مقاله ای برای معرفی شغل عکاسی
ماهیت کار
عکاسان تصویرهائی را تولید و حفظ میکنند که منظره ای را به تصویر میکشند ، داستانی را بازگو میکنند یا حادثه ای را ثبت میکنند. برای خلق عکسهائی با کیفیت تجاری ، عکاسان باید تخصص فنی و خلاقیت را با هم داشته باشند . ایجاد یک تصویر موفق نیاز به انتخاب و ارائه سوژه ای با توانائی تاثیر گذاری خاص و انتخاب تجهیزات مناسب دارد. به عنوان مثال ، عکاسان ممکن است با نورپردازی ظاهر یک سوژه را تقویت کنند و یا با تار کردن پس زمینه توجه بیننده را به جنبه خاصی از تصویر معطوف کنند.
امروزه ، بسیاری از دوربینهای عکاسی شرایطی مانند سرعت دیافراگم و بازی دریچه نور را خود بخود تنظیم میکنند. آنها همچنین به عکاس اجازه میدهند تا این تنظیمها را به صورت دستی انجام دهد تا بتواند به خلاقیت و کنترل فنی بالاتری برروی فرایند تصویر برداری دست یابد. علاوه بردوربینهای خودکار و دستی ، عکاسان از مجموعه ای از فیلمها ، عدسیها ، و تجهیزات ـ از فیلترها ، سه پایه ها و فلاشها گرفته تا وسائل نورپردازی خاص استفاده میکنند.
عکاسان یا از دوربینهای معمولی رایج ویا از دوربینهای جدید دیجیتال که تصاویر را به صورت الکترونیکی ثبت میکنند استفاده میکنند. یک دوربین عکاسی معمولی تصاویر را بر روی یک فیلم هالید نقره ثبت میکند که باید چاپ شود . بعضی عکاسان فیلم خود را برای پردازش به لابراتوار میفرستند . فیلمهای رنگی برای پردازش و چاپ نیاز به تجهیزات گرانقیمت و شرایط ایده آل دارند. دیگر عکاسان ، بخصوص آنهائی که از فیلمهای سیاه و سفید استفاده میکنند یا نیاز به جلوه های ویژه دارند ، ترجیح میدهند که عکسهایشان را خودشان پردازش و چاپ کنند. این عکاسان باید برای کار کردن با یک تاریکخانه مجهز یا نرم افزار مناسب برای پردازش و چاپ دیجیتالی مهارت فنی لازم را داشته باشند.
امروزه ، پیشرفتهای اخیر در فن آوری الکترونیکی ، ایجاد و اسکن کردن فیلمهای استاندارد ۳۵ میلی متری و دیگر انواع فیلم و استفاده از اسکنرهای مسطح رومیزی و لابراتوارهای فتو فینیش برای ایجاد تصویرهای دیجیتالی قابل خواندن توسط رایانه را برای عکاسان میسر ساخته است. پس از تبدیل فیلم به تصویر دیجیتالی ، عکاسان میتوانند تصاویر را ویرایش کرده و به جاهای دیگر بفرستند که این کار تهیه و انتقال تصویر را از مکانهای دورراحت تر و سریعتر میکند.
عکاسان همچنین با استفاده از رایانه ها و نرم افزارهای تخصصی میتوانند برای ایجاد جلوه های مورد نظر ، تصاویر دیجیتالی ویا اسکن شده را دستکاری یا تقویت کنند. این تصاویر، مانند موسیقی ، بر روی سی دی قابل ذخیره کردن میباشند. فن آوری دیجیتال همچنین تولید تصاویر بزرگتر ، رنگی تر و دقیقتر را برای اشتفاده در آگهی های تبلیغاتی ، هنر عکاسی و تحقیقات علمی ممکن ساخته است . بعضی از آنها از این فناوری در ساخت تابلوهای تبلیغاتی به روش الکترونیک استفاده میکنند. از آنجائیکه امروزه بیشتر کارهای عکاسی نیاز به فناوری رایانه ای دارد ، عکاسان باید از نرم افزار ویرایش رایانه ای دانش کافی و کاربردی داشته باشند.
