دیابت



شایان ذکر است تعداد مبتلایان به بیماری دیانیطس در قبل از کشف انسولین به نسبت جمعیت خیلی کمتر از مبتلایان به بیماری دیابت امروزی بوده است. طی آمار رسمی حدود 14 تا 15 درصد جمعیت ایران به دیابت مبتلا هستند. در درجه اول استان یزد و بعد استان قزوین در صدر آمار دیابت قرار دارند با توجه به عده ای که دیابتی هستند و اصولاً در آمار نیستند این تعداد به 18 تا 20 % جمعیت ایران می رسد. اگر این بیماری به همین شکل به رشد خود ادامه دهد تا 30 یا 40 سال دیگر طبق پیش بینی ها حدود 30 % می رسد.

2- روش درمان بیماری دیابت از طریق طب جدید (شیمیایی) چگونه است؟


Diabetes New Medicine

الف ) هر طبی اعم از شیمیایی، سنتی، ماساژ درمانی، همیوپاتی، گیاه درمانی، رفلکسولوژی آلوپاتی، روان درمانی و حجامت زیربنا و اعتقادی دارد که بر اساس آن اعتقادات کار خود را انجام می دهد. چون بحث درمان دیابت از طریق طب شیمیایی است لذا فلسفه اعتقادی طب شیمیایی را همانطوریکه در کتب مختلف آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

طب شیمیایی را پاراسلز پزشک و شیمیدان سوئیسی که در 1493–1541 میلادی میزیسته است بنیان گذاری کرده و اعتقاد او در درمان این بوده که بیماری در نتیجه تغییرات در فعل و انفعالات شیمیایی در بدن بوجود می آید. و اساس درمان را از دریچه دید سلولی میدانسته و اثر آنرا مانند ماشینی در نظر می گرفته که از قوانین مکانیک پیروی می کند. در قرن هفدهم رنه دکارت فیلسوف فرانسوی نظریه ای ارائه داد که در درمان از نظر طب شیمیایی هیچ رابطه ای بین جسم و روح وجود ندارد. بعدا نیوتون دکترینی ارائه داد که کلیه تغییر و تحولات در دنیا تابع قوانینی است تابع قانون مکانیک از جمله طب که به قانون نیوتون موسوم است و تمامی گفته های پاراسلز و دکارت را تایید نمود.

خلاصه طب شیمیایی سلولی است تابع قانون مکانیک و اعتقاد دارد هیچ گونه رابطه ای در درمان بین جسم و روح نیست. در قرن نوزدهم فرهنگ پزشکی دوراند تعریفی برای طب شیمیایی چاپ کرده که به شرح زیر می باشد.

معادل دقیق کلمه طب فیزیک است ولی برای اینکه در سطح جهانی قابل درک باشد کلمه پزشکی به کار می رود و پزشکی عبارت است از هنر یا علم شفای بیماری ها بویژه درمانهای داخلی. این علم با حالات مختلف بدن سر و کار دارد کلا درمان در طب شیمیایی در درجه اول اهمیت قرار دارد و پیشگیری در درجه دوم در حالیکه اگر پیشگیری به درستی انجام گیرد بیماری بوجود نمی آید در ثانی پیشگیری هم ارزانتر و سلامتی آور تر است. درمان تنها برای درمانگران ایجاد درآمد می کند اما هزینه و عوارض بعدی متوجه بیماران است.

ب : به اعتقاد طب شیمیایی که به طریقه سلولی بیماریها را درمان می کند بعضی سلولها کم کار می شوند یا از کار می افتد که بیماری دیابت بوجود می آید. در بدن انسان اندامی وجود دارد بنام لوزالمعده این غده که در عقب معده روی جدار خلفی شکم وجود دارد. حجم آن 5 × 6 × 3 سانتیمتر و دارای سه قسمت سر تنه و دم است این غده آنزیمهای مهم گوارشی را به داخل دوازدهه ترشح می کند.

سه درصد حجم این غده را سلولهای مجرایی دیگر به نام جزایر لانگرهاس تشکیل می دهند این جزایر دو نوع سلول دارد آلفا و بتا. سلولهای آلفا هورمونی به نام گلوکاگون ترشح می کنند این هورمونها با افزایش فعالیت فسفرپالاژ کبد در عمل کلیکوژئولیز دخالت دارد که سبب بالا رفتن قند خون می شود.

سلولهای بتا هورمونی به نام انسولین ترشح می کنند که اثر آن کم کردن قند خون است.

اگر سلولهای آلفا و بتا در حد طبیعی انسولین و گلوکاگون ترشح کنند قند خون در حالت طبیعی باقی می ماند ولی اگر ترشح انسولین سلولهای بتا کمتر از حد طبیعی باشد در طب شیمیایی به آن کم کاری سلولهای بتا یا مرض قند گویند و توسط پزشکان معالج به نسبت کم کاری از یک قرص تا 9 قرص ضد قند تجویز می کنند تا قند خون در حد نرمال باقی بماند ولی اگر سلولهای بتا اصلا کار نکنند و انسولین ترشح نکنند پزشکان جهت بیمار، تزریق انسولین از 10 واحد الی 80 واحد از یک مرتبه تا چهار مرتبه در شبانه روز تجویز می کنند.

پس طبق اعتقاد طب شیمیایی برای آنکه نیازی به خوردن قرص ضد قند یا تزریق انسولین پیش نیاید میبایستی درمان سلولی انجام شود. طبق گفته دانشمندان طب شیمیایی چنین درمانی وجود ندارد ولی اخیراً تحقیقاتی توسط محققین طب شیمیایی انجام گرفته که از طریق کاشت سلولهای بنیادی در لوزالمعده بیماران دیابتی این امر محقق می شود ولی تا کنون در این مورد موفقیتی حاصل نشده و اگر هم تحقق پذیرد نتیجه آن معلوم نیست.

وانگهی هزینه این عمل پیچیده چه مبلغی است؟ آیا این خیل عظیم بیماران دیابتی که بیشتر آنها از اقشار کم در آمد هستند توانایی پرداخت این هزینه را دارند یا خیر؟

بسیاری از بیماریها که قابل علاج نیست بیمار را با دستگاههای پیشرفته پزشکی مدتها زنده نگه می دارند ولی آخرش چه؟

 3- ترکیبات انسولین و روش تولید آن چگونه است؟


الف : انسولین ترکیبی از اسیدهای آمینه و دارویی بسیار با ارزش است.

این دارو در بیمارانی که سلولهای بتا لوزوالمعده از کار افتاده اند بصورت تزریق زیر جلدی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بیماران دیابتی انسولین مصرف نکنند و درمان از طریق طب سنتی هم انجام ندهند در مدتی نه چندان طولانی بر اثر پیشرفت بیماری عوارضی نظیر ارتویواسکلروز فشار خون نفریت زخمهای سطحی عفونت گانگرین اعضای انتهایی بدن بخصوص در پا به سنگ صفرا سرانجام مرگ زودرس مبتلا می شوند.

