مراحل تولید انیمیشن
فيلم نامه انيميشن
به علت حساسيت ، اهميت و تنوع موضوعي و تکنيکي فيلم نامه انيميشن بايد طوري نوشته شود که قابل قبول ، رؤيت و پزيرش همگان باشد اشخاصي که براي فيلم هاي انيميشن فيلم نامه مي نويسند باید شناخت کافي درباره فيلم و فيلم سازي داشته باشند تا بتوانند به خوبي از عهده اين کار بر آيند و خصوصيات و صفاتي که براي بيشتر آنها مي شود نوشت ، عبارتند از: (البته بسيار خلاصه) فيلمي که از اين فيلم نامه ساخته مي شود بايد جنبه بين المللي داشته ، همه جا و همه سليقه پسند باشد ، طنز گونه بوده و تصويري باشد ، پر حرکت ، اغراق در تصاوير و حرکات ، مبالغه در گفتار به صورت منفي و مثبت ، طرح ها فانتزي و غير واقعي باشد. فيلم هاي داستاني در انيميشن طرفدار بيشتري دارند . سعي شود ديالگ هاي کاراکتر کوتاه و خوش بيان و شيرين باشد. ارتباط صحنه ها با ترکيب بندي حساب شده ولي اوت ها ساده ، روان و بدون پرش باشد . سکانسها داراي فضاي باکنتر است ، تند و کند ، پائين و بالا ، زشت و زيبا ، سنگين و سبک ، تاريک و روشن و با آرامش و خشونت معقول باشد. تصاوير بيشتر از حرفها باشد. تنوع از هر نظر در مورد پلانها ، ديالگها ، رنگ ها ، نورها ، صحنه ها ، حرکات ، صداها و موزيک به زيبايي و جذابيت فيلم مي افزايد . داستانهاي تخيلي با کاراکنرهاي فانتزي ترکيب خوبي براي فيلمهاي انيميشن شده است. فيلم نامه بايد طوري نوشته شود که پايان داستان به زودي حدس زده نشود. حرکات کاراکترها نرم و موزون باشد. خشک و تصنعي نبوده و مسايل رواني داستان در چهره کاراکترها ، رنگ ها ، ولي اوت صحنه ها ديده شود. فيلم نامه بايد پيامدار ، کوتاه ، روان ، ساده ، جادويي با عاقبت خوش باشد .
کارگردان انيميشن
- مدیریت و سرپرستی ، کارگردان باید به کلیه توانایی های اجرایی و مسایل اخلاقی افراد گروهی که انتخاب کرده واقف باشد.
- آشنا به گرفتاری های جاری در ارتباط با کمبودهای داخلی و خارجی افراد و فضای کار.
- تقویت حس همکاری بین افراد گروه با همدیگر و گروه های در تماس .
- ایجاد جو کاری مطلوب برای همکاران حساس هنرمند که از نظر روحی و روانی بسیار مهم و قابل مطالعه و تعمق است .
- تفکیک انواع کار و تقسیم وسایل و لوازم کار.
- کنترل لحضه به لحضه کار در بخش های مختلف .
- مشورت و هماهنگی با کارگردان هنری فریم به فریم .
- تقسیم کارها بین کارکنان در طول فیلم .
- ارزیابی و برآورد حجم کار از نظر کمی و کیفی و انتخاب تعداد انواع کارکنان کاردان، نوع وسایل و تعداد لوازم مصرفی .
- کارگردان باید فیلم نامه را انتخاب کند که به آن اعتقاد قلبی ایمان اخلاقی و تسلط کامل اجرایی داشته باشد و فیلم را به صورت تصویری با تمام جزییات در ذهنش ببیند و فضا و گرافیک کار را انتخاب کند .
- تسلط کامل نظری و حتی عملی کارگردان به تخصص های هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی، گرافیک و فیلم سازی و انجام آن در موارد خاص.
- انتخاب کاراکترهای فیلم مورد نظر که توسط طراح کاراکتر خلق می شود .
- انتخاب تکنیک با کمک و نظر تهیه کننده .
- تنظیم استوری برد اولیه و تهیه استوری برد اصلی و انتخاب صحنه های زیبا و منطقی و گویا با کمک طراح استری برد .
- برنامه نویسی و زمانبندی کار و کارکنان صحنه به صحنه، فریم به فریم، رسم نمودارهای خطی، شکلی ( دکوپاژ ) .
- تهیه لی اوت صحنه با کمک طراح و تعیین زمان و مکان حرکات و زاویه دید دوربین .
- نسبت سنجی و جایگزینی کاراکترهای متحرک و ثابت و آماده سازی کادر، لی اوت و کلیدهای طرح حابرای انیماتورها .
- غلط گیری طرح های حرکت .
- دقت و بازنگری تست های حرکتی .
- کنترل دسن و رنگ روی طلق ها به طریقه سنتی و کلاسیک، دسن روی کاغذ برای کامپیوتر .
