خوش بینی به خداوند مهربان
یا رحیم
ثواب این نوشتارراتقدیم می کنم به،ارواح مقدس چهارده معصوم صلوات الله علیهم وپیامبران الهی واولیاء خداو به روح همه عزیزانی که از این غربتکده به دیارمحبوب شتافتند به ویژه مادرمهربان وفداکارم «سکینه ایزدپناه » که غم فراقش تا ابد در دلمان باقی است. انشاالله دعای آن عزیزان بدرقه راهمان باشد تا فردای دیدار شرمنده خداوندمهربان نباشیم.
دعا ، استجابت دعا و خوش بینی به خدا، آثارآن
دعا بعنوان یک عبادت و افضل عبادت است.امام علی(ع) می فرماید: محبوب ترین چیز نزد خدا دعا است . ما باید به دعا و عرض نیاز ، به عنوان یک وظیفه نگاه بکنیم . در دعا نباید فقط مسئله ی حاجت باشد. بعضی ها وقتی از خدا حاجت می گیرند دیگر به خدا کاری ندارند. این کار خوب نیست . دعا باید در ما ایجاد انس و محبت به خدا را بکند ، در عین اینکه حاجت هم از خدا بخواهیم . بدانیم دعا مغز عبادات است . خدا دعا کردن ما را دوست دارد. پیامبران و امامان خواسته هایشان به شرط تسلیم بوده است. پس این طور نیست که بطور مطلق اگر کسی چیزی از خدا بخواهد ، خدا به او بدهد . روح تسلیم و رضا در عین دعا ، باید حاکم باشد . اصرار در مسائل معنوی و مادی خوب است ولی روح تسلیم و رضا باید بر ما حاکم باشد. در حدیث قدسی داریم؛بترس از فردی که به خاطر مال دنیا در خانه ی من را بزند و من به او بدهم تا برود و دیگر برنگردد . درمسائل معنوی اصرار اشکالی ندارد .اگر شما دعا کنید که به مکه بروید حتما می روید یا اینکه خدا ثواب آنرا در اعمال ما می نویسد اصرار در نیازهای مادی به اندازه هم اشکالی ندارد. همنشینی با پیامبر در بهشت زمانی صورت می گیرد که در غنا و فقر تسلیم خدا باشی و راضی
سوال – آیا می توان در دعا کردن سریع تر جواب گرفت ؟
یکی از دعاهایی که برای برآوردن حاجت موثر است خواندن حدیث کِساء است. پیامبر دو بار قسم می خورد که اگر این حدیث خوانده بشود رحمت می آید ، ملائکه نازل می شوند ، غم از غمگین برداشته می شود و حاجت حاجتمند روا می شود. چهارده هزار صلوات به نیت هدیه به چهارده معصوم بسیار موثر است . خدا قربانی کردن را دوست دارد.. در روایت داریم که ریختن خون بلا گردان می شود. طعام دادن هم به همین صورت است .
