شاخه گل 215 (همایون)-تقدیر از برنامه نیستان و گلپا در کنسرت عندلیبی .......
شاخه گل ۲۱۵( گلپا و جلیل شهناز) در دستگاه همایون
سلام.امروز شاخه گل ۲۱۵ را برای دانلود در وبلاگ رسمی استاد گلپا قرار داده ام که از کارهای جاودانه استاد اکبر گلپایگانی میباشد که در دستگاه همایون اجرا گردیده است.گلپایگانی را در این اثر تار استاد جلیل شهناز همراهی مینماید.
تحلیل اواز:
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />مقدمه همایون توسط تار
تحریر آغازین همایون
شعر: چنان به موی تو آشفته ام به بوی تو مست
که نیست هم خبرم هرچه در دو عالم هست (درآمد)
شعر: زدر به روی کسم دیده بر نمی باشد (درآمد دوم)
شعر: زدر به روی کسم دیده بر نمی باشد
خلیل من همه بتهای آذری بشکست (چکاوک)
تحریر چکاوک
تحریر بیداد به صورت مسلسلی و بلبلی
شعر: .....زتو است گر دلم بخواهی سوخت
اسیر حکم توام گر تنم بخواهی ساخت (بیداد واشاره به راجه)
تحریر راجه
شعر: چنان به موی تو آشفته امبه بوی تو مست
که نیست هم خبرم هرچه در دو عالم هست (فرود به درآمد)
ادامه برنامه ضربی خوانی شوشتری
خوشا دردی که درمانی ندارد
سری کز عشق سامانی ند (درآمد شوشتری)
دلی بی مهر جانان هرکه را هست (اشاره به بیداد)
دلی دارد ولی جانی ندارد (درآمد شوشتری)
ادامه ضربی توسط ارکستر در شوشتری ریتم2/4
خوشا عاشق که با زلف رخ دوست
حدیث از کفرو ایمانی ندارد (درآمد شوشتری)
دانلود اواز(گلپا و جلیل شهناز)
تحلیل اواز از:دوست عزیزم فلاورز(ال.)
روند رو به رشد و قابل تقدیر برنامه نیستان
خوشبختانه چند وقتی هست که برنامه نیستان روند رو به رشدی را دنبال میکند و سردبیر محترم ان جناب رضا مهدوی تلاش زیادی را برای رضایت خاطر مردم انجام میدهند که قابل تقدیر و تشکر میباشد.پخش دوباره صدای استاد اواز ایران اکبر گلپایگانی یکی از کارهای بسیار ارزشمند اقای رضا مهدوی و همکاران محترمش در این برنامه میباشد که امیدواریم تداوم داشته باشد.
وبلاگ رسمی استاد اکبر گلپایگانی اگر گاهی انتقادی هم بکند از سر دشمنی نیست و هم اینک تا انجا که اطلاع پیدا کرده ام اقای مهدوی بدون کوچکترین چشم داشتی تلاشهای بسیار زیادی را برای اعتلای موسیقی ایرانی میکنند که قابل تقدیر میباشد.یکی دیگر از کارهای ارزشمند ایشان بها دادن به موسیقی کودک میباشد که در دیگر برنامه های رادیو کمتر به این قضیه توجه شده است.امیدواریم که با زحمات صمیمانه جناب اقای رضا مهدوی در اینده ای نزدیک شاهد پخش صدای استاد گلپا از سایر برنامه های رادیو نیز باشیم.
اقای مهدوی با پخش دوباره صدای خوانندگان بزرگی چون گلپا و ایرج و قوامی و شهیدی و خوانساری و ...مردم ایران به خصوص جوانان عزیز را با موسیقی فاخر ایرانی بیش از پیش اشنا میکنند.سایت و وبلاگ رسمی استاد گلپا یک خسته نباشید جانانه خدمت اقای مهدوی و همکاران خوبشان در برنامه نیستان و چهار مضراب عرض میکند.امیدوارم که بیش از پیش موفق و موید باشید.
ویدئوی قدیمی ترانه سرگذشت از گلپا
یکی از ویدئوهای قدیمی(ترانه سرگذشت) استاد اکبر گلپایگانی را میتوانید با کیلیک بر روی لینک زیر مشاهده فرمایید:
ویدئوی سرگذشت(گلپا) (غیر قابل دانلود)
به بهانه كنسرت جليل عندليبي؛
شهامت و خلاقيت هنرمند - اكبر گلپايگاني
اگرچه در دهههاي 20 تا 50 شمسي هنرمندان متعددي چون صبا، خالقي، وزيري، پايور و ... در مجلات و نشريات مطالبي نوشته و گاه پيرامون هنر يكديگر به طرح نظر ميپرداختند؛ با اين حال در سالهاي اخير اين مورد به ندرت صورت گرفته است.
