اسلام ستيزي در هاليوود از ابتدا تا كنون + هالیوودی ها درباره اسلام چه میگویند؟
در افکار عمومی غرب، اعراب همه مسلماناند و همه مسلمانان عرباند، به همین خاطر در اکثر فیلمهای هالیوودی برای مخدوش کردن چهره اسلام کافی است که یک عرب در حال قتل، بمبگذاری، تجاوز و دشنام به تصویر کشیده شود.
در گزارش زیر سعی شده تا حدودی به این سوالات پاسخ داده شود:
_اسلامستیزی از چه زمان وارد سینمای آمریکا شد؟
_فیلمهای اسلامستیز هالیوود کدامند؟ آیا اسلامستیزی در سینمای کمدی هالیوود نیز وجود دارد؟
_نقش سرمایهداران صهیونیستی هالیوود در پروسه اسلامستیزی موجود در این سینما تا چه اندازه است؟
_ آیا فیلم سینمایی «محمد رسولالله» ساخته «مصطفی العقاد»، یک پروژه هالیوودی است؟
_آیا هالیوود، در جهتگیریهای اسلامستیزانه خود، کودکان را بیبهره گذاشته است؟
_بازیگران هالیوود، درباره اسلام چه میگویند؟
_ستارههای مسلمان هالیوود، در این سینما چه میکنند؟
_چه کتابهایی درباره اسلام ستیزی در هالیوود نوشته شده است؟
* اسلامستیزی (مخدوش کردن چهره اعراب) از چه زمان وارد سینمای هالیوود شد؟
_«توماس ادیسون» سازنده اولین فیلم سینمایی اسلام ستیز در آمریکاست.
فیلم «فاطیما میرقصد»، اولین فیلم ضد اسلامی که توسط «توماس ادیسون» در آمریکا ساخته شد |
جریان اسلامستیزی در آمریکا، بالاخص در سینمای این کشور از زمان فیلمهای صامت و حتی پیش از آن وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه دارد، پیش از تاسیس سینمای هالیوود در سالهای 1909 تا 1912، به نظر میرسد اولین فیلم عربستیز، در سال 1897 توسط «توماس ادیسون»، تحت عنوان «فاطیما میرقصد» ساخته شده باشد، در این فیلم زنی عرب و رقاصه تمام تلاشش فریب مردان است.
- از اسلام ستیزی موجود در سینمای هالیوود تحت عنوان سندرم 3B یاد میشود
برخی از کارشناسان سینمای هالیوود، از اسلام ستیزی موجود در این سینما، تحت عنوان سندرم 3B یاد میکنند، به عقیده آنان اعراب و مسلمانان به تصویر کشیده شده در فیلمهای هالیوودی طی سه دوره در قالب BALLY DANCER (بالرین)، BILLONAIR (میلیاردر و پولدار) و BOMBERS (بمبگذار و تروریست) به تصویر کشیده شدهاند.
_دوره بالرینها:
در این دوره زنان عرب به عنوان زنانی رقاصه و کاملا تحت تسلط مردان به تصویر کشیده میشوند.
فیلم شیخ محصول سال 1921 میلادی (برخورد خشن مردان با زنان) |
سینمای هالیوود اگرچه از همان ابتدا (از اوایل دهه 20) در برخی از فیلم همچون فیلم صامت «شیخ» در سال 1921، «کافهای در مصر» محصول 1924، «پسر شیخ» محصول سال 1926 (این فیلم از سال 2003 به عنوان یک اثر ملی فرهنگی در آرشیو ملی فیلم در کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری میشود) و «پل بیابانی» محصول سال 1928 میلادی، اعراب را انسانهایی خشن، بیتمدن، دزد و بی سر پا معرفی میکرد ولی در اکثر فیلمهای دهههای اول قرن بیست، زنان عرب (مسلمان) رقاصههایی فریبنده و مرموز بودند که نه تنها عامل فریب مردان که به عنوان ابزار لهو و لعب تحت تسلط کامل مردان عرب بودند.
_دوره بیلیونرها:
پس از گذشت چند دهه از تاسیس سینمای هالیوود، با فرا رسیدن بحران جهانی نفت، اعراب تبدیل به میلیونرهایی شکمچران و بیخردی میشوند که مسئول اصلی این بحرانند.