ب : انسولین را به چه طریق تولید می کنند؟

در سال 1901 میلادی سوپولف پزشک روسی از غده لوزالمعده گوساله برای اولین بار انسولینی جهت درمان بیماری قند بدست آورد و با موفقیت به کار برد.

در سال 1922 میلادی سه پزشک کانادایی به نام بست بان تینگ و ماکلود هورمونی به نام انسولین از لوزالمعده خوک بدست آوردند.

با کشف این هورمون چنین عنوان شد که بیماری دیابت برای همیشه قابل درمان است پس از مدتی مشخص شد که این هورمون یک درمان جانشینی است نه درمان کننده که با نظر پزشکان بیمار دیابتی میبایستی از یک تا چهار مرتبه در روز مصرف کند تا قند خون او نرمال شود و هیچ گونه عوارضی ندارد انسولین که از حیوانات می گرفتند تنها عوارض آن گره هایی است بر اثر فرو رفتن نوک سوزنهای تزریق است بوجود می آید.

در حدود 5 هزار کیلوگرم حیوانات ذبح شده 250 گرم انسولین حیوانی پس از 20 مرحله عملیات داروسازی بدست می آید و بسیار گران تمام می شود.

انسولین را بطریقه کشت میکروبی در آزمایشگاه ها نیز تهیه می کنند که بسیار ارزان و کم هزینه است که به نام انسولین تجاری معروف است تفاوت این دو انسولین از نظر خاصیت آنهاست انسولین حیوانی اگر چهل سال هم مصرف شود هیچ گونه عوارضی ندارد بجز همانطوریکه در قبل آمد جای گره هاست بر اثر تزریق در زیر پوست بوجود می آید ولی با مصرف انسولین تجاری بیماران پس از مدتی به بیماریهای چشمی، سیاه شدن اندامهای انتهایی از کار افتادن کلیه ها سرانجام دیالیزی شدن مبتلا می گردند. همین انسولین تجاری هم در حال حاضر به بیاران دیابتی خدمت بسیار بزرگی می کند. اگر همین هم نبود این بیماران در مدت کوتاهی به عوارض انتهایی دیابت مبتلا می شدند.

4- رژیم غذایی طب شیمیایی در مورد دیابتی ها:

طبق اصول و مبانی طب شیمیایی، بیماران دیابتی هر ماده غذائی که مواد قندی دارد مثل کلیه میوه های شیرین را نباید مصرف کنند. فقط مجاز هستند غذایی که مواد سفیده ای پروتئینی نان سوخته یا قند ساخارین دارند را مصرف کنند.

5- از نظر طب شیمیایی بیماری دیابت چگونه شناسایی می شود؟

بیماری دیابت از نظر طب شیمیایی دارای دو علائم ظاهری و آزمایشگاهی است.

الف علائم ظاهری: پولی فازی یا زیاد خوردن، پولی اوری زیاد ادرار کردن، پولی دیسیبی یا زیاد نوشیدن، مبتلایان به این بیماری لاغر می شوند بدن آنها خشک می شود تمام اندامها اعضا و جوارح را تحت تاثیر قرار می دهد.

ب : علائم آزرمایشگاهی در آزمایش ادرار قند دیده می شود قند خون هم در مرحله قبل از صبحانه و هم دو ساعت پس از صرف صبحانه بیش از حد مجاز است.

6- نظر دانشمندان طب سنتی ایران زمین درباره دیانیطس یا دیابت چه بوده است؟


دیابت از نظر طب سنتی یک نوع بیماریست. افراد مبتلا طبق تعریف طب سنتی هم مثل تعریف طب شیمیایی بیمارند و از سلامتی کامل برخوردار نمی باشند.

تعاریفی که تا کنون برای سلامتی شده در طب سنتی و طب شیمیایی به شرح زیر می باشد.

الف : تعریف سلامتی از نظر طب شیمیایی

طبق فرهنگ ویستر جلد اول 1970 آمریکا، سلامتی حالتی از موجود زنده است که همه قسمتها و اندامهای بدن انسان بدون عیب و نقص در حالتی مناسب باشد. بیماری هرگونه ناخوشی بدن یا اندامی مخصوص یا بخشی از بدن را گویند.

چون طبق تشخیص طب شیمیایی وقتی که سلولهای بتا لوزالمعده انسولینی کم در حالت استفاده از قرص در حالت و در مرحله تزریق انسولین این سلولها از ترشح انسولین می افتد پس افرادی که چنین حالتی دارند بیمار هستند.

ب : گفته ابن سینا در مورد سلامتی :

سلامتی حالتی است که در آن اعمال بدن بدرستی سر میزند و نقطه مقابل آن دور شدن از سلامتی است.

هر نوع بیماری از نظر طب سنتی از اعتدال خارج شدن اندامی یا اجزای آنهاست.

سلامتی موقعی برقرار است که تمامی اندامها یا اجزای آنها در حالت اعتدال مزاج باشند.

چون کلیه ها و غدد فوق کلیوی در بیماران دیانیطس از اعتدال خارج می گردد و به سوء مزاج سرد یا گرم کلیه مبتلا می گردند در کلیه بیماران دیانیطس از سلامت کامل برخوردار نیستند پس باید درمان شوند.

حال بررسی کنیم مزاج چیست؟

1-6 مزاج چیست؟


مزاج را بنیانهای خارجی Temperament یا کنستیتوسیون Constlticons یا دیالیزDialhesis گویند.

مزاج هم مورد قبول طب شیمیایی است هم طب سنتی.

تعریف مزاج از نظر طب شیمیایی :


ساختمان بدنی و روانی انسان تابع مراحل مختلف سوخت و ساز عمومی بدن و واکنش آن در مقابل محیط و عوامل موجود در آن اعم از خوراک محل سکونت عوامل فیزیکی و شیمیایی جوی الکتریکی میکروبی بیولوژیک انسانی اجتماعی داروئی و غیره می باشد مزاج گویند.

تعریف مزاج از نظر طب سنتی :


فعالیت کل یا اجزاء بدن آدمی را مزاج گویند. مزاج شخصیت انسان است. بحث مزاج و چگونگی بوجود آمدن آن در بدن انسان بسیار مهم و حساس می باشد اگر هر کسی علاقه مند باشد عمر طولانی و تندرست بنماید باید مزاج اندامها و اجزاء بدن خود را بخوبی بشناسد و پیوسته در حال اعتدال نگه دارد.

هر اندامی و اجزاء آن در بدن انسان دارای مزاج مخصوص به خود است که بنا به وظایفی که می بایست انجام دهد خلق شده. مجموع مزاج اندامها و اجزاء آنها مزاج کل بدن را تشکیل می دهد.

مزاج کل بدن در طول عمر آدمی در سنین مختلف عمر متغیر است در بدو تولد تا حدود 16 سالگی گرم و و تر و خونی است. از 16 الی 35 سالگی گرم و خشک و صفراوی در 35 الی حدود 60 سالگی مزاج سرد و خشک سوداوی از 60 الی پایان عمر سردتر و بلغمی است در کتب طب سنتی آمده اگر کسی پیوسته از سته ضروریه خوب طبیعی بهره مند باشد تنها دوران مزاج بلغمی متجاوز از شصت سال می رسد.

