انواع رنگ های شفافی که بر روی چوب استفاده می شود
1: سیلر و كیلر
جزء وارنیشها بوده و در دسته لاكهای نیترو سلولوزی قرار دارند. اجزای اساسی رنگها و لاكهای نیتروسلولوزی عبارتند از خود رنگ پایه سلولوزی كه قدرت و سختی به آن میدهد و یك رزین سخت كه معمولاً صمغ استر یا رزین طبیعی است و درصد برق فیلم و مقدار چسبندگی را افزایش داده اما استحكام كششی و دوام خارجی آن را كم میكند. از مواد نرمكننده لیز برای افزایش برق، دوام و كشسانی استفاده میشود. برای ساخت لاكهای نیتر و سلولزی سه نوع حلال استفاده میشود، اول حلالهای فعال مانند استرها و كتونها و دوم حلالهای پنهان مانند الكلها و سوم رقیقكنندهها مانند هیدروكربنهای آروماتیك. سیلر به رنگ كرم میباشد و جهت پر كردن منافذ و خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی استفاده میشود پیش از خشك شدن سیلر قابلیت جذب رنگ نهایی كم شده و باعث استحكام و سختی بیشتر رنگهای نهایی میشود. حدوداً 15 دقیقه تا 2 ساعت طول میكشد تا خشك شود و با تینر فوری رقیق میشود و نباید در كنار حركت مستقیم یا زیر نور مستقیم خورشید استفاده شود چون باعث طبله زدن میشود سیلر را با پیستوله، پارچه بدون پرز، قلممو، كاردك و لیسه میتوان استفاده نمود یا در صورت كوچك بودن كار مورد نظر میتوان از روش غوطهوری استفاده نمود سیلر پس از خشك شدن مات میشود از استئارات روی به عنوان ماده ماتكننده در سیلر كه خاصیت سنبادهخوری دارند استفاده میشود. رنگ آن شفاف میباشد و در صورت ماندن بیش از حد رنگ آن به قهوهای شفاف تمایل پیدا میكند كه از براقیت آن كاسته میشود. مدت زمان خشك شدن آن 15 دقیقه تا 2 ساعت و با تینر فوری رقیق میشود، قابل استفاده با پیستوله، پارچه بدون پرز، قلم مو و یا به روش غوطهوری میباشد نباید در كنار حرارت مستقیم یا زیر نور خورشید استفاده شود چون باعث طبله شدن میشود. كیلر و سیلر در قوطیهای 1 و 4 و 20 لیتری به بازار عرضه میشود. از معایبی كه در فیلم خشك شده لاك بیرنگ رویه نشان داده شده ممكن است بوجود آید، پوست پرتقالی شدن میباشد كه میتوان بوسیله فرایندی به نام پرداخت این عیب را از بین برد این فرایند باعث دوباره حل شدن و صاف شدن سطح فیلم رنگ نهایی بوسیله مالیدن یك پارچه آغشته به مخلوط حلالها صورت میگیرد. سیلر و كیلر جزء لاكهای هوا خشك می باشند.
