ورزش وورزشکاران
ورزش باستانی ما،باستانی نیست<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
سیدی زاده –مصاحبه ای داشتیم باآقای قاسم مهرنیا،شاعرومحقق فرهنگ عامه بجنوردکه گذری بودبرتاریخچه ورزش باستانی دربجنورد،شکل گیری اولیه ،باشگاههای ورزشی ،پهلوانان معروف ،مرشدهاو...که سئوالی به این شکل مطرح شدکه آیاورزش باستانی ایران ،باستانی است ویابه خاطرقدمت آن ،به این نام شهرت یافته است؟وباتوجه به اینکه آقای مهرنیاتحقیقاتی دراین زمینه انجام داده اند برای دست یابی به پاسخ این سئوال می خوانید.
خراسان: ورزش باستانی ایران ازبدوپیدایش تاکنون تاریخ پرفرازونشیبی راطی کرده است بارهابه بوته ی فراموشی سپرده شده وزمانی بسیارموردتوجه ولطف بوده است زمانی افرادبی هویت ونالایق سلطه برآن داشتندوزمانی مردان خداوباتقوی برآن مدیریت کرده انداگرصلاح بدانیدمصاحبه رااینگونه آغازکنیم که وضعیت این ورزش رادردوران حکومت قاجارچگونه ارزیابی می کنید؟
- درزمان سلاطین بی کفایت سلسله ی قاجاراین ورزش کهن به دربارشاهزاده هاراه یافت وهرشاهزاده ی قجردرقصرخودزورخانه ای دایروپهلوانی مخصوص خودداشت ودربین پهلوانان شاهزاده هامسابقات گوناگون برگزاروشرط بندیهای کلان چون گلادیاتورهای روم قدیم انجام ودربیشترمواقع به جنگ وجدل ودعوامی انجامیدومی رفت که این ورزش اباواجدادی ازمحتوی تهی وکاملاتشریفاتی شود.
خراسان:وبه عبارتی ورزش باستانی ،ورزشی درباری شد.
-دقیقا اینگونه شدوباخیل شاهزاده هایی که وجودداشتندوهریک برای خودزورخانه ای تدارک دیده ،قدرت نمایی چهلوانان ونوچه های آنان ،ابزاری برای سرگرمی درباریان فراهم شده بود.
خراسان:البته درزمان پهلوی هم ،بخصوص پهلوی دوم هم به نوعی درتهران این ورزش دست کمی ازدوران قاجارنداشت.
- بله درزمان حکومت پهلوی نیزدست کم اززمان قاجارنداشت وفردی بی کفایت ونالایق (شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ)ساالهابرآن سلطه داشت ومراسم ورزش باستانی درسالروزتولدشاه وولیعهدبه صورت نمایشی انجام می شد.
خراسان:همان شعبان بی مخی که درسقوط دولت مصدق درکودتای 28مرداد1332نقش داشت .
- البته نسل امروزاین فردرازیادنمی شناسندولی درسریال معروف «هزاردستان»این چهره خوب به تصویرکشیده شده بودکه برای خودش درتهران بروبیایی داشت وبه اصطلاح کبکبه ودبدبهای به هم زده بود.
خراسان:واین عامل علاوه براینکه نام ورزش باستانی راخدشه دارمی کردبسیاری ازمردم راهم ازاین ورزش سرخورده نموده وشایدیکی ازعوامل افت این ورزش همین مسئله بوده.
- بله ،مسلماتاثیرمنفی داشته چراکه ورزش باستانی برای ایرانی جماعت ،قداست خاصی داشته وداردوچه بسی افرادی ازورزش کاران صاحب نام وباتقوی درمقابل این حرکات ایستاده که کارآنهابه زندان وجلای وطن کشیدوسال هاآواره ی ولایت غربت گشتندچونان زنده یادحاج مصطفی طوسی وزنده یادحاج طیب رضایی .
