بانک سوالات رشته طراحی دوخت

سوالات مبانی هنرهای تجسمی

۱- كدام گزينه جزء عناصر بصري نمي باشد؟

 1- رنگ ، بافت ، خط

2- سطح ، اندازه ، تيرگي روشني

3- شكل ، نقطه ، اندازه

4- رنگ ، ريتم ، حجم

۲-  تجسم اشياء و موضوعات در فضا بيانگر كدام عنصر بصري مي باشد؟

 1-  حجم

2-  فرم و شكل

3-   سطح

4-   خط

3-  هنرمندان تركيب عناصر و نيروهاي بصري را بر چه اساسي سازماندهي ميكنند؟

 1-  هارموني رنگها

2-  تناسب اشكال

3-   كادر و فضاي بصري

4-   ايجاد تعادل بصري

4-  در آثار كدام نقاشان خط فاقد صراحت و از ثبات و پايداري برخوردار نيست؟

 1-  امپرسيونيست

2-  طبيعت گرا

3-  انتزاعي 

4-   اكسپرسيونيست

۵-  استفاده از اين شكل و شبكه هاي آن يك اصل ساختاري در طبيعت به شمار ميرود. عبارت فوق با كدام گزينه هماهنگ مي باشد؟

 1-  مستطيل

2-  مربع

3-   دايره

4-   مثلث

۶-  در كدام حالت تجسمي از سطح به وجود نمي آيد؟

 1-  فضاي بين دو پاره خط

2-  حركت يك پاره خط در جهات خاص

3-حركت يك پاره خط در جهات مختلف

4-فضاي تجسمي حداقل سه نقطه جدا از هم

۷-  بافت بصري شكل مقابل چگونه ايجاد شده است؟

 ا-برگرداندن يك سطح مركب ماليده شده به كمك غلطك چاپ

 

2- خراشيدن و تراشيدن رنگ روي سطح مركب ماليده شده

3- از طرق پاشيدن و ماليدن رنگ با قلم مو

4- با تكرار يك نقش مايه به صورت ترسيمي

۸- حركت و تغيير شكل ماه، حركت باد روي شنهاي صحرا به ترتيب بيانگر كدام ريتم مي باشد؟

 1-  متناوب ، تكاملي

2-  تكاملي ، موجي

3-   موجي ، تكاملي

4-   تكاملي ، متناوب

۹-  در تصوير روبرو عمق فضايي از چه طريقي به وجود آمده است؟

 1-  تغيير وضوح

2-  تغيير اندازه

3-   تغيير بافت شكلها

4-   تغيير تيرگي

۱0-كدام عامل درنقاشي ايراني باعث نزديك شدن فضاي نقاشي به روايت داستاني و گسترش فضاي تجسمي می شود ؟

 1-  به كار گيري رنگها و نقوش سنتي

2-به كارگيري شيوه واقع نمايي درايجاد اثر

3-نمايش همزمان مكانها و حوادث مختلف

4-قرارگرفتن مخاطب تحت تاثيرفضايساختگي

۱1-كدام بافت با استفاده از تراكم و تكرار خطوط و با استفاده از لكه هاي تيره و روشن به وجود مي آيد؟

 1-  طبيعي

2-  تزئيني

3-   ترسيمي

4-   تصويري

۱2-  از تركيب دو رنگ سبز آبي و قرمز نارنجي چه رنگي حاصل مي شود؟

 1-  خاكستري رنگي تيره

2-  قهوه اي تيره

3-   رنگي كاملا" سرد

4- خاكستري ميانه

۱۳-درآثارنقاشان امپرسيونيست و پست امپرسيونيست به ترتيب استفاده ازچه رنگهايي بيشتربه چشم  میخورد؟

 1-  رنگهاي مكمل رنگهاي سرد و گرم

2- رنگهاي تيره و روشن رنگهاي مكمل

3-   رنگهاي مكمل رنگهاي تيره و روشن

4- رنگهاي گرم و سرد رنگهاي مكمل

۱۴-نتيجه تركيب كاهشي روي هم قرارگرفتن دو رنگ شفاف قرمزوآبي فيروزه اي چه رنگي حاصل ميشود؟

