حل مکعب روبیک - مکعب جادوی - مکعب هوش ، حل سریع، فرمول حل، میانبر، اسباب بازی، فکری،
حل مکعب روبیک - مکعب جادوی - مکعب هوش
حل مكعب روبيك مکعب روبیک (Rubik’s Cube) یک پازل مکانیکی که در سال ۱۹۷۴ توسط ارنو روبیک مجسمه ساز و پرفسور معماری در کشور مجارستان اختراع شد. مکعب روبیک در چهار نوع مختلف وجود دارد: ۲×۲×۲ که به مکعب جیبی معروف است، ۳×۳×۳ رایجترین مکعب روبیک، ۴×۴×۴ که به انتقام روبیک معروف است، و در آخر نوع ۵×۵×۵ یا مکعب حرفهای. نوع ۳×۳×۳ آن که رایجترین آنهاست نه سطح مربع شکل در هر طرف دارد، در مجموع پنجاه و چهار سطح میشوند که به اندازه بیست و هفت مکعب کوچک به هم چسبیده فضا را اشغال میکند. سطح مکعب روبیک را شش رنگ پوشاندهاست، هر وجه یک رنگ. مخترع آن نام مکعب جادویی را برای آن انتخاب کرد که در سال ۱۹۸۰ با نام مکعب روبیک در جهان پخش شد و میتوان گفت که پرفروش ترین اسباب بازی جهان است. طرز کار اندازه هر طرف مکعب تقریبا برابر ۵٫۷۱۵ سانتیمتر و شامل بیست و شش مکعب کوچک است. مکعب مرکزی هر وجه تنها نمای مکعب است و متصل به مرکز هستند و این برای آن است که دیگر مکعبها متصل شوند و توانایی چرخش را داشته باشند. در نتیجه بیست و یک قطعه وجود دارد، هسته مرکزی دارای سه محور متقاطع است که مرکز شش قطعه روی محورها را نگه داشته و به آنها و بیست مکعب کوچک پلاستیکی دیگر اجازه چرخش میدهد. مکعب روبیک دارای دوازده زاویه هست که دو رنگ را نشان میدهد، و هشت گوشه که سه رنگ را نشان میدهد، هر قسمت (هر زاویه) دو یا سه رنگ متفاوت را نشان میدهد، بدینگونهاست که هیچگاه زاویهای وجود ندارد که دو رنگ شبیه ( مثلا قرمز و قرمز ) را نشان دهد! در اغلب مکعبهای روبیک رنگ قرمز در مقابل رنگ نارنجی است ، زرد مقابل سفید و سبز مقابل آبی. در مکعب معمولی (۳×۳×۳) روبیک امکان وجود (۸! × ۳۸−۱) × (۱۲! × ۲۱۲−۱)/۲ یا ۴۳٬۲۵۲٬۰۰۳٬۲۷۴٬۴۸۹٬۸۵۶٬۰۰۰ حالت متفاوت وجود دارد!!! آمار و ارقام زیادی در مورد این مکعب وجود دارد حتی رکوردهای متفاوت با حالتهای متفاوت که نشان از محبوبیت آن دارد! |
مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال 1353 (1974 میلادی) توسط یک مجسمهساز و پروفسور معماری مجارستانی بهنام «ارنو روبیک» ابداع شد.
مکعب روبیک سه مدل دارد:
|
- روبیک جیبی |
|
- انتقام روبیک |
|
- روبیک پروفسورها |
مدلِ مکعب روبیک 3×3×3، بهطور معمول بهعنوان «مکعب روبیک» شناخته شده است. در این مکعب روی هر وجه ، 9 مربع واحد وجود دارد که کلاٌ میشود 54 مربع واحد که روی تمام وجههای مکعب بزرگ (مکعب 3×3×3) قرار دارند و در واقع این مکعب 3×3×3 از 27 مکعب واحد (یعنی 27 مکعب 1*1*1) ساخته شده است.
بهطور معمول وجوه این مکعبهای 1*1*1 با 6 رنگ ثابت پوشیده شدهاند که هریک از این 6 رنگ به یکی از وجوه آن چسبیدهاند و همانطور که گفتیم هر وجه مکعب اصلی ما (مکعب 3×3×3) از 9 تا مربع واحد تشکیل شده که هرکدام از آنها یکی از وجوه این مکعبهای واحد ما هستند که 6 رنگ یاد شده را دارند؛ بنابراین هر سطح مکعب روبیک ما از 9 مربع رنگی - بهگونهای که شرح داده شد - تشکیل شده است!
این مکعب را زمانی یک مکعب روبیک حل شده مینامیم که تمام وجوه مکعب 3×3×3 ما تکرنگ شوند یعنی 6 وجه مکعب 3×3×3، هر یک دارای یکرنگ باشند. بهعبارت دیگر وقتی 9 مربع واحد برای هر سطح از مکعب ما به یک رنگ شوند، میگوییم مکعب روبیک ما حل شده است!
حل مکعب روبیک با کمترین حرکتها و در کوتاهترین زمان ممکن، موضوع مسابقهای است که بهطور سالایانه در جهان با همین نام برگزار میشود. مکعب روبیک در دههی هشتاد میلادی به یک بازی بینالمللی تبدیل شد و پس از ۲۵ سال همچنان علاقهمندان زیادی را به خود جلب میکند.
