عاشورا
واقعه کربلا اگرچه از لحاظ زمانی کوتاه و تنها یک روز ( عاشورا )از صبح تا عصر طول کشید اما لحظه لحظه آن درس شهامت ، ایثار و فداکارى ، ایمان و اعتقاد و اخلاص بود. واقعه کربلا دانشگاهى است که از طفل شیرخوار تا پیرمرد محاسن سفیدش به بشریت درس آزادگى مى آموزد. خون هاى مطهر امام حسین (ع ) و یاران با وفایش به اسلام حیات تازه بخشید و زمینه سرنگون شدن دودمان فاسد اموى را فراهم کرد و یاد آن تا ابد و برای همیشه زنده خواهد ماند چرا که زنده نگه داشتن محرم زنده نگه داشتن اسلام است.
پس از شهادت امام حسن (ع ) (۵۰ هجرى)
امام حسین (ع ) عهده دار امر امامت شد. معاویه پس از بیست سال حکومت
ظالمانه ، در سال ۶۰ هجرى مرد و بر خلاف قرارداد صلح با امام حسن مجتبی
(ع)، یزید را که فردى فاسد و شرابخوار و مخالف با اسلام بود به جاى خود
قرار داد. او علناً مقدسات اسلامى را زیر پا مى گذاشت.اینجا بود که امام حسین علیه السلام از همان آغاز کار با او به مخالفت برخاست .
یزید نامه اى به حاکم وقت مدینه نوشت و به او دستور داد که از امام حسین (ع
) براى یزید بیعت بگیرد و اگر امام حاضر نشد او را به قتل برساند. امام
(ع ) که حاضر به بیعت کردن با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه
رفتند. در این هنگام مردم کوفه که از مرگ معاویه با خبر شده بودند نامه هاى
زیادى براى امام حسین (ع )
نوشتند و از او خواستند تا به عراق و کوفه بیاید. امام حسین (ع ) نیز مسلم
بن عقیل را به کوفه فرستاد. ابتدا هزاران نفر از مردم کوفه با مسلم بن
عقیل همراه شدند. اما با ورود عبیداللّه بن زیاد که از طرف یزید به حکومت
کوفه گمارده شده بود و بسیار حیله گر و بى رحم بود، مردم کوفه فریب اقدامات
او را خورده و پیمان شکنى کردند و مسلم را تنها گذاشتند.
در نتیجه عبیداللّه ، مسلم بن عقیل را دستگیر کرده و به شهادت رساند.
هنگامى که در ابتدا مردم کوفه با مسلم بیعت کردند، مسلم نامه اى به امام
حسین (ع ) نوشت و به ایشان اطلاع داد که به کوفه بیاید. امام حسین (ع ) با
خانواده و یاران خود به طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکى کوفه بود که خبر
پیمان شکنى مردم کوفه و شهادت مسلم را آوردند. عبیداللّه بن زیاد که با
شهادت مسلم بر اوضاع کوفه تسلط پیدا کرده بود حر بن یزید ریاحى را براى زیر
نظر گرفتن امام حسین (ع ) و همراهانش فرستاد و سپس عمر بن سعد را با سى
هزار نفر به کربلا اعزام کرد. او به عمر بن سعد وعده داده بود که اگر امام
حسین (ع ) را به شهادت برساند او را حاکم رى خواهد کرد.
عمر بن سعد که به طمع حکومت رى به کربلا آمده بود از هیچ ستمى فروگذار
نکرد. دستور داد امام حسین (ع ) و یارانش را محاصره کنند و آب را بر روى
آنان ببندند. یاران امام حسین (ع ) که از شجاع ترین افراد بودند روز دهم
محرم (عاشورا) در حالى که بیش از ۷۲ تن نبودند یکى پس از دیگرى در دفاع از
امام حسین (ع ) با عزت و آزادگى به شهادت رسیدند. حر بن یزید ریاحى نیز که
ستمگرى سپاه عمر سعد و حقانیت امام حسین (ع ) را مشاهده کرد به سپاه امام
پیوست و به شهادت رسید.
امام حسین علیه السلام روز دهم محرم سال ۶۱
هجرى ، در سن ۵۷ سالگى در کربلا به شهادت رسید. مرقد ایشان و برادر فداکارش
ابالفضل و فرزندان و یارانش در شهر کربلا در عراق قرار دارد.تداوم حیات
اسلام مرهون شهادت او است ـ اگر به تاریخ مراجعه شود، فهمیده می شود اگر
قیام حسین و اسارت اهل بیت آن بزرگوار نبود، نامی از اسلام نمانده بود.
