مقاله ی فوتبال ( درباره فوتبال )

درباره ی فوتبال

در چند سال اخير در كشور ما (ايران)،مسئله اي در ميان مسائل ديگر بيشتر خودنمايي مي كند. و آن بروز كارناوالي پديده هاست .فوتبال نيز از اين قاعده خارج نيست.اتفاقاتي كه در چند سال اخير پس از مسابقات فوتبال مي افتد با واكنش هاي متفاوتي روبرو شده است.امااين وقايع از نظر انسانشناسي و جامعه شناسي قابل تامل و بررسي است و ميدان مناسبي را براي تحقييق فراهم مي كند.
در زير خلاصه مقاله اي از دكتر اصغر عسكري خانقاه(استاد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران) و عليرضا حسن زاده(هيات علمي پژوهشكده سازمان ميراث فرهنگي) مي آوريم كه در شماره 19 نامه علوم اجتماعي (1381) صص123-105 چاپ شده است:
اين مقاله فوتبال را از منظر دانش انسان شناسي به عنوان يك واقعه تام اجتماعي مورد مطالعه قرار مي دهد و مي كوشد تا رفتار هاي جمعي و كارناوالي مرتبط با فوتبال را به عنوان يك خرده فر هنگ مورد بررسي و مطالعه قرار داده و پيوند آن را با ساير پديده هاي اجتماعي و فرهنگي جامعه پديدار سازد مطالعات ميداني، در اين تحقيق جلوه هاي خرده فرهنگ كارناوالي در ايران را اين گوه نشان ميدهد: رقص و پايكوبي، كاربرد مواد منفجره ، شكستن و خرد كردن اشياء ،دگرگوني مدل پوشش زنان، ازميان رفتن فاصله هاي اجتماعي ، بهره گيري از سمبوليسم ممنوع، استفاده از زبان طنز آلود و غير جدي و گاه ركيك.اين جلوه ها سعي در ساختار زدايي از وضعيتهاي رسمي در فرهنگ جامعه دارند. خرده فرهنگ كارناوالي فوتبال در ايران خود را در قالب پرچم،لباس،آرايش،آرايه،بوق و صدا،رقص،پايكوبي و صدا و گاه آشوبگري موقت در نظم اجتماعي نشان ميدهد. مطالعات انسانشناسي نشان ميدهد كه به كارناوال فوتبال نمي توان از منظر يك فرهنگ نگريست بلكه كارناوال هاي فوتبال در واقع گونه هاي يك خرده فرهنگ منتقد هستند كه تنها در نتيجه بسته بودن مفهوم فرهنگ تبديل به يك ضد فرهنگ مي شوند و با خشونت مي آميزند.
ورزش به عنوان پديده اي اجتماعي و فرهنگي از سوي انسانشناسان مورد پژوهش قرار مي گيرد.اين پديده تاثير قابل تامل و چشمگيري بر ارتقاي ارتباتاط اجتماعي مي نهد و همنوايي گروهي را مو جب مي شود.بايد توجه داشت كه در مطالعات انسانشناسي از يك سوي ورزش از منظر تداخل فرهنگي اهميت ميابد و از سوي ديگر ورزش به عنوان واسطه اي براي مشاهده تغييرات فرهنگ جامعه داراي نقشي مهم محسوب مي گردد.در واقع مفهوم تداخل و تعامل فرهنگي از اين طريق ورزش، به اين مفهوم است كه پديده مزبور انتقال دهنده ي معناي فرهنگي است.اين معنا مي تواند مفهومي بومي ملي، جهاني و گروهي را در بر گيرد و خود را در قالب صورت هاي تلفيقي و باز توليد قومي - جهاني مفاهيم در رفتارهاي فرهنگي و آييني جلوه گر سازد.
ورزش به عنوان يكي از ابزار ها و نماد هاي جهاني سازي نيز مورد توجه انسان شناسان است.حضور و تعامل انبوه تماشاگران جهاني و بازيكنان پا فرا نهاده از مرزهاي بومي در مسابقاتي چون جام جهاني حكايت از اين واقعيت دارد.از منظر دانش انسانشناسي تحليل ورزش و رفتار هاي مرتبط با آن از راه شناخت مفاهيمديگري چون طبقه،قدرت سياسي ، سيستم هاي معيشتي و اقتصادي قابل بحث است.اما اين مقاله مي كوشد تا رفتار هاي جمعي و كارناوالي مرتبط با فوتبال را به عنوان يك خرده فرهنگ مورد بررسي قرار دهد و پيوند آن را با ساير پديده هاي اجتماعي جامعه پديدار سازد. چنين فرضي ما را به سمت نظريه انسانشناختي "واقعه تام اجتماعي" مارسل موس رهنمون خواهد ساخت.