در آخرین دورهی این مسابقهها، یک نوجوان ژاپنی برنده شد. این نوجوان روز دوشنبه 17 مهر 1386 (۸ اکتبر 2007 میلادی) در مدت کمتر از ۱۳ ثانیه معمای مکعب روبیک را در این مسابقهی بینالمللی در بوداپست پایتخت مجارستان حل کرد. با برگزاری این دوره، مسابقههای جهانی مکعب روبیک ۲۵ ساله شد.
رکورد جهانی حل معمای مکعب روبیک در اردیبهشت 1386 (مه 2007 میلادی) شکسته شد. «تیبو ژاکینو» فرانسوی توانست در مدت 86/9 ثانیه معمای مکعب روبیک را حل کند.
طرز کاراندازه هر طرف مکعب تقریبا برابر 5.715 سانتیمتر و شامل بیست و شش مکعب کوچک است. مکعب مرکزی هر وجه تنها نمای مکعب است و متصل به مرکز هستند و این برای آن است که دیگر مکعب ها متصل شوند و توانایی چرخش را داشته باشند. در نتیجه بیست و یک قطعه وجود دارد، هسته مرکزی دارای سه محور متقاطع است که مرکز شش قطعه روی محورها را نگه داشته و به آنها و بیست مکعب کوچک پلاستیکی دیگر اجازه چرخش می دهد. مکعب روبیک دارای دوازده زاویه هست که دو رنگ را نشان می دهد، و هشت گوشه که سه رنگ را نشان می دهد، هر قسمت (هر زاویه) دو یا سه رنگ متفاوت را نشان میدهد، بدینگونه است که هیچگاه زاویه ای وجود ندارد که دو رنگ شبیه ( مثلا قرمز و قرمز ) را نشان دهد! در اغلب مکعبهای روبیک رنگ قرمز در مقابل رنگ نارنجی است ، زرد مقابل سفید و سبز مقابل آبی.
در مکعب معمولی (3×3×3) روبیک 43252003271489856000امکان وجود (8! × 38−1) × (12! × 212−1)/2 یا حالت متفاوت وجود دارد!!!
روش حل مکعب روبیک
solver مکعب روبیک را میتوانید از لینک http://home.hetnet.nl/ دانلود نمایید cube.exe .
راه حل سریع مکعب روبیک Lars Petrus :
مقدمه : روش حل مکعب روبیک توسط لارس پتروس میباشد این روش هم برای مبتدیان و هم برای مراحل پیشرفته است .وی با استفاده از این روش در مسابقات سوئد در سال 1981 برنده شده است .
نقشه پایه کار :
اغلب مردم مکعب را به روش لایه لایه حل میکنند این یک راه آسان برای رسیدن به ÷اسخ است اما برای حل سریع روش مناسبی نیست برای این روش گاها باید بیش از 100 حرکت انجام دهید .مسئله اصلی روش لایه ای بزرگ بودن آن است پر واضح است زمانیکه لایه اول را کامل کنید برای اینکه بتوانید لایه دیگر را نیز کامل کنید ناگزیر به شکستن لایه کامل شده میباشد و بعد برگرداندن آن و این چرخه بدون اشتباه باید ادامه داشته باشد .یعنی بصورت متوالی خراب کنید و درست کنید تا به نتیجه برسید .
روش لاری پتروس 7 گام دارد :
1 - ساختن گوشه 2*2*2
2 - توسعه آن به 2*2*3
3 - چرخاندن لبه ها
4 - درست کردن دو لایه
5 - موقعیت گوشه ها
6 - چرخاندن گوشه ها
7 - موقعیت لبه ها
گام 1 :
هدف در این گام ساختن یک بلوک 2*2*2 یا بطور دقیقتر جایگذاری یک گوشه و سه لبه همسایه آن در همان موقعیت میباشد .
میتدی :
برای مبتدی چیدن یک گوشه آسانتر است برای این کار ما از گوشه آبی زرد پرتقالی استفاده می کنیم و این بدین معنی است که سه لبه ما آبی - پرتقالی و پرتقالی - زرد و آبی - زرد میباشد . ابتدا چهار قطعه ای که برای اینکار نیاز داریم را پیدا میکنیم و اقدام به ساختن 2*2*2 می کنیم واقعا سخت نیست اما اگر تازه کار باشید زمان بر است
1 - جور کردن گوشه با یک لبه
2 - جور کردن لبه دیگر با یک گوشه
3 - جور کردن بلوک 2*2*2 با اتصال 1 و 2
4 - اتصال لبه باقیمانده با دو گوشه دیگر
5 - حرکت آخر قرار دادن همه در کنار هم
متوسط :
بعد از اینکه یک گوشه را به آسانی جور کردید باید شروع به جستجو برای انتخاب یکی از هشت تایی باشید که سریعتر حل میشود در مسابقه معمولا 15 ثانیه زمان قبل از شروع زمان مسابقه برای انتخاب خط مشی کلی زمان وجود دارد .
