طایفه شیخ ویسی

شيخ حسين نوراني:

 روستاي چار برجك درافغانستان ونزديك به مرز ايران واقع شده است در سال 1905 ميلادي كه تيت ( يكي از افراد گروه  تعيين خط مرزي  ايران وافغانستان ) از اين روستا بازديد مي كند ، به زيارت گاهي در اين مكان با نام مزار شيخ حسين كه به او لقب شيخ الزمان نيزداده اند بر مي خورد . در آن دو كتيبه از جنس مرمرموجود بوده كه يكي مربوط به شيخ حسين و ديگري مربوط به ابوطاهر خواهر زاده ملك حمزه سيستاني حاكم سيستان است.در كتيبه مربوط به شيخ حسين تنها جمله اي كه باقي مانده ( وفات اعلا حضرت  623 قمري ) مي باشد كلمه اعلي حضرت در گذشته به پيشوايان ديني يا حاكمان اطلاق  مي شده كه در مورد شيخ حسين پيشواي ديني  مد نظر بوده است.

 اين مقبره در زمين هاي شاهي قرار داشته است در آن زمان تمام اين زمين ها مربوط به حاكمان سيستان بوده است . زماني كه ابوطاهر فوت مي كند مادر وي او را در جوار مزار شيخ حسين دفن مي كند و كتيبه اي نيز در آن قرار مي دهد ولي هم اكنون از اين دو كتيبه اثري وجود ندارد. هم مزار و هم كتيبه  در اثر چپاول غارت گران آسيب ديده وحتي مقبره چندين بار ويران شده است اما مردمان محلي آن را دوباره مرمت نموده اند.         

بر طبق شجره نامه اي قديمي كه در دست فرزندان سيد نور محمد ( فرزند ارشد شيخ حسين ) قرار دارد همسرحضرت شيخ حسين نوراني ، بي بي بستو دخترسيد شيخ حسن بلانوش ( شيه حسن ) مي باشد و طايفه شيخ حسيني ، شيخ ويسي وملوك زهي از نوادگان شيخ حسين نوراني هستند ونسبت آنها به امام علي (ع) مي رسد و سيد هستند . همچنين در اين شجره نامه قيد گرديده شه سالار و شه گمشاد و شه نهتان كه به ترتيب طوايف سالارزهي، گمشاد زهي ونهتاني از آن ها بوجود آمده از اولادان حضرت خير النساء بي بي فاطمه الزهرا عليهما السلام وحضرت علي عليه السلام مي باشند وسيد هستند.

             

شجره نسبي اولادي حضرت شيخ الزمان حضرت مولانا شيخ حسين نوراني رحمة الله عليه:

 شيخ الزمان مولانا حضرت شيخ حسين نوراني رحمة الله عليه بن سيد شيخ كرم شاه صاحب بن سيد جلال بن سيد ملا جمال بخارايي بن سيد سلطان ابراهيم بن سيد امام موسي كاظم بن امام شريعت و طريقت حضرت امام جعفر صادق عليه الصلوة والسلام بن سيد امام محمد باقر عليه السلام بن امام زين العابدين بيمار عليه السلام بن امام با صفا امام اهل السنة حضرت سيد الشهدا امام حسين عليه السلام بن امام اول وخليفة آخر حضرت علي كرم الله وجهه بن ابوطالب بن عبد المطلب بن عبدالهاشم بن عبد المناف بن قصي بن كلاب بن مرة بن كعب بن ابو لوئي بن غالب بن قهر بن مالك بن انظر بن كنانه بن خزيمه بن مدركة بن حضرت الياس (ع) بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان بن ادّ بن ارد بن الهيسع بن جمل بن نيت بن فيذار بن حضرت اسماعيل (ع) بن حضرت ابراهيم (ع) بن تارخ بن ناصر بن شارغ بن ارغوة بن فالغ بن شالغ بن قينان بن ارفخشد بن سام ابن حضرت نوح (ع) بن برد بن حضرت ادريس (ع) بن مهمائيل ( ع ) بن قينان بن انوش بن حضرت شيث (ع) بن بني آدم ابوالبشرعليه السلام و علي نبينا افضل والسلام وآدم من التراب و التراب من الارض و الارض من الزبد و الزبد من الموج والموج من الماء و الماء من الدّر و الدّرة من الارادة و الارادة من علم الله تعالي ...