درحالي كه شايد بهترين و مناسبتترين شكل براي طرح نظر پيرامون اثر يك هنرمند، اظهارنظر هنرمندان هم صنف باشد، هنرمند برجسته و مشهور آواز ايراني اكبر گلپايگاني پس از حدود سه دهه، سرانجام به تالار به قول خودش <رودكي> كه امروزه به اسم <وحدت> شناخته ميشود، آمده بود تا از نزديك اجراي گروه مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را شاهد باشد.
او كه در دهههاي 30 تا 50 بهعنوان يكي از شاخصترين خوانندگان راديو به ارائه فرمي از آواز ايراني رويآورده بود كه خواهان بسيار داشت؛ در تمام اين سالهاي سكوت شايد به اجبار، شنيدن صدايش را از نزديك و در سالن كنسرت به يك آرزو براي هواخواهانش بدل كرده است. به هر روي پس از اجراي كنسرت گروه ياد شده به سرپرستي جليل عندليبي، اين هنرمند برجسته آواز به طرح ديدگاه و ارائه نظر پيرامون كنسرت و آثار جليل عندليبي پرداخت و نكات جالب توجهي پيرامون موسيقي ايران در روزگار ما ارائه كرد كه آن را با هم ميخوانيم:
پس از 27 سال براي ديدن و شنيدن يك كنسرت به تالار رودكي رفتم. آنچه در بدو ورود به ذهن ميرسيد، تاسف از اين بود كه بعد از اين همه سال هنوز هم همين يك سالن نسبتا مناسب براي كنسرتهاي موسيقي وجود دارد.
آقاي عندليبي كار ارزشمندي انجام داده بود. حدود 50 نفر را گردهمآوردن جرات و شهامت بسيار ميخواهد. آن هم در اين دوران كه مردم را عادت دادهاند كه با سه نفر مثلا در صحنهحاضر شوند؛ پا برهنه بنشينند و پيراهن رنگي بپوشند و آخر سر <گنجشك بيوفا و از نوك مژگان...>بزنند و بخوانند! البته اينها آثار ارزشمندي است و گنجينه موسيقي ايراني است، اما بايد در موزه موسيقي هنري ما گذاشته شود و بهعنوان ميراث گذشتگان به آن نگاه شود.
به تعداد نفراتي كه آقاي عندليبي گردآورده بود، كاري ندارم اما مجموع تلاشهايي كه صورت گرفته بود، جالب توجه بود. همه ميدانند در چنين گروه بزرگي كوكسازها، هماهنگي اجرا و تعادل صدا مساله بسيار مهمي است. پس از انقلاب اگر از همان ابتدا چنين تجربههايي ميشد امروزه با رشد كمي و كيفي در اين نوع از موسيقي مواجه بوديم. تا كي ميتوانيم تنها به اجراي محدود و آثار گذشته اتكا كنيم.
بگذاريد مثالي بزنم. بسياري از مردم آواز <مست مستم، ساقيا دستم بگير> را از من شنيدهاند و از آن خاطره دارند. با اين حال اگر امروز به من بگويند آن را بخوان، از خواندنش اكراه دارم، زيرا آن را حدود چهل سال پيش خواندهام و مربوط به همان زمان بوده است.
يك روز آقاي پازوكي (آهنگساز) به من گفت الان دوست داري چه آهنگي بخووني گفتم آينه، به خاطر اينكه آن موقع كه <موي سپيد و توي آينه ديدم> را خواندم جوان بودم، اما يك روز كه در آينه خودم را نگاه ميكردم به خود گفتم <دروغ نگو آينه كه من هنوز جوونم، واسه دلاي خسته دلم ميخواد بخونم>!
اين مثال را زدم تا بگويم به امروز و مسائل هر روزه پيرامون خود و اطراف بايد دقت كرد و توجه داشت. اين مورد يعني توجه و رويكرد به عنصر خلاقيت؛ خلاقيت در شعر، در آهنگ و در اجرا. ميبايست آهنگ خوبي ساخت كه مناسب همين زمان باشد. اين مساله را به آقاي عندليبي، پس از كنسرت اخيرش هم گفتم. مگر نميشود روي اشعار حافظ، مولانا، سعدي و... كار خلاقه كرد؟! اين درست كاري است كه هنرمند عزيز جليل عندليبي در تمام اين سالها انجام داده و هنوز هم انجام ميدهد. در همين كنسرت آخرش با گروه پنجاه نفري از موارد متعددي در آهنگسازي، تنظيم و اجرا استفاده شده بود كه خلاقيت آهنگساز را به خوبي نشان ميداد.