خراسان:درمصاحبه قبلی به بازیافتن هویت ورزش باستانی ،پس ازپیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردیدوبخصوص قرارگرفتن افرادلایق ومتدین درراس این ورزش ،وسئوال رااینگونه مطرح کنیم که آیاواقعااین ورزش باستانی است ؟
-همانطورکه اشاره کردیدباپیروزی انقلاب شکوهمنداسلامی ایران این ورزش هویت اصلی خودرابازیافت وافرادی لایق ومتدین درراس این ورزش قرارگرفته واضافه بایدبکنم که این ورزش حیاتی دوباره یافت ورزشی که ازهویت تهی گشته بودومی رفت که به دست فراموشی سپرده شودویالااقل بارکودروبروشودورزش باستانی نامش ازعهدباستان رایج نبوده است هیچ گونه سندمعتبری که نمایانگراین ورزش ازعهدباستان باشدوجودنداردوهیچ دست نوشته ویاسنگ نوشته ای که قدمت این ورزش رابه عهدباستان برساندوجودنداردوهمه مورخین ومحققین پیدایش این ورزش رابه بعدازاسلام دانسته اند.
خراسان :البته درپیدایش آن درتاریخ بعدازاسلام نیزاختلاف عقیده هایی وجوددارد.
- بله ،برخی ازمحققین قرن دوم،گروهی ازآنها،قرن چهارم واکثرصاحب نظران به نقل ازاسنادمعتبرتاریخی ونقل سینه به سینه شکل گیری اصلی این ورزش رادرایران اواخرقرن هفتم ویااوایل قرن هشتم هجری قمری دانسته اند.
خراسان:چرااین ورزش ،دراین دوران ،هسته اولیه خودراتشکیل داد؟واین راهم باورداریدکه اگرازورزش باستانی ،مفاهیم اسلامی ،اشعارعرفانی ومذهبی ،فرستادن صلوات ودعاهارابگیریم عملاچیزی ازاین ورزش باقی نمی ماند.
- مسلماچنین است ،همانگونه که میدانیدایرانیان اززمانی که به دین مبین اسلام گرویدندبه خاندان نبوت ورسالت عشق می ورزیدندوبرای بازستانی حقوق حقه خاندان امامت ازبذل جان ومال دریغ نمی کردندزمانی که حقوق حقه خاندان رسالت توسط خلفانی اموی وعباسی به یغمارفت وخلفای اموی وعباسی جنایات بسیاری رامرتکب شده وبه آزارواذیت پرداخته وحقوق حقه خاندان رسالت راپایمال کردند،عده ای ازجوانمردان وعیاران برای بازستانی حقوق حقه آنان کمرهمت بسته ومصمم به بازستانی حقوق آنان شدندلازمه ی این کارمبارزه باحکام جوروظلم بودکه برای مقابله باآنان افرادجنگجو،ادوات جنگی وغیره لازمه این کاربودولی باوجودافرادجیره خوارومزدوروجاسوسان بسیاری که دربلادگسترده شده بودندانجام این کارخیلی مشگل می نمود.
خراسان :ودربرهه ای اززمان ،بیشتردرسردابه هاوزیرزمینهای متروک این ورزش انجام می شد.
- علاوه براین موردی که اشاره کردیدبایداضافه کنم که تصمیم گرفته شدکه ادوات جنگی به شکلی سمبلیک تهیه ودرسردابه هاوزیرزمینهابرای پرورش جسم ودرکنارآن برای پرورش روح وایمان به کارگرفته شودواگرزمانی جاسوسان به آن محل راه پیداکردندوعلت این عمل راپرسیدندعرضه بدارندکه مادرحال ریاضت بوده وتزکیه نفس می کنیم امادرعمل یافتن آمادگی رزمی درمقابل حکام ظلم وجورهدف اصلی آنان بودابزاری که استفاده می کردندومعمولاازچوب ویاسنگ وآهن تهیه می شدعبارت بودندازمیل (گرز)سنگ (سپر)کباده (کمان)وامثال آن .
خراسان: بنیان این ورزش به برخی ازپادشاهان نیزنسبت داده شده است.