سوال: گاهی اوقات ما دعا می کنیم ولی دعای ما اجابت نمی شود . برای این دعا چه اتفاقی می افتد؟
پاسخ –یکی از شرایط دعا این است که انسان نسبت به خدا خوش بین باشد . گاهی دعای ما اجابت نمی شود زیرا ما هنوز خدا را نشناخته ایم . زیرا او همه چیز را می داند و مهربان است.ما باید اعتقاد و باور خودمان را نسبت به خدا بالا ببریم . خدا به مراتب از مادر نسبت به ما ،مهربانتر است . محبت خدا از محبت امام حسین (ع) که خون خودش را در راه خدا داد تا مردم از گمراهی نجات پیدا کنند بیشتر است . آیا می شود که خدا ما را دعوت بکند و بعد ما را رد بکند ؟ پس اگر دعای ما مستجاب نشد ،ما باید اشکال را در خودمان جستجو کنیم . خدا غم بنده هایش را می خورد و عیب بندگانش را می پوشاند . ستاریت خدا بسیار مهم است. آنچه ما در دنیا داریم مثال آن هم در آسمان چهارم وجود دارد . هر کاری که ما می کنیم مثال یا شبه ما آن کار را در آسمان چهارم می کند. امام صادق (ع) فرمودند: وقتی انسان کار خوب انجام می دهد ،درآسمان چهارم این عمل نشان داده می شود ولی وقتی انسان گناه می کند ، خدا می فرماید که روی آسمان پوششی بیندازید که اهل آسمان بنده ی من را نفرین نکنند. خدا نمی خواهد در آسمان چهارم هم آبروی ما برود . خدا انسانها را امتحان می کند . ما بدانیم که خدا ما را رها نمی کند . خوش بینی یعنی شاکی نبودن از خدا . مشکلات خودمان را به خدا نسبت ندهیم .خدا قطعا دعاها را پاسخ می دهد . ما می توانیم در دعا اصرار بکنیم ولی باید حق انتخاب را به خدا واگذار کنیم . ما دعا می کنیم ،ممکن است که خدا عین خواسته ی ما را به ما بدهد و ثواب دعا را هم به ما می دهد یا ممکن است که خدا خواسته ی ما را با تاخیر به ما بدهد پس ممکن است که خدا در اجابت دعا تاخیر بیندازد که این تاخیر روی حکمت و شرایط است . خدا دوست دارد صدای بنده اش را بشنود.خدا یا رب گفتن شما را دوست دارد . هر چه شما دعا کنی ، خدا آنرا ذخیره می کند در روایت است:در روز قیامت ، خدا از فقرائی که راضی هستند ، صبر می کنند و شکایت نمی کنند عذرخواهی می کند یکی از پیامبران به دیدن دخترهایش رفت . او به دخترش گفت که حالت چطور است ؟ دختر گفت که شوهر من کشاورز است ،اگر باران بیاید وضع مان خیلی خوب می شود و اگر باران نیاید بدبخت می شویم ، پدر دعا کن که باران بیاید . دختر دوم گفت که شوهر من سفالگر است و کوزه ها را در آفتاب گذاشته است که خشک بشود ، اگر باران بیاید ما ورشکست می شویم ، پدر دعا کن که باران نیاید . حالا این پدرمهربان دعا کند که باران بیاید یا نیاید ؟ گاهی دنیا یا انسان ظرفیت اجابت دعا را ندارد . بعضی از مواقع عین دعای ما مستجاب نمی شود ولی خدا بهتر از آن را به ما می دهد . ما دعایی می کنیم و روی آن اصرار می کنیم حتی درمورد مسائل معنوی . گاهی بنده ای از خدا طاعت می خواهد . در روایت داریم : خدا می داند که اگر این فرد مدتی نماز شب بخواند غرور او را می گیرد . برای شما هم ،در بهشت مقاماتی قرار داده است که با صبر به این مقامات می رسید ، شما می توانید انتخاب کنید. آنها گفتند که برای آزادی ما دعا نکن ، ما صبر می کنیم تا آن مقامات را بدست بیاوریم . مثلا ممکن است که خدا به ما همسر ندهد ، حضرت معصومه همسر نداشت ولی عظمت بالایی داشت . ما نباید ندادن همسر را حمل بر بدی و دشمنی خدا بدانیم . حضرت زهرا مستجاب الدعوة بودند ولی رنج های زیادی کشیدند . وقتی ابراهیم پسر پیامبر مُرد ،پیامبر گریه کرد ولی شکایت نکرد . یکی از یاران خوب امام باقر (ع) و امام صادق (ع) ابوبصیر بود. او نابینا بود. او ایمان کاملی داشت . ابوبصیر نزد دو امام آمد و گفت شما که مستجاب الدعوة هستید برای من دعا کنید که چشم من بینا بشود حضرت گفت : اگر تو بر نابینایی خودت تا آخر عمر صبر بکنی ، من بهشت برین را از طرف خدا برای تو ضمانت می کنم . ابوبصیر کور بودن را انتخاب کرد . اگر در دنیا برای ما کم گذاشته شده باشد حتما در آخرت خدا آنرا جبران می کند. در مثنوی داریم: عاشقم بر لطف و بر قهرش به جِد ،بولعجب من عاشق این هر دو ضد ، ناخوش او خوش بود بر جان من ،جان فدای یار دل رنجان من . گاهی خدا ما را نوازش می کند و گاهی ما را اذیت می کند.