در تمام اين سالهاي اخير يعني سه دهه گذشته به نوعي با مرجع قرار دادن و سخن گفتن افراطي در مورد رديف موسيقي، مردم را فريب داديم.
اما هنرمند ذهن آگاه و بيدار جامعه است. نبايد مردم را فريب داد. هنرمند بايد قادر باشد آواز خوب بخواند و ساز خوب بزند. با اجراي چندباره رديف و آهنگ زوركي روي شعر نه خلاقيت بروز ميكند و نه هنر موسيقي ناب و خلاق به گوش مردم ميرسد.
رديفهاي موسيقي و چگونگي آن در نيمقرن اخير و روايت و اجراي مرحوم نورعلي برومند، ماجراي مفصلي است كه نميخواهم همه چيز را اينجا بيان كنم و مثلا عدهاي سوءاستفاده كنند كه خواستهام حرمتشكني كنم. با اين حال به خوبي به ياد دارم زماني را كه شادروان اسماعيل قهرماني رديفها را به برومند آموزش ميداد و من هم حضور داشتم و آنها را حفظ ميكردم و در موقع لزوم براي برومند ميخواندم. به اتفاق برومند نزد مرحوم حاجآقا محمد مجرد و سليمان اميرقاسمي هم ميرفتيم. به همين منظور به خاطر اين همه جار و جنحال و بحث در مورد رديف موسيقي، مجموعه رديفها و گوشههايي را كه طي سالها فرا گرفته بودم در يك مجموعه (حدود 15 ) CD آماده انتشار كردهام كه به زودي ارائه ميشود. در اين مجموعه به خوبي نشان دادهام كه گوشههاي هر دستگاه چگونهاند، گاه در مورد آنها صحبت هم كردهام و نكته جالب آنكه حتي گوشههايي را خواندهام كه امروزه مهجور و شايد فراموش شدهاند. منظور اين بود كه رديفهايي كه جنبه آموزشي دارند و محتواي آموزشي و مباني موسيقي ايران به شمار ميروند از اين زاويه در دسترس باشند، اما در زمان اجراي موسيقي اين رديفها هيچ كمكي نميكنند. آنجا ديگر هنر خلاقيت است كه به ياري خواننده و نوازنده ميشتابد. باز هم تاكيد ميكنم، آنچه مرا واداشت تا در اين مورد سخن بگويم و هنر جليل عندليبي را بستايم، همين هنر خلاقه بوده است. در تالار رودكي شاهد بودم كه ايشان چقدر زحمت كشيده و با وجود مرارتها و مشكلات متعدد، گروه را براي چنين اجرايي آماده كرده بودند. من ايشان را چند بار بيشتر نديدهام. او هنرمندي ساده، بيپيرايه و دوستداشتني است كه بايد او را تشويق و حمايت كرد. اين را به اعضاي گروه و هنرمندان قديمي كه از دوستان من هم بودند و با ايشان همكاري داشتند (مثل آقايان حسن ناهيد و هادي منتظري) هم گفتم. بايد دست ايشان را به گرمي فشرد و او را مورد حمايت جدي قرار داد. موسيقي همواره هنري مظلوم و معصوم اما فراگير و اثرگذار بوده است. در يك فرآيند خلاقه و باحضور هنرمنداني كه اين جوهر در درونشان باشد، هنر موسيقي رشد خواهد كرد و ارتقا خواهد يافت وگرنه...!
منبع:روزنامه اعتماد ملی
به زودی با مطالب جدید بر میگردم.
مطالب مشابه :
تقدیر از استاد ارجمند محمد مستقیمی
انجام گیرد تقدیر از استاد استاد راهی از چهره های تاثیرگ ذار بر شعر جوان اصفهان
تقدیر از استاد سعید مستفیضی
تقدیر از استاد جشنواره موسیقی از استاد بصورت یک شعر باقی است و هیچ
تقدیر از پرسنل درمانی استاد موسوی، در بیمارستان شهید بهشتی قم
تقدیر از پرسنل درمانی استاد موسوی نظریه پرداز مکتب شعر دینی و تقدیر از پرسنل
«تجلیل از صائم کاشانی به عنوان پیشکسوت شعر و ادب معاصر»
تجلیل از استاد صائم شما تقدیر شده. از این شعر نو 29.از دادائیسم تا
تقدیر و تشکر از انجمن محترم آریاییان
اکثر افرادی که در گوگل شعر تقدیر و تشکر را سرچ میکنند این صفحه از استاد بی بدیل جلیل
شاخه گل 215 (همایون)-تقدیر از برنامه نیستان و گلپا در کنسرت عندلیبی .......
شعر: چنان به که قابل تقدیر میباشد.یکی دیگر از کارهای پخش صدای استاد گلپا از سایر
برچسب :
شعر تقدیر از استاد