خواب ورؤیا وتعبیرخواب 18/6/91
خواب ورؤیا وتعبیرخواب 18/6/91
- پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) میفرمایند: خواب بر سه قسم است: یا بشارتی از سوی خداوند یا غم و اندوهی از طرف شیطان و یا مشکلات روزمره انسان است که در خواب آن را میبیند.
برخی از دانشمندان و روانشناسان خواب دیدن را بر اثر ناکامیها و شکستها دانسته و به ضربالمثلی قدیمی استشهاد کردند که «شتر در خواب بیند پنبه دانه»، برخی دیگر خواب را تلقین ترس گرفتهاند بر اساس ضرب المثلی که میگوید: «دور از شتر بخواب تا خواب آشفته نبینی» و بعضی دیگر خواب را جلوه غرائز واپس زده دانستهاند، اما علیرغم تفاوتهایی که در خوابها و رۆیاها وجود دارد، کسی اصل خواب دیدن را انکار نکرده است و البته باید به این نکته توجه داشت که همه خوابها با یک تحلیل قابل بررسی نیستند.
- مرحوم علامه طباطبایی(رضی الله عنه) میگوید: سه عالم وجود دارد، عالم طبیعت، عالم مثال، عالم عقل. روح انسان به خاطر تجردی که دارد، در خواب با آن دو عالم ارتباط پیدا میکند و به میزان استعداد و امکان، حقایقی را درک میکند. اگر روح کامل باشد، در فضای صاف حقایق را درک میکند و اگر در کمال به آخرین درجه نرسیده باشد، حقایق را در قالبهای دیگر مییابد. همانطور که در بیداری شجاعت را در شیر و حیله را در روباه و بلندی را در کوه میبینیم، در خواب، علم را در قالب نور، ازدواج را در قالب لباس و جهل و نادانی را به صورت تاریکی مشاهده میکنیم.
بحث ایشان را با مثالی تبیین میکنیم. کسانی که خواب میبینند سه دستهاند: دسته اول کسانی که روح کامل و مجردی دارند و بعد از خواب رفتن حواس با عالم عقل مرتبط شده و حقایقی را صاف و روشن از دنیای دیگر دریافت میکنند، اینگونه خوابها که دریافت مستقیم و صاف است، نیازی به تعبیر ندارد.
دسته دوم کسانی هستند که دارای روح متوسط هستند و در عالم رۆیا حقایق را ناصاف و همراه با برفک و تشبیه و تخیل دریافت میکنند، دسته سوم، کسانی اند که روح آنان به قدری متلاطم و ناموزون است که خواب آنها مفهومی ندارد، این نوع رۆیاها که قابل تعبیر نیستند، در قرآن به «أضغاث أحلام» تعبیر شده است.
قرآن در سورههای مختلف از رۆیاهایی نام برده که به وقوع پیوسته از جمله:
الف) رۆیای یوسف درباره سجده یازده ستاره و ماه و خورشید بر او که با رسیدن او به قدرت و تواضع برادران و پدر و مادر در برابر او تعبیر گردید.
ب) رۆیای دو یار زندانی یوسف که بعداً یکی از آنها آزاد و دیگری اعدام شد.
ج) رۆیای پادشاه مصر درباره گاوهای لاغر و چاق که تعبیر به قحطی و خشکسالی بعد از فراخ شد.
د) رۆیای پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) درباره عدد اندک مشرکان در جنگ بدر که تعبیر به شکست مشرکان شد.
ه) رۆیای پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) درباره ورود مسلمانان با سر تراشیده به مسجدالحرام که با فتح مکه و زیارت خانه خدا تعبیر شد.
و) رۆیای مادر حضرت موسی(علیه السلام) که نوزادش را در صندوق گذاشته و به آب بیاندازد: که روایات بر این دلالت دارند که مراد از وحی در اینجا همان رۆیاست.
ز) رۆیای حضرت ابراهیم(علیه السلام) در مورد ذبح فرزندش حضرت اسماعیل(علیه السلام)
در زندگی خود نیز، افرادی را میشناسیم که در رۆیا از اموری مطلع شدند که دست انسان به صورت عادی به آن نمیرسد، حاج شیخ عباس قمی صاحب «مفاتیح الجنان» به خواب فرزندش آمد و گفت: کتابی نزدم امانت بوده آن را به صاحبش برگردان تا من در برزخ راحت باشم، وقتی بیدار شد، به سراغ کتاب رفت، با نشانههایی که پدر گفته بود، تطبیق داشت؛ آن را برداشت، وقتی میخواست از خانه بیرون برود، کتاب از دستش افتاد و کمی ضربه دید، او کتاب را به صاحبش برگرداند و چیزی نگفت. دوباره پدرش به خواب او آمد و گفت: چرا به او نگفتی کتاب تو ضربه دیده است تا اگر خواست خسارت بگیرد و یا رضایت دهد؟
نباید به دنبال تعبیر خواب و مسائل مربوط به آن رفت به همان دلیل هم نمیتوان گفت كه باید آن را رها كرد، چرا كه برخی از خوابها روزنهای به عالم ملكوت است.
