خوردنی و آشامیدنی
خوردنی و آشامیدنی
س: آیا خوردن ماهی های کوچک به صورت زنده حلال است؟
ج) خوردن نوع حلالِ آن اشکال ندارد.
س: آیا خوردن میگو حلال است و اگر حلال است شرط تذکیه آن مردن در خشکی است؟
ج) خوردن میگو حلال است و تذکیه آن مانند تذکیه ماهی می باشد.
س: آیا خوردن خاویار و تخم ماهی های فلس دار و بی فلس جایز است و اگر حلال است چنانچه ماهی
در آب مرده باشد چه حکمی دارد؟
ج) خوردن خاویار و تخم ماهی فلس دار که تذکیه شده، مانع ندارد و نسبت به ماهی بی فلس و ماهی که
در آب مرده، حرام است.
س: آیا خوردن محتویات صدف دریایی حلال است؟
ج) حلال نیست.
س: وقتی شکم ماهی بزرگی را که صید کرده بودیم شکافتیم، چندین ماهی کوچک از نوع دیگر به
شکل بی جان دیده شد که بعضی بلیعده شده و سالم بودند و بعضی تکه تکه شده بودند آیا خوردن آ ن ها
حلال است؟
ج) از خوردن ماهی های داخل بدنش که مرده خارج می شوند و نمی دانید موقع صید در شکم ماهی زنده
بوده و در خارج آب مرده اند، اجتناب کنید.
س: خوردن گوشت ماهی اوزون برون یا خاویار چه حکمی دارد؟ ( وقتی زنده از آب م ی گیریم فلس
ندارد اما کارشناسان می گویند که فلس داشته به عللی فلس ها جدا شده است.) ملاک فلس دار بودن هنگام
صید آن است یا در خلقتش فلس داشته باشد کفایت می کند و چنانچه جواب مثبت است تشخیص آن به
عهده کیست اگر با گفته کارشناس به اطمینان برسیم کفایت م یکند؟
ج) اگر فلس دار باشد حلال است، هر چند پس از صید فلس خود را از دست بدهد. و تشخیص فلس دار
بودن با خود مکلّف است. و اطمینان از گفته کارشناس نیز کفایت می کند.
س: در روش های جدید برای ذبح مرغ ابتدا بوسیله برق یک شوک به مرغ می دهند تا مرغ بیحال شود
و برای ذبح تقلا نکند بعضی از مرغ ها بوسیله این شوک می میرند آیا با علم به این موضوع خوردن مرغ شرعاً
اشکال دارد یا خیر؟
ج) اگر بقیه شرایط ذبح شرعی رعایت می شود، تا یقین پیدا نکرده اید که حیوان در اثر شوک مرده
است، استفاده از آن مانعی ندارد.
س: خوردن خرچنگ و قورباغه و گوشت نهنگ حلال است؟
ج) حلال نیست. از حیوانات دریایی فقط ماهی فلس دار و میگو و بعضی از پرندگان حلالند.
س: آیا مدفوع و امعاء و احشاء داخل شکم و سر و چشم ماهی حلال است؟
ج) از ماهی آنچه که حرام است خون و کثافات آن است و بقیه اعضای آن حلال است.
س: خروسی که گوشت پخته می خورد گوشتش حلال است؟ آیا مدفوع آن نجس است؟
ج) گوشت آن حلال و مدفوع آن نیز پاک است.
س: نوعی ماهی که به نظر متخصّصین فلس دارد ولی فلسهای آن میکروسکوپی است و با چشم غیر
مسلح دیده نم ی شود چه حکمی دارد؟ و آیا برای حلیّت ماهی کافی است یا نه؟
ج) در فرض سؤال حکم به حلیّت م یشود.
س: آیا گوشت و سایر قسمتهای کوسه ( بدون فلس) حلال است؟ فروش آن به غیر مسلم ا نان چه
حکمی دارد؟ سایر غذاهای دریایی حرام چطور؟
ج) حلال نیست و فروش آن برای خوردن، حتی به کسانی که آن را حلال می دانند، جایز نیست.
س: چنانچه دریچه تخلیه آب حوضچه های پرورش ماهی را به نیّت صید ماهی باز کرده تا آب کاملاً
تخلیه شده و ماه ی ها جان دهند صید محسوب می شود و ماه ی ها حلال است؟
ج) اگر در همان حال ماه ی ها جان داده اند، صید محسوب نشده و تذکیه نم یشوند.