- عده ای ابومسلم خراسانی و یعقوب لیث صفاری وتنی چندرانام برده اندکه به احتمال قوی به خاطرقیام ابومسلم برعلیه بنی امیه این ورزش به اونسبت داده شده است ویعقوب لیث هم به خاطرعیاربودن ومردمی بودنش ولی اکثرمحققین بانی این ورزش راپهلوان محمودخوارزمی قتالی (پوریای ولی )پهلوان عارف وشاعرشهیرقرن هشتم وبرخی پهلوان« فیله همدانی» رابانی این ورزش می دانند.
خراسان :همان پوریای ولی شاعرکه سروده است :
گرمردرهی نظربه ره بایدداشت خودرانگه ازهزارچه بایدداشت
درخانه دوستان چومحرم گشتی دست ودل ودیده رانگه بایدداشت
- بله ،اشعارفراوانی داردمانند:
پوریای ولی گفت که صیدم به کمنداست ازهمت داودنبی بخت بلنداست
افتادگی آموزاگرطالب فیضی هرگزنخورداب زمینی که بلنداست
خراسان :بسیاری ازحاکمان سربداری نیز،باصفت پهلوان شناخته می شوندوویژگی های اخلاقی ومرامی آنهانیزشبیه ورزشکاران باستانی است ،آیااین دوران ،زمان رونق این ورزش نیست؟
- به گفته آقای عبدالرفیع حقیقت درکتاب «سربداران»ودکتریعقوب آژند، آن زمانی که خوانین مغول جورووظلم رابه حداعلای خودرسانده دراطراف سبزوار،عده ای ازعیاران برآنان شوریده وماموران مالیات بگیرمغول رابه هلاکت رسانده وعلم طغیان دربرابرمغولهابرافراشتندوزورخانه ازسردابه هاوزیرزمینهابالاآورده وورش باستانی راعلنی کردندبه گفته برخی ازمورخین ،حتی عده ای ازآنان ،نقشه های جنگی رادرگودزورخانه هاطراحی کرده وازپهلوانان نظرخواهی می کردند.
خراسان :پس می توان گفت دورانی درتاریخ ایران،نیزبه دست پهلوانان زورخانه ای رقم خورده است؟
- دقیقاچنین است وپهلوانان این ورزش قریب 52سال به نام حکومت سربداران درقسمتی ازایران تازمان به قدرت رسیدن امیرتیمورحکومت کردند.
خراسان:باحاکمانی چون پهلوان حسن دامغانی وپهلوان حیدرکرابی
- وعبدالرزاق باشتینی ،پهلوان حسن قصاب،کلواسفندیار ،پهلوان علی مسعودخواجه ظهیرکرابی .
خراسان :البته بایدبپذیریم که این ورزش تاریخ مدونی نداردوشایدروزی باتحقیق بیشتر،مسائل جدیدی نیزبیان شود.
- بله چنین است ورزش باستانی تاریخ مدونی نداردومورخین کمتربه این مسئله پرداخته اندمضافااینکه تاسال 1320کسی به فکرجمع آوری تاریخ ورزش باستان نیفتاده بودوزمانی که کشورسوئدمی خواهددایره المعارف جهانی ورزش تهیه نمایدوازوزارت فرهنگ ایران می خواهدتاریخ ورزش ایران رابرای درج درآن دایره المعارف به آنان ارائه نمایدمتاسفانه اولیای امورمجبوربودنداظهارنمایندایران تاریخ ورزشی نداردبرای دوستداران ایران واشخاصی که به تارخ پرافتخاروکهنسال آن آشنایی دارنداین اعتراف بسیارتلخ وناگواربودبه طوری که تاریخ گذشته مامملوازدلاوریهاورشادتهای پهلوانان به نامی بدوه وبازی میدانی گوی وچوگان، اسب سواری ،پرتاب نیزه وکشتی که درشاهنامه حکیم طوسی به کرات ازآنان نام برده شده است نشان ازورزش های گوناگون درایران دارددرآن زمان زنده یاددکتر«منوچهرمهران» اولین کسی بودکه پای به میدان گذاشته وتاریخ ورزش ایران رانوشت ومجله ی معروف ورزشی «نیرووراستی» رامنتشرنمود وخدمت شایانی به ورزش مملکت می نمایددرشماره یکم مجله نیرووراستی سال 1322شرح مبسوطی درباره اینکه کشورایران تاریخ ورزشی نداردبه نکته ای که دربالاذکرکردم اشاره می کنددکترمنوچهرمهران ،آقای مهدی نیک فر،زنده یادابوالفضل صدری ،مرحوم پهلوان حبیب الله بلورکسانی هستندکه درموردورزش باستانی به نقل سینه به سینه مطالبی درنشریات ویارادیوعنوان نمودند.
