گفتگو با آقای سعید نبئی

« گفتگو با سعید نبئی »


saeid_1_.jpg

 

جناب نبئی خودتان را کامل معرفی نمائید و بفرمائید که از چه سالی موسیقی را شروع کردید

چه سازهائی میزنید وساز تعزیه را ازکی شروع کرده اید ؟

بنام تنها خالق عشق

من سعید نبي هستم . متولد چهارم بهمن ماه هزارو سیصد و پنجاه و سه . اهل تهران و

 ساکن تهران.دارای مدرک تحصیلی دیپلم و درجه  دو هنری از وزارت ارشاد ( معادل

  کارشناسی ارشد موسیقی ) . من ابتدا در یک خانواده هنرمند متولد شدم چون پدر اینجانب

 آقای حاج تقی نبئي نوازنده فلوت و خواننده بودن و عموی  پدرم بنام عزیز خان نبئي از

 نوازنگان چیره دست ویالون در رادیو بودن.از سن پنج سالگی وارد هنر شبیه خوانی شدم و

 کار هنر رو با بچه خوانی شروع کردم.

چه سازهایی می زنید و ساز تعزیه را از کی شروع کردید؟

از سن هفت سالگی شروع به نواختن سایدرام ( طبل ریز ) در تعزیه و شروع به آموختن

 ملودیکا و سنتور کردم .

در سن ده سالگی هم شروع به نواختن ترومپت  در تعزیه کردم .  در سن هفده سالگی

 نواختن نی را آغاز کردم که از محضر استاد حسن ناهید بهره بردم . از بیست سالگی وارد

 موسیقی نظام شدم . از همانجا به هنرستان موسیقی جهت شناخت و نوازندگی ساز

 ترومبون  راه یافتم . بعد از دوسال وارد ارکستر سمفونیک تالار وحدت شدم .

بعد از آن به جهت آموزش دوره های آهنگسازی  خدمت استاد فرهاد فخرالدینی  رفته و

 شروع به آهنگسازی تاتر شدم که در این عرصه موفق به دریافت چندین دیپلم افتخار و لوح و

  تندیس  جشنواره های مختلف شدم .

هم اکنون مشغول نوازنگی در ارکسترهای مختلف  برای خوانندگان مطرح کشور  و

 آهنگسازی برای سیما به مناسبتهای مختلف وآهنگسا زی برای نیروی هوایی ارتش می

 باشم . خود نیز آلبومی بنام پری دریایی آهنگسازی کرده که با صدای خودم و بنام مستعار

 سهیل می باشد که بزودی وارد بازار موسیقی خواهد شد.

نزد استادان ساز  تعزیه شاگردی کرده اید ؟و کدامیک از آنها را می پسندید؟

بنده نزد هیچ یک از اساتید موسیقی تعزیه  شاگردی نکردم ولی  آقای استاد (  محمد بخشی

 نیا ) را بعنوان پدر موزیک تعزیه  نام می برم  واز  نوازندگی استاد (  ایوب بصیری نیا  ) بسیار

 لذت میبرم و در اینجا لازم بذکر است که بگویم واقعا متاسفم برای انجمن تعزیه که هنرمند

 نامی این هنر بعد از چندین دهه نوازندگی و زحمت برای این رشته حالا نباید از حمایت انجمن برخوردار و متاسفانه...

وباز هم لازم دانستم یادی کنیم از از هنرمندان زنده یاد استاد میر جعفری، استاد احمد میرزا

 علی ، استاد عباس و اصغر گرگانی ،مرحوم رضا گرگانی و بزرگ همه این عزیزان استاد آقا

 مصطفی بزرگ.  (نثار شادی روح همه این عزیزان  صلوات. )

 نقش موسیقی در تعزیه چیست ؟

نقش موسیقی در تعزیه نقشی است دراماتیک ، ودر مواردی مثل تقطیع صحنه ها ، کارکتر

 سازی ، ایجاد فضا ، ایجاد ریتم ، فاصله گذاری بین نقش و بازیگر و نقش و تماشاگر عملکردی

 استثنایی دارد .