- کنترل رنگ و فضا سازی، پرسپکتیو زمینه ها از روی لی اوت ها .
- کنترل تمام مراحل بعد از دسن در فضای کامپیوتر( راندرینگ، کامپیوزیت ) تا مونتاژ فیلم .
- برنامه نویسی و رعایت روانی برش های پشت سرهم و انتخاب حالت های خاص یا به کارگیری قیدها دیزالوها زومها و غیره، برای فیلم برداری انتهایی که به دست دستیار کارگردان سپرده می شود .
- فیلم برای تدوین و جابجایی قسمت های مختلف به خاطر هماهنگی ربط تداوم و تفهیم صحنه های پشت سرهم و برقراری ارتباط بیننده با فیلم و کنترل ریتم از نظر اوج، فرود، هیجان، آرامش، حرکت و سکون، گرمی و سردی، تاریکی و روشنایی، تندی و کندی به منتور سپرده می شود که در کنار کارگردان فیلم را برای اتانولاژ و تنظیم رنگها آماده کرده و به لابراتوار بفرستد.
- نظارت و انتخاب صداها، افکت ها در طول زمان صداگذاری در کنار تهیه کننده .
- حضور حتمی در مرحله میکس به همراه تهیه کننده و مدیر بخش .
- چاپ و گرفتن کپی، انتخاب زمان و مکان پخش فیلم یا سریال در شبکه ها، سینما، شهرستانها،با نظر کارگردان موفق تر خواهد بود .
کلیه مراحل بالا بامدیریت صحیح ، کاردانی و دقت عمل کارگردان در کار تحت روحیه ای سالم و متعالی زیر نظر مستقیم تهیه کننده با اخلاقی خوش و پسندیده به اجرا در می آید .
دستیار کارگردان
کسی که در کنار کارگردان در کلیه امور کار به کارگردان کمک می کند . او باید به کلیه کارها و تخصص ها آنقدر تسلط داشته باشد که اگر کارگردان به عللی حاضر نبود کار متوقف نشود و اگر عملاً توانایی اجرایی ندارد باید علاوه بر مدیریت، فهم، درک و بینش چگونگی مراحل مختلف پرژه را در حد اظهار نظر صحیح با اوقاتی خوش و عکس العمل خندان بداند .
طراح شخصیت
کار اجرایی انیمیشن و نقاشی متحرک با طرح و طراحی شروع می شود کارگردان بعد از دریافت و تصویب فیلم نامه کار خود را با پیدا کردن طراح کاراکتر شروع می کند . طراح کاراکتر باید تسلط کافی به طراحی آناتمی انسان و حیوان و نوآوری آنها داشته باشد . اولین قدم که بسیار حساس است خلق و طرح شخصیتهای داستان است و برای معرفی و شناخت بهتر و بیشتر کاراکترهای فیلم مدل شیت تهیه می شود و کاراکترها را از جهات و زوایای مختلف طراحی می کنند .
طراح استوری برد
بعد از طراحی کاراکترها و انتخاب آنها زیر نظر کارگردان، داستان مصور اجرایی توسط طراح دیگر که متخصص به کلیه امور فیلم طراحی و پرسپکتیو است شروع می شود و پلانها و صحنه ها، با رعایت خط به خط فیلم روی کاغذهای کادربندی شدۀ مخصوص طراحی و نقاسی می شود، جای کاراکترها، مکان ها، اتفاقات، مسیر حرکات، بازمانبندی تقریبی داستان کادر به کادر در داستان مصور دیدیه خواهد شد .
طراح کلیدها
ابتدا و انتهای هر حرکتی را کلیدهای آن حرکت می گویند که طراح با دردست داشتن استری برد و دستور و زمان حرکت ( اکسپوزه شیت ) کلیدها را در کادر و مکان ( صحنه ) خود طراحی می کند و زمان حرکت با نمودار حرکتی در کنار کلیدها یادداشت می شود .
لی اوت من
در این زمان لی اوت من طراحی فضای کاراکترها که شامل مکان، حرکت کاراکترها و مسیر آنها است را در برگه های جداگانه طراحی می کند ، برگه لی اوت هر حرکت با دو کلید طراحی شده و زمان حرکت در پوشه ای نگهداری می شود .
طراح میانی
پوشه ای که شامل دو کلید و یک برگه لی اوت زمینۀ حرکت است با مقدار زمان حرکتی به بینابین کش داده می شود و این طراح با علم به چگونگی حرکات این دو کلید را با تعداد معین و لازم که داده شده با چند یا چندین نقاشی پر می کند . و مابین کلیدهای اول و آخر که از مکانی به مکانی و ازحالتی به حالت دیگر تغییر می کند با مهارت لازم طبق خصوصیات طرح، هماهنگ با حرکات یک کاراکتر در صحنه، با عناصر موجود در لی اوت و تخمین و برآورد تعداد طرح های مابین کلیدها و یادداشت فریم ها برای تست آماده می کند . انیماتور کلیه معلومات لازم یک حالت و حرکت را طرح به طرح و فریم به فریم در یک ورقه به نام ( اکسپوزه شیت ) ورقه زمان بندی می نویسد و در یک پوشه قرار می دهد . و برای تست حرکتی اولیه و تأیید کارگردان و تصدیق برنامه نویسی انتهایی به فیلم بردار می سپارد .
