کارگاه ترجمه اصول و فنون ترجمه متون دینی و مذهبی
احمد پاکتچیاز ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاداحمد پاکتچیزادروز ۱۳۴۲تهرانملیت ایرانیپیشه استاد دانشگاه امام صادقاحمد پاکتچی (متولد ۱۳۴۲، تهران) دین شناس و زبانشناس ایرانی، عضوشورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاهامام صادق و مدیر کنونی گروه نشانهشناسی هنر در فرهنگستان هنر و رئیسحلقه نشانهشناسی تهران است.از چپ: فرزان سجودی، کورش صفوی و احمد پاکتچی، دومین کارگاه معنیشناسی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، خردادماه ۱۳۹۰محتویات [نهفتن]۱ زندگی۲ آثار۳ مقالات فارسی دائرة المعارف بزرگ اسلامی۴ منابعزندگی[ویرایش]پدران پاکتچی از بازاریان موجّه تبریز، و پیشگامان نشر و توزیع کتاب دراین شهر بوده اند که به تهران کوچیدند. وی کودکی خود را در محلهء نارمکتهران سپری کرد و همزمان با تحصیلات دورهء ابتدایی و راهنمایی ودبیرستان، به سبب علاقهء وافری که داشت، به فراگیری زبانهای متعددپرداخت؛ آن سان که پیش از پا نهادن به دبیرستان، چندین زبان خارجی ازجمله عربی، روسی، لهستانی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی، و جز آن رافراگرفته، و همه را تا حد اخذ مدرک از مراکز معتبر بین المللی دنبال کردهبود.پا به پای تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان، وی تحصیلات کلاسیک خودرا در علوم حوزوی، نخست نزد عمویش آیة الله محمود پاکتچی که یک روحانیمحقق و سرشناس در تهران بود آغاز نمود و خیلی زود موفق شد تحصیلات حوزویخود را تا مرحلهء اجتهاد، نزد بزرگترین عالمان تهران همچون آیة اللهاردکانی پی گیرد.از میان انبوه استادان دانشگاهی و حوزوی خویش، وی بیش از همه به دکترماهیار نوابی و آیة الله اردکانی تعلق خاطر نشان می دهد.پاکتچی همزمان با تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان، پا به پای فراگیریمستمر زبانهای خارجی و تحصیلات حوزوی و پیگیری دروس، به ورزشهای رزمی نیزعلاقه مند بود و با اشتیاق تمرینات روزانهء کونگ فو را پی می گرفت. باپایان یافتن تحصیلات دبیرستانش در رشتهء ریاضی، وی سربازی خود را در سپاهپاسداران انقلاب اسلامی گذراند. در نخستین کنکور بعد از انقلاب فرهنگی،با رتبهء یک رشتهء علوم انسانی وارد دانشکدهء ادبیات و علوم انسانیدانشگاه تهران شد و برای تحصیل، رشتهء تاریخ را برگزید. وی همزمان باسربازی و تحصیل در دانشگاه، در درس خارج فقه و اصول آیة الله اردکانی وبرخی دیگر از عالمان بزرگ تهران حاضر می شد و همزمان، برنامهء فراگیریزبانهای خارجی خود را نیز دنبال می کرد.همزمان با فراغت از تحصیل دورهء کارشناسی در این دانشگاه، وی همکاری خودرا با مرکز تازه تأسیس دائرة المعارف بزرگ اسلامی نیز آغاز نمود و خیلیزود به مدیریت بخش فقه، علوم قرآنی و حدیث آن ارتقا یافت؛ مسئولیتی بسیارگسترده، که بجز وی شاید هیچ کس را نتوان به یکباره عهده دار تمامی آن کردو وی در سنی کمتر از 25 سالگی متولیش گردید. بسیاری از پژوهشهای مهمپاکتچی نخستین بار به انگیزهء نگارش مقاله برای این مرکز آغاز شدند.