خرده فرهنگ كارناوالي
امروزه فوتبال يكي از جلوه هاي بزرگ فرهنگ كارناوالي است. حضور انبوه مردم از فرهنگ هاي متفاوت با پوشش ها،زبانها و نمادهاي گوناگون و شادماني توده هاي مواج تماشاگران، جلوه هاي فرهنگ كارناوالي فوتبال است.پيروزي هر كشور در فوتبال(در مسابقات حساس و مهم از ديد مردم) با ريختن مردم به خيابانها و شادماني كردن آنان همراه مي باشد.دو جزئ مهم در ساختار فستيوال(festival)؛ صورت آييني(ritual) و نمايشي(play) آن است و پيوند اين دو، قدرت و سر شاري آن را موجب ميشود.
كارناوال(carnival) نيز خود به عنوان يك همآيي و همراهي شادمانه يكي از صورت هاي فستيوال است.انسانشناسان فستيوال ها را به اشكال گونا گوني تقسيم ميكنند :فستيوالهاي مذهبي مانند آيين قالي شويان مشهد اردهال در ايران، فستيوالهاي سال نو مانند آيين هاي نمايشي پيشواز از سال نو در ايران(چهارشنبه سوري)،فستيوالهاي اقتصادي كه با نمايش هاي معيشتي و اقتصادي همراه مي شود مانندروز شكر گذاري مسي(macy) در نيويورك يا فستيوال قايق اژدها(dragon boat) در چين.
فستيوالهاي ورزشي(festival of sport) داراي عناصر نمادين وآييني بسيارند.از ميان آنها ميتوان بازي هاي المپيك و جام جهاني را مثال زد.فستيوالهاي عاميانه(folk festival) با گرايش هاي مختلف(موسيقايي،ادبي،هنري و...) كه در آنها مي توان از يكسوي فرهنگ مردمي(folk culture) و از سويي ديگر صورت هاي قومي(forms of ethnic) را مشاهده نمود. اين فستيوالها به گسترش احساس همنوايي گروهي و خلاقيت هاي فردي ، جمعي و هنري منجر ميشوند.
اما ريشه ي نظريه هاي جديد در زمينه كارناول را بايد در نظريه ي "ميخائيل باختين"جست."باختين" معتقد است كه پيدايي و گسترش كارناوال و فرهنگ برآمده از آن به واژگون سازي سيستم ارزش گذاري كه بالا ترين رتبه را به فرهنگ ممتاز ميدهد منتهي ميشود .به طور مثال "روبرتو دامات" در بررسي فستيوال "ريو دو ژانيرو" نشان مي دهد كه در اين جشن همه ي مردم از همه طبقات و به ويژه فقرا جمع مي شوند،در خانه ها باز بوده و واژگوني در كارها و نظم به روشني آشكار است.انسانشناسان مهمترين عناصر ساختار كارناوالي را شامل : افزايش قدرت انتقادي ،واژگوني مفهوم جنس_واژگوني سكس؛تقليد از روش و لباس جنس مخالف_واژگوني مدل شهر،چند گونگي و افول منطق رايج و ... ميدانند.
فوتبال واقعه اجتماعي تام
"مارسل موس" انسان شناس فرانسوي ، واقعه اجتماعي را واقعيتي جامع و شامل ميداند كه با توجه به ماهيت پويا و فراگير خويش در پيوند با ساختار كلي جامعه است.بر اين مبنا رفتار هاي جمعي در عرصه فر هنگ را نيز بايد پديده اي باز تابنده ي وضعيت و هيات كلي فرهنگ جامعه و ويژگي هاي آن محسوب نمود.به نظر "موس" نمايش هاي اجتماعي به معناي روشهاي موجود جامعه در عرصه عمل و تفكر با خصوصيات ساختار اجتماعي مرتبط است.اين امر در باره فوتبال نيز صادق است.
ويژگي هاي نمادين و نمايشي جشن فوتبال را در دو چشم انداز مي توان مشاهده نمود؛ در انبوه تماشاگران حاضر در ورزشگاه كه داراي آرايش،لباس،رفتار فرهنگي و ادبيات گروهي و جمعي خاصي مي باشند و در انبوهه هايي از مردم كه در پايان بازي در سطح شهر روان ميشوند و به شادي و پايكوبي مي پردازند.ازاين منظر فوتبال ، محلي مناسب براي براي ظهور "من اجتماعي"و"من نمايشي" است كه جرج هربرت ميد و گافمن از آن نام ميبرند.