طا يفه شيخ ويسي

 اولادان حضرت سيد شيخ حسين نوراني كه طايفه شيخ حسيني را بوجود آوردند ، در بلوچستان پاكستان زندگي مي كردند عده اي از اين طايفه به قندهار مهاجرت و در كريشك سكونت    مي نمايند كه پس از مدتي از كريشك به چخانسور افغانستان مهاجرت نموده و از همان عده گروهي به زابل ايران مي آيند وبه فاميل شيخ ويسي مسمّا مي شوند. وبعد از مدتي عده اي از گروه مقيم افغانستان به سيستان مي آيند در منطقه زابل سكونت مي ورزند . از اين گروه ، عده اي به افغانستان بر مي گردند و بقيه در برج سربند زابل و كفتارگي و ده سمي زابل سكونت مي نمايند در اول جلوس رضا شاه پهلوي از اين گروه تقريبا يكصد و بيست خانوار به خراسان كوچ نموده واز آن جا به تركمنستان وبه ماري و اطراف آن سكونت مي نمايند. اين گروه پس از فوت كد خدا رحمان شيخ حسيني  به سركردگي جلال ولد ميرافضل شيخ حسيني كوچ كرده اند كه در بين اين گروه ملا مسكين ولد سيد عظيم شيخ حسيني بوده ودر سرخس سكونت گزيده اند . عده اي كه در افغانستان ساكن شده اند به زبان افغاني صحبت مي كنند و مسمّا به شيخ حسيني هستند .

 چون جد طايفه شيخ ويسي ، ويس (از نوادگان شيخ حسين نوراني) مي باشد اين نام براي اين طايفه برگزيده شده است. بزرگان ، ويس را فردي جنگجو و طالب قدرت معرفي كرده اند كه براي رسيدن به قدرت پيكار هاي فراوان انجام داده ولي اجل به او مهلت نداده ودر حدود 34 سالگي فوت مي كند. فاميل شيخ ويسي زورگو٬ بي منطق و متجاوز نبوده و چنان آداب ديني و مذهبي خود را انجام مي داده اند كه خداوند دعا ونفرين آنها را در حق دوستان و دشمن  مستجاب مي كرده است وهرگز زير بار ظالمان نرفته است .

 امروزه اگر در نام خانوادگي وشناسنامه اي بسياري از افراد طايفه تفاوت ها و نام هاي گوناگوني مشاهده مي كنيم از شيرين كاري هاي ماموران آمار و ثبت احوال است كه نمي خواسته  همه را با نام فاميل شيخ ويسي شناسنامه بدهد تا در شناخت يكديگر دچار اشكال شوند .

 تا پيش از شناسنامه دار شدن در معرفي افراد نام و نام پدرو در موارد مشابه پدر بزرگ و يكي دو نسل جلو تر را هم مي گفته اند براي مثال نام جد مشترك بسياري از افراد فاميل علي اصغر بوده است ولي براي اينكه بهتر شناخته شود مثلا مي گفته اند : ( علي اصغر محمد شاهسوار ) يا در معرفي دولت آباد مي گفته اند : ( ده اصغر جنگي يعني دهي كه مرحوم عليجان اصغر جنگي در آن اقامت داشته است )  ويا براي معرفي نام هاي مشابه چند پشت را نام مي برده اند مثلا محمد عليجان اصغر قاسم تا با محمد عليجان اصغر جنگي (مرحوم محمد شجاعي ) اشتباه نشود . به هر حال امروزه طايفه شيخ  ويسي با فاميل هاي زير شناسنامه دارند:

شيخ ويسي ، شيخ حسيني ٬ ابراهيمي شيخي ٬ اسماعيلي شيخي  اصغري شيخي ، افضلي شيخي ، اسدي شيخي ٬ پهلواني شيخي پيراني شيخي ٬ تاجي شيخي ٬ حسين زاده شيخي ، خالقي شيخي ، خالصي شيخي ٬ دادي شيخي ٬ دليري شيخي ٬ دلدار شيخي ، دبيري شيخي ٬ رافعي شيخي ، زاهدي شيخي    سهرابي شيخي ٬ ستوده شيخي ٬ شجاعي شيخي ٬ شيري شيخي  شيخي نسب ، شيخي غيور، شيخ نوري ٬  شيخي صادقي صالحي شيخي  ، فاتحي شيخي ٬ قاسمي شيخي ٬ كريمي شيخي  لشكري شيخي ٬ محمدي شيخي ، محمد زاده شيخي ، ميراني شيخي ، مياندار شيخي ، مجاهدي شيخي ، مهاجر شيخي  نامدار شيخي ٬ آذرشب ، ارمغان زاده ، برومند ، پرنيان پوريان ، شيرخان ٬ سرخان ٬ غلاميان ، قوي بنيه ،  گلی مقدم مرادي ٬ نوري  ، هرمزي

   شيخ ويسي ها  پس از ورود به ايران به قلعه كهنه در شيب آب (شهركي –نارويي ) آمده از آنجا به آس حاجي مي روند واز آن پس به اكبرآباد آمده و در آنجا ساكن مي شوند. درآن زمان اكبر آباد جزء املاك اميري يعني امير محمد ابراهيم شوكت الملك اعلم ( پدرامير حسن خان اعلم )  و برادر امير شوك الملك دوم ( پدر اسدا... اعلم ) بود و سردار حسام نظام و سردار حيدرعلي خان كرد كه بعد ها در كچيان اقامت نمود و پس از مرگش  پسرش محمد شريف خان كرد جانشين او شد به نما يندگي شوكت الملك ها بر كار كشاورزي اكبر آباد به عنوان مالك نظارت داشته وافرادي از طوايف ديگربه عنوان  مشرف مشغول به كار بودند.

 در آن زمان مشرفي مرسوم بوده وهر حوزه يك مشرف داشته كه بر چند ده اشرافيت داشته است در حوزه دولت آباد ، اصغر جنگي مشرفي را بر عهده داشت و به همين علت در معرفي دولت آباد مي گفته اند: ( ده اصغر جنگي ). ده هاي  ميرشكار آس حاجي ٬خمك ٬كري و چند ده ديگر زير نظر حوزه دولت آباد بوده است . در زمان رضا شاه كه زمين هاي زابل از سال هاي 1312شمسي به بعد تقسيم و به مردم واگذار شد مشرفي كنار رفت و كد خدايي ٬ مباشري٬ ميرابي و دشتباني مرسوم شد .پس از فوت اصغر جنگي ، پسرش مرحوم عليجان كد خدايي دولت آباد را به عهده گرفت وغلام حيدر كربلا يي حيدر ( حيدري ) ميراب و غلامعلي خان دشتبان دولت آباد شدند.

در حوزه اكبر آباد كد خدا لطفعلي مشرفي را بر عهده داشت و ده هاي فراهي ٬ خاك سفيدي٬ كيخا و چند ده ديگر زير نظر او بودند . پس از فوت كد خدا لطفعلي واز بين رفتن مشرفي پسرش مرحوم كدخدا محمد ( كربلايي محمد ) كد خدا يي چهارده پارچه آبادي را به عهده گرفت وقنبر ميران ميراب و دادي ميانداد دشتبان شدند .