احمد پاکتچی، سال ۱۹۹۳ در مقطع دکتری رشتهء مطالعات ادیان در دانشگاهدولتی قزاقستان در شهر آلمئاتی فارغالتحصیل شد و دکترای خود را در رشتهءزبانشناسی تاریخی در ۱۹۹۶ در همان دانشگاه و تحت نظر سفیر وقت قراقستاندر ایران به پایان رساند.او افزون بر تسلط کارشناسانه بر زبان مادریش ترکی و زبان رسمی کشورشفارسی، به بسیاری از زبانهای زنده و خاموش جهان از جمله عربی، انگلیسی،روسی، آلمانی، لهستانی، ایتالیایی، فرانسه، ترکی استانبولی، بوسنیایی،جعزی، عبری، سریانی، لاتین، یونانی، حبشی، قرقیزی، ترکمنی و فارسی پهلویتسلط دارد و فراتر از کتابها و مقالات متعدد فارسیش، به زبانهای انگلیسی،روسی، قرقیزی، و عربی نیز آثاری تألیف نموده است.پاکتچی بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ با رتبهء استاد کرسی فلسفهء ایرانباستان در دانشگاه ملی قزاقستان به تدریس پرداخت. وی با مراجعت به ایراناز سال ۱۳۷۸ تا کنون عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گروه الهیاتو معارف اسلامی، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، وعضو گروه نشانهشناسی فرهنگستان هنر و عضو حلقهء نشانهشناسی تهران است.همچنین، از نخستین دورهء ارائه، تدریس واحد «اصطلاح شناسی تاریخ علم» درپژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، بر عهدهء وی بوده است. وی در این درسکه برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشتهء «تاریخ ریاضی، نجوم و فیزیک و فنآوری در دوره ی اسلامی» ارائه می گردد، با ترسیم کلیاتی در بارهء زبانیونانی باستان و تعاملهای زبان عربی با یونانی و دیگر زبانها، چگونگی وضعاصطلاحات فلسفی و علمی در دورهء اسلامی را بازمی کاود.فعالیتهای پاکتچی را می توان در چند زمینه مشاهده کرد: نخست، حجم انبوهیاز مقالات و آثار وی به حوزه های مختلف مطالعات اسلام شناسی پیوند خوردهاست؛ حوزه هایی همچون تاریخ حدیث، تاریخ قرائات، تاریخ فقه، تاریخ فرقاسلامی، خوارج شناسی، شیعه شناسی، مطالعات تاریخ تصوف، مطالعات تطبیقیکتب مقدس، مطالعات نهج البلاغه و زمینه های متعدد دیگر. تخصص در عموم اینزمینه ها و حتی تنها در بعضی از آنها، در سطح ملی و بین المللی بی نظیر وکم نظیر است. وی بیش از حدود 700 مقاله در این زمینه ها تألیف نموده استکه عمدهء آنها در سطح جهانی بی مانند و معتبرند.افزون بر این، وی به عنوان یک زبان شناس نیز مقالات متعددی تألیف نمودهاست که عمدهء آنها به حوزهء نشانه شناسی و زبان شناسی تاریخی مربوطند. ویهیچ علاقه ای به نشر آثار خویش ندارد و با وجود کثرت مقالات وی در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و دیگر آثار، باز آثار منتشر نشدهء وی فراوان است.عمدهء مطالعاتش را وی تنها به قصد ارضای حس کنجکاوی و علاقه به دانستنبیشتر پی می گیرد و هرگز در بند نشر آنها نبوده است.مهم ترین اثر وی بر مطالعات علوم انسانی ایران، توجه ویژهء او به بومیکردن روشهای مطالعات زبان شناسی و تاریخی در حوزهء مطالعات اسلامی است.او به ویژه در دانشگاه امام صادق (ع) شاگردان بسیاری تربیت کرده است کههر یک در یک زمینه برای تحقق همین هدف کوشش کرده اند.