گام 2 :
بعد از گام 1 بخشی از مکعب حل شده و ما سه لبه داریم که میتوانیم آزادانه حرکت دهیم بدون از بین بردن آنچه کامل شده در این گام ما بلوک 2*2*2 را به 3*2*2 توسعه میدهیم ما باید یک گوشه و دو لبه اضافه کنیم .
مبتدی : یکی از سه گوشه ممکن برای توسعه را انتخاب کنید ما گوشه سبز - زرد - پرتقالی و البته لبه های زرد - سبز و سبز - پرتقالی را انتخاب میکنیم روش کار کاملا شبیه مرحل 1 گوشه ها را با یکی از لبه ها متصل کنید ... مواظب شکستن بلوک 2*2*2 باشید وگرنه باید به گام 1 بازگردید .
متوسط :شما سه گوشه برای انتخاب دارید این خیلی مهم است که چیدن کدام آسانتر است موقعیتهایی سخت تر است که یک قطعه در سمت راستش قرار دارد ام چرخاندن اشتباه است آسانتریت را جور کردن گوشه دیگر است .
گام 3 :
مسئله اصلی حل مکعب در این روش بوسیله چرخش دو سمت آزاد است اما اگر سعی برای انجام آن داشته باشید بزودی پی به این مسئله میبرید که تعدادی از لبه ها در مسیر نادرست چرخانده میشوند که نام این لبه ها را لبه های نافرم میگذاریم ما قبل از حرکت باید آنها را درست کنیم گام سوم درست کردن این لبه هاست شاید این مرحله دور از ذهن بنظر برسد اما عملا آسانترین مرحله این روش میباشد .
اساسا نیاز به انجام دو چیز داریم :
1 - شناخت لبه های نافرم هفت لبه وجود دارد که جزء 2*2*3 نیست باید فقط از دو لایه آزاد استفاده کنید و نباید 3*2*2 را بشکنید یک بررسی ذهنی از حرکتها درست کنید و لبه بعدی آنرا کنترل کنید و این نکته را مد نظر داشته باشید هنگامیکه در حال کنترل کردن لبه های بعدی هستید سعی نکنید لبه های قبلی را در جایگاهشان نگهدارید
2 - تبدیل لبه های نافرم به لبه های خوب :
معمولا تعداد لبه های نافرم زوج هستند و شما میتوانید آنها را خوب جفت نمایید بعد از انجام کار کنترل کنید که لبه های شما از حالت نافرمی در آمده باشد و اینکا را تا حصول اطمینان از عدم وجود لبه نافرم ادامه دهید .
متوسط:
نظر به اینکه بخواهید بدانید یک لبه درست چرخانده شده یا نه و یا اینکه در جای درستی قرار گرفته یا نه مجبور نیستید با حرکت اضافه آن وقت خود را بیهوده تلف کنید خیلی آسان است که بدون چرخش بفهمیم کدام لبه ها مبهم هستند اگر رنگهای قطعات مرکزی باقیمانده را a و b بنامیم رنگهای قرمز و سفید در تصویر چهار نتیجه قابل ذکر وجود دارد :
1 - لبه ای که در لایه a برنگ a میباشد مجاور مرکز خوب است
2 - لبه ای در لایه a که برنگ a میباشد یک سوی مرکز بد است
3 - لبه ای که در لایه b برنگ a است مجاور مرکز بد است
4 - لبه ای در لایه b که برنگ a است یک سوی مرکز خوب است .
-----------------------------------------------------------------------------------
مکعب روبیک و راه حل آن مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمهساز و پروفسور معماری مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. مکعب روبیک سه مدل دارد یکی ۲×۲×۲ (روبیک جیبی)، یکی ۳×۳×۳ (انتقام روبیک) و دیگری ۵×۵×۵ (روبیک پرفسورها).
نوع ۳×۳×۳ آن که رایجترین آنهاست نه سطح مربع شکل در هر طرف دارد، در مجموع پنجاه و چهار سطح میشوند که به اندازه بیست و هفت مکعب کوچک به هم چسبیده فضا را اشغال میکند. سطح مکعب روبیک را شش رنگ پوشاندهاست، هر وجه یک رنگ. مخترع آن نام مکعب جادویی را برای آن انتخاب کرد که در سال ۱۹۸۰ با نام مکعب روبیک در جهان پخش شد و میتوان گفت که پرفروش ترین اسباب بازی جهان است.
طرز کار:
اندازه هر طرف مکعب تقریبا برابر ۵٫۷۱۵ سانتیمتر و شامل بیست و شش مکعب کوچک است. مکعب مرکزی هر وجه تنها نمای مکعب است و متصل به مرکز هستند و این برای آن است که دیگر مکعبها متصل شوند و توانایی چرخش را داشته باشند. در نتیجه بیست و یک قطعه وجود دارد، هسته مرکزی دارای سه محور متقاطع است که مرکز شش قطعه روی محورها را نگه داشته و به آنها و بیست مکعب کوچک پلاستیکی دیگر اجازه چرخش میدهد. مکعب روبیک دارای دوازده زاویه هست که دو رنگ را نشان میدهد، و هشت گوشه که سه رنگ را نشان میدهد، هر قسمت (هر زاویه) دو یا سه رنگ متفاوت را نشان میدهد، بدینگونهاست که هیچگاه زاویهای وجود ندارد که دو رنگ شبیه ( مثلا قرمز و قرمز ) را نشان دهد! در اغلب مکعبهای روبیک رنگ قرمز در مقابل رنگ نارنجی است ، زرد مقابل سفید و سبز مقابل آبی.
