سوالات درس تعلیم وتربیت
سوالات کتاب تعلیم وتربیت شهید مطهری
1-مکتب تربیتی انسان چگونه مکتبی است
الف- هدف ان بیرون از خود انسانیت نیست ب- بر اساس به کمال رساندن انسان است
ج-باید بر اساس پرورش استعدادها ونیروهای انسانی باشد د-همه موارد
2-استعدادهایی که انسان در انها با جاندارهای دیگر شرکت دارد در چیست
الف-امور جسمانی ب- امور عقلانی ج- امور غرایز د-امور شهوانی
3-از نظر فقه بسیاری اموربه چه دلیلی تحریم شده است
الف-برای جسم انسان ضرر دارد ب- دستور قران است ج- یک اصل کلی برای فقها است د-مورد ب و ج صحیح است
4-پرورش جسم در حد پرورش علمی-بهداشت و سلامت و تقویت جسم که نیرو بگیرد یک ... به حساب می اید
الف- تن پروری ب- پرورش جسم ج- کمال د- دستور اسلام
5- از نظر پیروان روحانیین ادیان همیشه دین ....
الف - دین به عنوان حقیقتی بر ضد عقل است ب-عقل مانع دین است ج-دین طرفدار عقل است و ما باید نهایت استفاده را از ان ببریم چون دستور نیاکان ماست د-مورد الف وب
6-از ایه " اولئک الذین هدیهم ا..." در می یا بیم
الف- هدایت عقلی هدایت الهی است ب- هدایت الهی هدایت عقلی است
ج-صاحبان عقل هدایت خدایی دارند د- اینها هستند به معنی صاحبان عقل هدایتی
7-کدام جمله صحیح نمی باشد
الف- معتزله بیشتر طرفدار عقل است ب- اشاعره طرفدار تعبد است
ج- شیعه با معتزله همگام است د- وجه مشترک اشاعره و معتزله در این است که برای استدلال ارزش و احترام قائل است
8- حجت ظاهر...و حجت باطن...است
الف-انبیا- عقول ب- عقول-انبیا ج- عقل - جهل د- جهل- عقل
9- معنی ایه حکمت گمشده ی مومن است " کدام نمی باشد
الف- حکمت علمی است که محتوی حقیقت است ب- حکمت علمی است که استحکام و پایه داشته باشد
ج- حکمت علمی است که خیال نباشد د- مورد الف و ب صحیح است
10- از نظر بو علی سینا اگریک چیز عجیبی شنیدی مادامی که دلیلی بر امکان یا عدم امکان نداری
الف-رد نکن ب-قبول نکن ج- باید رد و قبولش بر معیار عقل باشد د- مورد الف و ب صحیح است
11-از نظر معتزله کارها
الف-فی حد ذاته دارای حسن ذاتی است ب-فی حدذاته دارای قبح ذاتی است ج-عقل حسن وقبح ذاتی رادرکش میکند د-مورد1و2صحیح است
12-از نظر اخباریین بین قران -سنت -اجماع-عقل کدام را قبول دارند
الف-قران ب-سنت ج-اجماع د-عقل
13-گناه از کجا پیدا میشود
الف-انسان تحت تاثیر شهوات قرار میگیرد ب-برخلاف انچه عقل و ایمان حکم میکند. ج-از دست دادن مالکیت نفس خود است د-همه موارد
14-در فلسفه قصاص الف -قران موافق قصاص است ب -قران مخالف قصاص است ج- باید به امور فقهی مراجعه کنیم د-در بعضی موارد مخالف ودر بعضی موارد موافق است وبستگی به نوع ان دارد
15- از نظر قران رفتارما با کافران چگونه باشد
الف -عادلانه رفتار کنیم ب- ظلم کنیم همانگونه که ظلم میکنند ج-از انها دوری کنیم د-هیچکدام
16- اولین شرطی که کسی بخواهد خودش را تربیت نماید
الف -مراقبه ب-محاسبه ج-مشارطه د- معاتبه
17- انواع عبادت چیست ؟الف- بدنی -مالی-فکری ب- بدنی -روحی -فکری ج-بدنی -روحی -مالی د-روحی -بدنی عقلی
18- اقبال یعنی....ادبار یعنی ....