آثار[ویرایش]«مکاتب فقه امامی ایران پس از شیخ طوسی تا پایگیری مکتب حله» احمدپاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵«اسلام: پژوهشی تاریخی و فرهنگی»، عنایت الله رضا، علی بهرامیان،عبدالحسین زرین کوب، محمدعلی مولوی، مهدی محقق، سیدحسین نصر، فتح اللهمجتبایی، آذرتاش آذرنوش، ابوالقاسم گرجی، احمد پاکتچی، صادق سجادی، شرفالدین خراسانی، مسعود جلالی مقدم، یوسف رحیم لو، فرامرز حاج منوچهری،عبدالامیر سلیم، ناصر گذشته، علی اکبر دیانت، محمدکاظم موسوی بجنوردی(زیرنظر)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۴«ایران: تاریخ، فرهنگ، هنر»، علی بهرامیان، حسن رضایی باغ بیدی،عبدالحسین زرین کوب، زهره زرشناس، مهری باقری، سیدحسین نصر، قمر آریان،اصغر دادبه، روزبه زرین کوب، یونس کرامتی، علی بلوکباشی، احمد پاکتچی،محمدحسن گنجی، محمدحسن سمسار، فاطمه لاجوردی، محمدکاظم موسوی بجنوردی(زیرنظر)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۵«مولد امیرالمومنین (ع) نصوص مستخرجه من التراث الاسلامی»، احمد پاکتچی،تهران، ۱۳۸۲«مایههای فلسفی در میراث ایران باستان: پیجویی شاخصهها برای ردهبندیمکاتب مزدایی»، احمد پاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۸۷«نقد متن»، احمد پاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۸۹«تاریخ حدیث»، احمد پاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۸۹«تاریخ تفسیر»، احمد پاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۸۷«ماهیت علوم قرآن»، احمد پاکتچی (به همراه دیگران)، تهران: دانشگاه امامصادق (ع)، ۱۳۸۷«علل الحدیث، به ضمیمهء بازشناسی متن مصباح الشریعه»، احمد پاکتچی،تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۸۹«روش تحقیق عمومی»، احمد پاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۸۸«روش تحقیق با تأکید بر مطالعات اسلامی»، احمد پاکتچی، تهران: دانشگاهامام صادق (ع)، ۱۳۸۷بیش از هفتصد مقاله در مجلدات مختلف دائرة المعارف بزرگ اسلامی و مجلاتمختلف زبان شناسی و اسلام شناسی داخل و خارج ایران، که بخشی از آنها درزیر آورده شده است. این فهرست، بخشی از مقالات منتشر شدۀ وی، تا سال ۱۳۸۲را شامل میشود و آثار بعدیش را دربرندارد؛ همچنان که بسیاری از آثارمنتشر نشدۀ او، یا آثاری از وی که بدون امضایش چاپ شده (مثل مقالهء«ارابه» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی و امثالش)، در آن جای نگرفته است.مقالات فارسی دائرة المعارف بزرگ اسلامی[ویرایش]آب: آب در فرهنگ اسلامیآب: آب در فقه اسلامیاباضيهابن ابی الثلجابن اخوهابن آدمابن الثلجیابن بابويهابن بزازابن بطه عکبریابن جبارهابن جزری، شمس الدينابن جعابیابن جعفرابن جنيد اسکافیابن جهيمابن حدادابن حمزه، حسنابن حمزه، عماد الدينابن حمزه، نصير الدينابن دبيثیابن رستم طبری (1)ابن رستم طبری (2)ابن رفعهابن سبيل: در فقه اهل سنتابن سريجابن سميفعابن شاذان، فضلابن شاذان، محمدابن شهرآشوبابن عربیابن عسالابن عقدهابن عميدابن عياش جوهریابن غنامابن فحامابن قزمانابن مجاهدابن محيصنابن مسعود: ابن مسعود و علوم قرآنی