قنات
قناتها و باغها
اولین ومهمترین عامل طبیعی در مکان یابی استقرارگاه برای انسان یکجانشین، وجود منابع آب جاری، بکارگیری پتانسیلهای این منابع در جهت ایجاد شهر و روستا وایجاد تدابیری در مقابل طغیان و سیل و ویرانگری آن بودهاست. تکنولوژی احداث قنات در مناطق مرکزی فلات ایران از گذشتههای بسیار دور روشی معمول جهت استفاده از منابع آب زیر زمینی است که شهر میبد با شبکه قنات گستردهای که دارد، یکی از کانونهای مطرح در این زمینهاست. سرچشمه اکثر قناتهای این شهر در ارتفاعات شیر کوه میباشد که هر قنات در بخش خاصی از شهر سر از دل زمین بیرون میآورد. به طور مثال سر حوض بازار، مظهر قنات خارزار، نقطه ایست که در آن قنات کرنان دهها متر در عمق زمین جریان دارد تا در پایین دست تر در محل آبادی مهرجرد، از دل خاک بیرون بجوشد. بدین ترتیب شیب قناتهایی که در اعماق مختلف در جریان هستند به گونهای تنظیم میشود که آب، تا حد امکان در درون خاک که بستر طبیعی آن است جریان داشته باشد و تنها در نقطه مورد نیاز، خود را به نمایش بگذارد چهار قنات اصلی خارجار، شاخهای از کثنوا، قنات قطب آباد و قنات صدر آباد در محله پایین و محله کوچک شارستان بر زمین ظاهر شده و آب مورد نیاز خانهها و باغات شارستان را تأمین میکردهاست. محلات بالادست با ایجاد پاکنه و پایاب و گودال باغچه به این قناتها دسترسی دارند. قناتهای کرنان، محمودی و یخدان پس از عبور از اعماق زمین زیر شارستان، به ترتیب در کشتخوانهای مهرجرد، بیرونه فیروز آباد و بیرونه یخدان در سطح زمین ظاهر میشوند قنات در تضمین موجودیت و زندگی انسانی به حدی اهمیت داشته که گاه بعضی افراد خیر و متمول که ساکن میبد یا یزد بودهاند، با احداث قناتی موجبات ایجاد یک آبادی را فراهم آوردهاند که عموماً نام قنات و آبادی، به نام همان فرد نامیده شدهاست، مانند قنات بدر آباد در بیرونه بدر آباد، قنات مبازر آباد در بیرونه ده نو، قنات امیر آباد در بیرونه حسن آباد که موجبات ایجاد دو آبادی امیر آباد و حسن آباد را فراهم آوردهاست. باغ دومین عاملی است که امکان زندگی در دشت تفته کویررا فراهم میآورد و موجودیت آن به وجود آب وابستهاست. در ساختار شهری میبد، باغها به بعنوان عناصر شهری انفکاک ناپذیر از سایر بخشها عمل میکنند بطوریکه بدون وجود آنها مفهوم کالبدی و معنوی این ساختار بطور کل نابود شده و در هم پیچیده میشود علاوه بر این گره خوردگی با کالبد شهری، باغات، با کالبد اقتصادی شهر نیز ارتباط تنگاتنگی دارند. معیشت کشاورزی بیرونه امکان حیات شهری شارستان را فراهم آورده و مانند پشتوانهای ارزی از آن حمایت میکند. باغ در میبد بر خلاف بسیاری دیگر از شهرها که پیرامون کوشکی سلطنتی شکل گرفته و حالت انحصاری دارد، کاملاً دارای جنبه عمومی و مردمی بوده و به حیات انسانی پیوند خوردهاست. فضاهای مابین هستههای زیستی (مثل فضای میان شارستان و بیرونهها)، با لکههای سرسبز باغ پر شده که مجموعا، ً باغ شهر میبد را ایجاد کردهاند. این گستره سرسبز در میان بیابان بی آب و علفی که پیرامون آن را محاط کرده در طی قرون متمادی ایجاد شدهاست. هر چه جمعیت گسترده تر شده و بر دامنه شهر افزوده گشته، وسعت باغات نیز