حجاب و پوشش زن در اديان الهي (زرتشت- یهود- مسیحیت- اسلام)
حجاب و پوشش زن در اديان الهي (زرتشت- یهود- مسیحیت- اسلام)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
حجاب در آيين زرتشت
نخستين مردمي كه به سرزمين ايران آمدند، آريايي ها بودند. آنان به دو گروه عمده «مادها» و «پارس ها» تقسيم ميشدند. با اتّحاد مادها، دولت «ماد» تشكيل شد. پس از مدّتيپارس ها توانستند دولت ماد را از بين ببرند و سلسله هاي هخامنشيان، اشكانيان وساسانيان را بنيانگذاري كنند. پژوهش ها نشان مي دهد كه زنان ايران زمين از زمانمادها كه نخستين ساكنان اين ديار بودند، داراي حجاب كاملي، شامل پيراهن بلند چيندار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلي بلند بر روي لباس ها بوده اند.4 اين حجاب دردوران سلسله هاي مختلف پارس ها نيز معمول بوده است.5 بنابر اين، در زمان بعثت زرتشتو قبل و بعد از آن، زنان ايراني از حجابي كامل برخوردار بوده اند. برابر متونتاريخي، در همه آن زمان ها پوشاندن موي سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رايجبوده است و زنان هر چند با آزادي در محيط بيرون خانه رفت و آمد مي كردند و همپايمردان به كار مي پرداختند، ولي اين امور با حجاب كامل و پرهيز شديد از اختلاط هايفسادانگيز همراه بوده است.
جايگاه فرهنگي پوشش در ميان زنان نجيب ايران زمين به گونه اي است كه در دورانسلطه كامل شاهان، هنگامي كه خشايارشاه به ملكه «وشي» دستور داد كه بدون پوشش به بزم بيايد تا حاضران، زيبايي اندام او را بنگرند، ويامتناع نمود و از انجام فرمان پادشاه سر باز زد و به خاطر اين سرپيچي، به حكمدادوَران، عنوان «ملكه ايران» را از دست داد.6
در زمان ساسانيان ـ كه پس از نبوت زرتشت است ـ افزون بر چادر، پوشش صورت نيز درميان زنان اشراف معمول شد. به گفته ويل دورانت پس از داريوش، زنان طبقات بالاياجتماع، جرأت نداشتند كه جز در تختِ روانِ روپوش دار از خانه بيرون بيايند و هرگزبه آنان اجازه داده نمي شد كه آشكارا با مردان آمد و رفت كنند. زنان شوهردار حقنداشتند هيچ مردي حتي پدر و برادرشان را ببينند. در نقش هايي كه از ايران باستان برجاي مانده است، هيچ صورت زني ديده نمي شود و نامي از ايشان نيامده است.7
تجليّات پوشش در ميان زنان ايران چنان چشم گير است كه برخي از انديشمندان و تمدننگاران، ايران را منبع اصلي ترويج حجاب در جهان معرفي كرده اند.8
از آن جا كه مركز بعثت «اشو زرتشت» ايران بوده است وآن حضرت در زمينه اصل حجاب و پوشش زنان در جامعه خويش كمبودي نمي ديده است، باتأييد حدود و كيفيت حجاب رايج آن دوران، كوشيد تا با پندهاي، خود ريشه هاي درونيحجاب را تعميق و مستحكم نموده، عامل درون را ضامن اجرا و پشتوانه استمرار و استواريحجاب معمول قرار دهد.
به پند و اندرزهاي «اشوزرتشت» بنگريد تا تلاش وي برايتعالي و آموزش مباني حجاب و بيان لزوم توأم نمودن حجاب ظاهري با عفّت باطني، روشنتر شود؛ او مي فرمايد:
اي نوعروسان و دامادان!... با غيرت، در پي زندگانيِ پاك منشي بر آييد... .ايمردان و زنان! راه راست را دريابيد و پيروي كنيد. هيچ گاه گردِ دروغ و خوشي هايزودگذري كه تباه كننده زندگي است، نگرديد؛ زيرا لذّتي كه با بدنامي و گناه همراهباشد، همچون زهر كشنده اي است كه با شيريني درآميخته و همانند خودش دوزخي است. بااين گونه كارها، زندگاني گيتي خود را تباه مسازيد. پاداش رهروان نيكي، به كسي ميرسد كه هوا، هوس، خودخواهي و آرزوهاي باطل را از خود دور ساخته، بر نفس خويش چيرهگردد و كوتاهي و غفلت در اين راه، پايانش جز ناله و افسوس نخواهد بود.
