تست های دین و زندگی 2 (گاج)

تست های دین و زندگی 2 (گاج) ادامه
تست های درس دین و زندگی دوم  ادامه درس ششم (گاج)

218 - با توجه به كدام گزينه ،ميل به جاودانگي، حيات ابدي پس از مرگ را اثبات مي كند؟ (آزمايشي سنجش – 80) 
1) حيات ابدي معلول همين ميل به جاودانگي است.
2) ميل به جاودانگي در وجود هر انساني وجود دارد.
3) هر ميلي در انسان پاسخ گويي در عالم خارج دارد.
4) ميل و گرايش به جاودانگي ، خواسته ي ديرينه ي انسان است. 

219 - به كدام دليل مرگ نيستي و نابودي نيست؟( سراسري انساني – 76و آزمايشي سنجش - 83) 
1) روح تماماً توسط فرشتگان دريافت مي شود.
2) تمام شخصيت انسان روح است.
3) روح و بدن به طور كامل توسط فرشتگان دريافت مي شوند.
4) مرگ نوعي بيداري است. 

220 - قرآن براي مرگ و روح انسان چه تعبيري به كاربرده است و نشان دهنده ي چيست؟ (سراسري - 76) 
1) توفّي – غير مادي بودن روح
2) توفِّي – پيوستگي روح و بدن
3) اجل – پيوستگي روح و بدن
4) اجل – غير مادي بودن روح 

221 - در قرآن از كدام مورد تعبير به «توفي »شده و بيان گر چيست؟(سراسري تجربي - 75) 
1) قبض روح - استيفاي حق
2) قبض جسم - استيفاي حق
3) بر خاستن انسان هااز قبر - غير مادي بودن روح
4) مرگ – غير مادي بودن روح 

222 - بي نهايت طلبي و ميل به كمالات مطلق در انسان كه حكايت از...........نظام آفرينش دارد،نشاني بر ..............معاد است.(آزمايشي سنجش - 85) 
1) مبتني بر حكمت بودن – ضرورت
2) مخلوقيت و محدوديت – ضرورت
3) مبتني بر حكمت بودن – امكان
4) مخلوقيت و محدوديت – امكان 

223 - با تدبّر در آيه ي شريفه ي :« افحسبتم انما خلقناكم عبثا و انكم الينا لا ترجعون».............در پرتو .............اثبات مي گردد.(آزمايشي سنجش – 85) 
1) ضرورت معاد – عدل الهي
2) امكان معاد – عدل الهي
3) ضرورت معاد - حكمت الهي
4) امكان معاد - حكمت الهي 

224 - با توجه به اين كه در زندگي انسان ميان عالم درون و عالم بيرون هماهنگي كامل برقراراست، كدام مورد زير در زمينه ي معاد صحيح است؟( سراسري هنر - 78) 
1) ميل به جاودانگي در انسان حيات ابدي را اثبات مي كند و بازتاب واقعيت جاودانگي اوست.
2) ميل به جاودانگي در انسان منشأ نگراني از مرگ است و بازتاب واقعيت محدود اوست.
3) احساس خطراحتمالي انسان را ازدرون وادارمي كند به يك بررسي جدي درمسئله ي نگراني ازمرگ بپردازد.
4) با توجه به اين كه دفع خطراحتمالي عقلاً واجب است ،انذا رپيامبران اصل وقوع معادرا ضروري مي سازد. 

225 - در قرآن كريم بعد از توحيد بيشتر درباره ي كدام موضوع سخن رفته است؟
1) نبوت
2) امامت
3) معاد
4) عدل الهي 

226 - كدام يك از آيات زير بر ضرورت معاد در پرتو عدل الهي دلالت دارد؟
1) ايحسب الانسان ان لن نجمع عظامه
2) افحسبتم انما خلقناكم عبثاً و انكم الينا لا ترجعون
3) ام نجعل الذين ءامنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين في الارض
4) و ما خلقنا السماء و الارض و ما بينهما باطلاً 

227 - عبارت قرآني ‹‹ و يحي الارض بعد موتها و كذلك تخرجون›› در ارتباط با كدام يك در زمينه ي اثبات امكان معاد است؟
1) حكمت الهي
2) قدرت نامحدود خداوند 
3) پيدايش نخستين انسان
4) نظام مرگ و زندگي در طبيعت 

228 - مفهوم كدام يك از عبارات قرآني زير درارتباط با انگيزه ي انكار معاد است؟
1) ليجمعنكم الي يوم القيامة لا ريب فيه
2) بل يريد الانسان ليفجر امامه
3) ام نجعل المتقين كالفجار
4) و يحي الارض بعد موتها و كذلك تخرجون 

229 - ترجمه ي عبارت ‹‹ ليجمعنكم الي يوم القيامة لا ريب فيه›› كدام است؟
1) حتماً در روز رستاخيز جمع مي شويد و شكي در اين نيست.
2) حتماً شما را جمع مي كند در روز رستاخيز كه شكي در آن نيست.
3) خداوند جمع كننده ي انسان ها در روز قيامت است و شكي در اين نيست.
4) روز قيامت كه شكي در آن نيست ، همه ي انسان ها جمع مي شوند. 

230 - دريافت چيزي به صورت تمكام و كمال را ........... گويند.
1) اجل
2) توفّي
3) موت
4) تحدّي 

231 - دفع خطر احتمالي.............
1) جايز است.
2) عقلاً واجب نيست.
3) مستحب است.
4) عقلاًلازم است. 

232 - دو ويزگي انسان كه مناسب ترين پاسخ به آنها وجود آخرت و سراي ديگراست، كدام اند؟
1) قدرت تفكر و انديشه - قدرت اختيار
2) قدرت اختيار – ميل به جاودانگي
3) ميل به جاودانگي - بي نهايت طلبي
4) بي نهايت طلبي – قدرت تفكر و انديشه 

233 - آيه ي شريفه ي« الذين يكذّبون بيوم الدّين و ما يكذّب به الّا كل معتدٍ اثيم» در ارتباط با كدام موضوع است؟
1) اثبات ضرورت معاد در پرتو حكمت الهي
2) اثبات ضرورت معاد در پرتو عدل الهي
3) اثبات امكان معاد جسماني
4) ريشه ها و زمينه هاي انكار معاد 

234 - رسول خدا (ص) فرمود ب...... قامت السماوات و الارض.
1) القدرة
2) الحكمة
3) العدل
4) العلم 

235 - در آيه ي شريفه ي « و ضرب لنا مثلاً و نسي خلقه قال من يحي العظام و هي رميم» چه چيزي را علت انكار معاد بيان مي كند؟
1) گناه كاري و تجاوز
2) مست و مغرور شدن به زندگي دنيا 
3) فراموشي آفرينش نخستين انسان
4) عدم تفكر درباره ي نظام مرگ و زندگي در طبيعت 

236 - بيت« آن چه از دريا به دريا مي رود / از همان جا كامد، آن جا مي رود» 
با كدام يك از عبارات قرآني زير ارتباط مفهومي نزديك تري دارد؟ 
1) ام نجعل الذين ءامنوا و عمل الصالحات كالمفسدين في الارض
2) بل يريد الانسان ليفجر امامه
3) الذين يكذبون بيوم الدّين و ما يكذّب به الا كلّ معتدٍ اثيم
4) افحسبتم انما خلقناكم عبثاً و انكم الينا لا ترجعون 

237 - در آيه ي شريفه ي « اللّه لا اله الا هو ليجمعنكم الي يوم القيامة لا ريب فيه» حيات اخروي انسان .............
1) در پرتو حكمت الهي اثبات شده است.
2) در پرتو عدل الهي اثبات شده است.
3) امري محتمل شمرده شده است.
4) امري قطعي شمرده شده است. 

