شاهنامه فردوسی

شاهنامه فردوسی<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

شاهنامه مهم ترین اثر فردوسی و یکی از بزرگ ترین آثار ادبیات کهن فارسی می‌باشد. فردوسی برای سرودن این کتاب در حدود پانزده سال بر اساس شاهنامهٔ ابومنصوری کار کرد، و آن را در سال ۳۷۲ شمسی پایان داد. فردوسی از آنجا که به قول خودش هیچ پادشاهی را سزاوار هدیه کردن کتابش ندید («ندیدم کسی کش سزاوار بود»)، مدتی آن را مخفی نگه داشت و در این مدت بخش‌های دیگری نیز به مرور به شاهنامه افزود.

پس از حدود ده سال (در حدود سال ۳۸۲ هجری شمسی در سن شصت و پنج سالگی) فردوسی که فقیر شده بود و فرزندش را نیز از دست داده بود، تصمیم گرفت که کتابش را به سلطان محمود تقدیم کند. ازاین رو تدوین جدیدی از شاهنامه را شروع کرد و اشاره‌هایی را که به حامیان و دوستان سابقش شده بود، با وصف و مدح سلطان محمود و اطرافیانش جایگزین کرد. تدوین دوم در سال ۳۸۸ هجری شمسی پایان یافت که بین پنجاه هزار و شصت هزار بیت داشت. فردوسی آن را در شش یا هفت جلد برای سلطان محمود فرستاد.

به گفتهٔ خود فردوسی سلطان محمود به شاهنامه نگاه هم نکرد و پاداشی را که مورد انتظار فردوسی بود برایش نفرستاد. از این واقعه تا پایان عمر، فردوسی بخش‌های دیگری نیز به شاهنامه اضافه کرد که بیشتر به اظهار ناامیدی و امید به بخشش بعضی از اطرافیان سلطان محمود از جمله «سالار شاه» اختصاص دارد. آخرین اشارهٔ فردوسی به سن خود یکی به حدود هشتاد سال است («کنون عمر نزدیک هشتاد شد/امیدم به یک باره بر باد شد») و یکی به هفتاد و شش سال («کنون سالم آمد به هفتاد و شش/غنوده همه چشم میشار فش»).

موضوع داستان های شاهنامه                

شاهنامه شرح احوال، پیروزی ها، شکست ها، ناکامی ها و دلاوری های ایرانیان از کهن ترین دوران (نخستین پادشاه جهان کیومرث) تا سرنگونی دولت ساسانی به دست تازیان است (در سده هفتم میلادی.(

کشمکش های خارجی ایرانیان با هندیان در شرق، تورانیان در شرق و شمال شرقی، رومیان در غرب و شمال غربی و تازیان در جنوب غربی است.

علاوه بر سیر خطی تاریخی ماجرا، در شاهنامه داستان‌های مستقل پراکنده‌ای نیز وجود دارند که مستقیماً به سیر تاریخی مربوط نمی‌شوند. از آن جمله: داستان زال و رودابه، رستم و سهراب، بیژن و منیژه، بیژن و گرازان، و جز این ها بعضی از این داستان‌ها به طور خاص چون رستم و اسفندیار و یا رستم و سهراب از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان به شمار می‌آیند.

منابع شاهنامه

باید دانست که بن‌مایه‌های داستان‌های شاهنامه ساختهٔ فردوسی نیست و این داستان‌ها از دیرباز در میان ایرانیان رواج داشته‌اند. مثلاً در کتب پهلوی مانند «بندهشن»، «ایاتکار زریران» و «دینکرد» تلمیحات و اشارات بسیاری به قهرمانان و پهلوانان شاهنامه وجود دارد. همچنین در اوستا خصوصا در نسک یشت‌ها اشارات فراوانی به بسیاری از شخصیت های شاهنامه (پیشدادیان و کیانیان) شده‌است.

این قضیه در تمام آثار حماسی بزرگ به چشم می‌خورد به این معنا که در آغاز (و شاید برای مدتی مدید) داستان‌های حماسی در میان مردم دهان به دهان و از نسلی به نسلی سینه به سینه می‌گردد تا آنکه شاعر توانا و با ذوق و قریحه‌ای پدیدار شده و اثری بزرگ از روی آنها می‌آفریند.

