زندگینامه لوکوربوزیه

pic11.jpg

منبع عکس:daneshnameh.roshd.ir

لوکوربوزیه که اسم اصلی وی شارل ادواردژانره است درلاشائودوفون سوئیس به سال ۱۸۷۸متولدودرروکبرون درکاپ مارتین درجنوب فرانسه درسال۱۹۶۵بدرودحیات راگفت.لوکوربوزیه این نام مستعارراتا۱۹۲۰درکارنویسندگی واز۱۹۲۲درمعماری وکارهای روزمره فرهنگی واز۱۹۲۸به عنوان نقاش به کار می برد.وی یکی ازشاخص ترین چهره های جهانی معماری مدرن از۱۹۲۰تا۱۹۶۰به شمارمی رود.باوجودعدم برخورداری ازتحصیلات آکادمیک دوره آموزشهای عملی ومهارتهای حرفه ای هنری رادرمدرسه هنرهاوصنایع دستی درلأشائودوفون گذراند.اولین کارش طراحی واجراءویلای برای مدیرمدرسه شان درسن ۱۹سالگی بوده است.دردفتردوتن ازمعروفترین معماران آن دوره دراروپا یعنی آگوست پره وپیتربهرنزبه مدت چندسال کارکرد.وی سپس به بالکان-آسیای صغیر،یونان،روم،سفرنمودونقاشی های بسیاری ازاین سفرباخودبه همراه آورد.لوکوربوزیه درطی فعالیت حرفه ای خوداستفاده ازیکی ازشاخص ترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساندوکارهای وی موردتقلیدجهانی قرار گرفت.کاوش اصلی لوکوربوزیه درسراسرزندگی حرفه ای اش درباره مشکل خانه بودابتدامسئله حداقل مسکن که اودرباره اش این عبارت معروف خودرابه کاربرددستگاهی برای زیستن.هدف اومتوجه آفرینش ساختمانهایی بااستفاده ازقابلیت های بتون مسلح یعنی سبکی واستحکام آن بودساختمانهایی که درآنها نقشه به بیشترین میزان آزادی وانعطاف پذیری درنفوذمتقابل فضای درونی وبیرونی دست یافته باشد.لوکوربوزیه دردهه ۲۰میلادی دوکتاب بسیارمهم به رشته تحریردرآورد.

۱)منشوربینش مدرن درمعماری که توجه معماران رابه فن آوری مدرن جلب می کندوی دراین کتاب معماران رابامهندسین مکانیک مقایسه کرده وبیان می دارد که صنعت ساختمان وسایل حمل ونقل مانند هواپیما،قطار…دراثرتحولات سریع تکنولوژی به کلی دگرگون شده ولی ساختمانسازی به دنبال تقلیدازسبک های گذشته است.دراین کتاب استفاده ازتیرآهن وبتن وپیش ساختگی رامسیر آینده معماری تلقی می نماید.وی عنوان می کندکه برای پرهیزازانقلاب اجتماعی بایدبااستفاده ازتکنولوژی جدیدبه صورت گسترده برای اقشارمختلف جامعه خانه سازی کرد.

۲)منشوربینش مدرن درشهرسازی دراین کتاب توجه معماران وشهرسازان راازگذشته به سمت آینده معطوف می کند.لوکوربوزیه شهرهای آمریکا بالاخص نیویورک وشیکاگوباآسمانخراشهای مرتفع وخیابان های چندمرتبه رابسیار تحسین .آنهارابه عنوان الگوهای آینده شهرهای اروپاوسایر نقاط جهان معرفی کردلوکوربوزیه شهرهای آینده راشهرهایی تجسم نمودکه ازآسمانخراشهای عظیم ومرتفع تشکیل شده است .این آسمانخراشها چندعملکردی هستنددراین آپارتمانهای مسکونی،ادارات،فروشگاه ها،مدارس،مراکزتجمع وکلیه احتیاجات یک محله بسیاربزرگ فراهم است.ساکنان این مجتمع ازدود وسروصدای ترافیک اتومبیل به دورهستندبه جای آن ازآفتاب ودیدمنظرزیبا استفاده می کنند.براساس این نظریه دوشهرمهم دردهه ۵۰میلادی طراحی واجراشد.

۱)شهرچندیگاردرهندکه توسط لوکوربوزیه طراحی شد۲)شهربرازیلیاتوسط لوچیوکوستاواسکارنیمایربه عنوان پایتخت جدیدبرزیل طراحی گردید.ساختمان طراحی شده توسط نورمن فاسترمعماری سبک های -تک به نام برج هزاره توکیودرساحل شهرتوکیورامی توان نمونه کامل برج چند منظوره لوکوربوزیه تلقی کرد.