 1-  سفيد

2-  رنگي كاملا" تيره

3-   خاكستري

4-  قهوه اي 

۱۵-  آثار كتاب آرايي مسيحيان و تزئين بناهاي مذهبي بيشتر بيانگر چه كنتراستي مي باشد؟

 1-  تضاد ته رنگ

2- تضاد مكمل

3-   تضاد وسعت سطوح

4- تضاد تيره و روشن

۱۶-  از اختلاط دو رنگ ............  رنگي حاصل مي شود كه مكمل رنگ سوم اصلي مي باشد.

 1-  درجه دوم

2-  اصلي

3-   مكمل

4-   درجه سوم

۱۷-  در اثر كاهش شدت نور، رنگهاي گرم و رنگهاي سرد به ترتيب چگونه به نظر ميرسد؟

 1-  تيره و خاموش ، روشن تر

2- دورترو درخشانتر، نزديك تر و خفته تر

3-   نزديك تر و درخشان تر ، دورتروخفته تر

4-   روشن تر ، تيره و خاموش

۱۸-درجات مختلف روشني يا تيرگي يك رنگ در تركيب با سياه و سفيدكدام خصوصيت رنگ را تعيين مي كند؟

 1-  ته رنگ يا فام

2-  شدت يا خلوص رنگ

3-   درخشندگي يا روشنايي رنگ

4-   درجه سيري يا اشباع رنگ

۱۹-  رنگ زرد وقتي در زمينه سفيد قرار گيرد چگونه به نظر مي رسد؟

 1-  تيره تر

2-  روشن تر

3-   بزرگتر

4-   نزديكتر

۲0-  كدام شكل ها به ترتيب با رنگهاي زرد و قرمز همخواني دارد ؟

 1-  مثلث و دايره

2-  مربع و مثلث

3-   دايره و مثلث

 

4-   مربع و دایره

 

 سوالات درس رنگ شناسی تخصصی لباس

1- همجواري كدام رنگها باعث پيدايش ارزشهاي رنگي مي شود؟

الف- رنگهاي هم خانواده

ب- رنگهاي اصلي

ج-  رنگهاي مكمل 

د- رنگهاي تيره و روشن

2- همجواري قرمز بنفش در مجاورت سبز زرد چه فضايي ايجاد مي كند؟

الف- متنوع و پرشور

ب  -  سنگين و موقر

ج- آرام و لطيف

د-  جدي و رسمي

 

3- رنگ اُكر، قهوه اي ، سرمه اي مناسب كدام موقعيت شغلي مي باشد؟

الف- رسمي و اداري   

ب-  لباس نظامي

ج-  خدماتي  

د-  لباسهاي تزئيني  

4- كدام گزينه سطوح اثر پذير مناسب براي كار با مداد و مداد رنگي نمي باشد؟

الف-  بافت متوسط

ب-  صاف و صيقلي

ج-  درشت بافت

د-  ريز بافت

5- سريع خشك شدن ، بالا بودن مقاومت در مقابل آب خصوصيت كدام ابزار زير مي باشد؟

الف- رنگ و روغن                   ب-  گواش                     ج- آبرنگ                     د-  اكریليك

6- اگر رنگي بر زمينه سفيد و بر زمينه مكمل رنگي اش قرار گيرد به ترتيب چه تاثيري دارد؟

الف- تيره -  نهايت جلوه     

ج- درخشان – روشن  

ب-  روشن – نهايت ارزش رنگي  

د- خاموش – تيره

7- « رنگ بنفش بر زمينه قرمز دورتر و همان رنگ بر زمينه آبي نزديكتر به نظر مي رسد»

