عائشه وشیر خوردن مردان بزرگسال بجهت محرمیت

 

عائشه وشیر خوردن مردان بزرگسال بجهت محرمیت

آیا كسى از علماى اهل سنت ادعا كرده است كه خود عائشه به مردان غریبه شیر مى‌داده است؟

توضیح سؤال:

ارضاع كبیر یا همان «شیر خوردن مردان بزرگسال از یك زن»، از مباحثى است كه از صدر اسلام تا كنون جریان داشته است . تعدادى از آن طرفدارى و عده‌اى مخالفت كرده‌اند .

عائشه، همسر رسول گرامى اسلام صلى الله علیه وآله، یكى از كسانى است كه طرفدار شدید تحقق رضاع از این طریق بوده است ؛ اما سایر امهات المؤمنین، با این قضیه مخالفت كرده‌اند.

عائشه، به خواهران خود دستور می‌داد به مردان غریبه شیر بدهند:

علماى اهل سنت نوشته‌اند كه عائشه مردان غریبه‌اى را كه آن‌ها دوست داشتند بر او وارد شوند، پیش خواهران و یا دختران برادر و یا خواهر خود مى‌فرستاد تا آن مرد غریبه از آن‌ها شیر بخورند و با عائشه از این طریق محرم شوند .

محمد ناصر الدین البانى در صحیح سنن أبى داود مى‌نویسد:

فبذلك كانت عائشة رضی الله عنها تأمر بناتِ أخواتها وبناتِ إخوتها أن یرضعن مَنْ أحَبَتْ عائشة أن یراها ویدخل علیها- وإن كان كبیراً- خمس رضعات، ثم یدخل علیها.

بر اساس این روایت، عائشه به دختران خواهر و دختران برادرش دستور مى‌داد به مردانى كه عائشه دوست داشت، آن مردان وى را ببیند و بر او وارد شوند؛ پنج بار شیر بدهند؛ اگر چه آن مردان بزرگسال بودند .

سپس در ادامه مى‌گوید:

قلت: إسناده صحیح على شرط البخاری، وصححه الحافظ، ومن قبله ابن الجارود

من مى‌گویم كه این روایت سندش بنابر شرایط بخارى، صحیح است و حافظ ابن حجر و قبل از او ابن جارود این روایت را تصحیح كرده‌اند.

صحیح سنن أبی داود، ج6، ص302

عكس شماره 1

تعداد دیگرى از علماى اهل سنت، تصریح كرده‌اند كه این قضیه در حد فتوا دادن باقى نماند؛ بلكه خواهران عائشه به عده‌اى شیر دادند و آن‌ها مى‌توانستند بر عائشه با این روش وارد شده و در حقیقت با او محرم مى‌شدند.

ابن قیم الجوزیه، شاگرد ارشد ابن تیمیه، در كتاب زاد المعاد مى‌نویسد:

قالوا: وقد صح عنها أنها كانت تدخل علیها الكبیر إذا أرضعته فی حال كبره أخت من أخواتها الرضاع المحرم .

علما گفته‌اند: به تحقیق با سند صحیح از او نقل شده است كه مرد بزرگسال بر او وارد مى‌شد؛ در صورتى در زمان بزرگسالى یكى از خواهرانش به او به اندازه محرم شدن، شیر داده بود.

الزرعی الدمشقی الحنبلی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أبی بكر أیوب (مشهور به ابن القیم الجوزیة ) (متوفاى751هـ)، زاد المعاد فی هدی خیر العباد، ج5، ص584، تحقیق: شعیب الأرناؤوط - عبد القادر الأرناؤوط، ناشر: مؤسسة الرسالة - مكتبة المنار الإسلامیة - بیروت - الكویت، الطبعة: الرابعة عشر، 1407هـ – 1986م.


.


حتى امام مالك در كتاب موطأ نقل مى‌كند كه سالم بن عبد الله بن عمر ، از ام كلثوم خواهر عائشه سه بار شیر خورد؛ ولى چون نتوانست ده بار كامل شیر بخورد، اجازه نداشت پیش عائشه وارد شود .