238 - زندگي انسان در دنيا به گونه اي است كه امكان تحقق........... در آن نيست.
1) علم الهي
2) قدرت الهي
3) عدل الهي
4) هدايت الهي 

239 - عبارت قرآني« ام نجعل المتقين كالفجار» چه نوع استدلالي در زمينه ي اثبات معاد است و كدام مورد را به اثبات مي رساند؟
1) عقلي – ضرورت
2) عقلي – امكان
3) نقلي – ضرورت
4) نقلي – امكان 

240 - آيه ي شريفه ي « و الله الذي ارسل الرياح فتثير سحاباً فسقناه الي بلدٍ ميت فاحيينا به الارض بعد موتها كذلك النشور» به كدام يك اشاره دارد؟
1) ضرورت معاد در پرتو حكمت الهي 
2) نظام مرگ و زندگي در طبيعت براي اثبات امكان معاد
3) پيدايش نخستين انسان براي اثبات امكان معاد
4) نظام مرگ و زندگي در طبيعت براي اثبات ضرورت معاد 

241 - چند مورد از موارد زير بيان گر ويزگي هاي آخرت است؟
الف) سراي اختيار
ب) وجود نظام همكاري و تعاون
ج) قدرت درك و احساس بسيار شديد
د) آشكار شدن ضمير ها
ه) حيات و مرگ در هم آميخته
د) ثبات و قرار 
1) 4 
2) 3
3) 2
4) 1


242 - كدام عبارت بر ضرورت معاد دلالت دارد؟
1) بَلي قادرينَ عَلي اَنْ نَُسَوّيَ بَنانَهُ
2) اِذا رَاَيْتُم الرَّبيع فَاَكثِروا ذِكْرَ النُّشور
3) وَما خَلَقْنا السَّماءَ و الْاَرضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً
4) قُلْ يُحيِيَها الُّذي اَنشأَهَا اَوَّلَ مَرَّةٍ 

243 - آيه ي شريفه ي :«اَمْ نَجْعَلُ الَّذين ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ كَالْمُفسِدينَ في الارضِ اَمْ نَجْعَلُ المُتَّقينَ كَالفُجّارِ» ناظر بر كدام مطلب است؟
1) عدل الهي
2) حكمت الهي
3) الهام خير و شر به انسان
4) هدف دار بودن آفرينش جهان 

244 - كدام دسته از دلايل زير دلالت بر ضرورت معاد مي كند؟
1) پيدايش نخستين انسان - قدرت نامحدود خداوند
2) نظام مرگ و زندگي در طبيعت - برهان نظم
3) زنده شدن مردگان به اراده ي خدا - قدرت نامحدود خدا
4) راه حكمت الهي - راه عدل الهي 

245 - از ديدگاه قرآن كريم كدام مورد امكان معاد را ثابت مي كند و اين دليل عقلي است يا نقلي؟
1) اشاره به قدرت نامحدود خداوند – عقلي
2) اشاره به قدرت نامحدود خداوند – نقلي
3) معاد در پرتو حكمت الهي – عقلي
4) معاد در پرتو حكمت الهي - نقلي 

246 - در مفهوم دو بيت زير ، براي اثبات معاد از چه طريق استدلال شده است و اين دليل عقلي است يا نقلي؟
«جزءها را روي ها سوي كل است / بلبلان را عشق با روي گل است
آن چه از دريا به دريا مي رود / از همان جا كامد، آن جا مي رود» 
1) حكمت الهي - عقلي
2) حكمت الهي - نقلي
3) عدل الهي - عقلي
4) عدل الهي - نقلي 

247 - مطابق فرمايش رسول خدا(ص) « بالْعَدْلِ قامَتِ السََّماواتِ وَ الْاَرضُ ‌؛ آسمان ها و زمين بر اساس ........... پابرجاست.» بيانگر كدام مورد در زمينه ي اثبات معاد و چه نوع استدلالي است؟
1) ضرورت – عقلي
2) ضرورت – امكان
3) امكان – عقلي
4) امكان – نقلي 

248 - در زمينه ي ضرورت معاد در پرتو......... الهي است كه رسول خدا(ص) مي فرمايد:
«آسمان ها و زمين بر اساس..........پا بر جاست.»
1) عدل – قدرت
2) حكمت – رحمت
3) عدل - عدل
4) حكمت - عدل 

249 - اين كه جهان ظرفيت جزا و پاداش كامل انسان را ندارد، ضرورت وجود معاد را از چه جهت اثبات مي كند؟
1) عدل الهي
2) حكمت الهي
3) قدرت الهي
4) علم الهي  

 

سوالات چهار گزینه ای درس هفتم دین و زندگی دوم (گاج)

درس هفتم: منزلگاه بعد

 

  پرسش هاي چهر گزينه اي 
250 - محل تعيين سرنوشت انسان ، عالم.........و عامل تعيين كننده با توجه به آيه ي شريفه ي :
«ونكتب ما قدّموا و آثارهم» اعمالِ.........و ...........مي باشد.(سراسري تجربي – 85)

1) دنيا – ماتقدم - آثارآن
2) دنيا - ماتاخّر - آثارآن
3) برزخ - ماتقدم - ماتقدم
4) برزخ - ماتاخّر - ماتقدّم  

 

  251 - از دقت در آيه ي شريفه ي :« حتي اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلّي اعمل صالحاً في ما تركت كلا انها كلمة هو قائلها.....» مفهوم مي گردد كه.....(سراسري هنر - 85)

1) مرگ و قيامت همراه با ويژگي هاي خاص خود مي باشد.
2) مرگ و قيامت يك واقعيت غير قابل انكار است.
3) در عالم برزخ، درك و آگاهي انسان افزون مي گردد.
4) در عالم برزخ ، درك و آگاهي انسان، متوقف مي شود.  

 

  252 - از دقت در آيه ي شريفه ي « حتي اذا جاء احدهم الموت قال ربّ ارجعون لعلّي اعمل صالحاً في ما تركت » كدام مطلب مفهوم مي گردد؟(سراسري فني و حرفه اي – 85)

1) با مرگ حيطه ي درك و آگاهي انسان افزون مي گردد.
2) با مرگ حيطه ي درك و آگاهي انسان متوقف مي شود.
3) در هنگام مرگ ملائكه حقيقت انسان را كه همان روح و جسم مي باشد دريافت مي كنند.
4) وقتي روح انسان توسط ملائكه قبض و دريافت مي شود روح و جسم فعاليت خود را از دست مي دهد.  

