هفته وحدت گرامی باد (چهل حدیث درباره ی وحدت)


.2 پیوندهای اجتماعی

قال الامام علی ( علیه السلام) :
.. و علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع.
امام علی ( علیه السلام) در وصیت به حسنین ( علیهما السلام) می‏فرماید:
.. و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر .
نهج البلاغه، نامه .47
.3 انس و الفت

قال الباقر ( علیه السلام) :
.. یا معشر المؤمنین تألفوا و تعاطفوا.
امام محمد باقر ( علیه السلام) فرمود:
هان ای گروه مؤمنان، مأنوس و متحد باشید و به هم مهربانی کنید.
الکافی، جلد 2، ص .345
.4 ایجاد وحدت

قال الامام علی ( علیه السلام) :
صلاح ذات البین أفضل من عامة الصلاة و الصیام.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
اصلاح اختلافها، از تمامی نمازها و روزه‏ها برتر است.
نهج البلاغه، وصیت .47
.5 آشتی دادن

قال الامام الصادق ( علیه السلام) :
صدقة یحبها الله اصلاح بین الناس إذا تفاسدوا و تقارب بینهم إذا تباعدوا.
امام صادق ( علیه السلام) فرمود:
ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف، و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدائی، صدقه‏ایست که خداوند آن را دوست دارد.
الکافی، جلد 2، ص .209
.6 محور وحدت

قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
.. فأنتم «اهل البیت» أهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الکلمة.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
شما اهل بیت، اهل الله هستید که به برکت شما، نعمت کامل گشته و پراکندگی بر طرف شده و اتحاد کلمه پدید آمده است.
الکافی، جلد 1، ص .446
.7 خدا، پیامبر، قرآن

قال الامام علی ( علیه السلام) : «فی ذم أهل الرأی»
.. و إلههم واحد و نبیهم واحد و کتابهم واحد أفأمرهم الله سبحانه بالإختلاف فأطاعوه أم نهاهم عنه فعصوه؟
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می‏کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می‏کنند؟
نهج البلاغه، خطبه .18
.8 اهل بیت (ع)

قالت فاطمة الزهراء ( علیها السلام) :
.. و طاعتنا نظاما للملة و امامتنا لما للفرقة و الجهاد عز الاسلام.
فاطمه زهرا ( علیها السلام) فرمود:
پیروی از ما «اهل بیت» نظام امت، و رهبری ما عامل وحدت، و جهاد مایه عزت و سربلندی اسلام است.
کشف الغمة، جلد 2، ص .109
.9 رهبری و وحدت

قال الإمام علی ( علیه السلام) :
و مکان القیم بالامر مکان النظام من الخرز یجمعه و یضمه فإذا انقطع النظام تفرق الخرز و ذهب ثم لم یجتمع بحذافیره أبدا.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
جایگاه رهبر و سرپرست در اجتماع، جایگاه رشته‏ای است که دانه‏ها را بهم پیوند داده و جمع می‏کند، و آنگاه که آن رشته بگسلد، دانه‏ها پراکنده گشته و هرگز تمام آنها جمع نخواهند شد.
نهج البلاغه، خطبه 146
.10 فلسفه رهبری

قال الامام علی ( علیه السلام) :
فرض الله الإمامة، نظاما للأمة و الطاعة تعظیما للإمامة.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
امامت، موجب نظم و هماهنگی مردم و اطاعت، برای عظمت رهبری است.
نهج البلاغه، حکمت 252
.11 حفظ وحدت

قال علی ( علیه السلام) :
إن هؤلاء قد تمالؤوا علی سخطة إمارتی و سأصبر ما لم أخف علی جماعتکم فإنهم إن تمموا علی فیالة هذا الرأی إنقطع نظام المسلمین.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
سینه اینان (خوارج) از دشمنی با حکومت من انباشته است و تا آن هنگام که بیم از هم پاشیدن جماعت (امت) نباشد، صبر می‏کنم، براستی اگر اینان بر این اندیشه سست ادامه دهند، نظام مسلمانان از هم خواهد گسست.
نهج البلاغه، خطبه .169
.12 وحدت، پایه دین

قال الإمام الرضا ( علیه السلام) :
إن الإمامة زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عز المؤمنین، ان الإمامة أس الإسلام النامی و فرعه السامی
امام رضا ( علیه السلام) فرمود:
امامت، زمام دین و مایه نظام و تشکیلات مسلمانان و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است. رهبری، پایه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است.
کافی، جلد 1، ص 200
.13 عوامل وحدت

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ألمؤمنون إخوة تتکافؤ دماؤهم و هم ید علی من سواهم.
نبی اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یکپارچه‏اند.
کافی، جلد 1، ص 404
.14 برادری اسلامی

قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ألمسلمون إخوة لافضل لأحد علی أحد إلا بالتقوی.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی.
کنز العمال، جلد 1، ص 149 ـ نهج الفصاحه، حدیث .3112
.15 پیوند روحی

قال الباقر ( علیه السلام) :
إن الله عزو جل خلق المؤمنین من طینة الجنان و أجری فیهم من ریح روحه فلذلک المؤمن أخو المؤمن لأبیه و أمه فإذا أصاب روحا من تلک الأرواح فی بلد من البلدان حزن، حزنت هذه لأنها منها.
امام محمد باقر ( علیه السلام) فرمود:
خداوند، مؤمنان را از خاک بهشت آفرید و از روح خود در آنان دمید، از این رو مؤمن با مؤمن، برادر پدر و مادری است پس هرگاه که به یکی از آنان در دیاری اندوهی برسد، دیگری هم در غم او اندوهگین می‏شود.
الکافی، جلد 2، ص .166
.16 بنی آدم اعضای یکدیگرند

قال الامام الصادق ( علیه السلام) :
إنما المؤمنون إخوة بنو أب و أم و إذا ضرب علی رجل منهم عرق سهر له الاخرون.
امام صادق ( علیه السلام) فرمود:
مؤمنان، با یکدیگر برادرند، و همگی فرزندان یک پدر و مادر و چون رگ یکی از آنان زده شود «مصیبتی بر او وارد شود» دیگران در غم او خوابشان نبرد.
الکافی، جلد 2، ص .165
.17 برادری، فرمان خدا

قال الصادق ( علیه السلام) :
تواصلوا و تباروا و تراحموا و کونوا إخوة أبرارا کما أمرکم الله عز و جل.
امام صادق ( علیه السلام) فرمود:
همان گونه که خدای عزوجل به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکی کنید، و برادرانی نیکوکار باشید.
وسایل الشیعه، جلد 8، ص 552، حدیث .3
.18 برادر دوستی

عن حفص بن البختری قال:
کنت عند أبی عبد الله ( علیه السلام) و دخل علیه رجل فقال لی: تحبه؟
فقلت: نعم،
فقال لی: و لم لا تحبه و هو أخوک و شریکک فی دینک و عونک علی عدوک و رزقه علی غیرک.
حفص گوید:
نزد امام صادق ( علیه السلام) بودم، مردی وارد شد پس امام به من فرمود: آیا دوست داری او را؟
گفتم: آری.
حضرت فرمود: چرا او را دوست نداشته باشی و حال آن که او برادر تو و همکیش تو و یاور تو در برابر دشمن است و مخارج او هم بر عهده دیگری است.
الکافی، جلد 2، ص .166
.19 همدردی

قال الامام الباقر ( علیه السلام) :
ألمؤمنون فی تبارهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد،
إذا اشتکی تداعی له سائره بالسهر و الحمی.
امام باقر ( علیه السلام) فرمود:
مؤمنان در نیکی و شفقت و مهربانی به یکدیگر مانند یک پیکرند که اگر به عضوی از آن آسیبی برسد تمام اعضاء در تب و بیخوابی گرفتار آیند.
بحار الانوار، جلد 71، ص .234
.20 تعاون و همکاری

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ألمؤمن للمؤمن کالبنیان المرصوص یشد بعضه بعضا.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می‏بخشند .
صحیح مسلم، جلد 4، ص 1999 ـ نهج الفصاحه، حدیث 3103
.21 الفت و دوستی

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
خیر المؤمنین من کان مألفة للمؤمنین و لا خیر فیمن لایألف و لایؤلف.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
بهترین مؤمنان، کسی است که محور الفت مؤمنان باشد، کسی که انس نگیرد و با دیگران مأنوس نشود خیری ندارد.
بحار الانوار، جلد 71، ص 393
.22 مدد الهی در سایه وحدت

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ید الله علی الجماعة...
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
دست خدا بر سر جماعت است.
نهج الفصاحه، .3211
.23 وحدت و هماهنگی در حرکتهای نظامی

قال الامام علی ( علیه السلام) :
.. ایاکم و التفرق فإذا نزلتم فانزلوا جمیعا و إذا ارتحلتم فارتحلوا جمیعا.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
از تفرقه و جدایی بپرهیزید، سپس هرگاه در جائی فرود آمدید، همگی فرود آئید و هرگاه کوچ کردید، با هم کوچ کنید.
نهج البلاغه، وصیت 11
.24 آثار وحدت

