الگو های طراحی (Design Pattern)
الگو های طراحی (Design Pattern) :<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
کسی وجود دارد که قبلاً مسله شما را حل کرده است.
در مهندسی نرم افزار یک الگوی طراحی، یک روش حل قابل تکرار برای مسائلی هست که عموماً در طراحی نرم افزار با آن برخورد می کنیم. یک الگوی طراحی یک قالب یا شرح برای چگونگی حل مسائلی است که می تواند در شرایط مختلف استفاده شود.یک الگوی طراحی، راه حلی است که برای مستند سازی ارزشمند تشخیص داده شده است، بطوریکه توسعه دهند گان دیگر می توانند آن را در حل مسائل مشابه به کار ببرند.همانگونه که طراحی شی گرا ادعا می کند که استفاده مجدد از کتابخانه ها و قطعات را افزایش می دهد، ادعا می شود که استفاده از الگو های طراحی، استفده مجدد از کتابخانه ها و قطعات را افزایش می دهد.
الگو ها تکنیک هایی هستند که افراد زمانی از آنها برای حل مسائل خاص استفاده کردند. و به عنوان راه حل های خوب شناخته شده اند. سپس این تکنیک ها مستند سازی شده اند تا توسعه دهندگان هنگام برخورد با مسائل مشابه از این مستندات استفاده کنند و مسائل خود را حل کنند.
تاریخچه الگو های طراحی :
استفاده از الگوها برای اولین بار به ذهن یک معمار به نام الکساندر خطور کرد. الکساندر با این مشکل روبرو شد که یک طرح خوب و با کیفیت برای یک ساختمان چگونه می تواند باشد. او برای حل مشکل خود، ساختمانها، خیابانها، شهرک ها و هر مکانی که یک انسان برای خودش می سازد را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. او کشف کرد که بناهای خوب از نظر طراحی دارای ویژگیهای مشترک هستند. او کشف کرد که بناهای خوب دارای ویژگیهای مشابه هستند واین ویژگیهای مشابه را الگو نامید.
هر الگو بیانگر یک مسئله و مشکل است که می تواند بارها و بارها روی بدهد همراه با راه حل آن مسئله، وشما می تواند از این راه حل برای میلیون ها بار استفاده کند بدون نیاز مجدد برای پیدا کردن راه حل.
در اوایل دهه 1990، بعضی از توسعه دهندگان نرم افزار با کارهای الگساندر برخورد کردند.آنها با این سوال روبرو شدند که اگر الگو های طراحی معماری در این رشته به صورت صحیح جواب می دهد آیا می توان الگوهای را برای طراحی نرم افزار بوجود آورد.
- در نرم افزار چه مسائل وجو دارد که بارها رخ می دهد و تقریبا با روشهای مشابه می توان آنها را حل کرد؟
- آیا امکان استفاده از مفهوم الگوها در طراحی نرم افزار وجود دارد، آیا می توان راه حل های را برا اساس الگوها بعد از شناسایی الگوها ایجاد کرد.
سوالات بالا، سوالاتی بودند که توسعه دهندگان مطرح کردند و پاسخ آن را یافتند. پاسخ سوال بلی بود. مرحله بعدی شناسایی الگوها بود و توسعه استانداردهای برای مستند سازی الگوها.
در اوایل دهه 1990، افرادی زیادی روی الگوهای طراجی کار می کردند. اما چهار نفر به نام های، گاما، جاکوبسون، هلم و ولسایدز بیشترین تاثیر را در این زمینه با نوشتن کتابی به نام
"Design Pattern: Elements of Reusable Object-Oriented Software"، داشتند. این چهار نویسنده به Gang of Four مشهور است. آنها در این کتاب ائده استفاده از الگوها را در طراحی نرم افزار به کار بردند.و یک فرمت استاندارد را برای مستندسازی الگوها ایجاد کردند. 23 نوع از الگوها را دسته بندی کردند و .... به مرور زمان فرمت های استاندارد دیگری برای مستند سازی الگوها پیشهناد شد.