 

  253 - درباره ي آثار اعمال انسان درعالم برزخ كدام گزينه صحيح است؟(سراسري تجربي - 79)

1) سرنوشت انسان در همين دنيا رقم مي خورد و آثار اعمال تنها در قيامت ظاهر مي شود.
2) سرنوشت انسان در همين دنيا رقم مي خورد و پرونده ي اعمالش با مرگ بسته مي شود.
3) پرونده ي انسان در هنگام مرگ به كلي مسدود نمي شود و به وسيله ي آثار ماتقدم ممكن است در آن تغييراتي رخ دهد.
4) پرونده ي انسان در هنگام مدگ به كلي مسدود نمي شود و به وسيله ي آثار ماتاخّر ممكن است در آن تغييراتي رخ دهد.  

 

  254 - حد فاصل ميان زندگي دنيوي و حيات اخروي را كدام عالم تشكيل مي دهد و آيا انسان در آن عالم صاحب حيات است؟( سراسري رياضي - 79)

1) برزخ – بله
2) برزخ – خير
3) قيامت - بله
4) محشر - خير  

 

  255 - كدام مورد درباره ي انسان در عالم برزخ صحيح است؟(سراسري رياضي - 79)

1) اختيار از انسان سلب مي شود ولي بساط تكليف برچيده نمي شود.
2) به همه ي امور انسان رسيدگي كامل مي شود.
3) تنها از مسائلي كه بايد بدان ها عمل شود پرسش مي شود.
4) پرونده ي انسان به كلي مسدود نمي شود و ممكن است تغييراتي در آن رخ دهد.  

 

  256 - مفهوم عالم برزخ كدام است؟(سراسري تجربي - 76)

1) حد فاصل دنيا و آخرت
2) دوزخ
3) عالم ملكوت
4) عالم معني  

 

  257 - اعمالي كه آثار و نتايج آن ها فقط تا آخر عمر باقي مي ماند چه ناميده مي شود؟ (سراسري رياضي - 75)

1) اعمال ما تاخّر
2) اعمال ما تقدم
3) تسويف
4) توفّي  

 

  258 - معناي آيه ي شريفه ي:«ونكتب ما قدموا و آثارهم» كدام است؟(سراسري رياضي - 67)

1) همه ي آن چيزهايي كه پيش فرستاده اند و آثار بعدي آن را مي نويسيم.
2) اقدام به هر كاري نماييد آثار آن را خواهيم نوشت.
3) بنويسيد آثار آن چه را كه از پيش فرستاده اند.
4) هر قدمي كه برداشته شود اثر آن را مي نويسيم.  

 

  259 - از طريق كدام مورد پرونده ي انسان به كلي مسدود نشده و ممكن است تغييراتي در آن رخ دهد؟(سراسري رياضي - 67)

1) انجام مستحبات
2) اعمال ماتاخّر
3) انجام واجبات
4) اعمال ما تقدم  

 

  260 - اين آيه ي شريفه ي « ينبأ الانسان يومئذٍ بما قدّم و اخّر» را ترجمه كنيد.(آزاد - 74)

1) تنبيه هايي كه انسان را در روز رستاخيز به آن تنبيه مي كنند.
2) هر اتفاقي كه قبل و بعد باشد ظهورآن در روز قيامت باشد خواهد بود.
3) خبرهايي كه درروز قيامت انسان از آن ها باخبر مي شوند.
4) آن روزها كه انسان به آن چه كه فرستاده از پيش،و به آن چه از پس فرستاده خبر داده مي شود  

 

  261 - كدام يك از آيات زير به رندگي برزخي اشاره دارد؟( سراسري انساني - 67)

1) فاذا برق البصر و خسف القمر
2) فمن يعمل مثقال ذرة خيراً يره و....
3) ويل يومئذٍ للمكذبين الذين يكذبون بيوم الدين
4) الذين تتوفاهم الملائكة طيبين يقولون سلام عليكم  

 

  262 - طبق آيه ي شريفه ي قرآن « انسانها پس ازمرگ اظهار پشيماني مي كنند و در خواست بازگشت مي نمايند» اين موضوع بر .......... دلالت مي كند و در لغت به معناي.............. (سراسر هنر – 82)

1) عالم قبر - تمامي حق خود را بي كم و كاست دريافت نمودن. 
2) عالم برزخ - فاصله و حايل ميان دو چيز
3) قيامت كبري - فاصله و حايل ميان دو چيز
4) قيامت صغري - تمامي حق خود را بي كم و كاست دريافت نمودن.  

 

  263 - آياتي از قرآن كريم كه در آن از گفت و شنود انسان با خدا و فرشتگان بلافاصله بعد از مرگ سخن رفته ، مؤيد كدام مطلب است؟(سراسري رياضي - 66)

1) حسابرسي كامل در عالم برزخ
2) حسابرسي كامل در عالم قيامت
3) حيات در عالم برزخ
4) حيات در عالم قيامت 

264 - از تدبّر در آيه ي شريفه ي :«وَ نَكتب ما قدموا و آثارهم» كدام مفهوم مستفاد مي شود؟ (سراسري رياضي - 83) 
1) آثار ماتاخّر رفتار انسان ها ثبت مي گردد.
2) آثار ما تقدّم رفتار انسان ها ثبت مي گردد.
3) آثار ماتقدم و ماتاخر رفتار انسان ها مضبوط مي گردد.
4) آثار رفتارها ،قبل از تكليف و بعد از تكليف مضبوط مي گردد. 

265 - آيه ي شريفه ي :« ينبا الانسانُ يَوْمَئِذٍ بِما قدم و اخَّرَ» اشاره به چه هنگام دارد؟ (سراسري رياضي - 69) 
1) برزخ 
2) تولد
3) مرگ
4) قيامت 

266 - به بيان امام صادق(ع) روح توفّي شدگان در..........قرارمي گيرد.(آزمايشي سنجش - 85) 
1) عالم معنوي
2) كالبد مثالي برزخي
3) عالم روحاني
4) كالبد مادي برزخي 

267 - كدام مطلب در مورد عالم برزخ صحيح نيست؟
1) پرونده ي انسان در هنگام مرگ به كلي مسدود و در آن تغييراتي حاصل نمي شود.
2) سرنوشت انسان در همين دنيا رقم مي خورد و آثار اعمال بعد از اين دنيا ظاهر مي شود.
3) در هنگام مرگ ملائكه حقيقت نفس را كه همان روح و نفس او مي باشد دريافت مي كنند.
4) انسان پس از مرگ در موقعيتي است كه حضور فرشتگان را درك مي كند وبا آنها به گفت و گو مي پردازد. 

268 - گفت و گوي ماموران الهي با انسان ها بلافاصله بعد از مرگ نشانگر چيست؟
1) حيات برزخي فاقد شعور است.
2) حسابرسي اعمال در روز جزا
3) زندگي برزخي مقرون با انواع عذاب هاست.
4) وجود حيات و شعور پس از مرگ 

269 - آيه ي شريفه ي « و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون» به چه معناست؟
1) در حالي كه پيش روي آن ها تا روزي كه برانگيخته شوند،برزخ و فاصله اي است.
2) در حالي كه پيش روي آنان تا هنگام مرگ، فاصله اي است.
3) در حالي كه پيش روي آنان بعد از برپا شدن قيامت برزخ و فاصله اي است.
4) عالم برزخ فاصله اي ميان قيامت صغري و قيامت كبري است. 