بايد توجه داشت كه نه تنها ويژگي فرهنگي رويداد كارناوالي منجر به همگرايي گروهها بدون توجه به جايگاه طبقاتي و پايگاه اجتماعي آنان مي شود، بلكه از يك سوي چنان كه سخن خواهد رفت، گروههاي مزبور در چالش با فرهنگ رسمي و مظاهر آن به نوعي همنوايي كروگه دست مي يازندو از سوي ديگر اهميت ملي فوتبال با حضور همبسته و چشمگيري كه در آن مفهوم هويت گروهي و ملي يكي مي شود، همراه است.خرده فرهنگ كارناوالي فوتبال در ايران خود را در قالب پرچم، لباس، آرايش، آرايه ،بوق و صدا، و استفاده از وسايل منفجره،رقص و پايكوبيهاي مختلط، اختلال و آشوبگري موقت در نظم اجتماعي مي نماياند.از اين روي ميتوان گفت كه گروههاي اجتماعي در كارناوال ميكوشند تا هويت خود را از طريق يك نمايش اجتماعي قوي به دست آورند. اين هويت بر خلاف مفهوم "خود" آنگونه كه "الن تورت" در جوامع غربي نشان مي دهد،هويتي به هم پيوسته وجمع گراست.اين هويت گروهي_فردي با ظاهر ساختن يك "من نمايشي"قوي،فرديت جو وهنجار شكن، از فرهنگ رسمي شالوده شكني ميكند و به خلق يك فضاي جديد مبادرت مي ورزد.بنا بر اين در اين چشم انداز ويژه، بازيگري نقشي شالوده شكنانه از سوي گروههاي اجتماعي به شكل گيري هويت متفاوتي ميانجامد كه با هويت به هنجار فرهنگ رسمي متباين خواهد بود.
در نهايت از آنجا كه بنيان آنوميك بر آشوبيدن موقت نظم و نقادي آن است،اين امر گاه به خشونت و نظم آشوبي هم مي انجامد كه اين امر با هوشياري جامعه در عدم تبديل خرده فرهنگ كارناوالي به يك ضد فرهنگ(بازتر شدن مفهوم فرهنگ) كاستي خواهد گرفت.در تقابل گفتمان رسمي و غير رسمي، خرده فرهنگ كارناوالي به تعريض فرهنگ رسمي دست مي يازد.و با تعزيض ساختار فرهنگي جامعه مرتبط مي شود.جواناني كه پرچم ملي را بر دوش افكنده،مي رقصندو مي خوانند،دختراني كه بر خلاف هميشه در خيابانها حضوري فعال شاد، آواز خوان و حتي رقصان داشته و گهگاه برخي از آنان گيسوان خود را به رنگ پرچم ملي ايراندر آورده اند، پسراني كه بر چهره شان رنگ پرچم ملي را زده اند، پوششهاي متفاوت با پوشش معمولي و رسمي و كلاههايي كه بر سر نهادند_و ما را با بازيگري نقشي فعال و هنجار ستيز(هنجار آفرين) روبرو مي كند_ به واقع بر مبناي مكتب كنش متقابل نمادي عمل آنان مي تواند به معناي جستجوي هويتي متفاوت نيز باشد.البته برخي از اين نمادها متاثر از فرايند جهاني شدن فرهنگ در بستر فوتبال مي باشند و برخي ديگر داراي كاركرد هاي متفاوت و بومي ميباشند.اندوه شكست، همه اين هويت نو خواسته را با چالش مواجه مي سازد و از اين روي با رفتاري حزن آلود و گاه خشن توام مي شود.بر عكس شادي پيروزي بر استحكام هويت مزبور مي افزايد و با رفتاري سر خوشانه همراه مي گردد.
مسئله آن نيست كه ما بر تمام صورت هاي فرهنگ كارناوالي صحه بگذاريم بلكه بايد به مسئله فاصله ي فرهنگ آرماني و واقعي و شكاف آن توجه داشت به اين دليل نمي توان كارناوالهاي فوتبال را تنها از منظر يك ضد فرهنگ لمپنيسم اجتماعي مشاهده نمود، بلكه كارناوالهاي فوتبال در واقع گونه هاي يك خرده فرهنگ منتقد هستند كه در نتيجه بسته بودن مفهوم فرهنگ تبديل به يك ضد فر هنگ ميشوند.
زمین فوتبال
یکی از مهمترین موضوعاتی که علاقمندان به فوتبال می بایست از آن مطلع باشند قوانین کلی و داوری این ورزش است.