س: در بعضی از مراکزی که ماهی را به صورت زنده می فروشند، بعد از گرفتن ماهی از آب، ضرب ه ای
به سر ماهی زده و فوراً شکم آن را پاره کرده و امعاء و احشاء آن را خارج می کنند در حالی که هنوز ماهی
زنده و کمی حرکت دارد آیا خوردن چنین ماهی ای حلال است؟
ج) اشکال ندارد.
س: برای صید ماهی از حوضچه های پرورش ماهی، از اتصال برق به آب استفاده می کنند:
الف: خوردن این ماهی ها چه حکمی دارد؟
ب: چنانچه بعضی از این ماهی ها به وسیله برق داخل آب بمیرند و مخلوط با ماهی های نیم ه جان به
واسطه شک برق از آب گرفته شوند وظیفه چیست؟
ج) اگر با اتصال برق، ماهی در آب بمیرد، حرام است ولی اگر آنها را زنده بگیرند و در خارج آب
بمیرند، حلال است؛ و اگر ماهیِ مرده و حرام با ماهی های حلال مخلوط شود و مجموعاً مقدار محدود و کمی
باشند، از همه آنها باید اجتناب شود.
س: در کشوری که اخیراً بازدید انجام شد وسایل و ماشین به صورتی تعبیه شده که امکان روبه قبله
را « بسم الله » نمودن حیوان نم یباشد. با ذابح هم که صحبت کردم، گفت می دانم روبه قبله نیست ولی من
می گویم. با توجه به اینکه فراورده های این کشور به کشورهای اروپا نیز به نام گوشت حلال صادر می شود
خواهشمند است حکم ذبیحه ای را که رو به قبله نیست بفرمایید با علم به اینکه ذابح هم می داند روبه قبله
نیست.
ج) اگر یقین حاصل شود که ذبیحه را با ترک استقبال قبله عالماً عامداً ذبح نموده آن ذبیحه حلال
نیست لیکن از کجا چنین علمِ شخصی نسبت به موارد خاصه برای مکلف حاصل می شود؟ و در هر صورت
با فرض عدم اطلاع از چگونگی ترک استقبال قبله، ذبیحه محکوم به حلیت است.
س: آیا ذبیحه اهل سنت برای شیعه مذکی می باشد یا نه؟ بعضی از فقهای اهل سنت اتجاه به قبله را
شرط نمی دانند، در این صورت ذبح آنها چه حکمی دارد؟
ج) ذبیحه مسلمان محکوم به حلیت است و اخلال به استقبال ذبیحه از روی جهل مضرّ به حلیت نیست.
س) آیا مرغ می تواند توسط ماشین ذبح شود و آیا گوشتش حلال می شود؟ حیوانات دیگر چطور؟
و آهن بودن آلت « بسم الله » ج) در ذبح مرغ و هر حیوان دیگر علاوه بر وجوب رو به قبله بودن و ذکر
ذبح و مسلمان بودن ذابح باید عمل ذبح به نحوی باشد که مستند به ذابح گردد مثل آنکه چند مرغ را
بخواباند و تیغه ماشین را بکشد تا گردن آنها را ببرد.
س: در بعضی محافل شنیدم که گوشت حیوان حلال گوشت را که ذبح شرعی نشده می توان با یک
خورد، لطفاً توضیح دهید؟ « بسم الله »
ج) خوردن گوشت حیوانی که ذبح شرعی نشده است، حرام است و ذکر بسم الله موجب حلیت آن
نمی شود.
س: شرایط تذکیه ماهی حلال گوشت چیست؟
ج) شرطش این است که زنده از آب بگیرند و در خارج آب جان دهد.
س: آیا در کشور غیر مسلمان خوردن ماهی که توسط غیر مسلمان صید گردیده حلال است؟
ج) اگر بدانید فلس دارد و زنده از آب گرفته و پس از گرفتن در خارج آب جان داده است، حلال
است.
س: شنیده ام که خوردن گوشت ذبح شده توسط یهودی جایز است آیا درست است؟
ج) ذبح غیر مسلمان حلال نیست، هر چند سایر شرایط تذکیه شرعیه را مراعات کرده باشند.
س: آیا با خالی کردن حوضچه های پرورش ماهی و پس از جان دادن ماهی ها می توان گفت ماه ی ها
صید شده اند و حلالند؟
ج) اگر ماهی ها در همان حال جان داده باشند، صید محسوب نشده و تذکیه نمی شود.
