هنر گچ بری

هنر گچبري قرون اوليه اسلام :

پس از ظهور اسلام نيز از هنر گچبري در بناها استفاده مي شده است ولي به دليل حرمت پيكره سازي ،اين هنر در قالب نقوش برجسته از گل و گياه و نيز انواع طرح هاي اسليمي و بند هاي ختايي ، به ويژه در قالب انواع خط هاي مختلف ومتنوع تجلي يافت . درآثار گچ بري بجامانده از قرن 3 هجري نمونه ها درخشان در مسجد"صرنومير" سبزوار به نام" مينو تكاري" به واقع خلاقيت هنر بي مانند از سرپنجه هنرمندان ان روزگار براي ما به يادگار مانده است .

 هنر گچبري دوره سلجوقي:

هنر گچ بري در تنوع خط كوفي همراه با نقوش اسليمي خرطوم فيلي روند تحول اين هنر در دوره سلجوقي بوده است. به طور كلي هنر گچ بري در دوره سلجوقي مورد توجه در نماسازي هاي داخلي بوده است. ازميان آثار اين دوره ميتوان به مسجد اردستان با خط بسيار زيبا كوفي"مزهر" وبه  خصوص گنبد و مسجدعلويان در همدان كه به واقع دنيايي از هنر گچ بري بسيار گسترده اي در آن در اشكال گوناگون جمع شده است و بسياري ديگر اشاره داشت .

هنر گچبري دوره ايلخاني :

در اين دوره روند هنر گچبري به سرحد كمال مطلوب رسيده. به وجود آمدن محرابهاي گسترده با انواع خطهاي كوفي و خطهاي سلطاني و رقعي  وديواني و به كار گيري  انواع گره هندسي با نقوش اسليمي توماري و اسليمي ماري در لابلاي كتيبه و اسپرهاي خط با  گل و برگ هاي پهن گود و برجسته عظمت و شگرفي هاي فراوان در آثار ايران و هنر گچبري در آن بوجود آورده شد.از ميان آثار به جامانده از اين دوران ميتوان به كتيبه ها ، گچبري ، خط كم نظير مسجد حيدريه قزوين ، خانقاه و بقعه بايزيد بسطامي در بسطام در مقياس گسترده و وسيع ،محرا ب ارزشمند پير بكران در جنوب اصفهان و نوعي بي همتا از اين هنر ارزشمند را در محراب بسيار  جالب  و منحصر به فرد مسجد الجايتو در مسجد جامع اصفهان كه به جرات ميتوان آن پديده بزرگ و عظيم هنر گچ بري را شاخص ترين و با ارزش ترين نوع گچبري در معماري جهان به خصوص جهان اسلام دانست  و از آن ياد كرد  .

هنر گچبري دوره تيموري :

 اين دوره عصر بوجود آمدن رسمي بندي و كاربندهايي از قالب هاي گچي مقرنس و قطاربنديهاي گچي ارزشمند وبه تحول رسيدن هنر گچ بري از نقوش گوناگون به خصوص اسليمي و انواع خط هاي گوناگون مي باشد .به طور كلي در هنر گچ بري اين دوره از هنرهايي ديگر چون(7 قلم خط) ازانواع كوفي به نام هاي : كوفي پيرآموز ، كوفي شجري ، كوفي مزهر "گل . برگ دار " ، كوفي گره دار ، كوفي مشبك، كوفي تصويري و تعداد ديگر كوفي . در آثار ادوار اسلامي  نهايت استفاده شده است .  هم چنين( خط هاي : محقق، نسخ، ثلث،رقاع، تعليق،نستعليق) با هنر آفريني هاي فراوان و در مواردي از شاخه هاي اين خط ها و به خصوص خط معقلي در گچ بري آثار ايران بهره فراوان گرفته شده است . از آثار فراوان دراين دوره ميتوان به مقرنس بندي هاي گچي ارزشمند سر درب مسجد ميدان كاشان، قطاربندي هاي گچي مدرسه خرگرد خواف خراسان و خط هاي بسيار جالب گچبري بقعه شيخ احمد جامي در تربت جام و بقعه سيد ركن الدين در يزد و بسياري ديگر اشاره داشت .

