استخاره و تفأل؛آری یا خیر؟ فال روزانه - استخاره آری یا خیر حافظ

استخاره آری یا خیر حافظ

استخاره آری یا خیر حافظ

 

درباره‌ی استخاره سه دیدگاه وجود دارد‎

1- دیدگاه افراطی: که این دیدگاه از آنِ‎ ‎کسانی است که عقل را محدود دانسته و ‏مشورت را نیز رایزنی با عقل‌های محدود تلقی‎ ‎می‌کنند. از نظر این گروه در همان ابتدای ‏کار باید به سراغ تسبیح یا قرآن رفت و از‎ ‎خداوند راه صحیح و خیر را طلب نمود‏‎

 

2- دیدگاه تفریطی: این دیدگاه به کلی منکر‎ ‎ استخاره و تفأل است.‏‎

 

3-‏‎ ‎دیدگاه معتدل: که صاحبان آن معتقدند با توجه به جایگاه‎ ‎عقل و مشورت، استخاره و ‏تفأل عین خردورزی است. بسیاری از روایات وجود دارد که در‎ ‎آن‌ها استخاره و تفأل مورد ‏تأیید و سفارش امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ واقع شده‏‎ ‎است. در این نوشتار ضمن ‏تبیین مفهوم استخاره دلایل جواز استخاره با قرآن را ذکر می‌نماییم و نیز روایاتی راکه در ‏آن‌ها تفأل به قرآن مورد نهی واقع شده است را بررسی می‌نماییم‎.

 

معنای استخاره

استخاره دو معنی دارد: یکی از آن‌ها معنای حقیقی‎ ‎ استخاره است (یعنی استخاره ‌ی ‏مطلق) و در اخبار و روایات ‎ما از آن بیشتر نام برده شده و پیش خواص، متعارف است و ‏آن،‎ ‎طلب خیر نمودن از خدا است. این نوع استخاره در تمام کارهایی که انسان می‌کند، ‏خوب و‎ ‎مستحب است‎.‎‏ ‏‎

معنای دیگر استخاره این است که پس از آن ‌که انسان به کلی در امری متحیر و‎ ‎وامانده ‏شد، به طوری که نه عقل خودش وی را به خوبی و بدی آن راهنمایی کرد، و نه عقل‏‎ ‎دیگری راه خیر و شر را به او فهماند، و نه خدای جهان در باره‌ی آن کار، تکلیفی و‎ ‎فرمانی ‏داشت که راهنمای او باشد، در این صورت که هیچ راهی برای پیدا کردن خوب و بد‎ ‎در کار ‏نیست، اگر یکی پیدا شود و انسان را به یک سوی کار، دلگرم کند و با اراده‌ی‎ ‎راسخ و ‏امیدوارانه به کار وادار کند، چه منّت بزرگی به انسان دارد. ‏

اینجا‎ ‎دین‌داران می‌گویند: خدای عالم که پناه بیچارگان و دادرس افتادگان است، در حالت‎ ‎تحیر و دو دلی، یک راه امیدی بر روی انسان باز کرده و اگر انسان با این حال اضطرار‎ ‎به او ‏پناه ببرد و از او راهنمایی جوید، خدای جهان که قادر بر پیدا و نهان است، یا‏‎ ‎دل او را به ‏یک‌سو می‌کشاند و راهنمای قلب او می‌شود (در استخاره قلبی) که او مقلب‎ ‎القلوب ‏است، یا دست او را به یک طرف تسبیح می‌اندازد (در هنگام استخاره با تسبیح)‏‎ ‎یا به ‏وسیله‌ی قرآن، دل او را گرم می‌کند (در استخاره با قرآن)‏‎.‎‏

لازم به ذکر است که از روایات، صحّت هر دو‎ ‎معنی استفاده می‌شود‎. ‎

 

دلایل جواز استخاره با قرآن‎

درباره‌ی استخاره با‎ ‎قرآن روایاتی از پیشوایان معصوم ـ علیهم السلام ـ نقل شده است ‏که به برخی از آن‌ها‎ ‎اشاره می‌شود‎:

فال اری یا خیر

فال اری یا خیر

روایت شده است که: یَسع بن عبدِالله قمی به امام صادق ـ علیه‎ ‎السلام ـ عرض کرد: ‏گاهی می‌خواهم کاری انجام دهم ولی متحیر هستم که آیا انجام دهم‎ ‎یا نه؟ امام صادق ‏ـ علیه السلام ـ به او فرمود: هنگام نماز ـ که شیطان از هر وقت‎ ‎دیگر از انسان دورتر ‏است ـ قرآن را بگشا، اولین آیه‌ای که در آغاز صفحه دست راست‎ ‎می‌بینی، عمل کن‎

 

