نمونه سوالات ضمن خدمت تعلیم وتربیت اسلامی شهید مطهری - قدرت اله محمودلو
سوالات - پاسخنامه در آخر سوالات
1. در آيه شريفه «قل رب ارحمهما كما ربياني صغيرا» كدام دو معني به ترتيب براي
كلمه رب صحيح است؟
1.
خدا
– خدا
2. خدا
– والدين
3. والدين
– خدا
4. والدين
- والدين
2. اولين پاداش خداوند به
متقين بعد از ذكر نشانه هاي اهل تقوا در اول سوره بقره كدام است؟
1.
«اولئك
هم المفلحون»
2. «اولئك
هم المهتدون»
3. «اولئك
علي هدي من ربهم »
4. «اولئك
عليهم صلوة من ربهم »
3. با توجه به آيه شريفه «لقد
رسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» هدف از
ارسال رسل كدام است؟
1.
برقراري
عدالت در جهان
2. آشنا
ساختن مردم با ميزان
3. تلاوت
قرآن براي مسلمانان
4. تعليم
كتاب براي مردم مؤمن
4.مفهوم كدام گزينه به مفهوم
آيه شريفه «كل نفس بما كسب رهينة» نزديك است؟
1.
هر
كسي آن درود عاقبت كار كه كشت
2. كه
ضمير سايه ابر است و بزمگه ، لب كشته
3. عيب
رندان مكن زاهد پاكيزه سرشت
4. كس
نداند كه پس پرده كه نيك است و كه زشت
5. در كدام گزينه هم به تعليم
و هم به تربيت اشاره شده است؟
1.
الذي
علم بالقلم
2. علم
الانسان ما لا يعلم
3. خلق
الانسان من علق
4. اقراء
باسم ربك الذي خلق
6. مصراع «خوشا آنانكه الله
يارشون بي» اشاره دارد به :
1.
«فاذكروني
اذكركم»
2. «ان
تنصروالله ينصركم»
3. «ان
الله كان عليكم رقيبا»
4. «اقراء
باسم ربك الذي خلق»
7. قساوت قلب، بيشتر در اثر
ارتكاب كدام رذيلت حاصل مي شود؟
1.
اكل
الحرام
2. حب
الدنيا
3. كثرة
الذنوب
4. نسيان
الموت
8. معيار فضيلت در اخلاق و
تربيت اسلامي عبارتست از عملي كه .....
1.
بر
موازين عقلي منطبق باشد
2. از
وجدان آگاه انسان ناشي شود
3. با
ميل و طبيعت انسان سازگار باشد
4. انسان
را به خدا نزديك كند
9. نخستين ادب و آئين مربوط به
معلم و شاگرد در امر تعليم و تربيت اسلامي، كدام است؟
1.
آگاهي
كامل از اهداف تعليم و تربيت
2. تسلط
كافي به روش هاي تعليم و تربيت
3. احاطه
كامل بر محتواي مواد درسي
4. خالص
گردانيدن نيت از هر چيزي براي خدا
10. از نظر مولا علي (ع)، با
ارزشترين علم ، علمي است كه ........
1.
در
همه شؤون زندگي مؤثر باشد
2. ورد
زبان انسان هاي والا باشد
3. در
اعماق قلب انسان رسوخ نمايد
4. در
اعضاء و جوارج انسان ظاهر شود
11. گسترش سعه وجودي انسان و
ظرفيت او براي بهره مندي بيشتر از الطاف و مراحم خداوندي در گروه تحقق كدام هدف
تربيتي است؟
1.
تعليم
تقوا
2. تعليم
حكمت
3. پرورش
روحيه عدالتخواهي
4. پرورش
روحيه اجتماعي
12. نتيجه اعتدال، افراط و
تفريط در قوه شهريه، به ترتيب كدام است؟
1.
عفت
– حرص – خمودي
2. عفت
– جبن – جربزه
3. حكمت
– جبن – جربزه
4. حكمت
– حرص – خمودي
13. حضرت علي (ع) در وصيت نامه
خود ضمن شمارش به كساني فرمود: « آنها را در زندگي خود شريك سازيد» ؟
1.
يتيمان
و بردگان
2. ارحام
خويشاوندان
3. فقرا
و تهيدستان
4.صحابه
و ياران پيامبر
14. مفهوم كدام بيت ، با نظرات
تربيتي اسلام سازگار است؟
1.
پسر
نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد
2. ابر
اگر آب زندگي بارد هرگز از شاخ بيد برنخوري
3. با
فرومايه روزگار مبر كز ني بوريا شكر نخوري
4. شمشير
نيك ز آهن بد چون كند كسي نا كس به تربيت نشود اي حكيم ، كَس
15. فلسفه جهاد در فرهنگ الهي
عبارتست از .....
1.
مبارزه
با تمايلات موجود در درون انسان
2. مبارزه
با موانع رشد و كمال انسانها
3. پاك
گردانيدن زمين از وجود كافران
4. پاك
گردانيدن درون انسان از همه تعلقات
16. در مورد تربيت انسان كدام
گزينه نادرست است؟
1.
قرآن
مجيد روش هاي مختلفي را براي تربيت انسانها بكار مي برد
2. همه
انسانها را با يك روش – اگر صحيح باشد – مي توان تربيت نمود
3. روش
هاي تربيتي اسلام در عين تعدد و تنوع داراي هماهنگي لازم مي باشند
4. روش
تربيت در مورد انسانها با توجه به تنوع طبيعت، متفاوت است
17. از امر به معروف و نهي از
منكر آنچه مستحب است......
1.
امر
به مستحب و نهي از مكروه است
2. امر
به مستحب و نهي از منكر است
3. امر
به واجب و نهي از منكر اس
4. امر
به واجب و امر به مستحب است
18. شرط لازم و كافي براي تأثير
موعظه و پند و اندرز در متعلم اين است كه .....
1.
با
شيواترين بيان و سخن روان انجام شود
2. راه
سرپيچي از ان بر متعلم بسته باشد
3. اثر
عملي آن در رفتار واعظ مشهود باشد
4. نمونه
هاي عملي اثر پند و اندرز ارائه شود
19. «تشويق كودك به عمل به آنچه
مي آموزد، عادت دادن طفل به سادگي از حيث لباس و خوراك، دور نگهداشتن كودك از
همنشينان بد» از روش هاي تربيتي كيست ؟
1.