_دوره بمبگذارها و تروریستها:
در این دوره، با فروپاشی شوروی و برطرف شدن خطر کمونیستها، در اواخر قرن بیست، هالیوود بار دیگر در فیلمهایش، به دنبال دشمن دیگری است.
البته پس از جنگ جهانی دوم و برطرف شدن خطر کمونیستها، اینبار دوره فیلمهایی چون «عملیات کندور» و «جی.ای. جین» فرا میرسد و آمریکا در جستوجوی دشمنی جدید، این بار اعراب را در چهره تروریستهایی خطرناک وارد فیلمهایش میکند که این مسئله ادامه مییابد و پس از حادثه 11 سپتامبر به اوج خود میرسد.
_ روشهای ساخت یک فیلم عربستیز موفق از دید یک نویسنده آمریکایی_مراکشی:
«لیلا العلمی»، رماننویس و مقالهنویس آمریکایی_مراکشی، در مصاحبه 28 جولای سال 1997 خود با روزنامه لسآنجلس تایمز میگوید: 12 گام برای رسیدن به یک فیلم عربستیز موفق وجود دارد که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:
_همه افراد شرور باید ریش داشته باشند.
_همه افراد شرور باید کوفیه (دستار) بپوشند.
_همه آنها باید اسامی چون علی، مصطفی و یا عبدالله داشته باشند.
_آنها باید همه را تهدید به بمبگذاری یا قتل کرده باشند.
به طور کلی اعراب (مسلمان) در چهره یک شیخ (فردی با ردا، ریش بلند، عینک آفتابی و بسیار پولدار)، بادیهنشین (افراد کوچنشین که با شتر بیابانگردی میکنند و در چادر میخوابند)، تروریست (افرادی وحشی و بیتمدن که برای به دست آوردن حوریان بهشتی حاضر به قتل و عام زنان و کودکان هستند)، دوشیزگان (دخترانی جوان و زیبارو که در حرمسراها نگهداری میشوند)، زنانی با پوشیه (اینان زنانی هستند که تمام چهره خود به جزء چشمانشان را پوشاندهاند تا مگر مردان عرب که قادر به کنترل احساسات جنسیشان نیستند به آنها صدمهای نرسانند)، فروشندگان یا خریدارانی ماهر در چانهزنی (آنچنانکه «لارن باکال» در فیلم «ملاقات با مرگ» محصول سال 1988 میگوید: اعراب شامه تیزی برای چانهزنی دارند.) و رقاصهها (زنانی که اغواگرانه میرقصند و به راحتی دست به هر عمل غیراخلاقی میزنند).
*برخی از فیلمهای اسلامستیزانه هالیوود بالاخص در نیمه دوم قرن بیست کدامند:
فیلم سینمایی صحرا |
در دهه 80، سیل عظیم فیلمهایی با موضوع تجاوز اعراب به زنان سفیدپوست ساخته شد که از جمله آنها میتوان به فیلمهای «صحرا» با بازی «بروک شیدلز» و محصول سال 1983، «پروتکل» با بازی «گولدای هاون» و محصول سال 1984، «بلرو» با بازی «بو درک» و محصول سال 1984 و «جیمزباند: هرگز دوباره نگو، هرگز» با بازی «شان کانری» و «کیم بسینگر» و محصول سال 1986 اشاره کرد.
فیلم سریانا ساخته «جورج کلونی» |
البته در این دوره و پس از آن نیز فیلمهای زیادی با مضمون تروریست و جنایتکار بودن مسلمانان ساخته شد که از جمله آنها میتوان به فیلمهای «روز استقلال»، «من یک افسانهام»، «بیپروا»، «یک روز پس از فردا»، «عملیات روز کندور»، «بازگشت به آینده»، «سریانا»، «یونایتد 99»، «پایان دنیا» و ... اشاره کرد.