بعضی عکاسان در مقوله هایی مانند چهره و یا عکاسی تجاری و صنعتی ، علمی ،خبری یا هنرهای زیبا متخصص میشوند. عکاسان چهره از افراد به صورت فردی یا گروهی عکس میگیرند و اغلب در استودیوهای شخصی خودشان کار میکنند. بعضی در تصویر برداری مجالس ازدواج یا مراسم دانشگاهی تخصص دارند و در محل مراسم کار میکنند.
عکاسان تجاری و صنعتی از سوژه های گوناگونی مانند ساختمانها ، مدلها ، کالاهای فروشی ، هواپیماها و مناظر عکس میگیرند. این عکسها در رسانه های مختلفی مانند کتابها ، گزارشات ، تبلیغات و کاتالوگها مورد استفاده قرار میگیرند. عکاسان صنعتی اغلب از تجهیزات ، ماشین آلات ، تولیدات ، کارگران و صاحب منصبان شرکتها عکس میگیرند. این عکسها سپس در تجزیه و تحلیل پروژه های مهندسی ، تبلیغات یا ثبت گسترش و کاراندازی تجهیزات مانند نصب تاسیسات اسکله به کار میروند. این نوع عکاسی معمولا در محل انجام میشود.
عکسان علمی با استفاده از دانش تولید کنندگان علم ، داده ها و پدیده های علمی و پزشکی را به تصویر کشیده و ثبت میکنند. آنها معمولا در زمینه های علمی مانند مهندسی ، پزشکی ، زیست شناسی و شیمی ار دانش اضافه بر عکاسی برخوردارند.
گروه جدیدی از عکاسان که به آنها فتوژورنالیست (عکاسان خبری ) گویند از مردم ، مکانها ، رویدادهای ورزشی ، سیاسی و اجتماعی که ارزش خبری داشته باشند برای روزنامه ها ، ژورنالها ، مجلات و تلوزیون عکس میگیرند. بعضی از آنها حقوق بگیر هستند و بعضی دیگر که به آنها عکاسان آزاد گویند به صورت شخصی کار میکنند.
عکاسان هنرهای زیبا ، عکسهای خود را به عنوان کارهای هنری میفروشند. آنها باید علاوه بر کارآیی فنی ، دارای استعداد وخلاقیت هنری نیز باشند.
عکاسان آزاد با شرکتهای خاصی که ذخایر عکس را نگهداری میکنند قرارداد میبندند و امتیاز عکسهای خود را به آنها داده ویا در مورد خاصی سفارش عکس میگیرند. این شرکتها نیز به نوبه خود امتیاز استفاده از این عکسها را به دیگر شرکتها و مجلات میفروشند.
محیط کار
محیط کار برای عکاسان بسیار متفاوت میباشد. مثلا افراد استخدامی ساعتهای معینی را کارمیکنند درحالیکه عکاسان خبری ساعتهای طولانی ونامنظم کار میکنند و باید همیشه گوش به زنگ باشند. بسیاری از عکاسان به صورت نیمه وقت کار میکنند.
عکاسان چهره معمولا در استودیوهای خودشان کار میکنند ، اما ممکن است برای گرفتن عکس از مشتری در محل خاص خودش مانند مدرسه ، دفتر شرکت یا منزل شخصی مجبور به طی مسافتی طولانی باشند. عکاسان خبری و تجاری به دفعات مجبور به جابجا شدن در منطقه ، ماموریت شبانه ویا مسافرت به مکانهای دور برای مدت طولانی میباشند.
بعضی از عکاسان ، بویژه عکاسان خبری که حوادث ، بلایای طبیعی ، آشوبهای شهری و درگیریهای نظامی را پوشش میدهند ، در شرایط سخت و حتی خطرناک کارمیکنند. بسیاری از عکاسان باید ساعتهای طولانی در هرنوع آب و هوایی منتظر بمانند تا یک حادثه ( مثلا ماه گرفتگی ) اتفاق بیافتد و یا در حالیکه تجهیزات سنگینی را حمل میکنند بایستند و یا مسافتهای طولانی را طی کنند. عکاسان خبری معمولا برای تحویل دادن به موقع سفارش تحت فشار قرار دارند.