قال الامام علی ( علیه السلام) :
.. فانظروا کیف کانوا حیث کانت الاملاء مجتمعة و الاهواء مؤتلفة و القلوب معتدلة و الایدی مترادفة، و السیوف متناصرة و البصائر نافذة و العزائم واحدة ألم یکونوا أربابا فی أقطار الأرضین و ملوکا علی رقاب العالمین.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
پس بنگرید، چگونه بودند «قوم بنی اسرائیل» زمانی که جمعیتها گرد آمده، و اندیشه‏ها با هم و دلها یکسان و دستها یاور هم و شمشیرها کمک یکدیگر و بینش‏ها ژرف و تصمیمات یکی بود، آیا در اطراف زمین «شهرها» ، بزرگ و بر همه جهانیان حاکم نبودند؟
نهج البلاغه، خطبه 192
.25 اختلاف، عذاب الهی

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ألجماعة رحمة و الفرقه عذاب.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
جماعت «وحدت» ، مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.
نهج الفصاحه، حدیث .1323
.26 ذلت، سرانجام اختلاف

قال الامام علی ( علیه السلام) :
.. فانظروا إلی ما صاروا الیه فی اخر أمورهم حین وقعت الفرقة و تشتت الألفة و اختلفت الکلمة و الأفئدة و تشعبوا مختلفین و تفرقوا متحاربین قد خلع الله عنهم لباس کرامته و سلبهم غضارة نعمته و بقی قصص أخبارهم فیکم عبرا للمعتبرین.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
پس بنگرید به آخر کارشان «قوم بنی اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانی و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانی نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقی مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت، عبرت گیرندگان باشد شود.
نهج البلاغه، خطبه .192
.27 اختلاف، موجب هلاکت

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
لا تختلفوا، فإن من کان قبلکم اختلفوا فهلکوا.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
اختلاف نکنید، آنان که قبل از شما بودند اختلاف کردند و هلاک شدند.
کنز العمال، حدیث 894
.28 اختلاف، گسستن از اسلام

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
من فارق الجماعة شبرا خلع الله ربقة الإسلام من عنقه.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
هر کس یک وجب از جامعه «مسلمین» دور شود خداوند رشته مسلمانی را از گردن او باز کند .
کافی، جلد 1، ص 404 ـ نهج الفصاحه، .2769
.29 اختلاف، اندوه بزرگ علی (ع)

قال الامام علی ( علیه السلام) :
.. فیا عجبا! و الله یمیت القلب و یجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم.
امام علی ( علیه السلام) می‏فرماید:
شگفتا و عجبا! بخدا سوگند، وحدت اینان در راه باطل خود، و پراکندگی شما از راه حق، مایه دلمردگی و فزونی غم و اندوه است.
نهج البلاغه، خطبه .27
.30 برتری نژادی، هرگز

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
یا أیها الناس، إن الرب واحد و الاب واحد و إن الدین واحد لیست العربیة لأحدکم باب و لا أم و إنما هی اللسان فمن تعلم العربیة فهو عربی.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
ای مردم، پروردگار شما یکی است «الله» ، پدر همه شما یکی است «آدم» ، و دین همه یکی است «اسلام» ، و عربیت، پدر و مادر هیچ یک از شما نیست، بلکه آن هم یکی از زبانهاست و هر کس زبان عربی را بیاموزد، عربی است.
معالم الحکومه 404
.31 جامعه، یک خانواده بزرگ

قال الإمام السجاد ( علیه السلام) :
.. یا زهری، اما علیک أن تجعل المسلمین منک بمنزلة أهل بیتک، فتجعل کبیرهم بمنزلة والدک، و تجعل صغیرهم بمنزلة ولدک، و تجعل تربک منهم بمنزلة أخیک.
امام سجاد ( علیه السلام) به زهری فرمود:
ای زهری، چه می‏شود که مسلمانان را مانند اهل خانه خود بدانی، بزرگ آنان را بمنزله پدر خود و کوچکشان را بمنزله فرزند و همسال خود را بمنزله برادرت قرار دهی.
بحار الانوار، جلد 68، .230
و بلاغة الامام علی بن الحسین ( علیه السلام)، ص 55، باب الخطب.
.32 خطر تکروی

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ثلاثة لاتسأل عنهم:
رجل فارق الجماعة و عصی إمامه و مات عاصیا
و أمة او عبد ابق من سیده فمات.
و امرأة غاب عنها زوجها و قد کفاها مؤونة الدنیا فتبرجت بعده، فلاتسأل عنهم.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
از سه کس مپرس؛ 1 ـ مردی که از جماعت مسلمین دوری گزیند، و امام خود را نافرمانی کند، و در آن حال بمیرد. 2 ـ کنیز یا بنده‏ای که در حال گریز از آقای خود بمیرد. 3 ـ زنی که شوهرش از او دور باشد و مخارج او را بپردازد و در غیبت شوهرش، آرایش و خودنمایی کند، از اینها مپرس.
نهج الفصاحه، .1224
.33 مرگ جاهلی