ویرایش

در طب سنتی عمر آدمی به متجاوز از صد و بیست سال می رسد مرگ طبیعی موقعی فرا می رسد که روغن چراغ زندگی که حرارت غریزی است در این سن به پایان می رسد و این حرارت به خاموشی می گراید و روح در کالبد بی جان جسم از بدن خارج می شود و در فضا قرار می گیرد. اعتدال مزاج دارای دو حد افراط و تفریط است یعنی دارای دو فاصله معین چنانچه اگر فعالیت این اندامها و اجزاء آنها بین دو حد باشد آن اندام و اجزاء آنها در حالت طبیعی انجام می گیرد.

اگر این حد که اعتدال مزاج می آفریند با دو حد موجود در ورقه های آزمایشگاهی طب جدید مقایسه کنیم این طور نتیجه می گیریم اگر قند خون یک انسان سالم ناشتا بین دو حد 70 الی 110 باشد و آزمایشهای بعدی از نظر قند خون سالم است.

از نظر طب سنتی مزاج کلیتین و غدد فوق کلیوی در حالت اعتدال مزاج قرار دارد.

1-6 منشا بیماری دیانیطس یا دیابت در طب سنتی در کجای بدن قرار دارد؟


در طب شیمیایی که با دید سلولی به درمان بیماریها توجه دارد دیابت را کم کاری یا از کار افتادن سلولهای لوزالمعده در ترشح هورمون انسولین می دانند.

در طب سنتی مزاج گرم یا سرد در کلیتین و غدد فوق کلیوی را مسبب اصلی بیماری دیانیطس است سوء مزاج همان عدم اعتدال مزاج و عامل اصلی این بیماری است.

حال بررسی میکنیم که آیا علم جدید موضوع سردی یا گرمی را تائید می کند یا عقیده دانشمندان طب سنتی بوده است. در اول قرن بیستم پزشکان و دانشمندان اروپا دو موضوع رادر دانش پزشکی مورد توجه قرار دادند.

همچنانكه در بحث مربوط به اركان ياد آور شديم، قواي اوليه عناصر عبارتند از عنصر گرمي، سردي، تري و خشكي و بيان شد كه مزاج ها در اجسام كائنه فاسده كامل قرار دارند و به تدريج كه مطالعات و تحقيقات علمي درباره آن دو موضوع پيشرفت كرد، اهميت آن روز افزون گرديد:

يكي از آن دو، سلسله اعصاب نباتي (System Neuro Vegetatif) و ديگري غدد مترشحه داخلي است كه موضوع علم Endicrinologic را تشكيل مي دهد.

كليه اعمال حياتي و هر گونه فعل و انفعالات شيميايي بدن تحت نظر مستقيم اين دو دستگاه انجام مي گيرد و هر اختلالي كه در كار اعضاء و اجزاء مختلفه بدن بروز كند دخالت مستقيم اين دو دستگاه در آن محرز است و چون خود اين دو دستگاه با هم ارتباط نزديك دارند و از لحاظ عملي لازم و ملزوم يكديگرند، به طوري كه مي توان گفت يك دستگاه محسوب مي شوند،

لذا امروزه آنها را مجموعاً به نام System Neuro – endocrinien يا System Neuro – glandulaire مي نامند.

اعضاء و اجزاء مختلف اين دستگاه بزرگ، هورمون هاي گوناگوني كه عده آنه لاتعدي و لا تحصي است، ترشح مي كند و اين هورمونها كليه نسوج و اعضاي بدن را به كار وا داشته، اعمال حياتي مختلفي را انجام مي دهند. بروز هر عمل حياتي توأم با يك سلسله فعل و انفعالات شيميايي است و تقريباً كليه فعل و انفعالات شيميايي دربدن توليل حرارت مي كنند. هر قدر فعل و انفعالات شيميايي سريعتر و شديدتر انجام گيرد، مقدار حرارتي كه توليل مي شود، بيشتر است.

سرعت و كندي اين فعل و انفعالات و بالنتيجه شدت و ضعف توليد حرارت در بدن مستقيماً مربوط به فعاليت غدد مترشحه داخلي است. و اندازه گيري آن با تعيين متابوليسم بازال صورت مي گيرد: در بين غدد مترشحه داخلي غده تيروئيد بيش از همه در سرعت فعل و انفعالات شيميايي و توليد حرارت و بالا بردن متابوليسم بازال دخالت دارد بطوريكه هر قدر فعاليت اين غده بيشتر باشد، متابوليسم بازال بالاتر مي رود.

اگر چند شخص هم سن و هم جنس را كه از لحاظ باليني سالم تشخيص داده شده اند انتخاب كنيم و متابوليسم بازال آنها را اندازه بگيريم خواهيم ديد همه آنها از اين لحاظ يكسان نيستند بلكه متابوليسم بازال در عده اي از آنه طبيعي و متوسط، در عده اي قدري بالاتر از طبيعي و در جمعي نيز پايين تر از طبيعي مي باشد.

دسته اول كساني هستند كه فعاليت غده تيروئيد در آنها به حد اعتدال است و حكماي قديم اين اشخاص را صاحب مزاج معتدل مي ناميدند.

دسته دوم اشخاصي هستند كه در آنها فعاليت اين غده كمي بيش از حد طبيعي است و قدما آنها را گرم مزاج ناميده اند و در دسته سوم فعاليت غده تيروئيد كمتر از عادي مي باسد و در نزد حكماي قديم به سرد مزاج معروف بودند.

از اينجا معلوم مي شود كه نظريه گرمي و سردي مزاج تا چه اندازه اصالت علمي متين و محكم دارد. اكنون گوييم هر ماده كه از خارج وارد بدن انسان مي شود، اعم از ماد غذايي و دوايي، در غدد مترشحه داخلي و منجمله تيروئيد تاثير دارد و متابوليسم بازال را بالا يا پايين مي برد و بالنتيجه ايجاد حرارت يا برودت مي كند. قدما هر ماده كه متابوليسن بازال را پايين آورده است سرد، و هر ماده كه متابوليسم بازال را بالا برده است گرم و هر ماده اي كه آن را به حد اعتدال نگه داشته است معتدل مي ناميدند.

پس به اين قاعده، كلم و كدو يا خيار و كاهو كه به زعم قدما سردند، متابوليسم بازال را پايين مي آورند و تره و جعفري و شنبليله كه به عقيده حكماي قديمگرم اندمتابوليسم بازال را بالا مي برند.

 پس ملاحظه شد همانطوریکه مزاج از اصالت علمی برخوردار بود موضوع سردی و گرمی از جنبه ی علمی مورد تایید علم جدید می باشد.