هنر گچبري دوره صفويه :

اين دوره هنر گچ بري وارد روش هاي خاص شده است . به طوريكه زيبا ترين مقرنسهاي گچي با عناصر گوناگون به خصوص مقرنس هاي طاس ونيمه ط اس همراه با نقوش گل و گياه با انواع تيغه ها گچي دالبري زينت بخش ، كاخ ها ي شاهي به بهترين شكل ممكن گرديده است. در اين ميان ميتوان به پديده ها ارزشمند مقرنس قطار و كاربندي ها ويزدي بندي هاي گچي بسيار شگرف كاخ هشت بهشت و سر درب بازار قيصريه در اصفهان بخصوص دالبرهاي تيغه منقوش از ظروف گوناگون همچون: تنگ وسبو مقرنس بندي هاي كاسه  دار گچ در تالارها شاهنشين  وموسيقي كاخ عالي قاپو به خط گچبري ثلث بسيار ارزشمند در صفه درويش مسجد جامع اصفهان  و بسياري ديگر ياد فراوان داشت .

 هنر گچبري دوره زنديه:

هنر آفريني هاي فراوان و ارزشمند از گچ بري ،مقرنس بندي گچي ،ترنج اندازي همراه با گل وگياه و نقوش بديع درآ ثار شهر هايي چون شيراز و به خصوص عمارت كلاه فرنگي ،مقبره اوليه خان زند (وكيل الرعايا)كه امروزه موزه پارس مي باشد به وجودآمد.

هنر گچبري دوره قاجاريه :

در دوره قاجاريه هنر گچبري رونق فوق العاده اي به  خود گرفت . به علت مسافرت پادشاهان و بزرگان قاجاربه فرنگ از هنر گچ بري اروپا تقليد ها يي در كاخ هاي شاهي و به خصوص در سر ستون سازي ها ،گلويي سازي ها وسقف سازي ها  در كاخ هاي چون گلستان و عشرت آباد و پاره اي ديگر حدوداً پيروي گرديد . اما به طور قاطع ميتوان گفت كه اين تقليدها هرگز نتوانست جاي هنر و نقوش بسيار  پر هنر اصيل ايراني ، به خصوص نقش هاي اسليمي و ختايي  و گلوگياه كه نشات گرفته از سر پنجه با ذوق هنرمندان ايران زمين مي باشد را  در گچ بري بناها ايران زمين بگيرد.البته در اين برهه از زمان در هنر گچ بري خلاقيت ها و نوآوري ها بسيار چشمگيري از طرف هنرمندان گچ بردر آثار و ابنيه به خصوص منازل مسكوني سنتي بيروني و اندروني ايران پديدار گشت كه به واقع هر يك آثار به جا مانده خود تابلو هاي بسيا رنفيس و پر ارزش از هنر با فلسفه از خرد و فرهنگ هنرمندان اين مرز و بوم است . از ميان آثار فراوان گچ بري  اين دوره ميتوان به گچ بري ها جالب كاخ ارم و نارنجستان قوام در شيراز و مقرنس بندي هاي آونگ گچي همراه با گچ بري هاي منازل طباطبايي و منزل برو جردي هاي كاشان  همراه با نوآوري هاي شگرف در بناهاي ياد شده و بسياري از بناها و آثار ديگر ايران ياد كرد..