_بدترین فیلمهای اسلامستیز تاریخ سینمای هالیوود به گفته استاد یکی از دانشگاههای آمریکا:
البته «دکتر جک شاهین»، استاد دانشگاه ایلینویز آمریکا و نویسنده چند کتاب در رابطه با اسلامستیزی موجود در سینمای هالیوود که طی سالیان سال، بیش از هزار فیلم هالیوودی را مورد مطالعه قرار داده، عقیده دارد که بدترین فیلمهایی که تاکنون در اینباره در سینمای هالیوود ساخته شده، سه فیلم «تحت تعقیب: مرده یا زنده»، «دروغهای حقیقی» و «قواعد تعامل» است.
* فیلم «تحت تعقیب: مرده یا زنده»:
این فیلم را «گری شرمن»، سازنده فیلم «ارواح خبیثه 3»، در سال سال 1987 ساخت.
فیلم تحت تعقیب (مرده یا زنده) |
در این فیلم اعراب انسانهای بیاحساسی معرفی میشوند که قصد دارند لسآنجلس را به آتش بکشند و میلیونها نفر را بکشند.
* فیلم «دروغهای حقیقی»:
«جیمز کامرون» کارگردان فیلمهای «تایتانیک» و «آواتار» سال 1994 این فیلم را با بازی «آرنولد شواتزینگر» جلوی دوربین برد.
فیلم دروغهای حقیقی |
در این فیلم، مسلمانان به عنوان دشمنان نه دولت آمریکا که مردم این کشور معرفی میشوند که قصد انجام عملیاتی شهادتطلبانه را دارند ولی به دست قهرمان داستان به راحتی نابود میشوند.
* فیلم «قواعد تعامل» (قوانین مبارزه با دشمن):
این فیلم محصول سال 2000 میلادی است که در آن حمله نیروهای دریایی آمریکا به زنان و بچههای عرب را امری معمولی و بیاهمیت نشان میدهد، چون به ادعای «ویلیام فردکین» سازنده فیلم «جنگیر»، هر یک از این زنان و بچهها تروریستهایی هستند که دغدغه اصلیشان قتل و ترور است.
«شاهین» در مصاحبهها و کتابهایش بارها بر این نکته تاکید کرده که «اسلامستیزی» از همان بدو تولد هالیوود، در بدنه این سینما وجود داشته، تا به امروز ادامه پیدا کرده و پس از 11 سپتامبر نیز به اوج خود رسیده است.
* اسلامستیزی در سینمای کمدی هالیوود
از سینمای سیاسی، جنگی، جنایی و حادثهای که بگذریم، در ژانر کمدی نیز شاهد آن هستیم که کمدینهای مشهور هالیوود که مورد علاقه مردم هستند، عربها (مسلمانان) را نه به عنوان تروریست و یک تهدید که به عنوان دلقکهایی کودن و مسخره، مورد تمسخر قرار میدهند.
فیلم ایشتار با بازی داستین هافمن |
از جمله این موارد میتوان به «لورل و هاردی» در فیلم «بیو هانکز» (سال 1931 میلادی)، «باب هوپ» و «بینگ کروسبای» در فیلم «جادهای به سوی مراکش»، «برادران مارکس» در فیلم «یک شب در کازابلانکا» (سال 1946 میلادی)، «ابوت و کاستلو» در فیلم «ابوت و کاستلو در هنگ بیگانگان» (محصول سال 1950)، «پسران بووری» در فیلم «بووری به سوی بغداد» (محصول سال 1955)، «پیل سیلوز» در «به دنبال آن شتر» (محصول سال 1967) و «داستین هافمن و وارن بیاتی» در فیلم «ایشتار» (محصول سال 1987) اشاره کرد.
* نقش صهیونیستها در پروسه اسلامستیزی موجود در سینمای هالیوود:
سیطره صهیونیسم بر سینمای هالیوود |
امروز مهمتر از سیطره سیاستمداران آمریکایی بر هالیوود، سلطه صهیونیسم بر این صنعت سینمایی است که خود آمریکاییها بارها بدان اذعان داشتهاند، جالب آنکه 12 نفر اول لیست یکصد فرد موثر بر سینمای آمریکا، همگی یهودیاند، این درحالی است که آنها تنها 4 درصد از کل جمعیت آمریکا را تشکیل میدهند.
همچنین طبق آماری که چند دهه پیش از این منتشر شد، از 85 فرد تأثیرگذار بر صنعت سینمایی هالیوود در سال 1936 میلادی، 53 تن یهودی بودهاند.