فريب خوردگاني كه دست به كردار زشت زنند، گرفتار بدبختي و نيستي خواهند شد وسرانجامشان خروش و فرياد و ناله است.9
گفتني است كه در دين زرتشت، لباس يا كيفيت خاصي براي حجاب زنان واجب نشده است؛بلكه لباس رايج آن زمان كه شامل لباس بلند، شلوار و سرپوش ـ يعني چادر يا شنلي برروي آن ـ بوده است، مورد تقرير و تنفيذ قرار گرفته است. هر چند كه استفاده ازسِدرِه و كُشتي ـ لباس مذهبي ويژه زرتشتيان ـ توصيه شده است.10 البته بر هر مرد وزن واجب است كه هنگام انجام مراسم عبادي و نيايش، سر خود را بپوشاند. بنا به گفتهموءبد «رستم شهرزادي» پوشش زنان بايد به گونه اي باشد كههيچ يك از موهاي سرِ زن از سرپوش بيرون نباشد. در خرده اوستا، به طور صريح چنينآمده است: «نامي زت واجيم، همگي سر واپوشيم و همگي نماز و كريمبدادار هورمزد؛11 يعني همگان نامي ز تو بر گوييم و همگان سر خود را مي پوشيم و آنگاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز مي كنيم».
بر اساس آموزه هاي ديني، يك زرتشتي موءمن، بايد از نگاه ناپاك به زنان دوري جويدو حتي از به كارگيري چنين مرداني خودداري كند. در اندرز «آذربادماراسپند» موءبد موبدان آمده است: «مرد بدچشم را به معاونت خود قبول مكن12».
پوشش موي سر و داشتن نقاب بر چهره، پس از سقوط ساسانيان نيز ادامه يافته است. بهاين نمونه بنگريد: پس از فتح ايران، هنگامي كه سه تن از دختران كسري، شاهنشاهساساني را براي عمر آوردند، شاهزادگان ايراني همچنان با نقاب، چهره خود را پوشاندهبودند. عمر دستور داد تا پوشش از چهره بر گيرند تا خريداران پس از نگاه، پول بيشتريمبذول دارند. دوشيزگان ايراني خودداري كردند و به سينه مأمور اجراي حكم عمر مشتزده، آنان را از خود دور ساختند. عمر بسيار خشمناك شد؛ ولي امام علي(ع) او را بهمدارا و تكريم آنان توصيه فرمود.13
حجاب در آيين يهود
همه موءرخان، از حجاب سخت زنان يهودي سخن گفته اند14. ويل دورانت مي گويد: گفتوگوي علني ميان ذكور و اِناث، حتّي بين زن و شوهر از طرف فقهاي دين ممنوع گرديدهبود.... .دختران را به مدرسه نمي فرستادند و در مورد آنها كسب اندكي علم را به ويژهچيز خطرناكي مي شمردند. با اين همه، تدريس خصوصي براي اِناث مجاز بود.15 نپوشاندنموي سر خلافي بود كه مرتكب آن را مستوجب طلاق مي ساخت.16 زندگي جنسي آنان، عليرغمِتعدد زوجات، به طرز شايان توجّه ، منزّه از خطايا بود. زنان آنان، دوشيزگاني محجوب،همسراني كوشا، مادراني پُرزا و امين بودند و از آن جا كه زود وصلت مي كردند، فحشابه حدّاقل تخفيف پيدا مي كرد.17
بدون ترديد مبناي حجاب در شريعت يهود، آيات تورات بود كه بر حجاب تأكيد مي نمود. كاربرد واژه «چادُر» و «برقع» كه به معناي روپوش صورت است، در آن آيات، كيفيت پوشش زنان يهودي را نشان مي دهد. تورات تشبه مرد و زن به يكديگر را نهي نموده، مي گويد:متاع مرد بر زن نباشد و مردلباس زن را نپوشد؛ زيرا هر كه اين را كند، مكروه «يَهْوَه» خداي تو ست.18 بي حجابي سبب نزول عذاب معرفي شده است؛