هنر گچ بري دوره معاصر :

هنر تزيين بنا ها درقسمت هاي بيروني نما از انواع گلچين هااجري و گلچين ها معلقي با نقوش بسيار دلنوازپديده هاي نو در بنا هاي ايراني ،به خصوص مسكوني  به وجود آمد. در اين دوره از هنرگچ بري  جهت تزئين نما سازي هاي خارجي ،خصوصا ًدر سردرب منازل مسكوني ازنقوش مختلف چون ملائكه خط وشعر در پيش ايوان ها همچنين به كارگيري انواع نقوش گل و گياه در حركاتي بسيار قرينه به شكل منفرد ويا به طورگسترده زيبايي خاص به نماي خارجي بناها داده ميشد. ازقسمت هاي داخلي پديده هاي بسيار ارزشمند گچ بري به شكل پيش بخاري سازي هاي نفيس وپي هنر به نام( لندي سازي) هم چنين درگلويي سازي ها از نقوش مكرر گل و گياه وگل هاي افشان ودرمتن سقف ها از به كارگيري ربع ترنج در چهار گوشه سقف ودر ناحيه مياني سقف ترنج هاي خرد وكلان با نقوش برجسته گل و گياه موزون زيبايي دل نشين وروح نوازي به نماهاي داخلي بناهاي مسكوني داده مي شد؛ كه برخي ازآنها تابه امروزبه يادگار مانده است .

هنرگچ بري و كاربرد آن دربناهاي امروزي :

خوشبختانه كاربرد هنر گچ بري درطرح هاي بسيار بديع وروح نواز خاصه منازل انسان هاي باذوق و كمال درروزگار ما گرديده است. به طوري كه ازكارهاي ارزشمند پيش بخاري سازي به شكل گچ بري وابزارزني در تالارها وگچ بري هاي افشان بسيار متقارن درسقف سازيهاوحتي قاب سازي هاي دلنواز با نقوش متجمع ويا پراكنده گل و گياه دركلاف سازي ها دربدنه اتاق ها ،هم چنين ازبه كارگيري نقوش بسيارجالب گچ بري درسقف پيش ايوان ها زيبايي هاي بسياردل انگيزي به بناها و ساختمان هاي امروز كه داراي سازه بتوني وفلزي مي باشند ازهنرگچ بري درحالت مرحله اي جهت نماسازي هاي  داخلي ،به خصوص باذوق ودقت وسليقه وخلاقيت وهنرآفريني هاي بسيارفراوان وارزشمند ازسرپنجه هنرمندان گچ بر درزمان ما حاصل مي گردد ويا در حالت پيش ساخته به طرق گوناگون ونصب آنها با ميخ كردن وچسبانيدن درمحل هاي مشخص به واقع زيبايي بسيار فراوان وشگرف به قسمت هاي خارجي زير ايوانها وبه خصوص داخلي بناها داده مي شود .

نحوه اجرا گچ بري:

محلي كه گچبري برآن سطح اجرا ميشود، بايستي فاقد سطح زير كارصيقلي مانند بدنه گچ كاري نباشد . يعني سطح زير گچ بري بايد همواره يكنواخت اما كاملاً زبره و دندانه اي باشد . اين پديده سبب اتصال زمينه گچ بري با زيركار ميگردد. براي اجرا گچ بري چنين عمل ميشود:

1) به ضخامت 5/1 تا2 سانتي متر نسبت به برجسته سازي عناصرگچبري ملات گچ آماده نزديك به كشته برسطح موردنظر كشيده ميشود . اين اجرا بايستي كاملاً شمشه اي ، هموار،يكنواخت ودر يك ضخامت باشد .

2) طرح مورد نظر برروي كاغذ در اندازه مقياس 1/1تهيه ميشود .حركات پيچ وخم طرح توسط سوزن به فاصله  5 تا7 ميلي متر و در مواقعي كه طرح بزرگ باشد تا 10 ميلي متر سوزن سوزن ميشود ؛ اين اجرا را طرح گرده مي نامند .

 كيسه گرده :

 از پارچه ( موري يا كرباس )به اندازه 10*10 سانتي متر آماده كرده  گرد زغال در وسط پارچه قرار داده ميشود . چهار گوشه پارچه را بالا كشيده و زغال درون پارچه به شكل گلوله جمع مي شود  بعد توسط نخ كمر پارچه كاملاً بسته مي شود  وسيله بدست آمده را اصطلاحاً "كيسه گرده "ميگويند .

