کارکرد اجتماعی هیأت های مذهبی

در یک نگاه بسیار کلی و گذرا بر تاریخچه هیأتهای مذهبی می توان گفت این نهاد مردمی دینی بلافاصله پس از واقعه عاشورا و از طریق بازماندگان آن حماسه (چه آنهایی که مقدر نبود شهید شوند، چه آنهایی که از قافله عقب ماندند و چه آنهایی که در آن زمان قصد حضور نداشته، اما بعداً پشیمان شدند) به صورت های مختلف نشو و نمو گرفت.

در تعظیم شعائر دینی و پاسداشت فرهنگ عاشورا در زمان های مختلف، مخالفت ها و موافقت ها و حال و هوای متفاوتی حاکم بوده است. این عزاداری ها و سوگواری ها پس از حماسه ی عاشورا و هنگام ورود اهل بیت به شهر کوفه و افشاگری هایی که شد، آغاز گردید و بعد از آن با حضور توّابین و عملکرد آنها، رنگ و بوی دیگری یافت و در ادامه به اهتمام خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام)، دوستداران اهل بیت و شیعیان، متفکرین و اندیشمندان و بزرگان دین ادامه یافت.

صد البته اصلی ترین رسالت هیأت های مذهبی اقامه عزاداری و سوگواری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سید الشهدا و احیاء فرهنگ پرشور و شعور و بالنده ی عاشورا و تعظیم شعائر مذهبی و دینی است. اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعی هیأتهای مذهبی در جامعه و کارکرد آنها در برقراری تعاملات در سطوح مختلف مردمی است.

فرهنگ عاشورا و مکتب حسین (ع) درس آموز ابعاد گوناگون زندگی بشر و متفکرین، خاصه شیعیان بوده است، به عنوان نمونه؛ مهاتما گاندى، رهبر اندیشمند انقلاب و تحول بزرگ هند می گوید: من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندم و توجه کافی به صفحات کربلا نمودم و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند.

میسیو باربین، اندیشمند آلمانی می گوید: تا به امروز تاریخ بشریت نظیر چنین شخص مآل اندیش و فداکاری به خود ندیده و نخواهد دید. هنوز اسرای حسین (ع) نزد یزید نرسیده بودند که علم خونخواهی حسین برافراشته شد و نهضت عظیمی علیه یزید آغاز گردید.

به جرأت می توان گفت، قسمتی از فرهنگ شخصی هر شیعه و بخش اعظم فرهنگ و تمدن اسلامی شیعى، نشأت گرفته و متأثر از فرهنگ عاشورا است.

در این راستا و با توجه به شعائر و اهداف عالی و بلند حاکم بر حرکت حسین بن علی (ع) و فرهنگ عاشورا، هیأت های مذهبی نیز ضمن اقامه ی عزاداری و سوگواری و بزرگداشت مناسبت های اسلامی در دیگر شئون اجتماعى، فرهنگى، اخلاقى، انسانی و... که در شرع مقدس اسلام و احادیث معصومین (علیهم السلام) آمده است، وارد شده و نسبت به اجرای آن با جدیت فراوان می کوشند.

هویت بخشی و الگوسازى

یکی از کارکردهای بسیار مؤثر هیأت های مذهبى، الگوسازى، مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارها، ارزشها و اخلاقىات است.

افراد با حضور در دسته جات، تکایا و حسینیه ها و استماع احادیث و درسهای اخلاقى و گوش دادن به ایات الهی و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت به صورت علمی و کاربردی (تعلیم و تربیت)، راه به فرهنگى می برند که مبنای آن رعایت معنویات، اخلاقىات، اصول و مبانی انسانى، خودشناسی و خداشناسی است. این کارکرد، انسان را برای رسیدن به یک هویت مذهبی و حیات دینی کمک می کند.

تعالی جویی و فضیلت طلبى

یکی دیگر از کارکردهای هیأت های مذهبی مساعدت، بسترسازی و کمک به انسان ها برای تعالی جویی و فضیلت طلبى است. در این نهاد مذهبی که ملاک تفوق و برترى، صرفاً عشق و علاقه به اهل بیت(ع) و رعایت شرع مقدس اسلام و دستورات الهی است، افراد در کنار هم جمع شده، بر اساس و چارچوب فعالیت های خداپسندانه و تقرب در درگاه باری تعالی تلاش می نمایند تا مسیر تعالی را بپیمایند.