ابوعلي
سينا
2. ابن
مسكويه
3. امام
محمد غزالي
4. خواجه
نصيرالدين طوسي
20. مهمترين شرط براي بهره مندي
از هدايت تشريعي الهي عبارتست از ....
1.
ايمان
قلبي به خدا داشتن
2. صرفنظر
كردن از لذات دنيوي
2. تمايل
به مساعدت كمك به ديگران
4. انجام
دادن واجبات در هر شرايط
21. تربيت فرزند در اسلام از چه
زماني آغاز مي شود؟
1.
شروع
تكلم در كودك
2. رسيدن
به سن آموزش
3. تولد
فرزند و نامگذاري او
4. انعقاد
نطفه و حتي قبل از آن
سوالات 22 تا 40
22. بهترين راه رسيدن به سعادت و
كمال براي انسان كدام است؟
1.
تسلط بر نفس و تهذيب آن
2. غلبه بر طبيعت و تصرف در آن
3. تحصيل علوم پيشرفته زمان
4. استفاده صحيح و بجا از تكنولوژي
23. شرط لازم
براي حاكميت اسلام در جامعه ما كدام است؟
1.
آشنايي همگان با زبان قرآن
2.احياي ارزش هاي اصيل اسلامي
3. وضع قوانين مخصوص جامعه اسلامي
4. اجراي دقيق مصوبات مجلس شوراي اسلامي
24. روش ابراز
توانايي ها از كدام مبناي تربيتي برمي خيزد؟
1.
عزت
2. دلبستگي
3. كرامت
4. خداشناسي
25. پرورش قوه
عقل، در زمره كدام يك از هدف هاي واسطه اي تربيت اسلامي است؟
1.
ارتباط انسان با طبيعت
2. ارتباط انسان با ديگران
3. ارتباط انسان با خدا
4. ارتباط انسان با خود
26. در موضوع
اصالت فرد و جمع نظر تعليم و تربيت اسلامي اينست كه :
1.
اصالت متوجه فرد است
2. اصالت منوط به جمع است
3. اين دو جزء اهدافند نه اصول
4. اين دو اصالت نسبي و ريشه در فطرت دارند
27. بر اساس
روايت «اعلم الناس من جمع علم الناس الي علمه » داناترين
مردم كساني هستند كه .......
1.
علم ديگران را به علم خود بيفزايند
2. علم را براي اصلاح ديگران فراگيرند
3. با مردمان عامي هم سازگاري داشته باشند
4. با تلفيق علم و عمل راهنماي ديگران باشند
28. در بخش
«مرحبا بقوم قضو الجهاد الاصغر و بقي عليهم الجهاد الاكبر» منظور پيامبر اكرم از
جهاد اكبر، چه بوده است؟
1.
جهاد با كفر كه همواره لازم است
2. جهاد با نفس كه مهمترين جهاد است
3. جهاد واجب براي زدودن كافران
4. جهاد با دشمنان بزرگي كه خود را آماده جنگ مي سازند
29. كدام مورد
در تربيت نقش مهمي ايفا مي كند؟
1.
تشويق و تنبيه
2. نرمش و ملايمت
3. وجود عواطف
4. وجود الگو
30. هدف غايي
تعليم و تربيت اسلامي رسيدن به كدام است؟
1.
معرفت الهي
2. عمل شايسته
3. قرب الهي
4. تقوا وپرهيزگاري
31. در نظام
تربيت اسلامي، كدام يك از موارد زير از عوامل پرورش انديشه به شمار مي آيد؟
1.
اكثريت گرايي
2. دليل جويي
3. گمان طلبي
4. شخصيت زدگي
32. كدام يك
از روشهاي تربيت اسلامي ، موجب رقت قلب متربي مي شود و او را به سوي خوبي ها سوق
مي دهد؟
1.
جهاد
2. تشويق
3. روش تفكر
4. روش موعظه
33. ايمان به
عنوان يكي از اهداف واسطه اي تربيت اسلامي، داراي دو ركن اساسي است، آن دو كدامند؟
1.
تعبد و تسليم محض
2. زهد و پرهيزگاري
3. التزام قلبي و ظهور عملي
4. گرايش فكري و تقليد
34.با بررسي
كليات نظام تعليم و تربيت اسلامي معلوم مي شود كه :
1.
دعوت مردم به اسلام وظيفه هر مسلمان از جانب خدا است
2.غيرمسلمانان موحد با قبول حقانيت اسلام در پناه نظام اسلامي
قرار مي گيرند
3.عموم مسلمانان با هم برادرند (انما المؤمنون اخوة)
4. قبول هر سه مورد و عمل بر مبناي آن وظيفه هر مسلمان است
35. در مورد
اصول «تربيت اخلاقي» كدام گزينه نامربوط است ؟ پرورش اخلاقي بايد....
1.
در بستري عاري از آزمون، خطا و شك صورت گيرد
2. با توجه به مقتضيات زمان و با الگوي تربيت صورت گيرد
3. بر پايه آزاد سازي انرژي عقلاني و بازسازي توان ارادي
استوار باشد
4. بر پايه اصول و روش هاي آزادمنشانه استوار شود
36. در رابطه
بين عقل و وحي كدام گزينه از نظر تربيت اسلامي صحيح است؟
1.
عقل نيرويي است كه خداوند بعضي انسانها را از آن بهره مند
ساخته است
2. وحي تكيه گاه محكمي براي عقل است كه از انحراف آن جلوگيري
مي كند
3. عقل تكيه گاه محكمي برا يوحي است كه راه صحيح را نشان مي
دهد
4. وحي كلام خدا است كه خداوند با همه انسانها با آن سخن مي
گويد
37. كسي كه به
غير خدا اعتنايي نمي كند، و چنان ثابت و استوار مي شود كه محكمتر از كوه در برابر
حوادث استقامت مي كند و هيچگاه گناهان و شهوات و جاه و مقام او را متزلزل نمي كند
و شيطان با همه نيرنگش از قدرت ايمان و آرامش دل او به ستوه است، كسي است كه ........