روش گرده كردن :

طرح سوراخ سوراخ شده كاغذ به طور كشيده توسط دوكارگر گچ بر برسطح اندود گچ آماده طوري قرارداده مي شود كه كاغذ كاملاً مماس برگچ آماده باشد . بعد كيسه گرده زغال برسطح تمامي طرح كه سوراخ سوراخ شده است كوبيده مي شود . با اين عمل گرده زغال از سوراخ عبور كرده و برسطح گچ نشانه سياه نقطه نقطه ميگذارد . در قديم توسط زغال دو برپخ و امروزه توسط مداد جوهري نام" كنته " نقطه هاي سياه به يكديگر وصل مي شود . با اين عمل طرح مورد نظر برسطح آماده نقش مي گيرد و زمينه گچبري آماده ميشود اين عمل را گرده كردن مي گويند .

پنبه آبزني :   

1) درعمل گچ بري ، به وجود آمدن زايده هايي به نام (پليسه )اجتناب ناپذير مي باشد . اين پليسه ها وخلل وفرج ها وناهمواري هال توسط پنبه كاملا نرم وبدون وداشتن هر ذايقه درپنبه و كاملاً خيس به آرامي به سطح پيچش ها وحركات بريده شده كشيده مي شود .اين عمل سبب از بين رفتن پليسه ها مي شود .

 2)درمواردي خلل و  فرجها و كرموهايي برسطوح گچبري به وجود ميايد.در اين حالت گچ كشته سفت با انگشت در محل  كرموها كشيده ميشود . پس  با پنبه آب بر سطح پر شده كرمو كشيده ميشود .اين عمل سبب اصلاح و پرداخت كامل حركات بريده شده طرح ميگردد . قابل ذكر است در مواردي نادر ، طرح در سطوح موردنظر به طورنامشخص و با استاد گچ بر پياده مي شود . پس از جاافتادن طرح ،نقش ان را اصطلاحا "روشن وزنده" شده وسپس عمل گچ بري انجام مي شود .

توجه: امروزه از دونوع گچ بري درمنازل مسكوني استفاده مي شود .

گچ بري در جا سازي :

اين گچ بري داراي ارزش فراوان هنري بوده وبه شكل هاي گوناگون مورد استفاده مي شود . دراين گچ بري به درستي اصالت هاي هنرگچ بري ادواراسلامي موردتوجه مي باشد .ضمناً خلاقيت هاي جالبي دراين شاخه از هنرتوسط هنرمندان گچبرمعاصر كه تعداد آنها اندك بود مي باشد به وجود آمده است .

  گچ بري پيش ساخته :

1) دراين روش قطعات پيش ساخته به شكل گل و برگ ، ساق ها ،پيچك ها ،ترنج ها ، نيم ترنج ها ، باريكه هاي دالبري ، براي قاب بنديها و... مورداستفاده مي باشد .دراين روش قالب كارتوگود و به شكل مادگي ازجنس نوعي پلاستيك به نام "سيلكون ويا لاتكس " ساخته مي شود

2) كنف گذاري در تمام قالب انجام شده ، ماده دوغابه گچ درون قالب ريخته شده ، بلافاصله شيشه ضخيم درسطح دوغابه گچ وقالب فشرده مي شود ، تاسطح دوغابه گچ پشت كار كاملاً صاف شود .پس از خودگيري گچ ،باپيچ دادن برغالب قطعات پيش ساخته گچ ازدرون غالب خارج شده وگچ بري پيش ساخته دراشكال گوناگون به وجود مي آيد .

3) نصب قطعات گچي پيش ساخته ، پس ازمشخص شدن محل نصب ،محل نصب قطعات با مدادبرسطح گچ كاري نشانه مي شود .سطح زيركار كاملاً گردگيري شده ،توسط قلم مويي چسب مخصوص برپشت قطعات گچ پيش ساخته كشيده ميشود ، سطح ومحل نشت قطعه گچي نيز باچسب آغشته مي شود پس از لحظه اي تحمل كه فعل و انفعال چسب شروع شود قطعه گچ بري پيش ساخته با فشاردرمحل خودنصب  مي شود . پس ازنصب با ميخ بافاصله حدود سي سانتيمتراز قطعه گچ بري به بدنه زيربكارپيوند مضاعف به وجود مي آيد . ضمناً گل ميخ با بتونه گچ غيرقابل رويت شده .