خراسان :حسین پرتوی بیضایی ورزشکاروشاعرنیزکتاب جالبی درموردورزش ایران تدوین کردند.
- درسال 1337یکی ازپیشکسوتان ورزش باستانی زنده یاداستاد«حسین پرتوی بیضایی» گام استواری دراین راه برداشته وکتاب باارزشی به نام «تاریخ ورزش باستانی ایران»به چاپ رساند که این کتاب جامع ترین ،پرمحتوی ترین ومعتبرترین کتاب درباره ی ورزش باستانی می باشد.
خراسان:ازمنابع تحقیقی زیادی هم استفاده کرده است.
- بله ایشان برای خلق این اثرعلاوه براطلاعات شخصی وخاطرات پهلوانان ومعمرین از54منبع وماخذتاریخی وفرهنگی ویاتذکره هااستفاده نموده است، که چون خودوی ازورزشکاران باستانی بوده به خوبی ازعهده ی این مهم برآمده وکتاب ایشان به عنوان یک مرجع ومنبع مورداستفاده قرارمی گیردولی متاسفانه این کتاب دردسترس همگان نبوده ونادرمی باشد.
خراسان :درکتاب «تاریخ وفرهنگ زورخانه» نیزاشاره ای به باستانی بودن این ورزش نشده است.
- همانطوری که اشاره کردیدازدیگرکسانی که دراین باره قلم فرسایی کرده اندمی توان ازآقای غلامرضاانصاف پورنویسنده کتاب باارزش«تاریخ وفرهنگ زورخانه»نام بردودرسال 1353کتاب دیگری به نام« بررسی فرهنگی واجتماعی زورخانه های تهران» توسط مرکزمطالعات وهم آهنگی انتشاریافت که آقای دکتر«مهردادبهار»مقدمه جالبی برآن کتاب نگاشته است درسال 1358درشهرستان یزدکتابی به نام «تاریخ ورزش باستانی یزد»توسط آقای محمدعلی کلاهی نوشته ومنتشرگردیددرسال 1364نیزکتابی تحت عنوان«پژوهشی درورزشهای زورخانه» به قلم مهندس محمدمهدی تهرانچی که اصلانیشابوری است وازخانواده ورزش باستانی می باشدمنتشرگردیدکه به این مسئله صحه می گذارند.
خراسان :اگراجازه بدهیدازبحث تاریخ ورزش باستانی درایران خارج شویم وبانگاهی دیگربه این ورزش نگاه کنیم ،آنچه امروزه نام بزرگان این قوم رابرسرزبان هاانداخته واز،نان به نیکی یادمی شودتنهاهنرنمایی آنان درگودزورخانه هاویامیادین ورزشی نمی باشدبلکه صفات پهلوانی آنهاست.