1.
در مرحله نفس لوامه قرار دارد
2. در مرحله تزكيه نفس قرار دارد
3. مقام نفس مطمئنه رسيده است
4. از همه لذايد دنيوي چشم پوشي كرده است
38. اگر
بپذيريم كه «تغيير و تربيت انسان از درون آغاز مي شود و در بيرون نمود مي ابد كه
در قلمرو طبيعت فرد و برخاسته از درون مايه هاي فطرت اوست» طرز تفكر
كدام گروه را پذيرفته ايم؟
1.
ارسطو، افلاطون ، اسلام
2. افلاطون ، اسلام ، اسكينر
3. اسكينر، ماركس ، ارسطو
4. ارسطو، افلاطون، ماركس
39. اين سخن
پيامبر اكرم (ص) «من كان عنده صبيّ فليتصاب له » بيانگر
كدام مطلب در تربيت اسلامي است؟
1.
ايجاد فرصت مناسب براي كودك جهت ابراز خشم
2. لزوم رفتار با كودك متناسب با سن و سال او
3. لزوم جلوگيري از بازيگوشي كودك در خردسالي
4. ايجاد فرصت مناسب براي كودك جهت بازيهاي كودكانه
40. كمال
توحيد از نظر علي (ع) كدام است؟
1.
ايمان به خدا
2. عبادت خدا
3. اخلاص براي خدا
4. معرفت خدا
سوالات 41 تا 60
41. كدام گزينه بيشتر به حوزه
تربيت معروف است تا اخلاق ؟
1.
چگونگي پيراسته شدن از رذيلت ها
2. دگرسازي و اثر گذاري در رفتار ديگران
3. چگونگي آراسته شدن به فضيلت ها
4. خويشتن سازي و تلاش براي كمال
42. صاحب
نظران تعليم و تربيت در كدام يك از مباحث و مفاهيم تعليم و تربيت معمولاً اتفاق
نظر دارند؟
1.
تعليم و تربيت پايه و اساس شكل گيري سياست و مباحث مربوط
به آن است
2. مخلوط كردن سياست با تعليم و تربيت موجب ضرر و زيان مردم
است
3. تعليم و تربيت امري اجتماعي و حاصل رابطه فعال فرد با
جامعه است
4. تعليم و تربيت عموم مردم از جمله وظايف خاص و اساس دولت
است
43. با
ارزشترين خدمت والدين به فرزاندانشان عبارتست از :
1.
تأمين غذاي مورد نياز آنان
2. فراهم ساختن زمينه ازدواج آنان
3. تأمين مسكن مناسب براي آنان
4. تعليم و تربيت صحيح آنان
44. در هفت
ساله دوم زندگي انسان، كدام گزنيه براي محور تربيت مناسب تر است؟
1.
هم انديشي، همراهي و ملازمت
2. تمرين حكمراني ، بازي و بزرگي و سروري
3. رعايت احكام و مقررات و ادب زندگي جمعي
4. مسؤوليت پذيري، قدرت تشخيص و بازشناسي از خوب وبد
45. كدام
گزينه، ثمره تربيت اسلامي در حوزه اجتماعي است؟
1.
با طرح خلقت خداوند همراه است كه ازدواج جزيي از آن است
2. اهل دژ استوار و سوار بر مركب رهواري است كه او را به هدف
مي رساند
3. اهل بصيرت است و آن را در سايه تفكر به دست مي آورد
4. براي تأمين معيشت بخشي از اوقات خود را به كار اختصاص مي
دهد.
46. اهدافي
مانند «جستجوي حقيقت» ادارك مثل حقيقي «خود شكوفايي و رشد منش» را از اهداف كدام
مكتب مي توان شمرد؟
1.
پراگماتيسم
2. ايده آليسم
3. سوسياليسم
4. اگزيستانسياليسم
47. كدام
وظيفه را مي توان در ارتباط با تعليم و تربيت به معناي خاص آن از وظايف دولت
اسلامي دانست؟
1.
برنامه ريزي كلان و دراز مدت
2. سياستگذاري و تأمين بخشي از هزينه هاي تعليم و تربيت جامعه
3. ايجاد هماهنگي بين نهادها و نظارت عاليه بر فعاليتهاي
تربيتي
4. برقراري هماهنگي ميان نظام آموزش و پرورش رسمي در دوره
متوسط با نظام آموزش عالي
48. در بررسي
سخنان و سيره حضرت علي (ع) فحواي كلام و محتواي سخنان آن حضرت در سالهاي آخر عمر
بيشتر در كدام زمينه است؟
1.
مسايل اخلاقي
2. مسايل اعتقادي
3. تربيت سياسي و اجتماعي
4. تربيت اخلاقي و اعتقادي
49. با توجه
به آيه شريفه «الله ولي الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الي النور» شرط بهره مندي
از ولايت الهيه كدام است؟
1.
اعمال صالحه
2. ايمان به خدا
3. پيروي از پيامبر
4. انجام دادن فرايض
50. از نظر
علي عليه السلام : «منطقهم الصواب ، ملبسهم الاقتصاد و مشيهم التواضع » از نشانه
ها ومشخصات كدام گروه است؟
1.
اهل جهاد
2. آمران بالمعروف
3. اهل تقوا
4. ناهيان عن المنكر
51. از مفهوم
آيه شريفه : « قل هذه سبيل ادعوا الله علي بصيرة انا و من اتبعني» كدام وظيفه مم
براي هر مسلمان فهميده مي شود؟
1.
دعوت مردم به سوي خدا با بينش كامل
2. تشويق جوانان به فراگيري علوم معنوي
3. تشويق مردم به فراگيري علوم پيشرفته
4. دعوت جوانان به اشتغال به حرفه مقدس معلمي
52. مهمترين
نكته اخلاقي و تربيتي در آيه شريفه : «لااله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
فاستجبناله و نجيناه من الغم و كذلك ننجي المؤمنين» كدام است؟
1.