توجه۱: اصلي خواهد بودكه باگچ آماده كناره هاي قطعات با بدنه "درز"گيري  شود درضمن بادقت داشتن دررنگ آميزي درزهاي قطعات پش ساخته كاملاً پر خواهد شد.

توجه ۲:طرح مورد نظر ميتواند نقش انواع اسليمي يا ختايي با گل برگها و پيچشهاي بسيار موزون  ويا نقش گل و گياه اين اشكال بسيار متنوع ويا نقوش صورت نگاره  از انسان و حيوان ويا انواع خط ويا هر شكل ديگري باشد .

توجه۳:در آجر نقش اندازي از گرده كردن چنا نچه ترنج در سقف و بام ويا هر طرحي كه از تكرار يك زمينه حاصل شود ،چنين عمل مي گردد.مثلاً در ترنج اندازه سقف ،پس از مشخص كردن اقطار سقف و دو محور عمومي و افقي در 2/1 از هر دهانه سقف 3/1 از هر طرح كه برسطح كاغذ تهيه شده است .توسط كارگر در حمل خود قرارداده مي شود و عمل گرده كردن در4/1 طرح بر سطح اجرا ميشود و زميه گچ بري به ترتيب ذكر شده از 4/1 نقش و يا برگرداندن طرح درجوار زمينه ها ديگر از يك چهار مها، عمل گرده كردن بوجود آمده است.پس از وصل كردن نقطه ها سياه از كيسه گرده كه اصطلاحاً(روشن كردن طرح) اتلاق ميشود، يك ترنج كامل در بدنه ، سقف ، گلويي ويا قاب سازي ها حاصل مي گردد. قابل ذكر است چنانچه زمينه مدور باشد زمينه نقش ميتواند به شكل اصطلاحاًكاملاً لچكي در ترك ها بسيار كمتر طراحي شود . مثلاً 6/1 ،8/1وبيشتر . از تكرار دفعات قرار گرفتن لچكي طرح در جوار يكديگر نقش و ترنج بسيار گسترده و بدون كمترين نقيصه اي جهت گرده كردن در سطح زمينه گچ بري به وجود ميايد .

برش نقش طرح:

1)توسط قلم تيز نيز گچ بري نقش طرح به وجود آمده وشكل پخ(يعني تحت زاويه )ضخامت گچ بريده ميشود .توجه چنانچه بندهاي گل و برگ طرح ظريف باشد ضخامت برش گچ تا انتها ضخامت نهايي زمينه گچ بري انجام نمي شود يعني به اندازه 2/1 از ضخامت گچ آماده برش ميگردد . اين عمل سبب نگهداري بند هاي طرح در عمق باقي مانده از ضخامت گچ زمينه مي شود .

 ۲) توسط قلم قاشقي ، گچ  زمينه نقش در اندازه بريده شده جمع آوري مي گردد.

 3)با قلم پرداخت كن كناره هاي پخ پرشده از گچ وزمينه گودشده گچ بري پرداخت مي شود .

  4) توسط قلم ظريف بر ، محل تخمك ها دربندها ،گل وپيچك ها و رگه هاي ظريف گچ برداري شده ودر مجموع طرح برجسته و جالبي ازگچ بري به وجود مي آيد .