270 - طبق حديثي كه از امام كاظم (ع) نقل شده روح مؤمن حداقل چند وقت يكبار به ديدار خانواده اش مي آيد؟
1) هر روز
2) هر دو روز
3) هر جمعه
4) هر سال يكبار 

271 - مرحله ي اول پاداش و جزاي مؤمنان و كافران در .................آغاز مي شود.
1) برزخ
2) دوزخ
3) بهشت
4) قيامت 

272 - عبارت قرآني « النّار يعرضون عليها غدوّاً و عشيّاً» در ارتباط با كدام است؟
1) عذاب آل فرعون در جهنم
2) عذاب آل فرعون در دنيا
3) عذاب بني اسرائيل در جهنم
4) عذاب آل فرعون در برزخ 

273 - لغت..............براي قبض روح ................ در قرآن به كار رفته است.
1) توفّي – فقط مؤمنان
2) تحدّي – مؤمنان و ظالمان
3) تحدّي – فقط ظالمان
4) توفّي – مؤمنان و ظالمان 

274 - طبق آيات قرآن اولين سوالي كه ملائكه از ستم كاران پس ا زمرگ مي پرسند ، چيست؟
1) چرا مهاجرت نكرديد؟
2) در چه حال بوديد؟
3) چرا دشمن پيامبران بوديد؟
4) چه كار نيكي انجام داده ايد؟ 

275 - عبارت قرآني « قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين في الارض» گفت و گوي........است.
1) فرشتگان با مؤمنان در برزخ
2) فرشتگان با ستم كاران در جهنم
3) فرشتگان با ستم كاران در برزخ
4) مؤمنان با كافران در برزخ 

276 - اين فرمان كه «آل فرعون را در شديد ترين عذاب درآوريد» مربوط به چه زماني است؟
1) دنيا
2) برزخ
3) قيامت
4) دنيا و آخرت 

277 - مهم ترين شباهت دنيا و برزخ كدام است؟
1) سطح بالاي آگاهي انسان نسبت به خود و اعمال خود
2) از جهت جزا و پاداش
3) باز بودن پرونده ي اعمال
4) سطح پايين آگاهي انسان نسبت به خود و اعمال خود 

278 - مهم ترين شباهت ميان آخرت و برزخ چيست؟
1) از جهت جزا و پاداش
2) باز بودن پرونده ي اعمال
3) بسته بودن پرونده ي اعمال
4) سطح پايين آگاهي انسان نسبت به خود و اعمال خود 

279 - حديث« هر كس سنت نيكي را در جامعه جاري سازد ، تا وقتي كه در دنيا مردمي به آن سنت عمل مي كنند ثواب آن اعمال را به حساب اين شخص هم مي گذارند.» از رسول خدا(ص) در ارتباط با كدام است؟
1) توفّي
2) اعمال ما تقدّم
3) اعمال ماتاخّر
4) تحدّي 

280 - بر اساس آيه ي « و من ورائهم برزخٌ الي يوم يبعثون» عالم برزخ.........
1) قبل از مرگ است.
2) بعد از قيامت است.
3) قبل از قيامت است.
4) قبل از دنياست. 

281 - فرشتگان در پاسخ ستم كاراني كه پس از مرگ مي گويند :«ما در زمين از مستضعفان بوديم» چه مي گويند؟
1) اين صرفاً سخني است كه مي گوييد.
2) جايگاهتان دوزخ است كه بد سرانجامي است.
3) در چه حال بوديد؟
4) مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد؟ 

282 - بر اساس آيات قرآني، كساني كه ملائكه جانشان را مي گيرند در حالي كه ستم كار به خويش اند خود را چگونه معرفي مي كند؟
1) جاهل
2) مستضعف
3) هجرت كننده
4) مقصر 

283 - كدام جمله نادرست است؟
1) انسان در هنگام مرگ مي تواند با ملائكه گفت و گو كند و پاسخشان را بشنود.
2) انسان پس از مرگ در موقعيتي است كه حضور فرشتگان را درك مي كند.
3) روح پس از مرگ به صورت غير آگاهانه به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد.
4) روح پس از مرگ نيز آگاهي و شعور كامل خور را دارد. 

284 - رسول خدا(ص) پس از كدام جنگ كشتگان كفار را نداد:«.......آيا شما نيز آن چه را پروردگارتان وعده داده بود ، حق يافتيد؟» و اين موضوع بيان گر چيست؟
1) اُحد – جسماني
2) اُحد – حيات برزخي
3) بدر – حيات برزخي
4) بدر – معاد جسماني 

285 - در برزخ ارواح مؤمنان به چه صورتي ديده مي شود؟
1) با كالبدي شبيه كالبد دنيايي شان 
2) با كالبدي بسيار زيباتر از خودشان
3) بدون كالبدي كه شكل خاصي داشته باشد.
4) با كالبدي كاملاً جديد متناسب با عملشان 

286 - طبق روايات هنگامي كه مرده را در قبر مي گذارند چه چيزي براي او تمثل مي يابد؟
1) رزق انسان
2) عمل انسان
3) فرشتگان
4) خانواده ي انسان 

287 - به فرموده ي رسول خدا (ص) هر كس سنت زشتي را بين مردم باب كند ، تا وقتي كه مردمي به آن عمل كنند ..........
1) گناه آن را به حساب او مي گذارند و از كناه عامل آن كم مي كنند.
2) گناه را فقط به حساب عامل آن مي گذارند.
3) گناه را فقط به حساب او مي گذارند.
4) گناه آن را به حساب او نيز مي گذارند، بدون اين كه از گناه عامل آن كم كنند. 

288 - برزخ دوره ي ..........نيست و پرونده ي اعمال انسان در آن........... 1) جزا و پاداش - بسته است.
2) عمل – بسته است.
3) جزا و پاداش – باز است.
4) عمل – باز است 

289 - آيه ي 99سوره ي مؤمنون :« حتي اِذا جاءَ اَحَدُهُمُ الْموتُ قالَ رَبِّ ارْجِعونِ لَعَلّي اَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ...» ناظر بر كدام مطلب است؟
1) عالم ناسوت
2) حيات برزخي
3) قيامت كبري
4) دوزخ 

290 - مطابق آيه ي 97 سوره ي مؤمنون :«آن گاه كه مرگ يكي از آنها برسد ، مي گويد، پروردگارا ،مرا باز گردان.......»
1) تا به اندازه ي كافي در دنيا عمر كنم بلكه به راه راست آيم.
2) تا شايد عمل صالحي انجام دهم ازآن چه در گذشته ترك كرده ام.
3) تا تو را فرمان برم و پيامبر خدا را اطاعت كنم.
4) چرا كه من بر خودم تسلطي نداشتم بلكه اين شيطان و بزرگان ما سبب گمراهي ما شدند. 