همچنین «لوییس بیمایر»، یکی از پیشگامان یهودی هالیوود در کتاب «امپراتوری از میان خودشان؛ چگونه یهودیان هالیوود را ابداع نمودند.» به این مسئله اعتراف کرده و «هلن توماس» روزنامهنگار مشهور آمریکایی در مصاحبه با روزنامه دیترویت فری پرس آمریکا میگوید: صهیونیستها گردانندگان اصلی کنگره آمریکا، کاخ سفید، هالیوود و والاستریت هستند و هیچ شکی در این نیست. امروز متاسفانه، من به عنوان یک آمریکایی میتوانم از رییسجمهور کشورم انتقاد کنم ولی به آسانی نمیتوانم یک اسرائیلی را مورد انتقاد قرار دهم.
«ساشا بارون کوهن»، بازیگر بریتانیایی هالیوود نیز چند ماه پیش در جریان جنجال خبری ورودش با لباس یک دیکتاتور به مراسم اسکار گفت: امروز توانستیم با اقتدار بر تمام مارهای صهیونیستی هالیوود پیروز شویم.
«هنری فورد» بنیانگذار کارخانه خوردوسازی «فورد»، هشتاد سال پیش از این، یعنی در حالی که تنها قریب به دو دهه از تاسیس هالیوود گذشته بود، در روزنامه «دیربون ایندیپندنت»، سینمای آمریکا (هالیوود) را ماهیتاً یهودی معرفی میکند و آن را مهمترین و مؤثرترین ابزار تبلیغی یهودیان برمیشمرد.
و البته سیاستمداران اسرائیلی نیز خود به این مسئله معترفاند، آنچنانکه «شیمون پرز» رییس رژیم صهیونیستی، در سفر چهار روزه خود به لسآنجلس، از کمپانی «دریمورکس» دیدار میکند و ضمن اشاره به نقش یهودیها در تاسیس تجارت استودیوهای بزرگ فیلمسازی هالیوود، متذکر میشود که هالیوودیها وظیفه دارند تا پیام اسرائیل را در جهان توزیع کنند.
با همه این موارد و با استناد به گفته عده بسیاری از جمله «نیل گابلر»، نویسنده یهودی، امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که صاحبان کمپانیهای «کلمبیا»، «مترو گلدن مایر»، «برادران وارنر»، «پارامونت»، «والت دیزنی»، «یونیورسال» و «فوکس قرن بیستم» همگی یهودی و سرسپرده رژیم صهیونیستی هستند.
اگرچه صهیونیستها از همان ابتدا در پروسه تولید فیلمهای اسلامستیزانه هالیوود نقش بسزایی داشتند ولی حضور آنها از سال 1948 و با تاسیس رژیم صهیونیستی پررنگتر از پیش شد و در دهه 80 نیز به اوج خود رسید.
_خرید کمپانی فیلم کانن توسط دو تهیهکننده اسرائیلی و ساخت بیش از 26 فیلم ضد اسلامی در کمتر از 10 سال:
فیلم کشتار خیابانی |
فیلم یوروش به آمریکا |
«مناچم گلدن» و «یورام گلوبوس»، دو تهیهکننده اسرائیلی در این دهه اقدام به خرید «کمپانی فیلم کانن» میکنند و در نیمه دوم دهه 80 و اوایل دهه 90 دست به تولید زنجیرهای 26 تایی از فیلمهای ضد عرب میزنند که از جمله این فیلمها میتوان به «جوخه جهنمی» (محصول سال 1985میلادی)، «یورش به آمریکا» (محصول سال 1985)، «دلتا فورس 1و 2» (محصول سال 1986)، «کشتار خیابانی» (محصول سال 1991) اشاره کرد.
در این فیلمها و دیگر فیلمهایی که در این دوره و پس از آن ساخته شد، یهودیان اسرائیلی و دوستان آمریکاییشان همواره نقش انسانهای خوب را بازی میکردند.
