فلسفه بعثت پیامبران
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه فلسفه بعثت پیامبران را بسترسازی برای ایجاد بیداری دینی دانست. حجتالاسلام والمسلمین «كریم جباری» استاد دانشگاه و عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) شعبه آذربایجانغربی، با اشاره به رسالت انبیاء و پیامبران و فلسفه بعثت آنان گفت: مهمترین فلسفه بعثت پیامبراكرم(ص) بستر سازی برای بیداری انسانها و توسعه فعالیتهای سالم بشری و شكوفایی توانمندیها و خلاقیتها در همه زمینههای تكاملی به تعبیر امام علی(ع)، «وَیُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» است و این رسالت با اعطای یك بینش مقدس و معنوی و انگیزه های عمیقاً الهی صورت میگیرد و در مسیر ادای این رسالت باید طاغوتهای سیاسی مانند فرعون، نماد طغیانگری و طاغوت اقتصادی مانند قارون :نماد زراندوزی ظالمانه و طاغوت فرهنگی مانند سامری، نماد تزویر و شانتاژ تبلیغاتی و فرهنگی از میان برداشته شود تا انسانها با تمام توان علمی و عقلی و تجربی و مهارتهای زندگی برای ساختن جامعهای ایدهال تلاش كنند. وی افزود: رسالت پیامبر(ص) اگر چه هدف واحد متعالی دارد، ولی در زمینههای متنوع گستردهای جریان مییابد، مانند، از میان برداشتن تنگناهای زندگی طبیعی، نجات بشر از منجلاب خودخواهی و خودكامگی و فزونخواهی و تعصبات و خرافات بیپایه و پرهزینه، اعتدال بخشیدن به دنیاگرایی و آخرت گرایی و در این باره نیز میفرمایند: از ما نیست كسی كه دنیا را برای آخرت و آخرت را برای دنیا ترك گوید. «جباری» با بیان رسالت پیامبراكرم(ص) در راستای وحدتبخشی به تعالیم ادیان ادامه داد: پیامبر(ص) رسالت وحدت بخشیدن به تمام تعالیم ادیان و دستاوردهای همه انبیای پیشین در قالب اسلام را داشتند، چرا كه اسلام حافظ حرمت همه ادیان و انبیا و كتب آسمانی است. این استاد دانشگاه با معرفی بعثت به معنای رستاخیز اضافه كرد: بعثت پیامبر(ص) تحول عقلانی و معنوی و علمی بزرگی در تاریخ و تمدن بشری به دنبال داشت و در واقع رستاخیزی در برابر مرگ و اضمحلال فرهنگی بود و اگر بشر از قرون وسطی نجات یافت و از جهل و تعصبات غلطی كه به نام دین به مردم تحمیل میشد، رهایی پیدا كرد به مدد دین مبین اسلام و پیامبر اكرم(ص) بود. وی با اشاره به نقش و جایگاه بعثت پیامبر(ص) در احیای تمدن بشری اظهار كرد: بعثت پیامبر(ص) با گشودن دریچههای روشن فرهنگ و تمدن اسلامی جهان بشری را به اوج دانش و معرفت و تلاش فرهنگی رسانید و اگر تمدن اسلامی و نقش مسلمانان در گذشته و حال از تاریخ حذف شود، دستاوردهای درخور اعتنای چندانی نخواهیم داشت، حتی تمدن فعلی بشر نیز كه هنوز سرپاست، از مدد الطاف و عنایات معنوی اسلام، قرآن كریم و پیامبر(ص) است. «جباری» ادامه داد: یكی از معجزات بزرگ پیامبر(ص) این بود كه عرب جاهلی را كه حكومت و قانون و عاطفه نمیشناخت، با سیاست و مردمداری و مهربانی آشنا كرد و از برهوت جاهلیت و از میان شنزارهای تفتیده، كه جز خار و خس عرضه نمیكرد، امثال «سلمان فارسی»، «بلال حبشی»، «ابوذر غفاری»، «مقداد یمنی»، «صهیب رومی» به وجود آورد و بزرگمرد جاودانهای مانند علیبن ابیطالب(ع)را برای بشر عرضه كرد. وی تصریح كرد: عناصر فرهنگی كه پیامبر بر آنها تاكید داشته، رهایی از خودخواهی و درك خداباوری علمی و عینی در ذهن، فكر، اعتقاد، روح و عمل و در دین، دنیا و سیاست و در عرصه فرد و خانواده و جامعه بود و عناصر پیرامونی این دعوت فرهنگی نیز ایجاد نهضت علمجویی و نگارش و اندیشیدن و آموختن و بحث و نقد به عنوان فریضهای واجب و اساسی برای همه مسلمانان و نیز تاكید بر اخلاق متعالی انسانی كه روح دانش و گوهر فرهنگ اجتماعی است، به خصوص اهتمام به گذشت و مدارا و حسن خلق با همه انسانها كه بعد از توحید، بیش از هر چیز بر این اصل تاكید شدهاست. «جباری» افزود: نفی تبعیضها و تفاوتهای ظاهری، مادی، قومی، ملی، زبانی