معماری فولدینگ
بهرام شیردل رویکرد شکلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل خلاصه :
رویکرد شکلی به آثار معماری از مباحث مطرح در معماری معاصر است، بهگونه ای که متفکران بسیاری با این رویکرد به تحلیل آثار معماری پرداختهاند. توجه به فرم اثر بدونتوجه به مفاهیم شکلدهندهی آن و تجزیه و تحلیل روند شکلگیری فرم از مهمترین مسائل در رویکرد شکلی هستند که در این مقاله به آن پرداخته می شود و آثار معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل با این رویکرد تجزیه و تحلیل خواهند شد .
بهرام شیردل تا مقطع کارشناسی در کانادا تحصیل کرده، همچنین سابقه حضو
فولدینگفلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .
فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست .
Currently Frank مسن تر از سنش به نظر میرسد، به اعتقاد منتقدانش، تا دهه چهارم زندگی در جرگه معماران مولف و مطرح جهان (علی الخصوص در رویکرد فولدینگ) محسوب میشد، دهه آخر فعالیتهای او و علی الخصوص 5 سال آخر زندگی حرفهای وی در هالهای از انزوا فرو رفته است.
شیردل که طراح آثاری چون موزه ملی اسكاتلند، مسابقه كتابخانه اسكندريه، مسابقه تالار همايش نارا، طراحی شهری در متاپولیس لوس آنجلس و... است، به اعتقاد بسیاری، از زمان حضورش در ایران طرحی در خور نامش ارائه نکردهاست. می توان گفت بسیاری از چهرههای جوان معماری ایران مانند کامران افشار نادری و رضا دانشمیر از کارمندان دفتر او در ایران بودهاند.
بهرام شیردل
بهرام شیردل تا مقطع کارشناسی در کانادا تحصیل کرده، همچنین سابقه حضور در مقام معمار و مدرس معماری در خارج و داخل کشور را دارد؛ وی که اندکی مسن تر از سنش به نظر میرسد، به اعتقاد منتقدانش، تا دهه چهارم زندگی در جرگه معماران مولف و مطرح جهان (علی الخصوص در رویکرد فولدینگ) محسوب میشد، دهه آخر فعالیتهای او و علی الخصوص 5 سال آخر زندگی حرفهای وی در هالهای از انزوا فرو رفته است.
شیردل که طراح آثاری چون موزه ملی اسكاتلند، مسابقه كتابخانه اسكندريه، مسابقه تالار همايش نارا، طراحی شهری در متاپولیس لوس آنجلس و... است، به اعتقاد بسیاری، از زمان حضورش در ایران طرحی در خور نامش ارائه نکردهاست. می توان گفت بسیاری از چهرههای جوان معماری ایران مانند کامران افشار نادری و رضا دانشمیر از کارمندان دفتر او در ایران بودهاند.
Unfortunately the creation of architectural masterpieces is not as easy as having the ambition, the money or handling the job to even an architect with some reputation. The lucky result only occurs if the architect is making breathtaking choices combined to the local context a being the right ones. This seems to have been the case in the German small-town of Herford (of some 60.000 residents.
The city council of this community wanted to preserve the state of being the mayor manufacturer of furniture and kitchen elements in Germany by inviting Gehry to design a new museum for design and art – MARTa. The name is referring to M for the first letter in the German word for furniture (Moebel) plus ART and a small ‘a’ for ambience, all together referring to the fact that the institution besides a design and art museum contains a ‘Forum for Culture, Events and Presentations’ as well as the ‘Competency and Information Centre’, the latter in the former factory building.
When MARTa opened last year (2005) the citizens of Herford had already voted their mayor out of office at local election due to the cost of the museum. While the mayor himself was sacrificed his plan of bringing the town on the world map of architecture succeeded never the less with visitors even coming from abroad in larger numbers than dreamed of.
As something new for Gehry brick is playing the mayor role as building material in Herford. Of course red brick has been used earlier by the architect – for instance as a part of his Winton Guest House (1984) and on a flat in Neue Zollhof, Düsseldorf (2001) – but in Herford brick is dominating the tall facades as well as the pavement outside and, in some places inside, the building totally. Visually the choice of brick is not evident considering the context of the mostly whitewashed and plastered small-town houses, but in respecting the scale of the neighbouring buildings Gehry is using themrespectfully to draw attention and emphasize hismuseumbuilding
Hidden at the rear of MARTa a listed industrial building from the 1950es is hiding only to be exposed in the lobby by its white-painted concrete structure wrapped in lower parts by plywood panels to prevent wear and tear from queuing visitors. The white industrial building structure is separated from the Gehry-‘addition’ by a glassed corridor also acting as main entrance and lobby for the complex. The entrance forecourt is contained on two sides by new building wings leading to the entrance under hangouts of a elegantly sculpted metal roof surfaces of which a part is used as a sign for the name of the museum. In contrast to the outside the interior is dominated by white plasterboards on steel framing, white ceilings as well as major skylights culminatingthe exhibition area
مطالب مشابه :
درباره بهرام شیردل-به همت دانشجو سحر معتمدی
درباره بهرام شیردل-به همت دانشجو سحر مرکز تجارت جهانی شيراز از آثار برجسته بهرام شير
بهرام شیردل
آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته میشوند. بهرام شیردل
رویكرد شكلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل
مجموعه مقالات گردآوری شده اینترنتی - رویكرد شكلی به معماری هادی میرمیران و بهرام شیردل
معماری فولدینگ
رویکرد شکلی به آثار معماری از مباحث مطرح در هادی میرمیران و بهرام شیردل با این
زندگی نامه بهرام شیردل
کانسپت - زندگی نامه بهرام شیردل کتابخانه کانسای ژاپن هم از آثار طراحی شیردل است.
رويكرد شكلي به معماري هادي ميرميران و بهرام شيردل
رويكرد شكلي به آثار معماري از فرد است و به تعبیر بهرام شیردل از معدود پروژه های آن
برچسب :
آثار بهرام شیردل