- این ورزش دراین زمینه استثناست،پهلوان« محمودقتالی» پهلوان نامی خطه خوارزم پشت پهلوانان بنام زیادی رابرزمین رسانیده وسالهاپهلوان پایتخت بوده است چیزی که نام اوراجاودانه تاریخ ساخت به زمین زدن پهلوانان نبوده است بلکه به زمین خوردنش به دست نوچه ای ،ابتدابرای رضای خداوندودرمرحله دوم برآورده شدن آرزوی پیرزنی بوده است که اورا«پوریای ولی »می کندودریچه چشم دلش بازوعارف وشاعر توانامی شودکه رباعی های پرمغزونغزی وعرفانی اوامروزه نقل محفل عرفاست ویاپهلوان «اکبرخراسانی» که پول سفرحج رابه پهلوانی ازکارافتاده ومریض هدیه می کندویاپهلوان«حاج محمدصادق بلورفروش »که به طورناشناس همچون مولایش علی (ع)احتیاج مستمندان رامرتفع می کندتازمانی که درقیدحیات بودکسی ازاین مسئله آگاه نمی شودوپس ازمرگش افشامی گردد. درورزش زورخانه ای آنچه مهم است مردم داری ،گذشت ،جوانمردی ،فتوت ودینداری ورزشکاران است.
خراسان :این رامی پذیریدکه روح ورزش به اصطلاح باستانی ،ازطریق مرشددمیده می شودواشعارعرفانی وحماسی اوبه همراه ضرب ،معنویت خاصی به آن بخشیده ؟واین امردرهیچ ورزشی دیده نمی شود.
- خوشبختانه چنین است واگردقت کنیدتمام این ورزش ، بادعاوذکرصلوات واشعاری دروصف ائمه اطهارباضرب مرشد همراه است واگراینهارابگیریدواقعاروحی ندارد.
خراسان :وازسویی این راهم بایدپذیرفت که این ورزش ایرانی باقدمت حداقل بیش از700سال نتوانست به خارج ازمرزهاایران راه پیداکندوشایدهم یکی ازعلل آن این باشد.
- بله چنین است واین ورزش درون مرزی ماند مگردرکشورهایی مثل تاجیکستان، افغانستان ،پاکستان آنهم درمناطق شیعه نشین رونقی یافته است.
خراسان:باتشکرازحضورشمابرای انجام این مصاحبه درگفتگوی قبلی که باهم داشتیم گلایه ای ازشهرداری بجنوردداشتیدکه مثل دیگرشهرها،چرادربجنوردشهرداری بانی گوداین ورزش نبوده وگویابازتاب این مصاحبه منجربه مقدمات فراهم نمودن سالنی برای این ورزش شده است.
- بله ،خوشبختانه بایدبگویم به همت شهرداری بجنورددرمحل آتش نشانی قبلی ،درآینده ای بسیارنزدیک وشایدکمترازیک ماه دیگر،علاقه مندان به این ورزش پهلوانی شاهدافتتاح این گودورزشی خواهندبود.
« یوگا»ورزش ناشناخته
سیدی زاده - مرتضی محمدی متولدسال 1334بجنورد، دارای تحصیلات کارشناسی عمران، می باشدکه حدود30سال قبل برای اولین بارورزش یوگارادربجنوردبه ورزش دوستان معرفی کرد.اودوره های آموزشی خودراتحت نظراستادیوگا«آهاماپاد»هندی واستادتغذیه اش «آرشاویردرآوانسیان»اهل شوروی سابق گذرانده است وازسال60به مدت سه سال مقالاتی درروزنامه خراسان برای معرفی این ورزش نوشت که خوانندگان خاص خودش راداشت.اوهرگزخودرا«استادیوگا»نخواندوبراین اعتقادماندکه«علم یوگاهمچون دریای بی کرانی است که من قطره ای ازدریاهستم».فرصتی پیش آمدتادردفترویژه نامه خراسان شمالی درخدمت این پیشکسوت ورزش یوگاباشیم ،مصاحبه ای انجام شدکه می خوانید:
خراسان :معنی لغوی «یوگا»چیست؟
- کلمه یوگااز«یوگ»،یا«یوج»ازیک واژه سانسکریتی (ریشه زبان هندواروپایی) گرفته شده وبه معنی «ملحق شدن»به یک« روح برتر»است .