و نژادی و تاكید بر فضیلتمحوری و انصافخواهی و وحدت انسان و انسانیت، تلاش برای فقرزدایی و جهلستیزی و عدالتمحوری و كمك صادقانه و خیرخواهانه به همه انسانها از عناصر فرهنگی دیگر بعثت است. وی نقش عناصر فرهنگی بعثت پیامبر(ص) را حیاتی عنوان كرد و افزود: نقش این عناصر در اعتدال بخشیدن به فرهنگ بشری و رشد مدنیت و معنویت و حسن همزیستی انسان ها بسیار مهم و سازنده بوده است و آینده بشر در گرو شناخت صحیح این عناصر پیش برنده و سازنده است و پیراستن زنگارها از گوهر درخشان و اصیل میراث نبوی میتواند به این هدف كمك كند. این استاد دانشگاه با اشاره به آیاتی از سوره مباركه «بقره» به نام آیت الكرسی گفت: اهداف اجتماعی و فرهنگی بعثت پیامبران بیش از هر چیز بر بیرون بردن انسانها از تاریكیهای ضلالت و غفلت و تباهی اخلاقی به سوی انوار درخشان معنویت و عرفان و عبودیت و انسانیت متمركز است و آیه شریفه «یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» مبین این موضوع است. «جباری» افزود: نفی همه صور شرك فرهنگی و سیاسی و اقتصادی یك ضرورت است و نفی خدایان ساختگی و بتهای به رسمیت شناخته شده شرط اساسی پذیرش توحید است، همانگونه كه در آیه «فَمَنْ یَكْفُرْ بِالطّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللّهِ» به این موضوع اشاره شدهاست. وی با اشاره به آیه «لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ» افزود: اهداف اجتماعی بعثت پیامبران ارتقای سطح آگاهی و حساسیت و مسئولیت اجتماعی همگانی است، به گونهای كه مردم خود برای احقاق حق و عدل تلاش كنند، این هدف میتواند از سوی مردم، تحقق یابد كه در آیه «أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى» بیان شدهاست و رهاورد بسیار برجسته و سازندهای است، یعنی مطابق نگرش دینی، مردم منتظر رهبران و نوابغ و نخبگان و قهرمانان نخواهند ماند، بلكه هر یك برای سازندگی و موفقیت خواهد كوشید و پیشتاز تحول و تكامل و جوش و خروش گشته و به رهبری وارسته بدل خواهد گردید و اسلام آیینی پیشرو است نه پیرو، در دراز مدت، پیروان خویش را نیز به افرادی پیشرو تبدیل میكند. این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه در پایان خاطرنشان كرد: بعثت انبیا و به خصوص خاتم الرسل نبود، مردم برابری و برادری و قانون و همزیستی را درك نمیكردند و از اندیشههای والای الهی و حكمت های جاودانه قرآنی محروم بودند. |
مطالب مشابه :
توضیحات انتخاب رشته دانشگاه آزاد
پیش دانشگاهی دبیرستان غیردولتی بعثت - توضیحات انتخاب رشته دانشگاه آزاد -
فلسفه بعثت پیامبران
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه فلسفه بعثت پیامبران را بسترسازی برای ایجاد بیداری دینی دانست.
آدرس سایت جدید دانشگاه پیام نور واحد خنج
آدرس دانشگاه: استان فارس- شهرستان خنج- بلوار بعثت- خیابان ساحلی کد پستی دانشگاه: 67548-74431
بعثت رسول اکرم(ص) بر شما مبارک باد.
پایگاه پرستاران دانشگاه بقیه الله(عج) - بعثت رسول اکرم(ص) بر شما مبارک باد. - پایگاه تخصصی
درخشش دانش آموزان مدارس بعثت در مسابقات نادکاپ دانشگاه شریف
راهنمائی بعثت - درخشش دانش آموزان مدارس بعثت در مسابقات نادکاپ دانشگاه شریف - شرحی بر فعالیت
بهار جاویدان بعثت حضرت محمد(ص)
تــاریخ - بهار جاویدان بعثت حضرت محمد(ص) - در حوزه تاریخ و فرا تاریخ - تــاریخ
ارشد ریاضی
پیمبراعظم(ع): اِنّی بُعِثتُ مُعَلِمـا - ارشد ریاضی دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي . 3-
دکتر نصر
بعثت - دکتر نصر شب هفت اين عزيز با حضور خانواده محترم آن مرحوم ،جمعي ازمسئولين دانشگاه
بررسي ميزان رعايت حقوق بيماران از ديدگاه آنان دربيمارستان بعثت همدان در سال 1388
پرستاری دانشگاه توصيفي مقطعي حاضربرروي 120 بيمار بستري در بخش هاي مختلف بيمارستان بعثت
برچسب :
دانشگاه بعثت