نقش الگوي جمعيت درتوسعه و پيشرفت همه جانبه
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
در توسعه، وجود دو عامل، بسيار مهم است: يكى منابع و ديگرى جمعيت. هيچ توسعهاى رخ نخواهد داد مگر آنكه مجموعهاى از انسانها، منابع را در مسير توسعه به كار گيرند؛ امّا در همين آغاز، نزاع در گرفته است كه جمعيت را «عامل» توسعه بناميم يا «مانع» آن. برخى گفتهاند: جمعيت، مانع توسعه است. توسعه، زمانى رخ مىدهد كه علاوه بر مصارف اوّليه، ميزانى از منابع و درآمدهاى ملّى، جهت مصرف در امور زيربنايى باقى مانده باشد؛ امّا با جمعيت زياد و مصرف بالا، ديگر منابعى براى توسعه باقى نمىماند.برخى ديگر نيز گفتهاند: جمعيت، عامل توسعه است؛ زيرا توسعه را همين انسانها بايد بهوجود آورند، و از سوى ديگر، همه مىدانيم كه نياز، مادرِ اختراع است. تا جمعيتى احساس كمبود نكند، به دنبال چارهانديشى براى رفع مشكلات خود و به اصطلاح ما به دنبال توسعه نمىرود.براى جمع بين اين دو نظر مىتوان گفت: اضافه شدن جمعيت، تا زمانى كه افراد در سنّ عدم فعاليت هستند (يعنى سنين بين تولّد تا 14 سال پايان تحصيل)، ضدّ توسعه است؛ زيرا چنين شهروندانى صرفاً مصرفكننده منابعاند و در راه توسعه، گامى نمىنهند؛ امّا پس از اين دوره، وقتى وارد بازار كار شوند، به عامل توسعه تبديل مىشوند. لكن اگر همچنان غير فعّال باقى بمانند يا دچار بىكارى پنهان و ... باشند، هنوز ضدّ توسعهاند. با توجه به اين توضيحات و اينكه جمعيت متناسب را لازمه توسعه برشمردهاند، سراغ جمعيت متناسب مىرويم تا به تصوّرى دقيقتر از آن دست يابيم.
چگونه جمعيّتى متناسب نيست؟
براى درك بهتر از جمعيت متناسب مىتوان به مفاهيم مقابل آن پرداخت:
جمعيت اضافى: جمعيت متناسب، جمعيت اضافى نيست. اضافه جمعيت، وقتى رخ مىدهد كه افزايش افراد، توازن بين جمعيت و منابع را به خطر اندازد. اين اضافه جمعيت، دو گونه است: گونه اوّل، جايى است كه اگر تمام امكانات را نيز بسيج كنيم، باز هم نيازهاى همه جمعيت، تأمين نخواهد شد. در اين صورت، دچار «اضافه جمعيت مطلق» هستيم؛ امّا اگر سطح توليد فعلى براى جميعت موجود، ناكافى باشد، ولى منابع، به ما اجازه توليد بيشتر را بدهند، دچار «اضافه جمعيت نسبى» هستيم.جمعيت كم: جمعيت كم يا كمى جمعيت نيز «جمعيت متناسب» نيست و در واقع، سوى ديگر آن محسوب مىشود. دو حالت براى كمى جمعيت بيان مىكنند: يكى وقتى كه منابع، توان لازم را براى تغذيه جمعيت بيشتر بدون ايجاد بىكارى داشته باشد. ديگرى وقتى كه جمعيت موجود، براى ايجاد حدّ متناسب بهرهورى، كافى نباشد.در جمعيت متناسب، سخن از شناخت وضعيت مطلوب جمعيت و برنامهريزى براى رسيدن به آن نقطه است؛ امّا گروهى گفتهاند: جمعيت، نيازى به شناخت حدّ متناسب و برنامهريزى ندارد.تنظيم خود به خودىِ جمعيت: معتقدان به اين نظر گفتهاند: اگر جمعيت از حالت تعادل خارج شود، براى تنظيم مجّدد، نيازمند عامل خارجى و دخالت مراكز دوستى و غيرذلك نيست. مكانيزمهاى خودكارى وجود دارند كه جمعيت را دوباره به حالت تعادل باز مىگردانند. اين نظر، اگر چه تا حدى درست است؛ امّا به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه برخى مشكلات اجتماعى، سير شكلگيرى آن، آرام و نامحسوس است و تا به مرحله بحران نرسد، انسانها درك درستى از آن و عزم جدّى براى رفع آن پيدا نمىكنند.