هندسه و معماري
سلام علیکم<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
نمي دونم بحث امروزمون چي مي شه ولي خوب شروع مي كنيم.
اول واسه آشنايي دوستان يه مطلبي رو در مورد هندسه اقليدسي مطرح مي كنم(بعدا ارتباطش با موضوع وبمون كه معماري هست رو مي گم):
همانطور که می دانیم هندسه اقلیدسی هندسه صفحه نیز نامیده می شود . این هندسه دارای پنج اصل است که تمام وضعیات خطوط در صفحه با توجه به آن مشخص می شود . این پنج اصل به شرح زیر هستند .
اصل اول - از هر نقطه مي توان خط مستقيمي به هر نقطه ي ديگر كشيد .
اصل دوم - هر پاره خط مستقيم را مي توان روي همان خط به طور نامحدود امتداد داد
اصل سوم - مي توان دايره اي با هر نقطه دلخواه به عنوان مركز آن و با شعاعي مساوي هر پاره خط رسم كرد
اصل چهارم - همه ي زواياي قائمه با هم مساوي اند
اصل پنجم - از يك نقطه خارج يك خط، يك خط و و تنها يك خط مي توان موازي با خط مفروض رسم كرد
گروهی از ریاضیادان ها بروی اصل موضوعه ی پنجم شک کردند و با کار بروی این اصل توانستند در شرایطی خاص آن را نقض کنند....
يه تعداد دانشمند اومدن و يه هندسه جديد تعريف كردن به اسم هندسه هذلولي...
هندسه هذلولی که در آن مجموع زوایای درونی یک مثلث کمتر از 180 است و نسبت محیط به قطر بیشتر از عدد پی است . انحنای خط در این حالت منفی است.
هندسه ی هذلولی برای کار در نسبیت عام به کار نیامد پس آلبرت اینشتین از هندسه ی بیضوی که در سال 1854 توسط فردریک ریمان تدوین شده بود استفاده کرد . این هندسه در اصل پنجم دقیقا" خلاف هندسه یهذلولی است . یعنی این هندسه به وضوح می گوید از یک نقطه خارج یک خط هرگز نمی توان خطی موازی با آن رسم کرد . این هندسه به طور مطلق و کامل به کار نسبیت عام می آمد . البته او تبصره ای در اصل دوم نیز گذاشت و گفت اگر نا متناهی بودن آن را به بی کرانگی بودن تبدیل کنیم در این صورت این هندسه به وجود می آید . زیرا در این هندسه اگر بروی سطح مورد نظر هر چقدر هم که بی کران باشد حرکت کنیم ( بر خط راست ) سرانجام می توانیم به نقطه ی اول بازگردیم . در این هندسه مجموع زوایای درونی مثلث بیشتر از 180 درجه است و انحنا خط مثبت است . همچنین باید بدانیم که نباید برای هر کدام درستی یا نادرستی تعیین کنیم زیرا هر کدام چه هندسه اقلیدسی و چه نا اقلیدسی با توجه به انحنا خط در جایی خاص کاربرد دارند.
اين شكله رو ببينيم فكر كنم بهتر متوجه قضيه بشيم:
خوب حالا بسه ديگه...!
بعد از اين حرفها مي ريم سر حرف خودمون يعني معماري
اين قضيه هندسه اقليدسي و نا اقليدسي كه بهتون گفتم چي بود؟
به نظرتون از اين تعريف از هندسه چه استفاده هايي در معماري مي شه؟
اين هندسه مي تونه منجر بشه به خلق يه سري فرم هاي جديد كه البته نمونه هاش رو مي تونيم توي كارهاي كه در سالهاي اخير ايجاد مي شه ببينيم.فرم هايي كه ديگه تابع مكعب و هرم و كره نيستن.با وجودي كه پايه اصلي شكل گيري اين نوع فرم ها در نهايت مي تونه احجام هندسي شناخته شده باشه ولي نتيجه چيزي غير از ساختارهاي آشناي قبلي هست.
جالبتر اينكه بعد از اين پيشرفت ها علم پله هاي ترقي رو دو تا يكي طي كرده!!!و رسيده به جايي كه اگه چند سال قبل مي گفتن كسي باورش نمي شد!!!!استفاده از علوم جديد در معماري و خلق فرم ها و طرح هاي معماري از اين پيشرفت هاست....
توي وب معماری حرفه ای آقاي مهندس كريمي يه بحثي رو در همين زمينه ها!شروع كردن كه به نظر من خيلي جالبه.اگه دنبال كنين اطلاعات خوبي به دست ميارين.
ممنون از همراهیتون
منبع بخش اطلاعات هندسي:Theory of CPH
مطالب مشابه :
هندسه در معماری
بررسی نحوه به کارگرفته هندسه در طراحی معماری گذشته ایران دسته بندی اطلاعات و ارزیابی آنها
ویژگی های هندسه در معماری ایران
دفتر مهندسی معماری ارشیا بادرود - ویژگی های هندسه در معماری ایران - طراحی- نظارت- محاسبات
هندسه و معماری
معماران ایران - هندسه و معماری وب تخصصی معماران ایران آسمانخراش مینیاتوری در فضای
هندسه و معماري
معماری ایران. اول واسه آشنايي دوستان يه مطلبي رو در مورد هندسه اقليدسي مطرح مي كنم
هندسه
هندسه در معماری: هندسه نا اقلیدسی در معماری ایران را می توان در ساخت و سازهای اخیر به
تناسبات در معماری
از دیرباز تناسبات در معماری ایران و جهان نقش اندازه هاست و هندسه راهنمای معماری در تامین
برچسب :
هندسه در معماری ایران