نورپردازي از منظر اداره نور
1- نور
- تعریف نورپردازی
نور یکی از مهم ترین عوامل کیفی و نمادین بوده و از نظر کارکرد عملی از جایگاه ویژه¬ای در معماری و شهرسازی برخوردار است. اصلی ترین کارکرد نور ، چه طبیعی و چه مصنوعی، روشن کردن فضا و فرم-های ساختمانی است که آنرا روشنایی می نامیم. با اینحال نور با استفاده از نبوغ معمارانه و توجه به سه عامل 1- زیبایی شناسی 2- مفهومی و معنایی و 3 - نمادین جهت تعریف مجدد فضاهای شهری مورد استفاده قرار میگیرد که آنرا نورپردازی می نامیم.
- نور در معماری
در معماری و شهرسازی نور عملكردی فراتر از روشن كردن فضا داشته و به عنوان یكی از اجزاء اصلی مورد توجه طراحان قرار میگیرد. امروزه زندگی شهری سبب گشته دامنه فعالیت شهروندان تا پاسی از شب ادامه یابد و بدین ترتیب حیات شبانه تبدیل به قسمتی از زندگی شهری شده است.بنابراین جهت ایجاد بستر مناسب و امن زندگی شبانه شهری و ارتقاء كیفیت بصری، طراحی نورپردازی مورد توجه طراحان قرار میگیرد.
- جایگاه نور در طراحی شهری
سیمای شهری چه در روشنایی روز و چه در تاریكی شب میبایست دارای شكل و محتوی باشد. نور در طراحی شهری دارای كیفیات و ویژگیهای متفاوت از قبیل ابزار اطلاعرسانی، شناساندن در مناطق و محلات و افزایش بار هویتی مراكز، نمایان كردن نشانهها، میراث فرهنگی و طبیعی و فضاهای شهری همچون پیاده راهها و میادین میباشد.
2- تاریخچه یكصد ساله نورپردازی در ایران
سازمان بلدیه (شهرداری) از یادگارهای دوره مشروطیت است. از جمله كارهایی كه بانیان مشروطیت بدان توجه كردند سرو سامان دادن به اداره امور شهرها و تدوین قانون بلدی و تشكیل سازمان بلدیه بود، اما كیفیت اداره شهر در ایران سابقهای طولانی و سرگذشتی جالب دارد.
محتسب كه از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری پیدا شد، متصدی وظایف شهرداری و شهربانی امروزه بوده است. در آن ایام روشنایی شهر نیز بوسیله مردم تأمین میشد و هركس میتوانست بالای درب خانهاش چراغی روشن میكرد. كسانی هم كه استطاعت بیشتری داشتند چراغهایی وقف روشنایی معابر مینمودند. برای این چراغها اغلب در پیچ و خم معابر طاقچه كوچكی تعبیه میشد كه آثار آن هنوز هم در بعضی شهرهای ایران وجود دارد.
ناصرالدین شاه در سفر فرنگستان تشكیلات شهرداری را مورد مطالعه قرار داد و درمراجعت به تهران، در صدد برآمد كه برای شهرتهران به سبك شهرداری فرنگ، شهردار انتخاب كند. بدین منظور میرزا عباسخان مهندس باشی را كه از جمله محصلین اعزامی به فرانسه بود به تهران احضار كرد و او را به شهرداری تهران منصوب نمود(حدود سال 1300 هجری قمری- 1259 هجری شمسی).
اداره احتساب به دو اداره «احتساب» و «تنظیف»
تجزیه شد و هر یك از این ادارات عدهای مأمور و فراش در اختیار گرفتند. یك اداره
دیگر نیز ضمیمه اداره تنظیف شد، به نام ادارهروشنایی. در آن ایام چراغهای فانوسی
دراطراف ارگ و باب همایون و خیابانهای علاءالدوله (فردوسی فعلی) و لالهزار بر
بالای پایههایی نصب كرده بودند. این چراغها میبایستی هنگام غروب آفتاب توسط
مأمورین شهرداری روشن می شد. از میان شهرداران دوره قاجاریه كسانی كه نامی از خود
برجای گذاشتند، بیشتر آنهایی بودهاند كه در زمان تصدی خود به روشنایی شهر كه
منظور مرتب بودن همان فانوسها باشد، توجه داشتهاند.