الف- روی اوردن -پشت کردن ب-پشت کردن -روی اوردن ج- هر دو از یک ماده هستند د-پشت سر کار را ببیند - چهره کارا بیبند
19- جانشین جهاد چیست
الف- جانشین نمی پذیرد ب- از عقل درست استفاده کردن ج- گوش به فرامین الهی دادن د- خدارادرهمه جا دیدن
20-از جمله اثار کار
الف -به قلب انسان خضوع وخشوع میدهد ب- جلوی قساوت قلب رامیگیرد ج- الف وب صحیح است د- روشنی وقساوت رادردل ایجاد میکند
با تشکر سهرابی
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEFA
بسمه تعالی
سوالات بخش اول خلاصه تعلیم و تربیت در اسلام
1) هدف اساسی و غایی تربیت کدام است؟
الف)الهی شدن آدمی ب)کسب علم
ج)پرورش عقل د)رشد استعدادهای طبیعی
2) کدام یک از موارد زیر درباره علم نادرست است؟
الف) علم همان آموزش است
ب)هدف آموزش انتقال یک سلسله معلومات در مغز متعلم است.
ج) هدف آموزش رشد فکری متعلم است
د)تعلیم دهنده باید به متربی رشد فکر و قوه تحلیل بدهد.
3) کدام یک از جملات زیر برگرفته از سخن حضرت علی (ع) در باب علم در نهج البلاغه است؟
الف) فقط علم مسموع کافی است ب) فقط علم مطبوع کافی است
ج)منشا نداشتن علم مطبوع سوء تعلیم و تربیت است
د) منشا نداشتن علم مطبوع فقدان استعداد است
4) کدام یک از نظر استاد مطهری واجب عینی است ؟
الف) معرفه الله ب)احکام ج)علم بالله د) موارد الف و ب
5)مقصود از روح علمی چیست؟
الف) روح حقیقت جویی- بی غرضی و گمان اینکه آنچه او دارد تمام علم است
ب) از دلیل به مدعا برود و تنها در عالم واقعی غرور داشته باشد
ج) دارا بودن روح حقیقت جوی بی غرض بی تعصب و خالی از غرور
د)موارد الف و ب
6) شرط تعقل چیست؟
الف)علم آموزی ب)عقل مستقل از علم
ج)تفکر د)عدم ارتباط بین علم و عقل
7) کدام یک از مفاهیم درباره رابطه علم و عقل درست بیان نشده است ؟
الف) همراه بودن علم و عقل لازم است ولی کافی نیست
ب) علاوه بر تلازم تناسب بین علم و عقل باید وجود داشته باشد
د) ماهیت علم و عقل مستقل از هم است و تنها کسب معلومات مرتبط با رشد و کمال کافی است
8)کدام جمله مفهوم تربیت را بیان میکند؟
الف)تربیت به معنای واقعی هم در مورد جانداران و هم غیر جانداران صادق است
ب) تربیت همان ساختن است
ج) تربیت باید مستقل از طبیعت و سرشت شئ باشد
د) تربیت پرورش استعداد درونی بالقوه یک شئ موجود می باشد
9) استعدادهای روح انسان کدام است ؟
الف)استعداد عقل ب) استعداد اخلاقی ج) استعداد یا بعد دینی د) هر سه مورد
10) کدام گزینه تعبیری از وجدان اخلاقی است ؟
الف ) حقیقت جویی ب) حس دوست داشتن زیبایی ها
ج) انسان طوری خلق شده که دیگران را دوست بدارد(حس دوست داشتن دیگران)
د) حس تقدیس و پرستش
11) عادات انفعالی چه نوع عاداتی است؟
الف) عاداتی که تحت تاثیر عامل خارجی است ب) عاداتی که تحت تاثیر عامل خارجی قرار ندارد
ج)عاداتی که در اثر تکرار و ممارست بهتر انجام می شود د) همان هنرها و فنون است
12) کدام مفهوم فعل اخلاقی نیست؟
الف ) بالاتر از فعل طبیعی حیوان است ب) منفعت فرد در کار نیست
ج) افعالی مشترک با کارهای حیوانی د) هدف منافع مادی نباشد
13) در نظریات مطرح شده معیار فعل اخلاقی کدام است ؟
الف ) دگر دوستی ب) حسن و قبح ذاتی افعال ج) الهام وجدان د) همه موارد
14) کدام یک تعریفی از اخلاق عارفانه است ؟
الف ) اخلاقی که عرفا متصوفه مروج آن هستند
ب)اخلاقی که محدثین با نقل و نشر در میان مردم به وجود می آورند
ج)اخلاقی که در میان عموم مردم رواج پیدا نکرده
د) موارد الف و ب
15) نظر علما در باب اخلاق چیست؟
الف ) اخلاق به عنوان یک خصلت و خوی،امری نسبی است و تغییر می کند
ب) اخلاق به عنوان یک خصلت و خوی، امری مطلق است
ج) میان فعل اخلاقی و اخلاق نباید تفاوت قائل شد
د) فعل اخلاقی مطلق است و تغییر نمی کند
16) علمل داشتن صفت دیگری غیر از صفت اولیه را جزو کدام عناوین قرار می دهند؟
الف) عناوین اولیه ب) عناوین ثالثی ج) عناوین ثانویه د) موارد الف و ب
17) در قرآن از احساس مقدسی چون "وجدان" چگونه یاد شده ؟
الف )همان نفس مطمئنه است ب) همان نفس لوامه است
ج) همان نفس اماره است د) هیچ کدام
18) کدام جمله در باب فعل اخلاقی درست بیان نشده است ؟
الف) هدف شخص از انجام آن احساس وظیفه است
ب) فعلی که از همه اغراض منزه است
ج) فعلی که انسان از روی غریزه انجام دهد
د) انجام تکلیف است که از وجدان انسان سرچشمه می گیرد
19) کدام یک جزو دگردوستی طبیعی نیست ؟
الف) محبت مادر ب) تعصیهای قومی و فامیلی ج) دوست داشتن دیگران د) موارد الف و ب
20) انسان آفریننده آفریده شده است این همان استعداد .............است
الف ) عقلی ب) خلاقیت ج) دینی د) ذوقی و هنری
سوالات بخش دوم خلاصه کتاب تعلیم و تربیت در اسلام
1) کدام جمله درزمینه خودشناسی درست بیان نشده است؟
الف) خودشناسی ریشه الهامات اخلاقی است.