خداوند مي گويد: از اين جهت كه دختران صهيون متكبرند و با گردن افراشته و غمزاتچشم راه مي روند و به ناز مي خرامند و به پاي هاي خويش خلخال ها را به صدا ميآورند* بنابراين خداوند فَرْق سر دختران صهيون را كَلْ خواهد ساخت و خداوند عورتايشان را برهنه خواهد نمود* و در آن روز، خداوند زينت خلخال ها و پيشاني بندها وهلال ها را دور خواهد كرد* و گوشوارها و دستبندها و روبندها را * و دستارها وزنجيرها و كمربندها و عطردان ها و تعويذها را * و انگشترها و حلقه هاي بيني را * وزخوت نفيسه و رداها و شال ها و كيسه ها را * و آينه ها و كتان نازك و عمامه ها وبرقع ها را * و واقع مي شود كه به عوض عطريّات، عفونت خواهد شد و به عوض كمربند،ريسمان و به عوض موي هاي بافته، كَلي و به عوض سينه بند، زنّار پلاس و به عوضزيبايي، سوختگي خواهد بود * مردانت به شمشير و شجاعانت در جنگ خواهند افتاد * ودروازه هاي وي، ناله و ماتم خواهند كرد و او خراب شده، بر زمين خواهد نشست.19
افزون بر موارد فوق، در كتاب مقدس، وجوب پوشاندن موي سر20 لزوم پرهيز از زنانفريبكار و بيگانه21، نهي از لمس و تماس22 و واژه چادر23، نقاب24 و برقع25 آمده است؛به عنوان نمونه در مورد عروس يهودا مي خوانيم: پس رخت بيوكي را از خويشتن بيرونكرده، برقعي به رو كشيده و خود را در چادري پوشيد و به دروازه عينايم كه در راهتمنه است، بنشست.26
در «تلمود» اصلي ترين كتاب فقهي كه به گفته ويلدورانت، اساس تعليم و تربيت يهود27 است، نيز بر لزوم پوشاندن سر از نامحرمان، لزومسكوت زن و پرهيز از هرگونه آرايش براي ساير مردها28، پرهيز از نگاه زن به مردانبيگانه، 29 اجتناب از نگاه مرد به زنان نامحرم30 و لزوم پرهيز از هر امر تحريكآميز،31 تأكيد شده است.
برابر حكم سخت گيرانه تلمود، اگر رفتار زن فضيحت آميز باشد، شوهر حق دارد او رابدون پرداخت مبلغ كتوبا(مهريه) طلاق دهد و زناني كه در موارد زير به رفتار و كردارآنها اشاره مي شود، ازدواجشان باطل است و مبلغ كتوبا (مهريه) به ايشان تعلّق نميگيرد؛ زني كه از اجراي قوانين ديني يهود سرپيچي مي كند و في المثل بدون پوشاندن سرِخود، به ميان مردان مي رود، در كوچه و بازار پشم مي ريسد و با هر مردي از روي سبكسري به گفت وگو مي پردازد. زني كه در حضور شوهر خود، به والدين او دشنام مي دهد وزن بلند صدا كه در خانه با شوهر خود به صداي بلند درباره امور زناشويي صحبت مي كندو همسايگانِ او مي شنوند كه چه مي گويد.32
برخورد حضرت موسي(ع) با دختران شعيب كه به آنان فرمود تا پشت سر او حركت كرده،از پشت سر، او را به منزل پدرشان هدايت كنند، و نيز سيره عملي يهوديان مبني براستفاده از چادر و برقع و روبند، تفكيك و جدا بودن محل عبادت زنان از مردان دركنيسه، ناشايسته شمردن اشعاري كه در تمجيد زيبايي زنان سروده شده است و ايراد خطابهتوسط زنان از پشت پرده، بيانگر كيفيت شديد و سخت گيرانه حجاب نزد يهوديان است.
حجاب در آيين مسيحيت
مسيحيت نه تنها احكام شريعت يهود در مورد حجاب را تغيير نداد، بلكه قوانين شديدآن را استمرار بخشيد و در برخي موارد، قدم را فراتر نهاد و با سخت گيري بيشتري وجوبحجاب را مطرح ساخت؛ زيرا در شريعت يهود، تشكيل خانواده و ازدواج امري مقدس محسوب ميشد و طبق نوشته ويل دورانت، در سن بيست سالگي اجباري بود؛33 اما از ديدگاه مسيحيتقرون اوّليه، تجرّد، مقدس شمرده مي شد.34 بنابر اين مسيحيت، براي از بين بردن زمينههرگونه تحريك و تهييج، زنان را به صورت شديدتري به رعايت كامل پوشش و دوري از هرگونه آرايش و تزيين فراخواند. برابر متون تاريخي، چادر و روبند، براي همگان ـ حتّيبراي خاتون هاي اشراف ـ ضروري بود و در اعياد نيز كسي آن را كنار نمي گذاشت؛ بلكهبا طلا و نقره و پارچه هاي زربفت آن را تزيين مي نمودند و حتّي براي تفريح نيز باحجب و حياي كامل در مجالس انس و يا گردش هايي دور از چشم نامحرمان، شركت مي جستند.