- خیابان چراغ گاز اولین كارخانه تولید روشنایی در تهران
این اولین كارخانهای بود كه درایران دایر شد و شیوه كار آن نیز چنین بود كه
دیگهای در داری در آن كار گذاشته شده و از آنها لولههایی به اطراف كشیده شده بود
كه لوله اصلی آن به خیابان ناصریه و خیابان باب همایون عمارت شاهی میآمده و به
فانوسهایی كه به دیوارها نصب بود ممتد میگشته است. غروب شیرد دیگها باز شده،
گاز«كاربیت» در لولهها جریان یافته و توسط عده ای چراغچی كه با میلههای بلند
مشتعلی براه میافتادند فانوسهای آنرا كه به دیوارها نصب شده و لوله گاز به
داخلشان رفته بود روشن می کردند.
این ابداع قبل از اختراع چراغ برق بود كه با اولین سفر ناصر الدین شاه به فرنگ به
ایران آمد(1264 هجری شمسی) در سفر مظفر الدین شاه به روسیه كه اولین كارخانه چراغ
برق یعنی (كارخانه امین الضرب) خریداری شد، برق جانشین گاز شد و نام خیابان چراغ
گاز به چراغ برق تبدیل شد.
- تاسیس بلدیه
در اوایل مشروطیت (1283 هجری شمسی) قانون انعقاد انجمن بلدیه در تهران و ولایات
تصویب شد، لیكن قبل از اینكه صورت عمل به خود بگیرد در اثر انحلال
مجلس شورای ملی ملغی گردید. دراواخر 1286 هجری شمسی دوره دوم مجلس شورای ملی مفتوح
گردید. در این زمان در تهران و بعضی از ایالات و ولایات انجمن بلدیه مجدداً تشكیل
و اقدام به تهیه منابع عایدات از طریق وضع قوانین مالیات و غیره نمودند. اما كمبود
درآمد فعالیت بلدیه را محدود میساخت. تا آنجا كه اداره بلدیه قادر نبود بیش از
عده معدودی چراغ تهیه و چند نفر رفتگر برای روشنایی و نظافت شهر استخدام كند. با
این وضع اكثر شهرهای ولایات فاقد بلدیه بودند. فقط شهرهای درجهیك از قبیل:
تهران، تبریز، مشهد، شیراز،رشت ، اصفهان ، كرمانشاهان،بوشهر، همدان و قزوین
بودندكه بلدیه خیلی فقیری داشتند. از سال 1278 هجری شمسی ماهیانه مبلغ مختصری به
شهرداری تهران داده میشد.
- روشنایی در شهر
بعد از كودتای 1299، توسط بلدیه تعدادی فانوس دیواری حلبی به رنگ سبز خریداری
شد كه سه طرف آن شیشه و كلاهك بادگیری در بالای آن تعبیه شده بود و
توسط پایه آهنی به دیوار نصب میشد و در هر پنجاه قدم یكی از آنها به دیوار كوبیده
شد. با جیره هر فانوس پنج سیر نفت و استخدام عدهای چراغچی كه هر صد و پنجاه چراغ
به یكی از آنها واگذار شد معابر مختصر روشنایی یافتند.
در تاریخ 5 اسفند 1299 شمسی سیدضیاء الدین
طباطبایی رئیس الوزراء شد و چون به ساختار كشورهای خارجی آشنا بود پس از دریافت
حكم نخست وزیری خود در حالی كه قزاقان درهمه جا پراكنده بودند به فكر شهر تهران
افتاد و عملاً اداره بلدیه را خود به عهده گرفت.كمیسیونی تشكیل داد كه یك
فرانسوی، دو انگلیسی و دو ارمنی در آن بوند و مأمور تهیه برنامه اصلاحات شدند.
مسیو ایكپیان ارمنی رئیس بلدیه (شهرداری ) تهران شد و دوائر رفت و روب، روشنایی،
ساختمان ، خوار و بار، آبیاری، بهداشت ، آتش نشانی ، تیمارگاه و غیره تاسیس گردید.
برای اولین بار خیابان لاله زار ، ناصرخسرو( ناصریه)، علاء الدوله ( فردوسی) ، باب
همایون ، احمدیه (سپه بعدی)، چراغ گاز(امیر كبیربعدی) و اسلامبول سیمكشی و با
چراغ برق روشن شد.
در سال 1313 رضا شاه به رئیس بلدیه دستور داد كه برای شهر تهران كارخانه
برقی خریداری كند. پس از كسب نظر مهندسین آلمانی با در نظر گرفتن افزایش جمعیت طرح
خرید یك كارخانه شصت هزار كیلوواتی را تهیه كردند و به موجب این طرح نیروی
برقی كه تا سال 1325 مورد نیاز بود تأمین می شد.
