قصور ما و روایت مغرضانه ی دیگری از اسلام ؛ در حاشیه ی مستند " بازار ص-ک-ص ایران "

من بر خلاف بسياری از افراد ، از تشكيكات و ايجاد شبهه‏ هائی كه در مسائل اسلامی می شود با همه علاقه و اعتقادی كه به اين دين دارم به هيچ وجه‏ ناراحت نمی شوم . بلكه در ته دلم خوشحال می شوم . زيرا معتقدم و در عمر خود بتجربه مشاهده كرده‏ام كه اين آئين مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه‏ ها كه بيشتر مورد حمله و تعرض واقع شده ، با نيرومندی و سرفرازی و جلوه و رونق بيشتری آشكار شده است . خاصيت حقيقت همين است كه شك و تشكيك بروشن شدن آن كمك می كند ، شك ، مقدمه يقين ، و ترديد ، پلكان تحقيق است . در رساله زنده بيدار از رساله ميزان العمل غزالی نقل ميكند كه : " . . گفتار ما را فائده اين‏ بس باشد كه ترا در عقايد كهنه و موروثی بشك می افكند . زيرا شك پايه‏ تحقيق است و كسی كه شك نمی كند درست تأمل نمی كند . و هر كه درست ننگرد خوب نمی‏ بيند و چنين كسی در كوری و حيرانی بسر ميبرد " . بگذاريد بگويند و بنويسند و سمينار بدهند و ايراد بگيرند ، تا آنكه‏ بدون آنكه خود بخواهند وسيله روشن شدن حقايق اسلامی گردند .(نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری) .


" عقد متعه " ، " در پشتی " ورود به منطقه‌ی ممنوعه‌ ی برقراری رابطه‌ی جنسی بین زن و مرد در ایران .


باز هم در سایه کم کاری و کم توجهی ما و چه بسا کم کاری و کم توجهی مسئولین ، مستند سازی غربی از دریچه دوربین خود با نگاهی مغرضانه از اسلام روایت می کند ، مغرضانه از آن جهت که در پایان فیلم آن چه در ذهن بیننده ی غربی و همچنین بیننده ی ناآگاه ایرانی نقش بسته است چیزی نیست جز آشفتگی جنسی در ایران امروز و معرفی " عقد متعه " (ازدواج موقت) به عنوان " در پشتی " ورود به منطقه‌ی ممنوعه‌ی برقراری رابطه‌ی جنسی بین زن و مرد در ایران . خود مستند اما از محتوای قابل توجهی برخوردار نیست سراسر آن را سوال های بی جواب فراگرفته است تا آن جا که مستند ساز تنها کاری که می کند همراهی با " حاج آقا " (کمی پایین تر با حاج آقا آشنا می شوید) کوچه به کوچه و منزل به منزل ، در مسجد ، در خیابان ، در راه قم ، در صحن ... و ... است ، پرداختن به زندگی چند زن و وارد شدن به زندگی خصوصی آنان ، صحنه هایی در آرایشگاه های زنانه و سوالاتی که پی در پی ذهن بیننده را گرفتار خود می کند گوشه های دیگری از این مستند است ، مستند ساز این روایت را تا به اوج رسیدن سوالات پیش می برد اما آن جا که زمان پاسخ گویی فرا می رسد با نگاهی مغرضانه مستند را به پایان می رساند ، گویی پاسخگویی را به ذهن بیننده غربی و بیننده ناآگاه داخلی می سپارد در حالی که در پایان مستند در ذهن مخاطب ناآگاه چیزی جز " آشفتگی جنسی در جامعه ی ایران امروز " نقش نبسته است ، جای بسی تاسف است که متفکر شهید استاد مرتضی مطهری سال ها پیش از این پاسخ این سوالات را داده است اما بسیاری از ما از آن ناآگاهیم و همان بیننده ناآگاه به حساب می آییم ، غرب هم در سایه ی این ناآگاهی هنوز از همان راه های قدیمی و نخ نما شده ارزش های ما را مورد هجوم قرار می دهد .
" در بازار ص-ک-ص " ، دومین فیلم مستند سودابه مرتضایی است . اولین کار او با عنوان " بچه‌های پیامبر " نیز در ایران فیلم‌برداری شده است . " در بازار ص-ک-ص " ، که تا کنون در بیش از ۱۰ جشنواره ‌ی بین‌المللی فیلم به نمایش درآمده است ، نامزد دریافت جایزه‌ی اول " آکادمی فیلم اتریش " در سال ۲۰۱۱ نیز شده است . این فیلم از ۴ اوت در سینماهای آلمان به نمایش در می‌آید .