وحَدَّثَنِی عَنْ مَالِك عَنْ نَافِعٍ أَنَّ سَالِمَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَخْبَرَهُ أَنَّ عَائِشَةَ أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ أَرْسَلَتْ بِهِ وَهُوَ یَرْضَعُ إِلَى أُخْتِهَا أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ أَبِی بَكْرٍ الصِّدِّیقِ فَقَالَتْ أَرْضِعِیهِ عَشْرَ رَضَعَاتٍ حَتَّى یَدْخُلَ عَلَیَّ قَالَ سَالِمٌ فَأَرْضَعَتْنِی أُمُّ كُلْثُومٍ ثَلَاثَ رَضَعَاتٍ ثُمَّ مَرِضَتْ فَلَمْ تُرْضِعْنِی غَیْرَ ثَلَاثِ رَضَعَاتٍ فَلَمْ أَكُنْ أَدْخُلُ عَلَى عَائِشَةَ مِنْ أَجْلِ أَنَّ أُمَّ كُلْثُومٍ لَمْ تُتِمَّ لِی عَشْرَ رَضَعَاتٍ.

نافع از سالم بن عبد الله بن عمر نقل كرده است كه عائشه ام المؤمنین او را پیش خواهرش ام كلثوم دختر ابوبكر، فرستاد تا از او شیر بخورد. عائشه به او گفت كه به سالم ده بار شیر بده تا بر من وارد.

سالم گوید: ام كلثوم به من سه بار شیر داد؛ سپس بیمار شد و نتوانست بیش از سه بار شیر بدهد . بنابراین من نمى‌توانستم بر عائشه وارد شوم؛ چون ام كلثوم نتوانسته بود، ده بار كامل به من شیر بدهد .

مالك بن أنس ابوعبدالله الأصبحی (متوفاى179هـ)، موطأ الإمام مالك، ج2، ص603، ح1260، تحقیق محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - مصر.

اكثر علماى اهل سنت بر همین نظر هستند كه خود عائشه به مردان غریبه شیر نداده است؛ بلكه به خواهران، دختران خواهر و یا دختران برادر خود دستور مى‌داد كه آن‌ها به مردان غریبه، شیر بدهند تا آن‌ها بتوانند بر عائشه وارد شوند .

اما آیا كسى از علماى اهل سنت، ادعا كرده است كه خود عائشه به مردان غریبه شیر داده باشد یا خیر؟

عائشه خودش به مردان غریبه شیر می‌داد:

متأسفانه برخى از علماى اهل سنت، تصریح كرده‌اند كه خود به مردان غریبه شیر داده‌اند، نه خواهران و یا دختران خواهر او .

از جمله استاد علامه دكتر شیخ موسى شاهین لاشین متوفاى 1430هـ استاد دانشكده اصول دین و دانشكده حدیث دانشگاه الأزهر مصر و همچنین نائب رئیس اسبق این دانشگاه، در كتاب فتح المنعم، شرح صحیح مسلم آورده است كه خود عائشه نیز شیر داشته و به پسرى شیر داده است تا با آن پسر محرم شود!!!

وكانت عائشه ـ رضی الله عنها ـ ترى أن إرضاع الكبیر یحرمه، وأرضعت غلاما فعلا، وكان یدخل علیها، وأنكر بقیة أمهات المؤمنین ذلك.

عائشه ، اعتقاد داشت كه رضاع كبیر سبب محرمیت مى‌شود و قطعا خود او پسرى ( كه نزدیك به سن بلوغ بوده) را شیر دارد و آن پسر بر او وارد مى‌شد؛ اما سایر مادران مؤمنان، آن را قبول نداشتند .

فتح المنعم شرح صحیح مسلم، ج5 ، ص622.