در تمامی ورزشها، قوانین رسمی نوشته شده ای وجود دارند که چهارچوب و اصول آن ورزش را وضع می کنند. این قوانین همچنین نحوه قضاوت و تصمیم گیری را در ورزش تعریف می کنند. قوانین رسمی ورزشها معمولا توسط فدراسیونها و اتحادیه های جهانی آن ورزش مشخص می شوند. برخی از کمیته ها یا سازمانهای وابسته نیز می توانند در وضع آن دخالت داشته باشند.

برای مثال در فوتبال، مجمعی بنام "بورد بین المللی" نظاره گر قانونهای تعریف شده در فیفا و ارایه گر تصمیمات مربوطه می باشد.

ما سعی داریم تا در این سایت شما را با قوانین نوشته شده ورزشهای مختلف آشنا کنیم. در این مقاله از قوانین داوری فوتبال، قانون شماره یک آن که قانون "زمین بازی" است را برگزیدیم:

اندازه ها
زمين بازى بايد به شكل مستطيل و درازاى طول بايد بزرگتر از دارازى خط دروازه باشد.
طول حداقل 90 متر و حداكثر 110 متر، عرض حداقل 45 متر و حداكثر 90 متر.

مسابقات بين المللى
طول حداقل 100 متر و حداكثر 110 متر، عرض حداقل 64 متر و حداكثر 75 متر

علامت گذارى زمين
علامت گذارى زمين بازى بوسيله خطوط مشخص می شود، ضخامت خطوط متعلق به محوطه مربوط مى باشد. خطوط بلندتر را خطوط طولى و خطوط كوتاه تر را خطوط دروازه می نامند.

ضخامت كليه خطوط نبايد بيشتر از 12 سانتی متر باشد.
زمين بازى بوسيله خط ميانى به دو نيمه تقسيم می شود.
مركز زمين بازى در وسط خط ميانى مشخص ميشود و يك دايره به شعاع 9.15 متر در اطراف آن رسم شده می شود.

محوطه دروازه (گل)
محوطه دروازه در انتهاى هر نيمه زمين به صورت زير معين می شود:
دو خط به فاصله 5.5 متر از داخل تيرهاى عمودى بر روى خط دروازه به طرف گوشه ها رسم می شود. اين خطها به فاصله 5.5 متر به طرف داخل زمين بازى كشيده و بوسيله خطى موازى با خط دروازه، متصل می شود. محوطه محدود شده بوسيله اين خطوط و خط دروازه را، محوطه دروازه يا همان گل می نامند.

محوطه جريمه (پنالتى)
محوطه جريمه در انتهاى هر نيمه زمين به صورت زير معين می شود:
دو خط به فاصله 16.5 متر از داخل تيرهاى دروازه در روى خط دروازه به طرف گوشه ها رسم می شود. اين خطها به فاصله 16.5 متر به طرف زمين بازى كشيده و به وسيله خطى موازى با خط دروازه، متصل می شود. محوطه محدود شده بوسيله اين خطوط و خط دروازه را، محوطه جريمه يا پنالتى می نامند.