تعزیه ای که اکنون در بعضی از دهات ایران اجرا می شود ، از نظر موسیقی همان تعزیه ای

 نیست که در دوران طلاییش اجرا میشده .تعزیه خوانان حرفه ای اغلب پراکنده اند و در ایام

 سوگواری غالبا بجای آنکه به اتفاق هم نمایش بدهند هر کدام به یکی از دهات رفته و با کمک

 بعضی از اهالی که نسبتا صدایی دارند و غالبا از دانش موسیقی بی بهره اند تعزیه براه می

 اندازند.

 بدیهی است چنین تعزیه ای هر چند از نظر سبک و قراردادهای نمایشی کم و بیش قابل

 اعتماد است ولی از نظر موسیقی فاقد کیفیت ممتاز است.

لازم است بدانید  تعزیه هایی که در تکیه دولت اجرا میشده از نظر موسیقی بسیار دقیق و

 ملودیهای هر شعر درست مثل آهنگی  که موسیقی دانان اروپایی روی اشعار یک اپرا

 میگذارند ساخته و مشخص و ثابت بوده است.

اغلب شعرایی که اشعار تعزیه را می سروده اند خود با موسیقی آشنایی کافی داشته یا

 دست کم زیر نظر یک موسیقیدان اشعار تعزیه خود را میساخته اند.

بنابر این از همان ابتدا برای آنها مشخص شده بوده که تک تک ابیات در کدام دستگاه یا کدام

 گوشه و در چه وزنی و با چه لحنی باید خوانده شود.

ناصرالدین شاه که به نمایش مذهبی علاقه بسیار داشت ، میرزا نصرا... اصفهانی ملقب به تاج

 الشعرا و متخلص به شهاب را که شاعری توانا و مردی فاضل و از موسیقی ملی ظاهرا

 اطلاعات کافی داشت ، مامور کرد که آنچه از اشعار تعزیه که از پیش باقی مانده است را

 جمع آوری کرده و تکمیل نماید.

 اشعار تعزیه که قبل از این بوسیله شعرای موسیقی دان ساخته و تنظیم شده بود در زمان

 این پادشاه  بوسیله تاج الشعرا و دیگر اساتید فن موسیقی ملی تکمیل و پرداخته گردید و

 کاملا مناسب مقام و قالب الحان دستگاه ها و آوازها و گوشه ها ساخته شده و بطور دقیق

 وزن و حالت آنها با لحن مقام و آواز و گوشه های منظور تطبیق میکرد.

بهر حال تعزیه اگر در تکیه دولت جایی که دوران طلایی خود را آغاز کرد و به حداکثر رشد خود

 رسید قواعد و ضوابطی اینچنین داشته است ، حسابش را باید از تعزیه هایی که در شهر ها و

 ولایات دیگر ایران اجرا میشود جدا کرد.

خیلی ها از وضع موسیقی ترومپت تعزیه گله دارند و عقیده دارند داره مسیر تعزیه را منحرف

 میکنه با توجه به اینکه موسیقی سنتی خیلی غنی است خصوصا در تعزیه چه دلیلی داره که

 اهنگهائی در بعض جاها وارد تعزیه می شوند که برای همه مشخص است که فلان خواننده

 این را خوانده با وارد شدن اینگونه اهنگها اگر ادامه داشته باشه فکر میکنید تعزیه به کجا

 میرود؟؟

راستش باید بگم حق با این عزیزان هست.لازم به ذکر است بدانید کل موسیقی دنیا 

12 ساعت بیشتر نیست و از این 12 ساعت  4 ساعتش مربوط میشه به موسیقی ایرانی. حالا

 با توجه به این مساله که 70 درصد آهنگها و ترانه ها از آهنگهای تعزیه گرفته شده چرا ما باید

 از آهنگهای کلیشه ای استفاده کنیم؟ من بارها گفتم چون اکثر نوازنده های جوان ما قدرت

 ساخت و بداهه نوازی ندارند از این آهنگها استفاده میکنند که متاسفانه گریبان گیر بنده نیز

 شده.

