دين و زندگي (۲) در يك نگاه
دين و زندگي (2) در يك نگاه
جلوههاي حكمت و تدبير
۱- تصويري از جهان خيالي، جهان واقعي، ۲- شاخصههاي اصلي مجموعهها، ۳- نهجالبلاغه (سخنان حضرت علي (ع)) (انديشه و تحقيق صفحهي ۱۷ كتاب درسي)
با كاروان هستي
درس دوم
۱- نمونهاي از نظام جهاني- نظام واحد جهاني← ارتباطات طولي و عرضي در نظام جهاني (انديشه و تحقيق صفحهي ۲۹كتاب درسي)
سرمايههاي رشد
۱- منزلت انسان، ۲- وديعههاي الهي در انسان: الف- سرشت خداآشنا، ب- گرايش به نيكيها و زيباييها، ج- وجدان اخلاقي، د- عقل. (انديشه و تحقيق صفحهي ۴۳كتاب درسي)
روزنههاي خطا
۱- موانع رشد رستگاري: الف- نفس اماره، ب- جهل از حقايق، ج- غفلت از خدا و آخرت، د- دامهاي شيطان
۲- حقيقت وجود انسان: دلايل غير مادي بودن روح: الف- ثابت بودن خود، ب- رؤياهاي صادقه. (ذكر نمونههای صفحهي ۵۳ كتاب)
پنجرهاي به روشنايي
دو ديدگاه عمده در برخورد با مرگ: ۱- ديدگاه اول (ماديون): (الف- واكنش صاحبان اين ديدگاه، ب- پيامدهاي اين ديدگاه) ۲- ديدگاه دوم (الهيون).
پيامدهاي نگرش اول (ماديون):
قرار گرفتن در بنبست، بيارزش شدن زندگي، يأس و نااميدي و بيماريهاي روحي
پيامدهاي نگرش دوم (الهيون):
پيامد اول: بيرون آمدن زندگي از بنبست، ايجاد شور و نشاط در زندگي، انگيزهي فعاليت و كار (انرژي فوقالعاده)، همت خستگيناپذير (لذت از كار خود و تلاش در خدمت به خلق خدا) و رفتار حضرت علي (ع) در ايجاد نخلستان و حفر چاه و وقف آن
پيامد دوم: الهي، استقبال از مرگ (شهادتطلبي)، فرمايش امام حسين (ع) (انّي لا اري الموت ...) و مردم از فتنه گريزند...
آيندهي روشن
قانون عقل و وعدهي پيامبران
۱- ضرورت معاد: (در پرتو حكمت الهي، در پرتو عدل الهي)، ۲- حكمت الهي (گرايش به بقا و جاودانگي، ميل به كمالات بينهايت)، ۳- عدل الهي (بالعدل قامت السماوات و الارض، پاداش بسياري از اعمال در دنيا ممكن نيست، مجازات كساني كه به ديگران ستم كردهاند بهطور كامل در دنيا امكانپذير نيست.)
