تبیین نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی
تبیین نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی
«شما زنان دلیر در این پیروزی پیشقدم بودید و هستید... ما همگی مرهون شجاعتهای شما زنان شیردل هستیم.»حضور استوار زنان را در صحنههای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مقاومت صبورانه آنها دربرابر فشارها و آزارهای رژیم شاه بر خود و خانوادههای آنان میتوان دید. نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی حائز چنان اهمیتی است که به عنوان یکی از ویژگیهای انقلاب شمرده شده است. حضرت امام (ره) به عنوان رهبر نهضت با درایت خویش متوجه این موضوع شده و نه تنها زنان را به مشارکت در انقلاب دعوت نمودند، بلکه شرکت آنان را در مراسم انقلابی واجب و لازم شمردند و حتی موافقت پدر یا شوهر را نیز لازم ندانستند؛ اگر چه با وجود تلاشهای گستردهای که در جهت بیتفاوت کردن مردم و ایجاد روحیه خودمداری و عافیتطلبی، با هدف دور کردن آنها ازفعالیتهای حق طلبانه علیه رژیم شاهنشاهی انجام میشد، بردباری زنان متعهد مسلمان در برابر انبوه خطرات و مشکلات و ترغیب همسران و فرزندانشان به مبارزه و همکاری، عامل موثری در تداوم روند رو به تکامل انقلاب بود. رژیم طاغوت، مبارزان مسلمان را در زندانها حبس و شکنجه میکرد، به خانههایشان یورش میبرد و حتی گاه برای اقرار و آزار متهمان، همسر و فرزندان آنها را در برابر دیدگانشان شکنجه میکرد، اما هیچ کدام از این مسائل، سبب ایجاد ضعف در روحیه زنان مسلمان نشد. در واقع اگر صبر این زنان و همکاری و یاری آنان با مردان نبود شاید این مقاومتها ادامه پیدا نمیکرد و ریشههای سازنده و شکل دهنده انقلاب پا نمیگرفت. مهمترین نکته در پیروزی انقلاب اسلامی، تحول شگرفی است که در نحوه نگرش به جایگاه زنان در جامعه اتفاق افتاد که بیشک در پرتو تعالیم عالیه و نورانی اسلام ناب محمدی (ص) حاصل شد. زنانی بودند که از عزیزترین اندوختههای خود میگذشتند و آنها را تقدیم ایران پایدار نمودند، زنانی که میخواستند با دادن مادیات ناچیز خود سهمی در پیروزی انقلاب داشته باشند. اینان مصداق آیه مبارکه قرآن هستند که میفرماید: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون.» ( هرگز به نیکی نمیرسید، مگر اینکه از چیزهایی که دوست دارید انفاق کنید.) جنگ در زنان این روحیه را به وجود آورده بود که به کارهایشان جهت و حرکت دهند. آنها همه چیز را در رضایت خدا میدیدند و از آسایش و آرامش خود مایه میگذاشتند تا بدین وسیله خدمتی به نفع جبههها و برای خشنودی خدا انجام دهند.
مهمترین فعالیتهای زنان در این دوره را میتوان به این شرح برشمرد:
پخش اخبار و توزیع اطلاعیهها؛ انجام اعمال انسان دوستانه و رفع نیازها مثل کمک به مجروحان و پناه دادن به فعالان؛ شرکت در راهپیمایی و تظاهرات خیابانی؛کمک به ساختن موانع در سر راه نیروهای انتظامی؛ فعالیت در جنبشهای مخفی؛ شرکت در مبارزه نظامی و استفاده از سلاح؛ شرکت در جلسات سیاسی و سخنرانیها و استماع تاریخ جنبشهای سیاسی.