در حاشیه ی مستند " بازار ص-ک-ص ایران "


دویچه وله از قلب اروپا ، در مورد این مستند نوشته است : " در بازار ص-ک-ص " ، عنوان فیلم مستندی از سودابه مرتضایی ، کارگردان ایرانی - اتریشی است که رابطه‌ی جنسی بین زن و مرد را در چارچوب " عقد متعه " ، موسوم به " ازدواج موقت " در ایران دستمایه قرار داده است .

سودابه مرتضایی ، در مستند خود به چند و چونی فرهنگی - نظری این مسئله نمی‌پردازد ، بلکه آن را به عنوان پدیده‌ای که از طریق قانون به نهادی اجتماعی بدل شده ، به تصویر می‌کشد . مستند " در بازار ص-ک-ص " ، با ندای اذان و نمایی در غروب شهری شلوغ آغاز می‌شود . نمایش متن ماده‌ های قانونی ممنوعیت " نزدیکی بین زن و مرد ، خارج از چارچوب ازدواج " و مجازات‌های شلاق و سنگسار در صورت سرپیچی از آن‌‌ها ، پیش ‌زمینه ‌ی دستمایه ‌ی فیلم را (" عقد متعه ") مشخص می‌کند . مکالمه‌ی تلفنی مردی مضطرب و با زنی که در صحنه غایب است ، درجه‌ی اعتبار اجرایی این قوانین و مقررات را به نمایش می‌گذارد . زن می‌گوید : « نه ، نه امشب نیا " » . مرد می‌پرسد : « مهمون داری ؟ ساعت ۱۲ هم نمی‌شه ؟ » زن سرانجام حرف آخر را می‌زند : « آره ، مهمون دارم . گفتم نه ، فردا تلفن کن . » . سودابه مرتضایی ، در فیلم " در بازار ص-ک-ص " ، " عقد متعه " را به عنوان " در پشتی " ورود به منطقه‌ی ممنوعه‌ی برقراری رابطه‌ی جنسی بین زن و مرد در ایران معرفی می‌کند . " حاج آقا " ، آخوند عاقدی که برای " حمایت از خانم‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست " دفتری دایر کرده ، در اولین نمای فیلم این مسئله را به روشنی توضیح می‌دهد . این روحانی که بار اصلی انتقال شناسه‌‌های " عقد متعه " را به بیننده‌ (به ویژه بیننده‌ ی غربی) به عهده دارد ، در نماهای بعدی نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با " خرج پول " ، جواز ورود از آن " در پشتی " را به " بهشت رابطه‌ها " به‌دست آورد .


بازخوانی اندیشه مطهر ، نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ؛ خوانده اید ؟