291 - معناي دقيق آيه ي شريفه ي :« اِنَّ الُّذينَ تَوَفّاهمُ الملائِكَةُ»، كدام يك از گزينه هاي زير است؟ همانا كساني كه.......
1) به عهد خود با خداي خويش در محضر فرشتگان وفا كردند.
2) به عهد خود با فرشتگان وفا كردند.
3) فرشتگان جانشان را مي گيرند.
4) توسط فرشتگان به ديار نابودي و فنا رهسپار مي شوند. 

292 - مطابق آيه ي 97 سوره ي نساء كساني كه در زمين از مستضعفان بودند ولي در آن مهاجرت نكردند ، از كدام يك از سرنوشت هاي زير برخوردار مي شوند؟
1) به ايشان ستم نمي شود.
2) به دنيا باز گردانده مي شوند تا عمل صالح انجام دهند.
3) جايگاه آنها دوزخ است.
4) مأموران عذاب برايشان از خداوند تخفيف مي گيرند. 

293 - چرا هنگامي كه روح انسان توسط ملائكه دريافت مي شود، بدن حيات و فعاليت خود را از دست مي دهد؟ زيرا.......
1) روح انسان در آن لح ظه از آگاهي و شعور برخوردار نمي شود.
2) روح انسان از آگاهي و شعور كامل برخوردار مي شود.
3) فعاليت هاي حياتي بدن انسان بر اثر ارتباط آن با روح و نفس است.
4) انسان با مرگ متلاشي و نابود مي شود. 

294 - مطابق فرمايش امام علي (ع) اگر انسان از دوستان خدا باشد در كدام مرحله و چه كسي نزد او مي آيد كه خوش چهره ترين ، خوش بوترين و خوش لباس ترين افراد است؟
1) بهشت - رسول اكرم(ص) 
2) عالم برزخ - رسول اكرم(ص) 
3) بهشت - عمل صالح
4) عالم برزخ - عمل صالح 

295 - مطابق فرمايش امام علي (ع) اگر انسان از دشمنان خدا باشد در كدام مرحله و چه كسي نزد او مي آيد كه از بد لباس ترين و بد بوترين خلق خداست و به او بشارت دوزخ و آتش آن را مي دهد؟
1) عالم برزخ - عمل بد
2) قيامت كبري - عمل بد
3) عالم برزخ - شيطان 
4) قيامت كبري – شيطان 

296 - مطابق فرمايش امام صادق (ع) در چه مرحله اي از حيات انسان است كه :« مؤمن، بعد از مرگ از شش چيز بهره مند مي شوند ، مانند: كتاب قرآني كه از آن قرائت شود، چاه آبي كه حفر كرده و.....» و اين حديث ناظر بر كدام دسته از اعمال انسان است؟
1) قيامت كبري – اعمال ماتقدّم
2) عالم برزخ – اعمال ما تقدّم
3) قيامت كبري - اعمال ماتاخّر
4) عالم برزخ – اعمال ماتاخّر  

 

سوالات چهار گزینه ای درس هشتم دین و زندگی دوم(گاج)

درس هشتم : واقعه ي بزرگ

 

  پرسش هاي چهار گزينه اي 
297 - از چه چيزي در انسان به مخزن اعمال تعبير مي شود؟(آزاد پزشكي – 85)

1) عقل
2) نفس
3) شعور ظاهري
4) شعور باطني  

 

  298 - از دقت در آيه ي شريفه ي :« و اشرقت الارض بنور ربها» كدام مطلب مفهوم مي شود؟ (آزمايشي سنجش - 85)

1) نور پروردگار، همه جا محسوس است.
2) نور پروردگار، بر همه جا تابيدن مي گيرد.
3) زمين، نور پروردگار را گسترده مي سازد.
4) زمين، وضعي غير از آنچه اكنون دارد،داراست.  

 

  299 - آيه ي كريمه ي « و اشرقت الارض بنور ربها: زمين به نورپروردگارخود روشن شود.»
مربوط به كدام مرحله ي عالم آخرت است و مفهوم آن چيست؟ (سراسري انساني78ورياضي و انساني – 77)

1) برزخ – همه ي حقايق آشكار شود.
2) برزخ – زمين يكپارچه حيات شود.
3) قيامت – زمين يكپارچه حيات شود.
4) قيامت – همه ي حقايق آشكار شود.  

 

  300 - از برخي آيات و روايات استفاده مي شود كه بدكاران در روز حساب دروغ مي گويند و حتي سوگند دروغ ياد مي كنند تا بلكه خود را از مهلكه نجات دهند در آن صورت شاهد اعمال آنها كدام است؟(سراسري انساني – 79)

1) مأموران الهي
2) پيامبران
3) اعضاي انسان
4) انسان هاي مؤمن  

 

  301 - در آيات قرآن كريم آمده است « پيامبران و شاهدان آورده شوند و ميان مردم به حق حكم شود و به هيچ كس ابداً ستم روا داشته نشوند » مطابق ساير آيات شاهد بر همه ي آن ها چه كسي است؟( سراسري تجربي – 79)

1) فاطمه زهرا (س) 
2) پيامبر اسلام (ص) 
3) علي ابن ابي طالب(ع) 
4) ملك الموت  

 

  302 - شاهدان و گواهان محكمه ي الهي در روز قيامت چه كساني هستند؟(سراسري تجربي - 79)

1) انبياء الهي
2) ائمه ي اطهار
3) اولياء خدا و جوارح انسان
4) هر سه مورد صحيح است.  

 

  303 - امام صادق (ع) در مورد وزن اعمال ، در قيامت«ميزان»را چگونه معنا كرده اند ؟ (سراسري انساني – 75)

1) رحمت
2) شفاعت
3) عدل
4) غفران  

 

  304 - آيه ي شريفه ي «ا ليوم نختم علي افواههم ....» اشاره به كدام يك از گواهان روز حساب دارد؟( سراسري هنر - 67)

1) اعضا و جوارح
2) انبياء
3) اولياء خدا
4) مأموران الهي  

 

  305 - در درمان بيماري ها به وسيله ي خواب مغناطيسي ، با استفاده از چه عاملي سبب بيماريها را كشف مي كنند؟(آزاد تجربي – 84)

1) شعور ظاهري
2) ضمير ناخودآگاه
3) نفس
4) ذهن  

 

  306 - با توجه به آيه ي كريمه ي «فاما من ثقلت موازينه» ميزان يعني چه؟(آزمايشي سنجش84)

1) تنظيم كردن اعمال خود مطابق برنامه اي منظم
2) تنظيم كردن اعمال خود با معيارهاي حق و عدالت
3) سنجش اعمال و افكار انسان از روي عدل ، با معيارهاي حق
4) وزن كردن اعمال و افكار انسان در ترازوهاي شبيه ترازوهاي دنيا  

 

  307 - آيه ي مباركه ي :« مِنها خلقناكم و فيها نُعيدُكُم و مِنْها نُخْرِجْكُم تارَةً اُخري» بيش از همه به كدام موضوع دلالت دارد؟( آزمايشي سنجش – 80)

1) نبوت
2) خلقت جهان آفرينش
3) معاد
4) انسان شناسي  

 

  308 - منظور رسول اكرم(ص) از هم نشيني كه هرگز از انسان جدا نمي شود ، چيست؟ (آزاد پزشكي - 83)

1) دوستان خوب
2) كردار
3) والدين
4) شخصيت انسان  

 

  309 - هنگامي كه قيامت برپا شود كتاب(نامه ي اعمال) انسان را به او مي دهند و مي گويند «بخوان» منظورازخواندن پرونده ي اعمال چيست؟(سراسري رياضي82وآزمايشي سنجش83)

1) چون همه ي اعمال خوب او ثبت شده است و از آن آگاه است.
2) همه ي اعمال بد را مي نگرد گويي در همان لحظه انجام داده است.
3) تمامي اعمال خود را مشاهده مي كند در حالي كه آن ها را فراموش كرده است.
4) تمامي اعمال خود را به ياد مي آورد و از آن آگاه است.  