بارها شده در استان اصفهان از اون مدل آهنگها استفاده نکردم  و مورد بازخواست بانی و

 دوستان جوان قرار گرفتم.

من با نوآوری مخالف نیستم و به نوعی خودم پیشرو هستم ، ولی با بدعت شکنی

مخالفم. بنده در تاترهای مختلف با ترومپت نوازندگی میکنم اونم از ملودیهای تعزیه که باز هم

 باید سوال جواب بدم ولی میگم باید نو آوری باشه اما در چهار چوب.نباید ساختار شکنی کرد.

 اگر از ساز دودوک در چوپان استفاده میکنم چون بوده.

بنده موافق این مساله هستم که باید کودک و نوجوان و میانسال و کهنسال و مرد و زن را

 بتوانیم تا آخر مجلس پای مجلس نگهشون داریم ، اما چگونه و به چه قیمتی؟

من مورد بازخواست آقای دکتر فتحعلی بیگی  قرار گرفتم که چرا مارش جدید نمی سازی که

 از اینها بجای آهنگهای ترکیه ای در تعزیه استفاده بشه؟

به ایشون عرض کردم زمانی این کارو می کنم که جزو دستورالعمل قرار بگیره نه اینکه فقط

 هنر جوهای بنده از اینها استفاده کنند.دستور بدید کلا آهنگهای وارده ممنوع تا بنده هم انجام

 وظیفه کنم. که میدونم غیر ممکنه.

 سعید جان دیدم که شما در قودجان هم نوازندگی میکردید چه سالهائی انجا بودید وچرا دیگه

 قودجان نمیروید؟

بنده در سالهای 77 و 78 و 79 قودجان بودم که دیگه نرفتم و دلیل خاصی هم نداشت.الان هم

 اگه نمیرم به این علته که نه به لحاظ مالی برام میصرفه نه به لحاظ موقعیتی. به قول

 قدیمیها اگه هوسه همون سه سال بسه.

میدانم که ابوی محترم از تعزیه خوانهای خوب بودند ایا ایشان در این راه به شما کمکی کردند

 وعاملی برای پیشرفت ویادگیری شیپوردر اوائل کار  شما بوده اند؟

بله ایشون همیشه مشوق بنده در امور موسیقی بودند و من هم ممنون و مدیون ایشون

 هستم.

سعید جان برای ورود اهنگهای غیر مجاز به تعزیه از این سه گروه کدام را بیشتر مقصر میدانید

 ا- بانی تعزیه 2- نوازندگان 3- تعزیه خوانها؟؟

اصلا نوازنده مقصر نیست دوست عزیز.

چون در استان اصفهان بانی تعزیه به اجبار بمن میگفت اگه فلان آهنگو نزنی ازت دلخور میشم

 و رفاقتمو باهات قطع میکنم. پس اینجا بانی مقصره. و باز در همون استان اصفهان خودتون

 شاهد بودید که دوست عزیزمون چطور از آهنگهای غیر مجاز در اشعار تعزیه استفاده میکرد و

 نوازنده به اجبار باید میزد همون آهنگو حتی خودم دیدم که رو آهنگ خونه مادر بزرگه که مال

 برنامه کودک بود خونده بود   ( عباس رفته آب بیاره زینب چشمم براهه ) بنظر شما این

 درسته؟؟؟؟؟

حال که انجمن تعزیه تهران تشکیل شده وافراد پیشکسوت وبا سابقه تعزیه در این انجمن

 هستند بنظر شما چرا با تعزیه این هنر ملی مذهبی وسنتی برخورد مسئولانه ندارند وتعزیه

 مثل یک ماشینی که ترمزبریده در سرا شیبی سقوط قرار گرفته وکاری انجام نمیدهند؟؟

فقط در یک جمله میگویم : ( از ماست که بر ماست )

در خاتمه چه پیامی برای جوانان عاشق موسیقی تعزیه و بازدید کنندگان سایت وخصوص

ا علاقه مندان هنر دوست وشیفته هنر تعزیه دارید؟؟

 در ابتدا تشکر خاص از شما دوست عزیز بخاطر همه زحماتتون دارم و دست مبارک شمارو

 میبوسم و به همه عزیزان میگویم   حمایت  حمایت  حمایت.