کسانی که برای بازی در این نقشها انتخاب میشدند معمولا بازیگران آمریکایی_ یهودی محبوبی چون «پل نیومن، «تونی کرتیس»، «کرک داگلاس» و بازیگران غیر یهودی ولی خوش چهرهای چون «یول براینر»، «جان وین»، «جین فوندا»، «فرانک سیناترا»، «چارلتون هستون»، «روک هادسون» و «آرنولد شوارزینگر» بودند و البته نقش عربها را بازیگران بدقیافه، بد هیکل و اغلب سیاهچرده بازی میکردند.
_تشدید افکار عربستیز در میان بازیگران هالیوودی:
جین فوندا: اعراب انسانهایی نامتعادل، تندرو و زنستیز هستند.
اکثر بازیگران هالیوود که در چنین فیلمهایی بازی میکردند، خود نیز افکار نژادپرستانه و گاه اسلامستیزانه نیز داشتند.
«جین فوندا»، پس از بازی در فیلم «چرخش» (که عربها اقدام به تخریب سیستم مالی جهانی میکنند) در مصاحبهای میگوید: اگر ما از عربها نترسیم، بهتر از اینها میتوانیم از نیروی فکریمان استفاده کنیم، آنها انسانهایی نامتعادل، تندرو، مستبد، ضد زن و ضد آزادی مطبوعات و رسانهها هستند.
* چند پروژه مهم سینمایی دیگر که توسط کمپانیهای صهیونیستی هالیوود و با افکاری اسلام ستیزانه ساخته شد:
_فیلم «تصمیم اجرایی»:
کمپانی «برادران وارنر» در سال 1996 میلادی فیلم «تصمیم اجرایی» را میسازد که یکی از پروژههای بزرگ اسلامستیزانه هالیوود محسوب میشود.
فیلم «تصمیم اجرایی» با بازی «هالی بری» |
در این فیلم 55 میلیون دلاری، تروریستها یک هواپیمای بوئینگ 747 را میربایند و در این میان برای رسیدن به هدفشان که نابودی ساختمان گنگره آمریکاست، مردم بیگناه را ضرب و شتم میکنند و به قتل میرسانند، حتی زمانی که یکی از تروریستها خطاب به دیگر تروریستها میگوید که خداوند از چنین کاری راضی نیست، سریع به قتل میرسد.
_فیلم «محاصره»:
کمپانی «فوکس قرن بیستم» نیز دو سال بعد در سال 1998 اقدام به ساخت فیلم 70 میلیون دلاری «محاصره» با بازی «دنزل واشنگتن» و «بروس ویلیس» میکند.
فیلم محاصره با بازی «دنزل واشنگتن» |
در این فیلم عدهای تروریست قصد دارند تا با بمبگذاری در چند منطقه مختلف نیویورک، این شهر را مورد حمله قرار دهند.
_فیلم «قوانین مبارزه با دشمن»:
در سال 2000 نیز کمپانی «پارامونت» با بودجهای بالغ بر 60 میلیون دلار اقدام به ساخت فیلم «قوانین مبارزه با دشمن» میکند که پیش از این در این گزارش، به نقل از «دکتر جک شاهین» از او به عنوان یکی از بدترین فیلمهای ساخته شده درباره مسلمانان در تاریخ سینمای هالیوود،نام برده شد.
در این فیلم زنان و کودکان مسلمان هر یک به عنوان تروریستهایی بالقوه به تصویر کشیده میشوند که پلیس و ارتش آمریکا که وظیفه حمایت از جان و مال شهروندان آمریکایی را دارند چارهای جزء کشتن این افراد ندارند.
در صحنهای از فیلم شاهد اجتماع عدهای از عربهای معترض که به نظر منطقی میرسند، در خارج از یکی از سفارتخانههای آمریکا هستیم، ولی فرمانده آمریکایی که یقین دارد در میان این جمعیت عدهای قصد کشتن سربازانش را دارند، دستور آتش میدهد و زمانی که دودهای ناشی از شلیک میخوابد، 83 نفر از جمله عده زیادی زن و کودک کشته شدهاند و بیش از 100 نفر نیز زخمی شدهاند، در ابتدا مخاطبان نسبت به دختر بچهای لنگان و عصا به دست که در میان قربانیان بوده احساس همدردی میکنند ولی در اواسط فیلم با فلاشبکی به عقب، مخاطب میبیند که همان کودک در کنار دیگر زنان و مردان در حال شلیک اسلحه است.