همچنین محمد الطاهر بن عاشور، متوفاى 1284هـ نیز كه یكى از مفسران نامدار اهل سنت به شمار مى‌رود در كتاب تفسیر التحریر والتنویر تصریح مى‌كند كه خود عائشه به مردان غریبه شیر داده است:

... وكانت عائشة أمّ المؤمنین إذا أرادت أن یدخل علیها أحد الحجابَ أرضعتْه ، تأوّلت ذلك من إذن النبی صلى الله علیه وسلم لِسَهْلة زوج أبی حذیفة ، وهو رأی لم یوافقها علیه أمّهات المؤمنین ، وأبَیْن أن یدخل أحد علیهنّ بذلك ، وقال به اللیث بن سعد ، بإعمال رضاع الكبیر . وقد رجع عنه أبو موسى الأشعری بعد أن أفتى به .

ام المؤمنین عائشه، هر وقت كه مى‌خواست شخصى بر او وارد شود، به او شیر مى‌داد. دلیل او براى این مطلب، اجازه پیامبر به سهله، همسر ابوحذیفه بوده است. این دیدگاهى است كه دیگر همسران پیامبر با آن موافق نبودند و اجازه نمى‌دادند كه كسى با استفاده از این روش بر آن‌ها وارد شوند . لیث بن سعد نیز اعتقاد به رضاع كبیر داشته است؛ اما ابوموسى اشعرى بعد از این كه فتوا داد، از فتواى خودش بازگشت .

محمد الطاهر بن عاشور (متوفاى1284هـ)، التحریر والتنویر ، ج4، ص297 ، ناشر : دار سحنون للنشر والتوزیع - تونس - 1997م.


آیا این مطلب توهین به همسر رسول خدا صلى الله علیه وآله نیست؟

اگر جواب مثبت است، چرا این مطالب از كتاب‌هاى اهل سنت، حذف نمى‌شود؟

آیا اگر یكى از علماى شیعه‌، چنین مطلب زشتى را در كتاب‌هاى خود مى‌آورد، علماى اهل سنت به بهانه توهین به همسران پیامبر، او را تكفیر نمى‌كردند؟

آیا زنی كه شوهر ندارد، می‌تواند شیر بدهد؟

ممكن است كسى سؤال كند كه چگونه ممكن است، عائشه به مردان غریبه؛ آن‌هم در زمانى كه شوهر نداشته، شیر داده باشد؛ در حالى كه او هیچگاه صاحب فرزند نشده است؟

در جواب مى‌گوییم: علماى اهل سنت تصریح كرده‌اند كه براى شیر دادن لازم نیست كه زن حتما بچه‌دار شده باشد؛ بلكه كافى است كه دختر به سن حیض رسیده باشد و حتى دختران باكره نیز مى‌توانند شیر بدهد و اگر چنین اتفاقى بیفتد، محرمیت محقق مى‌شود .

انصارى شافعى در كتاب أسنى المطالب مى‌نویسد:

(وَهِیَ ثَلَاثَةٌ الْأَوَّلُ الْمُرْضِعُ فَیُشْتَرَطُ كَوْنُهَا امْرَأَةً حَیَّةً بَلَغَتْ سِنَّ الْحَیْضِ ، وَإِنْ لَمْ تَلِدْ) وَلَمْ یُحْكَمْ بِبُلُوغِهَا سَوَاءٌ أَكَانَتْ مُزَوَّجَةً أَمْ بِكْرًا أَمْ غَیْرَهُمَا... .

اركان رضاع سه چیز است: اول: كسى كه شیر مى‌دهد، باید زنى باشد كه زنده است و به سن حیض رسیده؛ حتى اگر بچه‌دار نشده باشد؛ حتى اگر حكم به بلوغ او نشود؛ تفاوتى نمى‌كند كه این دختر ازدواج كرده باشد، یا باكره باشد یا غیر آن .

الأنصاری الشافعی ، أبویحیى زكریا (متوفاى926هـ) ، أسنى المطالب فی شرح روض الطالب ، ج3، ص415، تحقیق : د . محمد محمد تامر ، ناشر : دار الكتب العلمیة - بیروت ، الطبعة : الأولى ، 1422 هـ - 2000

بجیرمى نیز در حاشیه خودش بر منهج الطلاب همین قضیه را نقل كرده است:

(أَرْكَانُهُ) ثَلَاثَةٌ (رَضِیعٌ ، وَلَبَنٌ ، وَمُرْضِعٌ ، وَشُرِطَ فِیهِ كَوْنُهُ آدَمِیَّةً حَیَّةً) حَیَاةً مُسْتَقِرَّةً (بَلَغَتْ) وَلَوْ بِكْرًا (سِنَّ حَیْضٍ) أَیْ : تِسْعَ سِنِینَ قَمَرِیَّةً تَقْرِیبِیَّةً ... .