عبارت فوق مربوط به كدام مورد از تاثير متقابل رنگي مي باشد؟

الف- تغيير وسعت مجازي رنگها     

ج- تغيير بعد رنگها

ب-  تغيير تاريك و روشني رنگها

د- تغيير ارزش رنگي

8- كدام گزينه جزء رنگهاي كروماتيك نمي باشد؟

الف- نارنجي ، سبز     

ج- بنفش ، قرمز  

ب-  سفيد ، آبي

د- آبي ، زرد 

9- رنگهاي بي فام در چه صورت سردي و گرمي خود را نشان مي دهند؟

1- تركيب با رنگهاي گرم و سرد، مجاورت با رنگهاي سرد

ب- مجاورت با رنگهاي سرد و گرم، تركيب با رنگهاي گرم

ج- تركيب با رنگهاي گرم و سرد، مجاورت با رنگهاي سرد و گرم

د- مجاورت با رنگهاي سرد و گرم، تركيب با رنگهاي سرد

10- مجاورت سفيد و صورتي چه فضاي ايجاد مي كند؟

الف- لطيف و آرام      

ج- گرم و صميمي   

ب-  شاداب و معصومانه 

د- پاك و متنوع  

11- كدام رنگ و فرم در كنار يكديگر هماهنگ مي باشد؟

1- آبي – مثلث      

ج- قرمز – مربع

ب-  زرد – دايره 

د- نارنجي – بيضي

12-زيبا ترين شكل همجواري رنگها كدام گزينه است :

 الف – رنگهاي مكمل          ب- رنگهاي اصلي              ج- رنگهاي اشباع               د- رنگهاي بي فام

13-  نام ديگر رنگهاي آكروماتيك چيست ؟

 الف-بي فام                             ب- نسبي                        ج- فام دار                       د- تك رنگ

14- براي غير اشباع كردن يك رنگ مي توانيم  آن را ............................ تركيب كنيم .

الف – با رنگ سفيد                 ب-  با رنگ سياه             ج- با رنگ مكمل               د- همه موارد      

15 -  به فعل و افعالاتي كفته ميشود كه پس از ديدن يك رنك از طريق چشم به ذهن منتقل ميشود .

الف-پاساژ رنگي                        ب- سيمولتانه                       ج- وسعت رنك                   د- والر      

16  - تركيب يك رنگ با سياه يا سفيد مي تواند منجر به ايجاد كدام يك از تضادهاي زير گردد؟

 الف- تضاد رنگهاي اصلي              ب- تضاد تيره روشن رنگها                ج- تضاد وسعت رنگها

 

سوالات طراحی اندام و لباس

1 )مدادهایی با علا مت اختصاری  B  جزءکدام دسته از مدادها ست.

الف-سخت                ب-نرم              ج-سخت ونرم              د-همه موارد

2) برای طراحی خطوط تیره ومحکم از این مدادها استفاده می شود.

الف-B2            ب-H                  ج-H 2                     د-HB

3)  با پهلوی نوک مداد....................ایجاد می شود.

الف-خطوط نرم           ب-سایه دار      

 ج-سطوحی با سایه های نرم       د-تیره

4)  کدام کاغذ مناسب طراحی با مداد است.

الف-گلاسه             ب-نیمه گلاسه         ج-پوستی            د-ضخیم و پرزدار

۵) ..........واحد اندازه گیری برای طراحی اندام می باشد.

الف-پا                     ب-طول اندام                ج- طول دست            د-سر

۶) طول اندام ایداه آل معادل ................سر می باشد.

الف-5/8                  ب-9                         ج-7                         د-6

۷)  ..............تعیین کننده بلندی گردن می باشد.

الف-سر               ب-شانه                    ج-انگشتان                    د-باسن

 

۸)عرض و پهنای یک سر متناسب در نمای تمام رخ معادل ............آن است.

 الف- دو سوم                ب- سه چهارم                    ج- سه پنجم                    د- یک دوم

۹ ) در  طراحی اندام عرض کمر معادل کدام گزینه زیر می باشد؟

 الف-برابر عرض سر   ب-   یک و یک چهارم    عرض سر   

  ج-دو برابر عرض  سر       د-5/2برابر عرض سر

۱۰) لگن خاصره در کدام قسمت از استخوان بندی بدن قرار می گیرد؟

  الف-اندام فوقانی        ب- اندام تحتانی            ج- ستون قابل انعطاف        ج-استخوان بندی تنه

 