پاسخ به يك اشكال در مورد معاد: ۱- امكان معاد (معاد جسماني، معاد روحاني، حقيقت وجود انسان: نفس و روح). (انديشه در آيات صفحهي ۷۴- انديشه و تحقيق صفحهي ۷۵ كتاب درسي)
منزلگاه بعد
۱- عالم برزخ (حدفاصل زندگي دنيوي و اخروي، به معناي حايل و فاصله)، ۲- ويژگيهاي برزخ (توفي روح انسانها توسط فرشتگان، فعاليت آگاهانهی روح، سخن گفتن انسان با خدا و فرشتگان در اين عالم، بهشت و جهنم برزخي، آثار ماتقدم و ماتأخر در برزخ)
واقعهي بزرگ
الف) مرحلهي اول: ۱- نفخ صور اول، ۲- مدهوشي اهل آسمانها و زمين، ۳- تغيير در ساختار زمين و آسمان
ب) مرحلهي دوم: ۱- نفخ صور دوم، ۲- زنده شدن همهي انسانها، ۳- نوراني شدن زمين، ۴- برپا شدن دادگاه عدل الهي، ۵- حضور شاهدان و گواهان (الف- فرشتگان الهي، ب- اعضاي بدن انسان)، ۶- دادن نامهي اعمال، ۷- قضاوت بر معيار حق. (انديشه و تحقيق صفحهي ۹۲ كتاب درسي)
فرجام كار
۱- جايگاه گناهكاران: الف- محاكمهي دوزخيان بهصورت گروه گروه، ب- جهنم هفت در دارد، ج- ويژگيهاي آتش جهنم (هيزم دوزخ)، د- مأموران عذاب، هـ- گفتوگوي خدا و ملائكه با دوزخيان
۲- جايگاه نيكوكاران: الف- بهشتيان گروه گروه وارد بهشت ميشوند، ب- بهشت هشت در دارد و مخصوص گروههاي مختلف است، ج- نحوهي برخورد با بهشتيان، د- بالاترين درجهي بهشت، بالاترين مرتبهي نعمتهاي بهشت، برترين مقام بهشت، هـ- ترنم بهشتيان و نحوهي حضور در بهشت
رابطهي ميان عمل و پاداش و كيفر در دنيا و در آخرت
۱- قراردادي (حقوقي- اعتباري): الف- تناسب جرم با كيفر، ب- قابل تبديل و تغيير، ۲- عين عمل- خود عمل (تجسم عمل): محصول طبيعي عمل (تغييرناپذير). (انديشه و تحقيق صفحهي 105 كتاب درسي)
اعتماد بر او
۱- حقيقت توكل: الف- اعتماد به خدا، ب- واگذار كردن نتيجهي كارها به خدا، ج- توكل رابطهی مستقيم با معرفت به خدا و ايمان به او دارد.
۲- تصميمهاي بزرگ و توكلهاي بزرگتر
حضرت هود (ع) در مقابل لجاجت قومش، تلاش و مجاهدت خود را افزايش ميداد (توكل ميكرد).
حضرت شعيب (ع) در مقابل تمسخر و استهزاي قومش، عقبنشيني نكرد و اميدوار و مصمم بود (توكل ميكرد).
توكل: ۱- اگر توكل، همراه با معرفت و اخلاص باشد، خداوند كارها را چاره ميكند. ۲- توكل، وقتي معنا دارد كه انسان مسئوليت خود را انجام دهد و با فكر و انديشه و مشورت و با عزم و تصميم براي هدف تلاش كند. ۳- توكل، امري قلبي و دروني است. ۴- به معناي گفتن يك جمله نيست.
دوستي با حق
۱- نقش محبت: الف- فعاليتهاي آدمي در طول زندگي ريشه در دلبستگيها و محبتهاي او دارد، ب- محبت شديد و عاشقانهتر، تأثيرش در زندگي عميقتر و گستردهتر است.
۲- محبت به حق: الف- عشق به خدا همچون اكسيري است كه مرده را حيات و زندگي حقيقي ميبخشد، ب- قرآنكريم، اساس و پايهي دينداري را محبت خداوند قرار ميدهد.
۳- آثار محبت به خدا: الف- دوستي با دوستان خدا (رسول خدا (ص) و اهل بيت (ع))، ب- پيروي از خدا (سرپيچي از خدا نشانهي عدم صداقت است)، امام صادق (ع): سرپيچي نشانهي دوست نداشتن است، ج- محبت به راهي كه ما را به خدا ميرساند، د- بيزاري و تنفر از باطل و دشمنان خدا (جملهي امام خميني (ره)«تبرّي و تولّي») دينداري بر دو پايهی«تولّي و تبرّي»، هـ- مبارزه با دشمنان
فضيلت آراستگي
۱- آراستگي شيوهي پيشوايان دين: رسول خدا (ص):«لباس سفيد و روشن بپوشيد كه پاك و پاكيزهتر است.»، امام علي (ع):«آراستگي از اخلاق مؤمنان است.»، امام صادق (ع):«دو ركعت نماز با بوي خوش، بهتر از 70 ركعت نماز بدون بوي خوش است.»