من بر خلاف بسياری از افراد ، از تشكيكات و ايجاد شبهه‏ هائی كه در مسائل اسلامی ميشود با همه علاقه و اعتقادی كه باين دين دارم به هيچ وجه‏ ناراحت نميشوم . بلكه در ته دلم خوشحال ميشوم . زيرا معتقدم و در عمر خود بتجربه مشاهده كرده‏ام كه اين آئين مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه‏ ها كه بيشتر مورد حمله و تعرض واقع شده ، با نيرومندی و سرفرازی و جلوه و رونق بيشتری آشكار شده است . خاصيت حقيقت همين است كه شك و تشكيك بروشن شدن آن كمك می كند ، شك ، مقدمه يقين ، و ترديد ، پلكان تحقيق است . در رساله زنده بيدار از رساله ميزان العمل غزالی نقل ميكند كه : " . . گفتار ما را فائده اين‏ بس باشد كه ترا در عقايد كهنه و موروثی بشك می افكند . زيرا شك پايه‏ تحقيق است و كسی كه شك نمی كند درست تأمل نمی كند . و هر كه درست ننگرد خوب نمی‏ بيند و چنين كسی در كوری و حيرانی بسر ميبرد " . بگذاريد بگويند و بنويسند و سمينار بدهند و ايراد بگيرند ، تا آنكه‏ بدون آنكه خود بخواهند وسيله روشن شدن حقايق اسلامی گردند . يكی از قوانين درخشان اسلام از ديدگاه مذهب جعفری كه مذهب رسمی كشور ماست اينست كه ازدواج به دو نحو ميتواند صورت بگيرد : دائم و موقت : ازدواج موقت و دائم در پاره‏ای از آثار با هم يكی هستند و در قسمتی‏ اختلاف دارند . آنچه در درجه اول ، اين دو را از هم متمايز ميكند يكی‏ اينست كه زن و مرد تصميم می گيرند بطور موقت با هم ازدواج كنند و پس از پايان مدت ، اگر مايل بودند تمديد كنند تمديد ميكنند و اگر مايل نبودند از هم جدا ميشوند . ديگر اينكه از لحاظ شرايط ، آزادی بيشتری دارند كه بطور دلخواه بهر نحو كه بخواهند پيمان می‏بندند . مثلا در ازدواج دائم خواه ناخواه مرد بايد عهده‏دار مخارج روزانه و لباس و مسكن و احتياجات ديگر زن از قبيل دارو و طبيب بشود ، ولی در ازدواج موقت بستگی دارد بقرارداد آزادی كه ميان‏ طرفين منعقد می گردد . ممكن است مرد نخواهد يا نتواند متحمل اين مخارج‏ بشود ، يا زن نخواهد از پول مرد استفاده كند . در ازدواج دائم ، زن خواه ناخواه بايد مرد را به عنوان رئيس خانواده‏ بپذيرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت كند . اما در ازدواج‏ موقت بسته بقراردادی است كه ميان آنها منعقد ميگردد . در ازدواج دائم ، زن و شوهر خواه ناخواه از يكديگر ارث ميبرند . اما در ازدواج موقت چنين نيست . پس تفاوت اصلی و جوهری ازدواج موقت با ازدواج دائم در اينست كه‏ ازدواج موقت از لحاظ حدود و قيود " آزاد " است ، يعنی وابسته باراده‏ و قرارداد طرفين است . حتی موقت بودن آن نيز در حقيقت نوعی آزادی بطرفين می بخشد