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
من فارق الجماعة مات میتة جاهلیة.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
هر کس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.
نهج الفصاحة، .2855
.34 تکرو، شکار شیطان

قال الامام علی ( علیه السلام) :
.. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
دست خدا بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
شرح نهج البلاغه، جلد 8، ص 112
.35 جزای جدایی

قال الإمام الصادق ( علیه السلام) :
من فارق جماعة المسلمین و نکث صفقة الامام جاء إلی الله أجذم.
امام صادق ( علیه السلام) فرمود:
هر کس از جماعت مسلمین جدا شود و عهد و پیمان خود را با رهبر بشکند، دست بریده محشور خواهد شد.
کافی، جلد 1، ص 405
.36 سبب اختلاف

قال امیرالمؤمنین ( علیه السلام) :
لو سکت الجاهل ما اختلف الناس.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
اگر جاهل سکوت می‏کرد، مردم اختلاف نمی‏کردند [سبب بسیاری از اختلافات، سخنهای ناآگاهانه است‏].
بحار الانوار، ج 75، ص 81
.37 پیامدهای اختلاف

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ما اختلف أمة بعد نبیها الا ظهر أهل باطلها علی اهل حقها.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
هیچ امتی پس از پیامبرشان، اختلاف نکردند مگر آنکه گروه باطل بر حق گرایان چیره شدند .
کنز العمال، حدیث .929
.38 دین زدائی

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
ألا إن فی التباغض الحالقة لا أعنی حالقة الشعر و لکن حالقة الدین.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
آگاه باشید که در دشمنیها، ستردن و تراشیدن نهفته است، اما نه تراشیدن مو، بلکه ستردن دین.
کافی، جلد 2، ص .346
.39 تفرقه حق طلبان

قال الامام علی ( علیه السلام) :
و إنی و الله لأظن أن هؤلاء القوم سید الون منکم باجتماعهم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم و بمعصیتکم إمامکم فی الحق و طاعتهم إمامهم فی الباطل.
امام علی ( علیه السلام) می‏فرماید:
.. بخدا سوگند! گمان دارم اینان قدرت را از شما بگیرند، زیرا آنان بر باطل خویش، وحدت دارند و شما در حق خود پراکنده‏اید، آنان از رهبر خود در مسیر باطل اطاعت می‏کنند و شما از رهبر خود در راه حق فرمان نمی‏برید.
نهج البلاغه، خطبه .25
.40 اختلاف، آفت اندیشه

قال الإمام علی ( علیه السلام) :
ألخلاف یهدم الرأی.
امام علی ( علیه السلام) فرمود:
اختلاف، بنیاد «اندیشه درست» را درهم می‏ریزد.
نهج البلاغه ـ حکمت .215

 

قال الامام السجاد – علیه السلام – : .. یا زهری، اما علیک أن تجعل المسلمین منک بمنزلة أهل بیتک، فتجعل کبیرهم بمنزلة والدک، و تجعل صغیرهم بمنزلة ولدک، و تجعل تربک منهم بمنزلة أخیک.
امام سجاد – علیه السلام – به زهری فرمودند: ای زهری، بر توست که مسلمانان را مانند اهل خانه خود بدانی، بزرگ آنان را بمنزله پدر خود و کوچکشان را بمنزله فرزند و همسال خود را بمنزله برادرت قرار دهی.
«بحارالانوار، ج ۶۸، ص۲۳۰»

قال الامام الصادق – علیه السلام – : تواصلوا و تباروا و تراحموا و کونوا إخوة أبرارا کما أمرکم الله عزوجل.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: همان گونه که خدای عزوجل به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکی کنید، و برادرانی نیکوکار باشید.
«وسایل الشیعه، ج ۸، ص ۵۵۲، ح ۳»

قال الامام الصادق – علیه السلام – : إنما المؤمنون إخوة بنو أب و أم و إذا ضرب علی رجل منهم عرق سهر له الاخرون.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: مؤمنان، با یکدیگر برادر (دینی) اند، و همگی همانند فرزندان یک پدر و مادر و چون رگ یکی از آنان زده شود «مصیبتی بر او وارد شود» دیگران در غم او خوابشان نبرد.
«الکافی، ج ۲، ص ۱۶۵»

قال الامام الرضا – علیه السلام – : إن الإمامة زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عز المؤمنین، ان الإمامة أس الإسلام النامی و فرعه السامی
امام رضا – علیه السلام – فرمودند: امامت، زمام دین و مایه نظام و انسجام مسلمانان و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است. امامت، اساس اسلام و شاخه بلند آن است.
«کافی، ج ۱، ص ۲۰۰»