حضرت نوح مستجاب الدعوة بوده ولی همسرش هدایت نشد . ما باید دعا بکنیم ولی حق انتخاب را به خدا بدهیم . نوح به خدا گفت که بچه ی من ازاهل من است و من نمی خواهم او غرق بشود. خدا گفت که او از اهل تو نیست ، چیزی که تو نمی دانی از من نخواه . همسر و فرزند نوح به جهنم رفتند امام هفتم در زندان بودند و مصیبت های زیادی دیدند . آنها ولی خدا بودند ولی حق انتخاب را به خدا می دادند و راضی به راضی خدا بودند . گاهی ما از خدا فرزند پسر می خواهیم ولی خدا به ما دختر می دهد و دامادی به ما می دهد که از خیلی پسرها بهتر است یا گاهی فرزند نمی دهد ولی جایگزین آنرا می دهد . مرحوم آیت الله مجتهدی اولاد نداشتند ولی حوزه ی علمیه ای درست کردند و هزاران شاگرد تربیت کردند . آخوندکاشی همسر و فرزند نداشت ولی دویست تا مجتهد پای درس او می نشستند . ما نمونه هایی داریم که اولیاء خدا بودند ولی خواسته هایشان برآورد نشد و خدا به آنها جایگزین داد . جایگزین آن یا دردنیا است یا کفاره ی گناهان می شود یا خدا ثواب می دهد یا در بهشت درجه می دهد.در روایت داریم : دعاهایی که به اجابت نمی رسد ، در قیامت پاداش داده می شود و مومن در قیامت پشیمان است و می گوید که ای کاش هیچ کدام از دعاهای من برآورده نمی شد .) حضرت آسیه و حضرت مریم دو نمونه از زنان خوب بودند. همسر آسیه فرعون بود .که ادعای خدایی می کرد . حضرت آسیه در آن شرایط سخت دین و ایمان خودش را حفظ کرد . روایت داریم که اگر خانمی بر بدی همسرش صبر کند ،خدا ثواب آسیه را به او می دهد . آسیه به موسی ایمان آورد فرعون بدن او را زیر آفتاب شکنجه کرد ولی او ایمانش را از دست نداد . در قرآن دعای آسیه زیر شکنجه آمده است : خدایا من تو را می خواهم ، پیش خودت خانه ای از بهشت برای من بنا کن ، من را از دست فرعون و قوم ظالمین نجات بده .کسانی که گرفتار هستند این دعا را بخوانند (آخر سوره ی تحریم ).پیامبر فرمود : ای فاطمه ، هر کس بر شما صلوات و درود بفرستد خدا گناهان او را می آمرزد و او را به من پیامبرملحق می کند.ما می توانیم صلوات های معمولی را به حضرت فاطمه هدیه کنیم یا اینکه بگوییم : اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمُک .
سوال - در مورد دعا و ناامیدی از خدا توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – ما در هیچ حالی نباید از خدا ناامید بشویم .ما باید دعا را صرف حاجت خواستن نخوانیم بلکه آن را باید بعنوان یک راز و نیاز بخوانیم. یکی از وسایل قرب ما به خدا ،دعا و نیایش و گفتگو با خداست. یک بخش دعا درخواست حاجت است.روایت داریم که دو نفر در دنیا عمل واحدی داشتند یعنی هر دو نماز می خواندند، کارهای حسنه می کردند و صله ی رحم انجام می دادند. هر دو نفر آنها وارد بهشت می شوند ولی یکی در رتبه ی بالای بهشت و یکی در رتبه ی پایین بهشت قرار می گیرد . فرد می پرسد عمل ما واحد بود ولی چرا او به بالای بهشت رفته است ؟ خدا می فرماید : زیرا او زیاد دعا و درخواست می کرد و نیایش داشت ولی شما نداشتید. پس خود دعا کردن و نیایش با خدا به انسان درجه و مقام می دهد.دعا نباید حالت تحکم باشد. ما باید تسلیم خدا باشیم زیرا ممکن است که خدا بهتر از خواسته ی ما را به ما بدهد یا آن را برای مان ذخیره بکند یا ممکن است که امواج بلاها را بردارد یا کفاره ی گناهان بشود یا موانع برداشته شود یا درجه و مقام بدهد . در هر صورت ما نباید از دعا کردن خسته و مایوس بشویم .