۲- تناسب ميان ظاهر و باطن در آراستگي: ظاهر هر فرد، تجلي درون اوست. دل به هر جا رود عمل هم به همان جا ميرود.
۳- عفاف، عزتمندي و آراستگي: عفاف: فضيلت روحي و اخلاقي است كه سبب ميشود انسان اندام ظاهري خود را وسيلهي خودنمايي و جلب توجه ديگران قرار ندهد. امام صادق (ع):«لباس نازك و بدننما نپوشيد زيرا چنين لباسي نشانهي سستي و ضعف در دين است.»
۴- نياز به مقبوليت و رابطهي آن با آراستگي: جوان براي اثبات مفيد بودنش براي جامعه، تلاش ميكند توانايي و استعدادهاي خود را كشف کند و در معرض ديد ديگران قرار دهد. مقبوليت مثبت و منفي. (انديشه و تحقيق صفحهي ۱۴۲ كتاب درسي)
زيبايي عفاف
آيا در اديان ديگر هم پوشش و حجاب وجود داشته است؟ ۱- گرايش به پوشش و عفاف يك گرايش فطري در ميان مردان و زنان بوده است. ۲- حجاب در آيين يهود، مسيح و آيين زرتشت وجود دارد. ۳- تفاوتها در زمينهي حجاب مربوط به چگونگي و حدود آن بوده است.
آيا در قرآنكريم دربارهي عفاف و پوشش دستور خاصي وجود دارد؟ ۱- آيات ۳۰ و ۳۱سورهي نور حدود پوشش زن مسلمان را تعيين كرده است، ۲-«نگاه به نامحرم همچون تيري از ناحيهي شيطان است.» رسول اكرم (ص)، ۳- فرمايش امام كاظم (ع) در جواب برادرش به اين سؤال كه ديدن چه مقدار از بدن زن نامحرم جايز است، 4- زنان مسلمان از همان ابتدا موي سر خود را ميپوشاندند ولي با حدود آن آشنا نبودند.
آيا اسلام نحوهی شكل پوشش را معين كرده است؟ ۱- پوشش مردان: مردان نبايد لباسي بپوشند كه آنان را نزد مردم انگشتنما كند. (حرام است) ۲- پوشش زنان: تمام بدن خود را بهجز صورت و دستها تا مچ از نامحرم بپوشانند.
چرا ميان پوشش زنان و مردان تفاوت وجود دارد؟ ۱- به دليل حفظ و نگهداري نعمت زيبايي از طرف زنان (وابستگي مرد به زن و تحكيم خانواده)، ۲- بهرهبردن زن از نعمت زيبايي براي رشد و كمال خود و خانواده.
آيا حجاب زنان، موجب سلب آزادي و كاهش حضور زنان در جامعه است؟ ۱- پوشش زنان، سلامت اخلاقي جامعه را بالا ميبرد. ۲- حريم و حرمت زن را حفظ ميكند. ۳- آرامش رواني او را افزايش ميدهد.
نظارت همگاني
تشبيه جامعه به سرنشينان يك كشتي (رسول اكرم (ص))
هدف واحد و مسئوليت مشترك: ۱- دعوت به خير و نيكي: مؤثرترين و برترين راه دعوت به خير و نيكي، دعوت عملي است. ۲- امر به معروف و نهي از منكر: حضرت علي (ع) خطاب به امام حسن و حسين (ع) فرمودند:«امر به معروف را ترك نكنيد.» امام باقر (ع):«امر به معروف و نهي از منكر فريضهي بزرگ الهي است.»