ميله هاى پرچم
ميله پرچمى كه ارتفاع آن كمتر از 1.5 متر نیست و نوك تيزى ندارد در گوشه هاى زمين بازى نصب می شود. چنين پرچمى را مى توان در دو طرف خط مركزى و به فاصله حداقل 1 متر در خارج از خط طولى قرار داد.

قوس كرنر
يك ربع دايره به شعاع 1 متر از ميله پرچم گوشه زمين، در داخل زمين بازى رسم می شود.

دروازه ها
دروازه ها در وسط هر خط عرضى قرار دارند و شامل دو تير عمودى اند كه به يك اندازه از ميله هاى گوشه فاصله داشته و در بالا بوسيله يك تير افقى بهم متصل می شوند.
فاصله بين دو تير عمودى، 7.32 متر و فاصله لبه پايين تير افقى تا زمين 2.42 متر است.
تيرهاى عمودى و افقى بايد در عرض و عمق يكسان بوده و نبايد بيشتر از 12 سانتى متر باشند.
تور مى تواند به تيرهاى عمودى و افقى و زمين پشت دروازه متصل شود و براى دروازه بانها مجال حركت در فضاى وسيعى را بوجود آورد.
رنگ تيرهاى عمودى و افقى دروازه بايد سفيد باشند.

سالم بودن دروازه ها
دروازه ها بايد بطور محكم برروى زمين نصب شوند.
دروازه هاى قابل حمل تنها موقعى مى تواند مورد استفاده قرار گيرند كه نياز فوق را براورده كنند.

- تصميمات برد بين المللى:

تصميم 1
اگر تير افقى جدا شود يا بشكند، بازى ميبايستى متوقف شده تا تير دروازه تعمير يا تعويض، و در موقعيت اصلى خود قرار گيرد. اگر تعمير يا تعويض آن امكان پذير نبود مسابقه تعطيل ميگردد.
استفاده از طناب بجاى تير افقى مجاز نيست.
اگر تير افقى تعمير شد، بازى مجددا با رها كردن توپ از محلى كه قبلا متوقف شده بود، ادامه می یابد.

تصميم 2
تيرهاى عمودى و افقى بايد از چوب، آهن يا ساير موادى كه مورد تايید باشد ساخته شوند. شكل تيرها ممكن است مربع، مستطيل، گرد، بيضى باشد و نبايد براى بازيكنان خطرناك باشد.

تصميم 3
از زمانى كه تيمها وارد زمين مسابقه می شوند تا پايان نيمه اول و از شروع نيمه دوم تا پايان مسابقه، اجازه هيچ نوع تبليغات برروى زمين بازى و وسايل مربوط به آن (شامل تور دروازه و محيط دروازه) داده نمی شود.
گذاشتن اجناس تبليغاتى و نصب وسايل اضافى مانند: دوربين، ميكروفون و ... برروى دروازه ها، تورها، ميله هاى پرچم و پرچمها نيز ممنوع است.

تصميم 4
هرگونه تبليغات درون زمين محوطه فنى و يا تا فاصله 1 مترى خطوط طولى زمين و خارج از زمين بازى روى زمين، اجازه داده نمی شود. هم چنين انجام تبليغات در محوطه بين خطوط دروازه اجازه داده نمی شود.

تصميم 5
هرگونه آگهى تبليغاتى يا استفاده از علايم و نشانه هاى فيفا، كنفدراسيون، فدراسيون ها و اتحاديه هاى ملى و باشگاه ها برروى زمين يا وسايل زمين (بانضمام تور دروازه و محيط دروازه) در جريان بازى همانطوريكه در تصميم 3 شرح داده شده است، ممنوع می باشد.

تصميم 6
در خارج از زمين بازى، مى توان علامتى به فاصله 9.15 متر از قوس مركز روى خط دروازه رسم كرد، تا داور در موقع اجراى ضربه كرنر، از رعايت فاصله مجاز، مطمين شود.

فوتبال قانون بعد از قانون اول فیفا، یعنی قانون دوم، توپ این ورزش را تعریف می کند.