سوال – در مورد خوش بین بودن به خداوند توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – یکی از مسائلی که در قرآن روی آن پافشاری شده است و این یکی از شرایط استجابت دعا است مسئله ی خوش بین بودن به خداست.علامت مومن این است که نسبت به خدا خوش بین است . اگر مشکلی برای فرد پیش می آید باید آنرا به خودش نسبت بدهد و بداند مشکل از خود اوست نه خدا . در مورد بدبینی نسبت به خدا در قرآن و روایات مذمت هایی گفته شده است و هم از خوش بینی تعریف هایی شده است . خوش بینی یعنی اینکه ما بگوییم: خدای خوبی داریم ، او مهربان است ، دعاهای ما را اجابت می کند ، فضل و لطف او دائم است و همه ی خوبی ها را به خدا نسبت بدهیم و امیدوار باشیم که خدا هیچ وقت لطف های خودش را نسبت به ما قطع نمی کند. در ماه رجب دعایی می خوانیم: یا من ارجوه لکل خیرو امن سخطه عند کل شر ، من درهمه ی خیرها به تو خوش بین هستم و من در هر شری از سخط خدا در امان هستم . این دعا امیدواری محض نسبت به خدا است. در قرآن داریم که منشا تمام کسانی که به جهنم رفته اند، سوءظن نسبت به خدا بوده است . این دعا ریشه ی بدبینی نسبت به خدا را قطع می کند. بدبینی نسبت به خدا و نسبت دادن حرفهای ناروا به خدا گناه نابخشودنی است. روایت داریم : بزرگترین گناهان کبیره بدبین بودن به خداست . بدبینی یعنی اینکه ما بگوییم : خدا ما را نمی آمرزد ، توبه ما را قبول نمی کند، خدا ما را رها کرده است و ما را به جهنم می برد . سوء ظن ریشه ی بسیاری از رذایل اخلاقی است. کسی که نسبت به خدا سوء ظن دارد به سمت کفر کشیده می شود مثلا می گوید :خدا من را رها کرده است و به من نظر ندارد .بسیاری از این بدبینی ها به رذایل اخلاقی کشیده می شود. امیرالمومنین می فرماید : حنان یعنی خدا رو می آورد به بنده ای که فرار کرده است .مثل بچه ای که می خواهد از خانه فرار کند ولی پدر و مادر او را نوازش می کنند تا بچه خانه را ترک نکند . در روایت داریم : در شب معراج پیامبر به خدا عرض کرد که در امت من گناهکار وجود دارد، حساب آنها را به من واگذارکن که آبرویشان پیش امت های دیگر نرود و سرافکنده نشود . خدا فرمود : حساب امت تو را خودم می رسم که حتی تو هم متوجه نشوی و پیش تو هم شرمنده نشوند . خدا از پیامبر نسبت به ما مهربانتر است . در قرآن داریم : من نامه ی عمل را بدست تو می دهم ،خودت بخوان و قضاوت کن، من تو را قبول دارم . ما باید قضاوت درست بکنیم و بگوییم :خدایا من گناه زیادی کرده ام ولی تو من را ببخش. یک بادیه نشین به پیامبر گفت : در روز قیامت حساب بدست کیست ؟ پیامبر فرمود : به دست خدا. او خوشحال شد و رفت ،فردی از او پرسید چرا خوشحال شدی ؟ او گفت : من یقین دارم که خدا کریم است و چون قدرت دارد می بخشد . من می ترسیدم حساب و کتاب دست خلق باشد، الان خیال من راحت شد . پس ما باید نسبت به خدا خوش بین باشیم . اگر انسان خوش بینی زیادی نسبت به خدا داشته باشد ، این باعث می شود که گناه نکند .پس خوب است که انسان با خدا دوست بشود . آیت الله بهجت می فرمودند که من به کسی ذکر نمی گویم . هر فردی متناسب با خودش ذکر به زبانش می آید. مثلا کسی که گناهکار است ذکر توبه به دهانش می آید.