کسانی که به صورت شخصی کار میکنند آزادی عمل بیشتری دارند اما درعین حال درآمد ثابتی نداشته و دائما برای یافتن مشتری جدید تحت استرس میباشند. بعضی از آنها برای بازاریابی از کمک یک همکار استفاده میکنند.
فرصتهای شغلی
اکثر عکاسان به صورت شخصی کار میکنند. دیگران به صورت استخدامی یا قراردادی برای رسانه ها ، شرکتهای تبلیغاتی وصنایع مشغول به کارند. اکثر فرصتهای شغلی برای عکاسان در شهرهای عمده وبزرگ میباشد.
آموزش و ادامه تحصیل
اکثر کسانی که عکاسان را به خدمت میگیرند به دنبال کسانی هستند که از تخیل بصری بالایی برخوردار بوده و علاوه بر درک بالا از فن عکسبرداری ، خلاقیت خوبی نیز داشته باشند. کار در زمینه های خبری ، صنعتی و علمی عموما نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد. کسانی که کار چهره و یا به صورت آزاد کار میکنند باید کارآیی حرفه ای بالایی داشته باشند و فرقی نمیکند که این توانائی را از طریق تحصیلات رسمی ، کار تجربی ویا حرفه ای به دست آورده باشند.
دروس پایه عکاسی شامل تجهیزات ، فرایندها و تکنیکها میباشند. دیگر دروس شامل طراحی و ترکیب بندی است. علاقه مندان به عکاسی میتوانند مشترک مجلات عکاسی شده ، به کلوپهای عکاسی بپیوندند و یا در تابستانها و یا به صورت نیمه وقت برای روزنامه ها و عکاسیها کار کنند. عکاسان آزاد برای اینکه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند باید سبک عکاسی خاص خودشان را داشته باشند و با دادن عکسهای مجانی به مجلات و شرکتهای تبلیغاتی خود را به صحنه حرفه ای وارد کنند. آنها باید مجموعه خوبی از نمونه کار داشته باشند.
عکاسان باید بینش ، توانائی هنری و هماهنگی مناسب دست و چشم داشته باشند. آنها باید با حوصله و دقیق بوده و توجه کافی به جزئیات داشته باشند. ازآنجائیکه عکاسان دائما با مشتریها ، طراحان گرافیکی و یا متخصصان تبلیغات و انتشارات سروکار دارند ، باید توانائی کار با دیگران را داشته باشند . آنها باید از نرم افزارها و وسائل رایانه ای نیز برای تهیه و ویرایش تصاویر به اندازه کافی سررشته داشته باشند. عکاسان تجاری و هنری باید خلاق و مبتکر باشند. عکاسان خبری علاوه برتوانائی بالا درتصویر برداری ، باید از داستان سوژه نیز اطلاعات کافی داشته و عکسهای مطابق با داستان بگیرند. آنها باید درمورد گرفتن عکسهای مناست تصمیم گیرنده بوده وبرای گرفتن آنها سرعت عمل کافی داشته باشند.
عکاسان آزاد باید توانائی و شم تجاری داشته باشند و بتوانند مجوز عکسبرداری از مکانهای حفاظت شده و چاپ عکس افراد را بدست آورند.
چشم انداز آینده
از آنجائیکه این شغل برای بسیاری از مردم دارای جاذبه بوده و به صورت آماتوری و تجربی نیز قابل انجام است رقابت کاری در این رشته بسیار زیاد بوده و بیشتر هم خواهد شد. تعداد علاقه مندان به عکاسی تجاری و خبری بیش از فرصتهای شغلی موجود میباشد. کسانی که خلاقیت بیشتری داشته و توانائی تجاری و قدرت پیشرفت با فناوری روز را دارند دریافتن کار و سفارش موفقترند. توانائیهای جنبی مانند کار با رایانه نیز در موفقیت عکاسان درآینده بسیار مؤ ثر خواهد بود.
با رشد جمعیت دنیا ، فرصتهای کاری برای عکاسان چهره بیشتر خواهد شد و با افزایش تعداد مجلات و ژورنالهای الکترونیکی در اینترنت ، سفارش عکسهای دیجیتالی افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر این امکانات دیجیتالی به شرکتها اجازه میدهد تا عکسهای حرفه ای مورد نیاز خود را بدون نیاز به عکاسان تهیه کنند.