مطمئنا" تا به حال شما در بازی های مختلف دیده اید که از توپ های بعضا متفاوت استفاده می شود. در این مقاله شما با استانداردهایی که برای توب ورزش فوتبال توسط فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) تعریف شده اند آشنا می شوید. این استانداردها، خصوصیاتی یک توپ لازم است داشته باشد، را مشخص می کنند.

جنس و اندازه توپ:
- باید كروى باشد.
- از چرم يا جنسهاى مناسب ديگر ساخته شده باشد.
قانون بعد از قانون اول فیفا، یعنی قانون دوم، توپ ورزش فوتبال را تعریف می کند.

مطمئنا" تا به حال شما در بازی های مختلف دیده اید که از توپ های بعضا متفاوت استفاده می شود. در این مقاله شما با استانداردهایی که برای توب ورزش فوتبال توسط فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) تعریف شده اند آشنا می شوید. این استانداردها، خصوصیاتی یک توپ لازم است داشته باشد، را مشخص می کنند.

جنس و اندازه توپ:
- باید كروى باشد.
- از چرم يا جنسهاى مناسب ديگر ساخته شده باشد.
- محيط توپ نبايد بيشتر از 70 سانتى متر و كمتر از 68 سانتى متر باشد.
- وزن توپ در آغاز بازى نبايد بيشتر از 450 گرم و كمتر از 410 گرم باشد.
- فشار توپ 0.6 الى 1.1 آتمسفر (600 الى 1100 گرم بر سانتى متر مربع) در سطح دريا باشد.

تعويض توپ ناقص
اگر در جريان بازى توپ تركيد یا به هر طریقی حالت قانونى خود را از دست داد:
- بازى متوقف می شود.
- بازى مجددا با رها كردن توپ از محلى كه توپ تغيير شكل داده است آغاز می شود.

اگر موقعى كه توپ در بازى نيست تركيد يا از حالت قانونى خارج شد، مثل ضربه آغاز بازى، ضربه دروازه، ضربه كرنر، ضربه آزاد، ضربه پنالتى يا پرتاب اوت:
- بازى مجددا با همان ضربه شروع می شود.
- توپ نبايد در جريان بازى تعويض شود مگر با اجازه داور.

- تصميمات برد بين المللى

تصميم 1
در مسابقات يا رقابتهايى كه تحت سرپرستى كنفدراسيونها برگزار می شوند، توپ مورد استفاده بايد داراى يكى از تاييديه هاى زير باشد:
The Official FIFA Approved
The Official FIFA Inspected
The Reference International Matchball Standard

وجود چنين علامت هايى روى توپ مورد استفاده، نشان مى دهد كه با روشهاى لازم آزمایش شده و مورد قبول قرار می گیرد.

توپ علاوه بر اينها، بايد مورد تاييد برد بين المللى نيز باشد.
انستيتوهايى كه آزمايش ها را انجام مى دهند بوسيله فيفا انتخاب می شوند.
فدراسيونها يا اتحاديه هاى ملى مى توانند، توپهايى را كه داراى يكى از سه تاييديه هاى فوق باشند مورد استفاده قرار دهند.

تصميم 2
در مسابقات فيفا و مسابقاتى كه تحت سرپرستى كنفدراسيونها و فدراسيونهاى ملى برگزار می شوند، هيچ نوع تبليغ تجارى روى توپ مجاز نيست جز آرم بازى و علامت تجارى توليد كننده توپ.

مقررات مسابقه ميتواند اندازه و تعداد اين قبيل ماركها را محدودتر كند.
تعداد بازیکنان
قانون سوم فوتبال، قانون تعداد بازیکنان این ورزش است. این قانون تعداد بازیکنان یک تیم در زمین مسابقه و تعداد تعویض های آن را مشخص می کند:

بازيكنان
يك مسابقه بوسيله دو دسته، كه هر دسته نبايد بيشتر از 11 نفر باشد و يكى از آنها دروازه بان است، انجام ميشود.
اگر تعداد بازيكنان هر يك از دسته ها كمتر از 7 نفر باشد، مسابقه آغاز نمی شود.

