طرح پوشش سنتی ایران
موضوع: طرح احیای پوشش سنتی مردم ایران
زمینِ باستان، درجهت دفع و رفع بد آموزی ها، و تر ویج فرهنگ نوین
در تاریخ فوق ازطریق سیما، شاهد بیانات عضوی ازآن نهاد بودیم که درمورد احیای آثار باستانی گذشتگان مباحثی را ایراد فرمودند. حقیرکه خاطراتی ازلباسها و فرهنگ دوست داشتنی اقوام گذشته داشته و درکارهای تحقیقی خود در این وادی مطالعاتی دارم، وقتی این خبر خوش و امید بخش را شنیدم، وارد حال و هوایی شدم که واقعاً دوست داشتنی و آرامش بخش می باشد.
این خبردرسطح دیگر، ذهنم را متوجه آثارمتعدد و مختلف آنچه نمود، که انسان با آنها سر وکار دارد که درهمه زوایای مادی و معنوی کل بشراثری عمیق و جهت دهنده دارد؛ و مهم اینکه هیچ قوم و مذهبی نیست و نمیتواند باشد که ازآن مستثنا و جدا باشد، چون بر اساس فطریات و انسان شناختی بوده و لازم است مورد بحث و بررسی جدی قرار گیرد.
لازم به ذکر است، انسان موجودی است صد درصد گذشتهگرا و تنوعطلب، و هردو صفت ازصفات فطری وخواسته های سیری نا پذیر بشرند و برای همیشه ثابت خواهد ماند. در این که انسان موجودی گذشتهگرا میباشد، روشن است که انسان دوست دارد از گذشته شنیده و برایش حکایت شود؛ لذا گرایش به کتاب های فکاهی، داستان سرایی ...، از همین مقوله هستند و واقعیتی است که بخش عمده ای از قرآن به فرهنگ اقوام گذشته اختصاص دارد. در تأثیرات گونا گون گذشته گرایی و شنیداری همین بس که خداوند برای متذکرنمودن و به سر عقل آوردن انسان ازگذشته حکایت هایی(متناسب با موضوع را ) میآورد ولی در مورد آینده، بیشتر به بحث هایی تهدید آمیز و اخطار ها می پردازد؛ و درست متناسب با مقتضای حال و روحیات انسان وارد بحث می شود.
در مورد توجه به آثارگذشته، همانگونه که قبلاً اشاره شد، فرا گیر و متعدد میباشد ، چون وقتی به آیاتی توجه کنیم که انسان را به سیر در زمین دعوت میکند تا آیات خدا را نظاره کند و در روایات انسان را به مسافرت فرا میخواند که سلامتی را همراه دارد « سافروا تصحوا. مسافرت کنید تا سالم و تن درست بمانید»، معلوم می شود آثار گذشتگان که دیدن آنها گاهی نیاز به مسافرت و جستجو دارد، در تقویت اعتقادات، سلامت روح و جسم انسان اثری عمیق دارند؛ اصولاً هر چیزی که شنیدن و یا دیدن آن برای انسان لذت بخش باشد به همان اندازه در سلامت روح و جسم انسان اثرگذار می باشد. حقیرکه بیش از دوکتاب در رفتاردرمانی دارم، و در هرکدام بیش از سی مورد رفتار درمانی آمده، ازجمله تفریح درمانی...، بحث و سیعی را طلب میکند تا کاملاً روشن شود خود لباس های سنتی اقوام گذشته و دیدن آنها که واقعاً لذت بخش می باشد؛ تا چه حد در سلامت روح و جسم انسان اثر دارد وآنگاه که انسان آن را در بعد آیات الهی نظاره کند؛ دراعتقادات اثری عمیق خواهد داشت که ما به آن باورهای دینی میگوییم، لذا وقتی تاریخ استعمار بینالمللی را ورق بزنیم خواهیم دید استعمار، هرجا وارد شده، اولین بار به تخریب آثار فرهنگی و سنتی و حتی دگرگون کردن زبان مادری مردم مبادرت کرده است که ایران یکی از نمونه های آن میباشد که زمان رضاخان که حقیر کوچک بودم بیاد دارم ، لباسهای سنتی را پاره و مردم را به پوشیدن لباسهای جدید مجبور میکردند!، یکی از معضلات اخلاقی فعلی کشورما که همه را درگیر نباید هایی کرده، لباسهای مد و نیم مد غربی هست که حتی به درست کردن موی سر، ریش، ناخن دست مردم ایران سرایت کرده و به همان اندازه اخلاق و معنویت رنگ باخته و مشکلات بیشتری را ایجاد کرده است!؟، در واقع همه اینها خواست استعمار و جایگزین لباس های سنتی و کلاً آثار فرهنگی اصیل، و ایران اسلامی است که می طلبد کتابی در همین باره نگاشته شود.