صلوات تخلق به اخلاق خدایی است . تخلق یعنی هم نوا ،هم صدا و همکار شدن با خدا . در سوره احزاب داریم : ان الله و ملائکته یصلون علی النبی، همان کار خدا و فرشتگان دائما صلوات فرستادن است. یعنی خدا لطف و رحمت خودش را بر سر پیامبر و آل او می ریزد و فرشتگان درخواست رحمت و لطف خدا را بر پیامبر و آل او دارند. در واقع کسی که صلوات می فرستد همکار خدا و ملائکه می شود. و خوش بین بودن به خدا منشا برکات و رفتن به بهشت است .در روایت داریم : خوش بین بودن به خدای متعال ارزش بهشت را دارد و بزرگترین گناه کبیره بدبین بودن به خداست. آیت الله بهجت می فرمودند : اگر ما به اندازه ی یک کودک که به مادرش خوش بین است به خدا خوش بین بودیم، تمام کارهای مان درست می شد. خیلی از مردم به همین اندازه هم به خدا خوش بین نیستند .
در قرآن داریم که خدا می فرماید :من آماده ی جواب هستم ،مرا اجابت کنید، مرا باور کنید . گاهی خدا ما را می بخشد ولی ما خودمان را نمی بخشیم و شاید این بخاطر حیا ما باشد.
امام صادق (ع) می فرماید : آخر بنده ای که به پای حساب می آید و بدی های او بیشتر از خوبی های اوست، او را به طرف جهنم می کشانند، او سرش را بالا می کند و دنبال چیزی می گردد . فرشته ها او را پیش خدا می برند و خدا می پرسد که دنبال چه چیزی می گردی . او می گوید : خدایا گمان من به تو این نبود . خدا می فرماید : درباره ی من چه فکرمی کردی؟ او می گوید : گمان من این بود که تو گناهان من ر امی بخشی و من را به جهنم نمی بری . خدا می فرماید : ای ملائکه به عزت ، جلال ، عظمتم قسم که این بنده تا الان به من خوش بین نبوده است . اگر او به من خوش بین بود، او را به آتش جهنم نمی ترساندم . خوش بینی دروغی او را امضاء بکنید و او را به بهشت ببرید .خدا پنج بار قسم می خورد که اگر او از اول خوش بین بود من او را به طرف جهنم نمی بردم که بترسد . ما باید حسن نیت به خدا داشته باشیم و نسبت به خدا بدبین نباشیم . در روایت داریم که بلا معلق است .اگر شما فال بد بزنید، آن بلا به شما می خورد و اگر شما فال نیک بزنید این بلا از شما رفع می شود. در ادامه حدیث داریم که امام می فرماید : هیچ بنده ای به خدا خوش بین نیست مگر اینکه خدا با گمان او با او رفتار می کند و هیچ بنده ای هم به خدا بدبین نیست مگر اینکه خدا با گمان بد او با او رفتار می کند. بعضی ها می گویند که خدا با من قهر کرده است و یا من را به جهنم می برد، ما نباید این نسبتهای ناروا را به خدا بدهیم . امام می فرماید: علت جهنم رفتن بخاطر گمان بدشما بود که شما را خوار کرد و به جهنم برد . اگر انسانی اعمالش خوب نباشد ولی به خداخوش بین باشد ، همین باعث می شود که جهت اعمالش عوض بود .امام باقر(ع) می فرماید: روز قیامت مادرم حضرت زهرا از صحنه ی محشر عبور می کند و مثل مرغی که خوب و بد را ازهم جدا می کند شیعیان و دوستان خودشان را جدا می کنند.