قالب مستند سازی برای الگوهای طراحی :
نام الگو |
یک نام خوب و مفید برای الگو |
هدف (intent) |
یک جمله کوتاه و مختصر درباره چیزی که الگو انجام می دهد. (تعریف مسله و راه حل به صورت مختصر و مفید) |
نام مستعار |
نام های دیگری که الگو با آن شناخته می شود. |
ساختار |
یک نمایش گرافیکی از الگو |
اجزاء تشکیل دهنده (Participants) |
کلاس ها و اشیائ که در الگو شرکت دارند (وجود دارند). |
همکاریها (Collaborations) |
چگونه اجزای تشکیل دهنده با هم همکاری می کنند تا وظایفشان را انجام دهند. |
نتايج (Consequences) |
نتایج استفاده از الگوی مورد نظر |
پیاده سازی |
تکنیک های برای پیاده سازی الگوی مورد نظر |
نمونه کد |
تکه کدی برای پیاده سازی یک نمونه |
الگو های مرتبط |
الگوهای طراحی دیگری که ارتباط نزدیگ با الگوی مورد نظر دارند. |
دسته بندی الگو ها :
1- الگوهای بوجود آورنده(Creational Pattern): همه الگو های که در این دسته قرار می کیرند در ارتباط با روش های ایجاد اشیاء هستند.
2- الگوهای ساختاری(Structural Patten): این نوع الگوها شرح می دهند چگونه اشیاء و کلاس ها می توانند در ساختارهای بزرگتر باهم ترکیب شوند.
3- الگوهای رفتاری(Behavioral Pattern): این نوع الگو ها روی ارتباط اشیاء با یکدیگر تمرکز دارند.
Creational |
Structural |
Behavioral |
Factory Method Abstract Factory Builder Prototype Singleton |
Adapter Bridge Composite Decorator Flyweight Façade Proxy |
Interpreter Template Method Chain of Responsibility Command Iterator Mediator Memento Observer State Strategy Visitor |
فهرست الگوهای طراحی
مطالب مشابه :
الگوهای طراحی و معماری-2
من ،نرم افزار و زندگی . الگوهای طراحی و معماری-2. Domain Logic. Domain Model – بخش اول :
الگو های طراحی (Design Pattern)
مهندسی نرم افزار معماری در این رشته به صورت صحیح جواب می دهد آیا می توان الگوهای را
الگوهای معماری(Architectual Patterns) -مدل های مرجع(Reference Models) - معماری های مرجع(Reference Ar
الگوهای معماری(Architectual Patterns) بین اجزا نرم افزار نگاشت شده است.از آنجا که یک مدل مرجع
الگوهای طراحی، محاسن و معایب (Design Patterns Pros & Cons)
مهندسی نرمافزار به دنبال کشف نمونه مانند الگوهای معماری وجود دارند که
الگوهای طراحی(desing pattern)
در مهندسی نرم افزار یک الگوی طراحی های طراحی معماری در این رشته به الگوهای طراحی :
برنامه نویسی شی گرا - Object Oriented Programming
فرآیند توسعه نرم افزار الگوهای طراحی Design Pattern. انواع معماری های تولید نرم افزار :
بررسي و شناخت متدولوژي RUP
معماری نرم افزار مطابق نظر آقای Kruchen در معماری 4+1 از • تعیین الگوهای موجود و الگوهایی که
یک دوره آموزش کامل RUP
مفاهیم معماری نرم افزار شامل معماری نرمافزار، مدل مرجع، پیش رانهای معماری، الگوهای
مهندسی نرم افزار
مهندسی نرم افزار. از هر اندازه و با هر معماری اجرا می شوند، همچنین الگوهای شناخته
این طرح برنده مسابقه طراحی معماری اندونزی شد
دانلود مقاله نرم افزار این طراحی با توجه به الگوهای معماری شهر جاکارتا، مصالح بومی در
برچسب :
الگوهای معماری نرم افزار