صفحهي پاسخ به يك اشكال در مورد معاد: آيا در قرآنكريم دربارهي
پايان نامه دكترا
10_ احمد توانا _ بررسي و تحقيق دربارهي کتاب 21_ سيدحسين خوابنما _ معاد از نظر فلاسفهي
برچسب :
تحقيق درباره ي معاد