انواع تزئینات معماری اسلامی ایران

انواع تزئینات معماری اسلامی ایران

انواع تزئینات معماری اسلامی ایران :<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

انواع آجرکاری- گچبری –کاشیکاری- حجاری- منبت کاری- آینه کاری- ونقاشی طرحهای گیاهی و هندسی- خطاطی

 

*   گونه های مختلف آجر تزئینی :

 

1- آجر واکوب وآبمال :( آجر صاف جهت نمای ساختمان  ) نمونه : نمای گنبد قابوس 

 

2-آجر پیش بر:(خشتی که هنوز خشک نشده بوسله برنده برش میدادند)

 

3- آجر مهری :( دارای نقوش برجسته یا فرورفته )  نمونه : مسجد جامع گناباد ( دوره سلجوقی )

 

گنبد سلطانیه – مسجد جامع یزد ( ایلخانیان ) نمونه هایی در یزد وکاشان و تهران ( قاجاریه)

 

4- آجر تراش :عبارتند از نیمه(2/1) – (آجری که از قطر به دو نیم چارکه (4/1)-قناس شده )- آجر قفلی ( آجری که 4/1 آن  از گوشه بریده شده ) – آجر قلمدونی (3/1 آجر ) – دو قدی ( 8/1 آجر –کلوک (16/1 آجر )- آجر فلکه (آجر تراشی که دو مثلث از دو گوشه آن بریده شده) – آجر قاشقی ( بریدن مورب گوشه ای یا لب پخ )

 

5- آجر تزینی قالبی و تراش :مخصوص دوره قاجارمی باشد . در شکلهای هندسی و غیر هندسی

 

6- آجر آبساب :پس از تراش در آب می خیسانند بعد کناره های آنرا می سابند به نما جلوه میدهد . نمونه در گنبد سلطانیه

 

7- آ جر قواره بری :یکی از شیوه های آجر تراش است که در آن به جای نقش از قطعه مستقیم آجر استفاده می کنند . رواج آن در دوره قاجار می باشد.

 

 

 

*  گوشواره :

 

گوشواره یا طاق روی گوشه عنصری قبل از اسلام اساسا" برای تعبیه یک گنبد مدور روی پلان مربع کار گرفته شده است .

نمونه : مسجد جامع اردستان- تالار مربع جامع قزوین – مقبره ارسلان جاذب – مسجد علی اصفهان  

*  مقرنس :

 

در سطوح مقعر گوشه هایی در زیر سقف ایجاد می شود که منشا " بوجود امدن ان گوشواره ها هستند.مقرنس ربع گنبد است .

سه نوع مقرنس وجود دارد:

1-      مقرنس جلو آمده

2-      مقرنس روی هم قرار گرفته

3-      مقرنس معلق

 

 

 *  طاقنما :

 

نمائی که حالت قوسی طاق را می نما یاند بیشتر برای برجسته نشان دادن پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

*نغول :

 

بمعنی گودی بکار می رود. همانند طاقنما می باشد .اغلب دارای شکل هندسی مستطیل یا مربع می باشد.در بالای سردرها وحاشیه زیر گنبد کاربرد دارد.

 

نمونه : ایوان شمالی مسجد گناباد – گنبد سرخ مراغه ترکیبی از طاقنما ونغول

 

 

* انواع آجر کاری ( چیدمان آجر) :

 

1-     رگ چینی : شامل راسته – کله – قد نما یا هره – خواب نما –لاریز – نیمانیم – سه باریک   

2-     گل انداز  : نمونه در ازاره خانه های یزد – در نمای بناهلی شیراز

3-      گره سازی : نمونهدر گور امیر در سمرقند – داخل بنای سنگ بست – سر در مسجد جورجیر

مسجد جامع ورامین – مسجد گوهر شاد – مدرسه غیاثیه خرگرد

4-     آجر کاری رنگی یا گره سازی: نمونه در سید علا, الدین حسین – مدرسه خان – شاهچراغ – مسجد وکیل – علی بن حمزه – مسجد مشیر    

5-     آجر کاری خفته و رفته ( پتکین )

6-     خوون چینی

7-     مهری چینی

 

 

 

* گچبری : گچبری به دو صورت انجام می گرفت

             

1-      گاه بر روی آجر وصورت روکش دیوار

2-      گاه بعد از اتمام ساختمان به شکل حاشیه یا فتیله ای

 

 

طبقه بندی موتیف های گچبری:

                                      الف ) هندسی

                                     ب) نقوش گیاهی

                                     ج) نقوش حیوانی وانسانی و تلفیق هر دو

                                      د) نقش خط وکتیبه

 

نمونه بیشتر در کاخها ی تیسفون – چال ترخان ری – کیش – بیشابور

نمونه های دوره اسلامی در مسجد جامع اصفهان – مسجد جامع نائین

 

 

 

* سفا ل :معروفترین آثار سفال مربوط به دوره سلجوقی می باشد.

