زندگينامه ريچارد ماير و سخنرانی ریچارد میر در سال ۱۹۸۴
زندگينامه ريچارد ماير
ریچارد میر متولد 1934 نیوجرسی در دانشگاه کرنل در رشته ی معماری تحصیل کرد. ریچارد میر ملقب به شوالیه ی سفید پست مدرنیسم پیش از تاسیس دفتر کار خود در نیو یورک در سال 1963 با سام و مارسل بروئر همکاری می کرد.
وی ابتدا در زمینه ی ساختمان سازی برای طبقه ی مرفه فعالیت کرد همچنین مطالعات وسیعی در زمینه ی ساختمان های عمومی انجام داد و در سال 1969 به عضویت گروه پنج نیویورک (در MOMA) درآمد. سفید های گروه پنج (ریچارد میر٬ پیتر آیزنمن٬ مایکل گریوز٬ جان هجداک٬ چارلز گواتمی) برای مخالفت با ونتوری و گریز دوره ی سفید قهرمانان رایت٬ گروپیوس٬ تراگنی و بخصوص لوکوربوزیه را احیا کردند، اما مسائلی از زیبایی شناسی را در کار خود به کار بردند که خالی از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعی بودند. میر در کارهایش همواره رنگ سفید بکار می برد و از همین رو گروه ﺁنان به نام مستعار معماران سپید نامیده می شوند.
در میان معماران هم عصر خودش به مفاهیم رنگی بیش از پیش وفادار و متعهد بود و به نحوی هوشمندانه فضاهای عمومی و خصوصی را در بافت شهری آشتی داد از همین رو لحن فرهنگ معماری او بسیار صادقانه است.
خانه های سفید میر٬ در زمینه ای از فضاهای سبز با لایه بندی های افقی وعمودی به چشم می خورد. مزیت کارهای میر از نظر اجتماعی این است که ساختمان های او٬ به سرعت قابل شناسایی است. وی در آفریدن تندیس در فضا دستی چیره دارد.
پنج عامل محوطه٬ برنامه، رفت و آمد (سیرکولاسیون)٬ ورودی و سازه است که در تحلیل معماری به او کمک می کند. ریچارد میر به خاطر معماری و طرح هایش در تمام جهان شناخته شده و قابل احترام است وی جوایز کمیسیون های ارشد در ایالات متحده و اروپا شامل: کاخ دادگستری، تالارهای شهر، موزه ها، خانه سازی و اقامتگاه های شخصی را دریافت نموده است. در میان اکثر پروژه های مشهورش، مرکز جی پل گتی در لس انجلس، موزه ی هنر های در آتلانتا٬ جورجیا٬ موزه ی بوردا، موزه ی رادیو و تلویزیون در کالیفرنیا، موزه ی هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا، خانه ی راکوفسکی در دالاس تگزاس، مدرسه ی علوم دینی هارتفورد، ساختمان فدرال و دادگاه ایالات متحده، تالار شهر و کتابخانه ی مرکزی هاگو ی هلند و موزه ی هنرهای تزئینی (فرانکفورت 1985) به چشم می خورند.
وی همچنین از اعضای هیئت داوران مسابقات مختلف بوده است. کتاب های زیادی تالیف نموده و مقالات متعددی در سراسر جهان ارائه داده است و در موارد بیشماری از موضوع بسیاری از کتاب ها، ویژه نامه ها، روزنامه ها و مقالات بسیاری در مجلات بوده است.
میر از سال 1956 در Cooper Union، دانشگاه پرینستون، موسسه ی پرات، دانشگاه هاروارد، دانشگاه ییل و اکلا آموزش دیده است. او هم چنین عضو موسسه ی معماران آمریکاست که نشان افتخار New York chapter را در 1980 و مدال طلا از Los Angeles Chapter را در 1998 دریافت کرد.
وی دارای 29 نشان افتخار AIA بین المللی و 53 جایزه ی طراحی AIA نیویورک می باشد.
آقای میر مدرک معماری اش را در دانشگاه کرنل دریافت نمود و درجات افتخاری از دانشگاه ناپلس، موسسه ی تکنولوژی نیوجرسی، مدرسه ی جدید پژوهش های اجتماعی، موسسه ی پرات و دانشگاه بخارست را دریافت نمود.
ریچارد میر برترین افتخارات موجود در معماری را دریافت کرده که از جمله ی آن ها در سال 1989 موسسه ی سلطنتی معماران بریتانیا مدال طلای سلطنتی را به او تقدیم کرد.
سخنرانی ریچارد میر در سال ۱۹۸۴
مراسم دریافت جایزه پریتزکر
من بینهایت خوشنودم و کسب جایزه بزرگ معماری پریتزکر برای من افتخاری است. هیچگاه به ذهنم خطور نمیکرد که امسال چنین اتفاقی بیفتد. از همه شما کارگزاران و برگزارکنندگان ممنونم، چون این جایزه تاثیر زیادی در معماری داشته و به آن اعتبار بخشیده است.