راهكار امر به معروف و نهي از منكر: الف- شرايط: چهار مورد، ب- مراحل: سه مرحله، ج- روشها: هفت مورد از امام خميني (ره).
كار، گوهر زندگي
راه سربلندي: تحقيق هدفهاي بلند در پرتو كار
كار و تلاش در سيرهي معصومين (ع): ۱- رسول خدا (ص):«كسي كه روزي خود را با تلاش تهيه ميكند در قيامت در شمار انبيا قرار ميگيرد.»، ۲- امام كاظم (ع):«كار و فعاليت، سيرهي پيامبران، اوصياي آنان و بندگان شايستهي خداست.»، ۳- رسول خدا (ص):«هر كس بار خود را بر دوش ديگران بيندازد ملعون است.»
آثار تربيتي كار: ۱- شكوفايي استعدادها، ۲- لطافت احساس، ۳- تمركز قوهي خيال، ۴- احساس عزت نفس.
اتقان در كار: ۱- رعايت قواعد درست كار، ۲-عرضهي محصولي بدون نقص، ۳- تلاشگري شرافتمندانه همراه با در نظر داشتن مصالح عمومي جامعه.
كار در نظام اقتصادي
كار منشأ اصلي توليد ثروت: ۱- كار خلاق و مولد، منشأ اصلي كسب مال و درآمد است، ۲- كار بايد مولد باشد و نتيجهي سودمند داشته باشد تا بتوان نام«كار» بر آن گذاشت.
ربا كاذبترين كارها: ۱- اگر پول، خودش مستقلاً مورد معامله قرار گيرد، بدون اينكه فايدهاي در كار باشد، ربا پيش ميآيد. ۲- قرآنكريم نسبت به ترك ربا هشدار ميدهد و عدم ترك آن را به منزلهي جنگ با خدا و رسول اعلام ميدارد. ۳- قرآن كريم راه درست افزايش ثروت را پرداخت زكات و انفاق ميداند.
در هر فعاليت اقتصادي دو عامل دخالت دارد: ۱- مشاركت كار و سرمايه: الف- سرمايه، ب- كار؛ ۲- بانكداري: كانون مشاركت كار و سرمايه.
تأمين نيازهاي عمومي جامعه: الف- انفاق، ب- ماليات.
انفاق: ۱- زكات (زكات يا انفاق واجب است.) ۲- خمس (شامل: غلات، دامها، شترها، حد نصاب، زكات فطره، حساب سال)
ماليات: ۱- شهري، ۲- كشوري.
منبع :http://www.konkori.in
مطالب مشابه :
مقاله درباره معاد.....
نظريات مختلف درباره معاد. دارد و بعضي از فلاسفه ي غير اسلامي به معاد روحاني معتقدند
تجربه گرايي در خدا شناسی
"جان لاك" در اثر مشهورش(تحقيق درباره ي فهم انساني) مي كوشد كه دو موضوع مهم را روشن سازد .
روش تحقيق در نهجالبلاغه
البته همين اهميت نهجالبلاغه در حوزهي تحقيق و دربارهي ي خداشناسي، توحيد، معاد
احقاق الحق آيت الله ميرزا موسي حايري ( فهرست و مقدمه )
آراء چهارگانه دربارهي معاد جايز نميباشد، و بررسي و تحقيق به خصوص براي اهل علم
طرح درس دین و زندگی 2درس 6
در اين کتاب الهي ، بعد از توحيد و يکتا پرستي ، درباره ي هيچ موضوعي به اندازه ي معاد تحقيق : 1
دين و زندگي (۲) در يك نگاه
(انديشه و تحقيق صفحهي پاسخ به يك اشكال در مورد معاد: آيا در قرآنكريم دربارهي
پايان نامه دكترا
10_ احمد توانا _ بررسي و تحقيق دربارهي کتاب 21_ سيدحسين خوابنما _ معاد از نظر فلاسفهي
برچسب :
تحقيق درباره ي معاد