میزان درآمد
درآمد میانگین برای عکاسان درسال ۲۰۰۰ در ایالات متحده ۲۲۳۰۰ دلار در سال بوده است. به علت گرانی تجهیزات و مواد مورد نیاز عکاسی ، کسانی که به صورت آزاد کارمیکنند ، درآمد خالص کمتری نسبت به افراد حقوق بگیر دارند(البته این امر احتمالا درمورد استودیوهای عکاسی چهره در ایران صادق نمیباشد). بر خلاف عکاسان تجاری و خبری ، عکاسان هنری شانس کمتری برای درآمد زایی مستقل و دائمی دارند.
معرفی رشته عكاسی بخش دوم
عكاسی
دیباچه: اولین عكسها با دوربینهای ابتدایی و كمترین تجهیزات تولید میشدند و امكانات و تجهیزاتی كه امروزه برای عكاسان مهیا است، قابل مقایسه با آن زمان نیست. اما با كمی دقت میتوان متوجه شد كه عكسهای آن دوران با عكسهای آتلیهای امروز تفاوت چندانی ندارند چرا كه هر دو، عكسهایی خشك و بیروح هستند كه همه چیز رویشان ثبت میشود، بدون این كه از خودشان اظهار وجودی بكنند. عكسهایی كه با حاشیهای سفید به كاغذ چسبیدهاند و این خود تأكیدی بر فاصله این عكسها با واقعیت است و چه تأسفبار است كه بسیاری از مردم عكاسی را مساوی با همین عكسهای پرسنلی و خانوادگی میدانند! و متعجب هستند كه چرا عدهای از جوانان برای فراگرفتن این حرفه چهار سال در دانشگاه تحصیل میكنند در حالی كه بسیاری از عكاسان موفقی كه آنها میشناسند، این حرفه را نسل در نسل فراگرفتهاند و اصلاً تحصیلات دانشگاهی ندارند.اما استادان و دانشجویان رشته عكاسی نظری متفاوت دارند. آنها معتقدند كه استودیوهای عكاسی به "حرفه عكاسی" میپردازند در حالی كه دانشگاهها "هنر عكاسی" را آموزش میدهند. دانشجویان رشته عكاسی با علوم و فنون مختلفی در زمینه عكاسی آشنا شده و همچنین رشتههای مختلف عكاسی را از قبیل عكاسی خبری، تبلیغاتی، علمی، طبیعت و پرتره آموزش میبینند. البته این اطلاعات خیلی جامع و عمیق نیست چون هریك از رشتههای فوق، خود دنیای گستردهای دارد كه نمیتوان طی چهار سال با آنها آشنا شد و اصلاً یك عكاس نمیتواند با تمامی این رشتهها و تجهیزات مربوط به آنها به خوبی آشنا گردد. در ضمن دانشگاه تنها راه دستیابی به اطلاعات علمی، فنی و هنری مورد نظر در رشته عكاسی نیست. اما یك دانشجوی عكاسی میتواند طی مدت كوتاهتری این اطلاعات را كسب كند؛ یعنی معلوماتی را كه یك عكاس تجربی طی مدت طولانی به دست میآورد، یك دانشجو در مدت چهار سال آموزش میبیند. در واقع یك عكاس به ثبت و گزینش لحظههایی از زمان میپردازد كه دربردارنده نمایشی از حالات انسانی، پدیدههای علمی، مناظر طبیعی یا هر موضوع دیگری است كه قابل ثبت بر روی نوار حساس فیلم میباشد. این گزینش از یك سو برپایه شناخت فرهنگ جامعه و شناخت عمومی هنرها استوار است و از سوی دیگر بر انتقال و تطبیق آنها با فنشناسی و علوم مربوط به عكاسی تكیه دارد و مهمترین كار عكاسی عبارت است از تلفیق به جا و درست این دو با یكدیگر. چرا كه فنشناسی در عكاسی به ساخت قالب اصلی عكس كمك میكند و شناخت فرهنگ، جامعه و هنر به ساخت محتوای كار یاری میرساند.