افزوده شدهاست. بدین ترتیب باغها رکن جدایی ناپذیر از ایجاد وگسترش میبد هستند. از آنجا که تأمین آب برای آبیاری بسیار مشکل است، باغها و زمینهای کشاورزی در قطعات کوچک تقسیم بندی شده و نسبت به جریان قنات به صورتی قرار دارند که آب در عرض زمین عبور میکند و بدین ترتیب با اشغال کمترین طول مسیر قنات امکان آبدهی آنها فراهم میشود. انار و انگور معروف میبد محصول اصلی این تعامل انسان با طبیعت است. == آسیابهای کویری == ایران- میبد بیشترین را دارد آسیاب در مناطق خشک ایران روی قنات ساخته میشود. تنوره آسیاب در ژرفای زمین کنده میشود، وحجم آن بستگی به میزان آب قنات دارد. مقدار آبی که از بالا به تنوره میریزد و در آن جمع میگردد، سنگ آسیاب را به حرکت در میآورد. این گونه آسیابها آرد مصرفی منطقه را آماده میکرد. ایجاد آسیاب در روی قنات این امکان را میداده که بخشی و یا تمامی مخارج نگهداری، تعمیر و لایروبی قنات به دست آید و صاحبان قنات مجبور به پرداخت نفقه نشوند. این یکی از چراییها و شاید عمده ترین دلیل ایجاد آسیاب در روی قناتها بودهاست. گاه برخی از صاحبان آسیاب در گذشته، فقط با درآمد آسیاب قنات جدیدی ایجاد کردهاند. در گذشته بسیاری از مقنیها به جای مزد خود حواله آرد از آسیاب دریافت میکردهاند. و زمانی که پول نیاز داشتند این حوالهها را میفروختند. آسیابانها نزد مردم احترامی داشتند و گاه این شغل به فرزندان آنها به ارث میرسید. کندن آسیاب گاهی برای آبرسانی به رمینهای پست تر و اجباری بودهاست بدین معنی که گاهی مظهر قناتی در دهی بودهاست. شخص و یا اشخاصی قنات یا بخشی از قنات را خریداری میکردهاند و میخواستهاند آب را به زمینی که در پایین دست قرار داشتهاست برسانند، بهترین راه این بودهاست که آسیابی ایجاد کنند. آب را به تنوره آسیاب بدهند و از تنوره تا محل جدید دالانهای زیرزمینی بکنند. در حقیقت در اینجا تنوره آسیاب نقش مادر چاه را داشتهاست. گاه ساختن آسیاب هم چون حق عبور بودهاست. مردم دهی میخواستهاند قناتی ایجاد کنند و میبایست چاههای قنات را در زمینهای دهی دیگر بکنند. این مردم به شرطی رضایت میدادهاند که چاهها در روی زمینهای آنها کنده شود که آسیابی برای آنها ساخته شود. در حقیقت ایجاد آسیاب حق عبور بوده، البته در بیشتر موارد همان مسیر چاهها خریداری میشدهاست. گاه نیز ایجاد برخی از آسیابها تنهابه علل انسانی و نیاز یک منطقه به آسیاب بودهاست. آسیاب کار آرد کردن گندم با دست را که بیشتر کار زنان بودهاست، ساده میکردهاست. فکر ایجاد آسیاب باید بین زن و مرد با هم پیدا شده باشد. کار آبیاری با مرد و کوبیدن گندم با زن بودهاست و این دو در آسیاب به هم گره میخوردهاست. آسیاب هم چنین بین خانههای روستا و زمینهای کشاورزی قرار دارد و گره گاه روستا و باغ و زمین کشاورزی است.