میخواهم چیزی را امشب با شما در میان بگزارم و آن گفتگویی است که بین من و فرزاندانم "جوزف و آنا"، صورت گرفته بود. روزی من از آنها پرسیم: ((رنگ مورد علاقه شما چیست؟)). در جواب این سوالم،"جوزف" گفت، رنگ مورد علاقه من سبز است. و دلیل او، سبز بودن درختان، گیاهان، چمن و بیشتر چیزهایی بود که در اطراف ما وجود داشت، حتی بهار و دلار نیز به رنگ سبز بود. پاسخ "آنا"، رنگ آبی بود، چون آسمان، دریاچهها و برکهها آبی بودند. سپس انها از من پرسیدند "پدر"، رنگ مورد علاقه شما چیست؟ و من مانند همیشه گفتم رنگ مورد علاقه من سفید است. آنها گفتند: ((اما پدر، تو نمیتوانی سفید بگویی، سفید یک رنگ نیست و در رنگین کمان، رنگ سفید وجود ندارد، تو میتوانی رنگی را بگویی که در رنگین کمان هست، مانند قرمز، سبز، آبی یا زرد...)). من شروع به شرح دادن کردم، سفید رنگ شگفت آوری است، هنگامیکه شما مشغول تماشای رنگین کمان هستید، من به انعکاسات سفید رنگ نور مینگرم و سایههایی که بر اثر نور ایجاد میشود. رنگها در طبیعت مدام در حال تغییر هستند ولی سفید، پایدار است. سفید همواره نشانهای از رسیدن به کمال پاکی، خلوص و روشنی است. سایر رنگها به طور نسبی متاثر و وابسته به بافتهای اطرافشان هستند ولی سفید همواره استقلال خود را حفظ میکند.
گوته میگوید: ((رنگ، حاصل رنج و زحمت نور است)).
بر این اساس، معماری خود و زیبایی شناسیم را چنین میخواهم شرح دهم: (( شیفتگی به نور و فضا، نه فضاهای انتزاعی، نه فضاهای محدود، اما فضاهایی نظام یافته و معنا دار که با نور ارتباط برقرار میکند، در مقیاس انسانی و متناسب با فرهنگ معماری است)).
معماری چیزی حیاتی و دیرپاست برای اینکه ما را در برگرفته است، فضاها را تشریح میکند، فضاهایی که ما در آن حرکت میکنیم، از آن خارج میشویم و از آن استفاده میکنیم.
من با احجام و سطوح کار میکنم. فرمهایی که در برابر نور تغییر میکنند، دیدهای مختلف، سکون، حرکت و ...
معماری من ریشه در تاریخ معماری دارد و تاریخ یکی از منابع کاری من است ولی کاری که انجام میدهم نقل قول نیست بلکه استعاره از آن چیزی است که بوده است و معانی نوینی دارد.
من به ساختن بنا علاقهمند هستم ولی ترجیح میدهم به جای آنکه خود را یک سازنده بزرگ تلقی کنم، خود را یک هنرمند بدانم.
اساساً، تفکرات من در مورد فضا، فرم و نور، چگونگی ساختن آنهاست و هدف من وجود و حضور است نه وهم و خیال. من این هدف را با نیرویی بیپایان دنبال میکنم.
مطالب مشابه :
...م و ز ه ...
باز هم موزه این بار عکس و نقشه و پلان و برش از یک موزه ی کوچیک از آقای نام موزه :موزه ی بوردا.
این هم یک موزه دیگه
این بار عکس و نقشه و پلان و برش از یک موزه ی کوچیک از آقای میر. نام موزه :موزه ی بوردا.
موزه جدید کلکسیون فریدر بوردا
وبسایت شخصی بزازی - موزه جدید کلکسیون فریدر بوردا - مطالب نوین و آموزشی - وبسایت شخصی بزازی
زندگينامه ريچارد ماير و سخنرانی ریچارد میر در سال ۱۹۸۴
جی پل گتی در لس انجلس، موزه ی هنر های در آتلانتا٬ جورجیا٬ موزه ی بوردا، موزه ی رادیو و
زندگینامه معمار ریچارد مه یر
۳- موزه ی بوردا. ۴- موزه ی رادیو و تلویزیون در ۵- موزه ی هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا ۹۵-
آموزش ترکی9 (اصول اولیه)
عکسهایی از موزه ی بوردا بیر خیردا ترفند ایشلییه جاییق گلین بو کلمه نی جمع باغلایین
آموزش ترکی10(گرامر ترکی)
سلام به همه ی ترک زبا نهای عزیز و همچنین همه ی عکسهایی از موزه ی بَرك كيمي بوردا قئيد
برچسب :
موزه ی بوردا