شبی پیامبر به حضرت فاطمه فرمودند : قبل از خواب چهار عمل را انجام بده و بعد استراحت کن : ختم قرآن بکن ، همه ی انبیاء را از خودت راضی کن ،به همه ی مومنان دعا بکن و یک حج عمره بجا بیاور. حضرت فرمود : سوره ی توحید ثلث قرآن است پس خواندن سه مرتبه سوره ی توحید یک ختم قرآن است ، یکبار تسبیحات اربعه ثواب یک حج عمره را دارد (ما باید اینها را باور کنیم و خوش بین باشیم . این خوش بینی ها انسان را به راه درست می کشند) ، با گفتن اللهم صل علی محمد وآل محمد و صل علی جمیع الانبیاء والمرسلین همه ی پیامبران را راضی کن و با گفتن اللهم اغفرللمومنین و المومنات همه ی مسلمانان را دعا کن .روزی حضرت فاطمه به پدرشان فرمودند که من خدمتگزاری می خواهم تا در کارهای خانه به من کمک کند .پیامبر فرمودند : بهتر از خادم این است که صبح قبل از کار 33 بار سبحان الله، 33 الحمدلله و 34 الله اکبر بگویی که این ذکر هزار حسنه در میزان است و خدا تمام کارهای آن روز تو را کفایت می کند . توجه داشته باشیم یکی از عوامل استجابت دعا خوش بین بودن به خدا است . ما باید بدبینی نسبت به خدا را از دلمان دور کنیم . ما نباید با بدبینی به خدا نسبت های بد بدهیم مثلا بگوییم خدا به ما جفا کرده است یا ما را نمی آمرزد یا دعای من را مستجاب نمی کند یا رزق من را نمی دهد .امام رضا(ع) می فرماید : گمان خودت را به خدا نیکو کن زیرا خدا می فرماید که من در نزد گمان تو هستم ، اگر گمان تو خیر است رفتار من هم خیر است و اگر گمان تو شر باشد رفتار من هم شر خواهد بود .با خوش بینی به خدا اعمال ما پذیرفته می شود . کسی که نماز را با خوش بینی نسبت به خدا می خواند و می گوید که انشاءالله خدا نماز من را قبول می کند ، قطعا خدا نماز او را بالا می برد و کسی که می گوید خدا نماز من را قبول نمی کند، قطعا نماز او بالا نمی رود.آنکه قصدش از خریدن سود نیست ،هیچ قلبی نزد او مردود نیست . خدا جنس های قلابی را هم بر می دارد . چوپانی خیلی تند نماز می خواند و می گفت که من می خواهم به خدا بگویم که من یاغی نیستم . نماز همان است که پسر ابوطالب خواند و مگرخدا چنین نمازی را در خواب ببیند که تیر از پای او در آوردند و او متوجه نشد . ما در حد توان خودمان نماز می خوانیم . چون خدا قصدش سود نیست پس این نمازهای ما را هم می پذیرد . خدا به داود فرمود که من خلق نکرده ام که سود برسانم ، من خلق نکرده ام که سود ببرم .در مثنوی داریم : من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم ، گر نماز و روزه ای فرموده ام ره به سوی خویشتن بنموده ام :اگر من دستوری داده ام بخاطر این است که راهی باشد تا تو به طرف من بیایی . مثلا دونفر گناهکار، گناه می کنند. یکی می گوید که انشاءالله خدا من را می آمرزد و یکی می گوید که خدا به من عنایت نمی کند و خدا من را طرد کرده است . اولی راه را باز می کند و دومی راه را می بندد . اگر ما از بخشش صحبت می کنیم این نباید بهانه ای برای گناه باشد. اگر اهل بیت ما را شفاعت می کنند آیا اجازه ی گناه کردن به ما داده اند ؟ یا داریم که اشک بر امام حسین (ع) گناهان را پاک می کند، آیا این مجوزی برای گناه کردن است ؟ معنای این روایت ها این است که اگر شما زمین خوردید خوش بین باشید و خدا دست شما را می گیرد. امام صادق (ع) می فرماید : خوش بینی به خدا این است که ما فقط به خداخوش بین باشیم و بر غیر خدا تکیه نکنیم ، از گناه خودت بترس .