قال الامام الصادق – علیه السلام – : صدقة یحبها الله اصلاح بین الناس إذا تفاسدوا و تقارب بینهم إذا تباعدوا.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدائی، صدقه‏ایست که خداوند آن را دوست دارد.
«الکافی، ج ۲، ص ۲۰۹»

قال الامام الباقر – علیه السلام – : .. یا معشر المؤمنین تألفوا و تعاطفوا.
امام محمد باقر – علیه السلام – فرمودند: … ای گروه مؤمنان، با هم مأنوس و متحد باشید و به یکدیگر مهربانی کنید.
«الکافی، ج ۲، ص ۳۴۵»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ید الله علی الجماعة…
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: دست خدا (یاری و عنایت خدا) بر سر جماعت است.
«نهج الفصاحه، ح ۳۲۱۱»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : یا أیها الناس، إن الرب واحد و الاب واحد و إن الدین واحد لیست العربیة لأحدکم باب و لا أم و إنما هی اللسان فمن تعلم العربیة فهو عربی.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: ای مردم، پروردگار شما یکی است (الله)، پدر همه شما یکی است (آدم)، و دین شما نیز یکی است (اسلام)، و عربیت، برای هیچ یک از شما پدر و مادر نیست، بلکه آن هم یکی از زبانهاست و هر کس زبان عربی را بیاموزد، منسوب به عرب می شود.
«معالم الحکومه, ص ۴۰۴»

امام علی – علیه السلام – فرمودند:
پس بنگرید، چگونه بودند «قوم بنی اسرائیل» زمانی که جمعیتها گرد آمده، و اندیشه‏ها با هم و دلها یکسان و دستها یاور هم و شمشیرها کمک یکدیگر و بینش‏ها ژرف و تصمیمات یکی بود، آیا در اطراف زمین بزرگ و بر جهانیان حاکم نبودند؟ پس بنگرید به آخر کارشان «قوم بنی اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانی و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانی نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقی مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت عبرت گیرندگان باشد.
«نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : خیر المؤمنین من کان مألفة للمؤمنین و لا خیر فیمن لایألف و لایؤلف.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: بهترین مؤمنان، کسی است که محور الفت مؤمنان باشد و در کسی که انس نگیرد و با دیگران مأنوس نشود خیری ندارد.
«بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۹۳»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ألمؤمنون إخوة تتکافؤ دماؤهم و هم ید علی من سواهم.
نبی اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یکپارچه‏اند.
«کافی، ج ۱، ص ۴۰۴»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : .. فأنتم «اهل البیت» أهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الکلمة.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: شما اهل بیت، اهل الله هستید که به برکت شما، نعمت کامل گشته و پراکندگی بر طرف شده و اتحاد کلمه پدید آمده است.
«الکافی، ج ۱، ص ۴۴۶»

قال الامام علی – علیه السلام – : إن هؤلاء قد تمالؤوا علی سخطة إمارتی و سأصبر ما لم أخف علی جماعتکم فإنهم إن تمموا علی فیالة هذا الرأی إنقطع نظام المسلمین.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: سینه اینان (خوارج) از دشمنی با حکومت من انباشته است و تا آن هنگام که بیم از هم پاشیدن جماعت (امت) نباشد، صبر می‏کنم، براستی اگر اینان بر این اندیشه سست ادامه دهند، نظام مسلمانان از هم خواهد گسست.
«نهج البلاغه، خطبه ۱۶۹»

قال الامام علی – علیه السلام – : .. و علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع.
امام علی – علیه السلام – در وصیت به حسنین – علیهما السلام – می‏فرمایند: .. و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر .
«نهج البلاغه، نامه ۴۷»

قال الامام علی – علیه السلام – : .. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: دست خدا (یاری خدا) بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
«شرح نهج البلاغه، ج ۸، ص ۱۱۲»

قال الامام السجاد – علیه السلام – : .. یا زهری، اما علیک أن تجعل المسلمین منک بمنزلة أهل بیتک، فتجعل کبیرهم بمنزلة والدک، و تجعل صغیرهم بمنزلة ولدک، و تجعل تربک منهم بمنزلة أخیک.
امام سجاد – علیه السلام – به زهری فرمودند: ای زهری، بر توست که مسلمانان را مانند اهل خانه خود بدانی، بزرگ آنان را بمنزله پدر خود و کوچکشان را بمنزله فرزند و همسال خود را بمنزله برادرت قرار دهی.
«بحارالانوار، ج ۶۸، ص۲۳۰»

قال الامام الصادق – علیه السلام – : تواصلوا و تباروا و تراحموا و کونوا إخوة أبرارا کما أمرکم الله عزوجل.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: همان گونه که خدای عزوجل به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکی کنید، و برادرانی نیکوکار باشید.
«وسایل الشیعه، ج ۸، ص ۵۵۲، ح ۳»