س: این که گفته می شود ماهی جهت حلال شدن باید بیرون از آب جان دهد آیا شامل موارد ذیل
می شود؟
الف: آن را صید کرده و داخل پلاستیک انداخته سپس جان بدهد.
ب: آن را صید نموده و زنده به سیخ کشیده و روی آتش قرار دهیم.
ج: آن را با ضربه ای بی حس کرده و شکم آن را پاره کرده و مشخص نشود که از ب یآبی جان داده یا
پاره کردن شکم.
د: سر آن قبل از جان دادن بریده شود.
ه : ماهی های کنار ساحل که بعد از وقوع جزر دریا به صورت مرده و زنده افتاده اند.
ج) در مورد اول اگر داخل پلاستیک آب نباشد، در فرض سؤال حلال است و ماهی هایی که بیرون آب
افتاده و قبل از آنکه کسی آنها را زنده بگیرد مرده اند، حرام هستند. اما بقیه اقسامی که در سؤال آمده،
اشکال ندارد.
س: قبل از ذبح گوسفند یادم بود که بسم الله بگویم ولی موقع ذبح یادم رفته بگویم اگر قبل از جان
دادن بسم الله یادم بیاید بگویم چه حکمی دارد؟
ج) در فرض سؤال اشکال ندارد.
س: در هنگام سر بریدن حیوان اگر قبل از مفارقت روح از جسم سر حیوان بصورت کامل جدا شود،
حکم گوشت ذبح شده و فعل صورت گرفته چیست؟
ج) این کار حرام است ولی گوشت آن حرام نمی شود و حلال است.
س : الف: در صورتی که حیوان در حال مرگ باشد، آیا با بریدن جوزک م یتوان حیوان را حلال کرد؟
ب: آیا این بریدن نیز باید رو به قبله باشد؟
حیوان حلال می شود سر حیوان چه حکمی دارد؟ « ٢ » ج: در صورتی که در فرض
الف) اگر زنده باشد و فرصت بریدن اوداج اربعه ( رگهای چهارگانه گردن حیوان) باشد، حلال م یشود.
ب) همه شرایط را باید داشته باشد.
ج) اگر موقع قطع اوداج اربعه سر متصل به بدن بوده است، سر نیز حلال است.
س: چنانچه دریچه تخلیه آب حوضچه های پرورش ماهی را به نیّت صید ماهی باز کرده تا آب کاملاً
تخلیه شده و ماهی ها جان دهند آیا این صید محسوب می شود و ماهی ها حلال است؟
ج) اگر در همان حال ماهی ها جان داده اند، صید محسوب نشده و تذکیه نمی شوند.
س: آیا ماهی برای اینکه حلال باشد حتماً باید روی خاک جان بدهد؟ مثلاً اگر ماهی را زنده بخریم و
داخل پلاستیک بیاندازیم تا جان دهد اشکالی دارد؟
ج) اشکال ندارد.
س: دستور شریعت نسبت به نوشیدن آب در حال ایستاده چیست؟
ج) ایستاده نوشیدن آب در شب مکروه است.
س: سیگار کشیدن چه حکمی دارد؟
ج) حکم، تابع میزان ضرر آن است اگر دارای ضرر قابل ملاحظه ای باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران
گردد، جایز نیست.
س: عموی من بیماری سختی به همراه درد کشنده و غیر قابل تحمل دارد که مربوط به مسائل مغزی و
حملات قلبی است. بیماری او در حد مرگ و کشنده است. دکتر وی توصیه کرده برای آرامش روزی دوبار
با چای بخورد. که باعث تخفیف درد می شود. وی می خواهد بداند آیا در این شرایط جایز است و « ویسکی »
اگر نه آیا در شرایطی که درد کشنده او را کاهش می دهد باز هم جایز نیست.
ج) استفاده از هرگونه خوردنی یا نوشیدنیِ حرام، شرعاً جایز نیست مگر در موارد ضرورت علاج آن هم
فقط به مقدار ضرورت، ولکن در روایات آمده است که: خداوند منان شفا را در خمر قرار نداده است.
س: آشامیدن نوشیدنی هایی که به نام ماء الشعیر وجود دارد، چه حکمی دارد؟
ج) ماء الشعیر طبّی پاک است و خوردن آن اشکال ندارد، و با آب جو ( فقاع) که حرام است فرق دارد.