فاستجبناله
2. و نجيناه من الغم
3. اني كنت من الظالمين
4. كذلك ننجي المومنين
53. از لحاظ
قرآن مجيد، شناخت سنن و قوانين الهلي كه براي جوامع بشري قرار داده شده است با
تفكر در كدام زمينه، ممكن و ميسر است؟
1.
در رفتار انسانهاي نمونه
2. در خود و سير انفس
3. مخلوقات حق تعالي در جهان
4. تاريخ و زندگي مردم گذشته
54. هدف نهايي
در مسير كمال معنوي انسان كدام است؟
1.
عدالتخواهي
2. قرب الهي
3. برادري و برابري
4. سعادت دنيوي
55. مؤثرترين
عامل در تحكيم روابط برادري بين مسلمانان كدام است؟
1.
تقسيم عادلانه ثروت در بين مسلمانان
2. حذف مرزها در بين كشورهاي اسلامي
3. بهره مند ساختن همگان از منابع خدادادي
4. تقويت بنياد خانواده بر اساس ايمان به خدا
56. مناسب
ترين روش در اخلاق و تربيت اسلامي روشي است كه .......
1.
انسان را به خدا نزديكتر سازد
2. امكان تلفيق علم و عمل را فراهم سازد
3. همه نيروهاي بالقوه انسان را بالفعل سازد
4. انسان را در تأمين خواسته هايش موفق سازد
57. مفهوم
كدام گزينه با ويژگي هاي نظام تربيتي اسلام ناسازگار است؟
1.
فلسفه زندگي عبارتست از معاد
2. فلسفه جهان بيني عبارتست از توحيد
3. ملاك موفقيت عبارتست از تحقق آمال
4. ملاك حقيقت يابي عبارتست از علم و يقين
58. تعليم و
تربيت اسلامي شامل و در برگيرنده .....
1.
جميع انسانها در همه زمانها و مكانها است
2. همه مسلمانان در كشورهاي اسلامي است
3. جميع اهل كتاب در سراسر دنيا است
4. همه انسانها در كشورهاي اسلامي است
59. كدام
گزينه به مستمر بودن تعليم و تربيت اسلامي دلالت دارد؟
1.
اطلبوا العلم و لو بالصين
2. اطلبوا العلم من المهد الي اللحد
3. طلب العلم فريضه علي كل مسلم
4. خذو الحكمه و لو من اهل النفاق
60. از لحاظ
تعليم وتربيت اسلامي، تأمين نيازهاي جوانان در زمينه مسائل فرهنگي ، اخلاقي ،
مذهبي،اجتماعي اقتصادي و سياسي بر عهده چه كساني است؟
1.
پدران و مادران
2. معلمان و مربيان جامعه
3. مسؤولان و كارگران كشور
4. همه مردم
سوالات 61 تا 73
61. كدام گزينه را درباره انسان در بدو تولد، مي
توان نادرست دانست ؟
1.
مجموعه
جهازات بدني او مانند حيوانات ديگر بالفعل است
2. اركان
شخصيتي انسان در همان دوران رحمي شكل گرفته است
3. از
لحاظ روحي و معنوي يك مرحله عقب تر از مرحله بدني است
4. از
نظر جهازات روحي، كه شخصيت او را مي سازند، موجودي بالقوه است
62. كدام گزينه بيانگر معني و
مفهوم «تفكر» است؟
1.
نتيجه
اعتدال در قوه عقليه و فكريه
2. استفاده
از معلومات براي كشف مجهولات
3. انديشه
و تأمل در ذات اقدس باريتعالي
4. به
كار گرفتن نيروي عقل براي حل مسايل
63. مفهوم كدام گزينه از لحاظ
تعليم و تربيت صحيح است؟
1.
فرزندان
ما آنچنان كه ما زندگي مي كنيم بزرگ مي شوند نه آنچنانكه ما آرزو مي كنيم
2. فرزندان
ما آنچنانكه ما آرزو مي كنيم بزرگ مي شوند نه آنچنانكه ما زندگي مي كنيم
3. والدين
بايد فرزندانشان را به اجراي اوامر الهي مبجور سازند
4. والدين
براي جلوگيري از ارتكاب معاصي نبايد فرزندانشان را تنها بگذارند
64. بيت «چون علم آموختي از حرض
آنكه ترس كاندر شب / چو دزدي با چراغ آيد گزيده تر برد كالا» به كدام مفهوم است؟
1.
علم
اگر با تهذيب نفس همراه نباشد، خطرناكتر است
2. علم
هميشه نمي تواند بر يافته هاي عقلي منطبق باشد
3. علم
و عمل اگر توأم به كار نرود گمراهي بار مي آورد
4. علم
و عقل دو بالي هسند كه امكان تعالي انسان را فراهم مي سازند
65. كدام عمل است كه حركت دائمي
انسان را به سوي كمال و رشد تضمين مي كند و به صورت اطمينان بخش جلو انحراف فرد و
جمع را مي گيرد؟
1.
دوري
كردن از محرمات
2. انجام
دادن واجبات
3. خداشناسي
و خداپرستي
4. حضور
مستمر در مراسم عبادي و سياسي
66. در مراحل فعاليت عقلاني «
جمع آوري اطلاعات» در كدام مرحله قرار دارد؟
1.
اول
2. دوم
3. سوم
4. چهارم
67. در زمينه تربيت جنبه عاطفي
وجود انسان، كار مربي در سطح وسيع اين است كه ......
1.
فرد
را در ارضاء كامل عواطفش ياري نمايد
2. نحوه
ابراز و كنترل عواطف را به فرد بياموزد
3. فرد
را در سركوبي كامل عواطفش ياري نمايد
4. نحوه
ارضا كليه عواطف اعم از مثبت و منفي را به فرد بياموزد
68. كدام صفت آميزه اي است از
جهل و تمايل و نفرت و به طور كلي برخوردي است غيرمنطقي با امور ؟
1.
تعصب
2. حرص
3. خشم
4. كينه
69. در جنبه اجتماعي شخصيت آدمي
يكي از جريان هاي جمعي عبارتست از سازگاري اجتماعي، كدام گزينه از لوازم سازگاي
اجتماعي محسوب نمي شود؟
1.
