معرفی رشته نگارگری:
رشته نگارگری:
این رشته به همت و تلاش منطقه یک برای حفظ هنرهای اصیل ایرانی، در مهرماه 1389 گذاشته شد.
امید است برای ماندگاری رشته های اصیل اسلامی ایرانی تلاش کرده و حافظ نگاره های اصیل اسلامی باشیم.
به گفته ی «آندرس کلاسن» رئیس اسبق شورای جهانی صنایع دستی،
شرکت های چند ملیتی با تولیدات متحدالشکل خود در سراسر جهان در جهت محو فرهنگ و هویت ملی کشورهای وقفه تلاش می کنند. لذا با توجه به تأثیرگذاری شدید محیط و فضای اطراف بر روی صنعتگران دستی، در آینده خطراتی غنای فرهنگی و اصالت صنایع دستی را تهدید می کند.
پیشینه نگارگری ایرانی
نگارگری ایرانی، که به اشتباه مینیاتور1 نیز خوانده میشود.(نگارنده)بحث قدیم درباره نقاشی قدیم ایرانی، غالبا، هنر((مینیاتور)) 2 را به ذهن ها می آورد. در واقع، مشهورترین و ارزنده ترین نمونه های هنر تصویری ایران را می توان بر صفحات نسخه های خطی و مرقعات ملاحظه کرد. هنر نگارگری – اسلامی از سده چهاردهم / هشتم هجری تا سده هفدهم / یازدهم هجری شکوفایی نمایان داشت؛ ولی آثار تصویری به جای مانده از ادوار پیش از اسلام تا زمان حمله مغولان، و همچنین آثار دیوارنگاری، پرده نگارنی، قلمدان نگاری و غیره در قرون متاخر نیز جلوه هایی دیگر – اما کمتر شناخته شده – از نقاشی ایرانی به شمار می آید.شامل آثاری از دورههای مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و ...)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و...)، تاریخی (جامع التواریخ، و...)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه میباشد.پس از به قدرت رسیدن شاه اسماعیل هنرمندان در تبریز گرد آمدند و در کتابخانهٔ سلطنتی که ریاست آن را بهزاد بعهده داشت به فعالیت پرداختند . قاسم علی شیخ زاده و میرک که همراه بهزاد از هرات به تبریز آمده بودند شیوه ای را بنیاد گذاشتند که بر دوش بهزاد و شاگردانش بود. شهرت بهزاد هنرمندان پس از خود را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری آثار خود را با نام و امضای او ارائه می دادند. شاه طهماسب از اوان کودکی به فرا گیری خط و نقاشی پرداخت وطراحی نزاکت قلم را به مرتبه کمال رسانید .او در جوانی استادان معروف را گرد آوری کرد ولی در اواخر عمر به این هنرمندان توجه کمتری داشت به طوری که بسیاری از آنان دردربار ابراهیم میرزا در مشهد گرد آمدند وسبکی دیگر را به وجود آوردند. نقاشان مکتب تبریز سطح تخت نقاشی را شکستند و ترکیب بندیهای چند سطحی آفریدند .همه چیز آکنده از حرکت و جنبش بود رنگها درخشان و پرکشش و حالت مورد نظر را به وجود می آورد. از مشخصههای نقاشی دورهٔ صفوی لباس و پوشش سر اشخاص است. یکی از نقاشان بزرگ این دوران استاد محمدی استاد طراحی با قلم بود. از مشخصات آثار او تصویر اشخاص بلند قامت با صورت گرد و کوچک و واقع بین بود در ترسیم مناظر زندگی در نواحی روستانی است. او از جمله کسانی است که بر روی نگارگران پس از خود تاثیر بسزایی داشته است و او را استاد رضا عباسی می نامند.در همین دوران چند نگار گر دیگر با اسامی شبیه نام استاد رضا عباسی می زیسته اند.