براي دفع چشم بد مطابق سنت پيامبر چگونه بايد برخورد کرد؟
براي دفع چشم بد مطابق سنت پيامبر چگونه بايد برخورد کرد؟
شماره فتوى 864
سايت جامع فتاوي
اهل سنت و جماعت
پرسش:
براي دفع چشم بد مطابق سنت پيامبر
چگونه بايد برخورد کرد؟ آيا آويزان کردن سوره اي و آيه از قرآن (آية الکرسي و آيه
"و ان يکاد الذين کفروا") براي دفع چشم زخم درست
است؟
پاسخ:
الحمدلله،
چشم زدن حق است، خداوند متعال در قرآن
ميفرمايد:
وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ
بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
﴿القلم: 51﴾
«و چيزي نمانده بود كه كافران چون قرآن را شنيدند تو را
چشم بزنند و ميگويند هرآينه اين پيامبر ديوانه است»
يعني: آنها در وقت
شنيدن قرآن بهسوي تو تند و تيز نگاه ميكنند به طوريكه نزديك است اين
نگاهشان تو را بيهوش نموده و از جا ساقط گرداند زيرا آنان از شنيدن قرآن سخت
نفرت و كراهت دارند. مفسران در تفسير: "لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ" چند
وجه ذكر كردهاند؛ بعضي برآنند كه معني اين است: «نزديك است كافران تو را
چشم زخم برسانند».
بنابراين اين آيه دليل بر آن است كه چشم زدن
و تأثير آن حق است و اينتأثير به امر خداي عزوجل ميباشد چنانكه دراين
باره احاديثي نيز روايت شده است و از آن جمله اين حديث شريف است: «...
والعين حق: چشم زدن حق است» يعني به اراده خداوند ميباشد و نيز پيامبر ص
فرمودند: «ان العين قد تدخل الرجل العين فيالقبر، وتدخل الجمل القدر»، يعنى:
"گاهي چشم زدن مرد را در قبر داخل ميكند و شتر رادر ديگ». حسن بصري
ميگويد: «دواي چشم زخم، خواندن اين آيه است»، و همچنين يكى از راههاى بهبود
از چشم زخم همانطور كه در حديث صحيح آمده انست كه شخصى كه چشم زده بايد وضوء بگيرد
و سپس شخصى كه چشم خورده بايد با آن آب غسل كند و به اذن خداوند شفا
ميابد.
و براى جلوگيرى از چشم زدن بايد اذكار شبانه روزى را خواند مانند آية
الكرسى، سوره هاى اخلاص و الفلق و الناس سه مرتبه در صبح و سه مرتبه شبانگاه، و
همچنين قرآن و اذكار ديگر، اما در مورد آويزان كردن برخى از آيات، اگر منظور شما
آويزان كردن اين آيات بر روى قاب باشد و سپس آنرا در خانه و اتاق و محل كار آويزان
كنند، در اينصورت نه تنها فايده اى ندارد و انسان را از چشم زدن حفظ نميكند بلكه
شايد گناهكار نيز بشود زيرا آيات قرآن براى تلاوت و تدبر و عمل به آن است و نه براى
آويزان كردن، و شايد در محلى كه اين آيات آويزان شده اند چيزهاى نادرست رخ دهد كه
اهانت به آيات قرآن باشد، ولى اگر منظور شما آويزان كردن آيات قرآن به گردن و دست و
غيره باشد، در اينصورت برخى از علماء آنرا جائز ميدانند در صورتيكه فقط از آيات
قرآن استفاده شود، و برخى ديگر آنرا بدعت و شرك ميدانند، و ميگويند دست بند و آويز
براي حصول شفا و دفع بلا، از امور شرك آميز است چه آيات قرآن باشد و چه غيره، و اين
قول صحيحتر است، بنابراين نبايد از اين دست بندها و آويزها استفاده كرد و بايد براى
حفظ خود از بلاها و چشم و غيره از تلاوت قرآن كريم و ساير اذكار استفاده
كرد.
مطالب مشابه :
براي دفع چشم بد مطابق سنت پيامبر چگونه بايد برخورد کرد؟
براي دفع چشم زخم شود، و برخى ديگر آنرا بدعت و شرك ميدانند، و ميگويند دست بند و آويز
استفاده از دست بند و آويز براي حصول شفا و دفع بلا، از امور شرك آميز است
استفاده از دست بند و آويز براي «تميمه» نوعي مهره بود كه بخاطر حفاظت از چشم زخم وديگر
براي دفع چشم بد مطابق سنت پيامبر چگونه بايد برخورد کرد؟
تفسیر قرآن - براي دفع چشم بد مطابق سنت پيامبر چگونه بايد برخورد کرد؟ - قرآن مجید,قرآن کریم
مراسم لوله اندازون
(به منظور دفع چشم زخم و محافظت از گردن آويز طي مراسم ختم انعام، دعا و آرزوي سلامت
وسايل كمكهاي اوليه
پانسمان چسبدار يا چسب زخم محافظت از چشم آسيب عنوان باند يا آويز مورد
درمان با قران
عدم ابتلا به چشم زخم و سحر و افسون را بر صفحه اي از قلع نوشته و در دكان يا منزل خود اويز
زيباي من! آيينه ي تنها شدنم باش
يك لحظه به شولاي مسلمانيم آويز دلم زخم است از دست غم یار هم از غم چشم مرهم دارم
آسيبهاي دست و انگشتان
بينايي و چشم بدون كرك روي زخم از يك آويز بالا نگهدارنده ، دست آسيب
يکهزار واژه اصيل تركي در پارسي 1000(3)
= گؤز = چشم ؛ گؤزه ل = گردن آويز ، هرچيز از جواهر يا از پنجه هاي شير يا مهر كه براي دفع چشم زخم
برچسب :
اويز چشم زخم