۱۱)مفصل شانه جزو کدام گروه از مفصلهاست؟

 الف-متحرک                 ب-نیمه متحرک                  ج-ستون قابل انعطاف               د-ثابت

 ۱۲ ) لب در چه فاصله ای از صورت قرار دارد؟

 الف-دو پنجم نیمه پایین سر        ب- یک پنجم نیمه پایین سر     

 ج- سه پنجم نیمه پایین سر         د- چهار پنجم نیمه پایین سر

 ۱۳ ) فاصله دو چشم از روبرو چندچشم می باشد؟

 الف-نصف یک چشم           ب-دو چشم                ج-یک چشم            د-5/1چشم     

۱۴-اساس دامن ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

الف- ۲ دسته        ب- ۳ دسته           ج- ۴ دسته             د- ۵ دسته  

 ۱۵-کدام آستین زیر جزو آستینهای جدا می باشد؟  

الف-کیمونو برش دار             ب-رگلان             ج-افتاده              د-کلوش

  ۱۶-این خطوط در واقع خطوط محیطی یک شکل اند و برای استفاده در اطراف شکل در نظر گرفته می شوند و می توان آن را با فشار یکنواخت دست کاملا کمرنگ یا تیره رسم کرد.

 الف-خطوط مواج             ب-خطوط متغیر               ج-خطوط روان             د-خطوط جلوه دهنده

 ۱۷-برای نشان دادن قسمتهایی از لباس که دارای پستی و بلندی هستند و در اثر تابش نور تیره و روشن  می شوند به کار گرفته می شوند.

 الف-خطوط متغیر            ب-خطوط روان            ج-خطوط جلوه دهنده               د-خطوط نافذ

 ۱۸-این خطوط بسیار نافذاند و اندامها را باریک و بلند نمایان می سازند.    

  الف-افقی               ب-عمودی               ج-منحنی             د-شکسته

 ۱۹-این خطوط فعال ،ایستا و بادوام هستندو وقار و تناسب موقرانه ای به لباس می بخشند. 

 الف-افقی              ب-عمودی             ج-منحنی           د-شکسته

 ۲۰-این خطوط بیشتر در طراحی لباسهای بچه گانه و میهمانی استفاده می شود

 الف-افقی               ب- منحنی               ج-مایل                د-عمودی

 

سوالات درس تاریخ هنر ایران

۱-آثار سنگی و اشیا ء سنگی یافت شده  در ایران متعلق است به منطقه ...................

 الف- تل باکون                ب- تپه حصار                   ج- سیلک کاشان                     د- شهدا د

2-مهمترین مناطق سکونت در فلات مرکزی ایران در کدام گزینه دیده می شود  ؟

       الف- تپه گیان                  ب- بیشاپور                       ج- تخت جمشید                  د-شوش     

 3 - سفالهای متقارن و استفاده از چرخ سفالگری در کدام یک از مناطق زیر دیده می شود ؟

      الف- تپه یحیی و شهداد                ب- تپه حصار و سیلک             

      ج- شوش  و شهر سوخته                د- جیرفت و کرمان

4 - سفالهای کدام دوره به شیوه هاشور زنی و همراه با طرحهای هندسی بوده است ؟

   الف- دوره مفرغ                      ب-دوره نوسنگی                     

   ج- دوره مس و سنگ                      د- دوره میانه سنگی  

5  -  تلفیق سفالگری و پیکر سازی از شاخصه های مهم سفالهای .......................  اسـت .

      الف-  تپه سیلک                 ب- لرستان                    ج- خوروین                   د-تپه مارلیک  

6  - اولین معماری ستون دار که پایه ریز معمار ی هخامنشیان است در این منطقه دیده می شود .

       الف- لرستان                 ب- سیلک                     ج-حسنلو                       د-  فیروز آباد

 7 -مهمترین اشیاء کشف شده از منطقه لرستان اشیا ء ................ هستند .