در مجموع به گفته ابن سینا گرمی حالت تجمع و سردی حالت تفرق انرژی و نرمی و خشکی حالاتی از ماده در بدن انسان است. تمامی دانشمندان طب سنتی در کتب علمی خودشان نظیر الحاوی رازی و قانون ابن سینا ذخیره خوارزمشاهی تحفه حکیم مومن هدایه المتعلمین خلاصه تجارب و صدها کتاب و جنگ ها تذکره ها و کتیبه ها که درباره طب سنتی نوشته شده همه و همه علت دیانیطس را سوء مزاج سرد یا گرم کلیه و غدد فوق کلیه می دانند.

در یکی از این کتاب ها که تقریبا جامع تر نوشته شده است علت دیانیطس یا دیابت را در چهار مورد زیر خلاصه کرده :
الف : ضعیفی کلیه ها است که عاجز در نگاه داشتن آبی که در جگر به کلیه ها می رسد.

از چهار قوه که هر اندامی وجود دارد به ترتیب ماسکه که مسئول نگهداری غذا، جاذبه که میبایستی غذا و مواد مورد نیاز اندامها را جذب کند، مغیره وظیفه اش این است که مواد جذب شده را تغییر دهد، دافعه مواد زائد هر اندام را باید دفع کند.

قوه جاذبه آب را از جگر جذب می کند این آب ضایعات هضم دوم را به اضافه ی غذای کلیه ها که به صورت خونابه است ولی به علت ضعیف بودن قوه ی ماسکه این آب اضافی مواد غذایی و ادرار به علت ضعیف بودن این قوه نمی تواند مدتی این خونابه را در کلیه نگه دارد هم مواد غذایی خود کلیه را بردارد و آب اضافی که به صورت ادرار است رد کند در نتیجه کلیه به اندازه کافی غذا دریافت نمی کند و ضعیف می شود و قوه مغیره هم نمی تواند به علت عدم توقف این خونابه کارش را بدرستی انجام دهد قوه دافعه وارد کار می شود مواد زائد که ادرار است دفع می کند بنظر می رسد در بیماران دیابتی قند در ادرار مشاهده می شود بر اثر ناتوانی این قوا در کلیه ها است و تند تند ادرار کردن به بیمار دیابتی دست می دهد.

از اینکه در طب سنتی توصیه شده در خوردن قلوه های حیوانات اجتناب شود این است که غذا در کلیه ها مواد غذایی همراه ادرار است در کل این جذب ضایعات هضم دوم قوه ماسکه قوه مغیره را پخته شدن ادرار در کلیه ها می گویند.

ب: فراخی دهانه رگها مجرای بول تا بدان سبب آب را درون هیچ درنگ نباشد تا پخته شود بیرون آید این بند ب در رابطه است با بند ت حرارتی غریب و به افراط که بر کلیه ها مستولی شود.

حرارت از نظر طب سنتی گشاد کننده است وقتی که سوء مزاج گرم در کلیه ها ایجاد شود گشادی در مویرگها بوجود می آید در درمان دیانیطس که در سوء مزاج گرم در نوجوانان و جوانان بوجود می آید داروهای قابض و تنگ کننده با مزاج سرد بکار می رود مثل آبغوره صمغ عربی ازگیل زرشک سیاه دانه دار آبگیری.

و در سوء مزاج سرد که در میانسالان و پیران موجب بیماری دیانیطس می شود از گیاهان و اغذیه گرمتر یا خشک در درمان استفاده می گردد.

داروی قابض و تنگ کننده رگها و مویرگهای گشاد شده را تنگ می کند.

داروی گشاد کننده و باز کننده رگها و مویرگهای تنگ شده را گشاد می کند.

در بیماران دیالیزی آب زیر پوست بدن جمع می شود. علت آن رسوب خلط سودا در مویرگ ها است که رگها را تنگ کرده است.خلط سودا سرد و خشک است داروی خلط سودا گیاهانی است که خاصیت گرم تر یا خشک داشته باشند.

همین موضوع در طب سنتی جهت جلوگیری از سکته مغزی پس از سکته اول بسیار مطرح است که به همراه مسهلات بر حسب مزاج کاربرد دارد تا سکته دوم روی ندهد.

پ : سوء مزاج سرد که بر همه تن یا جگر یا کلیه مستولی می گردد و سبب آب سرد خوردن ناشتا یا سببی دیگر
ت : چهارم حرارتی غریب و به افراط که بر کلیه ها مستولی می شود.

بند ت در مورد دیانیطس برخی است که دچار سوء مزاج گرمتر هستند که سن آن ها زیر چهل سال و دارای دو نوع مزاج نوجوانان تا 16 سال دارای مزاج خونی گرم تر و جوانان از 16 الی 40 سالگی که دارای مزاج صفراوی هستند در زیر دو نوع این بیماران بعلت حرارت زیاد بدن نیاز به آب دارند.

در این گونه افراد کلیه ها آب، بخصوص آب خنک را در جگر می کشند فزون تر از آن که در وی بگنجد جگر از ما ساریقا از معده طلب آب بخصوص آب سرد می کند در نتیجه تشنگی بر بدن غالب می شود.

پس این دلیل زیاد آب خوردن است در صورت زیاد آب خوردن و فراخی دهانه رگ ها مجراتی بول زیاد ادرار کردن اما علت زیاد غذا خوردن از نظر طب سنتی این است غذا در معده مدتی باید توقف کند که عصاره کشی شود و طبق اصول طب سنتی پس از دو ساعت از غذا خوردن باید جهت رقیق شدن کیموس باید آب یا مایعات دیگر خورده شود.

ولی بیماران دیابتی همراه غذا بلافاصله پس از غذا خوردن بموجب حرارت غریب در کلیه ها نیاز به آب خوردن پیدا می کند در نتیجه خوردن آب مانع از بوجود آمدن کیموس قابل جذب در بدن می شود لذا غذا در معده خوب پخته نمی شود و کیموس که باید جذب شود درست عمل نمی آید مقداریکه قابل جذب است از طریق ماساریقا جذب می شود و مقداریکه درست عمل نیامده از راه خروجی دفع، دفع می شود یعنی نصفه غذا خوردن است. پس اینکه بیماران دیابتی باید بیش از حد معمول غذا بخورند تا احساس گرسنگی نکنند.

پس سه علائم زیاد آب خوردن و غذا خوردن و زیاد ادرار کردن هر دو طب یکی است.

دو فاکتور دیگر در طب جدید در مورد دیابتی ها از طریق آزمایشگاه وجود دارد یکی قند در ادرار و دیگری بالا بودن قند در خون که این دو فاکتور در قرن نوزدهم میلادی کشف شده و در زمان حیات ابن سینا نبوده. پزشکان سنتی به جای این دو فاکتور از طریق معاینات بالینی 3 فاکتور دیگر که از برداشتهای خودشان بوده به 3 فاکتور اولی اضافه می کردند یکی سن بیماران که آنها را به دو گروه نوجوانان و جوانان و پیران تقسیم می نمود و دیگری مزاج. حکما با توجه به 3 فاکتور قبلی جمعا 6 علائم را در معالجات خودشان در نظر می گرفتند.