حسین (ع) عشق و فداکاری و گذشت در راه خدا را عملاً معنی کرد و باید گفت
اگر کار امام حسین در روز عاشورا نبود، بسیاری از مفاهیم و لغات را نمی شد
معنی کرد. حسین در روز عاشورا می گوید:
اللهم انت ثقتی فی کل کرب وانت رجائی فی کل شر وانت فی کل امر نزل بی ثقة
وعده، کم من هم یضعف فیه الفؤاد وتقل فیه الحیلة ویخذل فیه الصدیق ویشمت
فیه العدو انزلته بک وشکوته الیکرغبة منی الیک عمن سواک ففر جته وکشفته
فانت ولی کل نعمة وصاحب کل حسن ومنتهی کل رغبة.
ای خدا پناه من در هر غمی تو هستی و امید من در هر سختی تو هستی. در هرچه
بر من روی آورد تو پناه و یاری کننده من هستی. چه بسیار از غمهایی که دل را
به تپش درمی آورد و چاره را کم می کند و رفیق را درمانده و دشمن را خوشنود
می کند به تو واگذار کردم و شکایت آن را به تو کردم برای رغبتی که فقط به
تو داشتم نه به غیر تو، و تو آن غم را دفع کردی. پس تو صاحب هر نعمت و هر
خوبی هستی و منتهای هر آرزو تویی.»
او هرچه دارد در راه حق فدا می کند، جان، مال، عیال، اصحاب، اولاد و حتی طفل شیر خوار را، و در گودال قتلگاه چنین می گوید:
ترکت الخلق طرا فی هواکا وایتمت العیال لکی اراکا
ولو قطعتنی فی الحب اربا لماحن الفؤاد الی سواکا
ای خدا از همه کس، از همه چیز در راه تو گذشتم و برای ملاقات تو از همه
وابستگان چشم پوشیدم. ای خدا اگر در راه محبت تو پاره پاره شوم دل من به
سوی غیر تو تمایل نخواهد کرد.
در خطبه حسین (ع) شب ترویه، که صبح آن شب به کربلا حرکت نمود آمده است:
من کان باذلا مهجته فینا فلیرحل معنا غدا فانا راحلون غدا انشاء الله.
هر که می خواهد خونش را در راه ما دهد، فردا با ما حرکت کند. ما به یاری
خدا فردا حرکت خواهیم کرد و نظیر این جمله در کلمات امام حسین علیه السلام
زیاد دیده می شود.
باید گفت اگر اسلام در مخاطره باشد و زمینه برای قیام مفید باشد، قیام با
علم به شهادت، یک وظیفه دینی برای همه است و قیام حسین علیه السلام چنین
بود. از خطبه های امام حسین (ع) روشن می شود که دین اسلام در مخاطره شدید
قرار داشته است. امام همان روزی که از مدینه حرکت می کند چنین می فرماید:
انّی لم اخرج بطراً وا مفسداً ولا ظالماً وانما خرجت ان آمر بالمعروف وانهی
عن المنکر واسیر بسیرة جدّی وابی واطلب الصلاح فی امة جدی.
«من قیام نکرده ام برای اخلال و افساد و ظلم، بلکه قیام من به خاطر امر به
معروف و نهی از منکر و نشان دادن راه رسول اکرم و پدرم امیرالمؤمنین و
اصلاح مفاسد در امت جدم می باشد.»
و در کربلا ـ وقتی که همه مهیای شهادت بودند ـ خطبه می خواند و در آن خطبه می فرماید:
الا ترون ان الحق لایعمل به والباطل لایتناهی عنه لیرغب المومن فی لقاء
الله وانی لا اری الموت الا سعادة والحیاة مع الظّالمین الاّ برماً.
«آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟ باید مؤمن
از این پیشامد بمیرد و همانا من، مرگ را با این پیشامد سعادت می دانم و
زندگی با ظلم جز بدبختی چیز دیگری نیست.»