بعد ها كه عده اي از شيخ ويسي ها به عباس آباد يا نصرو مي روند حيدر ميران كد خدا و عليرضا پسركد خدا ابراهيم ميراب شد تا اين كه پس از فوت كد خدا حيدر،كد خدايي  به محمد قنبر محول مي شود و يار محمد حاجي ميراب انتخاب مي شود پس از مرگ آن ها منطقه خراب مي شود وهمه چيز نابود مي شود كدخدايي اكبر آباد مدعيان زيادي پيدا مي كند ولي پايداري فاميل شيخ ويسي وپشتيباني آن ها از كد خدا محمد ( كربلايي محمد ) همه مدعيان را خانه نشين كرد . اتحاد و اتفاق اعضاي فاميل چنان بود كه هيچ طايفه اي نتوانست    شيخ ويسي را تسليم نمايد . شيخ ويسي ها هميشه در گرفتاري هاي فاميلي همه يك پارچه درمقابل طوايف مدعي يد واحد از كوچك و بزرگ ايستادگي نشان مي دادند و از حيثيت فاميلي خود دفاع مي كردند . 

 تا قبل از رضا شاه و تشكيل ارتش و نظاميان و نيرو هاي مسلح ، دولت درقبال واگذاري زمين و املاك به اميران و خوانين ، آنها را مكلف مي نمود در زمان نياز به دولت نيروي رزمي وجنگي و دفاعي بدهند بنا براين خان هاي زابل كه خود وابسته به اميران قائن و شوكت المولك ها و خاندان اسد ا... بوده اند طوايف زابل را نيروي دفاعي خود مي شمرده اند و هر خاني تعدادي از طوايف را با خود متحد مي كرد . شيخ ويسي ها اهل تفنگ وشكار وهمچنين تيراندازهاي ماهري بوده واز طرف ديگر افرادي نترس ٬ صديق ووفادار به عهد و پيمان ودوستي بوده اند به همين دليل مورد توجه سرداران زمان خود قرارگرفته و به عنوان نيروي پاسدار و تفنگدار محسوب مي شدند .

 خان ملك ( يكي از خوانين آن زمان) كه خود  جز برادر زاده و خواهر زاده اش كس ديگري نداشت طوايف شيخ ويسي ٬ باراني ٬ سرگزي و جهانتيغ ويكي دو طايفه ديگر را از جمله نيروهاي خود مي شمرد .خان ملك به كدخدا لطفعلي و كدخدا محمد بسيار احترام مي گذاشت تا جايي كه پس از استخدام 50 نفر ژاندارم كه سركرده آن ها  وكيل حاجي رافعي شيخي بود از دولت 50 قبضه تفنگ برنو گرفت وبا مشورت كد خدا محمد شيخ ويسي به فاميل شيخ ويسي داده شد تا در موارد لزوم به عنوان  نيروي امدادي دولت باشند البته دررژه هايي كه در روز 21 آذر برگذار مي شد خان ملك طوايف مذكور را براي رژه مي برد .

 در 19 بهمن سال 1330 حاجي حسين خان ساراني طايفه  شيخ ويسي و چند طايفه ديگر را به عنوان نيرو هاي ملي باهمراهي سردار محمد رضا خان در اعتراض به انتخابات مجلس  در زابل حاضر مي كند جمعي از بزرگان شيخ ويسي با سردار محمد رضا خان در منزل وي ملاقات ميكنند و او گزارش تمام وقايع را به آنها ميدهد و از طرف خود و آيت الله شريفي از مرحوم غلامحيدر حسين اصغري شيخي  تشكر مينمايد .

