پروژه ×××طراحی یک ماشین حساب
در این قسمت از برنامه نویسی سی شارپ، می خوام نحوه طراحی یک ماشین حساب بسیار ساده رو آموزش بدم. ماشین حساب ما شامل یک textbox برای ورود اعداد، چندین button شامل اعداد ۱ تا ۹ و علامت جمع و مساوی و نقطه و پاک کردن می باشد.
برای طراحی این ماشین حساب ابتدا یک پروژه جدید ایجاد کنید. و خواص زیر را برای فرم تعیین کنید:
Size: 440, 487
Text: Calculator
برای تغییر رنگ فرم خاصیت BackColor آن را تغییر دهید:
یک textbox با خواص زیر به فرم اضافه کنید:
Name: txtDisplay
Location: 66, 52
Size: 200, 26
TextAlign: Right
حالا نیاز به ۱۰ button برای اعداد ۰ تا ۹ دارید. خواص زیر را به این buttonها اختصاص دهید:
Name: btnZero
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 143, 378
Size: 49, 40
Text: 0
Name: btnOne
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 66, 159
Size: 49, 40
Text: 1
از buttonهای بالا کپی ایجاد کرده و دیگر buttonها را ایجاد کنید. و فقط خاصیت name و text آن را تغییر دهید.
button نقطه را با نام btnPoint ایجاد کرده و برای text آن نقطه “.” بگذارید. اگر اندازه آن کوچک است فونت آن را تغییر دهید.
سه button دیگر برای کلید های جمع، مساوی و پاک کردن با مشخصات زیر ایجاد کنید:
Name: btnPlus
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 324, 159
Size: 49, 40
Text: +
Name: btnEquals
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 12
Location: 324, 230
Size: 49, 40
Text: =
Name: btnClear
Font: Microsoft Sans Serif, Bold, 8
Location: 324, 305
Size: 49, 40
Text: Clear
طراحی ما تمام شد. می توانید کار خود را ذخیره کنید.
بعد از این که طراحی ماشین حساب ما تمام شد نوبت این است که کدهای آن را بنویسیم.
نحوه ی کار ماشین حساب به این شکل است:
- ابتدا با کلیک روی اعداد، اولین عدد را وارد می کنیم.
- با کلیک روی + عدد اول پاک شده و ماشین حساب آماده دریافت دومین عدد می شود.
- عدد دوم را وارد می کنیم.
- با کلیک روی علامت مساوی نتیجه جمع در textbox نشان داده می شود.
اولین کاری که باید انجام دهیم گرفتن عدد و نمایش آن است. روی button مربوط به عدد یک دوبار کلیک کرده و دستور زیر را بنویسیذ:
txtDisplay.Text = btnOne.Text;
این دستور مقدار text مربوط به btnOne را که برابر با رشته “۱″ می باشد درون textbox قرار می دهد. برنامه را اجرا کرده و روی کلید ۱ کلیک کنید. مشاهده می کنید که عدد ۱ در textbox نمایش داده می شود. حالا سعی کنید عدد ۱۱ را در آن نمایش دهید (دو بار کلید ۱ را فشار دهید) مشاهده می کنید که این کار عملی نیست. برای این کار باید از دستور زیر به جای دستور قبل استفاده کرد:
txtDisplay.Text = txtDisplay.Text + btnOne.Text;
وقتی با متن کار می کنید علامت + به معنی جمع نیست بلکه دو رشته (متن) را به هم متصل می کند. اگر دوباره برنامه را اجرا کنید می بینید که می توانید عدد ۱۱ یا چندین عدد یک را وارد textbox کنید.
دوباره به فرم بازگردید و دستور زیر را برای عدد ۲ وارد کنید:
txtDisplay.Text = txtDisplay.Text + btnTwo.Text;
تنها چیزی که در اینجا تغییر کرد btnTwo است که در دستور قبل btnOne بود.