7- چه کسی برای اولین بار مطرح کرد که بیماری دیانیطس از سوء مزاج کلیه ها می باشد؟


اولین کس عنوان نمود که بیماری دیانیطس از سوء مزاج سرد یا گرم در کلیه ها میباشد محمد ذکریای رازی بوده. رازی متجاوز از 103 اثر در طب سنتی شیمی ( کیمیا ) تغذیه گیاهان دارویی، مخترع الکل در تقطیر شراب که مادر صنعت می باشد دارد و به نام رازیست در اروپا قرن ها معروف بوده دو اثر بسیار نفیس به نام های الحاوی صغیر و کبیر در طب سنتی دارد که اکنون نسخه ای از این اثر در موزه مادرید اسپانیا موجود است. رازی اولین کسی بوده که عنوان نموده دیابت نوع دو نوع است دیابت جوانان و پیران شناسایی کرده و مطرح کرد که معالجه آنها متفاوت است.

دیابت نوجوانان و جوانان به علت گرمی مزاج آنها تا 16 سالگی مزاج نوجوانان گرمِ تر است از 16 سالگی الی 40 سالگی مزاج گرم و خشک و صفراوی است.

در این دو مرحله دیابتیها آب زیاد می خورند.

از 40 سالگی تا 60 سالگی مزاج انسان ها سودایی است سرد و خشک و از 60 سالگی به بعد مزاج بلغمی می شود و سردِ تر است چون طبیعت بلغم سردِ تر است در این دو مرحله مزاجی دیابتیها آب کم می خورند و به دیابت پیران از نظر رازی معروف است. بر اساس این نظریه رازی، دیابتیها تا قبل از اختراع انسولین و دوران بونژوازی کلان طب شیمیایی در اروپا و در ایران به مدت 10 قرن متداول بوده است و روشهایی جهت پیشگیری درمان و جلوگیری از بازگشت بیماری دیابت وجود داشته و اکنون هم طبق همان روش در زیر زمینهای تنگ و تاریک درمان گران سنتی برقرار است و متقاضیان زیادی هم دارد.

پس از گذشت 11 قرن از عنوان نمودن که دیابت دو نوع است دیابت شناسان طب جدید پس از تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که دیابت جوانان با پیران فرق دارد.

ولی هم چنان درمان هر دو نوع دیابت در کشور ما همان استفاده از قرص قند و انسولین است.

حال استفاده از روشهای درمانی رازی چه منافعی برای بیماران دیابتی دارد؟

روش درمانی رازی برای هر دو نوع دیابت عبارت از پیشگیری معالجه و جلوگیری از برگشت بیماریست تمامی داروهای درمانی در هر سه مرحله درمان طبق اصول و مبانی درمان سنتی و درمانگران ایرانی است و منافعی بجز برای بیمار برای کسی یا کسان دیگر ندارد.

ولی استفاده از روش درمانی استفاده از قرص ضد قند و تزریق زیر جلدی انسولین و درمان بیماری زنجیره ای ناشی از این درمان منافع سرشاری با توجه به انبوه این بیماران برای خیلی کسها دارد.

شخصی که اولین قرص ضد قند را طبق آزمایشات متعدد نوش جان می کند تازه کمند را بر دور کمر خود بسته این کمند مرتب کشیده می شود که منتظر بیماریهای بعدی باشد که امروزه بر همگان آشکار است. علت این موضوع چیست؟

بریدن از تاریخ گذشتگان و وصل شدن به فرهنگ بیگانگان.

8- چه دلایلی دانشمندان طب سنتی ارائه می دهند که بیماری دیابت نتیجه مزاج گرم یا سرد کلیتین می باشد.


1-8 در طب جدید ثابت شده وقتیکه ذخیره ویتامین c غده فوق کلیوی کم شود این غده شروع میکند به قند سازی قند خون بالا می رود. غده فوق کلیوی دو غده هستند به شکل کلاه ناپلئون بالای کلیه ها در طب سنتی غده های فوق الذکر و کلیه ها با هم در نظر داشتند و مزاج هر دو گرمِ تر است.

مزاج کلیه ها و غده ها و مزاج دیابتیهای زیر 40 سال گرم است اگر چنانچه کسانی در این سنین قرار دارند و مزاج آنها گرمِ تر یا گرمِ خشک می باشد در حالت عادی و سلامتی در حال اعتدال مزاج است چنانچه در این شرایط از اغذیه و اشربه گرم تر یا خشک نظیر چربیهای حیوانی و مواد پروتئینی و میوه های مقوی و شیرینیجات استفاده کنند، تحرک کمی داشته باشند و در مکانهای گرم زندگی کنند به سوء مزاج گرم مبتلا می گردند.

امروزه ثابت شده که این گونه مواد غذایی نیروزا و طبیعت آنها گرم تر یا خشک هستند و دارای ویتامین E و A میباشند. بر اثر چنین رژیم غذایی ذخیره ویتامین C در غدد فوق کلیوی کاهش پیدا می کردند و بیماری دیانیطس در بدن بیمار ایجاد می شود.

قدما طب سنتی اصلاً نمی دانستند ویتامین C چیست درمان پیشگیری یا درمان بر حسب مزاج در بدن این نوع بیماران در گیاهان دارویی و مواد غذایی بهره می بردند که خاصیت سرد و خشک یا تر و قابض هستند مثل گلنار فارسی صمغ عربی زرشک سیاه آبگیری که مزه آنها ترش هستند امروزه ثابت شده که این گونه گیاهان دارویی سرشار از ویتامین C است در نتیجه ذخیره ویتامین C غدد فوق کلیوی جبران شده و مزاج کلیتین و غدد فوق کلیه به حد اعتدال بر میگشت و بیماری خوب می شد.

2-8 درج این مطلب چندان ارتباطی به بند 8 ندارد ولی از نظر اینکه کسانیکه بیماری دیابت دارند و با افرادیکه آمادگی ابتلا به این بیماری را دارند دانستن آن برای آنها مفید است.

در طب جدید جهت درمان و جلوگیری از درد داروهای کورتنی از جمله استخوانی داخلی پوستی کاربرد دارد. این داروها ضمن بالا بردن قند خون عوارضی دارد از طرفی مصرف آنها اجتناب نا پذیر است لذا در طب سنتی صمغها و گیاهانی وجود دارد که بر حسب مزاج به جای داروهای کورتنی مورد استفاده قرار بگیرد و عوارض هم ندارد.

ضمناً در زمانهای قدیم روشهایی نظیر مالش درمانی مشت و مال وجود داشته که ضمن بر طرف کردن درد بجای داروهای کورتنی مورد استفاده قرار می گرفت.

این مشت و مال چیان و مالش دهندگان بدون اینکه بدانند چه می کنند نقاطی را در بدن روی آنها کار می کردند که امروزه ثابت شده تحریک این نقاط کورتن طبیعی در بدن تولید می کند.