فیلم قوانین درگیری با دشمن (بیگناه یا تروریست؟) |
آنچه که در فیلم «قوانین مبارزه با دشمن» میبینیم، درست همان پیامی است که سیاستمداران آمریکایی و صهیونیست، سالهاست که در تلاشند تا آن را به مردم منتقل کنند و این چیزی نیست مگر اینکه در جنگ با تروریستها، ممکن است عدهای کودک و زن و مرد بیگناه نیز کشته شوند که امری عادی و اجتنابناپذیر است.
* «محمد رسولالله» ساخته «مصطفی العقاد»، پروژهای سینمایی که به خاطر مخالفتهای هالیوود، در خارج از آمریکا ساخته شد:
پروژه سینمایی «محمد رسولالله» با کمک 35 میلیون دلاری «معمر قذافی» و در لیبی به اتمام رسید.
مصطفی العقاد، سازنده فیلم «محمدرسولالله» |
«مصطفی العقاد»، تهیهکننده و کارگردان سوریالاصل هالیوود سال 1930، در عنفوان جوانی، زادگاه خود را به مقصد آمریکا ترک کرد.
مصطفی العقاد و ایرنه پاپاس، بازیگر فیلم «محمدرسولالله» در پشت صحنه «شیر صحرا» |
خود او میگوید: هنگامی که میخواستم به آمریکا بیایم، پدرم در یک جیبم 200 دلار و در جیب دیگرم یک جلد قرآن کریم قرار داد تا هیچگاه یادم نرود که یک مسلمانم.
«مصطفی العقاد» در یکی از مصاحبههای خود درباره انگیزهاش از ساخت فیلم «محمد رسولالله» میگوید: از آنجایی که در غرب زندگی میکنم، وظیفه و تکلیف دینی خود میدانم که حقیقت اسلام را بازگو کنم، اسلام دینی است که 700 میلیون پیرو دارد و این درحالی است که این مسئله را عده بسیار کمی در غرب میدانند و این موضوع باعث تعجب من است، با خودم فکر کردم که من باید این داستان را به تصویر بکشم تا پلی شود بر شکافی که میان مسلمانان و غرب افتاده است.
فیلم محمد رسولالله |
«العقاد» که به پشتوانه تهیهکنندگی یک سری 8 قسمتی از فیلمهای «هالوین»، در هالیوود به شهرت و اعتبار دست یافته بود در سال 1976 تصمیم گرفت پروژه سینمایی «محمد رسولالله» را جلوی دوربین ببرد ولی از آنجایی که این فیلم درباره ظهور دین اسلام بود، هالیوود حاضر به حمایت از این فیلم نشد و این پروژه برای مدتی تعطیل شد و در نهایت «العقاد» مجبور شد برای ساخت آن از آمریکا خارج شود و به مراکش برود.
او در این میان تلاش کرد تا نظر مثبت علمای جهان اسلام را به خود جلب کند و اگرچه علمای دانشگاه الازهر مصر فیلم او را تایید کردند ولی این پروژه سینمایی از سوی اتحادیه جهانی مسلمانان در عربستان سعودی رد شد.
دولت کویت، لیبی و مراکش به «العقاد» قول همکاری و حمایت مالی داده بودند ولی زمانیکه اتحادیه جهانی مسلمانان این فیلم را رد کرد، دولت کویت نیز دست از حمایت این فیلم برداشت و پادشاه حسن دوم، پادشاه مراکش، حمایت این فیلم را به عهده گرفت.
تولید این فیلم 1 سال به طور میانجامید ولی زمانیکه هنوز 6 ماه به اتمام آن مانده بود، او به خاطر فشارهای دولت عربستان بر دولت مراکش مجبور شد تا این پروژه را به صورت موقت تعطیل کند و نزد «معمر قذافی» برود و از او بخواهد تا اتمام این پروژه او را حمایت کند.
قذافی به این پروژه، 35 میلیون دلار کمک مالی کرد و اجازه داد تا بقیه این فیلم در لیبی ساخته شود.