 

  310 - استنباط چه منظوري از واژه ي «ميزان» در قرآن نادرست است؟(آزاد - 73)

1) عدل
2) حق
3) وزن كردن جسم اعمال
4) پيامبر و امام 

311 - با توجه به احاديث ، منظوراز موازين يا معيارسنجش اعمال انسان در آخرت چيست؟ (آزاد رياضي عصر و آزمايشي سنجش - 83) 
1) حكمت الهي
2) علم الهي
3) پيامبران و ائمه
4) قرآن كريم 

312 - مطابق پاسخ امام صادق (ع) به يكي ار منكرين معاد، مراد از«ميزان» درآيه ي شريفه ي «فَاَمّا مَنْ ثَقُلَت موازينُهُ» كدام است؟( سراسري تجربي – 79) 
1) آن كه هر چه خواهد به دست آورد.
2) آن كه فكرش برتري داشته باشد.
3) آن كه عملش از نظر نيكي برتري دارد.
4) آن كه كارهايش مورد توجه است. 

313 - «بدكاران درروز قيامت دروغ مي گويند و حتي سوگند دروغ ياد مي كنند تا خود را از مهلكه نجات دهند» در اين حال........ برعليه آنها شهادت مي دهند.(آزمايشي سنجش - 85) 
1) پيامبران و امامان
2) مأموران الهي 
3) فرشتگان الهي
4) اعضاي بدن انسان 

314 - درآستانه ي .......... بساط فعلي جهان درهم فرو مي ريزد و سفره ي اكنون حيات از زمين برچيده مي شود.(آزمايشي سنجش - 85) 
1) زلزله ي شديد
2) فراگيري صيحه
3) نفخ صور اول
4) نفخ صور دوم 

315 - پايان حيات در اين جهان با برپايي ..........همراه است.
1) قيامت
2) برزخ
3) دوزخ
4) بهشت 

316 - هنگام يرپايي قيامت كدام واقعه بر سايرين تقدم دارد؟
1) نفخ صور كه منجر به زنده شدن مردگان مي شود.
2) نفخ صور كه منجر به مدهوش شدن آسمان ها و زمين مي شود.
3) زمين با نوري از جانب پروردگار روشن نمي شود.
4) دادن نامه ي اعمال به انسان ها 

317 - صداي مهيبي كه آسمان ها و زمين را در آستانه ي بر پايي قيامت فرا مي گيرد، در قرآ‹ به چه نامي ياد شده است؟
1) رعد
2) برق
3) طارق
4) صيحه 

318 - اولين حادثه براي برپايي قيامت چيست؟
1) روشن شدن زمين
2) مردن همه ي انسان ها
3) نفخ صور اول
4) زنده شدن همه ي انسان ها 

319 - بر اثر كدام واقعه در زمان برپايي قيامت ، مردگان همه زنده مي شوند؟
1) نفخ صور اول
2) روشن شدن زمين
3) نفخ صور دوم
4) شكافتن زمين 

320 - از كدام يك در قرآن به نام «صيحه» ياد شده است؟
1) روشن شدن زمين
2) نفخ صور
3) نامه ي اعمال
4) مرگ همه ي انسان ها 

321 - برپايي قيامت داراي............مرحله است كه............آن با نفخ صور آغاز مي شود.
1) 2 - هر مرحله ي
2) 2 - فقط مرحله ي اول
3) 3 - هر مرحله ي
4) 3 - فقط مرحله ي اول 

322 - به ترتيب برچيده شدن حيات از روي زمين و آشكار شدن حقايق مربوط به كدام يك از مراحل برپايي قيامت است؟
1) مرحله ي دوم - مرحله ي اول
2) مرحله ي اول - مرحله ي اول
3) مرحله ي اول - مرحله ي دوم
4) مرحله ي دوم - مرحله ي دوم 

323 - كدام يك از آيات زير در ارتباط با مرحله ي دوم برپايي قيامت است؟
1) يوم يكون الناس كالفراش المبثوث
2) فصعق من في السماوات و من في الارض
3) و اذا النجوم انكدرت
4) و اشرقت الارض بنور ربها 

324 - بهترين گواهان روز حساب كدام است؟
1) فرشتگان الهي
2) پيامبران و امامان
3) اعضاي بدن انسان
4) زمان و مكان 

325 - آيه ي شريفه ي « ومنها نخرجكم تارة اخري» در ارتباط با كدام است؟
1) زنده شدن انسان ها پس از نفخ صور اول در قيامت
2) مردن انسان ها پس از نفخ صور دوم در قيامت
3) زنده شدن انسان ها پس از نفخ صور دوم در قيامت
4) مردن انسان ها پس از نفخ صور اول در قيامت 

326 - آيه ي شريفه ي « حتي اذا ما جاءوها شهد عليهم سمعهم و ......» مربوط به چه زماني است؟
1) برزخ
2) قيامت قبل از نفخ صور دوم
3) جهنم
4) قيامت بعد از نفخ صور دوم 

327 - در عبارت قرآني «وجي ء بالنبيّين و الشهدا»مقصود ار «الشهداء» كدام است؟
1) كساني كه جان خود را در راه خدا انفاق كرده اند.
2) كاتبان وحي 
3) گواهان روز حساب
4) نامه ي عمل انسان ها 

328 - فراموشي برخي اعمال مربوط به......... ماست و به معناي...........
1) شعور باطني - از بين رفتن آنها نيست.
2) شعور ظاهري - از بين رفتن آنها نيست.
3) شعور باطني – از بين رفتن آنها است.
4) شعور ظاهري - از بين رفتن آنها است. 