اركان رضاع سه چیز است: كسى كه شیر بخورد، شیر باشد، و كسى كه شیر مى‌دهد. شرط شیر دهنده این است كه آدمى باشد، زنده باشد، به سن بلوغ رسیده باشد ـ حتى اگر باكره باشد ـ به سن حیض رسیده باشد؛ یعنى تقریبا 9 سال قمرى او كامل شده باشد .

البجیرمی الشافعی، سلیمان بن محمد بن عمر (متوفاى1221هـ)، حاشیة البجیرمی علی منهج الطلاب، ج4، ص131، ناشر:المكتبة الإسلامیة - دیار بكر – تركیا.

و بغوى در شرح السنة مى‌نویسد:

وإذا نزل للبكر لبن ، فأرضعت به صبیا ، تثبت الحرمة إذا كانت فی سن یحتمل فیها البلوغ ، وهی تسع سنین.. .

اگر از دختر باكره‌اى شیر سرازیر شد و كودكى را شیر داد، حرمت ثابت مى‌شود ، به شرطى این كه در سنى باشد كه احتمال بلوغ مى‌رود . و آن 9 سالگى است .

البغوی، الحسین بن مسعود (متوفاى516هـ)، شرح السنة، ج9، ص79 ، تحقیق: شعیب الأرناؤوط - محمد زهیر الشاویش، ناشر: المكتب الإسلامی - دمشق _ بیروت، الطبعة: الثانیة، 1403هـ - 1983م.

تعداد زیادى از علماى اهل سنت ، همین قضیه را ذكر كرده‌اند كه ما به اختصار به همین اندازه اكتفا مى‌كنیم .

حال سؤال ما این است كه وقتى یك دختر خردسال و باكره بتواند شیر بدهد و شیر او سبب محرمیت شود، چرا عائشه نتواند شیر بدهد ؟

ابو محمد دولابی از علمای بزرگ اهل سنت ، از سینه خود به كودكان شیر می‌داد:

ابو محمد یافعى از دانشمندان نامدار اهل سنت، در شرح حال ابومحمد دولابى مى‌نویسد كه این آقا كرامت‌هایى زیادى داشت؛ از جمله این كه مى‌توانست از سینه‌هاى خود به كودكان شیر بدهد :

وفی السنة (إحدى وعشرین وسبع مائة) المذكورة توفی صاحب الیمن شیخ القراءات ومعدن البركات مقرئ حرم الله تعالى ومحقق قراءة كتاب الله عز وجل الشیخ الكبیر السید الشهیر أبو محمد عبد الله المعروف بالدلاوی رضی الله تعالى عنه ونفع به كان من ذوی الكرامات العدیدات والمناقب الحمیدات

یقال إنه ممن سمع رد السلام من سید الأنام علیه وعلى آله أفضل الصلاة والسلام ورأیته یطوف فی ضحى كل یوم أسبوعاً بعد فراغ الطلبة من القراءة علیه وكان قد انحنى انحناء كثیراً فإذا جاء إلى الحجر الأسود زال ذلك الانحناء وقبله وكان یعد ذلك من كراماته.

ومنها أنه كان عنده طفل غابت أمه عنه فبكى فدر ثدیه باللبن فأرضع ذلك الطفل حتى سكت وله كرامات أخرى كثیرة شهیرة.

در سال یاد شده (721هـ)، صاحب الیمین، استاد قرائت‌ها، معدن بركات، قارى حرم خدا ، استاد بزرگ، سید نام‌دار، ابومحمد معروف به دولابى از دنیا رفت . او صاحب كرامت‌هاى زیاد و مناقب پسندیده‌اى بود .