توجه رضا عباسی به خود انسان بیشتر از فضای اطراف اوست. این نکته حتی در تأکید پرداخت اودر شکل انسان نسبت به زمینههای ساده ای که در آثارش استفاده کرد، کاملاً روشن است. ظرافت کارهای دورانی جوانی رضا عباسی،یادآور و احیا کننده سنتهای متزلزل نسل قبل نقاشان صفوی در دربار شاه طهماسب بود ولی در اواخر،طرحهای او تحت تاثیر تجارب زندگی اشرافی زمان خود و گذشت عمر،لطافت خود را از دست داد و خشن شد.موضوعات او بیشتر از بین افراد طبقات پایین جامعه انتخاب شده و از طرف دیگر نفوذ و رواج نقاشی اروپایی در آثار این استاد بی تاثیر نبوده است. شاگردان زیادی نزد او تربیت یافتند که هر کدام سبک و روش وی را ادامه داده اند که مهمترین آنها عبارتند از: محمد شفیع عباسی،افضل الحسینی،محمد معین مصوّر،محمد علی،محمد یوسف و محمد قاسم. از این زمان به بعد، نقاشی دیگر در خدمت کتاب آرایی نیست و شکلی مستقل به خود می گیرد. این نکته در آثاری که از هنرمندان به اروپا رفته آشکارتر است. از معروفترین این هنرمندان محمد زمان نام دارد. نقاشیهای او کاملاً بر اساس نقاشی غربی است. موضوع نقاشی های محمد زمان در مواردی ، رابطه ای با فرهنگ اسلامی – ایرانی ندارد. اما در مواردی هم جنبههای فرهنگی زمان خود نظر داشته است، که از جمله آنها تصاویری است که بر مبنای ادبیات فارسی کشیده است . اما یک تفاوت بین آثار محمدزمان و دیگران وجود دارد، و آن گرایش به اصول طبیعت پردازی است،یعنی بعد نمایی، سایه پردازی و غیره، از این رو، در آثار محمد زمان دیگر نه غنای رنگهای شفاف و تخت بهزاد را می توان دید، و نه ظرافت، سرزندگی تندی و کندی خطوط رضا عباسی را. با ورود غربیان در دوره صفوی در پی تماسهای مکرر ایرانیان با اروپائیان، ابداعات و نوآوری هایی بروز نمود و موجب تحول در هنرهای تجسمی ادوار پس ازخود گردید."از ویژگیهای نقاشیهای صفوی، وابستگی و همانندیهای سبکشناسی در نقاشیهای نسخ خطی و دیوار نگاره هاست. به نحوی که بررسی و مطالعه هر کدام، شناخت آثار گروه دیگر را در پی خواهد داشت. بر اساس اسناد موجود، سه دوره متمایز ولی پیوسته برای تاریخ نقاشی قدیم ایرانی قائل شد:
1- دوره تدام سنت های کهن (سده نخست م، تا سده سیزدهم/ هفتم هجری).
2- دوره شکوفایی نگارگری(اواخر سده سیزدهم / هفتم هجری تا اواخر سده هفدهم / یازدهم).
3- دوره تکوین شیوه های التقاتی( از اواخر سده هفدهم / یازدهم هجری تا اواخر سده نوزدهم / سیزدهم هجری). (پاکباز روئین؛1378)
نگارگری یکی از هنرهای تزئینی و کاربردی است که طی آن انواع نقوش ختایی و اسلیمی و همچنین نقوش هندسی، گره سازی، نقوش جانوری و نقش گل و مرغ طراحی و ترکیب و پس از آن رنگ آمیزی و قلم گیری می شود.
نقاشی گل و مرغ اصطلاحی برای توصیف یک گونه از نقاشی قدیم ایرانی، که داری موضوع گل، برگ، پرندگانی چون بلبل و گاه پروانه بوده است. نقاشان غالبا، در بازنمایی موضوع از طبیعت مایه می گرفتند، و اسلوب پرداز به کار می بردند. نقاشی گل و مرغ، محتملا، در نقاشی چینی ریشه داشته است. محمد زمان، شفیع عباسی و لطفعلی شیرازی نخستین نمونه های این گونه نقاشی را به تصویر درآوردند.
نقاشي سنتي نقاشی روی چوب، نقاشی روی شیشه، نقاشی دیواری، نقاشی روی سفال و روی چینی. نقاشی بر روی زمینه های مختلف چرم، پشت شیشه، روی شیشه، سفال و چینی را شامل می شود که نقوش آن عبارتند از : نقوش ختایی، روی بند ختایی و اسلیمی در یک فضای مشخص و همچنین نقوش جانوری، منظره، شکارگاه،گل و مرغ و... .