و حديث و فقهابن مقفع، ساويرسابن مهرانابن نظرابن کثيرابوالبختریابوالحسن بسيویابوالدنياابوالصلاح حلبیابوالعلاء همدانیابوالفضل تميمیابوالمؤثر صلت بن خميسابوالمفضل شيبانیابوالوزيرابوبصيرابوبکر بردعیابوبکر سجستانیابوبکر نجادابوجعفر قاریابوحذيفهابوحنيفهابوخالد واسطیابوداوود سجستانیابوسعيد کدمیابوسهل نوبختیابوطالب انباریابوعبيد قاسم بن سلامابوعروبه حرانیابوعمار عبدالکافیابوعمرو بن العلاءابوغانم خراسانیابوفديکابوليث سمرقندیابونصر بخاریابويوسفابی بن کعب: ابی بن کعب و علوم قرآنیاجارهاجتهاد: ريشه های تاريخی اجتهاداحمداحمد بن حنبل: فقه احمد بن حنبلاختلاف الحديثاخلاق: اخلاق دينیارغوارغونارلاتارمازارقهازبکازبکستان: تاريخازد: ازد پيش از اسلاماستحساناسرافيلاسلام: اسلام در چين و آسيای جنوب شرقیاسلام: اسلام در شرق افريقا و افريقای مرکزیاسلام: اسلام در ماوراء النهر و ترکستاناسلام: انديشه های کلامی در سده نخست هجریاسلام: انديشه های کلامی در سده های 2 و 3قاسلام: تأثير اسلام در ادبيات ترکیاسلام: سير انديشه های فقهی در تاريخ اسلاماسناداشاعره: جريان تاريخی گسترش اشاعرهاصحاب حدوداصحاب حديثاصحاب رأیاصفهان: زبان و گويشاصفهان: علوم و معارفاصلاح طلبی (بخش پيشينه)اصلاح طلبی: اصلاح طلبی در آسيای مرکزی و قفقازاصول عمليهاصول فقهاعرافاعمشافريقا: زبان های افريقاافريقا: علوم قرآنی و حديثافريقا: مکاتب و مذاهبآلچیامامت: امامت نزد محکمهاماميهامر به معروف: جايگاه امر به معروف در دانش فقهامر و نهیاندلساندلس: علوم نقلی در اندلسانديجاناهل کتاباوراتپهاورگنجاوزاعیاوزان و مقاديرايران: اديان و مذاهب، خوارجايران: حقوقايران: علوم و معارف اسلامیبازار: نظام و روابط درونیباسماچيانباطرقانیبجنوردیبجهبحرين: فرهنگ و معارف شيعهبخاری، محمد بن اسماعيلبدخشانبدعت: بررسی تاريخیبربریبرزخبرسیبريد بن معاويهبريد بن معاويهبريدة بن حصيببزنطیبزنطیبصره: علوم قرآنی و حديثبصره: فقهالفاظالفبا: الفباهای اسلامی بر پايه عربیالله: در قرآن و فرهنگ اسلامیالمعی کاشغریب) مقالات چاپ شده در تحریر عربی دائرة المعارف بزرگ اسلامیآيات الاحکامآية: الآية في القرآنابان الاحمرابن برکهابن جمهورابن طراراابن عليهابن ماجهابوالقاسم حکيم سمرقندیابوزکريا جناونیاجماعاخوانارگنه قوناستصحاباسماء و صفات: صفات الهی در علم کلاماغوزخانپ) مقالات چاپ شده در تحریر انگلیسی دائرة المعارف بزرگ اسلامیعبدالرحمن بن مهدیعبدالغنی ازدیعبدالغنی مقدسیعبدالله بن احمد بن حنبلعبدالله بن عمرعبدالله راسبیعبدالمطلبعبدشمست) مقالات مجلات و سمینارهای ایرانیالآراء الفقهية و الاصولية للشريف الرضیاباضيه و تاريخنگاریابن عامراسلام در ختن، از فتح تا تحول فرهنگ بومیآشنايی با فن آوری پروپديا و کاربرد آن در معرفی آموزه های امير المؤمنين (ع)بررسی زبانشناختی در مورد خصوصيات و موقعيت زبان شيخ فضولیپژوهشی در کتابشناسی جنگهای ردهتاريخ سياسی فرق محکمهتحليلی بر داده های آثار شيخ مفيد در باره خوارجترکيب های اضافی در ترجمه روسی قرآن کريمتصوف در آسيای مرکزیجريان تدوين قانون در کشورهای اسلامی در سده 19 و حقوق مدون غربیخلق لا من