در مکعب معمولی (۳×۳×۳) روبیک امکان وجود (۸! × ۳۸−۱) × (۱۲! × ۲۱۲−۱)/۲ یا ۴۳٬۲۵۲٬۰۰۳٬۲۷۴٬۴۸۹٬۸۵۶٬۰۰۰ حالت متفاوت وجود دارد!!!
آمار و ارقام زیادی در مورد این مکعب وجود دارد حتی رکوردهای متفاوت با حالتهای متفاوت که نشان از محبوبیت آن دارد!
راه حل درست کردن مکعب روبیک:
اگه فیلم “به دنبال خوشبختی” رو دیده باشین بعد از گذشتن از قسمت اشک ریزون ِ آخر فیلم و جو بعد از دیدن فیلم که همه احساس میکنن آمادگی کامل برای مقابله با سختترین مشکلات زندگی رو دارن ممکنه به یه چیز دیگه هم علاقمند شده باشین. بازی فکری ِ “مکعب ِ روبیک”.
بعد از دیدن فیلم میشه علاقمندان به “مکعب ِ روبیک” رو به چندین قسمت نامساوی تقسیم کرد. طرف صحبت من فقط اون قسمت اندکی هستن که علاقهشون در حدی بوده که رفتن و یه “مکعب ِ روبیک” خریدن. البته نه همهشون. فقط اونهایی که بعد از حدود 5 ثانیه نگاه کردن و فکر کردن (میدونم الان بعضیها با خودشون میگن “فکر” یعنی چی؟ چیز مهمی نیست شما به آب خوردنت ادامه بده. کسی با شما نبود.) به این نتیجه نرسیدن که این مکعب یه وسیلۀ سرکاری هستش.
اگه موفق شدین از مراحل قبلی بگذرین و به این مرحله برسین مطمئن باشین که قسمت سخت قضیه رو رد کردین و از اینجا به بعدش آسون میشه.
حتماً دفعات اولی که سعی کردین “مکعب ِ روبیک” رو مرتب کنین یه مقدار گیج شدین (که برای بار اول طبیعی هستش) و به صورت حتمیتر از اون، قطعاً برای مرتب کردن این مکعب برای خودتون ابداعات و تئوریهایی (مثل اینکه اگه یه طرفش رو مرتب کنی بقیهشون خود به خود درست میشه و یا احتمالاً ایدۀ عقلای سیاسی کشور که اعتقاد دارن “مکعب ِ روبیک” توطئهای از جانب استکبار جهانی برای سر کار گذاشتن ملت “ایران” هستش.) دارین (این یکی از قبلی هم طبیعیتر هستش. به هر حال ما در “ایران” با جمعیت کثیری دکتر و مهندس و فیلسوف و … طرف هستیم.).
اگه از مرتب کردن “مکعب ِ روبیک” ناامید شدین و مامانتون رو میخواین…
اگه از چرخوندن قطعات “مکعب ِ روبیک” خسته شدین و میخواین بزنین زیر گریه…
اگه انقدر “مکعب ِ روبیک” رو چرخوندین که دیگه رنگهاش رو از هم تشخیص نمیدین و دچار کور رنگی شدین…
اگه انقدر با “مکعب ِ روبیک”تون ور رفتین که داره میپوکه ولی هنوز نتونستین 1 طرفش رو هم مرتب کنین…
اگه “مکعب ِ روبیک”تون اصل ِ “Made in IRAN” هستش و در اثر چرخوندن قطعات سفت ِ اون مچ درد گرفتین…
اگه فکر میکردین با مرتب کردن “مکعب ِ روبیک” همه فکر میکنن شما “انشتین ثانی” هستین ولی نقشههاتون نقش بر آب شده…
اگه میخواستین به کمک مرتب کردن “مکعب ِ روبیک” مخ بزنین ولی ضایع شدین…
اگه چیز به درد بخوری راجع به “مکعب ِ روبیک” به زبون فارسی توی “اینترنت” پیدا نکردین…
و هزاران اگه و مگۀ دیگه…
دیگه نگران نباشین! با راهنمای مرتب کردن “مکعب ِ روبیک” ما همۀ کارها آسون شده. فقط کافیه مراحل و الگوریتمهای این راهنما رو حفظ کنین و با اجرا کردن اون در جمع دوستان همه رو از هوش سرشارتون شگفت زده کنین.
اصطلاحات
F: سطح جلویی
B: سطح پشتی
R: سطح راستی
L: سطح چپی
U: سطح بالایی
D: سطح پائینی
اصطلاحات
F: سطح جلویی
B: سطح پشتی
R: سطح راستی
L: سطح چپی
U: سطح بالایی
D: سطح پائینی
یک حرف به تنهایی (مثلاً F) یعنی اون سطح رو 90 درجه در جهت عقربههای ساعت (ساعتگرد) بچرخونین.
یک حرف به همراه اپوستروف (مثلاً ‘F) یعنی اون سطح رو 90 درجه در خلاف جهت عقربههای ساعت (پاد ساعتگرد) بچرخونین.