و خواهشم از دوستان این هست که اول مردم دار و با ادب  باشند و احترام به پیشکسوت

 بگذارند. چون یه روزم ما پیر میشیم و نیاز احترام و محبت جوونترهامون. دوم اینکه خواهش

 میکنم ترومپت رو  با علمش یاد بگیرن و فقط بسنده نکنن به اینکه چهارتا گوشه و چند تا

 مارش یاد گرفتن شدن نوازنده. و سوم اینکه سعی کنن هیچوقت دیو غرور سراغشون نیاد که

 اگه این اتفاق بیافته فقط و فقط و فقط در جا میزنن. یادشون نره که مردم داری و ادب بهترین

 سکوی پرتاب یه هنرمنده.  و در وهله آخر یه هنرمند سالم جاش تو قلبهاست و خاطره

 ها. پس سعی کنن گرفتار معظلات جامعه که خودشون میدونن نشن.


فعالیتهای آقای سعید نبئی در زمینه آهنگسازی :

اجراها: نوازندگي در اركستر نيروي مقاومت بسيج و شركت در پنجمين جشنواره سرود و موسيقي دفاع مقدس؛ يزد؛ 1378   اجراي موسيقي زنده در نمايش"زن پارسا" به كارگرداني"اصغر دشتي"؛ تهران، تالار سنگلج؛ 1380 آهنگسازي در نمايش"عروسك شكسته" به كارگرداني"علي سرابي"؛ تهران، تئاترشهر(جشنواره؟)؛ 1380   نوازندگي در نمايش"سه خانه كوچك" به كارگرداني"مهرداد راياني‌مخصوص"؛ تهران، بيست‌ودومين جشنواره تئاتر فجر، روسيه؛ 1382 آهنگسازي در نمايش"سوگيانه" به كارگرداني"كورش نبي‌زاده"؛ مشهد، اولين جشنواره تئاتر ديني؛ 1382   آهنگسازي در نمايش"مجلس غريب تنهايي" به كارگرداني"رحمت‌الله اميني"؛ تهران، تالار مولوي؛ 1382 اجراي موسيقي زنده در نمايش"مجلس شبيه‌خواني شازده كوچولو" به كارگرداني"علي‌اصغر دشتي"؛ تهران، دوازدهمين جشنواره نمايش‌هاي آئيني سنتي؛ 1382   نوازندگي در نمايش"رابعه و بكتاش" به كارگرداني"حسين سحرخيز"؛ تهران، بيست‌ودومين جشنواره تئاتر فجر‌؛ 1382 نوازندگي براي كاست"تموم شد ترانه" به خوانندگي"ماني رهنما"؛ 1383   نوازندگي براي كاست"گل‌هاي عاشقي" به خوانندگي"امير شفيعي"؛ 1384 نوازندگي در نمايش عروسكي"بازيگر تعزيه" به كارگرداني"ميثم يوسفي"؛ تهران، تالار هنر؛ 1384   آهنگسازي در نمايش"حريم" به كارگرداني"حميد و محمد باباوند"؛ تهران، تالار سنگلج؛ 1384 آهنگسازي در نمايش"افسانه كلاغ" به كارگرداني"عليرضا مهران"؛ تهران،‌ حوزه هنري؛ 1385   اجراي موسيقي زنده در نمايش"بر تيغ صبر" به كارگرداني"عليرضا دهقاني"؛ تهران، پنجمين جشنواره تئاتر كانون؛ 1385 آهنگسازي نمايش خياباني"تورنا بازي" ؛ تهران، بيست‌وپنجمين جشنواره فجر؛ 1385   اجراي موسيقي زنده براي گروه تعزيه ائمه اطهار از استان مركزي و شركت در اولين جشنواره هنري قرآني در تئاترشهر آهنگسازي قطعات متعدد براي شبكه‌هاي تهران، 3 ، 2 و 1 به مناسبت‌هاي مختلف ُنوازنده ترومبون در   اركستر سمفونيك پانزدهمين جشنواره موسيقي فجر؛ آهنگسازي در نمايش"نغمه ساقي" به كارگرداني"حسين مختاري"؛ تهران، دومين جشنواره سراسري تئاتر ماه؛   توضیحات:  دريافت لوح تقدير از مديريت تئاتر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي؛ 1377 دريافت لوح تقدير از فرمانده قرارگاه نيروي مقاومت بسيج براي شركت در پنجمين جشنواره موسيقي دفاع مقدس يزد؛ 1378   دريافت لوح تقدير از يازدهمين جشنواره تئاتر سوره كرمانشاه براي نمايش"آرش" به كارگرداني"ايرج كله‌جاهي اصل"؛ 1380 دعوت به كشور‌هاي دبي، آلمان، ايتاليا براي مراسم تعزيه؛ 1382 – 1380   دريافت ديپلم افتخار رتبه اول موسيقي از اولين آئين تعزيه خواني جوان؛ 1380 دريافت ديپلم افتخار رتبه اول موسيقي از دومين آئين تعزيه خواني جوان؛ 1381   دريافت ديپلم افتخار براي آهنگسازي از پانزدهمين جشنواره دانشجويي براي نمايش"آرش"؛ 1381 دريافت ديپلم افتخار و لوح سپاس رتبه اول موسيقي از جشنواره هشتم فتح و معراج؛ 1382   دريافت لوح يادمان در هفتمين جشنواره نواهاي حماسي دفاع مقدس؛ 1383 دريافت ديپلم افتخار رتبه اول موسيقي(بخش خياباني) از يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس مشهد براي نمايش؛ 1383   دريافت لوح تقدير از مدير مجتمع تفريحي فرهنگي عقيق‌هاي مرآتي براي مراسم تعزيه در محرم؛ 1384 دريافت ديپلم افتخار و لوح سپاس رتبه اول موسيقي از جشنواره نهم فتح و معراج؛ 1384   دريافت لوح تقدير از دومين جشنواره سرود انتظار؛ 1385