شعار لوکوربوزیه درزمینه معماری این است که خانه رابه عنوان ماشینی برای زندگی همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است.لوکوربوزیه ۵اصل درساختمانهای مدرن معرفی کرد:۱)ستونها ساختمانهاراازروی زمین بلند می کنند.۲)بام سطح وباغ روی بام.۳)پلان آزاد.۴)پنجره های طویل وسرتاسری۵)نمای آزادکف ودیوارهابه صورت کنسول

لوکوربوزیه دارای سبک معماری مدرن است ایده اوبرای این سبک خانه ماشینی برای زندگی که نمونه بی نظیراومیتوان به ویلا ساوا در۱۹۲۹تا۱۹۳۱نام برد.لوکوربوزیه به تحسین وتحت تأثیرمکتب شیکاگو قرارگرفت.روشهای طراحی اجرایی واصول نظری این معماران به نام مکتب شیکاگو شهرت یافت ومیتوان منشوراولیه معماری مدرن محسوب کرد.هنرمدرن ومعماری مدرن به یکدیگر تعلق دارندوهدف هردوی اینها کمک به انسان برای یافتن جای پای

وجودی دردنیای جدیدازطریق تجسم ویژگیهای آن است مکتب شیکاگو۱)استفاده ازاسکلت فولادی برای ساختارکل بنا۲)نمایش ساختاربنادرنمای ساختمان۳)عدم تقلیدازسبکهای گذشته ۴)استفاده بسیاراندک ازتزئینات۵)استفاده ازپنجره های عریض که کل دهانه بین ستونها را می پوشاند.معماری مدرن متعالی یااوج معماری مدرن دربین دوجنگ جهانی

اول ودوم یعنی دردهه ۲۰و۳۰میلادی دراروپاوامریکامطرح بود.باپایان جنگ جهانی اول ونیازشدیدبه ترمیم خرابیهای جنگ وتولید انبوه ساختمان گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت.لذااستفاده ازتکنولوژی روز،مصالح مدرن،پیش ساختگی عملکردگرایی دوری ازسبک های پرزرق وبرق تاریخی موردتوجه قرارگرفت.یکی ازموضوعات کلیدی مدرن متعالی مسئله صنعت تولیدات صنعتی وتکنولوژی بود.لوکوربوزیه سعی درقطع کردن وابستگی های معماری مدرن به گذشته وتاریخ گرایی داشتندبه جای آن آنها خوهان جایگزینی تکنولوژی وعملکرد به عنوان منبع اسهام معماری شدند.

ازآثاروی میتوان۱)ویلاشواب۱۹۱۶ ۲)سیتروئن۱۹۲۲ ۳)ویلابنسون درواکرسون۱۹۲۲

۴)لاروش درپاریس ۱۹۲۳  ۵)خانه کوک دربلوژن سورسین۱۹۲۶  ۶)ویلااستین درگارشه۱۹۲۷ ۷)ایزن هوفسیدلونگ دراشتوتگارت۱۹۲۷ ۸)ویلای ساوا۱۹۲۶تا۱۹۳۱ ۹)آپارتمان کلارت درژئو۱۹۳۰تا۱۹۳۲ ۱۰)بنای لوروشه ۱۱)ویلای اشتاین ۱۲)مارسی ۱۳)کلیسای زیارتی نوتردام ۱۴)طرح هنرکده ۱۵)غرفه اسپری نوو ۱۶) واسین هوف ۱۷)شارل ۱۸)کاخ اتحادیه ملل ۱۹)وزرات فرهنگ ۲۰)رونشان.

مشخصه کلی این ساختمانها که نمادهای معماری مدرن هستنددرارتباط باآزادی عملی بودکه نسبت به زمین ومحیط وبوم دانست همچنین دست آوردهای غنایی وفضاهای داخلی وخارجی آنهابااتاقهای بلندنیم طبقه دارسالنهای بازوبزرگ گالری مانند راهروهای هوایی  وشیب روهای ارتباطی باچشم اندازهای داخلی که به زیبایی روبه بیرون قاب بندی شده بودند.

منبع:http://sainar.net/architecture/


مطالب مشابه :


معماری اسلامی

اصل معماری مساجد بر اساس ایده های مساوات طلبانه،شمایل شکن ، درون انواع فضاهای سبز وباغ ها :




باغ‌هاي ايران و چهارباغ

دان هنر - باغ‌هاي ايران و چهارباغ - معماری - شهرسازی - هنر- ادبیات - سینما




معماری مدرن

معماری - معماری لوكوربوزيه اصول پنجگانه اي مانند مرتفع سازي وباغ روي بام وپلان ازاد




معماری مدرن

معماری جهان لوكوربوزیه اصول پنجگانه ای مانند مرتفع سازی وباغ روی بام وپلان ازاد وكاربرد




مقاله ای در مورد معماری مدرن

معماری مدرن لوكوربوزیه اصول پنجگانه ای مانند مرتفع سازی وباغ روی بام وپلان ازاد وكاربرد




تجهیزات شهری

معمار و معماری ، شهر و شهرسازی و زندگی - تجهیزات شهری - نوسازی ونوگرایی و پیشگیری از فرسودگی




زندگینامه لوکوربوزیه

هنر معمار - زندگینامه لوکوربوزیه - معماری و آثار معماران بام سطح وباغ روی بام.۳)




برچسب :