كسب
عادات و مهارت هاي لازم
2. ترك
عادات و برخي تمايلات شخصي
3. وجود
تفاهم ميان افراد و اقوام و ملل
4. تسليم
در برابر جمع و تأييد وضع موجود
70. در آيه شريفه « فبشر
عبادالذين يستمعون القول و يتبعون احسنه » به كدام يك از جريان هاي جمعي در جنبه
اجتماعي شخصيت تأكيد شده است؟
1.
مخالفت
اصولي
2. توافق
و تشابه
3. همكاري
و توافق
4. سازگاري
اجتماعي
71. با توجه به معني و مفهوم
آيه شريفه « لاينهيكم عن الذين لم يقاتلوكم في الدين و لم يخرجوكم من دياركم ان
تبرواهم و تقسطوا اليهم » كدام نتيجه گيري صحيح است؟
1.
عدالت
و نيكي از صفات خاص مسلمانان است
2. مسلمانان
هرگز اجازه جنگ با غيرمسلمان را ندارند
3. تفاهم
و همكاري با نامسلمانان در هر شرايط بهتر از جنگ است
4. مسلمانان
چاره اي جز جنگ با دولت غاصب اسرائيل ندارند
72. كدام گزينه بيانگر اين است
كه تعليم و تربيت در اسلام مستمر و پايان ناپذير است؟
1.
الحكمه
ضاله المؤمن
2. اطلبوالعلم
و لو بالصين
3. طلبو
العلم من المهد الي اللحد
4. طلب
العلم فريضه علي كل مسلم
73. علت تقوي يك مؤمن متقي كه
از امور ناپسند پرهيز مي كند، از لحاظ دين مبين اسلام كدام است؟
1.
ترس
از قانون، چون كيفر به دنبال دارد
2. اجراي
امر خدا چون فرموده است : اتقوالله
3. ترس
از ديگران چون رسوايي به دنبال دارد
4. منطقي
و معقول عمل كردن چون مطلوب است
سوالات 74 تا 90
74 . حضرت علي عليه السلام در خطبه
اي كه درباره آفرينش جهان بحث مي كند، اساس دين را .........و كمال توحيد را
..........معرفي فرموده است.
1.
اخلاص براي خدا – شناخت او
2. شناخت خدا – اخلاص براي او
3. يگانه شمردن خدا – نفي صفات از او
4. نفي صفات از خدا – يگانه شمردن او
75. در تعليم
و تربيت اسلامي آنچه حتماً خوب است و بايد پذيرفته شود. امري است كه مورد تأييد
..........قرار گرفته باشد.
1.
وحي
2. عقل
3. اكثريت مردم
4. رهبران جامعه
76. مصرع دوم
بيت
:
«عيب رندان مكن اي زاهد پاكيزه سرشت/ كه گناه
ديگران بر تو نخواهند نوشت»
از كدام گزينه الهام گرفته شده است؟
1.
وان سعيه سوف يري
2. و ان ليس للانسان الا ما سعي
3. لا تزرو وازره و زر اخري
4. ويل الانسان علي نفسه بصيره
77. در كدام
شيوه تربيتي خداوند سبحان صفت «احسن» را شرط آن قرار داده است؟
1.جهاد
2. جدل
3. حكمت
4. موعظه
78. با توجه
به اوضاع سياسي و اجتماعي جهان در زمان رسالت پيامبر گرامي اسلام (ص)، كدام گزينه را مي توان انقلاب و دگرگوني در زمينه تعليم و تربيت دانست؟
1.
اطلبو العلم و لو بالصين
2. و لا تقف ما ليس لك به علم
3. طلب العلم فريضه علي كل مسلم
4. اطلبو العلم من المهد الي اللحد
79. حضرت علي
(ع) در آخرين وصيت خود فرمود : «خدا را خدا را درباره كعبه خانه خدا، مبادا حج
تعطيل شود كه اگر حج تعطيل بماند.......
1.
خشم الهي شعله ور مي شود
2. ديگران شما را طعمه خود خواهند كرد
3. ديگران در عمل به قرآن بر شما پيشي مي گيرند
4. يتيمان و بي سرپرستان گرسنه خواهند ماند
80. درباره
آيه شريفه «و لقد كرمنا بني آدم و حملنا هم في البر و البحر و رزقنا هم من الطيبات
و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفضيلا همه گزينه ها غير از گزينه ......درباره
انسان صحيح است.
1.
اشرف مخلوقات است
2. رزق و روزيش از حلال هاست
3. خشكي ها و درياها در اختياراوست
4. از بسياري از موجودات برتر است
81. درباره
رابطه «عقل » و «وحي» كدام گزينه صحيح است؟
1.
وحي و عقل در كليه موارد، نظر هم را تأييد مي كنند
2. وحي متكي بر عقل است و انسان عاقل هرگز منحرف نمي شوند
3. عقل نيرويي است خدادادي كه به تنهايي نيز مي تواند راهنماي
انسان باشد
4. عقل با عمل بر اساس وحي هرگز مرتكب انحراف و لغزش نمي شود
82. كدام يك
از موارد زير را مي توان به عنوان يكي از اصول حاكم بر شكرگزاري، از آيات قرآن
استفاده كرد؟
1.
درك حقيقت
2. كسب فضيلت
3. ازدياد نعمت
4. فراگيري حكمت
83. پرورش
عقل، كه يكي از هدف هاي واسطه اي تربيت اسلامي است، در كدام حوزه قرار مي گيرد؟
1.
ارتباط انسان با خدا
2. ارتباط انسان با خود
3. ارتباط انسان با ديگران
4. ارتباط انسان با طبيعت
84 . تقوي در
عرف دين
......
1.
همان پرهيزكاري است
2. همان صداقت در عمل است
3. نگهداري نفس است از گناه
4. اساساً عمل به زهد است در زندگي
85. در مورد
موعظه همه گزينه ها غير از گزينه .......صحيح است
1.
زبان موعظه بايد روشن و قطعي باشد تا لجاجت را مهار زند
2. پند و اندرز ، در درجه اول بايد بر كنار از حضور جمع باشد
3. موعظه گر بايد خود عامل به آنچه مي گويد باشد
4. شفقت و خيرانديشي موعظه گر بايد در كلامش هويدا باشد
86. مرحله
اعتلاء با كدام مرحله تربيتي هم خواني دارد؟
1.