قال الامام الصادق – علیه السلام – : إنما المؤمنون إخوة بنو أب و أم و إذا ضرب علی رجل منهم عرق سهر له الاخرون.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: مؤمنان، با یکدیگر برادر (دینی) اند، و همگی همانند فرزندان یک پدر و مادر و چون رگ یکی از آنان زده شود «مصیبتی بر او وارد شود» دیگران در غم او خوابشان نبرد.
«الکافی، ج ۲، ص ۱۶۵»

قال الامام الرضا – علیه السلام – : إن الإمامة زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عز المؤمنین، ان الإمامة أس الإسلام النامی و فرعه السامی
امام رضا – علیه السلام – فرمودند: امامت، زمام دین و مایه نظام و انسجام مسلمانان و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است. امامت، اساس اسلام و شاخه بلند آن است.
«کافی، ج ۱، ص ۲۰۰»

قال الامام الصادق – علیه السلام – : صدقة یحبها الله اصلاح بین الناس إذا تفاسدوا و تقارب بینهم إذا تباعدوا.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند: ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدائی، صدقه‏ایست که خداوند آن را دوست دارد.
«الکافی، ج ۲، ص ۲۰۹»

قال الامام الباقر – علیه السلام – : .. یا معشر المؤمنین تألفوا و تعاطفوا.
امام محمد باقر – علیه السلام – فرمودند: … ای گروه مؤمنان، با هم مأنوس و متحد باشید و به یکدیگر مهربانی کنید.

«الکافی، ج ۲، ص ۳۴۵»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ید الله علی الجماعة…
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: دست خدا (یاری و عنایت خدا) بر سر جماعت است.
«نهج الفصاحه، ح ۳۲۱۱»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : یا أیها الناس، إن الرب واحد و الاب واحد و إن الدین واحد لیست العربیة لأحدکم باب و لا أم و إنما هی اللسان فمن تعلم العربیة فهو عربی.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: ای مردم، پروردگار شما یکی است (الله)، پدر همه شما یکی است (آدم)، و دین شما نیز یکی است (اسلام)، و عربیت، برای هیچ یک از شما پدر و مادر نیست، بلکه آن هم یکی از زبانهاست و هر کس زبان عربی را بیاموزد، منسوب به عرب می شود.
«معالم الحکومه, ص ۴۰۴»

امام علی – علیه السلام – فرمودند:
پس بنگرید، چگونه بودند «قوم بنی اسرائیل» زمانی که جمعیتها گرد آمده، و اندیشه‏ها با هم و دلها یکسان و دستها یاور هم و شمشیرها کمک یکدیگر و بینش‏ها ژرف و تصمیمات یکی بود، آیا در اطراف زمین بزرگ و بر جهانیان حاکم نبودند؟ پس بنگرید به آخر کارشان «قوم بنی اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانی و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانی نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقی مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت عبرت گیرندگان باشد.
«نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : خیر المؤمنین من کان مألفة للمؤمنین و لا خیر فیمن لایألف و لایؤلف.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: بهترین مؤمنان، کسی است که محور الفت مؤمنان باشد و در کسی که انس نگیرد و با دیگران مأنوس نشود خیری ندارد.
«بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۹۳»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ألمؤمنون إخوة تتکافؤ دماؤهم و هم ید علی من سواهم.
نبی اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یکپارچه‏اند.
«کافی، ج ۱، ص ۴۰۴»

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : .. فأنتم «اهل البیت» أهل الله عزوجل الذین بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الکلمة.
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمودند: شما اهل بیت، اهل الله هستید که به برکت شما، نعمت کامل گشته و پراکندگی بر طرف شده و اتحاد کلمه پدید آمده است.
«الکافی، ج ۱، ص ۴۴۶»

قال الامام علی – علیه السلام – : إن هؤلاء قد تمالؤوا علی سخطة إمارتی و سأصبر ما لم أخف علی جماعتکم فإنهم إن تمموا علی فیالة هذا الرأی إنقطع نظام المسلمین.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: سینه اینان (خوارج) از دشمنی با حکومت من انباشته است و تا آن هنگام که بیم از هم پاشیدن جماعت (امت) نباشد، صبر می‏کنم، براستی اگر اینان بر این اندیشه سست ادامه دهند، نظام مسلمانان از هم خواهد گسست.
«نهج البلاغه، خطبه ۱۶۹»

قال الامام علی – علیه السلام – : .. و علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع.
امام علی – علیه السلام – در وصیت به حسنین – علیهما السلام – می‏فرمایند: .. و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر .
«نهج البلاغه، نامه ۴۷»