گفته شده كه او از كسانى است كه پاسخ سلام خود را از رسول خدا صلى الله علیه شنیده ، دیدم كه او هر روز در هنگام برآمدن آفتاب ، بعد از پایان درس قرائت براى طلبه‌ها، هفت بار طواف مى‌كرد. قد او بسیار خمیده بود، هر وقت به حجر الأسود مى‌رسید، این خمیدگى از بین مى‌رفت و حجر الأسود را مى‌بوسید. این مطلب از كرامات او شمرده شده است.

یكى از كرامات او این بود كه : كودكى در نزد او بود كه مادرش غائب شده بود، كودك گریه كرد؛ پس سینه‌هاى ابو محمد دولابى پر از شیر شد و آن كودك را شیر داد تا این كه ساكت شد . او كرامت‌هاى زیاد و مشهور دیگرى نیز داشت.

الیافعی، ابومحمد عبد الله بن أسعد بن علی بن سلیمان (متوفاى768هـ)، مرآة الجنان وعبرة الیقظان، ج4، ص260، ناشر: دار الكتاب الإسلامی - القاهرة - 1413هـ - 1993م.

وقتى آقاى دولابى كه یك مرد است ، مى‌تواند شیر داشته باشد و شیر او كودكى را سیر كند، چرا عائشه چنین معجزه‌اى نداشته باشد؟

آیا شیر خوردن باید به صورت مستقیم از سینه باشد؟

برخى از طرفداران مكتب سقیفه، براى این كه بتوانند از زشتى این فتوا بكاهند، ادعا كرده‌اند كه لازم نیست شیر خوردن مستقیم از سینه باشد؛ بلكه مى‌توان شیر را از سینه دوشید ، در ظرفى ریخت و به آن شخص داد تا سبب محرمیت شود.

اما تعداد دیگرى از علماى اهل سنت، تصریح كرده‌اند كه تحقق رضاع تنها در صورتى ممكن است كه به صورت مستقیم از خود سینه باشد و كودك و یا بزرگسال سینه را بمكند ؛ در غیر این صورت اگر به صورت غیر مستقیم باشد، محرمیت محقق نمى‌شود.

ابن حزم اندلسى، یكى از فقهاى بزرگ تاریخ اهل سنت در باره چگونگى رضاع و این كه باید از خود سینه باشد و یا به صورت دیگر ، مى‌نویسد:

مسألة وأما صفة الرضاع المحرم فإنما هو ما امتصه الراضع من ثدی المرضعة بفیه فقط .

فلما من سقی لبن امرأة فشربه من أناء أو حلب فی فیه فبلعه أو أطعمه بخبز أو فی طعام أو صب فی فمه أو فی أنفه أو فی أذنه أو حقن به فكل ذلك لا یحرم شیئا ولو كان ذلك غذاءه دهره كله ...

ولا یسمى إرضاعا إلا ما وضعته المرأة المرضعة من ثدیها فی الرضیع یقال أرضعته ترضعه إرضاعا.

ولا یسمى رضاعة ولا إرضاعا إلا أخذ المرضع أو الرضیع بفیه الثدی وامتصاصه إیاه تقول رضع یرضع رضاعا ورضاعة.

وأما كل ما عدا ذلك مما ذكرنا فلا یسمى شیء منه أرضاعا ولا رضاعة ولا رضاعا إنما هو حلب وطعام وسقاء وشرب وأكل وبلع وحقنة وسعوط وتقطیر ولم یحرم الله عز وجل بهذا شیئا ...

قال أبو محمد وقد اختلف الناس فی هذا فقال اللیث بن سعد لا یحرم السعوط بلبن المرأة ولا یحرم أن یسقى الصبی لبن المرأة فی الدواء لأنه لیس برضاع إنما الرضاع ما مص من الثدی ( ( ( الثلث) ) )

هذا نص قول اللیث وهذا قولنا وهو قول أبی سلیمان وأصحابنا...

مسألة: اما چگونگى شیر خوردن كه سبب محرمیت مى‌شود : شیر خوردن، زمانى سبب محرمیت مى‌شود كه كسى كه شیر مى‌خورد، باید سینه شیر دهنده را تنها و تنها در دهانش بگیرد .