ب) حالت عذاب وجدان نتیجه درک ازخوداست.
ج) معرفه النفس باتوجه به خود،الهامات اخلاقی رادریافت می کند.
د) تذکرنفس، توجه به خودوباتوجه به خوددرک اینکه چه چیزی مناسب گوهروجودهرانسانی است.
2)وقتی انسان بیشترمن وجودش جنبه طبیعی اش باشد چه پیامدی خواهدداشت؟
الف) جزجنگ ونزاع چیزی وجودندارد. ب) دراین درجه میان *من*هاتباینی دیده نمی شود.
ج) انسان درعالی ترین درجه وجودطبیعی اش یک فرشته است. د ) این *من* مصداق آیه 29سوره حجر(نفحت فیه من روحی است.
3) اولین مرحله خروج ازخودی فرد.................. .است.
الف ) دوست داشتن ب) ازدواج ج) تعصب قومیتی د) وطن پرستی
4)کدام یک ازمفاهیم زیر تعریفی درقالب انسان دوستی است؟
الف) دوست داشتن مسلمان نبایدبه صورت تعصب درآید.
ب) توسعه خودی ازخودخانوادگی تجاوز وبه فامیل کشیده می شود.
ج ) درمرحله خروج ازخودانسان رابایددرمسیر انسانیت دوست داشت نه درخلاف آن.
د) خارج شدن انسان ازمرز خودخواهی به هیچ چیرحتی انسان محدودنمی شودوتمام عالم رابرمی گیرد.
5) کدام یک ازمواردزیر تربیتی درمسیر کمال انسان است؟
الف) تربت به منظور برقراری نظام میان استعدادهای انسان ب) تربیت درجهت شناخت استعدادهای انسان
ج) درامرتربیت انسان همچون شیی برای منظورهای خاصی ساخته می شود. د) مواردالف وب
6) کدام جمله درزمینه استعدادهای انسان درست بیان نشده است؟
الف) علت حرمت بسیاری ازامور دراسلام مضربودن آن است. ب) اسلام طرفدار پرورش جسم است .
ج) تقلیدوسنت گرایی کورکورانه ازنظراسلام مذموم است. د)ازنظرادیان ومسیحیت دین طرفدارعقل است وبرآن تکیه دارد.
7) تجزیه وتحلیل وقدرت استنباط همان .............. است.
الف) تعلیم ب) تعقل ج) فراگیری د) تفکر
8) کدام گزینه به مفهوم روایت امام موسی کاظم (ع) :* یاهشام ثم بین ان العقل مع العلم * نزدیک تراست؟
الف) عقل نقش موادخام برای علم را دارد. ب) عقل مقدمه علم است.
ج) عقل وعلم باید توام باشند. د) عقل به تنهایی باعث رشد بشر می شود.
9) کدام یک ازموانع تعقل نیست؟
الف) تقلیدکورکورانه ب) آزادکردن عقل ازحکومت تلقینات
ج) همرنگ شدن باجماعت د) قضاوت های مرد
10) کدام گزینه درموردتعقل لزنظر اشاعره صحیح است؟
الف) اشاعره طرفدار تعبدوتسلیم محض هستند. ب) ایشان معتقدند تعقل یک مقیاس صددرصدقطعی است.
ج) معتقدنداشیا حسن وقبح ذاتی دارند. د) براین عقیده اند که هرچه خداامرکرده ، چون خوب بوده امرکرده وبالعکس.