در سال 1316 هجری شمسی نخستین نیروگاه برق دولتی به قدرت 6400 كیلووات از نوع بخار
توسط بلدیه تهران (شهرداری) در شمال شرقی بیرون دروازه دوشان تپه (میدان شهدا) راه
اندازی گردید و بعدها مولدهای دیزلی و نیز توربین بخار به قدرت تولید برق نیروگاه
اضافه شد.
بعد از شهریور 1320 و با توجه به رشد روز افزون جمعیت تهران و افزایش فضای شهری،
نیاز به نور با دو رویكرد روشنایی و نورپردازی،بیش از پیش احساس شد.گسترش تدریجی
معماری مدرن،محوطه سازیهای میادین، پاركهاو خیابانها در كنار توجه به آثار
حجمی – بصری در سطح شهر، زمینه را برای استفاده از تجهیزات جدید روشنایی و
نورپردازی فراهم آورد.
اغلب میادین بزرگ شهر با نماد حجمی آراسته شد و آبنماهای فراوانی در سطح شهر به بهرهبرداری رسید كه همگی نیازمند نورپردازیهای ویژه خود بودند تا در شب، برای شهروند تهرانی علاوه بركاهش خطرات ناشی از تاریكی و عدم امنیت،مناظری جالب توجه و زیبا پدید آورند. تبدیل محله قدیمی سنگلج به پارك شهر( با اسلوب پارك سازی جدید شامل آكواریوم، استخر و فضاهای استراحت شهروندان)، میدان مشق سابق به باغ ملی كه مركز برگزاری جشنها بود، همچنین احداث چندین پارك و مركز بزرگ تفریحی دیگر مانند كافه شهرداری (پارك دانشجو فعلی)، پارك ساعی و پارك ملت فضاهای مناسبی را جهت نورپردازی و ایجاد محیطهای تفریحی در شب ایجاد كرد.
در سال 1334 قرارداد خرید دو دستگاه توربین بخار
هر یك به قدرت 5 مگاوات با شركت وستینگ هاوس به امضاء رسید.كلنگ ساختمان آن
در 19/1/1335 در محل نیروگاه شهدای فعلی به زمین زده شدو یك سال بعد این نیروگاه
به بهرهبرداری رسید.
با توسعه شهر و درپی آن ازدیاد جمعیت و نیاز روز افزون به لوازم و تجهیزات
روشنایی، اولین كارخانه لامپ سازی به نام لامپ ایران در تاریخ مهرماه سال 1343 و
با ظرفیت تولید 8 میلیون لامپ معمولی و 3 میلیون لامپ فلئورسنت در شهر صنعتی
قزوین، باهمكاری شركت اسرام آلمان و فیلیپس هلند و بانك توسعه صنعت و معدن به بهرهبرداری
رسید.
بعضی از نیروگاههای قبلی تا سال 1347 شمسی جهت تولید
و عرضه نیروی برق مورد بهرهبرداری قرار میگرفت تا آنكه با راهاندازی
نیروگاههای سد امیركبیر،آلستوم (طرشت)و فرح آباد(بعثت)تا سال 1348
هجری شمسی و تولید نیروی برق كافی در آن زمان، نیروگاههای برق منصوبه در
میدان شهدا خاموش و برای همیشه از مدار خارج گردید.
از طرف دیگر تبلیغات محصولات تولیدی داخل و خارج، گونه خاص نورپردازی تبلیغاتی را
به همراه داشت كه در ابتدا با تابلوهای رنگی كه از بیرون نورپردازی میشد، صورت میگرفت.
رفته رفته در دهههای 40 و 50 شمسی با رواج تكنولوژی لامپهای نئون رنگی با
قابلیت متحرك نمایی تابلوهای تجاری- تبلیغاتی سطح شهر صورت دیگری به خود گرفت و
نهایتاً تابلوهای طلق برجسته رنگی با روشنایی فلورسنت از داخل آن، مورد
استفاده فراوان قرار گرفت.
- نورپس از دهه 50
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357و با آغاز جنگ تحمیلی
فعالیتهای اساسی سازمانها و ارگانهای دولتی معطوف به آن گردید تا از تجاوز بیگانه
به خاك میهن اسلامی دفاع كند. به همین دلیل اولویتهای اساسی زندگی شهری جایگزین
برخی اقدامات فرعیتر گردید و ناگزیر در این مدت رویكرد هنری نورپردازی جای خود را
به تأمین روشنایی شهر داد.پس از پایان هشت سال دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی
كشور، با توجه به نیاز عمرانی – آبادانی شهرها، رفته رفته فعالیتهای نهادهای شهری
با تمركز بر توسعه زیربنایی شهرها رونق گرفت كه در كنار آن لزوم توجه به زیبایی
شهر در شب از اهم فعالیتهای شهرداری تهران قرارگرفت. توسعه فضاهای شهری،
بخصوص گسترش شبكه حمل و نقل و اجرای تعداد زیادی از پروژههای عمرانی شهر (
از جمله اجرای بسیاری از طرحهای اتوبانها،تقاطعهای غیر هم سطح ، بزرگراهها و
میادین) زمینه را برای فعالیت نورپردازی فراهم ساخت. همچنین ورود تكنولوژیهای جدید
نورپردازی و ساخت تجهیزات پیشرفته این صنعت در داخل و خارج كشور موجب آغاز نسل
نوینی از فعالیتهای روشنایی و نورپردازی در كلان شهر تهران گردید.