تواناییهای لازم :
هنرمند عكاس به هنر دیدن مجهز است. چشمهای هوشیار و جستجوگر او به معنی مكانها، اشیاء و حوادثی رخنه میكند كه از نگاه لغزنده چشمهای دیگران پنهان میماند. بنابراین زیبایی را در چیزهای پیشپا افتاده، غیرمعمول را در معمول و معنی را در ظاهراً بیمعنی میبیند. همچنین یك عكاس باید در محیط جامعه بوده و پرجنب و جوش باشد. چون عكاسی مثل نقاشی نیست كه در خانه بنشینیم و هرچه دلمان خواست نقاشی كنیم و حتی در تابستان، پاییز را بكشیم بلكه عكاسی شكار لحظهها است پس باید در ساعات مختلف شبانهروز در مكانهای متفاوت حضور داشت تا بتوان لحظه مورد نظر را شكار كرد. و بالاخره یك عكاس باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد؛ یعنی باید شعر بخواند، داستان بخواند، روزنامه بخواند تا بفهمد در كجا و در چه زمانی زندگی میكند چون عكاسی كه در زمان حال نباشد، نمیتواند عكس بگیرد.
موقعیت شغلی در ایران :
اكثر فارغالتحصیلان رشته عكاسی جذب مطبوعات میشوند چون در حال حاضر ما شاهد گسترش مطبوعات و نیاز آنها به عكاسانی تازهنفس و متبحر هستیم. برپایی نمایشگاههای صنعتی متعدد و توجه به آگهیهای تجاری و فرهنگی نیز باعث شده است كه تعداد قابل توجهی از فارغالتحصیلان جذب عكاسی تبلیغاتی بشوند، حوزه انتشارات نیز تعداد دیگری از فارغالتحصیلان این رشته را به كار گرفته است و با كمال تأسف تعدادی از فارغالتحصیلان نیز استودیو باز كرده یا به عكاسی از مراسم و میهمانیها میپردازند در حالی كه برای كار در یك آتلیه عكاسی نیاز نیست كه دانشجو چهار سال در دانشگاه تحصیل كند بلكه میتوان طی چند ماه بهراحتی فن عكاسی را فرا گرفت و یك آتلیه عكاسی باز كرد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه :
مبانی هنرهای تجسمی، كارگاه طراحی پایه، كارگاه عكاسی پایه، هندسه مناظر و مرایا، هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با رشتههای هنری، كارگاه عكاسی رنگی.
دروس اصلی :
شیمی عمومی و شیمی عكاسی، فیزیك و ابزارشناسی، تاریخچه عكاسی، آشنایی با فیلمبرداری، نورپردازی، فنون عرضه و نمایش عكس، تجزیه و تحلیل و نقد عكس، كارگاه تخصصی عكاسی، فنون بازسازی عكس.
دروس تخصصی :
كارگاه عكاسی، طرح و رساله نهایی.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
مطالب مشابه :
کاربینی :شغل عکاسی
موقعیت شغلی در ایران اکثر فرصتهای شغلی برای عکاسان در شهرهای عمده وبزرگ میباشد.
معرفی شغل عکاسی
بعضی عکاسان در مقوله هایی مانند چهره و یا عکاسی تجاری و صنعتی ، علمی موقعیت شغلی در
معرفی رشته عکاسی (گروه هنر)
بعضی عکاسان در مقوله هایی مانند چهره و یا عکاسی تجاری و صنعتی ، علمی موقعیت شغلی در
مقاله ای برای معرفی شغل عکاسی
بعضی عکاسان در مقوله هایی مانند چهره و یا عکاسی تجاری و صنعتی ، علمی موقعیت شغلی در
معرفی عکاسی
پایگاه اطلاع رسانی خوشنویسی ایران. شغلی برای عکاسان در شهرهای موقعیت شغلی در ایران :
معرفی رشته عکاسی (گروه هنر)
بعضی عکاسان در مقوله هایی مانند عکاسی چهره در ایران صادق موقعیت شغلی و بازار
عکس ، مظهر یادمان های زنده و نامیرا _ معرفی رشته عکاسی
و تجهیزاتی که امروزه برای عکاسان مهیا است، قابل موقعیت شغلی در ایران
رتبه ایران در جهانگردی
جادههای بهتر، حملونقل ایمنتر، فرصتهای شغلی در ایران با عکاسان ایران
برچسب :
موقعیت شغلی عکاسان در ایران