یک حرف به همراه عدد 2 (مثلاً F2) یعنی اون سطح رو 180 درجه (جهت اون فرق نمیکنه) بچرخونین.
پس الگوریتم R U’ L2 یعنی سطح راستی رو 90 درجه ساعتگرد سپس سطح بالایی رو 90 درجه پاد ساعتگرد و در آخر سطح چپی رو 180 درجه بچرخونین.
روش مرتب کردن
نکته: این روش ِ حل براساس لایهبندی “مکعب ِ روبیک” هستش. اگه “مکعب ِ روبیک” رو به صورت عمودی به 3 لایۀ مجزا تقسیم کنیم لایۀ بالایی (که اول مرتب میشه) رو “لایۀ اول”، دومین لایه رو “لایۀ میانی” و بالاخره لایۀ پائینی (که آخر همه مرتب میشه) رو “لایۀ آخر” مینامیم. ما میخوایم این لایهها رو به ترتیب از بالا به پائین مرتب کنیم.
توجه: این مهم هستش که یه رنگ رو به عنوان سطح بالایی انتخاب کنین و برای افزایش سرعت عملتون همیشه با اون کار کنین. من با رنگ “سفید” کار میکنم و توضیحات ادامۀ متن هم با این فرض هستش که رنگ “سفید” به عنوان سطح بالایی انتخاب شده (یعنی فعلاً تا موقعی که دستتون راه بیوفته باید به هر سازی که من میزنم برقصین).
لایۀ اول:
مرتب کردن این لایه 2 مرحله داره:
1- شکل دادن صلیب
از اینجا به بعد نیاز هستش که سلفون روی مغزت رو برداری و ازش استفاده کنی (درست هستش که با این کار مغزت از نویی درمیاد و دست دوم میشه ولی به هر حال هر چیزی یه بهایی داره که باید پرداخت تا به دستش آورد).
شکل دادن صلیب کار سختی نیست. کافیه 4 تا قسمت لبهای در لایۀ اول (لبههایی که یه سمت اونها سفید رنگ هستش) رو سر جاشون قرار بدین. فقط بدونین که آخر این مرحله باید “مکعب ِ روبیک“تون شبیه شکل زیر باشه.
- قرار دادن گوشههای لایۀ اول (هر گوشه به صورت جداگونه)
وقتی صلیب رو شکل دادین برای تکمیل کردن لایۀ اول کافیه گوشههای این لایه رو به صورت جداگونه در جای خودشون بذارین. اولین کاری که باید بکنین اینه که این گوشهها رو پیدا کنین. اونها در یکی از لایههای اول یا آخر هستن (اگه به جای خاروندن کلهات به “مکعب ِ روبیک” نگاه کنی میبینی که لایۀ میانی قطعۀ گوشهای نداره). این قسمت هم کار سختی نیست و بدون الگوریتم هم میتونین انجامش بدین اما برای اینکه اول کاری مغزتون گیریپاژ نکنه یکی از الگوریتمهای این مرحله رو به صورت تصویری نشونتون میدم.
و این مرحله چند تا نکته هستش که باید بهشون توجه کنین:
- کار رو با گوشهای از لایۀ اول شروع کنین که در لایۀ آخر قرار داره.
- اگه چند تا از گوشههای لایۀ اول در لایۀ آخر قرار دارن کار رو با گوشهای شروع کنین که رنگ سفیدش به سمت پائین (روی سطح پائینی) نباشه.
- اگه گوشهای در لایۀ اول قرار داره ولی جای اون اشتباه هستش و یا نیاز به چرخیدن داره باید اون رو به لایۀ آخر بیارین و دوباره سر جاش بذارین.
آخر این مرحله باید “مکعب ِ روبیک“تون شبیه شکل زیر باشه.
لایۀ میانی
مرتب کردن این لایه فقط 1 مرحله داره:
1- قرار دادن لبههای لایۀ میانی (هر لبه به صورت جداگونه)
برای انجام این مرحله میتونین از 2 الگوریتم زیر استفاده کنین.
تذکر: موقع اجرای الگوریتمها باید رنگ آبی به سمت خودتون (سطح جلویی) باشه.
آخر این مرحله باید 2 لایۀ بالایی “مکعب ِ روبیک“تون مرتب شده باشه.
لایۀ آخر
مرتب کردن این لایه 4 مرحله داره:
نکته: قبل از اینکه کار رو ادامه بدین باید “مکعب ِ روبیک“تون رو برعکس کنین طوری که لایۀ آخر (با سطح زرد رنگ (رنگ مخالف رنگ سفید در اکثر “مکعب ِ روبیک“ها)) در بالای مکعب قرار بگیره.
1- شکل دادن علامت جمع (+)
حالا باید در سطح لایۀ آخر (سطح زرد رنگ) لبهها رو طوری قرار بدیم که تشکیل یه علامت جمع (+) رو بدن.
تذکر: در این مرحله اهمیتی نداره که طرف دیگۀ لبههای لایۀ آخر با قطعات مرکزی در لایۀ میانی هماهنگ نباشن.
شکل زیر حالتهای مختلفی که ممکنه به وجود بیاد رو نشون میده.