2: نیمپلیاستر
نیمپلیاستر نیز جزء لاكهای براق و از خانواده وارنیشها می باشد نیمپلیاستر جزء لاكهای غیر هواخشك میباشد و معمولاً از مخلوط آلكید كوتاه روغن غیرهوا خشك و رزینهای اوره فرم آلدئید بوتیله تشكیل میشوند. خشك شدن در این سیستم با استفاده از یك كاتالیزوراسیدی انجام میشود نیمپلیاستر در دو نوع مات و براق به بازار عرضه می شود. مقدار مصرف كاتالیزور با خشككن بنا به توصیه كارخانه سازنده میباشد. از این لاك برای جلا دادن و صیقل شدن سطح كار استفاده میشود چه در كارهای جوهری و چه در كارهای پوششی. این لاكها در قوطیهای 1و 4 و 20 لیتری همراه با خشككن به فروش میرسد. مدت زمان خشك شدن سطحی آن حدود نیم ساعت و مغز خشك شدن آن حدود 6 تا 8 ساعت میباشد و بستگی به ضخامت فیلم رنگ و دمای هوا نیز دارد. این لاكها نیاز به پولیش ندارند با تینر فوری رقیق میشوند و قابل استفاده با قلم مو، پیستوله، پارچه بدون پرز و یا به روش غوطهوری نیز میباشند . در صورت خشك شدن اگر جسمی خیس یا آب روی سطح كار بریزد سطح كار سفیدك میزند كه با گذشت مدتی و خشك شدن آن خودش برطرف میشود. هنگام كار با این ماده حتماً در جایی قرار بگیرید كه دستگاه تهویه وجود داشته باشد و از ماسك تنفسی استفاده كنید. استفاده بیش از اندازه خشككن عمر فیلم رنگ را كم میكند. علاوه بر آن باعث كاهش برق فیلم میشود. این لاك را نباید در زیر نور مستقیم خورشید یا كنار حرارت مستقیم استفاده نمود. بعضی رنگكاران برای بیشتر براق شدن رنگ مقدار كمی بنزین یا الكل صنعتی نیم پلیاستر براق میافزایند. (نیمپلیاستر رنگی): اگر به نیمپلیاستر را با رنگ سفید استفاده كنید رنگ تمایل به زردی پیدا میكند البته امروزه نیمپلیاسترهای رنگی نیز به بازار عرضه میشود كه از انواع مات و براق است و كارائی آن همانند نیمپلیاسترهای شفاف است و از این نیمپلیاسترها فقط برای رویه كردن و رنگ نهایی استفاده میشود.
3: پلیاستر
واكنش پلیمر شدن تراكمی بین الكلهای چند ظرفیتی و اسیدهای چند ظرفیتی منجر به تولید محصولی به نام پلیاستر میگردد . رنگهای پلیاستری چوب بر پایه رزینهای پلیاستر غیر اشباع كه معمولاً از پروپلین گلیگول وانیدرید مالئیك ساخته شدهاند قرار دارد و هیچگونه روغن اصلاحكنندهای در ساختمان آنها به كار نرفته است. حلال به كار رفته در آنها استیرن میباشد كه با پلیاستر پیوند عرضی پیدا میكند و فیلمی صددرصد غیر فرار را تشكیل میدهد. هیچ نوع حلال اصلاحكننده دیگری مورد نیاز نیست زیرا در مدت مصرف و قبل از ژل شدن استیرن این نقش را بازی میكند به این پلیاسترها پلیاستر دوجزئی میگویند، (كه جزء اول شامل: رزینپلیاسترمحلول 60% در استیرن به وزن 80 – واكس به صورت محلول 1% دراستیرن به وزن 5 – سیلیكای كلوئیدی به وزن 1- محلول 6% نفتات كبالت به وزن 5/0 – استیرن به وزن 5/11. جزء دوم شامل: كاتالیزر و متیل اتیل كتون پراكسید به وزن 2) اكسیژن مانع خشك شدن سیستمهای پلیاستر میشود. واكس بیش از ژل شدن در سطح فیلم شناور شده و مانعی در مقابل اكسیژن هوا تشكیل میدهد. بعد از خشك شدن واكس فیلم را مات میكند كه با عملیات سنبادهكاری و پولیش زدن شفاف و براق میشود. نوعی از رزینهای اصلاح شده پلیاستری نیز ساخته میشود كه بعد از مصرف و خشك شدن براقی و شفافیت مورد نظر را ایجاد میكند كه در بازار به نام پلیاستر ایستاده معروف است واكس در كاهش تبخیر استیرن مؤثر است، زیرا تبخیر كنترل شده استیرن موجب بروز نقصهایی در فیلم خشك شده رنگ میگردد . برای این كه عمل سخت شدن فیلم در دمای اتاق انجام شود همراه پراكسیدیون كبالت استفاده میشود. همیشه باید كبالت و پراكسید جدا از یكدیگر نگهداری شود زیرا مخلوط كردن این دو ماده ایجاد تولید حرارت و حتی انفجار میكند و در صورت استفاده از آنها باید به طور جداگانه به مخلوط پلیاستر اضافه و خوب مخلوط شود. قبل از استفاده از كبالت و پراكسید مقدار كمی از این دو را مخلوط كرده و