و زمان را در اختيار آنها قرار می دهد . در ازدواج دائم ، هيچكدام از زوجين بدون جلب رضايت ديگری حق ندارند از بچه‏دار شدن و توليد نسل جلوگيری كنند ، ولی در ازدواج موقت جلب‏ رضايت طرف ديگر ضرورت ندارد . در حقيقت اين نيز نوعی آزادی ديگر است‏ كه به زوجين داده شده است . اثری كه از اين ازدواج توليد می‏شود يعنی فرزندی كه بوجود می‏آيد با فرزند ناشی از ازدواج دائم هيچگونه تفاوتی ندارد . مهر ، هم در ازدواج دائم لازم است و هم در ازدواج موقت . با اين‏ تفاوت كه در ازدواج موقت ، عدم ذكر مهر موجب بطلان عقد است و در ازدواج دائم ، عقد باطل نيست . مهرالمثل تعيين می شود . همانطوريكه در عقد دائم ، مادر و دختر زوجه بر زوج ، و پدر و پسر زوج‏ بر زوجه حرام و محرم ميگردند در عقد منقطع نيز چنين است و همانطوريكه‏ خواستگاری كردن زوجه دائم بر ديگران حرام است ، خواستگاری زوجه موقت‏ نيز بر ديگران نيز حرام است ، همانطوريكه زنای با زوجه دائم غير ، موجب‏ حرمت ابدی ميشود ، خواستگاری زوجه موقت نيز بر ديگران ابدی ميشود ، زنای با زوجه موقت نيز موجب حرمت ابدی می شود . همانطور كه زوجه دائم‏ بعد از طلاق بايد مدتی عده نگهدارد ، زوجه موقت نيز بعد از تمام شدن مدت‏ يا بخشيدن آن بايد عده نگهدارد . با اين تفاوت كه عده زن دائم سه نوبت‏ عادت ماهانه است و عده زن غير دائم دو نوبت يا چهل و پنج روز . در ازدواج دائم جمع ميان دو خواهر جايز نيست ، در ازدواج موقت نيز روا نيست . اينست آنچيزی كه بنام ازدواج موقت يا نكاح منقطع در فقه شيعه آمده است و قانون مدنی ما نيز عين آنرا بيان كرده است . بديهی است كه ما طرفدار اين قانون با اين خصوصيات هستيم ، و اما اينكه مردم ما بنام اين قانون سوء استفاده‏هائی كرده و می كنند ، ربطی‏ به قانون ندارد . لغو اين قانون ، جلوی آن سوء استفاده‏ها را نمی گيرد بلكه‏ شكل آنها را عوض می كند . به علاوه صدها مفاسدی كه از خود لغو قانون‏ برمی خيزد . ما نبايد آنجا كه انسان ها را بايد اصلاح و آگاه كنيم به دليل عدم عرضه و لياقت در اصلاح انسان ها مرتبا به جان مواد قانونی بيفتيم ، انسانها را تبرئه كنيم و قوانين را مسئول بدانيم . اكنون ببينيم با بودن ازدواج دائم ، چه ضرورتی هست كه قانونی به نام‏ قانون ازدواج موقت بوده باشد ، آيا ازدواج موقت به قول نويسندگان زن روز با حيثيت انسانی زن و با روح اعلاميه حقوق بشر منافات دارد ؟ آيا ازدواج‏ موقت اگر هم لازم بوده است در دوران كهن لازم بوده است . اما زندگی و شرايط و اقتضای زمان حاضر با آن موافقت ندارد ؟ ( رجوع شود به نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری صفحه 58 ) .