قال الامام علی – علیه السلام – : .. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.
امام علی – علیه السلام – فرمودند: دست خدا (یاری خدا) بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
«شرح نهج البلاغه، ج ۸، ص ۱۱۲»

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله):
أیُّهَا النّاسُ، عَلَیکُم بِالجَماعةِ، وإیّاکُم والفُرْقةَ؛
اى مردم! به جماعت (یکپارچگى) روى آرید و از پراکندگى بپرهیزید.
میزان الحکمة: ح ۲۵۸۹

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله):
الجَماعَةُ رَحمَةٌ والفُرْقَةُ عَذابٌ؛
جماعت (یکپارچگى) رحمت است و پراکندگى عذاب.
میزان الحکمة: ح ۲۵۹۳

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
عَلَیکَ بِالجَمَاعَةِ، فَاِنَّمَا یَأخُذُ الذِّئبُ مِنَ الغَنَمِ القَاصِیَةِ؛
با جماعت همراه شو؛ زیرا گرگ، گوسفند دورمانده را می خورد.
مسند احمد، ج۶، ص۴۴۶

حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند:
فَجَعَلَ اللهُ…اِطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّةِ وَ اِمامَتَنا أماناً لِلفِرقَة
خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.
بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۵۸

قال الامام على (علیه‏السلام):
ـ وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ تَفسیرِ السُّنَّةِ وَ الْبِدْعَةِ وَ الْجَماعَةِ وَ الْفُرْقَهِ ـ : اَلسُّنَّةُ ـ و اللّه‏ِ ـ سُنَّةُ مُحمِّدٍ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وَ الْبِدْعَةُ ما فارَقَها وَ الْجَماعَةُ ـ وَ اللّه‏ِ ـ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلّوا وَ الْفُرقَةُ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْباطِلِ وَ اِنْ کَثُروا؛
امام على (علیه‏السلام) در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، همان سنّت محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله است و بدعت آنچه خلاف آن باشد و به خدا قسم، جماعت، همدست شدن با اهل حق است هر چند اندک باشند و تفرقه، همدستى با اهل باطل است هر چند بسیار باشند.
کنزالعمّال، ح ۱۶۴۴

پیامبراکرم(صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم) فرمودند:
أیُّها النّاسُ ، علَیکُم بالجَماعةِ ، وإیّاکُم والفُرْقةَ
اى مردم! به جماعت (یکپارچگى) روى آرید و از پراکندگى بپرهیزید.
میزان الحکمة، ح ۲۵۸۹

پیامبراکرم(صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم) فرمودند:
ایّاکُمْ وَ التَّلَوُّنَ فى دینِ اللّه‏ِ فَاِنَّ جَماعَةً فیما تَـکْرَهونَ مِنَ الْحَقِّ خَیْرٌ مِنْ فُرْقَةٍ فیما تُحِبّونَ مِنَ الْباطِلِ وَ اِنَّ اللّه‏َ سُبْحانَهُ لَمْ یُعْطِ اَحَدا بِفُرْقَةٍ خَیْرا مِمَّنْ مَضى وَ لا مِمَّنْ بَقىَ ؛
از چند رنگى و اختلاف در دین خدا بپرهیزید، زیرا یکپارچگى در آنچه حق است ولى شما آن را ناخوش مى‏دارید، از پراکندگى در آنچه باطل است اما خوشایند شما مى‏باشد، بهتر است. خداى سبحان به هیچ یک از گذشتگان و باقى ماندگان بر اثر تفرقه و جدایى خیر و خوبى عطا نکرده است.
نهج البلاغه، از خطبه ۱۷۶

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
ید الله على الجماعة فاذا اشتذ الشاذ منهم اختطفه الشیطان کما یختطف الذئب الشاة الشاذة من الغنم ؛
دست خداوند بر سر جماعت است ، هرگاه از آنها کسى از جماعت جدا شود، شیطان او را مى رباید همان طور که گرگ گوسفند جدا شونده از رمه گوسفند را مى رباید.
(کنزالعمال ، ص ۲۰۷)

قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:
ان الشیطان ذئب الانسان کذئب الغنم یاخذ الشاه القاصیة و الناحیة فایاکم و الشعاب و علیکم بالجماعة و العامة و المسجد؛
شیطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که همیشه میشهاى دور افتاده و کناره گیر را مى گیرد. پس از دسته بندیها (گروه گرایى و خط بازى ) بپرهیزید و بر شما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومى و مسجد.
(کنزالعمال ، ج ۷، ص ۵۸۱، حدیث ۲۰۳۵۵)

قال الصادق – علیه السلام -:
من صلى معهم فى الصف الاول کان کمن صلى خلف رسول الله فى الصف الاول ؛
کسى که در صف اول نماز جماعت(اهل سنت) شرکت نماید، مانند آن است که در صف اول پشت سر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) نماز خوانده باشد.
(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۳۸۱)