« رن ت » س: من در آمریکا زندگی می کنم و بسیاری از پنیرهایی که در اینجا وجود دارد، دارای ترکیب
( نوعی مایه پنیر) می باشد و من می خواستم بدانم که آیا خوردن این پنیرها حرام است یا خیر، زیرا این ماده
از لایه داخل معده حیوانات بدست می آید.
ج) پنیر مایه اگر از حیوان مرده گرفته شود و یا از حیوان نجس العین باشد و یا در خارج با تماس با
نجس متنجس شود، خوردن پنیری که با چنین پنیر مایه ای درست شده، جایز نیست.
س: شرکت های غذایی و محصولات در آمریکا، گاهی از ترکیبات حیوانی و گاه از ترکیب ات گیاهی
استفاده می کنند، لذا نمی توانند بگویند در کدام محصول هنگام تولید از ترکیب گیاهی استفاده شده و کدام
از حیوانی، ما هم صددرصد نمی دانیم کدام حلال و کدام حرام است، آیا به خاطر این ندانستن، خوردن این
محصولات حلال است؟ و آیا باید آن را پاک و طاهر و حلال لحاظ کرد؟
ج) شرکتهای سازنده اغذیه و خوردنی ها اگر احیاناً از اجزای حیوان نجس العین و یا حیوان قابل
تذکیه ای که تذکیه شرعی نشده است، استفاده می کنند و از همان دستگاه ساخت اغذیه برای ساخت اغذیه
با ترکیبات نباتی هم استفاده می کنند، خرید و مصرف اغذیه ساخت چنین شرکتهایی جایز نیست، ولی اگر
اغذیه با ترکیبات نباتی را با دستگاههای دیگری تولید م ی کنند در این صورت استفاده از اغذیه آن
شرکت ها مانع ندارد.
س: خوردن مرغ های بسته بندی شده که از طریقه ذبح شدن آنها آگاهی نداریم چه مسئله ای دارد؟
ج) اگر از بازار مسلمانان تهیه شود، اشکال ندارد.
س: در مورد ماه یهایی که شبهه در حلال و حرام بودن آن وجود دارد وظیفه چیست؟ به خصوص که
در سوق مسلمین به فروش می رسد و زمان برای تحقیق وجود ندارد.
ج) در فرض سؤال اگر بدانید فلس ندارد، جایز نیست والا جایز است. و اگر شبهه از جهت تذکیه ی ا
عدم تذکیه آنها باشد، خرید آنها از سوق مسلمین و استفاده آن اشکال ندارد.
س: خونی که در حال کباب کردن گوشت حیواناتی مثل مرغ و گاو و گوسفند از آنها م ی چکد چه
حکمی دارد؟
ج) محکوم به طهارت است ولی خوردن خون حرام است.
س: آیا خوردن بره ای که در شکم گوسفند است و هنوز به دنیا نیامده و اندازه آ ن ١٠ تا ١٥ سانتی متر
است حرام است؟
ج) اگر بعد از سر بریدن گوسفند، بچه مرده ای از شکمش بیرون آورید، چنانچه خلقت آن بچه کامل
باشد و مو یا پشم در بدنش روییده باشد، پاک و حلال است.
س: بعضی از اجزای حیوان حلال گوشت ذبح شده، شرعاً قابل خوردن نیست و باید از لاشه حیوان جدا
گردد. اگر این اجزاء همراه با اجزاء حلال پخته شود بطوری که جداسازی آن ممکن نبوده و قابل تشخیص
نباشد، آن غذا چه حکمی پیدا می کند؟
ج) در فرض مرقوم، خوردن غذا اشکال ندارد.
س: آیا شیر حیوانات حرام گوشت تابع حرمت حیوان بوده و حرام می باشد؟
ج) تابع حیوان می باشد.
س: قبل از درست شدن سس سویا از لوبیاهای سویا مواد الکلی خارج م ی شود، با این تفصیل، آیا
خوردن سس سویا جایز است؟
ج) اگر مسکر نباشد، اشکال ندارد.
س: در یک کشور غیر مسلمان آیا برای خوردن گوشت اعم از گوشت قرمز و یا سفید در رستوران فرد
مسلمان بایستی از فروشنده درباره حلال بودن و یا ذبح شرعی گوشت سؤال شود؟
ج) اگر رستوران واقع در کشور غیر اسلامی است خوردن غذاهای گوشتی آن رستوران در صورتی که
صاحب آن اعلام به تذکیه شرعی آن نماید اشکال ندارد و تفحص لازم نیست مگر آنکه ظن به کذب او
داشته باشد که در این صورت بدون احراز تذکیه شرعی خوردن آن حرام است.