اندیشه مطهر در کتاب نظام حقوق زن در اسلام ، (متفکر شهید استاد مرتضی مطهری) به تفضیل به توضیح مبحث ازدواج موقت در اسلام پرداخته است که به دلیل طولانی بودن از ذکر آن در اینجا معذوریم فقط برای پاسخگویی به ابهامات این مستند به ذکر چند سطر از این کتاب بسنده می کنیم .


نمایش اسکناس برای القای " زن کرایه ای " به ذهن مخاطب


مستند ساز در صحنه هایی سعی می کند با نمایش مقادیر زیاد اسکناس و به دنبال آن " حاج آقا " ، آخوند عاقدی که برای " حمایت از خانم‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست " دفتری دایر کرده است ، این گونه به مخاطب القا کند که گویی قرار است معامله ای صورت گرفته و زن به کرایه ی مردی در آید . اما پاسخ اندیشه مطهر :
من نمی دانم چرا اگر زنی با شرائط آزاد با يك مرد بطور موقت ازدواج كند زن كرايه ‏ای محسوب می شود . ( رجوع شود به نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری صفحه 65 ) .اولا ازدواج موقت با مشخصاتيكه در مقاله پيش گفتيم چه ربطی به اجاره و كرايه دارد و آيا محدوديت مدت ازدواج موجب می شود كه از صورت ازدواج خارج و شكل‏ اجاره و كرايه بخود بگيرد ؟ . آيا چون حتما بايد مهر معين و قطعی داشته‏ باشد كرايه و اجاره است ؟ كه اگر بدون مهر بود و مرد چيزی نثار زن نكرد ، زن حيثيت انسان خود را باز يافته است ؟ ما درباره مسئله مهر جداگانه‏ بحث خواهيم كرد . از قضا فقها تصريح كرده‏اند و قانون مدنی نيز بر همان اساس مواد خود را تنظيم كرده است كه ازدواج موقت و ازدواج دائم از لحاظ ماهيت قرارداد هيچگونه تفاوتی با هم ندارند و نبايد داشته باشند . هر دو ازدواجند و هر دو بايد با الفاظ مخصوص ازدواج صورت بگيرند و اگر نكاح منقطع را با صيغه‏های مخصوص اجاره و كرايه بخوانند باطل است . ثانيا از كی و چه تاريخی كرايه آدم منسوخ شده است ؟ تمام خياطها و باربرها تمام پزشك ها و كارشناس ها ، تمام كارمندان دولت از نخست وزير گرفته تا كارمند دون رتبه ، تمام كارگران كارخانه‏ها آدم های كرايه‏ای هستند . ثالثا زنی كه به اختيار و اراده خود با مرد بخصوصی عقد ازدواج موقت‏ می‏بندد آدم كرايه‏ای نيست و كاری بر خلاف حيثيت و شرافت انسانی نكرده‏ است ، اگر می خواهيد زن كرايه‏ای را بشناسيد ، اگر می خواهيد بردگی زن را ببينيد به اروپا و امريكا سفر كنيد و سری به كمپانی های فيلمبرداری بزنيد تا ببينيد زن كرايه‏ای يعنی چه ؟ ببينيد چگونه كمپانيهای مزبور حركات زن ، ژست های زن ، اطوار زنانه زن ، هنرهای جنسی زن را به معرض فروش می گذارند . بليط هائی كه شما برای سينماها و تاترهای می خريد در حقيقت اجاره بهای‏ زن های كرايه‏ای را می پردازيد . ببينيد در آنجا زن بدبخت برای اينكه پولی‏ بگيرد تن به چه كارهائی می دهد ؟ مدت ها تحت نظر متخصصان كار آزموده و شريف بايد رموز تحريكات جنسی را بياموزد ، بدن و روح و شخصيت خود را در اختيار يك مؤسسه پول درآوری قرار دهد برای اينكه مشتريان بيشتری برای آن مؤسسه‏ پيدا كند . سری به كاباره‏ها و هتل ها بزنيد ببينيد زن چه شرافتی بدست آورده است و برای اينكه مزد ناچيزی بگيرد و جيب فلان پولدار را پرتر كند چگونه بايد همه حيثيت و شرافت خود را در اختيار مهمانان قرار دهد . زن كرايه‏ای آن مانكن‏ها هستند كه اجير و مزدور فروشندگی های بزرگ می‏شوند و شرف و عزت خود را وسيله پيشرفت و توسعه حرص و آز آنها قرار ميدهند . زن كرايه‏ای آن زنی است كه برای جلب مشتری برای يك مؤسسه اقتصادی با هزاران اطوار كه اغلب آنها تصنعی و بخاطر انجام وظيفه مزدوری است روی‏ صفحه تلويزيون ظاهر می شود و بنفع يك كالای تجارتی تبليغ می كند . كيست كه نداند امروز در مغرب زمين زيبائی زن ، جاذبه جنسی زن ، آواز زن ، هنر و ابتكار زن ، روح و بدن زن و بالاخره شخصيت زن ، وسيله تحقير و ناچيزی در خدمت سرمايه‏داری اروپا و امريكا است ؟ و متأسفانه شما دانسته‏ يا ندانسته زن شريف و نجيب ايرانی را بسوی اين چنين اسارتی می كشانيد . من نميدانم چرا اگر زنی با شرائط آزاد با يك مرد بطور موقت ازدواج كند زن كرايه‏ای محسوب ميشود . اما اگر زنی در يك عروسی يا شب‏نشينی در مقابل چشمان حريص هزار مرد و برای ارضاء تمايلات جنسی آنها حنجره خود را پاره كند و هزار و يك نوع معلق بزند تا مزد معينی دريافت دارد زن‏ كرايه‏ای محسوب نميشود ؟ آيا اسلام كه جلو مردان را از اينگونه بهره‏برداری‏ها از زن گرفته است و خود زن را باين اسارت آگاه و او را از تن دادن به آن و ارتزاق از آن منع‏ كرده است مقام زن را پائين آورده است يا اروپای نيمه دوم قرن بيستم ؟ اگر روزی زن بدرستی آگاه و بيدار شود و دام هائی كه مرد قرن بيستم در سر راه او گذاشته و مخفی كرده بشناسد ، عليه تمام اين فريب‏ها قيام خواهد كرد و آن وقت تصديق خواهد كرد يگانه پناهگاه و حامی جدی و راستگوی او قرآن است و البته چنين روزی دور نيست .