تست کننده حرکتی
پوشه هایی که توسط انیماتورها طراحی و برنامه نویسی شده به قسمت فیلم برداری تست ها داده می شود این پوشه ها شامل دو کلید طرح و تعداد طرح های میانی آنها و برنامه اسکپوزه شیت و برگه لی اوت است . فیلم بردار طبق زمان بندی فریم به فریم اسکپوزه شیت طرح ها را یکی یکی زیر دوربین برده به تعداد فریمی که در برنامه نوشته شده از هر طرح فیلم می گیرد .
مرکب کار
طرح های مدادی تست و کنترل شده که روی کاغذهای پوستی یا کالک یا 70 گرمی است برای انتقال بر روی سل ( طلق ) به وسیله قلم مخصوص راپیدگراف با ضخامت و نوک معین و مرکب تحویل مرکب کار می شود . او با دقت و مهارت زیاد و رعایت نظافت در فضای بدون گرد و خاک و دستکش سفید این کار را انجام می دهد . اگر بخواهیم کار را از طریق کامپیوتر ادامه دهیم، باید مرکب کاری را روی کاغذ انجام دهیم . بعد از اسکن در رایانه مراحل راندرینگ و کامپوزیت را تا آخر و تحویل صداگذاری پیش ببریم .
رنگ کار
افرادی تعلیم دیده، با مهارت و تجربه کافی طلق های دسن ( خط مرکبی ) شده را برای رنگ آمیزی تحویل می گیرند، بعد از آزمایشهای متعدد و انتخاب رنگ معین، هر کاراکتر را با رنگ مخصوص انیمیشن که ظرف های شیشه ای در بسته به شکل گواش پلاستیکی است با غلظت حساب شده به وسیله قلم در پشت آنها، طرف و سمتی که مرکب و دسن نیست رنگ می گذارند . و منتظر می مانند تا خشک شود و بعد رنگ دوم را کنار آن می گذارند، و به همین صورت پیش می روند تا طرح رنگ آمیزی شود، نتیجه کار باید صاف و یکنواخت بشود . بعد به وسیله کنترل کننده که می تواند شخص دیگری باشد این طلقها برای فیلم برداری تمیز، کنترل و آماده می شوند .
زمینه کش
همزمان با رنگ و مرکب کاری طرح های لی اوت صحنه ها به قسمت زمینه کش می رود . این افراد که معمولاً به اصول و تکنیک های نقاشی و گرافیک آشنایی و تبحر کامل دارند، لی اوت صحنه ها را روی کاغذ مخصوص آبرنگ ( کانسون یا فابریانو یا اشتنباخ ) دقیقاً کپی کرده نقاشی و رنگ آمیزی، زمینه ها طبق برنامه ریزی دارای اندازه های طولی و عرضی متفاوت است . رنگ ها و فرم ها و تکنیک باید زیر نظر کارگردان از اول تا آخر فیلم در یک ریتم و بافت باقی بماند .
برنامه نویس
زمانی که تمام حرکات روی طلق ها و زمینه ها حاظر شد ، وقت آماده کردن یک برنامه برای فیلم برداری است که کارگردان با کمک برنامه هایی که در پوشه ها دارد برنامه فیلم برداری را آماده می کند و فیلم بردار می داند شروع صحنه را فید شروع کند یا نه کجا را دیزالو کند و جای کاتها اندازه شات ها، مقدار زوم ها، توقف ها، مقدار و جای هر یک را سکانس به سکانس، پلان به پلان و حتی فریم به فریم معلوم می کند و تحویل اطاق فیلم برداری خواهد شد
مطالب مشابه :
عابد اسماعیل نتاج
استودیو ویشکا استودیو
استوری برد
برد بودند ولی در دهه ۱۹۷۰ بسیاری از این موارد درحین پاکسازی استودیو از استودیو ویشکا
تاریخچه انيميشن يوگسلاوي - قسمت اول
او در سال 1951 با حمایت دولت، استودیو دوگا فیلم (Duga Film) را تاسیس نمود. استودیو ویشکا
بازیگری و انیمیشن
استودیو ویشکا استودیو
مراحل تولید انیمیشن
استودیو ویشکا استودیو
تاریخچه انيميشن يوگسلاوي - قسمت دوم
نئوپلنتا فیلم یکی دیگر از استودیو های ساخت انیمیشن در یوگسلاوی استودیو ویشکا استودیو
افتادن دكور بر سر بازیگر فیتیله جمعه تعطیله!
ویشکا آسایش ، علی فروتن بازیگر برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» روز جمعه در استودیو 25 صدا و
برچسب :
استودیو ویشکا