3- معرفی اداره معماری نور
سازمان زیباسازی شهر تهران در تاریخ 25/12/1354، با تصویب اساسنامه ای توسط انجمن شهر تشكیل گردید. سازمان مذكور عمومی و وابسته به شهرداری تهران و از نظر مالی و اداری مستقل است كه در حوزه زیباسازی و ارتقای كیفیت محیط شهری تهران به صورت تخصصی فعالیت می نماید. در این راستا سازمان با همكاری و هماهنگی شهرداری های مناطق و سایر بخش های شهرداری و همچنین وزارت خانه ها، سازمان ها و كلیه واحدهای ذیربط در راستای تعادل محیطی در عرصه شهر تهران به فعالیت می پردازد.ا
در یك تغییر اساسی، به منظور استقلال سازمانی و كارآیی بیشتر امور زیباسازی شهر تهران به استناد ماده 84 قانون شهرداری ها، سازمان زیباسازی شهر تهران وابسته به شهرداری تهران دارای شخصیت حقوقی مستقل گردیده و طبق اصول بازرگانی اداره می شود. زیر مجموعه مدیریت سازمان فوق الذكر پنج معاونت می باشد كه با انجام وظایف خاص خود در تحقق اهداف كوتاه، میان و بلند مدت سازمان تلاش می كنند.
- درباره سازمان
زیباسازی شهر همواره در بین کارشناسان مسائل شهری از دو بعد کارکردی و بصری مورد
بحث و مطالعه است. بعد کارکردی به جنبه های عملکردی عناصر محیط و بعد بصری نیز به
مقوله های رنگ، فرم و ترکیب فضا و محیط می پردازد. بعد عملکردی عناصر، المان،
مبلمان و طراحی های منظر شهری بیشتر با جسم شهروندان مرتبط می باشد، در حالی که
جنبه های بصری زیبایی شناسی به روان و خلق و خوی شهروندان تاثیر گذار است.
بنابراین محیطی زیبا است که انسان در آن هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی احساس
آرامش و راحتی نماید. این زیبایی به عوامل و عناصری مثل کیفیت طراحی شهری، طراحی
مبلمان شهری، کیفیت مصالح بکار رفته در بنا، رنگ، فرم، معماری نور، معماری شب نما،
ضوابط معماری نما، خط آسمان، کیفیت و کمیت فضای سبز، المانها و همچنین تناسب احجام
با محیط، سیستم های فاضلاب، جمع آوری زباله، ترافیک، کیفیت تاسیسات شهری، جداره
های شهری، کیفیت و کمیت تبلیغات شهری... بستگی دارد، با توجه به موارد فوق الذکر
سر فصل های کلی اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران عبارتند از:طراحی سیما و منظر
شهری .گرافیک شهری و نقاشی دیواری .طراحی حجم و مجسمه شهری.تزئینات و آذین بندی
شهری.مبلمان شهری.معماری نور.امور مناطق.
- ساختار سازمانی
سازمان زیباسازی شهر تهران از پنج معاونت طرح و برنامه ،معاونت
فنی و مهندسی،معاونت آموزش و امور مناطق ، معاونت درآمد و بازرگانی و معاونت
اداری و مالی تشکیل یافته است .هریک از معاونتها نیز از ادارات و واحدهای مجزا
تشکیل شده اند.
معاونت طرح و برنامه شامل دو بخش مدیرت سیما و منظر شهری و مدیریت مطالعات و
برنامه ریزی شهری و راهبردی می باشد.