تقوي
2. ايمان
3. يقين
4. تمهيد
87. كدام روش
تضمين كننده مداومت و محافظت بر عمل است؟
1.
تلقين به نفس
2. فرضيه سازي
3. محاسبه نفس
4. تحميل به نفس
88. از ويژگي
هاي عمده تعاليم امام صادق (ع) اين بود كه :
1.
عمدتاً بر حفظ مطالب تأكيد مي نمودند
2. به تعاليم خود جنبه بومي و محلي قايل مي شدند
3. در روش از اسلوب رأي و قياس استفاده مي فرمود
4. هر شاگرد را به سوي رشته اي معين ترغيب مي فرمود
89. اسلام كدام
مبنا را محور تربيت افراد قرار داده است؟
1.
تلقين به نفس
2. تعقل و عواطف
3. پيروي از بزرگان
4. تعقل و استدلال
90. يادگيري
در تعليم و تربيت اسلامي امري است ....
1.
مستمر و همگان
2. مستمر و انحصاري
3. مربوط به هفت سالگي دوم
4. مربوط به دوره جواني
پاسخنامه سوالات 1- 45
1
– (1)
كلمه ربّ يكي خطاب به خداي تبارك و تعالي كه پروردگارا ،
پرورشكارا، مربيا و ديگري به عمل پدر و مادر كه ربياني، يعني تربيتم كردند، پرورشم
دادند، بكار رفته است.
2 – (3)
متقين كساني هستند كه مشمول عنايات الهي قرار گرفته و در
پرتو هدايت حضرت حق درآمده اند و جزء رستگارانند.
3 – (1)
ما پيامبران را با دلايل فرستاديم و برايشان كتاب و ميزان
عدل را نازل كرديم تا مردم به عدالت ترغيب شوند
4 – (1)
وضع هر فردي در گرو عملي است كه انجام مي دهد
5 – (4)
نقطه آغاز تعليم و تربيت اسلامي، فرمان الهي «اقرأ باسم
ربك الذي خلق» است.
6 – (1)
عبادت هنگامي ارزش خود را بروز مي دهد كه به صورت راه و
رسم زندگي در آيد و ارزش واقعي آن، زماني است كه شيوه و رفتار و كردار و تفكر و
همه شؤون زندگي انسان را فرا گيرد و به پيوند عميق بين قلب انسان و خدا منجر شود به
نحوي كه در هر حال با خدا مرتبط باشد و داد و ستدش با خدا، ترسش از خدا و بازگشت و
رجوعش به خدا و در تمام لحاظ زندگي اش به ياد خدا باشد. به قول بابا طاهر عريان
خوشا آنانكه كه الله يارشون بي
به حمد و قل هوالله كارشون بي
7 – (3)
قساوت قلب يكي از آثار گناه است.
8 – (4)
9 – (4)
از نخستين آداب و آئين هاي مربوط به معلم و شاگرد كه بايد
در امر تعليم و تربيت به عنوان يك امر ضروري و قطعي مورد توجه قرار گيرد، اين است
كه در هرگونه حركت و قدم به سوي تعليم و تعلم بايد داراي خلوص نيت بود.
10- (4)
بي قدرت ترين و بي ارزش ترين مرتبه دانش، دانشي است كه در
سطح زبان متوقف شود وعمل متناسب با آن از فرد سر شوند و عالي ترين و برترين علم،
علمي است كه در همه اندام، رفتار و جوارح و اركان وجود فرد ظاهر شود.
11-
با آموزش حكمت، در واقع قدرت تشخيص و توانايي استدلال و
قضاوت تقويت مي شود و اصولاً شخص حكيم به اقتضاي حكمت، از كليه نيروها و استعدادي
بالقوه و مخصوصاً از عقل و شعور خود ، حداكثر استفاده را در جهت كمال شايسته خود مي
برد و با شناخت و م معرفت هرچه بيشتر حق تعالي، ظرفيت، توسعه وجودي خود را براي
بهره مندي بيشتر از الطاف و مراحم او گسترش مي دهد و به همين علت است كه تعليم
حكمت، همواره به عنوان يكي از اهداف مطمح نظر بوده است.
12 – (1)
حد اعتدال در قوه شهويه اين است كه از اين قوه فقط در جاي
خود هم از لحاظ كيفي و هم از لحاظ كمي، به اندازه رفع نياز استفاده شود كه اگر
شهوت در اين حد كنترل شود. نتيجه اش فضيلتي خواهد بود به نام عفت و
افراط در اين قوه، شره و حرص و آز و تفريط در آن موجب خمودي و سستي خواهد بود كه
هر دو از رذايلند.
13 – (3)
خدا را ، خدا را ، درباره تهيدستان وفقرا، آنها را در
زندگي خود شريك سازيد.
14 – (1)
15 – (2)
خداوند بزرگ و انبياي گرامي اش هرگز اسارت انسان را نمي
پذيرند و به همين دليل موضوع جهاد و مبارزه با موانع رشد و كمال در فرهنگ الهي
مطرح شده است.
16 – (2)
17 – (1)
او به مستحب و نهي از مكروه، مستحب است . گزينه يك پس از
اصلاح مي تواند درست باشد 18 – (3)
براي اينكه موعظه و پند و اندرز اثر لازم را در وجود تربيت
شونده بگذارد، لازم است كه او عملاً مي تواند درست باشد.
19 - (3)
20 – (1)
براي بهره مندي انسان از نعمت هدايت تشريعي وجود شرايطي
لازم است از جمله
: اولين شرط آن ايمان است. 2.جهاد در راه خدا 3. انابه و
بازگشت به خدا 4. اعتصام
به خدا
21 – (4)
تعليم و تربيت انسان نه تنها در سراسر عمر وي در جريان است
بلكه مي توان گفت حتي قبل از انعقاد نطفه و از زماني كه پسر و دختر تصميم به
ازدواج مي گيرند، آغاز مي شود.