نمایش مردان هوسران برای القای " آشفتگی جنسی در جامعه ایران و تمسخر قانون " به ذهن مخاطب


متاسفانه مستند ساز برای القای " آشفتگی جنسی در جامعه ایران " به سراغ تعدادی مرد بی تربیت و هوسران رفته است همان هایی که در هر جامعه ای ممکن است موجود باشند اما اکثریت قاطع را شامل نمی شوند و در جامعه ایران می توان گفت اقلیت اندکی هستند . اما پاسخ اندیشه مطهر :
( رجوع شود به نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری صفحه 68 ) . ... اما طبق اظهارات مرضيه مردی هوسران و قسی القلب ، زنی را به عنوان‏ اينكه می خواهد او را زوجه دائم خود قرار دهد و از او و فرزندان او حمايت‏ و سرپرستی كند اغفال كرده و بدون آنكه زن بدبخت خواسته باشد او را به نام‏ اين كه صيغه كرده است مورد كامجوئی و سپس بی اعتنائی قرار داده است . اگر اين اظهارات صحيح باشد ، عقدی است باطل . مردی قسی ، زنی بی خبر و بی اطلاع از قانون شرعی و عرفی را مورد تجاوز قرار داده و بايد مجازات‏ شود . قبل از اين كه امثال رضاها مجازات شوند ، بايد تربيت شوند و قبل از آن كه رضاها مجازات يا تربيت شوند بايد مرضيه‏ها آگاهانيده شوند . جنايتی كه از قساوت مردی و بي خبری و غفلت زنی سرچشمه گرفته است چه‏ ربطی به قانون دارد كه مجله زن روز قيافه حق به جانب به رضا می دهد و بعد نيز تيغ خود را متوجه قانون می كند . آيا اگر قانون ازدواج موقت نمی بود ، رضای قسی القلب مرضيه غافل و بی‏ خبر را آرام می گذاشت ؟ چرا از زير بار تربيت و آگاهانيدن زن و مرد شانه خالی می كنيد ، حقوق و وظايف شرعی زن و مرد را كتمان می كنيد و زنان بيچاره را اغفال كرده يگانه‏ قانون حامی و راستگوی زن را دشمن او معرفی می كنيد و با دست خود او می خواهيد يگانه پناهگاه او را بكوبيد ؟


زندگی امروز و ازدواج موقت


( رجوع شود به نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری صفحه 58 ) . چنانكه قبلا دانستيم ، ازدواج دائم مسئوليت و تكليف بيشتری برای زوجين‏ توليد می كند ، به همين دليل پسر يا دختری نمی توان يافت كه از اول بلوغ‏ طبيعی كه تحت فشار غريزه قرار می گيرد آماده ازدواج دائم باشد . خاصيت‏ عصر جديد اين است كه فاصله بلوغ طبيعی را با بلوغ اجتماع و قدرت تشكيل‏ عائله زيادتر كرده است . اگر در دوران ساده قديم يك پسر بچه در سنين اوايل بلوغ طبيعی از عهده شغلی كه تا آخر عمر به عهده او گذاشته ميشد برميايد ، در دوران جديد ابدا امكان پذير نيست . يك پسر موفق در دوران‏ تحصيل كه دبستان و دبيرستان و دانشگاه را بدون تأخير و رد شدن در امتحان‏ آخر سال و يا در كنكور دانشگاه گذرانده باشد در 25 سالگی فارغ التحصيل‏ می گردد و از اين به بعد می تواند درآمدی داشته باشد . قطعا سه چهار سال هم‏ طول می كشد تا بتواند سر و سامان مختصری برای خود تهيه كند و آماده ازدواج‏ دائم گردد . همچنين است يك دختر موفق كه دوران تحصيل را می خواهند طی‏ كند .


جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسی


( رجوع شود به نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری صفحه 59 ) . شما اگر امروز يك پسر محصل هجده ساله را كه شور جنسی او باوج خود رسيده است ، تكليف به ازدواج بكنيد بشما می خندند . همچنين است يك دختر محصل شانزده ساله . عملا ممكن نيست اين طبقه در اين سن زير بار ازدواج‏ دائم بروند و مسئوليت يك زندگی را كه وظايف زيادی برای آنها نسبت‏ به يكديگر و نسبت به فرزندان آينده‏شان ايجاد می كند بپذيرند .