انجيل در موارد فراوان، بر وجوب حجاب و پوشش تأكيد و پيروانش را به تنزّه ازاِعمال شهوت و عفاف فراخوانده است؛ در انجيل مي خوانيم: همچنين زنان پير در سيرتمتقي باشند و نه غيبت گو و نه بنده شراب زياده، بلكه معلمات تعليم نيكو* تا زنانجوان را خِرَد بياموزند كه شوهر دوست و فرزند دوست باشند* و خردانديش و عفيفه وخانه نشين و نيكو و مطيع شوهران خود كه مبادا كلام خدا متهم شود*35
در «كتاب مقدس» در مورد لزوم آراستگي به حيا و كنارنهادن آرايش ظاهري چنين آمده است: همچنين زنان، خويشتن را بيارايند به لباسِ مزّينبه حيا و پرهيز؛ نه به زلف ها و طلا و مرواريد و رختِ گران بها* ...زن با سكوت بهكمال اطاعت تعليم گيرد* و زن را اجازت نمي دهم كه تعليم دهد يا بر شوهر مسلّط شود؛بلكه در سكوت بماند*36
همچنين اي زنان، ...* و شما را زينت ظاهري نباشد از بافتن موي و متحلّي شدن بهطلا و پوشيدن لباس * بلكه انسانيت باطني قلبي در لباس غير فاسد، روح حليم و آرام كهنزد خدا گرانبهاست * زيرا بدين گونه زنان مقدسه در سابق نيز كه متوكل به خدا بودند،خويشتن را زينت مي نمودند.37
افزون بر موارد پيشين، «عهد جديد» نيز لزوم پوشاندنموي سر، به ويژه در مراسم عبادي،38 لزوم سكوت به ويژه در كليسا،39 با وقار و امينبودن زن 40و نهي از نگاه ناپاك به بيگانگان را خاطرنشان ساخته، مي گويد: كسي كه بهزني نظر شهوت اندازد، همان دم، در دل خود با او زنا كرده است * پس اگر چشم راستت،تو را بلغزاند، قلعش كن و از خود دور انداز؛ زيرا تو را بهتر آن است كه عضوي ازاعضايت تباه گردد، از آن كه تمام بدنت در جهنم افكنده شود*41
دستورات ديني پاپ ها و كاردينال هاي مسيحي كه بر اساس آن پوشاندن صورت الزامي وتزيين موي سر و آرايش آن و تنظيم آنها در آيينه و سوراخ نمودن گوش ها و آويختنگلوبند، خلخال، طلا و دستبند قيمتي، رنگ نمودن مو و تغيير صورت ظاهري ممنوع بود،شدت بيشتري رانشان مي دهد.42
در مورد سيره عملي زنان مسيحي، دائرة المعارف لاروس مي گويد: دين مسيحي، برايزن، خِمار را باقي نهاد؛ وقتي وارد اروپا شد، آن را نيكو شمرد. زن ها در كوچه و وقتنماز، خمار داشتند. در قرون وسطي، خصوصاً قرن نهم، خمار رواج داشت. آستين خمار،شانه زن را پوشيده، تقريباً به زمين مي رسيد. اين عادت تا قرن سيزدهم باقي بود.43
ويل دورانت نيز در مورد سيره عملي زنان مسيحي چنين مي نويسد: ساق پاي زنان چيزينبود كه در ملأ عام و يا رايگان به چشم خورد.... البسه بانوان در مجالس تورنه،موضوع مهمّي براي روحانيون بود كه كاردينال ها، درازي جامه هاي خواتين را معيّن ميكردند. هنگامي كه كشيشان چادر و روبند را يكي از اركان اخلاقيات عيسوي دانستند، بهدستور زن ها، چادرها را از مشمش ظريف و حرير زربفت ساختند... .44
تصويرهايي كه از پوشاك مسيحيان و زنان اروپا به جا مانده، به وضوح حجاب كاملزنان را نشان مي دهد.45
حجاب در آيين اسلام
بدون شك، پوشش زن در برابر مردان بيگانه، يكي از ضروريات دين اسلام است. قرآنكريم مي فرمايد: «و به بانوان باايمان بگو چشم هاي خود رافروپوشند و عورت هاي خود را از نگاه ديگران پوشيده نگاه دارند و زينت هاي خود را،جز آن مقداري كه ظاهر است، آشكار نسازند و روسري هاي خودرا بر سينه خود افكنند وزينت هاي خود را آشكار نسازند؛ مگر براي شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان،پسرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، پسر خواهرانشان، زنان همكيششان، كنيزانشان و مردان سفيهي كه تمايلي به زنان ندارند و كودكاني كه از امورجنسي بي اطلاعند و پاهاي خود را بر زمين نكوبند تا زينت هاي پنهانشان آشكار شود وهمگي به سوي خداوند توبه كنيد اي موءمنان؛ باشد كه رستگار شويد».46 افزون برآن، در آيات ديگر، پوشيدگي كامل اندام،47 نيك و شايسته، با وقار و بدور از تحريكسخن گفتن و دوري از آرايش هاي جاهليت نخستين،48 توصيه شده است.