خراسان :چه کسی اولین باردرجهان بانی این ورزش بوده؟
- یوگا،قدمتی بیش ازده هزارسال داردولی بسیاری ازمحققین «بودا»رابه عنوان بانی این ورزش معرفی می کنند.
خراسان :روح فلسفه حاکم بریوگاچیست؟
- فلسفه یوگا،تکیه برایجاداتحادوهماهنگی بین نیروهای درونی انسان داردوراه برقراری «صلح باطبیعت» رامی آموزدوهدف آن رساندن انسان به شناخت از«خود»و«حقیقت مطلق» است ومقصودنهایی یوگا،آن است که هرانسان به عنوان ذره ای ازپرتوالهی درابدیت مسیرتکاملی روح خود،به« قدرت الهی» بپیونددوازتجربه »یگانگی باآفریدگار»برخوردارگرددوفردحقیقت جوبه این باوربرسدکه حقیقت مطلق «خداوند»می باشد.
خراسان :دربسیاری ازمکاتب فلسفی هند«گریزازجامعه»مطرح است آیادر«یوگا»نیزچنین مسئله ای مطرح می باشد؟
درفلسفه یوگا،گوشه گیری وانزواطلبی وجودنداردبلکه انسان رابه راه های استفاده ازنیروهای نهفته جسمی رهنمون می سازد.
خراسان :جسم وروح دراین ورزش چه جایگاهی دارند؟
«جسم» وسیله ای است که اگرسالم نگاه داریم می توان ازآن برای پرورش «روح» استفاده کرد. یکی ازاهداف این ورزش آرامش بخشیدن به سلسله اعصاب است که کلیدسلامتی هرشخص درآن قرارداردوانسان سالم، انسانی تلقی می شودکه درکنارمردم باشدودرخدمت بشریت که درمقابل بدی هاوزشتی ها«تقوای ستیز»داشته باشدنه«تقوای گریز».
خراسان :دراوایل معرفی یوگاتوسط شما،به خاطراینکه ازورزش یوگابه دید«گسترش مذهب»نگاه می شدمخالفت هایی صورت می گرفت باتوجه به معرفی «بودا»به عنوان بانی یوگا، آیااین ورزش درهندبه عنوان «مذهب»تلقی شده است؟
- یوگامذهب نیست بلکه وسلیه ای است که «ظرفیت روانی» افرادرابالامی بردوآنهارابه«خدا»نزدیک می کند وهدف اصلی دراین ورزش تقویت روح لطیف وعاری اززشتی هاوتقویت «سجایای اخلاقی» است 80% ازحرکات یوگا،الهام گرفته ازطبیعت است مانندحرکت«لاک پشت»،«طاووس»،«خروس»و...ازیک ورزشکارمی خواهیم.حرکات فیزیکی شبیه آن حیوان راانجام دهدوحتی دربرخی مواردامکان پذیرهم نیست( زیراوقتی مورچه ،جسمی راکه 150برابروزن اوست حمل می کندوانسان حداکثرسه برابروزن خود،یادرصورتی که یک دونده درنهایت سرعت ،می تواند30الی 40کیلومتردرساعت بدودِ،یوزپلنگ 120کیلومتردرساعت سرعت دارد)هدف ازورزش یوگا، تقویت سجایای خوب اخلاقی است .
خراسان :آیاتعالیم ورزش یوگاتوسط بوداویاطرفداران آن درکتابی تدوین شده است؟
-« پاتانجالی» فیلسوف وعالم معروف هندی در200سال قبل ازمیلاد اولین کسی بودکه تعالیم ورزش«یوگا»رابه صورت یک چکیده علمی وقابل استفاده درکتابی به نام «یوگاسوترا» تدوین کرده است.
خراسان :ازاین ورزش به عنوان ورزشی که می تواند«پیری رابه تاخیربیندازد»نام برده شده ،حقیقت دارد؟
- «تغذیه درست» و«ورزش یوگا»درکنارهم چنین ارمغانی برای بشریت خواهندداشت یک استادتغذیه درکنارمربی یوگامی توانددراین راه ،راهنمای خوبی برای یک «یوگی»باشند.افرادهنگام پیری دچارچین وچروک های پوستی وضعف درماهیچه هاومفاصل خودمی شوندکه حرکات بدنی یوگا،دردرمان بسیاری ازاین عوارض موثراست .