البته این فعالیتها علاوه بر نقش غیرمستقیم زنان در جریان پیروزی انقلاب میباشد و به خاطر همین فعالیتهاست که پیر فرزانه انقلاب (ره) میفرمایند: «شما زنان دلیر در این پیروزی پیشقدم بودید و هستید؛ شما مردان را تشجیع کردید؛ ما همگی مرهون شجاعتهای شما زنان شیردل هستیم.» یا «زندانهای شاه از زنان شیردل و شجاع مملو است. در تظاهرات خیابانی زنان ما بچههای خردسال خود را به سینه فشرده، بدون ترس از تانک و توپ و مسلسل، به میدان مبارزه آمدهاند. جلسات سیاسیای که زنان در شهرهای مختلف ایران برپا میکنند، کم نیست. آنان نقش بسیار ارزندهای را در مبارزات ما ایفا کردهاند.»
نقش زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی
زنان همراه با ایثار و گذشت نقش موثری در خنثی سازی توطئه دشمنان داشتهاند و به عنوان پشتوانه موثر و آرام بخش برای جامعه هستند. با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد تغییرات اساسی در کلیه بخشها از جمله نیروهای نظامی خصوصاً ارتش که اکثر فرماندهان عالی خود را از دست داده بود و خروج مستشاران نظامی غربی خصوصاً آمریکایی، عراق به خیال فتح چند روزه ایران، جنگ ۸ ساله را آغاز نمود، اما با توجه به رشادتهای جوانان ایرانی در همان ابتدا متوقف و در طول جنگ، متحمل خسارات سنگینی گردید. در این میان سربازان گمنام جنگ را میتوان زنان نامید. آنان در این دوره با فعالیتهایی از قبیل شرکت در بسیج نظامی و اجتماعی، شرکت در ستاد پشتیبانی جنگ و فراهم ساختن کمکهای مختلف مادی برای رزمندگان، حمایت معنوی از مردان و رزمندگانی که به جبهه اعزام میگردیدند و... نقش مهمی را در دوره دفاع مقدس برعهده گرفتند و با ورود به فعالیتهای جمعی پشتیبانی همچون خیاطی، آشپزی و... برای جبههها، اعتماد به نفس خویش را برای ورود به عرصه اجتماع افزایش دادند و بر همین اساس معمار کبیر انقلاب (ره) میفرمایند: «میشود گفت این نهضت را بانوان پیش بردهاند.» یا در جای دیگری میفرمایند: «من وقتی در تلویزیون میبینم که این بانوان محترم اشتغال دارند به همراهی کردن و پشتیبانی کردن از لشکر و از قوای مسلح، ارزشی از آنها در دلم احساس میکنم که برای کس دیگری نمیتوانم این طور ارزش قائل بشوم. آنها کارهایی که میکنند، یک کارهایی است که دنبالش توقع اینکه یک مقامی داشته باشد یا یک پستی را اشتغال کنند یا یک چیزی از مردم خواهش کنند، هیچ این مسائل نیست، بلکه سربازان گمنامی هستند که در جبههها باید گفت مشغول به جهاد هستند... و ما باید قدر این نعمت را بدانیم و اقتدا کنیم به این زنها و بانوان و بچههای پشت جبهه و آنهایی که در خود شهرهای مخروبه و نیمه مخروبه حاضرند.»
زندان و شکنجه هزینه و انقلاب دستاورد نقشآفرینی زنان
سخن ما این است که رویکرد تغییرطلب زنان نسبت به وضع موجود در دو بعد علمی و عملی، عامل شرکت آنها در انقلاب اسلامی به حساب می¬آید. برای همین می¬توان از این چارچوب مفهومی برای تبیین نقش آفرینی زنان در انقلاب نیز یاری جست.