رقابتهاى رسمى
در مسابقاتى كه تحت سرپرستى فيفا و كنفدراسيونها و يا فدراسيونهاى/اتحاديه هاى ملى برگزار می شود، حداكثر از 3 بازيكن جانشين (تعویضی) می توان استفاده كرد.
مقررات مسابقه بايد مشخص كند كه اسامى چند نفر جانشين بايد معرفى شوند.
در مسابقات بين المللى تعداد بازيكنان ذخيره از 3 تا 7 نفر است.

ساير مسابفات
در ساير مسابقات جانشينها می توانند مورد استفاده قرار گيرند مشروط براينكه:
- تيمهاى مربوطه در مورد حداكثر تعداد تعويض به توافق برسند.
- اطلاع به داور قبل از آغاز مسابقه.
- اگر داور اطلاع نداشته باشد يا اگر توافقى قبل از مسابقه بعمل نيايد، بيشتر از 3 نفر حق تعويض ندارند.

كليه مسابقات
در ساير مسابقات، اسامى بازيكنان جانشين بايد قبل از آغاز مسابقه به داور داده شود.
بازيكنانى كه اسامى آنها به داور داده نشده باشد، نمی توانند در مسابقه شركت كنند.

چگونگى تعويض بازيكنان
براى تعويض بازيكنان جانشين، شرايط زير بايد رعايت شوند:
- اطلاع داور قبل از عمل تعويض.
- بازيكن جانشين در صورتى می تواند داخل زمين بازى شود كه بازيكن اصلى زمين را ترك و سپس تنها با علامت داور می تواند وارد شود.
- جانشين تنها می تواند هنگام توقف بازى و از خط ميانى وارد شود.
- زمانى كار تعويض پايان يافته می شود كه جانشين وارد زمين شود.
- از لحظه اى كه جانشين وارد زمين بازى شد جزو بازيكنان محسوب شده و بازيكن تعويض شده، از جرگه بازيكنان خارج می شود.
- بازيكنى كه قبلا در بازى بوده و تعويض شده است، ديگر نمی تواند براى بار دوم در همان مسابقه شركت كند.
- كليه بازيكنان جانشين، خواه به بازى فراخوانده شوند يا خير، تحت اقتدار و اختيار داور خواهند بود.

تعويض دروازه بان
هر يك از بازيكنان می توانند جايشان را با دروازه بان عوض كنند، به شرط اينكه:
- اطلاع دادن به داور قبل از اينكه تعويض انجام شود.
- عمل تعويض بايد در توقف بازى انجام شود.

تخلفات/تنبيهات
اگر بازين جانشين (ذخيره) بدون اجازه داور وارد زمين شود:
- بازى متوقف می شود.
- به بازيكن جانشين با كارت زرد اخطار داده می شود، و از وى خواسته می شود كه زمين را ترك كند.
- بازى با رها كردن توپ از محل توقف، مجددا آغاز می شود.
- بازى ادامه می یابد.
- بعد از اينكه توپ از بازى خارج شد، بازيكنان مربوطه اخطار (كارت زرد) خواهند گرفت.

براى هرگونه نقض مقررات اين قانون:
- بازيكنان مربوطه با دريافت كارت زرد، اخطا می گيرند.

آغاز مجدد بازى
اگر بازى براى دادن اخطار، توسط داور متوقف شد:
- بازى با يك ضربه آزاد غير مستقيم، بوسيله بازيكنى از تيم مقابل و از محل توقف، مجددا آغاز می شود.

اخراج بازيكنان و جانشينان
بازيكنى كه قبل از آغاز بازى اخراج می شود، می توان بجاى وى از يك بازيكن جانشين استفاده كرد.
اگر يك بازيكن جانشين، خواه قبل از شروع و خواه بعد از شروع مسابقه اخراج شود، ديگر نمی تواند جايگزين داشته باشد.

- تصميمات برد بين المللى

تصميم 1
حداقل تعداد بازيكنان يك تيم، بستگى به نظر فدراسيون ملى دارد.
برد بين المللى عقيده دارد، اگر تعداد بازيكنان هر يك از دو دسته كمتر از 7 نفر باشد، مسابقه نبايد ادامه يابد.