س: آیا الکلی که در داروها و یا مواد غذایی برای ماندگاری و تازگی آنها استفاده می شود و به تنهایی
قابل شرب نیست نجس و غیر قابل شرب است؟
ج) اگر معلوم نباشد که الکل مخلوط شده از قسم مایع بالاصاله و مست کننده است یا نه، اشکال ندارد؛
و در هر صورت اگر دارو مورد ضرورت برای استعمال باشد اشکال ندارد لکن در صورت مخلوط بودن با
الکل مست کننده بنابر احتیاط واجب باید دست و دهان و موضع اصابت دارو را تطهیر کند.
س: آیا مصرف گیاهان دریایی جایز است؟
ج) اشکال ندارد.
س: ماهی حرام گوشت که در آب مرده نجس است؟
ج) مرده حیوانی که خون جهنده ندارد، ( همانند مار و ماهی) نجس نیست.
س: اگر کشمش را در روغن سرخ کنیم پاک است یا نجس؟ اگر نجس است طریقه صحیح پخت
عدس پلو چیست؟ در مورد خرما چطور؟
ج) در هر دو مورد پاک است.
س: حکم قرص های مخمر آبجو ( برای چاقی ) چیست؟
ج) اگر مسکر نباشد، مانع ندارد.
س: الف: من در ژاپن زندگی می کنم. دختری ٦ ساله دارم که در مدرسه ژاپنی درس م ی خواند . در
مدرسه ژاپن به بچه ها غذا می دهند که گاهی در آن گوشت خوک هست. از آنجا که جدا کردن غذای
فرزندمان از غذای دیگران هم مشکل است و هم از جهات روحی روی بچه تأثیر منفی دارد و همچنین هنوز
به سن تکلیف نرسیده اند سؤالم این است که تکلیف چیست؟ آیا الزاماً باید غذای او را جدا کنیم ولو با
حرج باشد؟ و یا اشکالی ندارد و می تواند با همکلاسی ها تغذیه کند ولو گوشت خوک در غذا باشد؟
ب: ضمناً در بعضی رساله ها دیدم که خوراندن چیز نجس به اطفال اگر زیان نداشته باشد اشکال ندارد.
آیا سؤال اول من هم از این باب است؟
ج) خوراندن گوشت خوک و چیز نجس به بچه حرام می باشد، و در فرضی که شما چنین کاری را
نمی کنید وظیفه ای برای منع ندارید.
س: آیا رب خرما حرام و نجس است یا نه؟
ج) پاک و حلال است مگر آنکه مست کننده باشد.
س: آیا می توان با تربت کربلا ( مهر هایی که از کربلا می آورند) روزه را چه واجب و چه مستحب افطار
کرد؟
ج) اگر احراز شود که تربت سیدالشهدا ( ع) است، خوردن کمی از آن مانع ندارد ( چه در موقع افطار و
چه غیر آن).
مطالب مشابه :
مراحل مختلف ذبح گوسفند
علمی.مذهبی.سرگرمی. - مراحل مختلف ذبح گوسفند - فرارسیدن ماه اندوه اهل بیت تسلیت باد.
بخش دوازدهم .::: کشتارگاه شتر مرغ :::.
مرغ و مرغدار .يك مكان كشتار به ابعادي كه اعمال ذبح ، خونگيري و سرد كردن به روش غوطه ور
آموزش پرورش شترمرغ مولد
آموزش پرورش شترمرغ،طرح توجیهی پرورش شترمرغ،شترمرغ آمریکایی،شتر مرغ اين روش كاملا يك
کشتارگاه مرغ :
کشتارگاه مرغ : كليه شرايط ذبح شرعي توسط پرسه زدم و کوشیدم با راه و روش خودم او
طرح توجیهی احداث کشتارگاه صنعتی طیور
در این طرح محصولات استحصال شده از ذبح مرغ به روش صنعتی می باشد . محصول عمده این واحد ارائه
خوردنی و آشامیدنی
در روش های جدید برای ذبح مرغ ابتدا در ذبح مرغ و هر حیوان ذبح و مسلمان بودن
عوامل موثر بر کیفیت گوشت طیور
گوشت مرغ فقط ph در گوشت طيور به علت تغيير زمان دوره پرواربندي، ضريب مصرف غذائي و روش ذبح
برچسب :
روش ذبح مرغ