آيا تشريع ازدواج موقت برای تأمين هوسرانی است ؟


( رجوع شود به نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری صفحه 77 ) . در هر چيزی اگر بشود ترديد كرد در اين جهت نمی توان‏ ترديد كرد كه اديان آسمانی عموما بر ضد هوسرانی و هواپرستی قيام كرده‏اند ، تا آنجا كه در ميان پيروان غالب اديان ترك هوس رانی و هواپرستی‏ بصورت تحمل رياضت های شاقه درآمده است . يكی از اصول واضح و مسلم اسلام مبارزه با هواپرستی است . قرآن كريم‏ هواپرستی را در رديف بت پرستی قرار داده است . در اسلام آدم " ذواق " يعنی كسی كه هدفش اينست كه زنان گوناگون را مورد كامجوئی و " چشش " قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفی شده است . ما آنجا كه راجع به طلاق‏ بحث می كنيم مدارك اسلامی اين مطلب را نقل خواهيم كرد . امتياز اسلام از برخی شرايع ديگر به اينست كه رياضت و رهبانيت را مردود می شمارد ، نه اينكه هواپرستی را جايز و مباح می داند . از نظر اسلام‏ تمام غرائز اعم از جنسی و غيره بايد در حدود اقتضاء و احتياج طبيعت‏ اشباع و ارضاء گردد . اما اسلام اجازه نمی دهد كه انسان آتش غرائز را دامن‏ بزند و آنها را بشكل يك عطش پايان ناپذير روحی درآورد . از اين رو اگر چيزی رنگ هواپرستی يا ظلم و بی عدالتی به خود بگيرد كافی است كه بدانيم مطابق منظور اسلام نيست‏ . جای ترديد نيست كه هدف مقنن قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه‏ وسيله عياشی و حرمسرا سازی برای مردم هواپرست و وسيله بدبختی و دربدری‏ برای يك زن و يك عده كودك فراهم سازد . تشويق و ترغيب فراوانی كه از طرف ائمه دين به امر ازدواج موقت شده‏ است ، فلسفه خاصی دارد كه عن قريب توضيح خواهم داد .


حرمسرا در دنيای امروز


( رجوع شود به نظام حقوق زن در اسلام ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری صفحه 78 ) . اكنون ببينيم دنيای امروز با تشكيل حرمسرا چه كرده است ؟ دنيای امروز رسم حرمسرا را منسوخ كرده است . دنيای امروز حرمسرا داری را كاری ناپسند ميداند و عامل وجود آن را از ميان برده است . اما كدام عامل ؟ آيا عامل‏ ناهمواري های اجتماعی را از ميان برده است . و در نتيجه همه جوانان رو به‏ ازدواج آورده‏اند و از اين راه زمينه حرمسرا سازی را از ميان برده است ؟ خير ، كار ديگری كرده است ، با عامل اول يعنی عفاف و تقوای زن مبارزه‏ كرده ، و بزرگترين خدمت را از اين راه به جنس مرد انجام داده است . تقوا و عفاف زن به همان نسبت كه به زن ارزش می دهد و او را عزيز و گرانبها می كند برای مرد مانع شمرده می شود . دنيای امروز كاری كرده است كه مرد عياش اين قرن نيازی به تشكيل‏ حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت ندارد . برای مرد اين قرن از بركت تمدن‏ غرب همه جا حرمسراست . مرد اين قرن برای خود لازم نميداند كه به اندازه‏ هارون الرشيد و فضل بن يحيی برمكی پول و قدرت داشته باشد تا به اندازه‏ آنها جنس زن را در نوع های مختلف و رنگ های مختلف مورد بهره‏برداری قرار دهد . برای مرد اين قرن داشتن يك اتومبيل سواری و ماهی دو سه هزار تومان‏ درآمد كافی است تا آن چنان وسيله عياشی و بهره‏برداری از جنس زن را فراهم‏ كند كه هارون‏الرشيد هم در خواب نديده است . هتل ها و رستوران ها و كافه‏ها از پيشتر آمادگی خود را بجای حرمسرا برای مرد اين قرن اعلام كرده‏اند . جوانی مانند عادل كوتوالی در اين قرن با كمال صراحت ادعا ميكند كه در آن واحد بيست و دو معشوقه در شكل ها و قيافه‏های مختلف داشته است ، چه‏ از اين بهتر برای مرد اين قرن . مرد اين قرن از بركت تمدن غربی چيزی از حرمسراداری جز مخارج هنگفت و زحمت و دردسر از دست نداده است . اگر قهرمان هزار و يكشب سر از خاك بردارد و امكانات وسيع عيش و عشرت و ارزانی و رايگانی زن امروز را ببيند ، به هيچ وجه حاضر به تشكيل‏ حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت نخواهد شد . و از مردم مغرب زمين كه او را از زحمت حرمسراداری معاف كرده‏اند تشكر خواهد كرد و بی درنگ اعلام خواهد كرد تعدد زوجات و ازدواج موقت ملغی ، زيرا اينها برای مردان در برابر زنان تكليف و مسئوليت ايجاد می كند . اگر بپرسيد برنده اين بازی ديروز و امروز معلوم شد ، پس بازنده كيست‏ ؟ متأسفانه بايد بگويم آنكه هم ديروز و هم امروز بازی را باخته است ، آن‏ موجود خوش‏باور و ساده دلی است كه به نام جنس زن معروف است .