اما اگر شیر زن را در ظرفى بدوشند و آن شخص بخورده، یا در دهان او بدوشند و آن شخص شیر را ببلعد، و یا با نان آن را بخورد، یا با غذایى قاطى شود، یا در دهان، بینى، گوش یا ماتحت او ریخته شود؛ همه آن‌ها سبب هیچگونه محرمیتى نمى‌شود؛ حتى اگر در تمام عمرش این شیر غذاى او باشد .

رضاع، نامیده نمى‌شود؛ مگر این كه زن، سینه خود را در دهان شیر خورنده قرار دهد .

رضاع نامیده نمى‌شود؛ مگر این كه شیر خورنده با دهانش سینه زن را بگیرد و آن را بمكد.

اما غیر از آن چه گفتیم، رضاع به حساب نمى‌آید؛ بلكه دوشیدن، غذا، نوشیدن، شرب، خوردن، بلعیدن، شیاف كردن، در دماغ ریختن، قطره قطره ریختن و .. نامیده مى‌شود كه خداوند این روش‌ها را سبب محرمیت قرار نداده است .

ابو محمد گفته: مردم در این باره اختلاف كرده‌اند: لیث بن سعد گفته: اگر شیر زن در بینى ریخته شود، سبب حرمت نمى‌شود؛ همچنین است اگر شیر زن در ظرفى دوشیده شود ؛ زیرا این روش، رضاع حساب نمى‌شود؛ رضاع در صورتى محقق مى‌شود كه از خود سینه مكیده شود .

این عین كلام لیث بود، و این نظر ما ، همچنین نظر ابى سلیمان و تمام پیروان مذهب ما است.

إبن حزم الأندلسی الظاهری، ابومحمد علی بن أحمد بن سعید (متوفاى456هـ)، المحلى، ج10، ص7، تحقیق: لجنة إحیاء التراث العربی، ناشر: دار الآفاق الجدیدة - بیروت.

و باز ابن حزم اندلسى در جواب كسانى كه مى‌گویند چگونه ممكن است شخص بزرگسال از یك زن شیر بخورد، مى‌گوید:

وقال بعض من لا یخاف الله تعالى فیما یطلق به لسانه كیف یحل للكبیر أن یرضع ثدى امرأة أجنبیة

قال أبو محمد هذا اعتراض مجرد على رسول الله صلى الله علیه وسلم الذی أمر بذلك والقائل بهذا لا یستحى من أن یطلق أن للمملوكة أن تصلی عریانة یرى الناس ثدییها وخاصرتها وأن للحرة أن تتعمد أن تكشف من شفتی فرجها مقدارالدرهم البغلى تصلى كذلك ویراها الصادر والوارد بین الجماعة فی المسجد وأن تكشف أقل من ربع بطنها كذلك.

ونعوذ بالله من عدم الحیاء وقلة الدین.

بعضى از كسانى كه از خداوند نمى‌ترسیدند، زبان از كام بیرون مى‌آورند و مى‌گویند: چگونه حلال است براى مرد بزرگسال كه از سینه یك زن اجنبى شیر بخورد؟

ابو محمد (ابن حزم) گفت: این سخن، تنها اعتراض به دستور رسول خدا صلى الله علیه وآله است، گوینده این مطلب حیا نمى‌كند از این كه بگوید: براى كنیز جایز است در برابر دیدگان مردم سینه‌ها و باسن خود را برهنه كرده و نماز بخواند . و همچنین حیا نمى‌كند كه بگوید: براى زن آزاد، جایز است كه عمدا فرج خود را به اندازه درهم بغلى (به اندازه گودى كف دست!!!) برهنه كرده و نماز بخواند؛ در حالى خارج شوندگان از نماز جماعت در مسجد و كسانى كه وارد مى‌شوند، آن را مى‌بینند . و این كه مى‌تواند زن آزاد یك چهارم شكم خود را برهنه نماید و نماز بخواند.

به خدا پناه مى‌برم از این بى حیایى و بى‌دینى .