شناخت انواع گچ :

فرآورده ها گچي به سه دسته تقسيم ميشوند:

1)      گچ خاكي

2)      سنگ ها بلورين گچ

3)      سنگ ها لايه اي ويا ابريشم گچ

 

1)گچ خاكي :اين نوع گچ كه به نام گچ كلوخي ناميده ميشود، متمايل به زرد بوده،در بعضي از نواحي ايران ،خصوصاً در خراسان فراوان است زمين ها گچي اين مناطق تقريباً عاري از هرگونه تركيبات سنگي ميباشد. اين گچ داراي ناخالصي هايي مانند شن ريزه، خاك رس و... است . اين گچ به صورت تكه هاي متوسط قابل حمل وبه صورت كلوخ هايي از زمين جدا شده و به كوره برده ميشود ودر حرارت كم بين120 تا 140 درجه ميپزند . چنانچه درجه حرارت پختن اين گچ زيادتر شود، اصطلاً گچ ميسوزد .اين گچ را پس از پختن كوبيده و سرد ميكنند .گيرايي اين نوع گچ به كندي انجام شده .براي پوشش طاق ها و قوس ها وهمچنين در سفيد كاري به صورت دستي به كار ميرود. نوع مرغوب اين گچ اصطلاحاً  داراي روغن بوده  ونوع نامرغوب آن زبر ميباشد كه با مشت كردن گچ خشك، اين ويژگي ها مشخص مي گردد.

2)سنگ گچ بلورين :اين گچ داراي رنگ شفاف  و در مواردي بي رنگ بوده كه  نوع تركيبات خام آن داراي مقاومت نيز مي باشد. اين گچ آبدار بوده و با فرمول شيميايي (so4ca +2H2o) و باسولفات كلسيم آبدار، از نوع گچ خاكي متمايز ميشود، سنگ گچ از معدن استخراج و يا از كوره جدا ميشود. اين گچ نياز به پختن در كوره و نياز به حرارتي بيشتر دارد و براي آماده سازي بايد آن را آسياب كرد. اين نوع گچ در ساختمان بناها به شكل ها مختلف،نظير اسكلت سازي ، پوشش قوس ها و انواع طاق ها و همچنين در سفيد كاري بر روياندن درها و در كارها تزئيني و گچ بري ها  وتهيه فر آورده ها امروزي مانند سنگ مصنوعي، تهيه تيغه ها گچي و.... كاربرد فراوان دارد . نوعي از اين گچ به نام گچ مرمري  بري ساختن سنگ لوح جهت كف پوش ها و به صورت  سنگ ازاره در بناها مورد استفاده قرار ميگيرد . خود گيري گچ بسيار تند و سريع انجام ميشود  در بيشتر موارد فعل و انفعال شيميايي آن تا 10 دقيقه انجام ميگردد و گچ سخت ميشود . به همين سبب از گچ به صورت مخلوط با خاك وبه صورت گچ و خاك جهت اندود و پوشش طاق و قوس به كار ميرود. همچنين در اندود روي كار و سفيد كاري،اصطلاحاً به ورت ابتدا گچ آماده وسپس گچ كشته مصرف مي گردد .مقاومت فشاري اين گچ فراوان است ودر مواردي تا 60 كيلو گرم بر هر سانتي متر مربع ميرسد .

3)سنگ گچ لايه اي ويا ابريشم گچ : اين سنگ گچ به نام "متورق و يا سر نيزه اي" مشهور است. گرچه نوع لايه اي از نوع ابريشمي آن جدا است ولي در كل اين دو دسته جزء خانواده دسته سوم هستند. اين نوع گچ سفيد و در مواردي جزء خانواده دسته سوم هستند . رنگ اين نوع گچ سفيد و در مواردي، سفيد متمايل به زرد است كه با  حرارت مشابه سنگ بلورين پخته شده وپس از آسياب شدن به صورت پودر گچ  وبه نام گچ قلم در بناها سنتي و ساختمانهاي مدرن مصرف ميشود. از اين گچ علاوه بر استفاده در انواع پوشش ها، در قالب بندي ها جهت طاق و تويزه در رسمي بندي ها و مقرنس سازي ها استفاده ميشود و علاوه بر استفاده كارهاي بنايي بتون مصنوعي"گچي{ در مجسمه سازي  ودندان سازي  كاربرد فراوان دارد . چنانچه نوع مرغوب اين نوع گچ را مشت كنيم، گرد آن كاملاً به انگشتان مي چسبد،تا حدي كه اثر ْآن  به سختي پاك ميشود ضمناً اثر بند هاي انگشت بر گچ مشت شده باقي مي ماند چنانچه بعد از باز كردن انگشتان گچ از هم پاشيده شود ، گچ نامرغوب است .