1- اطلاق واژه ((مینیاتور)) به نگارگری قدیم ایرانی نارسا و گمراه کننده است. 2-اصطلاحی است برای توصیف نقاشی های – عمدتا تکچهره – در اندازه بسیار کوچک. ولی در اصل، به هنر مصورزسازی و تذهیب کتاب های خطی اطلاق می شد.
2- منبع: پاکباز روئین؛ 1378، دایره المعارف هنر، فرهنگ معاصر، ص565-575.
بودجه بندی درس نگارگری:
دروس هنرجویان این رشته در نیمسال اول ترم :
1- طراحی نقوش جانوری.
2- طراحی نقوش سنتی.
3- طراحی نقوش فرنگی
4- طراحی نقوش ختایی و اسلیمی.
5- مبانی هنرهای تجسمی.
در نیمسال دوم ترم :
1- نگارگری به صورت کاملا تخصصی
2- کارورزی
هنرجویان این رشته، بعد از اتمام این رشته می توانند مدارج عالیه، را طی کند و استاد دانشگاه یا معلم هنرستان ها شوند یا به تدریس خصوصی این رشته در آموزشگاه ها بپردازنند.
اما بعد از اتمام درس و گرفتن مدرک دیپلم نیز می توانند طرح های خود در زمینه های نگارگری اما با دیدی نوین تر و امروزی به پاس حفظ این سنت قدمی، به شهرداری ها فروخته شود تا در فضاهای شهری از آن استفاده گردد.
فروش طرح هادر زمینه های ذیل:
- کارگاه های کاشی سازی.
- چینی سازی.
- کاغد دیواری ها.
بسته بندی کالا های تزئینی و مصرفی، کارت ها، لگو های سازمان ها، بنرهای تبلیغاتی، تصویرسازی کتب درسی و ناشران کتاب ها، تیزرهای تلوزیونی و غیره استفاده کنند.
آدرس اینترنتی دفتر گروه های آموزشی(اداره کل):
http://www.gnegargarikd.blogfa.com/cat-6.aspx
مطالب مشابه :
هنرستان تلاش
هنرستان دربدو تاسيس با مشكلات عديده اي روبرو بود كه با تلاش و پيگيري و صبر و حوصله و همكاري
برنامه بازدید از هنرستان های نواحی پنج گانه تبریز در سال تحصیلی ۸۹-۸۸
برنامه بازدید از هنرستان های نواحی پنج گانه تبریز در سال هنرستان. سه شنبه. 28/7/88. 4. 2. تلاش.
مشخصات آموزشگاه های زبان تبریز ومناطق
وبلاگ شخصی محمد رضا فهامی - مشخصات آموزشگاه های زبان تبریز ومناطق - سلامت- زبان انگلیسی -ورزش
زاون يديقاريانس
ویولنیست های تبریز هنرستان موسيقي تبريز و يكي از براي موسيقي خود تلاش
درسهای اخلاقی
هنرستان کار و دانش شریف واقفی تلاش و فعالیت روزانه ممکن است این تعادل را به هم می زند .
تقويم اجرايي هنرستان کارو دانش کشاورزی شهید رجایی (ره)
هنرستان کاردانش هفته چهارم 1- شناسایی ضعف های آموزشی دانش آموزان و تلاش برای رفع آنها
دهستان لاهیجان
مرکزی با تلاش شورای اسلامی و که در تملک هنرستان کشاورزی تبریز بوده و با
معرفی رشته نگارگری:
معرفی هنرستان و رشته های هنری هنرستان و تلاش منطقه یک هنرمندان در تبریز
لیست همکارانی که در گردهمایی گروه کامپیوتر شرکت کرده اند
نام هنرستان. زهرا مردانی آذر تبریز. 7. حکیمه واحدی. تلاش. 20. نوشین خلیل
اعلام نتایج مسابقات علمی عملی کشوری هنرجویان هنرستانها ی فنی وحرفه ای
تلاش برای رسیدن شماره داوطلب نام هنرستان. تن 1052987 صنایع غذایی تبریز.ناحیه 5 زهرا
برچسب :
هنرستان تلاش تبریز