3-8 گلوکز

گلوکز از تجزیه مواد قندی و نشاسته ای وارد خون می شود. گلوکز دارای مزاج گرم و تر مثل مزاج خون است و بهترین سوخت بدن انسان است مصرف گلوکز شادی آور و ضد خلط سوداست خلط سودا غم و اندوه در بدن ایجاد می کند. گلوکز در بدن با حرارت بطئی می شود و حرارت غریزی تولید می کند. تا زمانیکه این چراغ روشن است انسان زنده و حیات دارد وقتیکه این چراغ خاموش شود روح از کالبد بی جان جسم جدا می شود و در فضا قرار می گیرد و انسان بدرود حیات می گوید.

گلوکز غذای سلولهای مغز است.

ذخیره گلیکوژن در بدن محدود است فقط برای چند ساعت بدن انسان نرسیدن گلوکز را می تواند جبران کند اگر مواد قندی و نشاسته ای مصرف نشود بدن انسان از مواد چربی و مواد سفیده ای توسط غدد فوق کلیوی با کمک کبد گلوکز می سازد و به این عمل فیزیولوژی سنتز گلوکز می گویند که احتیاج به خوردن آب است.

4-8 یکی از عوارض دیابت بخصوص دیابت بالای چهل سال دیابت پیران ضعیف شدن قوه باه است. طبق تحقیقات طب جدید رابطه قوای تناسلی با غدد فوق کلیوی و هورمون کورتیکو استروئید است اطباء سنتی جهت برطرف کردن این نقیصه که از نظر طب سنتی بسیار با اهمیت است و تاثیر بسیار بدی روی بیماران از نظر روحی و روانی می گذارد داروهای قوه باه و باد انگیز در ماهیچه های قضیب اضافه می کردند. از طرفی داروهای قوه باه تقویت کننده مراکز مغزی است که بعدا خواهیم گفت که مراکز مغزی در درمان دیابت نقش بسزایی دارد لذا درمان به این طریق از نظر روحی و روانی تاثیر خود را می گذارد و هم از نظر بالا بردن قوای مغزی و هم از نظر قوه باه.

5-8 در طب سنتی علت هر بیماری را مشروط به معرفت ما بر منشا و علل آن است. اگر منشا و علل آن آشکار باشد نحوه درمان مشخص است در مجموع میبایست از علل چهار گانه مادی فاعلی صوری تمامی یا عامی کمک گرفت که نتیجه حاصل شود. در بیماری دیابت شرح علل چهار گانه بدین شرح می باشد :

الف : علل مادی در این بیماری کم شدن ذخیره ویتامین C در غدد فوق کلیوی است.

ب : علت فاعلی ترشحات گوناگون غدد مترشحه داخلی هیپوفیز صفراوی تیروئید پاراتیروئید تیموس جنسی کلیوی لوزالمعده و کبد است که اختلالی در ترشح این غدد بوجود می آید هم چنین نقصانی در قوه دافعه بدن که نتیجه یبوست است با مشارکت غدد لنفاوی بوجود می آید که قبلا موجب سخت شدن غشاء سلول هاست که ممکن است بر اثر زیاد خوردن چربیهای سنگین اشباع شده و نخوردن چربیهای اشباع نشده باشد.

پ : علت صوری آن سوء مزاج گرم یا سرد کلیه هاست.

6-8 طبق اعتقاد قدمای طب سنتی سوء تغذیه و عادت در غذاهای چرب سنگین خانواده ها که بیشتر به این بیماری مبتلا می گردند خانواده هایی هستند که زیاد می خورند و قوت غالب آنها گوشت و مواد پروتئینی و روغنهای حیوانی است بیماری دیابت بیشتر است.

7-8 موضوعی که اینک می آید در ماهنامه پزشکی وزارت بهداشت به چاپ رسیده :

در آمریکا شخصی به بیماری سرطان لوزالمعده مبتلا می شود پزشکان مجبور شدند لوزالمعده این شخص را بردارند و فکر می کردند این بیمار جهت ادامه حیات روزانه مقدار زیادی انسولین باید مصرف کند تا زنده بماند تا قند خون کنترل شود.

با کمال تعجب دریافتند این شخص روزانه 20 واحد سپس 10 واحد و پس از مدتی اصلا نیازی به استفاده از انسولین ندارد.

پس در بررسیها متوجه شدند که بیماری دیابت نتیجه اختلال درتحریک مراکز مغزی ایجاد میشود.

شایان ذکر است ابن سینا در درمان دیانیطس از گیاهان دارویی و صمغهای گیاهی نام میبرد که برای تقویت مغز نیز به کار می رود و در ایجاد روح و روان سالم تاثیر می گذارد پس روح و روان در تنظیم قند خون موثر هستند.

بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند و مرتبا قند خونشان را کنترل می کنند خودشان می گویند بر اثر استرس و عصبانی شدن خود بخود قند خون بالا میرود بدون اینکه مواد قندی و نشاسته ای مصرف کرده باشند.

9- چه فاکتورهایی دانشمندان طب سنتی در پیشگیری درمان و جلوگیری از برگشت بیماری دیابت در نظر می گرفتند؟

1-9 اولین فاکتور روح و روان بیمار بود.

در طب سنتی اولین فاکتور در سنجش سلامتی یا بیماری و درمان رابطه روح بیمار با جسم اوست. در حالیکه در طب جدید بنا به اعتقاد بنیانگذاران این طب هیچ رابطه ای در درمان بین جسم و روح وجود ندارد حال بررسی می کنیم از نظر ابن سینا روح چیست؟

روح نیروی ناشی از ماده است روح مانند یک جسم مادی از بخش لطیف اخلاط منشا میگیرد. بوسیله عروق خونی حمل توسط هوا تصفیه سرد می شود روح به عنوان یک انرژی به صورت حرارت غریزی ظاهر می شود.

پس روح از بخش لطیف اخلاط اربعه خون صفرا بلغم سودا بوجود می آید. اخلاط اربعه از مواد غذایی بوجود می آید در نتیجه روح سالم پاکیزه دور میزند روی سته ضروریه هوا آب غذا پوشاک مسکن غرائز جنسی اگر هر چه طبیعی تر باشد انسان سالمتر و ابتلا به بیماریها کمتر و هرچه غیر طبیعی تر باشد بیماریها بیشتر.

2-9 فاکتور دوم یبوست است.

یبوست در طب سنتی احتباس می گویند بمعنی تخلیه موادی زائدکه باید به صورت طبیعی تخلیه شود لیکن از تخلیه سر باز می زند یبوست تنها کار کردن معده نیست انسان در طول زندگی نیاز به خوردن غذا در صورت ابتلا به بیماری نیاز به دارو دارد بخش کوچکی از این مواد عصاره گیری می شود و جذب بدن می شود درصد بالایی به صورت مواد زائد میبایستی بصورت طبیعی در بدن تخلیه شود.

تخلیه این مواد زائد وظیفه قوه دافعه هر اندام و اجزاء آنهاست اگر این قوه بتواند وظیفه اش را به نحو احسن انجام ندهد مواد زائد رسوب می کند مواد طبیعی رسوباتش آسانتر قابل دفع است.