در روايات نيز پوشيدن جامه بدن نما و نازك نزد نامحرم49، آرايش و استعمال عطر درخارج از خانه50، اختلاط فساد برانگيز زن و مرد51، دست دادن و مصافحه با نامحرم52وتشبه به جنس مخالف 53 منع شده است و مردان با غيرت،54 به هدايت و كنترل همسر ودختران، عفّت نسبت به زنان مردم55 و دوري از چشم چراني توصيه شده اند.
پس معلوم شد كه تفاوت اساسي حجاب اسلامي با حجاب اديان گذشته، در اين است كهاسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان، با تعديل و نظم مناسب و به دور ازافراط و تفريط، سهل انگاري مضرّ يا سخت گيري بي مورد به جامعه بشري ارزاني داشتهاست. حجاب اسلامي همچون حجاب مورد توصيه پاپ ها، به معناي حبس زن در خانه يا پردهنشيني و دوري از شركت در مسايل اجتماعي نيست؛ بلكه بدين معناست كه زن در معاشرت خودبا مردان بيگانه، موي سر و اندام خويش را بپوشاند و به جلوه گري و خودنمايي نپردازدتا در جامعه، غريزه آتشين جنسي تحريك نگردد؛ بلكه در محيط خانواده، اين غريزه بهصورت صحيح ارضا گردد.
__________________________________________________________
1- روم، آيه 30.
2- اعراف، آيه 27.
3- شهيد مطهري، جهان بيني توحيدي، ص 75.
4- جليل ضياءپور، پوشاك باستاني ايرانيان از كهن ترين زمان، ص 17 ـ 26 و ص51،54، 56..
5- جليل ضياءپور، پوشاك زنان ايران، ص 64 ـ 194.
6- فرهت قائم مقامي، آزادي يا اسارت، ص106؛ تورات، باب استر، آيه 1.
7- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج1، ص552.
8- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج2، ص78 و برتراند راسل، زناشوئي و اخلاق، ص135.
9- يسنا، ص53، پندهاي 5 ـ 8؛ به نقل از: آموزشهاي زرتشت پيامبر ايران؛ رستمشهرزادي، آموزش گات ها، انجمن زرتشتيان، آبان 67.
10- «سدره»از نه پاره پارچه سفيد و نازك دوخته شده ودر زير پيراهن، چسبيده به بدن پوشيده شود. سدره كه در اوستا (ستره) ناميده شده، بهمعناي آن نيز هست. علماي اسلام نيز براي بيان حكم حجاب از واژه ستر استفاده كردهاند. «كُشتي»، كمربند باريكي است كه از پشم گوسفند بافتهشده و بايد پيوسته آن را بر روي سدره به كمر بندند؛ موءبد موبدان، رستم شهرزادي،دين و دانش، انجمن زرتشتيان تهران، سال 1357.
11- خرده اوستا، فصل آفرينگان دهمان.
12- سالنماي 1372، چاپ انجمن زرتشتيان تهران، ص10.
13- وشنوه اي، حجاب در اسلام، ص59، به نقل از السيرة الحلبيه، ج2، ص49.
14- عبدالرسول عبدالحسن الغفّار، المرأه المعاصره، چاپ سوم، ص40.
15- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج12، ص66 .
16- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج12، ص62 .
17- همان، ص63.
18- تورات، سفر تثنيه، باب 22، فقره 5.
19- تورات، كتاب اشعياء نبي، باب سوم، فقره 16 ـ 26.