کنترل غیر مستقیم انسان ها

از دیگر کارکردهای اجتماعی مؤثر هیئات مذهبی و دیگر نهادهای دینى، کنترل غیر مستقیم جامعه و افزایش حال و هوای معنوی است. در بررسی های به عمل آمده در ایام و مناسبت های اسلامى، تعظیم شعائر دینی به خصوص در ماههای محرم، صفر، رمضان و فصول نیایش مشخص شده، انسانها کمتر دچار هوای نفس شده، حتی بزه کاران، مجرمین، مفسده جویان نیز بعضاً در این ایام از فعالیت های غیر اخلاقى انسانی و انحراف آمیز خود کاسته و به سوی معنویات و برنامه های الهی روی می آورند.

پر نمودن اوقات فراغت

یکی دیگر از تعاملات هیأت های مذهبى، پر نمودن اوقات فراغت افراد، به طور منسجم و نهادینه است. افراد و اعضایی که فصول اشتراک دیگر اجتماعى، قومى، فکری و... دارند، غیر از ایام خاص مذهبی و تبلیغی و مناسبت های اسلامی چون ماههای محرم، صفر، فاطمیه و رمضان، در دیگر ایام سال به صورت گروههای کوچکتر گرد هم جمع شده و نسبت به اجرای برنامه های مختلف دینى، چون قرائت قرآن، ادعیه، زیارتنامه ها، برگزاری کلاسهای آموزشى، اخلاق، احکام و علوم دینی و برنامه های فرهنگى و دینی اهتمام و اقدام می نمایند.

مساعدت، دستگیری و انفاق

هیأت های مذهبی در زمینه های دیگری چون انجام اعمال انسان دوستانه، انفاق و دستگیری از محرومین، تهیه ی جهیزیه و امکانات اولیه ی زندگی برای تازه عروسان و زوجهای جوان کم توان، ایجاد صندوق های قرض الحسنه و اهداء وامهای بدون بهره و راه اندازی سیستم های خدمات درمانی رایگان و... به واسطه ی ایجاد ارتباط بین افراد خیر و توانمند جامعه با افراد بی بضاعت و کم توان فعالیت می نمایند.

هیأت های مذهبی در جمع آوری مساعدت های کم و زیاد مردم به عنوان نذر و توزیع آن در قالب هایی چون اطعام گسترده ی مردم، به ویژه در مناطق محروم نیز فعالیت چشمگیری داشته که این نیز، تعاملی است مناسب بین هیأت و جامعه.

موارد مطروحه، قسمتی از کارکرد هیأت های مذهبی است که کمتر به آن پرداخته شده است. ناگفته نماند، آسیب ها و آفت هایی نیز بعضاً بر پیکره ی هیأت های مذهبی می نشیند که اگر راهکار مناسب برای رفع آنها از طریق مسئولین هیئات مذهبی و دست اندرکاران هیأت و هیأت داران تدبیر نشود، بروز انحرافاتی را به دنبال خواهد داشت.


مطالب مشابه :


دانلود مداحی ترکی

هیئت النـّــور اردبیل - دانلود مداحی ترکی - هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده




دانلود مداحی ویژه ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه (س)

هیئت النـّــور اردبیل - دانلود مداحی ویژه ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه (س) -




گنجینه صوتی میلاد امام رضا(ع)

هیئت النـّــور اردبیل - گنجینه صوتی میلاد امام رضا(ع) -




با نوای حاج محمود

هیئت النـّــور اردبیل - با نوای حاج محمود - هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده




اعلام برنامه سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید میر عباس زاده

ℳℰ. هیئت النور اردبیل, متوسلین به حضرت محمد(ص) به اذن حضرت زهرا(س) در سال 1383 شروع به فعالیت




کربلا... برای دیدنت چشم انتظارم

هیئت النـّــور اردبیل - کربلا برای دیدنت چشم انتظارم -




طلیعه ی محرم با نوای آذری

هیئت النـّــور اردبیل - طلیعه ی محرم با نوای آذری - صفحه نخست. آرشیو مطالب. عناوین مطالب




دانلود زيارت عاشورا امام حسين (ع) از ۱۰ مداح مختلف

هیئت النـّــور اردبیل - دانلود زيارت عاشورا امام حسين (ع) از ۱۰ مداح مختلف -




کارکرد اجتماعی هیأت های مذهبی

هیئت بیت النور اردبیل - کارکرد اجتماعی هیأت های مذهبی - متوسلین به باب الحوائج حضرت علی اصغر(ع)




به کوری دو چشم اهل سنت فقط حیدر امیرالمومنین است

هیئت بیت النور اردبیل - به کوری دو چشم اهل سنت فقط حیدر امیرالمومنین است - متوسلین به باب




برچسب :