آسیاب و چرخ کوزه گری هر دو از ابتکارات و اختراعات زنان است و یا کار مشترک زن و مرد. به گمان نخستین آسابانها و سفالگران تاریخ زنان بودهاند. مردان در کار ابیاری و گله داری و کشاورزی بودهاند و زنان چرخ و سفالگری و آسیاب و ارابه را ساختند تا زندگی به را بیفتد. پژوهشهای نخستین نشان میدهد که در برخی ازروستاهای یزد پس از ایجاد آسیاب آبی، پارچه بافی، سفالگری زیلوبافی و کارهای دستی رونق بیشتری یافتهاست. یکی دیگر از نتایج ایجاد آسیاب آبیدگرگونی است که در تقسیم کار از نظر جنس بین زن و مرد پدید میآید. کار کردن با آسیاب دستی کاری است زنانه و مختص به زنها، و مردها در آن نقش چندانی نداشتهاند. در برخی دهات کار کردن مردها با آسیاب دستی کاری ناپسند و دور از شان مردان به چشم میآمدهاست. چون در دهی آسیاب آبی ساخته میشد، کار وارونه میگردید و دیگر زنها نقش چندانی در آرد کردن گندم خانواده نداشتند و مردها عهده دار حمل کیسههای گندم به آسیاب و آرد به خانه بودند. نخست این کارها با زنان بود وسپس تر مردان آن را در برخی جاها بر دوش گرفتند تا نان و آب خانه در دستشان باشد. بدین ترتیب با ساخته شدن آسیاب آبی نه تنها یک سنت شکسته میشد بلکه بخشی از نیروی کار زنها آزاد میگردید که بیشتر در صنایع دستی به کار گرفته میشد. بسیاری از آسیابها و به ویژه آنها که در روی قناتهای یزد قرار دارند از نظر تکنیکی و گودی تنوره و خرد کردن گندم در سطح بالایی قرار دارند. برخی از این آسیابها مثل آسیاب دو سنگه و آسیاب سنگ سیاه که تنوره آنها در چهل تا پنجاه متری زمین قرار دارند، از شاهکارهای تکنیکی و هنری تمدن ایرانی هستند. آسیابها شکل زورخانهها و سفالگریها را دارند واینها همه شکل نیایشگاههای مهریان است. در گودی و به شکل چند پهلو ساخته شدهاند. شاید نیایشگاهها برای دور ماندن از چشم دیگران به مانند آسیابها ساختند و زروخانهها نیز که مکان تمرینهای جنگی پنهانی پهلوانان بود به همین سبب بدینگونه ساخته شده باشد. شکل همه آنها با نیایش و عرفان پیوند دارد.
مطالب مشابه :
جزوات آزمون آبیاری تحت فشار نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
جزوات آزمون آبیاری تحت فشار نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مهندسی آب 89 گرگان .
نحوه و شرايط جذب كارورز در بخش كشاورزي
اقتصاد کشاورزی گرگان 90. سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی
سرپرست واحد....
مطالب علمی و پژوهشی ،کارشناسی ارشد,مقاله و پروژه,نظام مهندسی مهندسی کشاورزی گرگان که
سازمان نظام مهندسی کشاورزی نباید پروانه بهرهبرداری دامداران را صادر کند
سازمان نظام مهندسی کشاورزی نباید به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به گرگان،سعید
زهکشی
سازمان نظام مهندسی کشاورزی همزمان با آن زهکشی اراضی آبخور سد وشمگیر در گرگان آغاز
به کارگیری کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
به کارگیری کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و (دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان)
کاربرد GIS در علوم آب
سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع مهندسی آب 89 گرگان . انجمن علمی علوم باغبانی دانشگاه
قنات
"آب آیینه عشق گذران است" با سلام به همه دوستداران کشاورزی_آب و دانشجویان گروه آب دانشگاه زنجان
کمباین چغندر قند
مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان 87
آب زیرزمینی
این تارنگار در راستای پیشبرد دانش کشاورزی گام بر می دارد
برچسب :
نظام مهندسی کشاورزی گرگان