خراسان :آیایک یوگی ،نیازمندبه برنامه تغذیه خاصی داردباتوجه به اینکه شمانزداستاد «آرشاویردرآوانسیان»راجع به تغذیه درورزش یوگاهم کلاس هایی راگذرانده اید.
- من علاوه برشاگردی ایشان درزندگیم ازرهنمودهای مرحوم مادرم که باگیاه درمانی آَشنایی کامل داشتنداستفاده کردم وبزرگترین درسی که ازهردوی ایشان آموختم این بودکه «طبیعت بهترین داروهارادراختیاربشریت قرارداده است» وبااین دیدورزش درکنارتغذیه مفید،می تواندسن پیری رابه تاخیربیندازد.
خراسان :آیابرای انجام ورزش یوگا،محدودیت سنی خاصی وجوددارد؟
- خیر،ولی ورزش یوگا،برای هررده سنی ،نرمش های خاص خودش رادارد.
خراسان :درطول شبانه روز، برای تمرینات یوگا،چه ساعتی راتوصیه می کنید؟وچه مدت زمانی راکافی می دانید؟
*- برای اجرای حرکات یوگا،اوایل شب ،زمان مناسبی است زیرابدن نرمش خودرادرطول روزانجام داده است وازسویی لحظات پایانی روزبه لحظاتی شیرین تبدیل می شودوخواب آرام رابه ورزشکارهدیه می کند.روزدرمیان ،حدود5/1ساعت، زمانی کافی برای این ورزش است .
خراسان :آیااین ورزش برای کسانی که بیماری های مانند«فشارخون»،«دیسک کمر»و...دارندخطرناک نیست ؟
- نه تنهاخطرناک نیست بلکه بسیاری ازاین بیماریها رامی شودازطریق این ورزش برطرف کردفقط نوع نرمش«یوگی»راتغییرمی دهیم مثلااز کسی که مبتلابه فشارخون است حرکت «طاووس نر»رانمی خواهیم که انجام دهدوبرای کسانی که مشکلات گوارشی دارند،دچاردیسک کمرهستندویابیماری «قند»دارندنرمش های خاص آنهاارائه می شودکه نه تنهامضرنیست بلکه دررفع آن بیماری مفیدمی باشدالبته باتمرین های مناسب ،وبرنامه تغذیه ای که اوبایدرعایت کندکه باتکیه بر«عقل» وتوکل بر«خداوند»این ورزش، سلامت رابه فردبازمی گرداند.
خراسان :امروزهافصل سرماخوردگی است آیامی شودبانرمش های یوگا،به علاج آن پرداخت ؟
*- برخی ازحرکات یوگاازیک سو،باایجاد«تعادل»در«انرژی های حیاتی»و«هدایت»آنهابه نقاطی خاص ازبدن ،می تواند توان جسمی فردرادرمقابله باویروس سرماخوردگی افزایش دادواین امربه «کاهش »دوره ی ابتلابه بیماری منجرمی شودوازسوی دیگر،این حرکات بااثربرچگونگی توزیع جریان خون وهدایت آن به بخش های مختلف بدن ،علائم بیماری راتسکین خواهدداد.
خراسان :یکی ازحرکات زیبای یوگا،راکه خودتان دوست داریدنام ببرید.
- حرکت «سلام برخورشید»که شایدبتوانم بگویم «چکیده»ورزش یوگاست که نرمشی کامل برای افرادی است که فرصت کمی برای نرمش کردن دارند.
خراسان :آیااین ورزش درکشورصاحب فدراسیون ویاهیئتی درسطح شهرستان ها می باشد؟وآیافصلنامه یوگاهنوزهم منتشرمی شود؟
- درتهران «انجمن یوگا»وجودداردکه درصددهستندتادرشهرستانهانیزهیئت هایی راتشکیل دهندوفصلنامه«یوگا»منتشرمی شودکه اولین نشریه رسمی یوگادرایران می باشد.
