آداب غذا خوردن در ایران باستان
در آيين ايران باستان بايد در سر خوان خاموش بود و در هنگام غذا خوردن سخن گفتن شايسته نيست. در گذشته نيز مانند امروز در سر غذاي روزانه چندان درنگ نمي كردند و اگر سخني به ميان مي آمد نمي بايستي دهان پر باشد و بناچار در سخن گفتن چيزي از دهان بيرون افتد. ديگر اينكه در آيين ايرانيان باستان بايستي پيش از غذا و پس از آن هر يك با آبي جداگانه دست خود را بشويند نه اينكه همه در يك تشت يا لگن دست خود پاك كنند آنچنان كه در هنگام خورش در يك كاسه دست فرو نمي بردند و چند تن از يك جام نمي نوشيدند.
اينها آدابي بود كه در ميان همه ايرانيان كه زرتشتي بودند رواج داشت ولي نزد برخي ديگر كه به اين آئين باستاني رشك ميبردند نكوهيده بشمار رفته و نوشته اند كه بايد بر خلاف آنها رفتار كرد تا كاري همانند زرتشتيان انجام نداده باشند!ايرانيان مانند همه مردم سرزمينهاي ديگر جهان با انگشت خود غذا مي خوردند (رسم با چنگال غذا خوردن از قرن يازدهم ميلادي بكار گرفته شد).از ديگر آداب ايرانيان در هنگام غذا خوردن برسم گرفتن و باژ گرفتن بود و همچنين پس از غذا به عنوان سپاسگزاري سخناني مي گفتند. يك قطعه كوچك پهلوي كه سور سخن ناميده مي شود از روزگار ساسانيان به ما رسيده است.
چكيده:ايرانيان پيش و پس از خوردن دستهاي خود را در ظرفهاي جداگانه ميشستند.پيش از خوردن از خداوند سپاسگزاري مينمودند.در هنگام خوردن گفتگو نميكردند.با آرامش بر سر سفره مينشستند و در حال راه رفتن غذا نميخوردند.اما خاموشي ايرانيان در سر خوان موضوع اصلي اين گفتار است. در نوشتاري كه از گذشتگان نقل شده باز گفته ميشود:۱. باژ گرفتن ايرانيان در سر خوان و از هر گونه سخن پرهيختن در آيين چنين بود. آنگاه كه براي پادشاهان ساساني خوان مي گستردند آنان باژ مي گرفتند و كسي سخن نمي گفت تا آنگاه كه از سر خوان بر خيزند اگر كسي در سر خوان ناگزير بايستي چيزي بخواهد بجاي سخن بايستي به اشارت بخواهد.۲. كيومرث نخستين كسي است كه در هنگام خورش (در سر خوان) خاموشي فرمان داد تا اينكه درين هنگام طبيعت بتواند از آن بهره بگيرد و آن خورش به تن سازگار آيد ... ۳. و رسم چنان است كه اهل عجم را كه چون جماعتي نان خورند يك تن زمزمه گيرد و ايشان را دعا كند و خاموش شود و مردمان نان خورند و سخن نگويند و مغان نيز سخن نگويند در وقت خوردن.اما مي رسيم به سخنان ابو حامد محمد غزالي طوسي از بزرگترين دشمنان ايران و ايراني. كسي كه هر چه كرد نتوانست نوروز را از ريشه بركند، در كتاب كيمياي سعادت در بخش آداب غذا خوردن آورده است:...دوم آنكه خاموش نباشد كه آن سيرت عجم است لكن سخنهاي خوش بگويد.و در چند سطر پس از آن يكي ديگر از آداب ايرانيان را كه جداگانه دست شستن پس از غذا باشد را نيز نپسنديده و گويد:...آب جمله دستها جمع كنند و هر آبي جدا نريزند كه اين عادت عجم است و اگر به جمع دست يكبار بشويند اولي تر و به تواضع نزديكتر ...(خب، خدا را سپاس كه دشمنان ايرانيان چندش آورند)براي اينكه در يابيد، اين هم ميهن تا به چه اندازه دشمن ايرانيان بوده چند جمله ديگر از كتاب كيمياي سعادت در اينجا مي آورم:اما بعضي چيزها حرام است بعضي مكروه ، حرامست آنچه براي سده و نوروز فروشند چون سپر، شمشير و بوق سفالين كه در نفس خود حرام نيست وليكن شعار گبرانست.... نوروز و سده بايد مندرس شوند و كسي نام آنها نبرد و شب سده چراغ نبايد گرفت تا اصلا آتش نبينند.از ديگر آداب ايرانيان به نقل از مورخ يوناني كه چندي پيش در كتابي خواندم اما اكنون منبع دقيق آنرا بياد نمي آورم درنگ نكردن در كشيدن غذا است و ديرتر از ديگران بر سر غذا حاضر مي شوند و همچنين هنگام راه رفتن نيز از خوردن پرهيز مي كردند.
مطالب مشابه :
آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا کردن بدعت است + تصوير كتاب
وهابیت - آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا کردن بدعت است + تصوير كتاب - پایگاه مستندِ نقد افکار
براي اين كتابها اجازه گرفتهايم
پرويس پس از مدتي ضرب گرفتن روي ميز مي زند تا نوبت به كتاب ديگري برسد. آخر سر كتابها را
آیا میتوان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت
یکی از اعمال شبهای قدر، قرآن بر سر گرفتن است و از آنجایی که ممکن است برخی از این كتاب
پس از گاز گرفتن سر كودك 8 ساله؛ سگ مهاجم حبس شد
دانشجوی دامپزشکی - پس از گاز گرفتن سر كودك 8 ساله؛ سگ مهاجم حبس شد - دکتر صادق معتمدی - دانشجوی
مراحل گرفتن امریه سربازی (به نقل از کتاب از صفر تا صد گرفتن امریه سربازی)
۲-سر زدن به بخش کارگزینی اداره ها و سازمانهای دولتی که شما » كتاب روش امريه گرفتن
دقیق ترین و بروز ترین نمونه سوالات آئین نامه راهنمایی و رانندگی
جواب صفحه 6 كتاب آيين در چه مواردي سبقت گرفتن ممنوع است ؟ سر پيچ هاي تند و سربالايي ها كه
آداب غذا خوردن در ایران باستان
باژ گرفتن ايرانيان در سر كسي كه هر چه كرد نتوانست نوروز را از ريشه بركند، در كتاب
قرآن به سر بدعت است؟
قرآن براي خواندن و عمل كردن است نه براي سر گرفتن و ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة
مقدمه ای در مورد نماز
آداب نماز مانند آهسته دعا كردن، پارهاى از اين آداب در كتابهاى سر وضو گرفتن و غسل و
برچسب :
گرفتن سر كتاب