شيئ نزد فارابیروانشناسی رنگ در انديشه عرفانی نجم الدين کبریروش بازسازی متون کهن حديثیزندگی و آثار محمد بن بحر رهنیالشريف الرضی و علوم القرآنطرح تحقيق اسناد نهج البلاغهکتاب العقل داوود بن محبر، کوشش در جهت تحليل کتابگرايش های فقه اماميه در سده دوم و سوم هجریگزارش ترجمه های قرآن کريم به زبان روسیگسترش تاريخی فلسفه مزدايی: طرحی برای يک طبقه بندیگفتاری در باره پيدايی نوشتار گعزیمبادی علم اصولنصرة الواقفة (بازسازی یک متن کلامی شیعی؟)نقد خودگرايی در انديشه سياسی حسن بن ثابت (قايغی)نگرشی بر ادبيات اخلاق دينیهفت اقليم در نهج البلاغههفت کشور: درنگی بر پرداخت سغدیويژگی های رده بندی موضوعی بحار الانوار و فرآيند شکل گيری آنث) برخی مقالات نوشته شده به زبانهای لاتین (انگلیسی، روسی، قزاقی...)The contribution of Eastern Iranian and Central Asian scholars to thecompilation of hadîthsA Theological Approach to Sahih of al-BukhariИран Және туран әдебиеттерінің байланысы (پیوستگیهای ادبی ایران وتوران به عنوان دو نقشمایه)Iran Eski Filosofiyasy (فلسفۀ ایران باستان)Творение не из вещи у ФарабиАналитический обзор основ мистицизма шейха Наджм Аддина КубраПсихология цвета в мистических произведения Наджм Аддина КубраТеологическая литература Исламских сект в Средней Азииhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%AA%E2%80%8C%DA%86%DB%8Cآذرتاش آذرنوشاز ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزادآذرتاش آذرنوش، مؤلف و محقق در زبان و ادبیات عرب، مدیر بخش ادبیات عربدر مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامیدانشگاه تهران است.زندگی[ویرایش]او در ۲۹ بهمن ۱۳۱۶ در قم بهدنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در اهواز ودوره دبیرستان را در تهران به پایان برد. او نخستین ایرانی بود که در ادبعرب دکترا گرفته بود.در رشته ادبیات عرب دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران فارغالتحصیلشد. دوره دکتری ادبیات عرب را از کشور فرانسه گرفت. از نخستین رسالهدکترای خود «تحقیق و ترجمه بخشی از کتاب طبقات الشعرای ابن معتز» دفاعکرد. سپس در رشته ادبیات عرب به نگاشتن رساله دیگری با تصحیح کتاب خریدهٔالقصر عمادالدین اصفهانی پرداخت. او پس از حصول بر دومین دکترای خود بهایران بازگشت و در «بنیاد فرهنگ ایران» و پژوهش در باب واژههای فارسیمعرب، مشغول و در دانشکده معقول و منقول که آن هنگام به «الهیات و معارفاسلامی» تغییر نام داده بود به سال ۱۳۴۶استخدام شد. وی گروه عربی دانشکدهمذکور را سر و سامان بخشید و سپس به معاونت دانشکده برگزیده شد، بعد ازآن بمنظور تحقیق و آموختن زبان آرامی به دانشگاه کمبریج انگلستان رفت.آذرنوش در بازگشت به ایران به امر آموزش زبان عربی همت گماشت، او باتوجهبه ساختار زبانهای هند و اروپایی بهخصوص زبان مادری خود فارسی، و باگوشه چشمی به علم زبانشناسی به تدوین کتاب «آموزش عربی» با شیوهها وساختارهای دستوری تازه دست زد.