در صورت مشاهده جوشش و حرارت و ایجاد بخار از فعال بودن آنها مطمئن شوید در غیر اینصورت هردو یا یكی از آنها فاسد شده است. اجزای فنلی كه در چوب به طور طبیعی یافت میشوند و میتوان ند پراكسیدها را تجزیه كرده و باعث ضعف خشك شدن فیلم شوند كه قبل از استفاده از پلیاستر لایهای سیلر را روی سطح كار میزنند. فرق پلیاستر با رزین آلكید در این است كه این رزینها (پلیاستر) دارای اسیدهای چرب نمیباشند و به جای گلیسرول و پنتا اریتریتول از دیالها استفاده میشود و همچنین از اسیدهای اشباع نشده دو عامل مهم استفاده میشود. فیلمهای پلیاستر سخت در برابر مواد شیمیایی و حلالها مقاوم بوده و برق فیلم آنها بالا است پلیاستر در بازار در دو نوع پوست پولیش و بدون پوست پولیش یا ایستاده میباشند كه در قوطیهای 4 و 20 لیتری به فروش میرسد كه همراه با آنها مقدار معینی كبالت و پراكسید نیز میدهند به پراكسید خشككن یا هاردنر و به كبالت شتابدهنده نیز میگویند مقدار افزودن این دو مواد به پلیاستر در فصول گرم و سرد متفاوت میباشد. پراكسید بیرنگ مثل آب و كبالت به رنگ بنفش میباشد افزودن بیش از اندازه علاوه بر ایجاد ضعفها و تنشهایی در فیلم رنگ مانند ترك خوردن و چروك برداشتن در رنگ ایجاد رنگ مزاحم سبز را میكند. دمای مناسب برای پلیاستر كاری 23 تا 30 درجه سانتیگراد میباشد و مكان مناسب برای این كار باید بدون گرد و غبار باشد مقدار افزودن مواد كمكی باید بنا به توصیه كارخانه سازنده پلیاستر باشد. ولی بطور عموم در دمای مناسب مقدار 2% پراكسید و 5%% كبالت كافی است. (البته مقدار غلظت این دو مواد در بازار فرق میكند).
4: لاك الكل
جزء خانواده وارنیشها است و نوعی براقكننده و جلادهنده است لاك مادهای جامد كه از حشرهایی بنام كوكوس لاكا بدست میآید این حشره بعد از مكیدن شیره،درختان محلی مایع قهوهای تیرهای را از خود ترشح میكند كه این مایع قهوهای پس از تصفیه در بازار به عنوان لاك بفروش میرسد. كه بهترین نوع لاك به رنگ زرد روشن تا زرد متمایل به نارنجی است كه در آن صورت آنرا شلاك مینامند. مقدار 100 گرم لاك را در یك لیتر الكل صنعتی ریخته و آنرا خوب حل میكنند لاك كه بصورت ورقههای كوچك و پولكی است ترد و شكننده است. برای بهتر حل شدن لاك میتوان آن را حرارت غیرمستقیم داد از دادن حرارت مستقیم جداً خودداری شود زیرا كه الكل آتشزا و خطرناك میباشد مثلاً ظرف لاك و الكل را داخل آب گرم قرار بدهید. برای اینكه بعد از استفاده لاك خشك و شكننده نشود و برای نرم كردن فیلم رنگ آن، به لاك و الكل بهتر است دو یا سه درصد موم اضافه شود. پس از آماده شدن لاك و الكل مدتی مثلاً دو سه روز آنرا باید در جایی نگه داری كرد و هرازگاهی باید آنرا بهم بزنید. بعد از گذشت این زمان مواد ناخالص و موم و لاك رسوب میكند وبه شفافیت كار كمك میكند بعد از تهنشین شدن مواد را باید از صافی عبور داد . قبل از لاك زدن به سطح كار باید سطح كار را با پارچهای آغشته به الكل آنرا الكل اندود نمود تا چوب خوب پرز كند و چوب سفت شود سپس با سنباده شماره 400 پرزها را از بین برده برای زدن لاك و الكل بر روی چوب معمولاً از كهنه رنگكاری استفاده میشود كه تكه پارچهای است كه لای آن پشم گذاشته میشود. لاك الكل در مقابل آب، حرارت و اسیدها و الكلها مقاومت ندارد و اگر آب روی آن بریزد لكه سفیدی برجای میگذارد. لاككاری در سه مرحله انجام میشود. 1- رنگ دستاول برای پر كردن خلل و فرج و سوراخهای چوب 2- رنگ دستدوم برای ایجاد قشر فیلم رنگ روی سطح كار 3- رنگ دستسوم جهت صاف كردن و پرداخت كردن رنگ ایجاد شده است. چون لاك مانند آستری رنگ چوب را به قهوهای مایل میكند نیازی به زدن آستر نیست. لاك و الكل امروزه خیلی كم استفاده میشود و میتوان گفت تقریباً منسوخ شده است ولی هنوز برای رنگآمیزی بعضی از آلات موسیقی مانند تار و سهتار و ...... از این ماده استفاده میشود چون لاك و الكل بر روی صدا تأثیر نمیگذارد.