بدلیل اینکه مواد طبیعی هم جنس بدن انسان است مواد غیر طبیعی هم جنس بدن نیست که داروی شیمیایی از این نوع هستند و رسوبات آنها سخت تر بوسیله قوه دافعه دفع می شود و اینکه می گویند داروی شیمیایی عوارض دارد یکی از علل آن همین رسوبات است.

وقتیکه این رسوبات در هر اندامی و اجزاء آنها باقی ماند موجب کم کاری و سستی آن اندامها و اجزاء آنها می گردد. 9 علت درباره یبوست در کتب طب سنتی ذکر شه که تعدادی ارثی است و تعدادی عارضی. یک راه در مجموع برای دفع این رسوبات در بدن از ایام بسیار دور مرسوم بوده که نتیجه خوبی داده که عبارت بود اول نرم کردن این رسوبات خوردن جوشانده هایی بر حسب مزاج و مدت خوردن آنها نیز متفاوت بود. دوم خوردن مسهلاتی بر حسب مزاج که این رسوبات از بدن دفع شود در مجموع پاکسازی بدن از فضولات و مواد زائد در بسیاری از بیماریها با همین پاکسازی اندامها و اجزاء آنها بحالت طبیعی در می آمدند و بیماریها مرتفع می شدند.

پس از پاکسازی نوبت خوردن داروی مورد نظر می رسید. یکی از عللی که در بسیاری از موارد چه داروی شیمیایی و گیاهی روی بیماران نتیجه بخش نیست وجود همین رسوبات در بدن است که دارو با رسوبات ترکیب می شود در نتیجه این ترکیب دارو هم ضایع می شود.

چه بسا وقتیکه عمل رسوب زدایی در بیماران دیابتی به نحو شایسته انجام گیرد و رسوبات موجود در اثر خوردن قرص های ضد قند در سلول های بتا لوزالمعده پاکسازی شود مجددا این سلولها به حالت طبیعی باز گردند و ترشح هورمون انسولین از سر گرفته شود این عمل پاکسازی که ضرری ندارد. از آثار خوب این پاکسازی در بدن هر بیماری یک احساس سبکی و شادی روح در بیمار ایجاد می شود و امید به زندگی و درمان بالا می رود.

3-9 فاکتور سوم توجه به غدد درون ریز است.

با توجه به نظریات دانشمندان اروپا در اوایل قرن بیستم که کلیه بیماریها نتیجه اختلال در ترشحات غدد درون ریز و سلسله اعصاب نباتی می باشد.

دانشمندان طب سنتی در قرن ها پیش پیوسته در درمان هر بیماری از جمله دیانیطس را به تنظیم کردن ترشحات این غدد اهمیت زیادی قائل بودند.

ترشحات این غدد که نام آنها قبلا ذکر شد مثل حلقه های زنجیر به هم پیوسته اند. هر گونه نقصی در ترشح هر کدام از این غدد روی بقیه همچنین در اختلال مزاج کل بدن اثر گذار می باشد.

وقتیکه ترشح یک غده کم یا زیاد می شود از حالت طبیعی خارج می شود و جهت درمان از خارج از بدن بوسیله یک ماده غیر طبیعی بجای ترشح طبیعی مواد غیر طبیعی که با بدن انسان غیر هم جنس می باشد وارد حلقه زنجیر ترشحات شویم در طول این مدت تعادل این غدد بهم می خورد و روی ترشحات سایر غدد اثر می گذارد.

و این موضوع یکی دیگر از علل عوارضات داروهای شیمیایی را به اثبات می رساند.

4-9 توجه به مراکز مغزی چهارمین فاکتور درمان در بیماری دیانیطس است.

قبلا آمد که نقش سلسله اعصاب نباتی و گزارش ماهنامه وزارت بهداشت و نظر ابن سینا درباره کاربرد صمغ هائیکه به تناسب مزاج بیمار در درمان دیانیطس بکار می رود.

بخصوص در دیانیطس هائیکه در سنین بالا دیابت پیران از 40 سال به بالا چون مدتها داروئیکه این اشخاص مصرف می کردند مزاج آنها سرد و خشک یا تر بوده و مزاج کل بدن این گونه بیماران کلا در این سنین سرد است نتیجه همین سردیها یخ گرایی بدن بیمار می شود که عوارضی نظیر ضعف هضم روده خسته شدن یبوست گاز و نفخ و تنبلی کم حوصلگی ضعف قوه باه غلظت خون و عوارض دیگر پیوسته مد نظر درمانگران طب قدیم بوده که برای آنها هم راه چاره ای داشته اند.

5-9 فاکتور پنجم بالا بردن توان جسمی بیماران دیانیطس یکی دیگر از فاکتورهای درمان بوده.

در مجموع با این 5 فاکتور به درمان پیشگیری و جلوگیری از برگشت بیماری دیابت میرسند. علت اصلی بیماری که سوء مزاج سرد یا گرم کلیه بود برطرف می کردند.

در حقیقت این نوع روش درمانی مبارزه با علت است نه با معلول.

10- فاکتورهایی که طب شیمیایی در درمان جانشینی دیابت انجام می دهد کدام می باشد.؟
1-10 بطوریکه در کتب مرجع در طب شیمیایی درباره بیماری دیابت آمده این بیماری درمان ندارد. فقط درمان جانشینی دارد و برگشت به عقب هم ندارد.

در مورد پیشگیری هم تدابیری دارد که بیشتر جنبه تغذیه ای دارد که مواد قندی و نشاسته ای مصرف نشود ورزش کردن کم غذا خوردن ضمناً کسانیکه ژن بیماری دیابت در خانواده آنها ارثی است ابتلا به بیماری دیابت اجتناب نا پذیر است.

علت بیماری را در سلولهای بتا لوزالمعده می دانند که به تدریج از ترشح هورمون انسولین سر باز می زنند.

درمان از این طریق مبارزه با معلول است به علت بوجود آمدن دیابت توجهی ندارد.

2-10 علت اینکه بیماران دیابتی در هر مرحله درمان جانشینی به مرحله بعدی که پیشرفت بیماری است میرسند چیست؟

چون روش درمان مبارزه با معلول است و به ریشه بیماری و علت آن توجهی نمی شود بتدریج علت رشد پیدا می کند مبارزه با معلول بتدریج اثر خودش را از دست می دهد و مراحل بعدی آشکار تر می شود. سرانجام بیمار به مرحله نهایی می رسد.

شایان ذکر است از ابتدای قرن نوزدهم تا کنون اگر همین روش درمانی با انسولین نبود و این خدمات ارزنده دانشمندان طب جدید و فداکاری پزشکان هم نبود بعلت جدا شدن هم وطنان از فرهنگ نیاکان و اجدادیشان این بیماری تلفات زیادی می گرفت که واقعا فاجعه بود.