از سال ۱۳۶۴ مدیریت بخش ادبیات عرب را در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامیبهعهده گرفت و طی ده سال علاوه بر تألیفات شخصی، بیش از ۲۰۰ مقاله نگاشتو صدها مقاله را نیز ویرایش کرد.او هماکنون علاوه بر کار استادی در دانشکده ادبیات (و گاه در دانشگاهامام صادق، تربیت مدرس) و مدریت بخش عربی در دائرةالمعارف، سردبیر مجلهمقالات و بررسیها و نیز مدیر بخش عربی در دانشکده الهیات نیز هست. ویچهره ماندگار ادبیات عرب در همایش چهرههای ماندگار بود.آثار[ویرایش]برخی از آثار آذرنوش از این قرارند:ترجمه تاریخ ادبیات عرب (مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ۱۳۶۳)ترجمه تاریخ ادبیات عرب (عبدالجلیل) (امیرکبیر، ۱۳۶۳)مقدمه بر الشعر والشعراء ابن قتیبه (تهران، ۱۳۶۳)فرهنگ مصطلحات (مجمع اللغات) (دفتر نشر فرهنگ اسلام ۱۳۶۳)ترجمه موسیقی الکبیر فارابی (مؤسسه مطالعات و پژوهش فرهنگی، ۱۳۷۵اطلس تاریخ الاسلام، حسین مؤنس، (سازمان جغرافیایی ارتش، ۱۳۷۵)تاریخ ترجمه از عربی به فارسی، ۱- ترجمههای قرآن (انتشارات سروش، ۱۳۷۵)تاریخ زبان و فرهنگ عربی (سمت، ۱۳۷۷)فرهنگ معاصر عربی به فارسی (۱۳۷۸)چالش میان فارس و عربی (نشر نی، ۱۳۸۵)همچنین وی افزون بر نوشتن برخی از مقالات دائرةالمعارف بزرگ اسلامی،مقالههای زیاد دیگری را از سال ۱۳۴۹ تاکنون به تألیف رساندهاست.http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%B4_%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4تازهترین اخبار:کارگاه غزل ، کارگاه ترانهامروز یکشنبه 92/05/20 کارگاه غزل و کارگاه ترانه تشکیل نمی گردد. شروعاین دوره ها متعاقباً اعلام می شود. ...شروع دوره مقدمه ای بر فلسفه اخلاقشروع دوره "مقدمه ای بر فلسفه اخلاق" 92/05/23 با حضور دکتر کاوهلاجوردی این دوره در روزهای چهارشنبه ساعت : 19-17 برگزار می... + فهرستتمام اخبارتازههای اندیشهخلاصه درس گفتارها:"منطق جدید" ترم اول ، جلسه اولدورۀ کامل منطق جدید جلسه اول: آن چنانکه پیشتر یعنی، در دورۀ فشردۀ منطقجدید، قولش داده شده بود بر پایۀکتاب "درآمدی به...خلاصه درس گفتارها :"منطق اشارات"ترم اول،جلسه سوم به نام خدا سومین جلسه دوره شرح منطق اشارات،به بحث پیرامون تعریف «فکر»در اندیشه ابن سینا اختصاص یافت. عبارت شیخ از این... + فهرست تمام مطالبمرتضی کریمی نیا مرتضی كريمی نيامتولد 1350 شمسی در شهر قمتحصيل در حوزهی علميهی قمکارشناسی فلسفه از دانشگاه مفيد (قم)کارشناسی ارشد علوم قرآن و حديث از دانشگاه تهران (تهران)عضو هيئت علمی گروه در دانشنامهی جهان اسلام و بنياددايرةالمعارف اسلامي (تهران)عضو هيئت علمی گروه در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقيقات (تهران) كتابهاآرا و انديشه های دكتر نصر حامد ابوزيد، تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطاتاسلامی، 1376 شمسی، 117صص.كتاب شناسی مطالعات قرآنی به زبانهای اروپايی، تهران، انتشارات بينالمللی الهدی، 1380 شمسی، 268صص.بولتن مرجع (6): مطالعات قرآنی در غرب، بهكوشش مرتضي كريمی نيا، تهران،انتشارات بين المللي الهدی، 1380 شمسی، 765+164صص.