تذکر: در این شکل قسمت پائین تصویر سطح جلویی شما محسوب میشه و در واقع شما از بالا به “مکعب ِ روبیک” نگاه میکنین.
حالت اول حالتی هستش که میخوایم به اون برسیم.
در حالت دوم از الگوریتم ‘F U R U’ R’ F و در حالت سوم از الگوریتم ‘F R U R’ U’ F استفاده کنین.
حالت چهارم در حقیقت ترکیبی از حالتهای 2 و 3 هستش. در این حالت میتونین از هر دو الگوریتم استفاده کنین. بار اول که یکی از الگوریتمها رو اجرا میکنین یکی از حالتهای 2 یا 3 به وجود میاد و برای بار دوم با اجرای الگوریتم مناسب علامت جمع (+) ایجاد میشه.
2- قرار دادن گوشههای لایۀ آخر در جای مناسب
تذکر: در این مرحله بدون درنظر گرفتن جهت قرار گرفتن گوشهها فقط اونها رو سر جاشون میذاریم.
در این قسمت تنها 2 حالت ممکن هستش:
- گوشههای نزدیک به هم نیاز به جابجایی داشته باشن. برای جابجایی اونها “مکعب ِ روبیک” رو طوری میگیریم که گوشههای مورد نظر در سمت راست و بالای مکعب قرار بگیرن و الگوریتم L U’ R’ U L’ U’ R U2 رو اجرا میکنیم.
- گوشههای دور از هم (قطری) نیاز به جابجایی داشته باشن. در این شرایط همون الگوریتم قبلی رو 2 بار اجرا میکنیم.
3- مرتب کردن گوشههای لایۀ آخر
در این قسمت به جز حالت درست (مرتب بودن گوشهها) 7 حالت مختلف دیگه ممکن هستش که در شکل زیر اومده.
در حالت اول الگوریتم R’ U’ R U’ R’ U2 R U2، در حالت دوم الگوریتم R U R’ U R U2 R’ U2 و در حالتهای دیگه ترکیبی از این 2 الگوریتم رو استفاده میکنیم.
4- مرتب کردن لبههای لایۀ آخر
در این قسمت هم به جز حالت درست (مرتب بودن لبهها) 4 حالت دیگه ممکن هستش که در شکل زیر میبینین.
برای حالت اول الگوریتم R2 U F B’ R2 F’ B U R2 و برای حالت دوم الگوریتم R2 U’ F B’ R2 F’ B U’ R2 رو استفاده میکنیم.
در حالتهای دیگه با اجرای هر کدوم از الگوریتمهای بالا به یکی از حالتهای 1 یا 2 میرسیم که با اجرای الگوریتم مناسب لبهها مرتب شده و “مکعب ِ روبیک” کامل میشه.
نکتۀ آخر: انصافاً جنبه داشته باشین و به جای اینکه الگوریتمها رو حفظ کنین و برین توی کوچه برای ملت اِفه بیاین سعی کنین الگوریتمها رو درک کنین.
ضمناً این روش برای مبتدیها هستش. وقتی خوب اون رو یاد گرفتین توی “اینترنت” بگردین روشهای حرفهایتر که سرعت رو بالا میبره پیدا کنین.
راهنمای استفاده از نرم افزار مکعب هوش روبیک
مراحل زیر را انجام دهید:
۱. ابتدا بر روی لینک زیر کلیک کرده و نرم افزار مربوطه را دانلود کنید
دانلود نرم افزار مکعب روبیک
۲. بعد از دانلود و ذخیره آن بر روی کامپیوتر خود آن را اجرا کنید و شکل مکعب خود را با استفاده از نرم افزار طراحی و بعد درست کنید
۳.از منوی File گزینه New Cube را انتخاب کنید
۴. بعد از انتخاب این گزینه شکل ظاهر می شود این شکل مکعب خالی را نمایش می دهد که اولین خانه آن در حال چشمک زدن بوده و رنگهای رایج در مکعب را در سمت چپ تصویر می بینید
۵.حالا شما مکعب به هم ریخته خودتان را بر روی میز به حالت سه گوش قرار دهید که مثل مکعب خالی موجود در شکل ۳ طرف آن را ببینید و شروع کنید با استفاده از رنگهای موجود در سمت چپ شکل مکعب خالی را مشابه مکعب خودتان در بیاورید. اگر دقت کنید هر رنگی را که شما انتخاب می کنید عدد روی رنگ ها یک عدد کم می شود این کار را تا آنجا باید ادامه دهید که کلیه اعداد روی رنگها صفر شود اگر احیاناً شما در طی کارتان اشتباه کرده باشید یکی از رنگها منفی خواهد شد و شما می توانید با زدن دکمه Next و یا Previous به عقب یا جلو رفته و با پیدا کردن خانه اشتباه آنرا تصحیح کنید
۶.اگر همه خانه ها را درست وارد کرده باشید شکل شما دکمه ok ظاهر و پررنگ می شود و تمامی اعداد روی رنگ ها صفر می شود
۷. بعد دکمه ok را کلیک کرده و از شکل جدید در منوی Slove گزینه Slove را انتخاب کنید
۸. بعد از این کار شکل شما به حالت درمی آید که در آن دکمه Next را می بینید و تعداد مراحلی را که باید طی کنید تا شکل شما تکمیل شود در این شکل شما ۱۰۰مرحله را می بایست انجام دهید حال با کلیک بر روی دکمه Next و با توجه به چرخشی که نرم افزار انجام می دهد شما هم همانکار را بکنید تا بعداز اتمام تمام مراحل مکعب شما به شکل کامل شده در بیاد.