 پس از خشكسالي وقحطي در زابل و مهاجرت تعداد زيادي از شيخ ويسي ها مانند بسياري از طوايف ديگر  به استان مازندران (گرگان وگنبد ) تا حدودي در پراكندگي فاميل مؤثر بود . خدا مي داند كه مرحوم كد خدا محمد چقدر از اين قضيه ناراحت بود و تلاش مي كرد تا طايفه اش متفرق نشود . امروزه اكبر آباد عباس اباد ، دولت آباد (ده اصغر جنگي ) ، ده نمكي و ده غلامحيدرهمه خرابه و ويرانه و تقريبا خالي از سكنه شده اند و بنا به فرمايش دبير تا فداحسين در اكبر آباد ومحمد امير كد خدا حيدر در عباس اباد باشند نام شيخ ويسي زنده است . 

 بعد  از انقلاب اسلامي زمين هاي صحرا بين كارگراني كه روي زمين كار كرده بودند تقسيم و واگذار شد ولي شيخ ويسي ها اكثرا در مناطقي سكونت داشته وكاركرده بودند كه درانجا زمين واگذار نشد در بعضي جاها هم كه واگذار شده بود مرغوب نبود ونتوانستند بهره خوبي ببرند و اكثرا با يكي دو هكتار زمين مشغول و سرگرم شدند ومسلم است كه كفاف معاش خانواده را نمي داد وچه بسا بسياري بيكار و بلا تكليف مانده اند و هيچ اميد و راه چاره اي نداشتند البته بعدها با تلاش وهمت جوانان وتحصيل در مقاطع عاليه و استخدام درادارات دولتي وضعيت به حد نسبتا مطلوبي رسيد . شيخ ويسي هاي مهاجر امروزه در گرگان ، گنبد ، آزادشهر ، كلاله ، مينودشت  نظام آباد وروستاهاي شيرعلي آباد ، قلعه محمود ، سيستان محله ،  اميرآباد  ، ابراهيم آباد  ، هيوه چي ،  دشت قلعه ، خط نوو چند روستاي ديگر زندگي مي كنند .

تيره هاي طايفه شيخ ويسي :

طايفه شيخ ويسي داراي سه تيره اصلي زلفي ٬ جمال وجنگي است . زلفي وجمال دو برادر وجنگي برادر زاده آن ها مي باشد يعني سه تيره اصلي طايفه شيخ ويسي از زلفي ٬ جمال و مرادخان (پدر جنگي ) به بالا مشترك مي شوند  شير خان و شاه بيك كه برادران جنگي هستند نوادگان آن ها جزء تيره جنگي به حساب مي آيند و بهتر بود به جاي تيره جنگي مي گفتند تيره مراد خان .  

طايفه شيخ ويسي به غيراز سه تيره بالا داراي جماعت هاي زير ميباشد :

 ۱-جماعت مير بيك

2-جماعت پيران

3-جماعت محمدي

4-جماعت لشكر خان

5-جماعت آقايي محمد رضا

6-جماعت غلام رستم

7-جماعت دوست محمد گل محمد علي مراد

8-جماعت افضل

9-جماعت ملا محمد علي اكبر درويش

10-جماعت اصغر ملا حسين كه عده اي هم در تركمنستان هستند

11- جماعت هيبت خان

12- جماعت ملا حسن و نور محمد اسدالله

15- جماعت اسماعيلي

16- جماعت نصير

17- جماعت حيدري

18- جماعت آقاجان محمد جاني

20- جماعت لال محمد

21- جماعت مسافر سهراب

22- جماعت ملا محمد علي اكبر درويش

23- جماعت توتا

24- جماعت محمد اسماعيل مردان

25-  جماعت عباس شاهگل

26- جماعت دادي مردان

 

طايفه شيخ ويسي با طوايفي نظير: خمبر ٬ گرگيج ٬ نارويي سنچولي ٬ ساراني ٬مير٬ پودينه ٬ جهانتيغ وصلت هاي مستحكمي داشته است همچنين مريم ريگي يكي از زنان مشهور طايفه ريگي وسرگرد خداداد ريگي طايفه شيخ ويسي را مادر قوم خويش مي دانند. رييسي هاي بلوچستان كه يكي از طوايف بزرگ قوم بلوچ مي باشند خود را با طايفه شيخ ويسي هم فاميل مي دانند. البته امروزه دامنه دختر دادن و دختر گرفتن از فاميل هاي گوناگون زابلي وغير زابلي فراوان است و طايفه شيخ ويسي همانند طوايف ديگر باكمتر طايفه اي است كه وصلت نداشته باشند.