تصميم 2
مربى می تواند در جريان بازى تعليمات فنى را از منطقه فنى به بازيكنان خود منتقل كند، اما بايد پس از دادن تعليمات به وضعیت خود برگردد.
تمام افراد رسمى بايد در داخل محوطه فنى باقى مانده و مسوول رفتار خود باشند.
وسایل بازیکنان
قانون چهارم فوتبال وضعیت وسایل بازیکنان داخل زمین بازی را مشخص می کند.

این قانون تعریف می کند که چه وسایلی را یک بازیکن می تواند داشته باشد و شرایط استفاده آن چگونه است:

خطرناك نبودن وسايل
بازيكن نبايد از وسايلى استفاده كند يا چيزى بپوشد كه براى خودش و ساير بازيكنان خطرناك باشد. (به انضمام هرگونه زيور آلات)

وسايل اساسى
وسايل اساسى و اجبارى بازيكنان عبارت است از:
- پيراهن
- شورت - اگر زير شورتى استفاده می شود، رنگ آن بايد به رنگ اصلى شورت باشد.
- جوراب ساق بلند
- محافظ ساق
- كفش

محافظ ساق
- كلا" بوسيله جوراب پوشيده شود
- از جنسهاى مناسب مانند: لاستيك، پلاستيك يا نظير آنها ساخته شود
- محافظت معقولانه اى را فراهم كند

دروازه بانها
هر دروازه بان بايد از رنگهايى استفاده كند كه با رنگ لباس ساير بازيكنان، داور و كمك داوران مغاير باشد.

تخلفات و تنبيهات
براى هر گونه نقض اين قانون:
- احتياج نيست بازی متوقف شود.
- داور به بازيكنى كه وسايلش نقض دارد دستور می دهد كه جهت درست كردن وسايل خود، زمين را ترك كند.
- بازيكن پس از اينكه نوپ در بازى متوقف شد، زمين را ترك می نمايد، مگر اينكه بلافاصله وسايل خود را اصلاح كند.
- بازيكنى كه براى اصلاح وسايل خود زمين را ترك كرده نمی تواند بدون اجازه داور دوباره وارد شود.
- قبل از ورود مجدد بازيكن به زمين بازى، داور وسايلش را كنترل كند كه درست و منطبق با قانون باشد.
- بازيكن تنها موقعى ميتواند مجددا به زمين بازى برگردد كه توپ خارج از بازى باشد.
بازيكنى كه زمين بازى را به دليل نقض اين قانون ترك می كند و سپس بدون اجازه داور دوباره وارد زمين می شود، با نشان دادن كارت زرد به او اخطار داده می شود.

آغاز مجدد بازى
اگر بازى توسط داور براى دادن اخطار متوقف شد:
- بازى مجددا" با يك ضربه آزاد غير مستقيم، بوسيله يكى از بازيكنان دسته مقابل، از محل توقف آغاز می شود.

 

 


مطالب مشابه :


همه چیز درباره گل ...

همه چیز درباره گل تحصیلات ابتدایی را در همان روستا در مدرسه ی بزرگترین وبلاگ مقاله




مقاله - درباره رحمدل

مقاله - درباره رحمدل رحمدل در قسمتی دیگر درباره ی امام می سراید : گل بـشـکـفـد از کــلام




مقاله ی فوتبال ( درباره فوتبال )

مقاله ی فوتبال ( درباره درباره ی و خط دروازه را، محوطه دروازه يا همان گل می




دانلود مقاله درباره ی علوم

سایت گل. رونالدو دانلود مقاله درباره ی




همه چیزدرباره ی گل

همه چیزدرباره ی گل. تحقیق درباره قسمت های گل و کاربرد به دلیل طولانی بودن مقاله




گل ها و گیاهان فریدنشهر اصفهان است. در این شماره این نوشته وجود دارد:

زيست شناسي گل هاي فريدونشهر جامع ترین مقاله ی فارسی دربارهی گاندو، تألیف دو تن از متخصصان.




پاورپینت فیزیولو}ی گل بنت القنسول

ی گل بنت القنسول - مقاله وپاورپینت در باره گل وگیاهان زینتی گلهای درباره وبلاگ




مقاله در مورد گیاه زینتی بگونیا

صفحه ی نخست . پست دار است ، ساقه هاى گل دهنده از ميان برگها خارج شده مقاله بالا در فرمت




برچسب :