چون خود شما دراینگونه مسائل اشراف بیشتری دارید ، در همین حد کافی است تا وارد بحثی شویم که ما را متوجه احیای این سنت گران بها و از دست رفته می نماید.
چه باید کرد و چگونه؟
کلمه احیا حکایت از این واقعیت دارد که مرده ای را باید زنده کرد و لی با طرحی کاملاً کارشناسی شده و با تقسیم کار دارای پایگاه هایی درهمه استان ها. حقیرکه طراح هستم و بیش از30 طرح کشوری و 12 طرح حوزوی دارم و برای هر امری آمادگی ارائه طرح دارم،12/10/ 1388، 16 ، طرح برای وزارت کشور و در سال 1389 ، تا کنون هجده طرح وکتاب طبی برای وزیر بهداشت و درمان ارسال کرده ام که در مورد اجرای طرح احیای طب اسلامی مورد استفاده واقع شوند.و لذا در مورد احیای فرهنگ ایرانی در پوشیدن لباس سنتی...، فعلاً کلیاتی را ارائه می دهم که اگر لازم بود بفرمائید هرکدام از کلیات را که لزوم بیشتری دارد توضیح بدهم.
1): اولین کاری که بسیارمهم و بستری میشود برای بقای این سنت، این است که در همه استان ها بر اساس ساز و کاری حساب شده، افراد آموزشدیده و به تولید لباس های سنتی اقوام گذشته همان استان و منطقه اقدام کنند.
2): همزمان مشارکت مردمی، هم درساخت و هم درکارهای بعدی، یکی از مهم ترین کار هایی است که بطور جدی، اساسی و سازمانیافته، باید مورد توجه واقع شود و اولین کاری که باید صورت گیرد این که با تدابیر لازم و دقیق خود مردم را مسؤول کار هایی قرارداد و نظارت کرد. دولت مردان باید مدیر و ناظرخوبی باشند و مردم مجری فعال وکارآمد. شما اگر در این سازمان از این روش استفاده کنید نتیجه خواهید گرفت؛ و به همین جهت، انقلاب اسلامی، با مشارکت مردمی خلق و نگهداری شد.
3): سالی را به نام سال احیای سنت گذشتگان (در پوشیدن لباسها...) اعلام کنید و در یک روز به عنوان نمادین، همه لباس سنتی پوشیده و درخیابان ها... ظاهر و فیلم آن ازطریق سیما به نمایش گذاشته شود. اینگونه کار ها جایگزین خوبی است، برای از بین بردن خرافات زیان باری مانند چهارشنبه سوری و دیگر طرفند و دام های مخرب تهاجم فرهنگی که شاهد آن هستیم.
4):تمام سینما ها، فیلم سازان هم ملزم و هم تشویق شوند که از لباسهای سنتی استفاده کنند که قهراً برای افرادی که تماشا می کنند جذابیت خاصی پیدا خواهد کرد. باورکنید همه تماشا خواهند کرد به خصوص کودکان و جوانان که روحیه گذشتهگرایی خاص خود را دارند، چرا فیلم حضرت یوسف (ع) جذابیت بینالمللی داشت و حتی غیر مسلمانان را جذب نمود، چون لباس های قدیم ازخاطراتی حکایت می کرد که همه جدید و دوست داشتنی بود؛ مهم این که انگیزه بسیاری از غیر مسلمانان و حتی مسلمین لذت بردن بود و درضمن فهم تاریخ. چیزی که از منظر انسان شناسی دست خود انسان نیست، بلکه یک واکنش بیولوژیکی و درونی است.
5): تشویق اقوام و افرادی که برای همیشه از لباس های سنتی استفاده میکنند و هرکس که بخواهد از این لباس استفاده کند، لازم است، بار اول لباس رایگان باشد و برای همیشه اولویتی مناسب برای آنها در نظر گرفته شود.