قیام ابی عبدالله علیه السلام، قیام نظامی نبود بلکه قیام عاطفی و تبلیغی
بود. حسین علیه السلام نمی خواست شخص یزید و یزیدها را بردارد، بلکه می
خواست شخصیت یزید و بنی امیه و بنی مروان را نابود کند؛ مردم را بیدار کند،
مردم را به حکومت بشوراند، مردم را از حکومت متنفر کند. از این جهت بطور
مخفی از مدینه بیرون رفت و وقتی مردم فوج فوج به مکه می آمدند، او از مکه
حرکت کرد و روز عاشورا علاوه بر اینکه گاهی بدون اسلحه به میدان می رفت و
سخنرانی عاطفی و تبلیغی می نمود و علاوه بر اینکه گاهی قرآن را به میدان می
برد و آنان را به قرآن قسم می داد که بیدار شوند، کودک شیر خوارش را نیز
به میدان برد که او را روی دستانش شهید کردند و سرانجام موجی در کربلا
ایجاد کرد که عصر عاشورا تأثیر نهاد و اختلافی در میان لشکر یزید پدید آمد.
این موج را باید موج دیگری پیروی کند و آن موج دیگر، اسارت خاندان حضرت
حسین (ع) بود. خاندان ابی عبدالله الحسین به واسطه اسارتشان، به واسطه
تبلیغاتی که داشتند، موج عظیمی در کوفه و شام بلکه همه ممالک اسلامی ایجاد
کرد. حتی گفته شده که در مدت بیست سال قبل از قیام حسین (ع) یک انقلاب هم واقع نشد، ولی در مدت بیست سال بعد از قیام حسین، بیشتر از بیست انقلاب رخ دادکه طی آن در سال دوم، دولت بنی امیّه و در سال بیستم، دولت بنی مروان به دست عباسیان برچیده شد.
این موج دوم را موج دائمی دیگری باید مدد کند تا آن موج زنده بماند و آن موج سوّم، موج عزا، نوحه سرایی، گریه، سینه زنی،
و زیارت حسین است. عزاداری علاوه بر آنکه روش شهادت و فداکاری و ایثار و
شهادت پروری را به انسان می آموزد و رهبر با کفایت می تواند به واسطه آن
مجالس و آن دسته از احساسات مردم بهره گیرد، اضافه بر آن تعلیم و تعلم
عمومی نیز مرهون این مجالس است. تهذیب نفس خصوصاً صبر، استقامت، شجاعت و
زیر بار ظلم نرفتن از اثرات مستقیم آن است. نقش دیگر این گونه مجالس، زنده
نمودن دو قانون است از قوانین بزرگ اسلام که امر به معروف و نهی از منکر
باشد.
گریه برای حسین، تشکیل مجالس عزا، دسته های عزا، زیارت از دور و نزدیک،
ایجاد بناهایی مثل حسینیه و سقاخانه، زنده نگاه داشتن ولایت است، زنده نگاه
داشتن خون حسین است، شرکت در موج اول است، زنده نگاه داشتن روح انقلاب است
تا بالاخره به دست راهبرش حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف
تسلّط بر جهان حاصل شود. اگر همه ثواب بر عزاداری، بر زیارت، بر تشکیل
مجالس مترتب شده است، اصل زیارت، اصل تشکیل مجالس، برای این است که این
گونه مجالس، رمز پیروزی، رمز بقای شیعه، رمز زنده کردن ولایت و بالاخره
مردم را از زیر پرچم حسین آوردن و همه را با حسین و هدفش هماهنگ کردن است.
مطالب مشابه :
عاشورا
به سایت پیام نور خوی خوش ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ
تقویم آموزشی دانشگاه پیام نور
» دانلود برنامه کلاسی دانشگاه پیام نور خوی ( پنجشنبه هشتم آبان 1393 )
دانلود برنامه کلاسی دانشگاه پیام نور خوی
ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ خانه ی علوم تربیتی پیام نور خوی
رشته ی علوم تربیتی
به سایت پیام نور خوی خوش ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ
عکس دانشگاه پیام نور و دانشکده ی علوم تربیتی
ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ خانه ی علوم تربیتی پیام نور خوی
سالوادور مینو چین
ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ خانه ی علوم تربیتی پیام نور خوی
دو خبر جدید از دانشگاه پیام نور
ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ خانه ی علوم تربیتی پیام نور خوی
رفتارهای ورودی
به سایت پیام نور خوی خوش ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ
انتخاب واحد دانشگاه پیام نور ترم اول سال تحصیلی ۹۳-۹۴
» دانلود برنامه کلاسی دانشگاه پیام نور خوی ( پنجشنبه هشتم آبان 1393 )
لیست ارائه دروس نیمسال اول سال تحصیلی 92-93
به سایت پیام نور خوی خوش ورود مستقیم به سیستم جامع گلستان; وبلاگ
برچسب :
سیستم جامع گلستان پیام نور خوی