   الف- طلایی                       ب- مفرغی                 ج-  سنگی                       د- سفالی

8-گنجینه .............. شامل گردنبندها، زره ها ، سنجاقهایی از طلا ، اثاثیه هایی مزین به عاج کاری وغیره

  الف-  مارلیک                    ب- حسنلو                       ج- کلاردشت                 د- زیویه

9  -  استفاده از آجرهای لعاب دار در چه تمدنی رایج شد :

    الف-  مادها                      ب- هخامنشیان                 ج- دوره کوچ                             د- ایلام

10  - عالی ترین نوع تجلی هنر هخامنشیان در هنر ....................... دیده می شود .

  الف- نقش برجسته                ب- ظروف طلا                      ج- معماری                      د-  حجاری

 11 - نام کلاه مادها ............... و جنس آن از ............... بوده است .

الف- سرپوش – پشم                  ب- دستار – نمد                   ج-  کلچه – پنبه              د- تیار -  نمد

12-ازنمونه های شاخص تغییر کاربری( آتشکده به مسجد ) در سده اول تا سوم ه. ق ، ..........  را نام برد .

الف-ایوان مدائن                        ب- آتشکده آذر فرنبع                          

 ج- کاخ بیشاپور                     د-آتشکده آذر گشنسب

 13-یکی از آثار مهم نگارگری در مکتب هرات که با نقاشی های استاد بهزاد مصور سازی شد :

الف- بوستان سعدی           ب-شاهنامه بسطامی          ج- دیوان سلطان احمد            د- منافع الحیوان

14-در کدام یک از دوره های هنری ایران تک چهره پردازی به اوج خود رسید ؟

الف- صفوی                 ب- قاجار                             ج- تیموری                      د- افشاری

15-قوام الدین شیرازی از معماران بزرگ دوره ....................... است .

الف- زندیان                         ب- جلایریان                    ج- صفویان                         د- تیموریان

16-در دوره جلایریان این فن بر روی ظروف سفالین به حدکمال رسید.

الف- طلاکوب                     ب- لعاب مینایی                  ج- مشبک سازی                 د- معرق کاری

۱۷-مقبره........................... از آثار شاخص معماری سده 7و8 ه.ق است .

الف- بایزید بسطامی               ب- اولجایتو                   ج- ابن بختیشوع                   د-احمد جلایر

18-یکی از شاخص ترین آثار نگارگری و کتاب آرایی سده 7و8 ه.ق کتاب ..................................... است .

الف- الکتاب                   ب- جوامع التواریخ             ج- همای وهمایون                د- کلیله ودمنه

19-ازجمله اقدامات مهم فرهنگی سده 7و 8 ه. ق ساخت .......................... بوده است .

الف- برج خرقان                  ب- گنبد کبود                    ج- ربع رشیدی                    د- رباط شرف

20- سفالهای منقوش تک رنگ مربوط است به هزاره .......................

الف- سوم پ.م                ب- دوم پ.م                 ج- پنجم پ .م                       د- هفتم  پ.م

 


مطالب مشابه :


کتاب های فنی و حرفه ای

فروش کتاب فنی و حرفه ای 61- خیاطی جامع لباس 71- گنجینه سوءالات خیاطی ۱)




کتاب نقاشی روی پارچه ناهید معزز

هنرهای دستی، روبان دوزی، طراحی دکوراسیون، مدل لباس کتاب های گنجینه خیاطی،مدل کیف و




تزئینات شب یلدا

کتاب گنجینه حکاکی و دوزی، خیاطی،مدل کیف و کفش، طراحی دکوراسیون، مدل لباس، شمع




راهنمای خرید چرخ خیاطی مناسب

آموزشگاه خیاطی و میبرید وسیله خوب و در حقیقت یک گنجینه قیمتی است که لباس بچه




آموزش اتو کردن

تصاویر جالب وسایل خیاطی - یقه و مچ لباس از پشت اتو می شود و سپس از رو کتاب گنجینه ی




دانستنیهایی مهم در مورد خیاطی

کتاب راهنمای کامل و های بعضی از لباس ها و با دوام چرخ خیاطی آسان و راحت انجام




بانک سوالات رشته طراحی دوخت

گروه هنرآموزان طراحی دوخت و خیاطی از لباس که دارای پستی و بلندی و کتاب آرایی سده




برچسب :