بدبینی انسان را به یاس و ناامیدی می کشاند. ما باید فرد گناهکار را امیدوار به توبه ،مغفرت و شفاعت بکنیم .بعضی ها می گویند که دل ما پاک است و دیگر نیازی به عبادات نیست، این هم درست نیست . دل پاک علائمی دارد. خوش بینی به خدا یعنی اینکه انسان از گناهش بترسد. ظن یعنی گمان و گمان صددرصد نیست. شک پنجاه درصد است و از پنجاه به بالا و زیر هشتاد درصد گمان است. ما احتمال قوی می دهیم که خدا ما را می بخشد ولی صد درصد نمی گوییم. کسی که عمری عبادت بکند با کسی که عمری گناه کرده و بعد توبه بکند مساوی نیستند . اینها در یک مقام نیستند . کسی که گناه نمی کند مرتبه ی بالاتر از کسی است که گناه می کند و برمی گردد . خوش بینی انگیزه ای برای همه ی خوبیها ایجاد می کند. ما باید خدا و کارهای خدا را باور بکنیم . یکی از بهترین ذکرها، ذکر یونسیه است. خلاصه ی خوش بینی و بدبینی در این ذکر آمده است. (لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین)در این دعا، ما همه ی خوبی ها را به خدا نسبت می دهیم. در این دنیا خدا را قبول می کنیم و خدا را منزه می دانیم و بدیها را به خودمان نسبت می دهیم . این ذکر وقت خاصی ندارد و بهتر است که در سجده گفته شود. حضرت زینب 56 سال عمر کردند و سختی های زیادی دیدند که به ایشان ام المصائب می گویند .خوش بینی و معرفتی دراین خانم هست که وقتی در مجلس ابن زیاد حضرت و خانواده اش را ملامت کردند و گفتند که دیدید خدا حسین و یارانش را کشت و شما را اسیر کرد ،حضرت زینب فرمودند :من غیر از زیبایی چیزی را نمی بینم (این جمله یعنی اینکه من به خدا خوش بین هستم . حضرت زمام امر را در دست خدا می داند)امیرالمومنین فرمودند : قویتر از آب بر آتش برای از بین بردن گناهان، صلوات بر محمد و آل محمد است .خدایا به حق صدیقه ی کبری (س) ، ما را از شیعیان خالص حضرت زهرا (س) قرار بده آمین یا رب العالمین ( برگرفته از سخنان استادفرحزادی در سمت خدا)
التماس دعا مطهره کارجو (اربعین حسینی سال91 )
مطالب مشابه :
حدیثی از امام علی (ع) درباره ی احسان
کــــلام معصـــــوم (ع) - حدیثی از امام علی (ع) درباره ی احسان - بانک اطلاعاتی حدیث و سخن
چهل حدیث درباره عزاداری امام حسین علیه السلام
میاندار - چهل حدیث درباره عزاداری امام حسین علیه السلام حدیث چهلم همدلی با
چهل حدیث به روایت مولانا
چهل حدیث به روایت همیاری و همدلی: در حديثي ديگر آمده است كه بودن با جماعت رحمت است و تفرقه
داستانهای کوتاه ازمجموعه کتاب های: تو تو یی
همدلی دوستانه - داستانهای کوتاه ازمجموعه کتاب های: تو تو یی - شعر وادبیات جوانان
چهل حدیث در مورد حج
چهل حدیث در مورد و در این راه راهگشایی و همدلی یاران و مدافعان، آب زلالی است برای رفع این
حدیث از امام صادق(ع) درباره توکل به خدا
میکروبانک احادیث ائمه اطهار(ع) - حدیث از امام صادق(ع) درباره توکل به خدا - حدیث های طبقه بندی
باورهای نادرست زیادی درمورد نوشیدن آب سرد بعد از غذا
سال ۹۴، سال «دولت و ملت، همدلی و باورهای نادرست زیادی درمورد نوشیدن آب سرد بعد از
حدیث از امام علی(ع) درباره امام زمان(عج)
میکروبانک احادیث ائمه اطهار(ع) - حدیث از امام علی(ع) درباره امام زمان(عج) - حدیث های طبقه بندی
خوش بینی به خداوند مهربان
پیک همدلی - خوش بینی ما دعایی می کنیم و روی آن اصرار می کنیم حتی درمورد در ادامه حدیث
حدیث از پیامبر درباره وسواسی و وسواس
میکروبانک احادیث ائمه اطهار(ع) - حدیث از پیامبر درباره وسواسی و وسواس - حدیث های طبقه بندی
برچسب :
حدیث درمورد همدلی