در حقیقت انقلاب دستاورد نقش¬آفرینی زنانی بود که از سرتکلیف اسلامی با پذیرش زندان و شکنجه خواهان آن بودند، ولی از طرفی دیگر دستاوردهای خاصی که انقلاب برایشان داشت زمینه¬های مناسب و مطلوبی را برای دو بعد نقش¬آفرینی زنان در اجتماع فراهم نمود به طوری که در مبنای فکری اکثر جنبش¬های اسلامی شاهد چنین تعریف قابل قبولی از زن نیستیم که در انقلاب اسلامی ایران مشاهده می¬کنیم؛ درجای جای قانون اساسی ایران -تا جایی که نص صریح وجود نداشته باشد و با لحاظ تفاوت¬های طبیعی- اصل برابری مرد و زن تصریح شده است. قانون اساسی در اصل ۲۱ بیان می¬دارد که دولت موظف است برای ایجاد زمینه¬های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او تلاش کند.
تلاش حضرت امام نیز طی سال¬های مبارزه و پس از آن، از جایگاه مرجعی بزرگ و رهبری که از موضع احکام دین و تکالیف اسلامی سخن می¬گوید، معرف این شد که بانوان را به صحنه آورد و از قید و بندهای خرافه¬ای و محدودیت¬های خودساختهای که برتلاش اجتماعی نقش¬آفرینیشان سد زده بود، رهاند و آنان را به مرحله¬¬ای از رشد و بالندگی رساند. تا آنجا که ایشان درآغاز وصیت¬نامه¬ سیاسی- الهی خویش می¬فرمایند: «ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه¬های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.... و از محرومیت¬هایی که توطئه¬ دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن برآنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی¬اطلاع از مصالح مسلمین به¬وجود آورده بودند، خارج نمودند.»
حضرت امام به مقتضای شناخت همه جانبه و عمیقی که از آموزه¬های دینی دارند، رسالت خود و انقلاب اسلامی را دستیابی زنان به مقام والای انسانی می¬دانند، به گونه¬ای که بتوانند در سرنوشت خودشان دخالت داشته باشند. چنانچه در زمان انقلاب زنان به چنان سطح از نقش¬آفرینی دست می¬یابند که امام می¬فرماید: «این بانوان را کی بسیج کرده که در همه¬ شئون کشور دخالت می¬کنند.... اینها را خدا دعوت کرده است. اینها لبیک برای خدا دارند می¬گویند.»
می¬توانیم در بیانات امام خمینی توجه و تأکید بر هر دو بعد فعالیت علمی و عملی زنان را بیابیم. لذا دستاوردها و برکت¬های انقلاب اسلامی ایران بستر مناسب و مطلوبی برای هر دو بعد عاملیت و مشارکت زنان فراهم آورده است.
بایدها و نبایدها اکنون
با توجه به این فرمایش حضرت امام که :«زنان باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کنند.» که یک امر ضروری برای حفظ و تداوم و تثبیت انقلاب است، باید مقدرات اساسی بازشناسی شود تا نقش زنان در مقدرات اساسی تبیین گردد.
رسالت زنان امروز، حضور مستمر و آگاهانه در صحنههای سیاسی، اجتماعی و دفاع و دیده بانی از ارزشهای نظام اسلامی است. این امر ارمغان اندیشه بلند امام میباشد. اگر زن مسلمان، دیروز دوشادوش مردان برای اقامه ارزشهای الهی قیام کرده و پس از آن نیز رشادتها داشته، امروزه نیز وظیفه خود میداند که با انگیزه الهی خود در صحنه حضور داشته باشد و علاوه بر هر آنچه که بیان شد رسالت تربیت سربازانی تازه نفس را برعهده دارد تا در آینده نیز از ارزشهای این نظام مقدس پاسداری نمایند. در این میان زنان جامعه اسلامی که در جریان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ثابت نمودند موجودیتی وارسته از دنیا خواهی و آراسته به حق جویی دارند عهده دار مسئولیت سنگینی میباشند. آنها با فکر و اندیشه میتوانند در تمامی صحنههای جامعه مشارکت فعال داشته و به فعالیت بپردازند و با روشنگری کامل از جهات مناسب و مثمر ثمر مطالبه گر خواستههای به حق خود باشند و از این راه بخشی از زحمات زنان ایثارگر و رنج کشیده در جریان پیروزی انقلاب را پاسخگو باشند.