مطالب مشابه :


لیست مزون و لباس عروس اصفهان

خانه مد. شیرخانی. score2. faghed. تلفن تماس: 09135506005. آدرس: اصفهان - خیابان توحید میانی. از صفحه فیسبوک این مزون دیدن کنید گالری تصاویر لباس هاي




جملات زیبا در مورد شهید

2 جولای 2013 ... ای شهیدان ، عشق مد یون شماست ... هر چه ما داریم از خون ... سالگرد شهادت بسیجی دلاور شهید مرتضی شیرخانی گرامی باد ». شهادت هنر مردان خداست (امام خمینی (ره)). ای شهید چه ساده لوح اند آنان که می پندارند عکس تو را به دیوارهای خانه ام آویخته ام .




جزئیات کامل دو جلسه مشایی و نبویان

6 مه 2013 ... ۲۱- سکینه شیرخانی – مادر شهید علی شیرخانی ..... اینکه آقای احمدی نژاد خانه نشین شد ، من نتیجه مطالعاتم را به صورت علنی مطرح کردم که در حال .... مهندس به صورت بلاعوض به او پول می‌دهد و هر کسی را هم که مد نظر دارید برای برای دریافت وام




اولین عکاس اردکان با بیش از شصت سال عکاسی باز نشسته شد!

مدتها بود که مد نظر داشتم با اولین عکاس اردکان مصاحبه کنم و از کم کیف دنیای عکاسی ... دربازار اردکان و در کوچه ی بازارنو،خانه ی شیرخان که الان هیأت علی اکبری شده




جین ایر _ شبنم کرمی

31 دسامبر 2013 ... برازندگی‌ اش موجب می‌شود که توجه آقای خانه را به خود جلب کند .... و سرنوشت خاصی مد نظر نویسنده نیست . ... كتاب هزار خورشيد تابان- طاهره شيرخاني.




حضرت آیت الله شیخ هادی روحانی (ره)

آيت‏اللَّه شيخ هادي روحاني در سال 1302 ش (1342 ق)در خانه اي باصفا از دامن پرمهر مادري به نام شهربانو در روستاي كله .... تاليف كه ديگر وظيفه هر دانش آموخته اي است ، مد نظر بود از اين رو نسبت به آن توجه داشته ام از جمله : .... شهید مــرتــضـی شــیــرخـانـی.




طایفه شیخ ویسی

16 ا کتبر 2011 ... ... يا حاكمان اطلاق مي شده كه در مورد شيخ حسين پيشواي ديني مد نظر بوده است. ... آذرشب ، ارمغان زاده ، برومند ، پرنيان پوريان ، شيرخان ٬ سرخان ٬ غلاميان ، قوي ... وپشتيباني آن ها از كد خدا محمد ( كربلايي محمد ) همه مدعيان را خانه نشين كرد .




120 کتاب درباره حجاب

پوشش زن ایرانی، منیژه شیرخانی / بهار علم. 15. حجاب آزادی یا اسارت، علیپور باغبان نژاد، .... برگرفته از سایت خانه حجاب. + نوشته شده در ساعت توسط یک زن مسلمان | 2




ترجمه به فارسی " شعرهای میرزا کیخسرو پرواره"

18 نوامبر 2013 ... درقصرشیرین هم عباس شیرخان خمان برآن تملک داشت. .... شکر هه ق مه کرد وه هه مد و سه نا .... وقتی که داوودخان وشاهین برادرش باسپاهش که آرایش جنگی گرفته بودنددرمقابل خانه اکبرخان به اوگفتن مگرماسوگندنخورده ایم که باهم جنگ نکنیم




برچسب :