«العقاد» که عقیده داشت دوبله نسخه انگلیسی این فیلم به عربی کافی نیست و سبک بازی بازیگران عربی با بازیگران هالیوودی کاملا متفاوت است، همزمان اقدام به ساخت نسخه عربی این فیلم نیز کرد ولی این نسخه از فیلم هیچگاه نتوانست با نسخه هالیوودی آن رقابت کند.
حمایت مالی قذافی از فیلم «محمد رسولالله» ، باعث شد که این فیلم علیرغم محبوبیت «عقاد» در سینمای آمریکا، در گیشه با استقبال چندانی روبرو نشود.
البته پیش از آن نیز اکران این فیلم به دلیل اعتراض مسلمانان نیویورک یک بار به تاخیر افتاده بود، آنها فکر میکردند که «آنتونی کوئین» در این فیلم نقش حضرت محمد (ص) را بازی کرده است.
«مصطفی العقاد» در مصاحبههای خود گفته است: ساخت لوکیشنهای مکه و مدینه در این فیلم بیش از 4 ماه و نیم به طول انجامیده است.
_«العقاد» چگونه و در کجا کشته شد؟
«العقاد» نوامبر سال 2005 در سن 75 سالگی به همراه دختر 34 سالهاش، ریما، که در یک عروسی اسلامی در هتلی در اردن شرکت کرده بودند در بمب گذاری گروه القاعده به همراه 56 نفر دیگر کشته شدند.
_ نظر دو نفر از همکاران هالیوودی «مصطفیالعقاد» درباره فیلم «محمد رسولالله»:
«اسکار زغبی»، تهیهکننده پنجمین قسمت از فیلم «هالووین» درباره فیلم «محمد رسولالله» گفت: ما برای کار «العقاد» احترام زیادی قائلیم ولی از دهه 70 تاکنون تکنولوژی پیشرفتهای زیادی کرده است.
«رامسی توماس»، مشاور فیلمنامه پروژه سینمایی «شیر صحرا» نیز در اینباره میگوید: با وجود این فیلم، ولی در قرن 21، حقیقتا نسبت به وجود فیلمی با موضوع «تولد اسلام» احساس نیاز میشود.
* اسلامستیزی و مخدوش کردن چهره اعراب و مسلمانان در محصولات کودکان:
شخصیتهای کارتونی اسلامستیز |
«شیمون پرز»، رییس جمهور رژیم صهیونیستی، در دیدار چند ماه خود با سران هالیوود بر این نکته تاکید کرد که «نباید ارتباط حیاتی میان هالیوود و آموزش را نادیده گرفت و باید بدانید که کودکان بیش از سیاستمداران، به بازیگران اعتقاد دارند.»
و البته سرمایهگذاران هالیوود، بالاخص صاحبان کمپانیهای صهیونیستی انیمیشنسازی این سینما، پیش از این نیز از این امر غافل نبوده و در زمینه اسلامستیزی، تلاش کردهاند تا ذهن شهروندان آمریکایی را از همان کودکی آماده پیوستن به این چرخه کنند.
آنچنانکه «دکتر جک شاهین»، استاد دانشگاه ایلینویز، اعتقاد دارد که تاکنون بیش از دهها کارتون ضد اسلامی و عربستیز در سینمای هالیوود ساخته شده که از جمله آنها میتوان به «باگز بانی»، «گوفی»، «ملوان زبل»، «یوسمیت سم»، «دارکوب زبله»، «پوپی»، «اسکوبی دو»، «هکل و جکل»، «پورکی پیگ»،«دنل داک»، «مرد پلاستیکی»، «ریچی ریچ»، «پینکی و برین»، «سندباد» و «علاءالدین» اشاره کرد.
دیزی داک در کارتون دنل داک، بهعنوان زنی مسلمان در چهره یک بالرین |
در این کارتونها، زنان مسلمان و عرب در چهره رقاصه و زنان حرمسرا و مردان نیز در چهره غارتگر، تروریستهای وحشی و شیخهای پولدار و صاحب نفت معرفی شدهاند.