20- تورات، سفر اعداد، باب 5، فقره 18.
21- تورات، كتاب روت، باب دوم، فقره 8 ـ 10.
22- تورات، كتاب امثال سليمان نبي، باب ششم، فقره 1 ـ 10 و 20 ـ 26.
23- همان مدرك، باب سوم، فقره 15.
24- تورات، كتاب اشعياء نبي، باب 47، فقره 1 و 2.
25- تورات، كتاب غزل هاي سليمان، باب 4، فقره 1.
26- تورات، سفر پيدايش، باب 38، فقره 14 و 15.
27- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج12، ص34.
28- همان، ص31.
29- همان، ج1، ص492.
30- همان، ص30.
31- همان، ج12، ص28.
32- راب اماكهن، گنجينه اي از تلمود، ص186، ميشناكتوبوت 6 :7.
33- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج 1، ص 439.
34- شايان ذكر است كه اكنون مسيحيت، ازدواج را براي تمام مسيحيان مقدس مي شمرد وتنها آن را براي پاپ و اسقف هاي كليسا ممنوع مي داند.
35- انجيل، رساله پولس بتيطس، باب دوم، فقره 1 ـ 6 .
36- انجيل، رساله پوليس به تيموناوءس، باب دوم، فقره 9 ـ 15.
37- انجيل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره 1 ـ 6 .
38- انجيل، رساله اول پولس رسول به قرنتيان، باب يازدهم، فقره 1 ـ 17.
39- همان، باب چهاردهم، فقره 34 ـ 36.
40- انجيل، رساله پولس رسول به تيموناوءس، باب سوم، فقره 11.
41- انجيل متي، باب اول، فقره 28 ـ 30.و باب هجدهم، فقره 8 ـ 10.
42- دكتر حكيم الاهي، زن و آزادي، ص 53.
43- مهذب، زن و آزادي، ص 65.
44- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج 13، ص 498 ـ 500، با اندكي تصرف و تلخيص.
45- براون و اشنايدر، پوشاك اقوام مختلف، ص 116.
46- سوره نور (24)، آيه 31.
47- احزاب، 59.
48- احزاب، آيه 32.
49- سنن ابي داوود، ج2، ص383.
50- مجلسي، بحارالانوار، ج103، ص243.
51- ناسخ التواريخ، ج2.
52- همان، ص163.
53- مجلسي، همان، ج103، ص258.
54- نهج الفصاحه، ص143.
55- شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، ج14، ص138و141.
مطالب مشابه :
مدل لباس
مدل لباس اسپرت و شيك مخصوص مهماني. مدل پيراهن كوتاه حرير
دکوراسیون منزل (پرده)
در اين مواقع استفاه از تور يا حرير عملي برخى پرده را لباس خانه مى دانند مدل پنجره خود
آموزش رایگان ساخت تاج سنگی
لوازم موردنياز: 1-پارچه حرير ژرژت سفيد 50 سانتي متر 2-پرچم گل مدل تاج عروس لباس مجلسی
لباسهاي زنان تركمن
و در بالاي آن دستمال بزرگ از حرير و يا نخ به نام «قين قاج مدل لباس زنانه CopyRight © 2011
تصاویری از کارناوال شادی در برزیل Tasaviri az Carnival e Shadi 2011 Dar Brazil
تصاویری از کارناوال شادی در برزیل Tasaviri az Carnival e Shadi 2011 Dar Brazil حرير غمش را کنار مدل لباس
حجاب و پوشش زن در اديان الهي (زرتشت- یهود- مسیحیت- اسلام)
ها، چادرها را از مشمش ظريف و حرير زربفت مـــــدل لبـــــاس لباس 2010 - 2011
Milade Hazrate MASIH Bar Jahaniyan Khojaste Bad ///دور دنیا با جشن کریسمس و سال 2011 میلادی
جشن کريسمس و آغاز سال 2011 حرير غمش را کنار بزن! مدل لباس
اس ام اس عاشقانه جديد
كن و به سراغ بغض خيس پنجره برو ٬ حرير غمش را كنار بزن او را مي يابي دسته بندي :
درباره استان کردستان ، کردستان ، جاذبه های کردستان ، عکس کردستان ، کردستان کردستان کردستان کردستان
از اين لباسها بستگي به سليقه زنان دارد، شلوار آنها گشاد و از جنس حرير 2011 12/6/2011 - 12/12 مدل
برچسب :
مدل لباس حرير 2011