فال باردار هستم یا نه

فال باردار هستم یا نه

از رسول‎ ‎خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده است که فرمود: هنگام ‏ استخاره با قرآن،‎ ‎ابتدا سه بار سوره‌ی توحید را بخوان سپس سه بار صلوات بر محمد و ‏آلش بفرست، سپس‎ ‎بگو: «اللهم تفألتُ بِکِتابکَ و تَوکلتُ عَلیکَ فَأرِنی مِن کِتابکَ مَاهُو ‏مَکتومٌ مِن سِرکَ المَکنونِ‎ ‎فِی غَیبکَ». یعنی: خدایا به کتاب تو تفأل می‌زنم، و بر تو توکل ‏می‌کنم و از کتابت‎ ‎آنچه را که در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان.» پس از این ‏دعا، قرآن را‎ ‎بگشا و از سطر اول، صفحه‌ی سمت راست، مقصود خود را به دست آور‎

 

استخاره و تفأل؛آری یا خیر؟ آکا

 

استخاره و تفأل؛آری یا خیر؟ آکا

وقتی خبر تولد زید را به پدر بزرگوارش‎ ‎امام سجاد ـ علیه السلام ـ، امام ـ علیه السلام ‏ـ به اصحاب خود رو کرد و فرمود:‏‎ ‎نام این کودک را چه بگذارم؟ هر کس، نامی گفت، حضرت ‏قرآن طلبید قرآنی را به آن حضرت‎ ‎دادند، قران را باز کرد، این آیه آمد: «و فضل اللهُ ‏المجاهدینَ علی القاعدینَ اجراً‏‎ ‎عظیماً»

بار دیگر قرآن را‎ ‎گشود، این بار در آغاز صفحه‌ی اول قرآن، این آیه آمد: «اِن اللهَ اشتَرَی مِنَ ‏المؤمنینَ‎ ‎اَنفسَهم وَ اَموالَهُم باَنَّ لَهُم الجَنّةَ یُقاتِلونَ فِی سَبیلِ اللهِ... وَ ذلک هِو الفَوزُ ‏العَظیم»(6).‏‎ ‎امام سجاد ـ علیه السلام ـ به این‎ ‎دو آیه نظر انداخت و دید هر دو در مورد ‏جهاد در راه خدا است و از آنچه که رسول خدا‎ ‎ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و علی ـ ‏علیه السلام ـ در مورد «زید» فرموده بودند‎ ‎که در صلب امام سجاد ـ علیه السلام ـ پدید ‏می‌آید، دریافت که این کودک همان زید‎ ‎است، آنگاه مکرّر به حاضران فرمود: «سوگند به ‏خدا این همان «زید» است و نام او را‎ ‎زید گذاشت».


روایتی که از تفأل به‎ ‎قرآن نهی می‌کند‎

شیخ بزرگوار کلینی (ره) از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت‎ ‎کرده است که «به قرآن ‏تفأل مکن».

علامه مجلسی (ره) می‌فرماید: « این حدیث را تأویل ‌کرده‌اند به این که از فال ‎ ‎گشودن ‏قرآن برای استنباط احوال آینده از آیات [پیشگویی] نهی شده است، چنان که برخی از ‏جاهلان،‎ ‎این روش را وسیله‌ای برای کسب روزی خود قرار داده‌اند و به این صورت، مردم را ‏فریب‎ ‎می‌دهند و ممکن است مقصود، نهی از تفألی باشد که بیشتر مردم از دیدن یا ‏شنیدن بعضی‎ ‎امور اعتقاد پیدا می‌کنند و برخی را مبارک و برخی دیگر را شوم می‌گیرند، ‏بدین صورت‎ ‎که از آیات قرآن کریم نیز فال نیک و فال بد گرفته شود. و شاید یک حکمتش ‏این باشد که‎ ‎اگر موافق نیفتاد باعث کم اعتقادی مردم به قرآن نگردد‎.‎‏

تذکر این نکته نیز لازم است که کسانی که با قرآن، انس و‎ ‎الفتی ندارند و محکم و ‏متشابه آن را نمی‌شناسند و از علم تفسیر، بهره‌ای ندارند،‎ ‎باید از استخاره و تفأل با ‏قرآن، سخت بپرهیزند و آیات خدا را به بازی نگیرند، شاید‎ ‎این حدیث شریف در اصول ‏کافی، خطاب به این دسته از افراد باشد. زیرا استخاره و فال ‎ ‎معمولاً معنای یکسانی ‏دارند، چنان‌که در دعای استخاره با قرآن می‌گوییم: «اللهم‎ ‎تفألتُ بکِتابکَ، یعنی خدایا به ‏کتاب تو فال می‌زنم» شاید بتوان این فرق را هم قائل شد‎ ‎که از میان انواع استخاره ، ‏ استخاره ‌هایی که ابزار محسوسی مثل قرآن، تسبیح، دیوان،‎ ‎شعر، کاغذ و.... دارند، آنها ‏را فال هم می‌گویند؛ و استخاره ‌هایی که هیچ ابزاری جز‎ ‎دعا و قلب ندارند، آنها را فقط ‏ استخاره می‌گویند؛ مثل استخاره ‌های مطلق، قلبی،‎ ‎مشورتی

گردآوری پرتال برگزیده ها


,