علم تعبیر خواب یك علم رسمی نیست بلكه یك علم اشراقی خدادادی است كه در اثر مبارزه با هوای نفس، خداوند آن را به بندهاش اعطا میكند.
خواب در علم فقه حجت شرعی نیست یعنی از خواب نمیتوان حكم خدا را درآورد و وظیفه و تكلیف برای انسان نمیآورد اما خواب برای خودش پیام دارد كه بعضی افراد آن را درك میكنند و بعضیها آن را درك نمیكنند.
علم تعبیر خواب علمی مربوط به باطن و صفای نفس انسان و محصول یك از خودگذشتگی بزرگ است كه خداوند به این دلیل آن را به «ابنسیرین» عطا كرد
آیا رفتن به دنبال علوم غریبه نظیر تعبیر خواب كار صحیحی است و آیا اصولاً لزومی برای انجام این كار وجود دارد یا خیر؟
به طور كلی همانگونه كه نمیتوان گفت نباید به دنبال تعبیر خواب و مسائل مربوط به آن رفت به همان دلیل هم نمیتوان گفت كه آن را رها كرد چرا كه خواب انواع گوناگونی داشته و برای هر كدام از آنها حكم مختلفی لحاظ میشود ما انسانها نیز وظایف متفاوتی در برابر هر كدام از خوابها داریم وقتی خوابها به صورت تخیل، اوهام و القائات شیطانی باشد ارزشی برای پیگیری كردن ندارند اما از آنجا كه برخی از خوابها روزنهای به عالم ملكوت هستند نمیتوان آن را رها كرد و نسبت به آنها بیتفاوت بود بنابراین لازم است كه این نوع از خوابها مورد توجه قرار گرفته و تعبیر آن را از افراد متخصص جویا شد.
در خصوص كتابهای تعبیر خوابی كه در بازار موجود است، آیا این كتابها معتبرند و چرا ما نمیتوانیم صورتهای را كه در خواب مشاهده كنیم با متون این كتابها مطابقت دهیم؟
دركتابهای تعبیر خواب، هر خوابی با توجه به تفاوتهای شخصیتی افراد خواب بیننده، تعبیر شده است به طوری كه ممكن است یك خواب مشخص را 10 نفر بییند اما برای هر كدام تعبیری متفاوت با دیگری بیان شود لذا اینكه كتابهای تعبیر خواب باید در اختیار افراد خبیر و آگاه قرار گیرد و همه افراد نمیتوانند با مراجعه به آن نتیجه مطلوب را به دست آوردند بنابراین، كتاب تعبیر خواب مانند داروخانه است لذا همانگونه كه انسان مریض نمیتواند با ورود به داروخانه و مشاهده انواع داروها دارویی متناسب با مشكل خود بیاید بلكه باید پزشك مشكل او را با دارو تطبیق داده و سپس با توجه به خصوصیات وی، دارویی متناسب تجویز كند قضیه خواب و كتابهای تعبیر خواب نیز به همین گونه است باید شخص متخصص و آگاه با توجه به بینش و بصیرتی كه در مورد موضوع دارد از كتاب تعبیر خواب بهره مناسب را گرفته و سپس تعبیری نیكو را ارائه دهد.
آیا مراجعه به كتابهای تعبیر خواب را پیشنهاد میكنید؟
كتاب مناسبی در این زمینه موجود نیست. زیرا حتی كتاب «ابن سیرین» هم سندیت ندارد و نمیتوان آن را به این شخص نسبت داد. ضمن اینكه معبّر یا تعبیركننده باید با روحیات كسی كه خواب دیده آشنا باشد و از طرفی پیشنهاد بنده این است كه خواب را خوب تعبیر كنید، زیرا امید میآورد و امید، حقایق را به خوبی رقم میزند و خیرات را نازل میكند و اگر كسی خواب بدی را دیده است، صدقه بدهد زیرا صدقهدادن باعث دفع بلا میشود.