مأخذ اصلی فردوسی در به ‌نظم کشیدن داستان‌ها، شاهنامهٔ «منثور ابومنصوری» بود که چندی پیش از آن توسط یکی از سپهداران ایران‌دوست خراسان از روی آثار و روایات موجود گردآوری شده بود. فردوسی در شاهنامه از پنج راوی شفاهی نیز به نام ‌های «آزادسرو»، «شادان برزین»، «ماخ پیر خراسانی»، «بهرام» و «شاهوی» یاد کرده که او را در بازگو کردن داستان ‌ها یاری رسانده‌اند اما ذبیح‌الله صفا در کتاب «حماسه‌سرایی در ایران» با ذکر دلایلی آورده‌است که به احتمال فراوان راویان یادشده مربوط به روزگاران پیشین بوداند و فردوسی به جهت احترام از آنان سخن به زبان آورده و هیچ کدام معاصر با حکیم طوس نبوده‌اند.

همچنین شایان ذکر است که کتاب بسیار عظیمی در اواخر روزگار ساسانی به نام خوتای نامگ (خدای‌نامه) تالیف شده بود که به یک معنا کتاب تاریخ رسمی شاهنشاهی به شمار می‌آمد. روزبه پسر دادوویه با کنیهٔ عربی «عبدالله بن مقفع» یا همان «ابن مقفع» مترجم کلیله و دمنه آن را به عربی ترجمه کرد. این کتاب یکی از مآخذ تقریباً همهٔ تاریخ نگاران سده‌های آغازین اسلامی به شمار می‌آمد.

همچنین خود فردوسی درمورد منبع شاهنامه می گوید:

           یکی نامه بود از گه باستان           فراوان بدو اندرون داستان

           پراکنده در دست هر موبدی          ازو بهره‌ای برده هر بخردی

که به احتمال زیاد منظورش همان «خدای نامه» بوده است.

به هرحال برای ما این نکته دارای اهمیّت است که داستان‌های شاهنامه در آن دوران نه به عنوان اسطوره بلکه به عنوان واقعیّتی تاریخی تلقی می‌شدند. یعنی فردوسی تاریخ ایرانیان و حماسه‌های ملی آنان را به نظم کشید نه اسطوره‌های آنان را.

 

دانلود شاهنامه فردوسی(قالب PDF)

 

منابع:

 

کتاب «تاریخ ادبیات ایران» ج۱ چاپ دوم.     نویسنده: ذبیح‌الله صفا

کتاب «حماسه‌سرایی در ایران»               نویسنده: ذبیح‌الله صفا

کتاب «صور خیال در شعر فارسی»           نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی

 

+فردوسی، راز ماندگاری زبان فارسی

+ پزشک و پزشکی در شاهنامه

 


مطالب مشابه :


نقد و بررسی کتاب «حماسه سرایی در ایران»

نقد و بررسی کتاب «حماسه سرایی در انقلاب اسلامی ایران کتابخانه دانلود کتاب




دقيقی پيشگام فردوسی در حماسه‌سرایی

دقيقی پيشگام فردوسی در حماسهسرایی. در حماسه‌سرايي به توانايي بزرگ کتاب ایران




معرفی دو کتاب "حماسه سرایی در بلوچستان" و "منظومه های

معرفی دو کتاب "حماسه سرایی در بلوچستان ایران است. روستای حیط در شمال شهر دانلود » ندای




دانلود كتابهاي كمياب تاريخي

دانلود حماسه سرایی در ایران دانلود کتاب ایران از آغاز تا اسلام تالیف ر.




حماسه سرایی در ادبیات

حماسه سرایی در در کتاب تاریخ سیستان صفحة 21 آمده است: دانلود كتاب شاعران




نقد و بررسی ادبیات حماسی در کتاب های ادبیات دوره متوسطه

بررسی سهم حماسه از نظر کمی در کتاب حماسهسرایی در ایران، چ6 دانلود کتاب




شاهنامه فردوسی

الله صفا در کتاب «حماسهسرایی در ایران» با ذکر دانلود شاهنامه کتاب «حماسهسرایی در




نقش جمشيد و فريدون در اسطوره های کهن ایران زمین

مرکز دانلود کتاب و هرج و مرج در ایران آغاز شد و حماسهسرایی در ایران




برچسب :