22 – (1)
23 – (2)
24 – (1)
25 – (2)
26-(4)
27 – (1)
28 – (2)
آفرين بر شما كه از جهاد كوچكتر بازگشتيد تا به جهاد
بزرگتر بپردازيد. ازپيامبر
سؤال فرمودند : جهاد بزرگتر كدام است؟ فرمود : جهاد النفس
29 – (4)
عملي ترين و پيروزمندانه ترين وسيله تربيت، تربيت كردن با
يك نمونه عملي و سرمشق زنده است.
30 – (3)
هم استاد و هم دانشجو كه در مسير تعليم و تربيت قدم مي
نهند، بايد هدفي جز رضايت خداي سبحان و حركتي جز براي رسيدن به قرب او نداشته
باشند.
31 – (2)
32 – (4)
موعظه يعني متذكر ساختن افراد به خير، به طوري كه
قلبهايشان رقت پيدا كند، به عبارت ديگر موعظه عبارت است از بياني كه نفش شنونده را
نرم و قلبش را به رقت آورد.
33 – (3)
34 – (4)
35 – (4)
36 – (2)
دين تكيه گاه مطمئني براي عقل مي باشد. دين جلوي انحرافات
عقل را مي گيرد و آن را در راه خير و صلاح جامعه انساني سوق مي دهد.
37 – (3)
38 – (1)
39 – (2)
كسي كه با كودك سر و كار دارد بايد خود را عوالم او هماهنگ
ساخته و رفتاري را كه در خور درك كودك است، در پيش گيرد.
40 – (3)
اساس دين شناختن خداست، شناخت كامل خدا، گرويدن به اوست،
گرايش كامل به خدا، يگانه تلقي كردن خداست و كمال توحيد، خالص گردانيدن عمل براي
او مي باشد.
41 – (2)
42 – (3)
43 – (4)
44-(3)
45 – (1)
پاسخنامه سوالات 45-90
46
– (2)
47 – (1)
48 – (3)
49 – (2)
كساني كه تسليم خدا مي شوند، با پذيرش خداي واحد، خودشان
را تحت ولايت الهيه قرار مي دهند.
50 – (3)
و اما متقين در دنياي داراي فضيلتها هستند و از ديگران
برترند زيرا گفتارشان از روي راستي است و پوشاكشان ميانه روي و رفتار و اعمالشان
بين مردم به فروتني است.
51 – (1)
بگو اي پيغمبر اين است راه من و كار من، كه مردم را از روي
بصيرت و بينش كامل به سوي خدا دعوت مي كنم و پيروان من نيز چنين هستند.
52 – (1)
در آيه 88 سوره انبياء اين كه خدا مي فرمايد او را اجابت
كرديم، قرينه اي است بر آنكه يونس تقاضايي داشته، اما به سبب حيا بر زبان نمي آورد.
53 – (4)
قرآن كريم براي اينكه انسان به سنن و قوانيني كه خداوند
براي زندگاني جماعت بشري قرار داده بشناسد او را به فكر كردن درباره تاريخ و زندگي
هاي مردم گذشته امر مي كند.
54 – (2)
كمال نهايي انسان رسيدن به درجه و رتبه اي از مراتب وجود
است كه از آن به قرب الهي تعبير مي شود.
55 – (4)
تشريعات اسلامي بر اين بينش مبتني است كه اساس پيدايش زندگي
اجتماعي در گروه آن دسته از عوامل فطري و طبيعي است كه در محيط خانواده وجود دارد
و رشد پيوندهاي اجتماعي هنگامي به حد اعلاي خود مي رسد و مستحكمتر مي شود كه اعتقاد
و ايدئولوژي نيز بر عوامل فطري و طبيعي اضافه شود و هرگاه پيوندي بر اين مبنا بين
مسلمانها ايجاد شود، آن پيوند ناگسستني و تأثير آن از تأثير عوامل فطري و طبيعي
قويتر خواهد بود.
56 – (1)
باتوجه به اينكه خداي تبارك و تعالي هدف از آفرينش انسان
را عبادت قرار داده است مي توان گفت مناسب ترين روش در تربيت اسلامي اين كه انسان
را به خداوند نزديكتر كند.
57- (3)
تعليم و تربيت اسلامي توحيد را به عنوان فلسفه جهان بيني و
معاد را به عنوان فلسفه زندگي مطرح مي سازد و عقل و علم را ملاك يافتن حقيقت و
ضابطه رستگاري تلقي مي كند.
58 – (1)
آري اسلام ديني است جامع كه تعليم و تربيت آن جميع انسانها
را در همه زمان ها مكان ها شامل مي شود.
59 – (2)
يعني دائماً در حال يادگيري و تعليم و تربيت باش
60 - (1)
اسلام به تربيت و فطرت نوع بشر توجه همه جانبه دارد و
اصالت را به ترتيب مي دهد و تعليم و آموزش را وسيله و مقدمه آن مي داند.
61 – (4)
رسول اكرم مي فرمايند دانش بر هر مسلمان واجب است. طبق اين
گفته فراگيري دانش جزء وظايف مسلمانان قلمداد مي گردد و حق تعليم از صورت انحصاري
خارج شده و شامل همه افراد مي شود.
62- (2)
تفكر در قرآن به معناي نومعي سيرو مرور بر معلومات موجود
حاضر در ذهن است تا شايد از مرور در آن و يكبار ديگر در نظر گرفتن آن مجهولاتي
براي انسان كشف شود.
63 – (3)
در آيه 31 سوره ال عمران خداوند فرمود «قل ان كنتم تحبون
الله فاتبعوني يحبيبكم ا...
64 – (1)
پاكسازي انسان از رذايل و آراستگي انسان به فضايل اخلاقي
همراه باشد و گرنه علم فاقد جهت براي خودسازي در حكم چراغي در دست دزد خواهد بود
كه شاعر گفته است
..
65 – (3)
خدا شناسي و خدا پرستي بنيان استواري است كه نه تنها حركت
دائمي انسان را به سوي كمال و رشد تضمين مي كند، بلكه به صورتي اطمينان بخش جلو
انحراف فرد و جمع را نيز مي گيرد.