اگر چرخش مکعب خیلی سریع بود و شما متوجه آن نمی شوید می توانید سرعت چرخش آن را کم کنید برای این کار به منوی File گزینه Animation Speed را انتخاب و سرعت را تنظیم کنید.
مکعب روبیک یک جورچین ( پازل ) مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه ساز و پروفسور معماری مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد.
مکعب روبیک سه مدل دارد یکی ۲×۲×۲(روبیک جیبی) ، یکی ۳×۳×۳ (انتقام روبیک) و دیگری ۵×۵×۵ (روبیک پرفسورها).
نوع ۳×۳×۳ آن که رایجترین آنهاست نه سطح مربع شکل در هر طرف دارد، در مجموع پنجاه و چهار سطح میشوند که به اندازه بیست و هفت مکعب کوچک به هم چسبیده فضا را اشغال میکند. سطح مکعب روبیک را شش رنگ پوشاندهاست، هر وجه یک رنگ. مخترع آن نام مکعب جادویی را برای آن انتخاب کرد که در سال ۱۹۸۰ با نام مکعب روبیک در جهان پخش شد و میتوان گفت که پرفروش ترین اسباب بازی جهان است.
هر مکعب شامل بیست و شش مکعب کوچک است. مکعب مرکزی هر وجه تنها نمای مکعب است و متصل به مرکز هستند و این برای آن است که دیگر مکعبها متصل شوند و توانایی چرخش را داشته باشند. در نتیجه بیست و یک قطعه وجود دارد، هسته مرکزی دارای سه محور متقاطع است که مرکز شش قطعه روی محورها را نگه داشته و به آنها و بیست مکعب کوچک پلاستیکی دیگر اجازه چرخش میدهد. مکعب روبیک دارای دوازده زاویه هست که دو رنگ را نشان میدهد، و هشت گوشه که سه رنگ را نشان میدهد، هر قسمت (هر زاویه) دو یا سه رنگ متفاوت را نشان میدهد، بدینگونهاست که هیچگاه زاویهای وجود ندارد که دو رنگ شبیه (مثلا قرمز و قرمز) را نشان دهد! در اغلب مکعبهای روبیک رنگ قرمز در مقابل رنگ نارنجی است ، زرد مقابل سفید و سبز مقابل آبی.
در مکعب معمولی(۳×۳×۳)روبیک امکان وجود ۴۳٬۲۵۲٬۰۰۳٬۲۷۴٬۴۸۹٬۸۵۶٬۰۰ ۰ حالت متفاوت وجود دارد!!!
حل مکعب روبیک با کمترین حرکتها و در کوتاهترین زمان ممکن، موضوع مسابقهای است که بهطور سالایانه در جهان با همین نام برگزار میشود. مکعب روبیک در دههي هشتاد میلادی به یك بازی بینالمللی تبدیل شد و پس از ۲۵ سال همچنان علاقهمندان زیادی را به خود جلب میکند. .
در آخرین دورهی این مسابقهها، یک نوجوان ژاپنی برنده شد. این نوجوان روز دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ (۸ اکتبر ۲۰۰۷ ميلادي) در مدت كمتر از ۱۳ ثانیه معمای مکعب روبیک را در این مسابقهي بینالمللی در بوداپست پایتخت مجارستان حل کرد. با برگزاری این دوره، مسابقههاي جهانی مکعب روبیک ۲۵ ساله شد.
رکورد جهانی حل معمای مکعب روبیک در ارديبهشت ۱۳۸۶ (مه ۲۰۰۷ ميلادي) شکسته شد. «تیبو ژاكینو» فرانسوی توانست در مدت ۸۶/۹ ثانیه معمای مکعب روبیک را حل کند.
مراحل حل پازل مکانیکی روبیک
در نظر داشته باشید که هر وجه روبیک دارای یک رنگ و متشکل از ۹ مکعب کوچک تر میباشد.
که برای راحتی کار این مکعبها را به این شکل نامگذاری میکنیم : ( مثلاً برای رنگ سبز )
سبز کنج (گوشه) سبز لبه ( وسط ) (کنار) سبز مرکز
ضمناً از یکسری فرمول الگوریتم برای حل معما استفاده میشود که به شرح زیر میباشد.
باید یک رنگ را برای یک سطح در نظر بگیریم که آن را طبق مراحل تکمیل کنیم.(مثلاً سفید برای سطح بالا)
اول باید یک صلیب سفید در سطح بالا ایجاد کنیم و زاویه دیگر سفید های وسط (لبه)را هر رنگی که بود با هم رنگ مرکزشان دوبل کنیم.
اگر سفید لبه ، کنار سفید مرکز، نبود و بین آنها رنگی از زاویه دیگر سفید لبه بود و سفید لبه کنار مکعب مرکز همان رنگ بود با فرمول زیر آنها را جابجا میکنیم.