رهبر معظم انقلابمی فرمایند: «یک نکته دیگر که باید مورد توجه باشد، دفاع اخلاقی و قانونی از زن، به خصوص در داخل خانواده است. دفاع قانونی با اصلاح قوانین و ایجاد قوانین لازم، و دفاع اخلاقی با طرح این مسئله و مواجهه با کسانی که این را درست نمیفهمند و زن را در خانه، مستخدم، مورد ستم مرد، بدون تمکن از خودسازی معنوی تلقی میکنند و اینگونه هم عمل میکنند. با این فکر با قوت و شدت مقابله بشود. البته به شکل کاملاً منطقی و عقلانی؛ دفاع اخلاقی.»
با دقت در همین جملات کوتاه معلوم میشود که قانونگذاری برای دفاع از زن در خانواده در اولویت است چون خانواده اصل است، اصلاح برخی قوانین فعلی باید در کنار ایجاد قوانین جدید و مورد نیاز صورت گیرد،قانون برای ضابطهمند نمودن رفتارهای افرادی است که چارچوبها را رعایت نمیکنند، نه همه کس و همه جا طبق فرمایش ایشان آنچه باید صورت بگیرد صرف قانونگذاری نیست، که با دقت در جریانات قانونگذاری و مصوبات دورههای پیشین میتوان دید که دیدگاههای معظم له به درستی اجرایی نشده است.
به نظر میرسد با توجه به ضرروت و اهمیت نقش آفرینی زنان در جریان پیشرفت جوامع و و ضرورت وجود روحیه مطالبهگری و مبارزه مثبت از جانب زنان مسلمان برای ارتقاء کیفیت زندگی زنان و خانواده در همه سطوح اجتماعی سیاسی، دقت در روند مطالبات زنان طی صد سال اخیر و نقاط ضعف و قوت این مطالبات و همچنین عنایت به الزامات و آفات برنامهریزی مناسب در حوزه زنان و خانواده، علاوه بر در نظر گرفتن حضور مستمر و دقیق خود زنان در کنار تمامی اقدامات تا دستیابی به نقطه مطلوب در جریان هر یک از مطالبات، باید یک نگاه کلان و سیستمی درکلیه فعالیتهای ناظر به زنان و خانواده در حوزههای تقنین، اجرا و نظارت، ابتدا طراحی و سیاستگذاری نموده و سپس حسن اجرای آن مورد بررسی و تدقیق قرار گیرد.
و سخن آخر...
پیرامون دختران جوان ایران اسلامی
دلاوریهای دختران نامآور ایرانی در جریان انقلاب اسلامی فراموشنشدنی است، اما شایسته است که دختران جوان امروز هوشیارانهتر از گذشته عمل نمایند، چرا که شکل تهاجمی دشمن و طبعا ابزار تهاجم او تغییر یافته است. دشمن با آشنایی از اینکه عامل عمده پیروزیهای ملت مسلمان در عرصههای مختلف پیروی از تعالیم عالیه اسلام است تهاجم اصلی خود را متوجه فرهنگ غنی و انسان ساز اسلام نموده و از ترفندها و ابزارهای مختلف برای دلسرد کردن دختران و زنان جوان از تلاش در راستای نقش آفرینی پر ثمر در جریان رو به جلوی انقلاب اسلامی بهره میگیرد و در این رویارویی سعی دارد جوانان را مرکز ثقل تبلیغات خود قرار دهد.