329 - كدام يك مخزن تمامي اعمال و نيات انسان است؟
1) شعور ظاهري يا حافظه ي مخفي
2) ضمير ناخود آگاه يا شعور ظاهري 
3) حافظه ي فوري 
4) شعور باطني يا ضمير ناخودآگاه 

330 - عبارت قرآني «فاذا هم من الاجداث الي ربهم ينسلون» مربوط به چه زماني است؟
1) قيامت پس از نفخ صور دوم
2) قيامت پس از نفخ صور اول
3) قيامت قبل از نفخ صور اول
4) قيامت پس از حسابرسي اعمال 

331 - در آيه ي شريفه ي « منها خلقناكم و فيها نعيدكم و منها نخرجكم تارة اخري» ضمير «ها» بيان گر كدام است؟
1) زمين
2) آسمان
3) آب
4) قيامت 

332 - كدام يك از وقايع زير مربوط به مرحله ي اول برپايي قيامت است؟
1) دادن نامه ي اعمال
2) نوراني شدن زمين
3) برپا شدن دادگاه عدل الهي
4) مدهوش شدن اهل آسمانها و زمين 

333 - آيه ي شريفه ي « وتكون الجبال كالعهن المنفوش» در ارتباط با كدام موضوع است؟
1) تحولات عظيم رخ داده در زمين در مرحله ي اول برپايي قيامت
2) زنده شدن مردگان در مرحله ي اول برپايي قيامت
3) تحولات عظيم رخ داده در زمين در مرحله ي دوم برپايي قيامت
4) زنده شدن مردگان در مرحله ي دوم برپايي قيامت 

334 - نامه ي اعمال انسان كه فرشتكان تنظيم مي كنند ............
1) گزارشي از اعمال است كه آن را در قيامت نشان مي دهند.
2) گزارش اعمال نيست بلكه خود اعمال است. 
3) همان شعور ظاهري و خود آگاه انسان است.
4) گزارشي از اعمال است كه در عالم برزخ براي انسان مكشوف مي گردد. 

335 - كدام يك از وقايع مرحله ي دوم برپايي قيامت منجر به آشكار گشتن واقعيت حوادثي كه بر زمين گذشته است ، مي شود؟
1) نفخ صور دوم
2) قضاوت بر معيار حق
3) نوراني شدن زمين
4) زنده شدن همه ي انسان ها 

336 - آيه ي شريفه ي « و نضع الموازين القسط ليوم القيامة » در ارتباط با كدام يك از وقايع برپايي قيامت است؟
1) دادن نامه ي اعمال درمرحله ي اول برپايي قيامت
2) دادن نامه ي اعمال در مرحله ي دوم برپايي قيامت
3) قضاوت بر معيار حق در مرحله ي اول برپايي قيامت
4) قضاوت بر معيار حق در مرحله ي دوم برپايي قيامت 

337 - اين جمله ي « واي بر ما ، چه كسي ما را از خوابگاهمان برانگيخت؟» سخن كافران در چه زماني است؟
1) هنگام قبض روح
2) حيات برزخي
3) زنده شدن پس از نفخ صور اول
4) زنده شدن پس از نفخ صور دوم 

338 - عبارت « فامّا من ثقلت موازينه » بيان گر كدام مفهوم است؟
1) كسي كه به حساب اعمال خود رسيدگي كند.
2) كسي كه معيار و ميزاني براي سنجش اعمال داشته باشد.
3) كسي كه عملش از نظر نيكي برتري داشته باشد.
4) كسي كه به سنجش دقيق اعمالش بپردازد. 

339 - سنجش گر اعمال انسان در قيامت كيست؟
1) پيامبران
2) فرشتگان
3) خود انسان
4) خداوند 

340 - كدام يك از عبارات قرآني بيان گر معيار و وسيله ي سنجش اعمال در قيامت است؟
1) و اشرقت الارض بنور ربها
2) فصعق من في السماوات و من في الارض
3) فاذا هم من الاجداث الي ربهم ينسلون
4) الوزن يومئذ الحق 

341 - كدام يك در مورد قيامت صحيح نيست؟
1) همه ي اعمال انسان در قيامت حاضر و مجسم است و انسان عين عمل خود را مي بيند.
2) در قيامت اعمالي كه در زمان هاي مختلف انجام شده اند ، قابل جمع شدن با هم نيستند.
3) خداوند اعمال انسان را در قيامت «به ياد او » مي آورد.
4) رسيدگي به اعمال مربوط به مرحله ي دوم برپايي قيامت است. 

342 - كدام يك از عبارات قرآني زير وقايعي را نشان مي دهد كه پس از نفخ صور دوم در قيامت رخ مي دهد؟
1) وجي ء بالنبييّن و الشهداء
2) واذا الجبال سيرت
3) فصعق من في السماوات و من في الارض
4) يوم يكون الناس كالفراش المبثوث 

343 - بر اثر نفخ صور.......... همه ي اهل آسمان ها و زمين..........
1) اول - مدهوش مي شوند جز آنانكه خداوند خواسته است.
2) دوم - مدهوش مي شوند جز آنانكه خداوند خواسته است.
3) اول – دوباره زنده مي شوند.
4) دوم - مدهوش شده و هيچ كس زنده نمي ماند. 

344 - اين موضوع كه «انسان ها هر چه انجام داده اند ،در قيامت حاضر مي يابند » در ارتباط با كدام يك از وقايع برپايي قيامت است؟
1) دادن نامه ي اعمال در مرحله ي اول برپايي قيامت
2) قضاوت بر معيار حق در مرحله ي دوم برپايي قيامت
3) قضاوت بر معيار حق در مرحله ي اول برپايي قيامت
4) دادن نامه ي اعمال در مرحله ي دوم برپايي قيامت 

345 - قرآن درباره ي كدام مرحله ي آخرت مي فرمايد:« ونُفِخَ في الصُوَرِ فَصَعِقَ مَن في السماوات و مَن في الارض اِلّا مَن شاءَ اللّه» ؟
1) برزخ
2) مرحله ي اول برپايي قيامت
3) مرحله ي دوم بزپايي قيامت
4) دوزخ 

346 - معناي آيه ي شريفه ي:« ونُفِخَ في الصُورِ فَصَعِقَ مَن في السماوات و مَن في الارض ...» كدام است؟
1) در صور(شيپور) دميده شود پس بيهوش مي شود هركه در آسمان ها وهر كه در زمين است.
2) در صور(شيپور) دميده شود پس به هوش آيد هر كه در آسمان ها و هر كه در زمين است.
3) آن گاه كه در صور(شيپور) دميده شود صاعقه اي عظيم همه ي آنان را كه در آسمان ها و زمين است در بر مي گيرد.
4) آن گاه كه در صور(شيپور) دميده شود همه ي آن ها كه در آسمان ها و زمين هستند به سوي پروردگارشان آورده شوند. 

347 - كدام يك از حوادث زير در مرحله ي اول برپايي قيامت اتفاق نمي افتد؟
1) تغيير وضعيت آسمان ها و زمين
2) برچيده شدن بساط حيات انسان و ساير موجودات
3) حضور شاهدان و گواهان
4) دميده شدن در صور(شيپور) 

348 - مطابق آيه ي شريفه ي :« وَ نُفِخَ في الصُور فَصَعِقَ في السماوات و مَن في الارضِ.....» چه كساني در اثر نفخ صور اول مدهوش نمي شوند؟
1) حيوانات
2) همه ي مؤمنان 
3) كسي كه خدا بخواهد
4) همه ي كافران 

349 - وقايعي كه در مرحله ي دوم برپايي قيامت رخ مي دهد به چه منظور است؟
1) مدهوشي اهل آسمان ها و زمين
2) برچيده شدن بساط حيات انسان و ساير موجودات
3) تغيير عميق آسمان ها و زمين مناسب با شرايط قيامت
4) ايجاد آمادگي لازم در انسان جهت دريافت پاداش و كيفر 

350 - كدام يك از حوادث زير در مرحله ي دوم برپايي قيامت اتفاق نمي افتد؟
1) نوراني شدن زمين
2) زنده شدن همه ي انسان ها 
3) مدهوشي اهل آسمان و زمين
4) برپا شدن دادگاه عدل الهي 