( منبع : تعزیه سرای دوزهیر )


مطالب مشابه :


آموزش ترومپت و سایدرام تعزیه

آموزش ترومپت (شیپور تعزیه)بصورت حضوری و غیر حضوری و سایدرام ( طبل ریز)




آموزش حرفه ای ترومپت ، سایدرام و نی در شهرستان خوانسار

خوانسار و تعزیه خوانی حرفه ای - آموزش حرفه ای ترومپت ، سایدرام و نی در شهرستان خوانسار - بروز




پست جدید(مصاحبه با استاد سایدرام ایران)

تعزیه سرای هیو 09398731030 - پست جدید(مصاحبه با استاد سایدرام ایران) - لطفا نظر یادتون نره




دانلود صوتی

سایدرام: علی زنگی موسیقی تعزیه-آموزش و شماره تماس مستقیم با استاد:09135392490. آرشيو




زندگی نامه ی بهترین نوازندگان موزیک تعزیه

وی که در سال 1381 به عنوان نوازنده سایدرام علاقه وافری داشته که آموزش کامل آن راازپدرش




رضا فراهانی

باخبر شدیم دوست عزیز وگرامی آقای رضا فراهانی از طبل ریز (سایدرام) خوب ایران وبازرس چندساله




تعزیه شهادت حضرت علی اکبر(ع) توسط گروه تعزیه خوانان کوثر ابراهیم اباد اجرا گردید.

سايت آموزش و پروش شهرستان بوئين نوازنده سایدرام آقای موسی اینانلو . نوازنده




گفتگو با آقای سعید نبئی

از سن هفت سالگی شروع به نواختن سایدرام بعد از آن به جهت آموزش دوره های آهنگسازی خدمت




مراسم تعزیه خوانی اربعین حسینی

برگزاری کلاس های اموزش تعزیه در شهرک هیو با حضور استاد سید محسن امیرمحمد فلاح پور:سایدرام.




برچسب :