12- روش درمان دیانیتی طبق طب سنتی چگونه بوده است؟

1-12 روش درمانی در سه مرحله انجام می گرفته:


الف) پیش گیری

ب) درمان

ت) جلوگیری از برگشت بیماری

روش پیشگیری از بیماری ها اولین درس ابن سینا در تعریف طب سنتی پایداری سلامت بدن انسان است همگان بخصوص خواص علم پزشکی این درس اول پذیرفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است اصولا همه بیماری ها از جمله دیابت هیچ وقت ناگهانی و بدون علائم اولیه ظاهر نمی گردند

در مرحله علائم اولیه اگر بیماران اطلاعاتی داشته باشند و یا به موقع به مطلعین مراجعه کنند در همین مرحله می توانند جلوی بسیاری از فجایع آینده را بگیرند.

اصولا خیلی به ندرت اتفاق می افتد که دیابت در سنین بالا سراغ افراد بیاید معمولا این بیماری از نوجوانی اخیرا که در کودکی و جوانی یعنی زیر چهل سال گریبان گیر افراد میشود ولی دارای علائم اولیه است ای علائم عبارتند از:

1) عطش زیاد

2) گرم شدن بدن بخصوص اندرون آدمی بخصوص در شکم در ناحیه لوزالمعده، عقب معده، خود معده

3) عرق کردن که انسان را وادار به آب خورن میکند

علت در این مرحله علائم اولیه دو موضوع است:

الف) یا ژنتیکی است که ژن دیابت در بدن دارد فعال می شود.

ب) یا بر اثر عدم رعایت سته ضروریه طبیعی که عبارت از در هوای گرم زندگی کردن و فعالیت داشتن، استفاده از غذاهای پر چرب، روغن های حیوانی اشباع نشده، گوشت زیاد پرچرب، غذا خورن زیاد، ورزش نکردن، استفاده از پوشاک گرم، استفاده از مواد قندی مصنوعی مثل شیرینیجات

مورد دوم که معلوم است به دست خود شخص است که اراده داشته باشد و اینگونه کارها را نکند
مورد اول موضوع ژن است این کلمه ژن به تازگی از خارج وارد فرهنگ ما شده است به جای کلمه ژن در طب سنتی وراثت می گفتند منظور تخم یا ریشه یا رگه هایی بوده که به نیروی حیات معروف بوده.

نحوه بوجود آمدن این نیروی حیات به عقیده قدمای طب قدیم این چنین است که وقتیکه اسپرم مرد با تخمک زن با هم می آمیزند نطفه آدمی بوجود در این ترکیب اول جرقه حیات زده می شود خصوصیات وراثتی زوجینی به این نطفه منتقل می شود و نیروی حیات یعنی گفته جدیدیها ژن بوجود می آید روی نیروی حیات قرن ها از طریق طب قدیم تحقیقاتی در جهت چگونگی بحالت خفته نگهداشتگی رگه یا ریشه یا تخمها بد کار شده و در جهت فعال کردن این رگه یا ریشه یا تخم ها خوب بر روش هائی وجود داشته این نیروی حیات در تمام اندامها و اجزای آنها و در کوچکترین ذرات بدن وجود دارد در مجموع همان کروموزومهاست در داخل سلول های بدن.

اعتقاد قدمای طب سنتی در خفته نگه داشتن ریشه یا رگه یا تخم ها بر این بوده که اگر این ها را در مزاج اولیه و یا به قول طب جدید در سطح سلولی بحالت خفته یا همان پایداری نگه دارند چندان ضرری ندارد ولی اگر در مزاج اول به مزاج دوم برسد مهار کردن آنها بسیار مشکل و در مواردی غیر ممکن است در مورد ناقص الخلقه هم کاری نمی توانستند بکنند.

حال اگر این رگه یا ریشه یا تخم ها از پدر یا مادر یا یکی از نسلهای قدیمی کسی بفردی یا اولادی منتقل با آنها منتقل شده باشد اگر خوب باشد مشکلی نیست و اگر ریشه یا رگه یا تخم ها بد هم باشد در جهت فعال شدن احتیاج به بستر مناسب دارد که در بدن آن شخص آماده باشد.

بعقیده قدما طب سنتی خود آن شخص بستر را جهت فعال شدن آن تخم های بد آماده می کنند.

آن بستر چیست؟ عدم رعایت سته ضرورت طبیعی که توسط همان شخص ایجاد می شود و روشی که قدمای طب سنتی جهت مهار کردن و خفته نگه داشتن تخم های بد بکار می بردند باز از طریق رعایت سته ضروریه طبیعی بوده که در اثر این رعایت فردی روح خوب پاداش می یابد و میشود مایه اولیه نیروی حیات و جهت می دهد به این نیرو.

امروزه از همین گفته ابن سینا در بسیاری از کشورهای پیشرفته کسانی که مرتکب جرائم سنگین جنائی می شوند زیر 40 سال با استفاده از سته ضروریه طبیعی دوباره به جامعه برمی گردانند و این افراد تا آخر عمرشان هرگز مجددا دست به ارتکاب جرائم نمی زنند و در خدمت جامعه قرار می گیرند برعکس کشورهایی که


مطالب مشابه :


رژیم 15 روزه

رژیم 15 روزه . آقا ما یه رژیم کانادایی رو شروع کردم از امروزهمونی که




كاربرد گياهان دارويي در بهداشت و پرورش آبزيان

متن تایپ شده رژیم 15 روزه کانادایی. باكتريائي‌ به‌ عوارض‌ كبدي‌ و كليوي (15) نام




چه عواملی در مرغان تخمگذار بر تولید تخم مرغ موثر واقع می شوند؟

متن تایپ شده رژیم 15 روزه کانادایی. طبیعی استفاده گردد از عوارض دیگر استفاده ازاین




قتصاد پرورش كبوتر (گوشتي)

متن تایپ شده رژیم 15 روزه کانادایی. 4- تقويت سيستم گردش خون و پيشگيري از ابتلا به عوارض




زیباترین چشمه بدون آب جهان در ایران ! + عکس

متن تایپ شده رژیم 15 روزه کانادایی. و دیگری گل فشان های گرم که از عوارض بعدی آتش




تاريخچه كاندوم+عکس

متن تایپ شده رژیم 15 روزه کانادایی. 3- فاقد عوارض جانبي همچون ديگر روشهاي جلوگيري از




اکسیر جوانی (کامبوچا)

عوارض چای کامبوچا چیست رژیم لاغری کانادایی (15 روزه) نوشیدنی های مناسب فصل پاییز .




نکاتی درمورد انتخاب وخرید سگ

متن تایپ شده رژیم 15 روزه کانادایی. تزریق دوم درسن 15 واکسن این عوارض را




قرص افزایش حجم چرب در بدن سازی

پژوهشگران کانادایی اعلام کردند نوشیدن دو لیوان شیر پس از ورزش، به سوزاندن بیشتر چربی و




دیابت

درمان تنها برای درمانگران ایجاد درآمد می کند اما هزینه و عوارض کانادایی به رژیم غذایی




برچسب :