گردش ستارهها ارتباطی با خواب افراد ندارد
خواب اگر با معیارهای اسلامی همراه نباشد، هیچ ارزش تعبیری ندارد و تعبیر خواب برای افراد یكسان نیست، چرا كه افراد حالات درونیشان متفاوت است، به همین جهت ممكن است یك خواب برای دو شخص، دو تعبیر داشته باشد.
تعیین زمان خاصی برای رویای صادقه وجود ندارد
برخی افراد در صبح و طی روز خوابشان به درست تعبیر میشود و برخی دیگر هم خوابشان درست در نمیآید و این بستگی به افراد و پایبندی آنها به شریعت دارد.
آیا كتاب علوم غریبه نظیر «علم جَفْر» برای همه افراد كاربرد دارد؟
هر فرد عادی نمیتواند از كتاب جفر استفاده كند و كسانیكه علم نجوم میدانند یا به سایر علوم مرتبط با علم جفر در ارتباط هستند، میتوانند بهترین استفاده را ببرند.
در روایات، خواب ممؤمنین، یكهفتادم وحی شمرده شده است
در روایات آمده است كه خواب مؤمنین یكهفتادم وحی است، یعنی وحی هفتاد شاخه دارد كه مؤمنین از یكی از آنها برخودار هستند و آن نیز در خواب است و خداوند در خواب با مؤمنین صحبت میكند.
علم تعبیر خواب یك علم رسمی نیست و اگر هم كسی این علم را به دست آورد، دقیق نیست و به تعبیر دیگر علم تعبیر خواب یك علم اشراقی خدادادی است كه در اثر مبارزه با هوای نفس، خداوند آن را به بندهاش اعطا میكند؛ بنابراین «تعبیر خواب» یك علم تفضّلی است نه یك علم حصولی.
معبران و كسانی كه ادعای تعبیر خواب میكنند، زیاد هستند اما معبر واقعی نادر است؛ بنابراین اصل چنین علمی نیز وجود دارد. تعبیر صحیح را از كتاب تعبیر خواب نمیتوان به دست آورد زیرا انسانها با یكدیگر فرق میكنند، زمان خوابدیدن و حتی جوان یا پیربودن، روز یا شببودن در خواب تاثیر دارد.
خواب یك الهام خدایی است و حتی وحی كه بر پیامبران نازل میشد در اختیار آنان نبود و گاهی مثلا روزها پیامبر(صلی الله علیه وآله) منتظر وحی بودند اما وحی نازل نمیشد، به این معنا كه زمان و مكان وحی هم در اختیار پیغمبر(صلی الله علیه وآله) نبود؛ نقش اراده انسان در مسئله خواب بسیار بسیار ناچیز و كم است و خواب در اختیار بشر نیست. سایت تبیان-فرآوری : زهرا اجلال
منابع : 1-بیانات حجتالاسلام رمضانی و حجتالاسلام علی زمانی قمشهای 2-تفسیر المیزان
رسول گرامی اسلام می فرماید:گناه مخفیانه تنها به گناهکار ضربه مى زند؛ ولى اگر از گناه علنى نهى نشود، به همه مردم ضربه خواهد زد.مطالب مشابه :
خواب زیارت امام رضا
خواب زیارت دیشب رو خواب دیدم به همراه همسر و فرزندم شد و برگشتم.بنظر شما تعبیر
روشهاي تعبير خواب و شرايط آن واعمال مربوط به ديدن خواب
تعبیر خواب در پرتو ،اذان را به رفتن به حج تعبير نمودم ،اما دومي مرد شرور و بدكرداري
تعبیر خواب
در بیان تعبیر خواب حضرت یوسف علیه السلام که به دیدن به مسجد رفتن خبر زیارت عاشورا
خواب ورؤیا وتعبیرخواب 18/6/91
از خواب رفتن حواس مکه و زیارت خانه خدا تعبیر به دنبال تعبیر خواب و
دربارهی خواب دیدن چه میدانید؟
دسته اول کسانی که روح کامل و مجردی دارند و بعد از خواب رفتن تعبیر به به زیارت
تعبیر خواب
برسد و تنها عيب آن محدود بودن به خواب ديده شده است ولي با اين زیارت عاشورا تعبیر خواب
داستان کرامتی از حضرت رضا علیه السلام
تعبیر خواب یکبار یک هفته مریض شدم، به طوری که توان رفتن به حرم را بعد از زیارت برای
برچسب :
تعبیر خواب رفتن به زیارت