دختران جوان ما باید به تواناییهای خود اهمیت داده و معیارهای ارزشمند جامعه دینی را بشناسند و بکوشند تا حد توان خویش بر پایه آن حرکت کنند و با ارزشمند دانستن مظاهر دینی و نیز حفظ ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، قدر کشورشان را دانسته و در راه شکوفایی آن حرکت کنند، و با حفظ روحیه خود باوری و امید به تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و کسب تجربه از زنان قهرمان و مبارز نسل انقلاب و جنگ با بهرهگیری از تفکری پویا و خودسازی دینی به مبارزه علمی و عملی و همچنین تربیت صحیح نسل آینده ادامه دهنده راه زنان قهرمان حماسه ساز و مبارز بپردازند. آنان باید عرصه اصلی مبارزه در ایران اسلامی امروز را خوب بشناسند و پر توان طی مسیر کنند که اینها همگی لازمه ایجاد تحولی مثبت و پر ثمر و دستیابی به خواستهها و حقوق شرعی و اساسی زنان و دختران در تمامی عرصهها است که به گفته مقام معظم رهبری: «یکی از بزرگترین خطرات برای هر انسانی - به خصوص نسل جوان - این است که در مقابل حوادث، رویدادها و پدیدههای جامعه دچار بی فکری و بی تشخیصی بشود.... زندگی بدون مبارزه، زندگی راکد، زندگی ساکن ، زندگی بی تحرک و زندگییی که جوشش اراده و عزم انسانی در آن نباشد ، زندگی مطلوبی نیست و انسان را به آرمان های انسانی و اسلامی نمیرساند... دختران و پسران جوان باید خودشان را بسازند. یک ملت اگر بخواهد راه رشد و کمال و پیشرفت را طی بکند، باید از لحاظ ایمان فکری، به جای محکمی متکی باشد، دشمن روی دختران و پسران جوان سرمایه گذاریهای زیادی میکند. عدهای را به بیتفاوتی میکشاند و عدهای را دلسرد و مایوس میکند.... جوان امروز نباید به دنبال تقلید باشد دشمنان برای اخلاق و فکر و عقیده و ایمان جوان ما دارند برنامه ریزی میکنند. آنها میخواهند نسلی که الگوی جوانان فداکار برجسته دنیا شد، به یک نسل بیخاصیت تبدیل شود.. »
پرینت گرفته شده از : http://www.dokhtiran.com/articles/1390_11_12/000358.php
مطالب مشابه :
قرآن و نحوه آموزش آن
1آموزش وپرورش بافت (زارعی شاهددخترانه) - آموزشی-نمونه سئوالات- طرح درس قرآن و نحوه آموزش
معرفی رئیس جدید آموزش وپرورش شهرستان بافت
بافت شهر من - معرفی رئیس جدید آموزش وپرورش شهرستان بافت - این وبلاگ پیرامون توسعه و مسائل
سؤالات جمله نویسی سوم دبستان مهرماه 90
1آموزش وپرورش بافت از دبستان ادیب شهرستان بافت شهرستان بافت آموزش و پرورش
تبیین نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی
1آموزش وپرورش بافت (زارعی شاهددخترانه) - آموزشی-نمونه سئوالات- طرح درس پایه سوم و
برنامه سالانه سرگروه ژایه سوم ابتدائی شهرستان خمیر درسال88
1آموزش وپرورش بافت (زارعی شاهددخترانه) 2- اخذ لیست معلمان پایه ی سوم از مسئول آموزش
آموزش شال گیس بافت
آموزش وپرورش استان برای بافت شال گردن باید به اندازه قد شال گردنی که میخواید ببافید
آموزش بافت کفش روفرشی یا پاپوش بافتنی
گروه مدیریت خانواده استان گلستان - آموزش بافت کفش روفرشی یا پاپوش بافتنی - فنی و حرفه ای و
ابوالقاسم ارجمند درگذشت
بافت شهر من - ابوالقاسم ارجمند درگذشت - این وبلاگ پیرامون توسعه و مسائل اجتماعی شهرستان
تاریخ تحول نگرش نسبت به کودکان
آموزش وپرورش پیش دستگاه بافت همسری و زناشویی، مقوله آموزش و تربیت کودک، ازدواج و
برای دبیر و استاد ادبیاتم فرشید
بافت شهر من پیوسته روزگارمان به شادمانی گذشت .مهرماه 1341 با پایه یک دبیری در آموزش وپرورش
برچسب :
اموزش وپرورش بافت