خراسان :چرااین ورزش درایران،«توسعه خوبی» ویاشایدبتوان گفت« توسعه چندانی» نیافت؟وچرااین ورزش «مسابقه»ای نیست؟
- یکی ازعلل عدم رشدوتوسعه،«عدم شناخت»برخی ازمسئولین تصمیم گیرنده درورزش کشوربوده ودیگراینکه این ورزش حرکاتش در«سکون» انجام می شودوازآنجایی که جوانان، شیفته تحرک هستندکمتراستقبال می کننداگرچه ورزشی بسیارزیباومفیدبرای تقویت عضلات بدن می باشدواماعلت برگزارنشدن این ورزش به شکل مسابقه ای ،این است که اصولا«رقابت»ضربان قلب راازحدعادی خارج می کندولی اگرملاک ارزشیابی درمسابقه «زیبایی حرکات»مطرح باشدموضوع فرق می کند.
خراسان :کتابهایی درموردیوگامنتشرشده است ،آیامی توان ازروی کتاب این ورزش راآموخت وتمرین کرد؟
- باتوجه به اینکه بسیاری ازکتاب هایی که دراین زمینه چاپ شده است حالت به اصطلاح «چسب وقیچی»داردومطالبی راازکتاب های گوناگون جمع آوری کرده ودرکنارهم چیده اندوبرخی حرکات یوگاراکه دریک ساعت تمرین می کنیم دردوسه خط شرح داده اندتوصیه می شودکتاب ،راهنمای ورزش نباشدچراکه ممکن است باانجام بدون نظم برخی ازحرکات که می بایست به ترتیب ازآسان به سخت انجام شودفشاری بربرخی ازاندام واردآیدکه آسیب آنهاگاهی ، ممکن است خطرناک باشد.
خراسان :حرکات ورزش یوگاچه تعداداست ؟
*- یوگا،دریایی است ازحرکات که شایدچیزی حدود4000حرکت درآن وجودداردوبرای همین هم هیچ مربی یوگا،خودرا«استاد»این ورزش معرفی نمی کندزیراکه قطره ای ازدریایی عظیم وباشکوه این ورزش هستیم.
خراسان :شمادربرخی ازشهرهای ایران وحتی درخارج ازکشورمانندچین(کناردیوارچین) وسوریه و... هم نمایش حرکات یوگاراداشتیدوبرخی مواقع این ورزش رابا«هیپنوتیزم» تلفیق می کردیدآیالازمه یوگا،آشنایی باهیپنوتیزم است ؟
- خیر،چنین نیست اگرچه یوگا،تلقین های قوی داردوخودنوعی هیپنوتیزم است.
خراسان :به عنوان آخرین سئوال ،چه راهکارهایی برای گسترش این ورزش ،توصیه می کنید؟
- همکاری« رسانه» ها،توجه بیشترسازمان های «تربیت بدنی» دراستان هاومساعدت «آموزش وپرورش» که زمینه ای فراهم کنندتااین ورزش توسط مربیان درآموزشگاههامعرفی شودوبتوان به رونق این ورزش مفرح وسالم باحرکات زیبایی که درخودداردکمک کرد.
مطالب مشابه :
چه وقتی، چگونه و چقدر ورزش کنیم؟
*یک مقاله ی کامل وبسیار عالی درموردورزش* این جدول تغییرات جسمی در ورزش با هر شدتی را تعیین
ورزش وورزشکاران
حل جدول. حمزه زارعی حسین پرتوی بیضایی ورزشکاروشاعرنیزکتاب جالبی درموردورزش ایران تدوین
خلاصه اي از كتاب تربيت بدني و ورزش معلولين
جدول طبقهبندي داشتن اطلاعات کافی درموردورزش مربوط ونوع
برچسب :
جدول درموردورزش