إبن حزم الأندلسی الظاهری، ابومحمد علی بن أحمد بن سعید (متوفاى456هـ)، المحلى، ج10، ص23، تحقیق: لجنة إحیاء التراث العربی، ناشر: دار الآفاق الجدیدة - بیروت.

منظور ابن حزم از این شخص كه فتوا داده كنیز مى‌تواند سینه و باسن خود را در حال نماز برهنه كند و همچنین زن آزاد مى‌تواند به اندازه درهم بغلى از فرج خود را در برابر دیدگان دیگران و در حال نماز برهنه بگذارد، امام اعظم اهل سنت، نعمان بن ثابت ابوحنیفه است كه ابن حزم در كتاب المحلى ج3، ص224، به صورت كامل فتوای او را توضیح داده و نقل كرده است .

زین الدین عراقى، از علماى بزرگ اهل سنت در این باره مفصل توضیح داده و سپس نظر ابن حزم را نقل می‌كند كه باید شیر خوردن از خود سینه باشد و شیر خوردن به صورت غیر مستقیم سبب محرمیت نمى‌شود.

السابعة استشكل أمره علیه الصلاة والسلام إیاها بإرضاعه لما فیه من التقاء البشرتین وهو محرم قبل أن یستكمل الرضاع المعتبر وتصیر محرما له قال القاضی عیاض... ویحتمل أنه عفی عن مسه للحاجة كما خص بالرضاعة مع الكبر انتهى

وجعل أبو العباس القرطبی علی ذلك دلیلا على الاختصاص به لأن القاعدة تحریم الاطلاع على العورة ولا یختلف فی أن ثدی الحرة عورة لا یجوز الاطلاع علیه قال ولا یقال یمكن أن یرضع ولا یطلع لأنا نقول نفس التقام حلمة الثدی بالفم اطلاع فلا یجوز انتهى

ولم یعرج على ذكر ما تقدم عن القاضی من شربه بعد حلبه ولم یستصوب ابن حزم ذلك واقتضى كلامه جوازه مطلقا فإنه حكى عن بعضهم أنه قال: كیف یحل للكبیر أن یرضع ثدی امرأة أجنبیة؟ ثم نقضه بقول من قال إن للأمة الصلاة عریانة یرى الناس ثدیها وخاصرتها وأن للحرة أن تتعمد أن ینكشف من شفتی فرجها قدر الدرهم البغلی تصلی كذلك وإن تكشف أقل من ربع بطنها كذلك انتهى... واعتبر ابن حزم فی التحریم الامتصاص من الثدی وحكاه عن طائفة

هفتمین مطلب در مورد ارضاع كبیر

در مورد امر به ارضاع كبیر ، این اشكال شده است كه لازمه این كار برخورد پوست مرد و زن نامحرم قبل از محرم شدن است ! و قبل از تمام شدن رضاع این كار حرام است !

قاضى عیاض گفته است : ... ممكن است كه به خاطر احتیاج به خوردن شیر ، این كار جایز شده باشد ، همانطور كه اصل شیر خوردن در بزرگى براى او حكم خاص شد !

مطالب مشابه :

توصیه هایی برای بچه دار شدن

توصیه هایی برای بچه دار شدن. جهت شیر دادن، نوک سینه را به سمت جمعه و صف قبل از خواب.




علل خواب رفتن دست و پا و درمان آن

سیب زمینی، شیر و گوجه فرنگی راحتی و شادابی، به بهتر شدن گردش از بچهدار شدن .




دلایل به وجود امدن زردی در نوزادان

بچهدار شدن پس از زردی نوزاد ندارد و به علت اطمینان کاذبی ترنجبین و شیر خشک و نیز مصرف




عائشه وشیر خوردن مردان بزرگسال بجهت محرمیت

براى شیر دادن لازم نیست كه زن حتما بچهدار شده باشد سینه باشد و شیر خوردن به صورت




حقوق فرزندان

وظیفه مادر در شیر دادن به او از غرق شدن و جان او از پای دار و به کار پسندیده




بچه ي تُخص

آقای صفر و نیم - بچه ي تُخص - نزاع صفر و یک های ایده آلیست در مزرعه




برچسب :