مشكلات جمعيتى، معمولاً از اين گونهاند؛ لذا هر جامعه، نيازمند افرادى است كه از قبل، مشكلات آينده را پيشبينى و روشهاى مقتضى براى رفع آن را پيش نهند. علاوه بر اينكه افراد، قبل از هر چيز، مسائل را به صورت فردى و بر اساس مصالح شخصى مىبينند و نه در شكل اجتماعى آن؛ در حالى كه جمعيت، يك امر اجتماعى است، نه فردى.اين مسئله، امروزه در برخى جوامع غربى كه با كمىِ جمعيت مواجهاند، دقيقاً مصداق يافته است. در اين كشورها اگر چه كارشناسان، نسبت به كمىِ جمعيت، هشدار مىدهند و دولت، سياستهاى تشويقى و حمايتى در اين زمينه اعمال مىكند، امّا مردم، بى اعتنا به اين هشدارها و سياستها، براى فقط رفاه شخصى و يا دستيابى به آن، بر فرزند كمتر، اصرار مىورزند.تبيين جمعيت متناسب: براى «جمعيت متناسب»، تعاريف متعددى ذكر شده است. اين تعاريف، عمدتاً به مسائل اقتصادى پرداختهاند و تنها در برخى از آنها به مسائل اجتماعى هم توجه شده است و در مواردى نيز آن را با شاخصهايش تعريف كردهاند و تقريباً همه تعاريف، «منابع» را تابعى از «جمعيت» در نظر گرفتهاند، نه جمعيت را تابعى از منابع. در اين نوشتار، بىآنكه به ذكر تعاريف بپردازيم، تلاش مىكنيم تا «جمعيت متناسب» را به درستى تبيين كنيم.در نگاه نخست، جمعيت متناسب، با دو «متغيّر» شناخته مىشود: يكى منابع موجود و ديگرى جمعيت كه بايد بين اين دو، تعادل برقرار كرد و چون منابع موجود بر روى كره زمين، محدود است و افزون بر آن، خارج از اراده ماست، پس بايد جمعيت را دستْكارى كرد و ميزان جمعيت را با مقدار منابع، متناسب ساخت و از اين طريق، راه توسعه را هموار كرد.
مطالب مشابه :
مدیران مدارس متوسطه خرمشهر(جهت دسترسی کامل بروی همین منوکلیک کنید)
دريافت فيش حقوقي فرهنگيان. سامانه اموال. ثبت نام الكترونيكي دانش خیابان خلیج فارس. 12.
جزئیات نقل و انتقال فرهنگیان در سال ۹۳
دريافت فيش حقوقي فرهنگيان. سامانه اموال. ثبت نام الكترونيكي دانش خبرگزاري فارس
خانه هاي معلم وتالارهاي پذیرایی
1- متقاضيان مي توانند با ارائه آخرين فيش حقوقي - باشگاه فرهنگيان : خدمات الكترونيكي
با بازگشایی جاده آببر ـ شفت ، زنجان به گیلان نزدیک میشود
حمیدرضا نجفی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در كتاب الكترونيكي فيش حقوقي فرهنگيان.
ادامه تصويربرداري «صبح بخير سركار»در شمال كشور
صندوق ذخيره فرهنگيان . درگاه خدمات الكترونيكي شفت . سازمان تبليغات اسلامي استان گيلان .
نقش الگوي جمعيت درتوسعه و پيشرفت همه جانبه
فيش حقوقي فرهنگيان سراسر فارس گيلان. انجمن پست الكترونيكي. اراده
بازیگران زن ایران که همسرانشان هم بازیگرند +عکس
خداوندا به من کمک کن تا وقتی می خواهم درباره راه رفتن کسی قضاوت کنم کمی با کفش های او راه بروم .
آبگرفتگی خیابان های لنگرود 3/7/91
*جلوی بیمارستان امینی لنگرود *میدان شهردای لنگرود * *سرای جاده چمخاله لنگرود *میدان پارک فجر
اطلاعیه ها
به اطلاع مي رساند نگارش 1455 سيستم پرسنلي، جهت صدور احكام ضريب حقوقي سال 1394 كاركنان مطابق با
برچسب :
فيش حقوقي الكترونيكي فرهنگيان فارس