بهرام شیردل
شیردل که طراح آثاری چون موزه ملی اسكاتلند، مسابقه كتابخانه اسكندريه، مسابقه تالار همايش نارا، طراحی شهری در متاپولیس لوس آنجلس و... است، به اعتقاد بسیاری، از زمان حضورش در ایران طرحی در خور نامش ارائه نکردهاست. می توان گفت بسیاری از چهرههای جوان معماری ایران مانند کامران افشار نادری و رضا دانشمیر از کارمندان دفتر او در ایران بودهاند.
موقعی که از کارهای بهرام شیردل صحبت می شه معمولاً طرح مرکز تجارت جهانی شیراز هم از یاد نمی ره!
مرکز تجارت جهانی شیراز-بهرام شیر دل
شهر شیراز دارای ساختاری خاص است این ساختار تشکیل شده از محدوده شهر قدیم که ابنیه تاریخی را هم در خود دارد و از شمال بوسیله راهی به دروازه قران منتهی میشود ، دو راه شرقی – غربی که جهت اصلی توسعه فعلی شیراز را تشکیل می دهند
باغها که از باغ دلگشا در شمال شرقی شروع میشوند و با باغهای جهان نما – باغ تخت – ارم – خلیلی – عفیف آباد ( گلشن) و جنت در یک امتداد تا جنوب غربی شهر ادامه پیدا می کند . از نظر موقعیت جغرافیایی و وضعیت توپوگرافیک هم باید توجه داشت که شهر شیراز در میان دو رشته کوه در شمال و جنوب تشکیل شده و در حال حاضر در حال توسعه روی کوهپایه هاست
پروژه با محل در نظر گرفتن ، محل قرارگیری ، مقیاس و برنامه آن جزئی از ساختار شهر شیراز خواهد بود . سایت پروژه روی تقاطع امتداد باغهای شیراز و خیابان قصرالدشت واقع شده است و از نظر متراژ بنا ارتفاع و حجم ساختمانی در شیراز همانندی ندارد.
همچنین از اهداف اصلی مطرح کردن این پروژه ایجاد نمادی برای شهر شیراز بوده است به همین پروژه می بایست در یک ارتباط فضایی با دیگر ساختار اجزای شهر قرار میگرفت . برای ایجاد رابطه میان پروژه و اجزای ساختار شهر مورد اشاره در دیاگرام شهر شیراز یک باغ در طبقه پنجم پروژه طراحی شده که رابطه میان باغ عفیف آباد و باغ خلیلی را تقویت میکند .
فضای باز میان دو برج در امتداد خط میان دروازه قرآن و دروازه بوشهر جهت یابی شده است و همچنین امتداد پل اتصال دو برج رو به گشودگی میان ساختمان خوابگا های دانشگاه قرار میگیرد.
باغ با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع 25 متری از سطح زمین و مساحت 2500 متر مربع عمده ترین مکان شهری در پروژه است . سکوی نظاره هم به دلیل ارتفاع زیاد و اشراف به شهر مکان مناسبی برای مراجعات عمومی است
سیرکولاسیون این فضاهای متناوب به صورت یک لوپ باز طراحی شده که از خیابان شروع می شود و پس از طی همه فضاها مجددا به خیابان برمی گردد بنابراین مخاطب میتواند در صورت تمایل بدون مواجه شدن با فضاهای مسکونی و تجاری تنها از فضاهای عمومی استفاده کند
کانسپت عملکردی پروژه به صورت یک ساختمان چند منظوره متشکل از تعداد زیادی واحد های مسکونی و تجاری تعریف شده است . اصلی ترین مسئله در طراحی ایجاد یک معماری یکپارچه برای قرار دادن این واحد های تجاری و مسکونی در کنار فضای عمومی پروژه بوده است برای ایجاد این معماری ، یک تیوپ بسته با پایه z شکل بر روی زمین که با برجها در جهت عمودی امتداد پیدا میکرد و در بالا به هم متصل می شد طراحی شد .
سپس فضاهای عمومی به صورت یک تیوپ باز در فضای خالی تیوپ اول قرار گرفت به این ترتیب تمام دسترسی های عمودی به واحد های تجاری و مسکونی از درون فضای عمومی تامین میشود . اما باغ به کمک تغییر آتریومها و تبدیل شدن آنها به یک آتریوم که باعث بوجو آمدن پیچشی در محورعمودی و ارتباط فضای کف آتریومها به کف باغ می شود، در مسیر حرکت فضاهای عمومی قرار می گیرد.
در طراحی ساختمان های تجاری معمولا هدف رسیدن به حداکثر متراژ بر روی یک قطعه زمین است که بوسیله ی سیستم تراکم ممکن می شود
مساله قابل اهمیت و تامل در پروژه شیراز این است که طراح این ساختمان از نظر تیپ ساختمانی به صورت برج در نیامد و با توجه به ساختار شیراز و فضای غنی فرهنگی این شهر تیپ ساختمانی جدیدی به عنوان آلترنایتو برج مطرح شد.
از این روست که من تصور میکنم این معماری منحصر به شهر شیراز می باشد و شاید نتیجه ای نمادین برای شهر ایجاد کند.
کارفرما:مجتبی محمد پور مطلق آزما
معمار :بهرام شیر دل
مدیر پروژه:علی کرمانیان
سازه :سید رسول میر قادری
معمار مسئول:کاوه نجفیان
خلاصه ای از مقاله معمار شماره ۳۷-نقل از باشگاه مهندسان ایران
در نقد هایی که از این مجموعه می شه گاهی شباهت و یا تقلید!از برج مخابراتی پکن(CCTV)اثر رم کولهاس مورد توجه قرار می گیره.
برج مخابراتی پکن-رم کولهاس
مطالب مشابه :
درباره بهرام شیردل-به همت دانشجو سحر معتمدی
درباره بهرام شیردل-به همت دانشجو سحر مرکز تجارت جهانی شيراز از آثار برجسته بهرام شير
بهرام شیردل
آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته میشوند. بهرام شیردل
رویكرد شكلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل
مجموعه مقالات گردآوری شده اینترنتی - رویكرد شكلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل
معماری فولدینگ
رویکرد شکلی به آثار معماری از مباحث مطرح در هادی میرمیران و بهرام شیردل با این
زندگی نامه بهرام شیردل
کانسپت - زندگی نامه بهرام شیردل کتابخانه کانسای ژاپن هم از آثار طراحی شیردل است.
رويكرد شكلي به معماري هادي ميرميران و بهرام شيردل
رويكرد شكلي به آثار معماري از فرد است و به تعبیر بهرام شیردل از معدود پروژه های آن
برچسب :
آثار بهرام شیردل