مدیرت سیما و منظر شهری متشکل از ادارات :
نقاشی دیواری و گرافیک شهری
تبلیغات فرهنگی
معماری نور
مبلمان شهری
احجام شهری
گالری و نگارخانه
-
اداره معماری نور
1- شرح وظایف
ادارۀ معماری نور ضمن هماهنگی با معاونت آموزش و امور مناطق وظیفۀ
برنامه ریزی ،هدایت و نظارت بر عملکرد مناطق شهرداری ، ارگانها و سازمانها در زمینه
نور پردازی فضاهای شهری و همچنین انعقاد قرارداد با شرکتهای مشاور و مجری
نورپردازی را بر عهده دارد، که در این راستا ضمن جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات
تخصصی با برنامه ریزی هدفمند و بهره گیری از توانمندیها و پتانسیل های موجود در
قالب طراحی و الگوسازی پروژه های نور پردازی تلاش می نماید. پروژه های این اداره
به دو گروه پروژه های اجرایی اداره و پروژه های مشارکت در اجرا تقسیم می شوند.
گروه اول شامل پروژه هایی است که فرایند مطالعات، طراحی و اجرا توسط سازمان اجرا
میگردد.گروه دوم شامل پروژه های مشارکتی است که فرایند مطالعات و طراحی و نظارت بر
اجرای نورپردازی توسط سازمان و انعقاد قرارداد با مجری توسط منطقه انجام میگردد.
2-چشم اندازها
اداره معماری نور با اهدافی نظیر ارتقاء کیفیت فضاهای شهری در شب و ایجاد طراوت و
نشاط در اعیاد و مناسبتهای ملی و مذهبی در قالب برنامه ریزی بلند مدت ضمن تکمیل
فاز مطالعات انجام شده در خصوص طرح جامع نورپردازی شهر تهران مراحل طراحی و اجرای
پروژه زیر را بعنوان یکی از اصلی ترین برنامه ها و اهداف با مشارکت مناطق۲۲گانه
شهرداری تهران پایه گذاری می نماید.
3- پروژه ها ی اداره معماری نور
- تهیه طرح جامع نورپردازی شهر تهران.
- مطالعات در خصوص نور پردازی و هویت.
- تعیین ضوابط و استانداردهای نور پردازی بناها و المانهای تاریخی.
- تعیین ضوابط و استانداردهای نور پردازی مناسبتهای ملی و مذهبی.
- تعیین ضوابط و استانداردهای تجهیزات و روشهای نورپردازی فضاهای شهری.
- مطالعه، طراحی و اجرای نور پردازی بناها و المانهای تاریخی ارزشمند.
- مطالعه، طراحی و اجرای نور پردازی میادین اصلی شهر تهران.
- مطالعه، طراحی و اجرای نور پردازی تقاطع های همسطح و غیر همسطح.
- مطالعه، طراحی و اجرای نور پردازی پلهای سواره و پیاده
- مطالعه، طراحی و اجرای نور پردازی فضاهای حضور و استفاده مردم.
- مطالعه، طراحی و اجرای نور پردازی پیاده راه های شهر تهران.
- طراحی و اجرای نور پردازی برای مناسبتهای ملی و مذهبی.
- مطالعه، طراحی و اجرای نور پردازی تونل ها و زیر گذرها.
- طراحی و اجرای نور پردازی نقاشی دیواری.
- طراحی و اجرای المانها و آثار حجمی.
- طراحی و اجرای فضای سبز بدنه بزرگراه ها.
4-اعضای اداره معماری نور
منبع:
http://umic.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=128
مطالب مشابه :
نور و رنگ در معماری
اطلاع رسانی اخبار معماری و شهرسازی رنگ و نور در معماری .
رنگ در معماری و شهرسازی
رنگ در معماری و شهرسازی است و به عنوان سمبل،شگفتی،پادشاهی، سلطنت و نور خورشید
نور در شب
معمار و معماری ، شهر و شهرسازی و زندگی - نور در و رانندگی در چهارراهها که هر رنگ تاثیر
نور در شب
اینک در شب و به کمک نور در چهارراهها که هر رنگ را در شهرسازی و
بررسي جايگاه و تأثير سمفوني رنگ و نور در معماري پسامدرن كتابخانه ها
عمران معماری و شهرسازی. انسان پسامدرن از جادوي رنگ و نور در معماري با الهام پذيري از
نور در معماری
علوم تخصصی مهندسی کامپیوتر و عمران و معماری شهرسازی به رنگ و نور در ساعات
تجزیه و تحلیل سایت در طراحی
معماری و شهرسازی نور در ساعات رنگ خاکستری بر اساس اصلی یا فرعی بودن مسیر کم رنگ و پررنگ
معماری نمادین
مهندسی شهرسازی و آورد ، و نقشي داشت در چيرگي نور دارد و هر نقش و رنگ ، در مقام
نورپردازي از منظر اداره نور
ای در معماری و شهرسازی در معماری و شهرسازی نور رفته در بنا، رنگ
برچسب :
نور و رنگ در شهرسازی