66 – (3)
مراحل فعاليت عقلاني عبارتست از :
1. تشخيص موقعيت
2 . مشخص ساختن يا موضوع مسأله
3. جمع آوري اطلاعات
4. تهيه راه حل ها
5. انتخاب بهترين راه حل
67 – (2)
68 – (1)
تعصب آميزه اي است از جهل و تمايل و نفرت و به طور كلي
برخوردي است غيرمنطقي با امور
69 – (4)
سازگاري اجتماعي به معناي تسليم محض و مطلق در برابر جمع
يا تأييد وضع موجود نيست.
70 – (1)
خداوند آن دسته از مردم را كه به سخنان مختلف گوش فرا داده
و از بهترين سخن پيروي كنند، بندگان (عباد) خوانده و آنان را اهل خرد بشمار آورده
است در آيه 17 و18 سوره زمر نيز به اين مطلب اشاره شده و مخالفت اصولي را مطرح مي
سازد.
71 - (4)
در آيه 8 سوره ممتحنه آمده : «خداوند شما را از احسان و
نيكي كردن به آنهايي كه در دين با شما نجگيدند و شما را از شهر و ديار خودتان
بيرون نكردند نهي نمي كند و شمار از معامله به عدل با آنها باز نمي دارد و ...» با
توجه به آيه مشخص است كه اسرائيل اعمالي خلاف دستور آيه مربوطه را مرتكب مي شوند
پس برداشت مي شود كه مسلمانان چاره اي جز جنگ با دولت غاصب اسرائيل را ندارند.
72 – (3)
حديث مذكور كه از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي باشد
اشاره مي كند كه دائماً در حال يادگيري و تعليم و تربيت باش.
73 – (2)
آدم با تقوا نه از ترس ديگران و نه از ترس قانون بلكه به
خاطر اينكه بايد منطقي و معقول عمل كند رفتار خود را تحت نظارت خويش درآورد. اگر
به منطقي و معقول كردن خويش نظارت حق تعالي بر اعمال انسان را بيفزاييم و تحصيل و جلب
رضاي خدا را انگيزه اعمال خود قرار دهيم و معتقد باشيم كه در هر حال و در هر جا در
محضر خدا هستيم هرگز اجازه تخلف و معصيت در محضر خدا را به خود راه نخواهيم داد.
74 – (2)
مولا علي (عليه السلام) كمال توحيد را خالص گردانيدن عمل
براي حق تعالي مي داند و مي فرمايد «اساس دين شناخت خداست ،شناخت كامل خدا گرويدن
به اوست و گرايش كامل به خدا ، يگانه شمردن خدا است،و كمال توحيد حاصل گردانيدن
عمل براي او مي باشد.
75 – (1)
76 – (3)
در آيه 164 سوره انعام گفته مي شود. «هيچكس بار ديگري را
به دوش نخواهد گرفت».
77 – (4)
به كارگيري حسن در جدل بايد بيشتر از بكارگيري آن در امر
موعظه باشد و به همين جهت خداوند ، موعظه را به حسن ولي جدال را احسن مقيد فرموده
است.
78 – (3)
روح تعاليم عاليه اسلامي موجب شد تا تربيت، با تعليم حكمت
و پند و اندرز و بحث نيكو توأم شود و فراگيري دانش جزء وظايف مسلمانان قلمداد
گردد. حق تعليم و تربيت از صورت انحصاري خارج گردد و شامل همه افراد شود و...
79 – (2)
خدا را ، خدا را ، درباره كعبه خانه خدا، مبادا حج تعطيل
شود كه اگر حج تعطيل بماند ديگران شما را طعمه خود خواهند كرد.
80 – (1)
خداوند درآيه 70 سوره اسراء مي فرمايد كه «ما فرزندان آدم
را گرامي داشتيم و آنها را بر خشكي و دريا مسلط ساختيم و از هر غذاي پاكيزه آنها
را روزي داديم و ايشان را بر بسياري از مخلوقات خود برتري و فضيلت بخشيديم.
81 – (4)
82 – (3)
83 – (2)
84 – (3)
تقوي عبارت از آن است كه نفس تحت محافظت قرار بگيرد تا به
ارتكاب گناه يا خطا دچار نگردد.
85 - (1)
اگر از راه جدال دعوت مي كند بايد كه از هر سخني كه خصم را
بر رد دعوتش تهييج مي كند و او را به عناد و لجباري وا مي دارد بپرهيزد. نتيجه
اينكه مورد فوق بيشتر در مورد جدل است تا در مورد موعظه
86 – (1)
مرحله اعتلا پنجمين مرحله از مراحل تطور وسع آدمي است كه
با مرحله چهارم از مراحل تربيت كه مرحله تقوي است هم خواني دارد.
87 – (2)
فريضه سازي در تربيت، تضمين كننده مداومت و محافظت است
88 – (4)
89 – (4)
تكيه بر عقل و تأييد وجهه عقلاني از ويژگي هاي تربيت
اسلامي است و مسلمانان بايد اصول و مباني اعتقادات خود را از طريق عقل بپذيرد.
90 – (1)
با توجه به احاديث پيامبر كه فرمودند زگهواره تا گور دانش
بجوي و اينكه طلب علم را وظيفه هر مسلماني مي داننند مي فهميم كه يادگيري در تعليم
و تربيت اسلامي امري مستمر و همگاني است
مطالب مشابه :
نمونه سوالات ضمن خدمت تعلیم وتربیت اسلامی شهید مطهری - قدرت اله محمودلو
بعلت درخواستهای زیادازسراسر کشور، از ارسال نمونه سوالات یا يك نمونه عملي و icdl. کنترل
سفرنامه ناصرخسرو-فارسی دری تفسير الميزان جلد 16 ( علامه طباطبايي (ره) )القرآن الكريم كتاب الله تبارك
تفسير الميزان کامل تفسير الميزان لینک 2 تفسير نمونه عملي اخلاق ویندوز 98 - مهارت دوم از
علمی ... داستان موفقیت بنيانگذار سونی
دانلود نمونه سوال icdl وسوسه شدم و سوالات بسياري در و باشهرت و اعتبار جهاني بنياد
برچسب :
نمونه سوالات عملي بنياد icdl ویندوز