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ید اللَّه على الجماعه؛
دست خدا همراه جماعت است.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
من فارق الجماعه شبرا خلع اللَّه ربقه الإسلام من عنقه؛
هر که یک وجب از جماعت دور شود خدا طوق مسلمانى از گردن وى بردارد.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الجماعه رحمه و الفرقه عذاب؛
جماعت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
التّحدّث بنعم اللَّه شکر و ترکه کفر و من لا یشکر القلیل لا یشکر الکثیر و من لا یشکر النّاس لا یشکر اللَّه و الجماعه خیر و الفرقه عذاب؛
گفتگو از نعمتهاى خداوند شکر است و ترک آن کفر است و هر که نعمت کم سپاس نگذارد، سپاس نعمت بسیار را نخواهد گذاشت و هر که مردم را سپاس ندارد سپاس خدا را نخواهد داشت اجتماع مایه نیکى است و تفرقه موجب رنج و عذاب است.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
استووا و لا تختلفوا فتختلف قلوبکم؛
با یکدیگر برابر شوید و مختلف مشوید تا دلهایتان مختلف نشود.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند :
شیطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که همیشه میش های دورافتاده وکناره گیر را می گیرد. پس از دسته بندیها (گروه گرایی و خط بازی ) بپرهیزید و برشما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومی و مسجد.
کنز العمال ، ج ۷، ص ۵۸۱

پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
ألجماعة رحمة و الفرقه عذاب؛
جماعت؛ وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.
نهج الفصاحه، حدیث۱۳۲۳

پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
ید الله علی الجماعة؛
دست خدا بر سر جماعت است.
نهج الفصاحه،۳۲۱۱

نبی اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
ألمؤمنون إخوة تتکافؤ دماؤهم و هم ید علی من سواهم؛
مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یک پارچه اند.
کافی، جلد ۱، ص ۴۰۴

حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام) فرمودند:
.. و طاعتنا نظاما للملة و امامتنا لما للفرقة و الجهاد عز الاسلام.
پیروی از ما اهل بیت نظام امت، و رهبری ما عامل وحدت، و جهاد مایه عزت و سربلندی اسلام است.
کشف الغمة، جلد ۲، ص ۱۰۹

قال الامام الصادق ( علیه السلام) :
صدقة یحبها الله اصلاح بین الناس إذا تفاسدوا و تقارب بینهم إذا تباعدوا.
امام صادق( علیه السلام) فرمودند:
ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف، و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدائی، صدقه ایست که خداوند آن را دوست دارد.
الکافی، جلد ۲، ص۲۰۹

قال النبی ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
إسمعوا و أطیعوا لمن ولاه الله الأمر، فإنه نظام الإسلام.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری مایه وحدت امت اسلام است.
امالی مفید، جلد ۱ ص ۱۴ مجلس ۲ حدیث ۲

 

 

 

 


مطالب مشابه :


مدیریت خانواده در اسلام

با توجه به اشاراتی که درباره ی عبّاسی راوی حدیث می نظم و مقررات یکی از پایه




نظم رياضي قرآن كريم

مطلب درباره ی کد حدیث تصادفی. فال نظم رياضي قرآن كريم




نظم هندسی سوره کوثر

مطلب درباره ی کد حدیث تصادفی. فال حافظ. تی ام دیزاین. نظم هندسی سوره




احادیثی درباره عبادت خداوند، اهل دنیا، نظم در امور، غیبت کردن، لباس شهرت، یادمرگ و ...

برچسب‌ها: احادیث, احادیث درباره ی عبادت خدا, احادیث درباره ی اهل احادیث درباره ی نظم در




نظم جالب کلمه عیسی در قرآن مجید

مطلب درباره ی کد حدیث تصادفی. فال آيا چنين نظم دقيقي مي تواند تصادفي باشد؟!!!




حدیث درباره شهادت

حدیث درباره حمدا نسعدبه فی السّعداء من اولیائه و نصیر به فی نظم الشّهداء بسیوف اعدائه.




هفته وحدت گرامی باد (چهل حدیث درباره ی وحدت)

(چهل حدیث درباره ی خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت




چند نظم رياضي

مطلب درباره ی کد حدیث تصادفی. فال حافظ. تی ام دیزاین. چند نظم




تفحص درباره ی عیب دیگران

وبلاگ نور؛ قرآن و حدیث - <-BlogAndPostTite-> (پاکیزگی، نظم) احادیث تفحص درباره ی عیب




برق کاخ سفید قطع شد

صفحه ی نخست; عناوین درباره ما. بهترین




برچسب :