6):کتاب هایی که نتیجه آثار روحی، روانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی... را بیان کند و هم تاریخ استفاده از این پوششها را برساند و هم عکس اقوامی با لباس های مختلف در این کتاب ها جایگزین و در اختیار همگان قرارگیرد و خانه ای نماند که این نوع کتاب ها و عکس های دیدنی درآنها نباشد؛ که یقیناًً افکار عمومی را بطورکلی متحول خواهد کرد، و بهترین فرهنگ سازی باز دارنده نباید هاست.
7): این خیلی مهم است که چشمی باز نشود، مگر اینکه برای اولین بارعکس و مجسمه اقوامی را با لباسهای گوناگون نظاره کند، در مدارس، دانشگاه ها، دیگر مراکز عمومی، سرچهار راه ها ، دروازه های خروجی و و رودی شهرها، در روستاها، درفواصل جاده ها ...، بهگونهای که ازلباس ... اقوام گذشته...، پر شود که لحظه ای افراد وقت پیدا نکنند به چیز دیگر ی نگاه کرده و بیندیشند؛ باورکنید حتی بدانی را هم تحت تأثیر قرار داد وآنها را از وجود فردی و محصور خود بیرون برده و قهراً به گرایش جمعی خواهند پیسوست، که احساس تنهایی... نکنند، انگشت نما...، نشوند و از لذت گرایش جمعی بی بهره نشده و خود را درآئینه جمعی تماشا کنند. در مورد جذب گمراهان باید گفت همان طورکه عواملی باعث گرایشاتی ناپسند می شوند، درصورت اجرای طرح مورد نظر، افراد گمراه هم قهراً جذب می شوند، چون هم احساس تنهایی کرده و می ترسند انگشت نما و رسوا شوند و هم اینکه قهراً تحت تأثیر واقع شده و بر می گردند؛ مثل اینکه شما پیش روی کسی دارید بهترین غذا را میل می کنید، که قهراً او را تحت تأثیر قرار خواهد داد. و اگرچیزی هم از هنجار سازان، باقی بماند قهراً تحت الشعاع واقع، مستحلک و منزوی خواهند شد. البته به طور نسبی و نه صد در صد که درهمه امور این گونه خواهد بود.
با توجه به نگارش چندین کتاب طبی درهمه زمینه ها، ازجمله رفتار درمانی، مطالعات جامعه شناسی و نگارش کتاب هایی درخصوص علل و عموامل روحی و روانی وگرایش ها و اینکه بار ها برایم تجربه شده، این دیدن ها حتی درسلامتی افراد اثر بخشی عمیقی داشته و بهترین واکسن پیشگیری از بیماری های روحی و روانی میباشد؛ و مسلم به همان اندازه وضع مسائل اخلاقی رو بهمطالب مشابه :
ترکیب دکور سنتی و مدرن به شیوه ایرانی
خانواده ايراني - ترکیب دکور سنتی و مدرن به شیوه ایرانی - وبلاگي در مورد همه چيزهايي كه به درد
طرح بهینه سازی نانهای سنتی کشور
نان سنتی ایران - طرح بهینه سازی نانهای سنتی کشور - وبلاگی برای معرفی نان های ملی و محلی ایران
طرح توجیهی سفره خانه سنتی
طرح توجیهی تضمینی،اخذ انواع مجوز تضمینی - طرح توجیهی سفره خانه سنتی - موافقت اصولی (واگذاری
شهردار منطقه هشت خبر داد:اجرای طرح سنتی سازی نمای ساختمانهای جدید الاحداث در بافت تاریخی شهر
شهردار منطقه هشت خبر داد:اجرای طرح سنتی سازی نمای ساختمانهای جدید الاحداث در بافت تاریخی شهر
مانتوی بلند (( طرح سنتی با پارچه ی ترمه )) - درنا دیزاین
کافه مد تهرانسر - مانتوی بلند (( طرح سنتی با پارچه ی ترمه )) - درنا دیزاین - اخبار پوشاک زنانه
طرح پوشش سنتی ایران
طب و درمان - طرح پوشش سنتی ایران - تحقیقات در زمینه طب و درمان - طب و درمان
برچسب :
طرح سنتی