_کارتون علیبابا و چهل دزد:
معرفی شخصیت علی بابا تحت عنوان «سگ دیوانه بیابان» در کارتون «پورکی و چهل دزد علی بابا» |
در این نامه به پورکی ماموریت مییابد که با علیبابا و همراهان کثیفش که قصد دارند به قلعه بیابانی حمله کنند، مقابله کنند |
در این کارتون علیبابا که معرف مسلمانان است، با چهرهای مهیب و خشن ظاهر میشود، او به همراه چهل همراه خود که همگی همانند او دزد و غارتگرند قصد حمله به یک قلعه بیابانی را دارند که شخصیت کارتونی «پورک» طی نامهای به این مضمون «اعترافات یک جاسوس کثیف: پورکی عزیز، علیبابا و افراد کثیفش قصد حمله به قلعه بیابانی را دارند.» ماموریت پیدا میکند تا از آن محافظت کند.
_کارتون «ملاقات ملوان زبل با 40 دزد علیبابا»:
کارتون ملوان زبل و چهل دزد علی بابا |
این انیمیشن ساخته «دیوید فلایشر» است، در این انیمیشن، ملوان زبل همراه با همسرش و یکی از دوستانشان به شهری کوچک و بیابانی میرسند که روی دیوار عکس یک عرب را به عنوان یک تحت تعقیب چسپانده شده است.
در ادامه شهر مورد نظر مورد حمله «علی بابا»ی و همراهانش که 40 دزد و یاغی هستند، قرار میگیرد ولی ملوان زبل بر او غلبه میکند.
_کارتون «باگز بانی: خرگوش صحرا»:
این کارتون در سال 1955 به کارگردانی «فریز فرلنگ» ساخته شد.
کارتون باگز بانی |
در این کارتون خرگوش «باگز بانی» که نماد انسانی غربی است، حتی در بیابان به تمیزی اهمیت میدهد و اتومبیل سوار میشود، ولی عرب شتر سوار، بیابانگردی بیتمدن، خشن و اسلحه به دست است که حتی در برخورد با حیوانی که به او سواری میدهد بسیار خشن و غیر انسانی رفتار میکند.
* بازیگران هالیوودی درباره اسلام چه میگویند:
_ویل اسمیت:
این بازیگر هالیوود سال 2001 پس از بازی در فیلم زندگی «محمد علی کلی» گفت: آنچه که از این فیلم برای من به یادگار ماند شریک شدن در درکی بود که او از دین اسلام و خداوند داشت، او به عنوان یک مسلمان توانست آنچنان درکی از خداوند به من دهد که هیچکس دیگری تاکنون نتوانسته بود این کار را بکند، آرزو دارم مانند او باشم.
او از آن پس یک قرآن و یک سجاده در خانه خود نگاه میدارد.
پس از این مصاحبه بود که بارها شایعه مسلمان شدن «ویل اسمیت» سر زبانها افتاد ولی این خبر هیچگاه به طور رسمی تایید نشد.
* لیام نیسون: اذان زیباترین آوایی است که در زندگیام شنیدهام، آرزو دارم مسلمان شوم
این بازیگر 59 ساله هالیوود که در فیلمهایی چون «فهرست شیندلرز»، «تیکن» و «جنگ ستارگان» بازی کرده است، چند ماه پیش بر
مطالب مشابه :
روش ساختن تیر کمان توی کلاس
۩۞۩ افســـــــانه پلنـگ ۩۞۩ - روش ساختن تیر کمان توی کلاس -
نگاهي به فيلم «كلاغ پر»
فيلم هايي هستند كه همگي با همين روش بوده است!«كلاغ پر» پر از براي ساخت فيلم
مبارزه با حلزون
روش متداول يكي از اين تلهها كه به سادگي و با هزينة كم قابل ساخت است (زاغ،كلاغ
اسلام ستيزي در هاليوود از ابتدا تا كنون + هالیوودی ها درباره اسلام چه میگویند؟
كلاغ پرس - اسلام _ روشهای ساخت یک فیلم عربستیز موفق از دید یک نویسنده آمریکایی_مراکشی:
مدیریت وکنترل تلفیقی حلزون
روش متداول يكي از اين تلهها كه به سادگي و با هزينة كم قابل ساخت است (زاغ،كلاغ
ساخت تلسكوپهای فضایی با تاكردن كاغذ
آندرومدا - ساخت تلسكوپهای فضایی با تاكردن كاغذ - ستارگان کویر یزد
برچسب :
روش ساخت كلاغ