5: روغن جلا
همانگونه كه از نامش پیدا است برای جلا دادن سطوح كار استفاده میشود و جزء براقكنندهها میباشد با تینر روغنی رقیق میشود و با قلم مو و پارچه و پیستوله قابل استفاده است و یا به روش غوطهوری، روغن جلا جزء خانواده وارنیشها میباشد. رنگ روغن جلا قهوهای مایل به قرمز است برای این كه نتیجه كار بهتر باشد بهتر است سطح كار با سیلر زیرسازی شود (البته در كارهای جوهری) سپس از این روغن استفاده شود. روغن جلا در مقابل رطوبت، حرارت، آب، اسیدها و رقیقكنندهها مقاوم نیست و پس از استفاده رنگ آن به زردی تمایل پیدا می كند، روغن جلا در صورت دسترسی بودن سریع از بین می رود. برای همین بیشتر در جاهایی استفاده می كنند كه دور از دسترسی باشد مانند قاب عكسها. روغن جلا در قوطی های 1 و 4 لیتری به بازار عرضه می شود. فیلم رنگ روغن جلا قابلیت ضربه پذیری ندارد و زود می شكند رنگ كاران از روغن جلا بیشتر برای كارهایی استفاده می كنند كه ارزش چندانی ندارد. مثل جالباسیهای كوچك یا دربهای ارزان قیمت. می توان گفت كه امروزه از این روغن نیز كمتر استفاده می شود.
مطالب مشابه :
انواع رنگ های شفافی که بر روی چوب استفاده می شود
توان از روش غوطه استفاده شود. روغن جلا در كاران از روغن جلا بیشتر
گارگاه رنگ
نظر میتوان از روش غوطهوری استفاده نمود سیلر استفاده شود. روغن جلا در مقابل
چگونه کفش های چرمی را تمیز کنیم؟
سپس کف را به کفش بمالید و با استفاده از از واکس و یا روغن جلا روغن را مانند روش
ساخت بوم
مقوا ماکت هم از این روش استفاده می کنیم.عیب لایه نازکی از روغن جلا می زنیم بعد
آموزش نقاشی ساختمان
موارد استفاده از رنگ شل تر استفاده می شود. و روش کشیدن روی استفاده از روغن
روش اندازه گیری دانسیته
تكنولوژي روغن - روش استفاده از به عنوان پوشش شکلات بسیار مناسب بوده و باعث جلا و
موارد استفاده گز روغن moringa peregrine
عملکرد تولید روغن به روش کاملاً سنتی بیش از 20 % جلا کاری است از این روغن استفاده
« اتومکانیک »
برای استفاده از نیروی این مواد را می توان پس از گرم کردن با روش هایی روغن جلا:
نقاشی روی سفال
5.اسپری روغن جلا. روش اجرا: 1.اول سطح سفال مورد نظرتون رو با استفاده از سمباده خوب صاف و یکدست
برچسب :
روش استفاده از روغن جلا