انجام این حالت با روش بدون فرمول :
1- در حالتی که سفید مرکز را پیدا کردیم و آن را به سمت بالا قرار دادیم در نقطه متقابل آن در زیر مکعب ، رنگ زیر را میبینیم و سفید های لبه را دور آن میچینیم.
2- زاویه دیگر سفید های لبه را مبینیم ( بصورت یک به یک ) هر رنگی که بود روی همان رنگ مرکز قرار میدهیم و کل آن وجه (9 مکعب ) را میچرخانیم تا سفید لبه کنار سفید مرکز قرار بگیرد.
B
باید سفید های گوشه را تکمیل کنیم
سفید های گوشه را در وجه پایین پیدا میکنیم بطوری که رنگ ضلع دیگر آن با آن رنگهای دوبل شده (رنگ زاویه دیگر سفید لبه با همان رنگ در مرکز) در یک وجه قرار بگیرد و سفید گوشه در چپ و یا راست آنها باشد
سفید سمت راست رنگ زاویه دیگرش ودوبل شده همرنگ زاویه دیگر
برای بالا بردن این سفیدگوشه راست از فرمول زیراستفاده میکنیم.
-------------------------
سفید سمت چپ رنگ زاویه دیگرش و دوبل شده همرنگ زاویه دیگر
برای بالا بردن این سفید گوشه چپ از فرمول زیر استفاده میکنیم.
---------------------------------------------
برای سفید گوشه هایی هم که کف گیر کردن از فرمول زیر استفاده میکنیم که به راست یا چپ بیایند و بعد یکی از دوفرمول بالا.
الآن یک سطح کامل + نیم صلیب هایی در اطراف داریم.
F
میماند چهار گوشه آخر برای تکمیل دوگوشه از این فرمول استفاده میشود.
با این فرمول دوتا از گوشه ها را تکمیل میکنیم و مهم نیست که این دوگوشه پشت سرهم نباشند. باید درنظر داشت که طبق عکس با این فرمول سطح مکعب کوچک از محل 1 به محل 2 میرود.
با این فرمول سه مکعب با حالت چرخشی جایشان را عوض میکنند ومکعبی که زیر شصت دست راست هست بی حرکت میماند. پس وقتی اولین گوشه را تکمیل کردیم آنرا زیر شصت دست راست نگه میداریم.
G
با این فرمول نیز دو گوشه آخر را تکمیل میکنیم.
فقط باید در نظر داشت که برای گوشه اول باید رنگی از مکعب که قرار است به بالا برود سمت راست
باشد و بالا رفتن آن با 2 و یا 4 بار اجرای فرمول انجام میشود ، اگر دیدید که بقیه رنگها جابجا شده اند
، ناراحت نشوید و به سراغ مکعب آخر بروید.---
برای مکعب آخر نیز باید به کف روبیک نگاه کرد بیشترین رنگی که در کف میباشد
احتمالاً پنج رنگ ، آن را در نظر میگیریم و رنگی که باید برود بالا را روی
مکعبی با همین رنگ قرار میدهیم و بعد فرمول را اجرا میکنیم.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 739x360 and weights 63KB. |
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 752x391 and weights 64KB. |
منبع :
سايت اينترنتي:
حل مکعب روبیک - مکعب جادوی - مکعب هوش ، حل سریع، فرمول حل، میانبر، اسباب بازی، فکری،
مطالب مشابه :
آموزش روبیک 3*3
این لوگو که می بینید کلمه ی سرگرمی(Fun)هست که به زبان های مختلف ترجمه شده آموزش روبیک 3*3.
سرعتی ترین و بهترین فرمول ها برای حل لایه آخر روبیک 3*3
سرعتی ترین و بهترین فرمول ها برای حل لایه آخر روبیک 3*3 ترین فرمول های برگرفته از
روش حرفه ای برای حل روبیک 3*3
در این آموزش که شامل 115 فرمول است از فرمول هایی روش حرفه ای برای حل روبیک 3*3. لینک های
مکعب روبیک 3*3
مکعب روبیک 3*3 موضوع : است، از واپسین سال هایِ دهه ی 1960 بر کرسی استادی 32 فرمول سحر
فرمول طلایی روبیک
فرمول طلایی روبیک آموزش روبیک 2×2 آموزش روبیک 3×3 آموزش روبیک » دنیای روبیک » فرمول های
مکعب روبیک دوگانه - مکعب روبیک دوقلو
مقالات علمی روبیک رمز های روبیک 3×3 آموزش روبیک 4×4 روبیک » فرمول های زیبا
حل مکعب روبیک - مکعب جادوی - مکعب هوش ، حل سریع، فرمول حل، میانبر، اسباب بازی، فکری،
مدلِ مکعب روبیک 3×3×3، بهطور روی تمام وجههای مکعب بزرگ (مکعب 3×3 فرمول سه مکعب با
حل مکعب روبیک
ذخیره کنید و سپس به مطالعه ی فرمول های دیگر ساخت با فرمول زیر و گرفتن روبیک به همان
مکعب روبیک 3*3*1
مکعب روبیک 3*3*1 نوشته شده در پنجشنبه ۱۳۸۸/۰۸/۲۱ » دنیای روبیک » فرمول های زیبا کردن روبیک
برچسب :
فرمول های روبیک 3*3