این کار را برای بقیه اعداد نیز انجام دهید. کدهای شما تا اینجای کار باید مانند زیر باشد:
کلید Clear برای پاک کردن مقدار موجود در textbox است و دستور زیر برای آن استفاده می شود:
txtDisplay.Clear( );
حالا میرسیم به کلید جمع
وقتی اولین عدد در textbox وارد شد ما باید آن را از textbox دریافت کرده و در جایی ذخیره کنیم که این کار با کلید جمع انجام می شود. وقتی عدد دوم وارد شد توسط کلید مساوی ما آن را با عدد اول جمع می کنیم. (دستور جمع در کلید مساوی نوشته می شود)
دستور مربوط به کلید جمع:
ما برای ذخیره کردن عدد اول نیاز به یک متغیر داریم. برای این کار از یک متغیر double استفاده می کنیم تا اعداد بزرگ نیز ذخیره شوند. اگر متغیر درون یک button تعریف شود تنها توسط همان button قابل دسترسی است. و ما نیاز داریم که این متغیر در همه جای برنامه قابل دسترس باشد. بنابراین ما این متغیر را بیرون از همه ی buttonها تعریف می کنیم.
نکته: متغیرهایی که درون دو آکولاد تعریف می شوند تنها در همان آکولادها قابل دسترسی خواهند بود و به آنها متغیرهای محلی گفته می شود. ولی متغیرهایی که خارج از آکولادها باشند در همه برنامه قابل دسترسی اند و به آنها متغیرهای عمومی گفته می شود.
مثال: در کد زیر متغیر total1 به صورت محلی تعریف شده و تنها در همین جا قابل دسترس است و در خارج از آکولادها نمی توان به آن دسترسی داشت.
private void btnOne_Click(object sender, EventArgs e)
{
double total1 = 0;
}
بنابراین ما متغیر خود را به صورت زیر تعریف می کنیم:
double total1 = 0;
private void btnOne_Click(object sender, EventArgs e)
{
}
کدهای مربوط به کلید جمع به صورت زیر است:
double total1 = 0;
private void btnPlus_Click(object sender, EventArgs e)
{
total1 = total1 + double.Parse(txtDisplay.Text);
txtDisplay.Clear( );
}
دستور اول ابتدا رشته موجود در txtDisplay را به نوع double تبدیل کرده سپس آن را با مقدار total1 جمع کرده و حاصل را در total1 قرار می دهد.
دستور دوم نیز رشته موجود در txtDisplay را پاک می کند.
بعد از اینکه عدد پاک شد، می توان عدد دوم را وارد کرد.
و در آخر کلید مساوی
دستور جمع در کلید مساوی انجام می شود. ما ابتدا باید عدد دوم را در یک متغیر ذخیره کنیم. برای این کار یک متغیر عمومی دیگر ایجاد می کنیم.
double total1 = 0;
double total2 = 0;
دستورات مربوط به کلید مساوی به صورت زیر است:
total2 = total1 +double.Parse(txtDisplay.Text);
txtDisplay.Text = total2.ToString( );
total1 = 0;
دستور اول مقدار موجود در txtDisplay را به نوع double تبدیل کرده و آن را با مقدار total1 جمع کرده سپس نتیجه را در متغیر total2 ذخیره می کند.
دستور دوم مقدار موجود در total2 را به رشته تبدیل کرده و آن را در textbox نشان می دهد.
دستور سوم نیز مقدار total1 را برابر صفر قرار می دهد.
مطالب مشابه :
پروژه ماشین حساب به زبان سی شارپ
پروژه ماشین حساب به زبان سی دانشجویی و برنامه نویسی دستورات شرطی در سی شارپ آشنا
انجام پروژه های دانشجویی
کد گرفتن مشتق در ماشین حساب مهندسی به زبان سی شارپ در فلش سی برنامه ماشین حساب
دانلود پروژه برنامه نویسی
برنامه ماشین حساب به زبان C نمونه گزارش بک آپ در سی شارپ کامپوننت jedi پروژه به زبان
آموزش برنامه نویسی وین فون 7 (Windows Phone 7) - قسمت دوم
کدها و ترفندهای به درد بخور سی شارپ یک پروژه ماشین حساب آماده کردم در آموزشهای
پروژه ×××طراحی یک ماشین حساب
در این قسمت از برنامه نویسی سی شارپ، می خوام نحوه طراحی یک ماشین حساب بسیار ساده رو آموزش بدم.
برچسب :
برنامه ماشین حساب در سی شارپ