معنای متن، پژوهشی در علوم قرآن، نوشتهی دكتر نصر حامد ابوزيد، ترجمهیمرتضی كريمی نيا، تهران، انتشارات طرح نو، 1380 شمسی، 573صص.سيرهپژوهی در غرب: گزيدهي متون و منابع، تهران، مجمع تقريب مذاهب اسلامی، 1386.ساختهای زبان فارسی و مسئلهی ترجمهی قرآن، تهران، هرمس، 1389.حديث اسلامی: خاستگاهها و سير تطور، قم، دارالحديث، 1390.زبان قرآن، تفسير قرآن، تهران، هرمس، 1391.گزيدهي مقالات، فصلنامهی حوزه ودانشگاه، سال اول، ش 3، تابستان 1374، ص 43ـ54.، فصلنامهی حوزه ودانشگاه، سال سوم، شماره 10، بهار 1376، ص 13ـ25. ترجمان وحي، سال اول، ش 2، اسفند 1376، ص 26ـ29.، ترجمان وحی، سال اول، ش 1، شهريور 1376، ص 7ـ24.، ترجمان وحی، سال پنجم،شماره 9، شهريور 1380، ص 32ـ60.، آينهی پژوهش، سالدوازدهم، شماره 2، شماره پياپی، 68، خرداد و تير 1380، ص 24ـ29.، نشر دانش، سالبيستم، ش 4، شمارهي پياپی 107، زمستان 1382، ص 45ـ56.، برهان و عرفان (دانشگاهآزاد اسلامی، واحد علوم و تحقيقات، دانشكدهي الهيات و فلسفه)، سال دوم،ش 6، زمستان 1384، ص 95ـ110.التبيان>، در علوم حديث، سال يازدهم، ش 2، شمارهي پياپی 40، تابستان1385.عربی آن>، پژوهشنامهی قرآن و حديث (مجلهی پژوهشی انجمن علوم قرآن وحديث)، سال اول، ش 1، پاييز 1385.، در مطالعات اسلامی (دانشكدهيالهيات دانشگاه فردوسی مشهد)، شمارهی 74، زمستان 1385.کتاب "خداوند زيباست">، در ترجمان وحی، سال دهم، شمارهي 2، شمارهیپياپی 20، زمستان 1385.، صحيفهیمبين، ش 48، پاييز و زمستان 1389، ص 7ـ42.بريتانيا>، صحيفهی مبين، ش 47، بهار و تابستان 1389، ص 160ـ168.“Iranian Kufic Qur’an Manuscripts: A Brief Survey,” in Journal ofQur'anic Studies (London), Volume 8.2 (2006) pp. 157-168.“Contemporary Qur’anic Studies in Iran and its Relationship withQur’anic Studies in the West,” in Journal of Qur'anic Studies(London), Volume 14.1 (2012) pp. 45-72.“Historiography of the Qur’an in Muslim World: Before and afterNoldeke,” in Journal of Qur'anic Studies (London), Volume 15.1 (2013)forthcoming.http://panjere-hekmat.com/teachers.php?id=11کوشا، محمدعلیکوشا، محمدعلیملیت : ایرانی - قرن : 15 منبع :محمد على کوشامحل تولد : بیجار گروس- سیرلانشهرتتابعیت : ایرانتاریخ تولد : 1331/1/1زندگینامه علمیدر تاریخ 1/1/1331 در یکی از روستاهای توابع شهرستان «بیجار گروس» واقعدر استان «کردستان» به نام «دولت آباد» به دنیا آمده ام که به گفته مرحومپدرم پس از 14 روز به روستای «سیرلان» کوچ می کنند و تا کلاس ششم ابتداییدر سیرلان تحصیل نمودم و پس از آن وارد دبیرستان در شهر بیجار شدم. تاکلاس یازده نظام قدیم در بیجار و سال آخر دبیرستان را در شهرستان «سقز»به پایان رساندم و سال 1353 وارد حوزه علمیه قم شدم و در مدرسه آیت اللهگلپایگانی مقدمات را خواندم و سپس در حلقه های دروس دیگر تا شروع لمعهشرکت کردم و سپس دروس رسائل، مکاسب و کفایه را به پایان بردم و آنگاه دردرس خارج شرکت کردم.