وقتی که کار بالا می گیرد


باز هم در سایه کم کاری و کم توجهی ما و چه بسا کم کاری و کم توجهی مسئولین ، مستند سازی غربی از دریچه دوربین خود با نگاهی مغرضانه از اسلام روایت می کند ، جای تاسف بیشتر آنجاست که " حاج آقا " هایی خود را ابزار دست چنین مستند سازانی قرار می دهند بی آن که به نتایج کار خود بیندیشند ، قصور ما و روایت مغرضانه ی دیگری از اسلام ؛ در حاشیه ی مستند " بازار ص-ک-ص ایران " و در آخر پاسخی از زبان اندیشه مطهر : متأسفانه بايد بگويم آنكه هم ديروز و هم امروز بازی را باخته است ، آن‏ موجود خوش‏باور و ساده دلی است كه به نام جنس زن معروف است .

ارسال شده توسط سید

+ نوشت :

قسمت هایی از مستند " بازار ص-ک-ص ایران " را می توانید اینجا مشاهده کنید . (کلیک کنید) .

عکس های مطلب صحنه هایی از مستند است .


مطالب مشابه :


فرمایشات ایت الله مکارم شیرازی در مورد ازدواج موقت و پاسخ به برخی مسائل

شیراز; تبریز; کرمان آيه متعه در قرآن نازل شد، ما در زمان پيامبر خدا به آن عمل مى كرديم و آيه




خواستگاری،نامزدی و ازدواج موقت در کتاب نظام حقوق زن در اسلام

شیراز معدن لب لعل است و کان حسن من دو گونه متعه در زمان رسول خدا رواج داشت كه من آن




ازدواج موقت؛ کی و کجا؟

پاره ای در خصوص توجیه اقدام خلیفه دوم آمده است، اثبات این ادعا که متعه در زمان شیراز) با




ازدواج موقت

شیراز. داستانهای موقت که به صیغه نیز معروف است نوعی از ازدواج در مذهب شیعه است،متعه در لغت




قصور ما و روایت مغرضانه ی دیگری از اسلام ؛ در حاشیه ی مستند " بازار ص-ک-ص ایران "

سودابه مرتضایی ، در فیلم " در بازار ص-ک-ص " ، "عقد متعه " را به عنوان " در پشتی " ورود در شیراز




اعدام متجاوزان به نوامیس ،هشداری برای تبهکاران است

جامعه شناسی متعه; در مورد اجرای احکام اخیر سه نفر از مجرمان پرونده تجاوز به عنف در شیراز




مکتب ایرانی و پایکوبی بر مزار شیعیان بحرین

دانلود کتاب حلقات 3 جامعه شناسی نکاح متعه. هنر در شیراز ماهیت مکتب در تفکر کابالیسم و




برچسب :