11) عومل موثر درتربیت کدام است؟
الف) تقویت راده ب) میل طبیعی ج) عبادت د) موارد الف وج
12) اولین شرط اینکه فردبخواهد خودش راتربیت کند ،چیست؟
الف) مراقبه ب) محبت ج) محاسبه د) حقیقت جویی
13) کدام عبادت ، عبادت بدنی است؟
الف) تفکر ب) نماز ج) خمس د) زکات
14) بالاترین وبزرگترین عامل درتغییرات انسان چیست ؟
الف) معاشرت ب) جهاد ج) کار د) ارادت وشیفتگی
15) مراحل تربیت درکدام مورد درست بیان شده است؟
الف) مراقبه – مشارطه – معاتبه – معاقبه
ب) مشارطه – مراقبه – معاتبه – معاقبه
ج) مراقبه – معاتبه – مشارطه - معاقبه
د) مشارطه – مراقبه – معاقبه – معاتبه
16) مسئله معاتبه یعنی .........
الف) خود راعقوبت کردن درکار ب) محاسبه ازخود درهرشبانه روز
ج) ملامت کردن خود درکار د) مراقبت همیشگی ازخود
17) عامل اصلاح وتربیت چیست ؟
الف) تفکر ب) جهاد ج) ارادت د) کار
18) این سخن ازکیست ؟ "مسلمانی که غزوه نکرده باشد یا لااقل دردلش حدیث نفس غزوه نداشته باشد ، اگر بمیرد دریک شعبه نفاق مرده است. "
الف) پیامبر اکرم (ص) ب) حضرت علی (ع) ج) امام حسین(ع) د) امام کاظم (ع)
19) کدام جمله درباب کارصحیح بیان شده است؟
الف) کارمعلول واثر انسان است. ب) تربیت برکارمقدم است.
ج) هم تربیت برکاروهم کاربرتربیت مقدم است. د) کاراجتماعی وشغل تنها وظیفه اجتماعی است.
20) کارازنظر اسلام چه اهمیتی دارد؟
الف) وظیفه است ب) موجب تربیت است ج) ازگناه جلوگیری می کند د) همه موارد
21) ائمه اطهار (ع) چه کسانی راازخود نمی دانند؟
ا لف) افرادی که کارنمی کنند ب) افرادی که درشبانه روز یکبار ازخود محاسبه نکنند.
ج) افرادی که به پرورش جسم نمی پردازد. د) افرادی که درغزوه شرکت ندارند.
22) کدام عبادت ، عبادت بردگان است؟
الف) عبادت برای طمع دربهشت ب) عبادت نه به خاطر بهشت ونه ترس ازجهنم
ج) عبادت احرار د) عبادت برای ترس
23) چه چیز مانع حس حقیقت جویی است؟
الف) تفکر ب) مصلحت ج) تعصب د) محبت
24) کدام نوع محبت عاقلانه نیست ؟
الف) محبت بارعایت خیروسعادت ب) محبت مطبوع انسانها
ج) محبت مقرون به منطق د) محبت بارعایت مصلحت
25) کدام گزینه تعبیری از" تدبیر درمتون اسلامی" است؟
الف) به حساب نیاوردن آینده ب) حبس درزمان
ج) عدم حبس درزمان ،توجه به آینده ونتایج نهایی امور د) عدم دقت درنتایج نهایی
موفق باشید
مرادی _ رفیعی
مطالب مشابه :
سوالات درس تعلیم وتربیت
سوالات درس تعلیم وتربیت . سوالات کتاب تعلیم وتربیت شهید مطهری. دوم خلاصه کتاب تعلیم و
سی سئوال تستی جغرافیا پنجم ابتدایی
تعلیم وتربیت در جمعه ۱۵ آبان۱۳۸۸ ساعت موضوع نمونه سوالات کتاب های استاد شهید مطهری
تربیت
نمونه سوالات تستی عربی شهید مطهری : یاد شده به کتاب تعلیم وتربیت شهید مطهری و
۴ روش برای افزایش بهره هوشی (iq)
تعلیم وتربیت نمونه سوالات ضمن خدمت برنامه عرضه فایل pdf همه کتاب های استاد شهید مطهری
دانلود کتاب حماسه حسینی شهید مطهری
دانلود کتاب حماسه حسینی شهید مطهری نمونه سوالات تستی دانلود کتاب گذاشته ام
نقش معلّم دینی در تربیت اعتقادی
نمونه سوالات تزکیه نمودن و تعلیم کتاب و بهره می بردند، شهید مطهری با آن به
سوالات کتاب انسان کامل
الف- تعلیم وتربیت ب- تهذیب نفس وتزکیه استاد مطهری که پاسخگوی سوالات
روز معلم گرامی باد
پاسخ سوالات کتاب آشنایی با فقه پیش سوالات تستی معارف گروه درسی تعلیم وتربیت
برچسب :
نمونه سوالات تستی کتاب تعلیم وتربیت شهید مطهری