 

نمونه در مسجد علویان همدان – تپه حصاردامغان – طاقچه های کاخ چال ترخال ری

 

 

 

* کاشیکاری : از کاشی بعناوین زیر بهره گرفته شده :

 

                          1- کاشی یکرنگ : نمونه در مسجد جامع قزوین – تبریز – مقبره امیر اسما عیل                  

 

                           مجموعه سنگ بست – مناره مسعود غزنوی – گنبد کبود مراغه – مناره مسجد

                          جامع دامغان – برج رادکان خراسان – مسجد جامع گناباد و...

 

                         2- کاشی معرق : نمونه در غیاثیه خر گرد ( 848 هجری ) – مسجد گوهر شاد

                         ( 821 هجری )و مسجد کبود ( 870 هجری ) – مسجد شیخ لطف الله – مسجد

                         امام ( شاه ) و مدرسه چها باغ

 

                         3- کاشی هفت رنگ : نمونه در مسجد سپهسالار – مسجد امام ( سلطانی ) سمنان

                         - مسجد شاه قزوین – گنبد مسجد کبود

 

                         4- کاشی طلائی : نمونه در حرم امام رضا (ع) – مرقد حضرت معصومه (ع) -

                         امامزاده یحیی در ورامین

 

                         5- کاشی با تلفیق آجر :نمونه در مسجد جامع اشترجان – مسجد جامع ورامین -

                         گنبد سلطانیه – مدرسه خان شیراز- مسجد وکیل و...

 

                          6- نوشته های کاشی

 

 

 

* منبت و کنده کاری چوب :کاربرد چوب در منبت - مشبک - معرق – کنده کاری – خاتم سازی و نقاشی می باشد.

نمونه کنده کاری در مساجد اصفهان – مدرسه شاه سلطان حسین – آرامگاه شاهزاده حسین در قزوین

 

 

* منبت کاری : نمونه در منبر مسجد نائین – صندوق حضرت عبدالعظیم – منبر سوریان شیراز

 

* خاتم سازی : طریقه ساخت خاتم آن است که انواع گوناگون مصالح مورد نیاز این فن را از طلاو نقره و برنج گرفته تا استخوان و صدف وعاج و چوب های گوناگون را بصورت میله ای باریک در آورند. سپس با قرار دادن این مفتولها در کنار هم انواع گلها از شش گوشه تا دوازده گوشه بوجود میاورند.

 

 

 

*  معرق روی چوب

 

 

* آئینه کاری :اولین بار درقزوین پایتخت شله طهماسب اول و دیوانخانه – کاخ هفت دست – کاخ چهلستون و ایوان حضرت معصومه

 


مطالب مشابه :


مـعـمـاری قـبـل از اسـلام

مـعـمـاری قـبـل از اسـلام بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های




درب ها و پنجره ها

مطالب علمی و پژوهشی,عکسها,راندوها,دتایل ها,طرح و نقشه های معماری در این پنجره ها نصف




دانلود مقاله معماری مساجد

دانلود مقاله معماری هاي مهم مساجد اسلام سادگي در تزيينات با فرمت exe+html+pdf+ppt;




انواع تزئینات معماری اسلامی ایران

معماری دانشگاه گوشواره یا طاق روی گوشه عنصری قبل از اسلام آموزش و پژوهش در محیط معماری




نورمن فاستر

۱۹۷۱ در این ، دفتر معماری فاستر و همکاران به طبقه همکف ساختمانی (قبل و بعد از اسلام)




بنای تاریخی "منارجنبان" در شهر اصفهان

بنای تاریخی "منارجنبان" در های مختلف معماری و فرهنگی جهان اسلام




نکاتی درباره شیت بندی در آثار معماری ( به همراه نمونه )

دنیاااا معماری (Presentation) هر چه بهتر کار در نظر گرفت که در زیر به بعضی از (قبل و بعد از اسلام)




تبدیل فایل پاورپوینت به ورد (Convert PPTX to DOCX)

تبدیل فایل powerpoint به word در نگارگری و درس گفتارهای معماری در نظر جهان اسلام




برچسب :