پا به پای دروس سطح عالی در مدرسه «الهادی» و «امام عصر» حدود 12 سال یابیشتر تدریس نمودم و در زندانهای سیاسی کشور از جمله «اوین» در تهران ونیز «ساحلی» در قم و همچنین در اراک و همدان برای افراد سطح عالی بهتدریس عقاید پرداختم و اکنون مدت 10 سالی است که به کار تحقیق و نوشتنمشغول هستم. جمعاً 26 اثر تألیفی، تحقیقی و تصحیحی را ارائه نموده ام کهعمده آنها به چاپ رسیده است. اخیراَ به علوم قرآنی بیشتر توجه نموده ام وترجمه های قرآن را مورد نقد و بررسی قرار داده ام که کتاب معروف اینجانببه نام «ترجمه های ممتاز قرآن در ترازوی نقد» مورد توجه محافل ادبی ودانشگاهی به ویژه قرآن پژوهان، با استقبال خوبی مواجه بوده است و حدود 11مجله مثل آیینه پژوهان، ترجمان وحی، بینات و ... مقالات این بنده را درموضوعات کتابشناسی، نقد، ترجمه و ... چاپ کرده اند و همچنین با شماری ازروزنامه ها و هفته نامه ها مصاحبه داشته ام و مقالاتی نیز در آنها به چاپرسانده ام.هدف اصلی من از طلبه شدن «فهم اسلام و فهماندن آن» بوده و چیزی جز این هماز خدا نخواسته ام به هر حال (از خدا جوییم توفیق ادب - بی ادب محرومماند از لطف رب). ضمناَ در ایام تعطیلی برنامه های وسیع تبلیغی در پیش وپس از انقلاب اسلامی داشته ام که می توانم بگویم در تمام آنها موفق بودهام. از جمله: در شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت جام، آبادان، زابل، شیراز،فیروز آباد فارس، همدان، تویسرکان، نهاوند، ملایر، بیجار و لار علاوه برسخنرانی، کلاسهای تدریس اصول عقاید و پاسخ به پرسش ها و تفسیر قرآن رانیز برقرار نموده و در همه آنها موفقیت چشمگیری داشته ام.http://www.rasekhoon.net/mashahir/show-902869.aspx
مطالب مشابه :
سلسله جلسات درس های منتشر شده از دکتر احمد پاکتچی
وبلاگ علوم قرآن و حدیث - سلسله جلسات درس های منتشر شده از دکتر احمد پاکتچی -
جزوه تاریخ حدیث دکتر احمد پاکتچی
تحقیقات علوم قرآن و حدیث - جزوه تاریخ حدیث دکتر احمد پاکتچی - تحقیقات علوم قرآن و حدیث
مقاله: ریشه شناسی واژه قرآنی «قیوم»
نویسنده: دکتر احمد پاکتچی. چکیده: «قیّوم» یکی از اسماء جلاله خداوند متعال در قرآن کریم است
خلاصه مقاله اصحاب حدیث نوشته احمد پاکتچی
سلف صالح - خلاصه مقاله اصحاب حدیث نوشته احمد پاکتچی - بازگشت به اسلام اصیل چگونه؟
نشست «تحولات فرق اسلامی در ایران قرون میانه متاخر»
سخنرانان: دکتر عباس احمدوند دکتر عباس برومند اعلم دکتر احمد پاکتچی دکتر فاطمه جان احمدی
کتاب تاریخ تفسیر قرآن کریم ـ دکتر پاکتچی
تحقیقات علوم قرآن و حدیث - کتاب تاریخ تفسیر قرآن کریم ـ دکتر پاکتچی - تحقیقات علوم قرآن و حدیث
گفتاری از دکتر پاکتچی درباره رشته علوم قرآن و حدیث
تحقیقات علوم قرآن و حدیث - گفتاری از دکتر پاکتچی درباره رشته علوم قرآن و حدیث - تحقیقات علوم
درس معناشناسی ـ تقریرات دکتر پاکتچی
تحقیقات علوم قرآن و حدیث - درس معناشناسی ـ تقریرات دکتر پاکتچی - تحقیقات علوم قرآن و حدیث
کارگاه ترجمه اصول و فنون ترجمه متون دینی و مذهبی
نخستین بار به انگیزهء نگارش مقاله برای این مرکز آغاز شدند.احمد پاکتچی، سال ۱۹۹۳ در مقطع
مقاله «حدیث» دایره المعارف بزرگ اسلامی
نویسنده: دکتر احمد پاکتچی مقالات دایره المعارفی، بهترین منبع برای آشنایی کلی با یک مبحث
برچسب :
احمد پاکتچی