351 - آيه ي شريفه ي :« وَ اَشْرَقتِ الارضُ بِنورِ رَبِها؛ زمين به نور پروردگار خود روشن مي شود» مربوط به كدام مرحله ي قيامت است و مفهوم آن چيست؟
1) اول - همه ي حقايق آشكار شود.
2) اول - زمين يكپارچه حيات شود.
3) دوم - زمين يكپارچه حيات شود.
4) دوم - همه ي حقايق آشكار شود 

352 - مطابق روايتي از پيامبر اكرم(ص) كدام مورد با مرگ انسان زنده است و در رستاخيز با آدمي برانگيخته مي شود و اگر او نيك باشد، مايه ي انس و در غير اين صورت موجب وحشت انسان مي گردد؟
1) همسر انسان
2) كردار انسان
3) روح انسان
4) اموال و دارايي انسان  

 

سوالات چهار گزینه ای درس نهم دین و زندگی دوم (گاج)

درس نهم : فرجام كار

 

  پرسش هاي چهار گزينه اي 
378 - جزا و پاداش اخروي براي هر كس............است.(آزمايشي سنجش – 85)

1) برخاسته از نوع نگاه انسان به انسان است. 
2) همان پاداش طبيعي عمل او 
3) همان چيزي است كه از دنيا با خود آورده 
4) همان چيزي است كه از نشأت گرفته  

 

  379 - عالي ترين موهبتي كه نصيب بهشتيان مي شود، كدام است؟ (آزاد انساني - 83 وآزمايشي سنجش - 83)

1) هم نشيني با اولياي خدا 
2) لقاء و ديدار خدا 
3) نزديكي به خدا و خانه هاي نيكو 
4) تهيه هر نعمتي با هر كيفيتي كه بخواهند.  

 

  380 - پاداش و كيفردرعالم آخرت از كدام نوع است؟ (سراري هنر - 80 وآزاد - 83 وآزمايشي سنجش - 84 و85)

1) اثر وضعي اعمال است كه در آن تناسب جرم و مجازات مطرح نيست. 
2) جنبه ي باطني و غيبي خود اعمال است كه از انسان جدا نمي شود. 
3) عين عمل است كه در آن تناسب جرم و جنايات مطرح بوده و عادلانه رعايت مي شود. 
4) محصول طبيعي خود عمل است كه در آن تناسب جرم و مجازات مطرح است.  

 

  381 - آن چه روزقيامت به عنوان پاداش يا كيفر به انسان داده مي شود............. ( سراسري هنر - 78)

1) اثر وضعي عمل است. 
2) براساس قرارداد شرعي است. 
3) عين عمل اوست. 
4) محصول طبيعي عمل اوست.  

 

  382 - تناسب جرم و مجازات در عالم آخرت بر چه ميزان و اساسي مراعات مي شود؟ ( سراسري انساني – 67)

1) عين عمل 
2) تنبيه و عبرت 
3) طبيعت اعمال 
4) مكافات دنيوي  

 

  383 - قرآن كريم به ستم خوردن مال يتيم را به خوردن چه چيزي تشبيه مي كند؟ (سراسري رياضي - 75)

1) آتش 
2) خاك 
3) گوشت مرده 
4) نجاست  

 

  384 - قرآن كريم چه عملي را به آتشي تشبيه مي كند كه انسان در شكم خود فرو مي برد؟ (آزاد انساني - 77)

1) غيبت 
2) تهمت 
3) قتل نفس 
4) خوردن مال يتيم  

 

  385 - قرآن كريم رستگاري بزرگ و والاترين نعمت ها را در عالم آخرت چه چيزي معرفي مي كند؟ ( سراسري انساني - 78 و آزاد پزشكي - 82)

1) هم نشيني با اولياي خدا 
2) لقا وديدار خدا 
3) دوري از عذاب الهي 
4) برخورداري از مواهب بهشتي  

 

  386 - چه بُعدي ازاعمال زندگي دنيوي انسان در عالم آخرت باز مي گردد؟ (آزاد انساني – 84)

1) جنبه ي مادي 
2) عين عمل 
3) جنبه ي ظاهري 
4) صورت اعمال  

 

  387 - پاداش در عالم آخرت چگونه است ؟(آزاد رياضي – 73)

1) قراردادي 
2) عين اعمال دنيوي 
3) برحسب اعمال دنيوي 
4) نتيجه طبيعي عمل  

 

  388 - مخاطب « سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين» چه كساني هستند؟ (آزمايشي سنجش - 85)

1) شهدا 
2) صالحين 
3) متقين 
4) مؤمنين  

 

  389 - كدام نوع از پاداش ها و كيفرها جنبه ي وسيله اي دارد و با از بين رفتن مصالح قابل تغيير است؟

1) قراردادي 
2) محصول طبيعي عمل 
3) تجسم باطني عمل 
4) عين عمل كه به انسان باز مي گردد.  

 

  390 - به ترتيب بهشت و جهنم داراي چند در است؟

1) 7 و7 
2) 7 و8 
3) 8 و7 
4) 8 و8  

 

  391 - عبارت قرآني« الم ياتكم رسل منكم يتلون عليكم آياتم ربكم و ينذرونكم لقاء يومكم هذا» از زبان چه كساني و خطاب به چه افرادي بيان گرديده است؟

1) شياطين به كافران 
2) مؤمنان به كافران 
3) نگهبانان بهشت به بهشتيان 
4) نگهبانان دوزخ به دوزخيان 

392 - گناه كاران در جهنم چه كساني را مقصر گمراهي خود مي شمارند؟
1) نفس خود و شيطان 
2) بزرگان آن ها و ش


مطالب مشابه :


آخرین کتابهای فروشی

توضیحات :5 جلد کتاب زیست 8000 تست گاج/ 3 جلد شیمی 3 پایه گاج/ ریاضی پیش دانشگاهی گاج/ ادبیات مهر و




بهترین کتاب های کنکور تجربی

به هر حال از سال دوم تا پیش دانشگاهی 2 کتاب های 8000 تست بهترین شیمی های جدید گاج نقره ای




دروس اختصاصی(ریاضی)

برای ریاضی سال دوم میتونی از میکرو طبقه بندی گاج تالیف بهترین کتاب تست برای ریاضی عمومی




کتاب زیست شناسی 8000 تست گاج

دانلودکده و فروشگاه کتاب گیلان - کتاب زیست شناسی 8000 تست گاج - در این وبلاگ شما هموطن گیلانی




تست های دین و زندگی 2 (گاج)

گروه معارف آموزش وپرورش ملایر - تست های دین و زندگی 2 (گاج) - اطلاع رسانی به همکاران و آموزش




مجموعه سوالات دين و زندگي سال دوم - گاج

نمونه تست دين و زندگي 1 نكات درسي دين و زندگي 2 مجموعه سوالات دين و زندگي سال دوم - گاج .




چگونه در جلسه آزمون تست بزنيم؟

گاج رضوانشهر - چگونه در جلسه آزمون تست بزنيم؟ - [email protected] - گاج رضوانشهر




برچسب :