توجه: گچ ها معرفي انواع ديگري نيز دارند كه بيشتر از دسته2و3 مشتق ميشوند.

كوره گچ پزي :

كوره ها گچ پزي سنتي :

در روش سنتي براي پختن گچ ، از كوره هاي چاهي ، استفاده ميشود . در اين حالت زمين به عمق و ارتفاع دلخواه حفر شده وسنگ گچ در آن، به صورتي چيده ميشود كه حرارت به سطوح بالا نيز برد. دهانه اين كوره بوسيله خرده سنگ ها گچ مسطح ميگردد تا حرارت به راحتي از كوره خارج نشود. آتشدان در قسمتي از زير كوره تعبيه ميشود و سوخت آان بيشتر بوته است. براي پختن گچ بايد چند ساعت آن را در كوره حرارت داد سنگ هاي پخته شده پس از سرد شدن از كوره خارج شده و آسياب ميگردد و پس از حمل آن به كارگاه آن را غربال و الك كرده و مصرف ميكنند .

كوره ها آزاد و حلقوي :

روش ديگر براي سنگ گچ استفاده از كوره ها آجر پزي و آهك پزي مي باشد. روش استفاده از اين كوره به اين صورت است كه پس از چيدن طبقه اي از آجر يا آهك فسنگ گچ را بر روي آنها ميچينند. بايد توجه داشت كه در اين نوع از كوره ها،محل استقرا سنگ گچ  بر روي آجر يا سنگ آهك و يا در ناحيه سر كوره باشد. در اين حالت براثر حرارت زياد در قسمت هاي زيرين ،امكان سوختن گچ و پوك شدن آن از بين مي رود . با استقرار سنگ ها گچ بالا ودر مجاور فضا خارجي و يا سركوره ، سنگ ها نيمه خام باقي مي ماند. حتماً بايد توجه داشت كه از سنگ ها سوخته شده استفاده نكرد و سنگ هاي نيم پخته را دوباره به كوره برده تا كاملاً پخته و آماده مصرف شوند. لازم به تذكر است كه امروزه ابتدا سنگ گچ توسط آ سياب هاي فكي به قطعات ريز تبديل شده ،پس در كوره ها گرداننده (چرخان)در زماني بسيا كوتاه پخته مي شود .


مطالب مشابه :


آموزش گچبری

تزئینات نوین - آموزش گچبری - عضوهیات مدیره کانون وانجمن گچبری - تزئینات نوین.




اشنايي با تاريخ گچبري

هنر گچ‌بری در انواع خط کوفی همراه با نقوش اسلیمی خرطوم فیلی روند تحول این هنر در دوره سلجوقی بوده است. به طور کلی هنر گچ‌بری در دوره سلجوقی مورد توجه در نما سازی




هنر گچ بری

بناهای ماندگار - هنر گچ بری - تنها راهی که به شکست می انجامد تلاش نکردن است ." کوروش کبیر"




گچبری

نقاشی , تزئینات ساختمانی رنگینه1 - گچبری - نقاشی ساختمان - نقاشی , تزئینات ساختمانی رنگینه1.




استوهOSTOOOOOOOOOOOOOOOOH

O S T O H گچبری - استوهOSTOOOOOOOOOOOOOOOOH - OSTOH MOLDING & MIRROR WORKING بـهـــزاد دهـــــقانی - O S T O H گچبری.




نمونه كارهاي گچبري اذربايجان(ابزارسقفي)

شاهكارهای هنري گچبری آذربایجان{احد} - نمونه كارهاي گچبري اذربايجان(ابزارسقفي) - دكوراسيون داخلي ساختمان.تزئینات گچی - شاهكارهای هنري گچبری آذربایجان{احد}




برچسب :